طلیعه ۱۳۲۳ – ۹۶۰۱۳۱

حمله مستقیم آمریکا به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه تحول جدیدی در روند جنگ تروریستی است که از ۶ سال پیش علیه سوریه آغاز شده است. این حمله که پس از متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون در ادلب سوریه صورت گرفت با استقبال صریح کشورهای عربی حامی تروریست‌های سوریه مواجه شد.

سوریه پس از استفاده گروه‌های مسلح از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی در سال ۲۰۱۳ میلادی و تنش‌های به وجود آمده در این منطقه پس از تهدید حمله گسترده به سوریه از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا با میانجگیری روسیه موافقت کرد سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد تا جلوی هرگونه بهانه و اتهام‌های آمریکا و کشورهای غربی گرفته شود. براین اساس با نظارت سازمان ملل انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه از بین رفت و کمیته نظارت سازمان ملل در این زمینه اعلام کرد با همکاری دولت سوریه ماموریت خود را به طور کامل انجام داده است.

هدف از خلع سلاح سوریه آن بود که جلوی حمله‌های سوریه به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در غوطه شرقی گرفته شود. همچنین هدف آن بود که علیه سوریه فضا سازی شود و برای تغییر موازنه قدرت به نفع گروه‌های مسلح، آمریکا به دخالت نظامی دست زند. رژیم صهیونیستی، لابی صهیونیسم در آمریکا، جنگ سالاران و کشورهای ضد سوری با در پیش گرفتن چنین رویکردی تلاش می‌کردند اوباما را وادار سازند به جنگ مستقیم در سوریه وارد شود. اما اوباما تحت فشار قرارنگرفت تا اینکه جیمزکلاپر مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا و گزارش سازمان ملل،  مقصر بودن دولت اسد را مورد تردید قراردادند. اما درحادثه اخیر، ترامپ بلافاصله اسد را متهم و بلادرنگ به تاسیسات نظامی دولت سوریه حمله کرد.

اکنون در شرایطی جبهه النصره در منطقه خان شیخون دست به حمله شیمیایی می‌زند که ارتش سوریه موفق شده است حمله گروه‌های مسلح را در حومه حماه ناکام گذارد و مناطق زیر کنترل این گروه را از دست آن خارج سازد. همچنین ارتش تصمیم دارد نبرد را در دیگر مناطق حضور گروه‌های مسلح ادامه دهد و برای حمله به پایگاه‌های جبهه النصره در استان ادلب مقدمه سازی می‌کند. در شرایطی که ارتش سوریه در همه جبهه‌ها در حال پیشروی است و دستاوردهای بسیاری داشته است و همچنین در شرایطی که کاخ سفید، وزارت امور خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده‌اند که اولویت دولت آمریکا شکست داعش است نه برکناری «بشار اسد» و مردم سوریه باید سرنوشت اسد را مشخص کنند این مسائل خشم گروه‌های مسلح تروریستی و کشورهای حامی آنان و جنگ طلبان آمریکا را به دنبال داشته است. از این رو، آنان تدابیری را برای استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون اندیشیده‌اند و ارتش سوریه را به استفاده از این نوع سلاح متهم کرده‌اند تا به هدف‌های زیر دست یابند.

اول اینکه آنها با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی که شماری از شهروندان در اثر آن قربانی شدند تلاش می‌کنند تا علیه دولت سوریه جنجال آفرینی کنند. دوم اینکه آنان با این اقدام خود خواسته‌اند جایگاه دولت سوریه را در محافل بین المللی و هر گونه مذاکره‌ای تضعیف کنند. همچنین برآن هستند تا در عرصه نظامی دولت سوریه را زیر فشار قرار دهند تا مجبور شود به حمله نیروهای ارتش در جبهه‌های گوناگون به تروریست‌ها پایان دهد تا از این راهبرد مانع از شکست و فروپاشی تروریست‌ها شوند. هدف دیگر آن است که تروریست‌ها نفسی تازه کنند و بار دیگر صف‌های خود را استوار سازند. (خ-۱۳۲۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *