طلیعه ۱۳۱۹ – ۹۵۱۱۲۸

نزدیک به دو سال از آغاز جنگ خانمان سوز عربستان سعودی علیه یمن می‌گذرد. عربستان سعودی در تاریخ ششم فروردین ۱۳۹۴ با هدف بازگراندن عبد ربه منصور هادی رییس جمهور برکنار شده و فراری یمن حملات گسترده ای را علیه ملت مظلوم یمن آغاز کرد. در این حملات علاوه بر کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، بسیاری از زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی از جمله کارخانه‌ها، مدارس و… از بین رفته و اینک در آستانه قحطی قرار گرفته است. براساس گزارش رسمی سازمان ملل، بندرها، جاده‌ها، پل‌ها، کارخانجات و بازارهای یمن در حملات هوایی هدف قرار گرفته‌اند و اقتصاد یمن به صورت عمدی ویران شده است.

همچنین در روزهای اخیر سازمان برنامه‎ جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که جنگ عربستان علیه یمن بیش از ۱۸ میلیون آواره بر جای گذاشته است. یک مقام عالی رتبه سازمان ملل گفت: یمن دارای ذخیره گندمی است که به مدت تقریبی حداکثر سه ماه کفایت خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، جمی مک گلدریک هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه یمن اعلام کرد: اوضاع در یمن فاجعه آمیز است و به سرعت وخیم‌تر می‌شود. حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمله دو میلیون و یکصد هزار کودک یمنی با سوء تغذیه شدید دست به گریبان هستند. از مجموع ۲۷ میلیون نفر جمعیت کشور یمن، حداقل ۱۹ میلیون نفر با بحران غذا دست و پنجه نرم می‌کنند و سازمان ملل اعلام کرد در مجموع حدود ۱۹ میلیون یمنی یا بیش از دو سوم کل جمعیت این کشور نیاز به کمک و حمایت دارند.

این در حالی است که رییس سازمان جاسوسی امریکا، سیا، اخیرا در سفر به عربستان سعودی، به محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل‌سعود، به دلیل آنچه اقدامات وی در مبارزه با تروریسم خوانده شده، مدال افتخار اعطا کرده است. ولیعهد سعودی پس از دریافت این مدال مدعی شد که عربستان نقش کلیدی در مبارزه علیه تروریسم ایفا کرده و همۀ انواع تروریسم را محکوم می‌کند! این در حالی است که در سالهای اخیر کارشناسان و رسانه های غربی بارها اعتراف کرده اند که ریاض از مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی در منطقه و مهد پرورش تروریسم است.

آنچه در این میان، جای سوال است بی‌تفاوتی کشورهای اسلامی در برابر ظلمی است که به مردم یمن می‌شود. با اینکه بسیاری از مجامع بین‌المللی اعلام کرده‌اند که دولت عربستان مرتکب جنایت جنگی در یمن شده، کشورهای اسلامی هیچ واکنشی نسبت به این جنایات دولت عربستان نشان نمی‌دهند.

علاوه بر این در سطح بین‌المللی نیز با اینکه بسیاری از مجامع جهانی درباره وقوع قریب الوقوع فاجعه در یمن هشدار داده‌اند و دولت عربستان را جنایتکار جنگی دانسته‌اند، اما اقدامی عملی برای وادار کردن آل سعود به خودداری از ادامه جنایت در یمن و یا لااقل شکستن محاصره غذائی و کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور، صورت نمی‌دهند. از سازمان ملل نیز با سابقه شرم آوری که دبیرکل سابق آن «بان کی مون» برجای گذاشت، انتظار نمی‌رود کار موثری انجام دهد. هرچند دبیرکل فعلی نیز اخیرا با مقامات سعودی ملاقات کرده و از تلاش‌های عربستان برای تحقق صلح جهانی قدردانی کرده است!

حال با انتشار گزارش جدید سازمان ملل درباره تشدید وخامت اوضاع انسانی در یمن این سؤال مطرح است که آیا انتشار این گزارش در بیدار کردن وجدان‌های خفته در جامعه جهانی و وادار کردن آن به اتخاذ راهکارهای عملی تأثیرگذار خواهد بود یا به روال گذشته قربانی زد و بند سعودی‌ها با محافل قدرت در غرب و سازمان ملل خواهد شد؟  (خ-۱۳۱۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *