آیت الله اعرافی: حوزه انقلابی مرعوب دسیسه دشمن نمی شود

آیت الله علیرضا اعرافی در دهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با تقدیر از حضور شخصیت ها، علما، فضلا و بزرگان در این اجلاس، به همه آنان خیر مقدم گفت و از جامعه مدرسین بابت برگزاری این اجلاسیه ارزشمند تقدیر کرد.

وی با بیان این که همه ما باید صیانت کننده از عظمت و مجد حوزه باشیم، گفت: کمیسیون های چهارگانه حاوی مطالب و پیشنهادات ارزشمندی بود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: همه ارکان حوزه خود را در برابر آرمان های بزرگ اسلام و انقلاب اسلامی موظف می دانند، مگر می توان فراموش کرد روزی دشمنان همه راه ها را بر ما بسته بودند، این انقلاب اسلامی بود که ابواب کار و تلاش و دریچه های خدمت به ملت بزرگ و جهان را به روی ما گشود.

وی بیان کرد: باید در این جمع بزرگ با خدای خود، شهدا و امام راحل و مراجع عظام پیمان ببندیم که میراث داران درست نسبت به این تراث عظیم باشیم.

مدیر حوزه های علمیه حوزه انقلابی را حوزه آگاه به زمان و حاضر در صحنه های مورد نیاز دانست و گفت: حوزه برای تبلیغ رسالات الله بدون روحیه انقلاب و درایت و حکمت انقلابی نمی شود اسلام و دین را پیش برد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: شورای عالی و مدیریت حوزه پایبند به آرمان های متعالی انقلاب هستند و تمام تلاش خود را برای انقلابی ماندن و تعمیق روحیه انقلابی بکار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: طرح هایی که در حوزه در حال تعقیب است این هدف گیری را دنبال می کند.

آیت الله اعرافی نگاه تمدنی داشتن به اسلام را یکی از بایسته های حوزه انقلابی دانست و گفت: معارف اسلامی تمام شؤون زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد، خورشید اسلام بر تمام ابعاد زندگی بشر سایه می افکند.

انقلاب اسلامی که از قم برخاست و جهانی را به نور خود روشن کرد به این نگاه عظیم بازگشت، مراجع و بزرگان ما در طول تاریخ به این نگاه مجهز بودند.

وی رویکرد سیاسی به معارف اسلامی را بایسته و شاخصه دوم حوزه انقلابی دانست و گفت: ما متاسفانه در دنیای جدید با هجمه به دین مواجه شدیم که به سکولاریسم مطلق منجر شد که دین را از ساحت های اجتماعی و سیاسی دور کرد.

آیت الله اعرافی افزود: ندای رسای انقلاب که از قم و حوزه برخاست این بود که دین اجتماعی و سیاسی به معنای درست آن است، دین را نمی شود اقلی تفسیر کرد، دین محدود به محدوده های ذهنی و فردی نیست.

وی هشدار داد: خطر سکولاریسم خطر بزرگی است که در اشکال مختلف می تواند اندیشه انقلاب اسلامی را تهدید کند.

آیت الله اعرافی گفت: ذات حوزه های ما اجتماعی، حاضر در صحنه و سیاسی بوده، مگر می توانیم انکار کنیم از دل حوزه نجف و قم نهضت های بزرگ درخشید و نور افشانی کرد.

وی رویکرد بین المللی در انقلاب اسلامی را شاخصه دیگر حوزه انقلابی ذکر و تصریح کرد: حکمت، کلام، شریعت، فقه و تفسیر و معارف برجسته ما همگی فراتر از مرزهای قومی، نژادی و ساختگی است.

آیت الله اعرافی  بیان داشت: حوزه ها در طول تاریخ از معبرهای مختلفی عبور کرده اند، اما همیشه ذات حوزه بین المللی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز افتخار می کنیم حوزه ما میزبان هزاران نفر عاشق علوم اهل بیت (ع) از کشورهای مختلف است؛ شاخصه چهارم توجه به عرصه های جدید علوم انسانی و اجتماعی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حضور در عرصه نظریه پردازی با منطق اسلام در قلمرو علوم مختلف و عرصه سبک زندگی در اندیشه رهبری معظم انقلاب و بزرگان ما وجود دارد اضافه کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که تحقیقات سنتی آن در اوج باقی می ماند اما با توجه به غنای آن به قلمروهای جدید می پردازد. در عرصه فقه هم باید در درون ابواب موجود غنی سازی و موضوع سازی کنیم وهم ابواب تازه و افق های جدید را در فقه پایه ریزی کنیم.

وی بیان کرد: شاخص دیگر حوزه انقلابی این است که به همه معارف و علوم اسلامی توجه دارد و در گوشه ای محدود نمی شود.

آیت الله اعرافی زمان شناسی و داشتن تحلیل دقیق و درست را شاخصه بعدی حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه ما گام های بزرگی برداشته است، اما در برابر نیازها کم است.

وی تصریح کرد: حوزه انقلابی در میدان دشمن بازی نمی کند و مرعوب نقشه های و دسیسه های دشمن نمی شود.

آیت الله اعرافی اجتماعی بودن و دلسوز مردم بودن را بایسته حوزه انقلابی دانست و گفت: متواضعانه در محضر شما خواهیم بود، شورای عالی، جامعه مدرسین و مدیریت حوزه، بزرگان زعمای حوزه هستند که انقلابی بودن حوزه را هدایت خواهند کرد.

مدیر حوزه حوزه های علمیه گفت: در جهت تعالی حوزه نیاز به گام های سنجیده و دقیق داریم، دهها طرح و برنامه جدید و قدیم دنبال خواهد شد و ان شاءالله با بهره گیری از افکار و پیشنهادات شما تلاش خواهد شد که این چشم انداز حوزه در دوره قبل به تصویب شورای عالی رسیده، نظامات حوزه و برنامه های دیگری نیز وجود دارد که استمرار خواهد یافت.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: حوزه های ما باید از علما و بزرگان شهرها استفاده کنند، شخصیت های بزرگ در شهرستان ها و استان ها حوزه را محور قرار دهند؛ حوزه ها باید مردمی باشند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: مرجعیت و ولایت پشتوانه اصلی ما در حوزه های علمیه هستند، امیدواریم همه بتوانیم به معارف اسلامی توجه روز افزون داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *