طلیعه ۱۳۱۸ – ۹۵۱۱۲۱

نمایان شدن دست چدنی از زیر دستکش مخمل

تنها دو هفته پس از مراسم تحلیف، دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا با امضای فرمانی ورود اتباع ایرانی و ۶ کشور مسلمان دیگر را به آمریکا به تعلیق درآورد که این اقدام، موجی از اعتراضات داخلی و خارجی را علیه وی برانگیخت. گرچه اجرای فرمان ترامپ پس از گذشت چند روز توسط یک قاضی فدرال ایالات متحده متوقف گردید اما در این باره نکاتی قابل تامل و امعان نظر است:

۱ – این اقدام ترامپ در واقع چهره‌ای بدون روتوش از لیبرالیسم آمریکایی را به نمایش گذاشت. چهره‌ای که دولتمردان آمریکایی سالها سعی می‌کردند آن را پشت شعارهایی مانند آزادی و دفاع از حقوق بشر و… پنهان کنند. با صدور این فرمان که تضییع مسلم حق بسیاری از شهروندان حتی خود آمریکا را در پی داشت، دروغ بودن این شعارها بر همگان آشکار شد. نکته چشم‌گیر در این فرمان این بود که کشورهایی مانند عربستان سعودی که ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات ۱۱ سپتامبر تبعه آن بودند و حامی اصلی و مهد پرورش تروریست هستند، در این لیست قرار نگرفتند چرا که رژیم‌های فاسد حاکم بر آنها در زمره متحدان منطقه‌ای آمریکا و شرکای تجاری رییس جمهور جدید آمریکا قرار دارند.

۲ – البته رییس جمهور تازه کار آمریکا به این فرمان بسنده نکرد و در سخنانی دیگر تهدید همیشگی و تکراری اسلاف پیشین خود مبنی بر قرار داشتن همه گزینه‌ها بر روی میز علیه ایران را تکرار کرد. سخنی که امروزه پس از گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی برای مردم ایران کاملا آشناست و کسی به آن وقعی نمی‌نهد. علاوه بر این، ایران که در سالهای آغازین جنگ تحمیلی حتی برای تهیه ابزار ابتدایی دفاعی مانند سیم خاردار به بیگانگان نیاز داشت، امروزه به اعتراف خود غربی‌ها به هشتمین کشور مقتدر دنیا تبدیل شده است و چنان که خود آمریکایی‌ها نیز بارها در قضایای مربوط به افغانستان و عراق و سوریه اذعان داشته‌اند بدون موافقت ایران در منطقه نمی‌توانند کاری از پیش ببرند تا چه رسد به روزی که بخواهند کوچک ترین نگاه تعرض آمیزی به ایران داشته باشند.

۳ – همچنین در روزهای اخیر رییس جمهور تازه کار آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز بر این نکته تاکید کرد که «ایرانی‌ها هیچ گونه احترامی برای ما قایل نیستند!» نکته‌ای که مشکل اصلی و واقعی دولت آمریکا را با جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کند. مشکلی که در طول ۳۸ سال گذشته هر روز در قالب بهانه هایی مانند حقوق بشر و سلاح هسته‌ای و… مطرح می‌شد. آمریکا و دیگر کشورهای استکباری جهان از زمانی که امام بزرگوار با شعار نه شرقی نه غربی نظامی را مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام بنا نهادند این استقلال و ایستادگی در مقابل به اصطلاح ابرقدرت‌ها را برنتابیدند و هر روز سعی کردند با بهانه و شکلی جدید در مقابل آن بایستند.

۴ – و سخن آخر این که مجموع نکات فوق یادآور سخنان چند سال قبل رهبر فرزانه و حکیم جمهوری اسلامی است که فرمودند: «آن‌ها می‌گویند به سوی ایران دست دراز کرده‌ایم و ما می‌گوییم اگر آمریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد، این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد». آری گرچه سالها و خصوصا در هشت سال دوران ریاست جمهوری اوباما دولتمردان آمریکایی سعی بر این داشتند که دست چدنی را زیر دستکش مخملین پنهان کنند اما اقدامات ترامپ در روزهای آغازین ورود به کاخ سفید این دستکش را کنار زد. (خ-۱۳۱۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *