خبر روز ۱۴۰۳/۰۷/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
حجت‌‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس گفت: برای این‌که تا سال ۱۴۱۰ اقتصاد ایران جایگاه چهارمی خود را در منطقه حفظ کند، به‌طور متوسط به ۶.۵ درصد رشد اقتصادی سالانه نیاز داریم. تحقق این میزان رشد به سالی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است. چند سالی است که استهلاک سرمایه در کشورمان بیشتر از تشکیل سرمایه است.
افزایش تولید برق تا دو سال آینده
علی‌آبادی، وزیر نیرو خاطر نشان کرد: هر نیروگاه خورشیدی یک کیلوواتی ۱۸۰۰ کیلووات‌ساعت برق در سال تولید می‌کند. تا پایان سال به تعداد واحدهای تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد و امیدواریم تا دو سال آینده درمجموع ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت را از محل صرفه‌جویی و سایر اقدامات رقم بزنیم.
برتری هریس بر ترامپ در نظرسنجی‌ها
در نظرسنجی جدید خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس، پیشتازی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها مقابل رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ در بین رای‌دهندگان ثبت‌نامی به ۳ درصد (۴۶ مقابل ۴۳ درصد) رسید.
درنظرسنجی ماه قبل، هریس با اختلافی ۶ درصد از ترامپ پیش بود.دربین رای‌دهندگان احتمالی هم پیشتازی هریس دربرابر ترامپ ۴۷ دربرابر ۴۵ درصد بود که نسبت به نظرسنجی ماه قبل کاهش داشت. قابل ‌ذکر است که هریس درهمه شش نظرسنجی رویترز / ایپسوس که از زمان اعلام نامزدی او در تابستان و پس از کناره‌گیری جو بایدن انجام شده از ترامپ پیش بوده است. در نظرسنجی جدید، رای‌دهندگان آمریکایی، رویکرد ترامپ را در طیفی از مسائل اقتصادی از جمله هزینه زندگی و مالیات ترجیح دادند و این نظرسنجی حاکی از آن بود که نگرانی‌ بین آمریکایی‌ها درباره مهاجرت، جایگاه او را تقویت کرده است. در بحث آمادگی ذهنی و توانایی مقابله با چالش‌ها اما اعتماد نسبت به هریس در مقایسه با ترامپ بیشتر بود.

 همشهری
۲ خبر خوش از دولت
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با اعلام اینکه سفرهای استانی رئیس‌جمهور در حال طراحی است و بعد از سفرهای خارجی پیش‌رو، انجام می‌شود، اظهارکرد: دولت همچنین مصوب کرد که یک بسته حمایتی در اختیار خانواده‌های جان‌باختگان حادثه انفجار معدن طبس قرار گیرد. سخنگوی دولت نیز درباره احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: در بحث قیمت بنزین ناترازی داریم اما همان‌طور که دولت قول داده قبل از انجام کار کارشناسی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
پایان توهم رژیم صهیونیستی
یکی از مهم‌ترین نتایج عملیات «وعده صادق۲» از میان رفتن توهم داشتن دست بالا در معادلات میدانی از سوی رژیم ‌صهیونیستی بود. سردار رسول سنایی‌راد، معاون دفتر عقیدتی -سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل ‌قوا دراین‌باره تأکید کرد که این عملیات می‌تواند دشمن را به تجدید نظر در محاسبات وادار کند.
دستور نجات دریاچه ارومیه
عارف، معاون اول رئیس‌جمهور دستور داد با همکاری استانداران ۳ استان حاشیه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دستگاه‌های مرتبط بررسی‌های لازم درباره اقدامات گذشته و راهکارهای علمی برای نجات دریاچه ارومیه صورت گیرد.
شمار حقیقی شهدا در غزه بیش از ۱۰۰هزار نفر است
۹۹کارمند آمریکایی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه که داوطلبانه در غزه مشغول به‌کار بودند در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کردند که شمار حقیقی شهدا در غزه ۱۱۸۹۰۸نفر است. در این نامه آمده، فرد سالم به ندرت در غزه پیدا می‌شود.
دولت عراق اهانت به آیت‌الله العظمی سیستانی را محکوم کرد
دولت عراق تهدید آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع شیعیان در عراق از طریق رسانه رژیم اشغالگر را محکوم کرد. دولت عراق ضمن اعلام مخالفت با اهانت‌ به مقام آیت‌الله العظمی سیستانی بر لزوم احترام به مقدسات همه ادیان تأکید کرده است.

 کیهان 
ایران و عربستان بر عزم مشترک برای تقویت روابط با یکدیگر تأکید کردند
عراقچی، وزیر امور خارجه بعدازظهر چهارشنبه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات عربستان عازم این کشور شد. وی در بدو ورود، مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.اسماعیل بقایی‌ هامانه، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: وزیر امور خارجه، گفت‌وگوهای مفید و سازنده‌ای با همتای عربستانی خود، امیر فیصل بن فرحان، در خصوص آخرین تحولات منطقه به‌ویژه غزه و لبنان داشتند. طرفین خواستار توقف جنگ علیه غزه و لبنان و رساندن هرچه سریع‌تر کمک‌های انسان‌دوستانه به آوارگان شدند. وی گفت: دو وزیر همچنین با مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر عزم مشترک برای ادامه مسیر تقویت روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأکید کردند.
امضای سند اقدام مشترک ایران و روسیه در زمینه مبارزه با فساد
خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور که برای شرکت در اجلاس رؤسای سازمان‌های بازرسی و نهادهای نظارتی کشورهای عضو گروه بریکس به مسکو سفر کرده است، روز سه‌شنبه با «ایگور کراسنوف» دادستان کل فدراسیون روسیه دیدار و رایزنی کرد. طرفین در این دیدار درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه حمایت از حقوق شهروندان، فعالیت‌های نظارتی و امور حقوقی و قضائی و سند اقدام مشترک دو کشور را امضا کردند.در این دیدار که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و اعضای هیئت‌های دو کشور برگزار شد، دو طرف درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها در راستای نظارت بر عملکرد نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور دفاع از حقوق شهروندان را بررسی کردند.
رایزنی نماینده ویژه عراقچی با نبیه بری
محمدرضا رئوف شیبانی، نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور غرب آسیا، با نبیه بری، رئیس‌ مجلس لبنان دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه و لبنان، وضعیت آوارگان لبنانی و لزوم توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور گفت‌وگو کرد. شیبانی چندی پیش (دهم مهرماه)، توسط سید عباس عراقچی به عنوان نماینده ویژه در منطقه غرب آسیا منصوب شد.

 ایران
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه اجرا می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف مطالبات گندمکاران و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی خبر داد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس گفت: شب گذشته جلسه‌ای با رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که در آن جلسه در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران بحث و توافق شد. وی ادامه داد: قرار بر این شد که هماهنگی‌های لازم در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی انجام شود و پرداخت مطالبات گندمکاران عملیاتی شود. رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین در جلسه شب گذشته درباره موضوع بازنشستگان بحث و تبادل نظر شد و قرار بر این شد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه آغاز و اجرایی شود.
پیامد حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران قابل‌تصور نیست
یک ژنرال بازنشسته صهیونیست، سران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را «دیوانه» خطاب کرد و گفت آنها اسرائیل را وارد باتلاق فرسایشی کرده‌اند که راه خروجی از آن وجود ندارد.«اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه «هاآرتص» نوشت: در پاسخ به پرتاب ۱۸۱ موشک بالستیک از ایران، اسرائیل باید اهدافی را انتخاب کند که حمله به آنها منجر به جنگ نشود؛ چراکه حمله به چاه‌های نفت یا تأسیسات هسته‌ای منجر به تشدید تنش و وقوع یک جنگ منطقه‌ای فراگیر می‌شود که پیامد آن قابل‌تصور نیست.وی ادامه داد: اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را تخریب کند. حتی اگر امریکا به ما کمک کند، دستیابی به این هدف بسیار دشوار است. امریکا برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدیدی برای خود می‌داند، اما تاکنون به تنهایی وارد جنگ برای تخریب این تأسیسات نشده است؛ چراکه می‌داند حمله به ایران شعله جنگ جهانی با محور جدید روسیه، چین و ایران را به همراه خواهد داشت. بریک همچنین با اشاره به پیشنهاد اخیر ترامپ به رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران نوشت: ما از ترامپ می‌پرسیم چرا زمانی که رئیس‌جمهور امریکا بودی، با توجه به ظرفیت‌ها، به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله و آن را تخریب نکردی. قدرت و توانمندی امریکا صدها برابر از اسرائیل بیشتر است. شما به ما توصیه‌هایی می‌کنید که به‌تنهایی جرأت نکردید آنها را اجرا کنید.

 وطن امروز 
بودجه ۱۴۰۴ دو هفته دیگر تقدیم مجلس می‌شود
تقوی‌نژاد، دبیر هیأت دولت از آغاز روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ از هفته آینده در دولت خبر داد و گفت: با برگزاری جلسات عادی و فوق‌‎العاده ظرف ۲ هفته آینده لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
لندن از نفوذ خود برای توقف جنایات اسرائیل استفاده کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به مقام‌های لندن توصیه می‌کنیم به جای طرح اتهام‌های بی‌اساس و مباحث گمراه کننده، از نفوذ خود برای توقف تجاوز و جنایات رژیم اشغالگر استفاده کنند. بقایی ادعاهای یک مقام امنیتی انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران را کاملا مردود توصیف و تکرار این ادعاها طی ۲ سال اخیر را که بدون کوچک‌ترین سند و مدرکی مطرح می‌شود تقبیح کرد. وی با اشاره به استفاده مکرر مقامات انگلیس از واژه «بالقوه» در توصیف اتهام‌های ساختگی علیه ایران، اقدام نهادهای امنیتی این کشور در اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران را در راستای سیاست «دشمن‌سازی» مصنوعی و انحراف افکار عمومی از نقش دولت انگلیس در استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه دانست.

 جوان 
انتصاب استانداران خراسان رضوی، فارس و یزد
استانداران خراسان رضوی، فارس و یزد در جلسه دیروز هیئت دولت، با تصویب هیئت وزرا منصوب شدند. بر این اساس با تصویب اعضای هیئت دولت آقای غلامحسین مظفری به عنوان استاندار خراسان رضوی، آقای حسینعلی امیری به عنوان استاندار فارس و آقای محمدرضا بابایی دره به عنوان استاندار یزد منصوب شدند. رئیس‌جمهور ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای استانداران خراسان رضوی، فارس و یزد، از آنان خواست همه تلاش خود را برای تحقق گفتمان وفاق ملی و به کارگیری مدیران بر اساس توانمندی‌ها فارغ از جنسیت و باور و قومیت به کار بگیرند. پزشکیان در سخنانی ضمن توصیه استانداران جدید به تلاش مستمر برای تحقق گفتمان وفاق ملی و همچنین اهداف دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، بر لزوم توجه به استفاده از ظرفیت جوانان نخبه، بانوان و اقوام و مذاهب مختلف بدون در نظر گرفتن رویکرد‌های جناحی و با تأکید بر اصول مهم شایستگی، توانمندی و کارآمدی تأکید کرد. وی همچنین از استانداران جدید خواست در توسعه استان‌ها ملاحظات زیست محیطی، رفع ناترازی‌های انرژی، مدیریت منابع و مصارف، پیگیری مجدانه برنامه دولت برای رفع کمبود در حوزه فضا‌های آموزشی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان‌های محل مأموریت خود و رسیدگی جدی به محرومان را در دستور کار خود داشته باشند.

 خراسان 
سردار قاآنی در روزهای آینده نشان فتح می‌گیرد
مشــاور فرمانده کل سپاه، گفت: سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در سلامت کامل هستند و ان شاء‌الله در روزهای آینده از حضرت آقا نشان فتح دریافت می کنند. همچنین درخصوص عملیات وعده صادق گفت: آشیانه جنگنده‌های F35- یکی از اهداف مســتقیم در عملیات وعده صادق ۲ بود که با موفقیت همراه شــد و توانستیم ضربه مســتقیم به جنگنده‌های صهیونیســتی وارد کنیم.
انتصاب ظریف در دولت خلاف قانون است
حمید رســایی با بیــان این که آقای پزشکیان برخلاف نص صریح قانون، آقای ظریف را که فرزندشان تابعیت آمریکایی دارد، به عنوان معاون خودشان معرفی کردند، گفت: ایشان با تذکراتی که داده شد، استعفا کرد ولی با فشارها، مجدد به سر کار بازگشت. ما از آقای پزشــکیان خواســتیم که به قانون تن دهند اما جناب رئیس جمهور لایحــه ای را برای یک نفر که یک قید مهــم آن را حــذف کرد، مجــددا به مجلس ارجاع داد.
انتشار ۵۰ همت اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات گندمکاران
اولین جلسه شــورای عالی هماهنگی اقتصادی بعد از ظهر دیروز به ریاست رئیس جمهور و با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه درباره کســری منابع پیش بینی شــده در قانون بودجه ۱۴۰۳ بــرای پرداخت وجوه خرید تضمینی گندم بحث و مقرر شد برای تامین آن در سقف قانون بودجه عمومی ۵۰ ً همت اوراق مشارکت منتشر و منابع تامین شده صرفا برای پرداخت مطالبات گندمکاران صرف شود.

 رسالت
نماز جمعه نصر، تهدیدات رژیم صهیونیستی را بی‌اعتبار کرد
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا درخصوص حضور باشکوه مردم در نمازجمعه نصر تهران عنوان کرد: مردم بصیر و موقعیت‌شناس با حضور پرصلابت در نمازجمعه نصر و اقتدا به رهبر حکیم و شجاع انقلاب اسلامی، تهدیدات رژیم صهیونیستی را بی‌اعتبار کردند و نشان دادند قدردان استقلال، اقتدار و عزت ایران اسلامی هستند.آیت الله جنتی خاطر نشان کرد: این نمازجمعه جلوه‌ای زیبا و افتخارآفرین از پیوند مستحکم امت و امامت را مقابل دید جهانیان قرار داد تا همگان بدانند عامل اصلی ناکامی جهان سلطه در رویارویی با انقلاب اسلامی چیست.آیت‌الله جنتی در ادامه این حماسه‌آفرینی هوشمندانه و عزت‌آفرین را به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و مردم شریف ایران اسلامی تبریک گفت.
وی همچنین باتوجه به اینکه در سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی قرار داریم، بیان کرد: این عملیات توسط مقاومت فلسطین و علیه چندین دهه رفتار ظالمانه، غیرقانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی صورت گرفت. این عملیات از یک سو به افسانه شکست‌ناپذیری این رژیم پایان داد. از سوی دیگر، ماهیت وحشیانه این رژیم را برای افکار عمومی دنیا آشکار کرد. چندین دهه تلاش استکبار جهانی برای تزئین چهره رژیم غیرقانونی صهیونیستی را هم بی‌اثر کرد.
دبیر شورای نگهبان در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: طوفان الاقصی طرح‌هایی مانند عادی‌سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی که این رژیم و حامیانش سال‌ها برای اجرای آن کارها کرده بودند را با شکست مواجه کرد و این رژیم تروریستی برای پنهان کردن این شکست رو به جنایاتی وحشیانه آورد که نفرت جهانی برایش به دنبال داشت.

 مردم سالاری
مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی با حضور پزشکیان در دانشگاه تهران
مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، با حضور رئیس جمهور، صبح روز شنبه (۲۱ مهر) در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. خضری با اعلام این خبر گفت: آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طبق روال سنوات گذشته، با حضور مسعود پزشکیان و جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.
مقدار زیادی از مطالبات پرستاران پرداخت شد
ظفرقندی در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات پرستاران اظهار کرد: هم برای پرستاران و هم شرکت‌های تولیدی دارو از صندوق ذخیره ارزی و هم از دولت و بیمه مطالباتی که مدت‌ها به تعویق افتاده بود، بخش عمده‌ای پرداخت شده است.وی افزود: مطالبات پرستاران در زمینه اضافه‌کاری حدود هفت ماه از ۱۴۰۲ باقی مانده و به اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است که مقدار زیادی از آن پرداخت شده است.وزیر بهداشت تأکید کرد: در زمینه دارویی هم به همین شکل عمل شده و بخشی از مطالبات پرداخت شده و مابقی نیز به همین ترتیب پرداخت می‌شود.وزیر بهداشت درباره سهمیه‌های ورودی رشته پزشکی در دانشگاه‌ها گفت: اینکه سهمیه‌های ورودی رشته پزشکی بیش از حد است را همه اذعان دارند. موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و رئیس‌جمهوری دستور داد کارگروهی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش این سهمیه‌ها را بازبینی کنند.
تحلیل فلاحت پیشه از سفر عراقچی به ریاض
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این سفر مهم نوشته: «پیام همکاری سفر عراقچی به ریاض، به اندازه ادعای همتای او مبنی بر پایان اختلافات با ایران، تعارف دیپلماتیک است. معتقدم پیام سفر این است: پایگاه‌های نظامی و تاسیسات انرژی منطقه که به محاسبات حمله به ایران کمک کند، هدف جنگی خواهد شد. پیوستن به یک جریان بازدارنده جنگ به سود همگان است.»

 قدس 
مردم آمریکا نمی‌دانند رئیس جمهورشان بایدن است یا نتانیاهو
محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی‌اش نوشت: نتانیاهو تروریست و جنایتکار، نه تنها از منابع مالی، تسلیحات و بمب‌های رایگان ایالات متحده استفاده می‌کند، بلکه برای آمریکا تعیین تکلیف هم می‌کند. مردم ایالات متحده در مورد این موضوع که آیا بایدن رئیس‌جمهور آن‌هاست یا نتانیاهو، دچار ابهام هستند.
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور اعلام کرد موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت مصوب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد. وی افزود: افزایش حقوق کارمندان ۲۰ درصد است، اما معافیت حقوق‌بگیرانی که کمترین حقوق را می‌گیرند ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند. کسانی که تا ۲۴ میلیون حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

 اعتماد 
خبرهای خوبی در خصوص رفع فیلترینگ خواهیم داد
وزیر ارتباطات با بیان اینکه گشایش در بحث فیلترینگ را با تمام توان پیگیری می‌کنیم، گفت: «باتوجه به طرحی که ارایه کرده‌ایم، به ‌نظر می‌توانیم به زودی اخبار خوبی به مردم بدهیم.» هاشمی در این باره گفت: با توجه به وعده‌هایی که دولت داده این موضوع در دستور کار وزارت ارتباطات است و با تمام توان و انرژی در خصوص گشایش این موضوع در تلاش هستیم.او با بیان اینکه کارگروه‌های فنی در این خصوص تشکیل شده است، گفت: به نظر می‌آید در آینده‌ای نزدیک با توجه به طرحی که ارایه دادیم خبرهای خوبی در این خصوص بدهیم. هاشمی با تاکید بر اینکه ما به محدودیت‌های موجود نقد داریم، گفت: یکی از موضوعاتی که وجود دارد امنیت سایبری است. بخش قابل توجهی از مردم و مشترکین همراه از فیلترشکن استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که بستری برای حمله به زیرساخت‌ها ایجاد شود.

 شهروند
حماس شکست نخورده و با قدرت به جنگ با اسرائیل ادامه می‌دهد
هیو لووات، تحلیل‌گر سیاسی در شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) با اشاره به ادامه عملیات‌های حماس در غزه تأکید کرد: «به‌ رغم اینکه گفته می‌شود حماس ۶ هزار نیروی نظامی خود را طی جنگ از دست داده اما به‌نظر می‌رسد ۶ هزار عضو جدید از نیروهای ذخیره خود را بسیج کرده است.» هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل اخیرا ادعا کرد ارتش اسرائیل شاخه نظامی حماس را شکست داده است. جوست هیلترمن، تحلیل‌گر سیاسی «گروه بحران» نیز گفت: «بسیاری از جوانان فلسطینی که طی یک سال اخیر و در پی حملات اسرائیل به غزه نزدیکان خود را از دست داده‌اند برای ادامه مبارزه علیه اسرائیل به حماس می‌پیوندند. مطمئنا حماس به بازسازی برخی از تونل‌های آسیب‌دیده خود نیز، پرداخته است.» بنابر اظهارات تحلیل‌گرانی که با یورونیوز مصاحبه کرده‌اند، حماس نه‌تنها شکست نخورده، بلکه همچنان ظرفیت بازسازی خود را در زمینه جذب نیروهای نظامی و بازسازی زیرساخت‌های زیرزمینی دارد.
زیر آتش گفت‌وگو نمی‌کنیم
«علی حجازی» دبیرکل حزب بعث سوسیالیست عربی در لبنان طی سخنانی گفت: «مقاومت طرحی را که ریخته پیاده می‌کند و آماده مرحله‌ای است که تمامی شهرک‌های اسرائیلی را هدف قرار دهد. تلاش‌هایی رسانه‌ای برای ایجاد شک در اتحاد محور مقاومت وجود دارد. از هواداران مقاومت می‌خواهم که مراقب باشند. پروژه مقاومت در حال پیشرفت است، اما کارزار فریب رسانه‌ای بسیار بزرگ است. مقاومت به‌صورت آشکار دشمن را به درد خواهد آورد و این میدان است که آمریکایی‌ها و دیگران را پای میز مذاکرات خواهد کشاند. امروز صحبتی از آتش‌بس در میان نیست؛ زیرا ما می‌گوییم بار سخنان سیاسی به هیأت‌هایی بستگی دارد که برای آن می‌آیند.»
نامه ۳۹ نماینده مجلس به شورای‌عالی امنیت ملی درباره تجدید نظر در دکترین دفاعی
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از امضای نامه‌ای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای‌عالی امنیت ملی و درخواست آنها درباره تجدید نظر در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.حجت‌الاسلام اخلاقی با بیان اینکه «به‌نظر می‌رسد امروز نیاز است شورای‌عالی امنیت ملی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند»، تصریح کرد: امروز دیگر نباید فقط خودمان را ببینیم بلکه ما درباره جبهه مقاومت ادعاهایی داشتیم و بر سر آنها نیز ایستاده‌ایم. امروز چشم امید این جبهه به جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین با توجه به اینکه شورای‌عالی امنیت ملی زیرنظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند و مجموعه بررسی‌هایشان را محضر ایشان تقدیم می‌کنند، ان‌شاءالله آنچه مصلحت نظام و جبهه مقاومت است تصمیم‌گیری خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نفسِ ایراد خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر انقلاب افتخار اسلام بود
رسا/ آیت الله خاتمی با اشاره به اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: نفسِ ایراد خطبه های نماز جمعه این هفته تهران توسط رهبر معظم انقلاب، افتخار اسلام بود. وی افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی از موشک های ایران فرار کرده و در پناهگاه ها می روند، رهبر شجاع و بزرگوار ایران اسلامی آنچنان آرامش و طمأنینه دارد که مردم را جمع کرده و با دنیایی از آرامش، زنده ترین رهنمودها را به جبهه مقاومت و جهان اسلام بیان می‌فرماید. نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیام های گسترده ایراد نماز جمعه این هفته تهران توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیام، فرمایشات خودِ رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که مسلمانان با اتحاد و همبستگی می‌توانند دشمنان خود را از میان بردارند.

انقلابی‌گری شهید نصرالله براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت خداوند بود
رسا/ آیت الله شب‌زنده‌دار با تبریک و تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، اظهار کرد: نکته مهمی که در زندگی شهید سیدحسن نصرالله برجسته بود این که ایشان فرد انقلابی نبود که منشأ انقلابی بودنش فقط جهات نفسانی و روحی باشد، بلکه براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام می داد.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: برخی انقلابی هستند اما یک جهت نفسانی دارد یعنی زیربار ظلم نمی‌خواهند بروند، اما بعضی‌ نه به خاطر وظیفه دینی، بلکه به خاطر آن که خدای متعال و ائمه علیهم‌السلام این طور خواسته‌اند و براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام می‌دهند. شهید سید حسن نصرالله از کسانی بود که این حالت معنوی در او وجود داشت و دنبال تحصیل رضای حق‌تعالی بود، لذا در موارد مختلف حالت تضرع و انابه و ابتغاء وسیله در ایشان وجود داشت. کسانی که با سید مقاومت معاشرت داشتند و با ایشان گفتگو می‌کردند آن‌ها هم نقل می‌کردند که این حالت در سید وجود داشت و خیلی مایه شرف و ارتقای معنوی آن بزرگوار بود.

۲ حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه
تسنیم/ در ادامه تجاوزات اشغالگران به سوریه، منابع سوری بامداد امروز پنج‌شنبه از دو حمله هوایی در استان حمص و حماه خبر دادند.در این خصوص خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که شهرک صنعتی «حسیاء» واقع در استان حمص (۴۰ کیلومتری شهر حمص) هدف حمله هوایی قرار گرفته است. مهندس «عامر خلیل» مدیر شهرک صنعتی حسیاء به خبرنگار سانا گفت: حمله هوایی اسرائیل علاوه بر خودروهای مملو از تجهیزات پزشکی و امدادی در این شهرک، یک کارخانه خودروسازی را نیز هدف قرار داد که منجر به آتش‌سوزی گسترده شده است.

اگر اقدام نکنیم، خاورمیانه گرفتار جنگی بی‌سابقه می‌شود
ایرنا/ نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه گفت: اگر اکنون وارد عمل نشویم، خاورمیانه وارد یک جنگ بی‌سابقه خواهد شد. «عمار بن جامع» همچنین نسبت به توحش افسار گسیخته رژیم صهیونیستی در لبنان پس از جنایات این رژیم در باریکه غزه هشدار داد. وی افزود: ۹۶ درصد از ساکنان غزه با بحران‌ و فقدان امنیت غذایی روبه رو هستند و این یک اقدام عامدانه است و اگر اکنون وارد عمل نشویم، خاورمیانه وارد یک جنگ بی‌سابقه خواهد شد. نماینده الجزایر افزود: ارتش اسرائیل دست به کشتار جمعی بیش از ۹۰۰ خانواده فلسطینی در باریکه زده است.بن جامع تأکید کرد: اسرائیل پس از توحش در غزه، اینک دامنه وحشگیری خود را به خاک لبنان کشانده است.

پایانی برای جنگ غزه دیده نمی شود
ایرنا/ «فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد در خاورنزدیک (آنروا) گفت که غزه غیرقابل شناسایی است و هیچ پایانی برای جنگ در غزه دیده نمی شود. فیلیپ لازارینی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطینیان گفت: یک سال پس از حملات علیه اسرائیل و جنگ فاجعه‌بار غزه می گذرد و هیچ پایانی برای خشونت‌های بی رحمانه در منطقه دیده نمی‌شود.او گفت که غزه به دریایی از آوار و گورستانی برای ده ها هزار نفر از جمله کودکان تبدیل شده است و اشاره کرد که تقریباً کل جمعیت غزه آواره شده اند.وی ادامه داد: غزه میزبان بزرگترین گروه از کودکان دارای قطع عضو در تاریخ مدرن است.

عملیات طوفان الاقصی مساله فلسطین را احیاء کرد
فارس/ «خالد مشعل»، رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی مساله فلسطین را احیاء کرد و مانع از طرح‌های صهیونیست‌ها برای تخریب الاقصی شد. مشعل تصریح کرد: جنگ ما علیه اشغالگران دفاعی است و مقاومت در حال دفاع از مردم، اراضی و مقدسات ماست. وی افزود: دشمن اسرائیلی طی یک سال تجاوز و حمله خود تنها دستاوردهای تاکتیکی به دست آورده اما متحمل خسارت‌های راهبردی شده است. وی گفت: اسرائیل می‌خواهد اردن وطن جایگزین فلسطینی‌ها باشد، آنها به دنبال کوچاندن میلیون‌ها فلسطینی از کرانه باختری به اردن هستند.

ایران توان جنگ ویران‌کننده علیه اسرائیل دارد
باشگاه خبرنگاران/ همزمان با هشدار روزنامه هاآرتص درباره تداوم تنش با ایران، رسانه‌ای دیگر اذعان کرد که تهران در عملیات اخیر خود موشک‌های با کیفیتی برای حمله به رژیم اسرائیل به کار گرفته است. شبکه کان رژیم اسرائیل با اذعان به کاری بودن ضربه موشکی ایران به این رژیم در عملیات وعده صادق ۲ نوشت که موشک‌هایی که ایران در حمله هفته گذشته علیه ما استفاده کرد، از نظر کیفی از موشک‌های ماه اوریل بهتر بودند. بنا به اظهارات مقامات کشورمان، تهران در عملیات وعده صادق ۱ که در واکنش به حمله تروریستی اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق صورت گرفت، به دنبال ارسال پیام هشدار به تل‌آویو بود تا اینکه تلفات گرفته یا خسارت تحمیل کند. روزنامه هاآرتص رژیم اسرائیل نیز درباره تداوم تنش با ایران هشدار داد و نوشت: ایران قادر به تداوم جنگ طولانی مدت و ویران‌کننده علیه اسرائیل است، این در حالی است که اسرائیل در مقابل ایران ضعیف و کوچک و بعد از یک سال جنگ، واقعا خسته است.

دستگیری ۳ جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان
تسنیم/ ارتش لبنان اعلام کرد که دو تبعه سوری به نام‌های ««م.ا» و «ب.ع» را که اقدام به عکس‌برداری از اماکن مختلف و مستندسازی نتایج بمباران‌ها می‌کردند را دستگیر کرده است. این دو نفر همچنین پس از بمباران‌ها در کنار ساختمان‌های مورد هدف قرار گرفته، حاضر می‌شدند و روند امداد و نجات و بیرون کشیدن پیکر شهدا را پیگیری می‌کردند تا نتایج را به اطلاع رژیم صهیونیستی برسانند. رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته نیز از بازداشت یک فرد با تابعیت اسرائیلی تحت پوشش خبرنگار در بیروت خبر دادند. به گفته این رسانه‌ها این فرد با نام «یهوشع تارتکوفسکی» با گروهی از روزنامه‌نگاران دیگر وارد لبنان شده است، اما پس از مشکوک شدن نیروهای نظامی و امنیتی به وی، او تحت بازجویی قرار گرفته و مشخص شده است که گذرنامه اسرائیلی دارد.

زخمی شدن‌ ۴۰ نظامی صهیونیست در مرز های شمالی
باشگاه خبرنگاران/ رژیم صهیونیستی به زخمی‌شدن ۴۰ نظامی صهیونیست طی ۲۴ ساعت گذشته در درگیری‌های جبهه‌های مختلف در مرز‌های شمالی اذعان کرد.ارتش اشغالگران همچنین اعلام کرد که حال ۴ نفر از این ۴۰ نظامی زخمی صهیونیست، وخیم گزارش شده است. منابع عبری این آمار را با وجود سانسور شدید در حالی اعلام کرده‌اند که هیچ اشاره‌ای به جزئیات آن نکرده و از تلفات احتمالی هم سخنی نگفته‌اند.این درحالی است که بیش از یکصد نظامی صهیونیست با امضای یک بیانیه خواستار استقرار آتش بس در غزه و تبادل اسرا شدند. بر این اساس، نشریه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد: ۱۳۰ نظامی امضا کننده این بیانیه اعلام کرده اند از خدمت در ارتش اجتناب خواهند کرد مگر آنکه کابینه نتانیاهو تضمین دهد در غزه آتش بس استقرار خواهد یافت و اسرای صهیونیست در بند حماس آزاد خواهند شد. در این بیانیه آمده است: اکنون آشکار شده است که ادامه جنگ در غزه نه تنها باعث به تاخیر افتادن آزادی اسرای ما از دست حماس می‌شود بلکه این مسئله می‌تواند جان آنها را نیز به مخاطره بیاندازد. ما شاهد آن هستیم که شمار زیادی از اسرا طی حملات ارتش کشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *