ارائه گزارش رییس سازمان اوقاف در دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه روز پنج شنبه مورخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۵ در دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد گزارش عملکرد این سازمان را تشریح کرد.

وی با ارائه آمار مربوط به موقوفات موجود در کشور، گفت: یک میلیون هکتار زمین موقوفه در سراسر کشور در اختیار است،  که بیش از ده هزار هکتار آن در اختیار نهادهای دولتی است.

وی بخش قابل توجهی از مراکز اقتصادی کشور همچون بازارها را موقوفه دانست و انواع موقوفات کشور و نحوه اداره و مصرف موقوقات را به تفکیک تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به نظر سنجی های صورت گرفته از مردم درباره موقوفات، خاطرنشان کرد: بیش از هفتاد درصد مردم وقف، احکام، برکات و آثار آن را نمی دانند.

وی یکی از مهم ترین آسیب های این عرصه را نبود نگرش صحیح به وقف و موقوفات دانست و گفت: متاسفانه ما وقف را تک بعدی و صرفا فرهنگی برای مردم معرفی کرده ایم و این در بخش ساختار و تشکیلات نیز اثر منفی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: باید وقف را به عنوان یک حکم الهی و نهاد ممتاز دینی با کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ببینیم؛ متاسفانه ما نگاه اقتصادی به وقف نداشته و نداریم.

وی آسیب دوم را مشکل مدیریتی در زمینه وقف دانست و گفت: متاسفانه در تصمیمات کلان مربوط به اراضی تصمیمی گرفته می شود که به موقوفات لطمه اساسی وارد می کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین خواستار ارائه تسهیلات دولتی به موقوفات شد و علم و فناوری، بهداشت، تبلیغ دین، سلامت، رسانه و محیط زیست را از عرصه هایی دانست که نیاز به موقوفات در آن احساس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *