طلیعه ۱۳۲۲ – ۹۶۰۱۲۵

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال نو، سال ۱۳۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی تولید، اشتغال نام گذاری کردند . یکی از عناصر اصلی و مهم مدیریت، “تعیین اولویت‌ها” است. تعیین صحیح اولویت‌ها باعث می‌شود که ظرفیت‌های یک کشور بر روی موضوعاتی که از اهمیت بالاتری در آن مقطع برخوردارند، متمرکز شود.

یکی از ثمرات مهم‌ ابتکار مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها همین متمرکز شدن کشور بر روی مهم‌ترین اولویت‌ها است. ایشان به‌عنوان شخصیتی که نقش راهبری در جمهوری اسلامی دارد هر سال اصلی ترین نیازها و اولویت‌های کشور را مشخص و در قالب نام و شعار سال ظرفیت‌ها را روی آن متمرکز می‌کنند. ایشان با توجه به نیازهای جامعه و اشراف و احاطه‌ای که به مسائل و مشکلات کشور دارند هر سال را به نامی مزین می‌کنند تا مردم و مسئولان را در جهت حرکت به سوی آن هدف سوق دهند .

رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سال ۱۳۷۸، به عنوان سال امام خمینی(ره) سنتی جدید را برای نام‌گذاری سال‌ها در کشور پایه نهادند. سنتی که پیش از آن نیز در پیام‌های نوروزی ایشان به چشم می‌خورد اما به شکل مدون و تأثیر‌گذار که راهی را نشان بدهد و بتواند حرکتی در جامعه ایجاد کند از سال ۷۸ آغاز شد. این سنت حسنه از سال ۸۲ با نام‌گذاری سال مذکور به نام “خدمتگزاری” حالتی جدی‌تر به خود گرفت و موجبات تکاپو در بین مسؤولان برای رسیدن به خواسته‌های معظم‌ له که در حقیقت خواسته نهایی عموم جامعه بود را بیش از پیش کرد. در چند سال اخیر ایشان با انتخاب شعارهای اقتصادی برای سالها سعی بر توجه دادن بیشتر مسئولان به مشکلات اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند داشته و بدین شکل خواسته‌اند مسئولان را در جهت حل این مشکلات راهبری و هدایت نمایند .

 اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد.

بنا به تعریف برخی از اقتصاد‌دانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار می‌گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. به امید آن که در سال جدید شاهد تحرک و پویایی بیش از پیش همه مسئولان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و افزایش تولید و زمینه سازی جهت استفاده از تولیدات داخلی باشیم. (خ-۱۳۲۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *