طلیعه ۱۳۱۴ – ۹۵۱۰۱۶

امروز با گذشت ۳۸ سال از استقرار نظام  اسلامی واثبات کارآمدی دین در مدیریت واداره جامعه، استفاده بیش از پیش از ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی کشور جهت اعتلای هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی امری ضروریست.

اهمیت استفاده از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های درونی یک کشور به قدری مهم و آشکار است که برخی از کشورهای پیشرفته دنیا توانسته‌اند با تکیه و سرمایه گذاری بر همین ظرفیت‌ها در عرصه‌های گوناگون به موفقیت‌های بسیاری دست یابند. یکی از این ظرفیت‌های گرانبها و ارزشمند در کشور ما حضور جوانان و استعدادهای خدادادی در آنان است.

 فعال سازی ظرفیت‌های جوانان با استعداد و پر تلاش کشور و بهره برداری از این سرمایه عظیم در پیشبرد و اعتلای اقتدار نظام جمهوری اسلامی نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده است.

حرکت کشور در جهت به دست آوردن دانش و فناوری در بسیاری از رشته‌ها، بخصوص در رشته‌های بسیار نو و برترِ در بخشهای زیست‌فناوری، هوافضا، نانوفناوری، سلولهای بنیادی، تولید رادیوداروها، تولید داروهای ضد سرطان، تولید موتور توربین‌های بادی که وابستگی انرژی کشور را از نفت تا حدود زیادی از بین می‌برد، از نمونه‌های توجه به ظرفیت‌ها علمی واستعدادهای جوانان ایران اسلامی است. توجه به سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در دیدارهای دانشجویی و به ویژه بیانات اخیر ایشان در جمع نخبگان و مدال آوران علمی دانشگاه صنعتی شریف می‌تواند زمینه‌های لازم برای احیای استعداد‌های درونی نظام را فراهم کند.

ایشان در دیدار نخبگان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کردند که تلاش و حرکت علمی در کشور به هیچ وجه نباید کُند یا متوقف شود بلکه باید با شتاب بیشتری ادامه یابد. رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوعِ تعهد دینی و انقلابی را در کنار تلاش علمی بسیار مهم ارزیابی و تأکید کردند: پیشرفت علمی به تنهایی یک ملت و کشور را سعادتمند نخواهد کرد بلکه همراه شدن حرکت علمی با آرمانهای والای معنوی و انقلابی، زمینه‌ساز به سامان رسیدن مسائل کشور و الگو شدن آن برای منطقه و دنیای اسلام و جهان خواهد بود.

همان گونه که ایشان به خوبی بیان فرمودند، علت اصلی کمبودها و سستی‌های کنونی بنیان تمدن غرب با وجود پیشرفت‌های فراوان مادی آن، نبود معنویت و آرمانهای الهی است. بنابراین جوانان، نخبگان و دانشگاهیان کشور باید با تقویت روح معنوی خود و نیز ثبات و ایستادگی در راه دین و انقلاب، از خطرات و انحرافات و آسیب‌های احتمالی در امان بمانند. 

«حضور جهادی» و «اقتصاد مقاومتی» نیز از جمله موضوعاتی هستند که در سالهای اخیرهمواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. ایشان از یک سو حضور جهادی را در عرصه‌های گوناگون، خصوصاً میدانهای تأثیرگذار برای آینده کشور از عوامل موفقیت و پیشرفت می‌دانند و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی را نیز یک اندیشه تجربه شده در دنیا می‌دانند که کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی اعم از بدخواهانه یا غیربدخواهانه، حفظ خواهد کرد.

امید است مسئولان مربوطه با برنامه ریزی‌های منسجم و دقیق، ضمن حمایت از جوانان مومن و انقلابی و نخبگان کشور ، آنها را  بیش از پیش در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب و آرزوهای مقام معظم رهبری یاری رسانند.  (خ-۱۳۱۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *