خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۱۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تأیید سلامت انتخابات از سوی شورای نگهبان
هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره صحت سلامت مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت:با بررسی‌های انجام‌شده صحت مرحله اول انتخابات به تأیید شورای نگهبان رسید و ما این موضوع را رسما به وزارت کشور اعلام کردیم.وی ادامه داد: فرصت شکایت در نظر گرفته بودیم اما هیچ شکایتی به شورا واصل نشد. مردم هم شکایتی نداشتند به همین دلیل صحت سلامت و انتخابات به تأیید ما رسید.
تحریم‌ها،صنعت هوایی را متوقف نکرد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صنعت هواپیمایی در لبه فناوری حرکت می‌کند و با وجود شرایط ظالمانه تحریم‌، نه تنها چرخ این صنعت از حرکت باز نایستاد، بلکه با شدت به انجام مأموریت‌های جاری خود پرداخته است. محمدی‌بخش اظهار کرد: با وجود شرایط سخت تحریم‌ها و کرونا در سال‌های گذشته، این صنعت اما رو به رشد است و برخی که در تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰ منتظر شکست خوردن این صنعت بودند، امروز شاهد توسعه و بالندگی آن هستند. وی گفت: با وجود همه مشکلات اما در زمینه ورود ناوگان جدید، تجهیز ناوگان و تاب‌آوری ناوگان اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و امیدواریم تا پایان سال ناوگان را به عددی برسانیم که مردم دیگر دغدغه‌ای برای پروازهای خاص از‌جمله ایام اربعین، نوروز و‌…نداشته باشند و آن را به سطح ایده‌آل برسانیم.

 همشهری
تازه‌ترین جزئیات از ۲ مناظره پیش‌رو
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درباره جزئیات شیوه برگزاری مناظره‌های دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در این مناظره‌ها حدود ۱۰سؤال از هر کاندیدا پرسیده می‌شود. مفتاح با بیان اینکه برنامه مناظره حداکثر دوساعت است، اظهارکرد: ممکن است بخش پرسش و پاسخ حدود ۹۰ دقیقه باشد و هر کاندیدا ۴۵ دقیقه فرصت پاسخگویی داشته باشد. هر نامزد ۴ دقیقه برای پاسخگویی به هر سؤال فرصت دارد. وی با اشاره به آسیب‌شناسی ۵ مناظره برگزار شده در دور نخست انتخابات ادامه داد: می‌خواهیم از این مرحله که نامزدها از قبل متن سخنرانی‌شان را آماده کنند، بگذریم. دوست داریم سؤالات را صریح بپرسیم و صریح هم پاسخ بگیریم. در مناظره‌های قبلی خیلی از کاندیداها اصلا به سؤال پاسخ نمی‌دادند، اما در مناظره ۲ نفره نامزد مقابل می‌تواند تذکر دهد که شما به این سؤال پاسخ ندادید.
فراهم‌سازی مقدمات برگزاری دور دوم انتخابات
عضو هیأت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ستادهای تبلیغاتی ۴ کاندیدای نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از وزارت کشور به‌دلیل برگزاری خوب و بی‌حاشیه و دقیق این دوره از انتخابات قدردانی کردند.علیرضا سلیمی افزود: اعضای هیأت‌اجرایی انتخابات به‌صورت شبانه‌روزی درحال تلاش برای فراهم کردن مقدمات برگزاری مرحله دوم هستند و تاکنون تعرفه‌ها، صندوق‌ها و مهرهای شعبه‌های اخذ رأی در خارج از کشور آماده و ارسال شده و مهرها و صندوق‌های شعبه‌های اخذ رأی در داخل کشور در حال آماده‌سازی است.
درخواست عشایر عراقی برای اخراج آمریکا
«احمد عبدالحمد الدلیمی»، از شیوخ عشایر سنی استان الانبار اعلام کرده که نارضایتی ساکنین استان الانبار علیه حضور آمریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد افزایش یافته و خواسته عشایر ساکن این استان از دولت بغداد خروج زودتر نیروهای آمریکایی از پایگاه عین الاسد است.
ارتش اسرائیل توانایی جنگ در غزه را ندارد
«آلون بن دیوید» یک تحلیلگر صهیونیست در گزارشی گفته است که ارتش اسرائیل نه از نظر تدارکات و نه از نظر توان انسانی برای جنگ غزه آماده نیست؛ زیرا از ابتدای جنگ ۶۶۶ سرباز کشته، ۳۹۲۲ نفر مجروح و بیش از ۱۱ هزار بیمار روانی به ارتش تحمیل شده است.

 کیهان 
قدرت فزاینده ایران نشانه شکست غرب است
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اذعان کرد: پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران، وارث قدرت تاثیرگذاری بی‌سابقه تهران در عرصه بین‌المللی خواهد بود. این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نوشت: ایران، تحت رهبری [آیت‌الله سید] علی خامنه‌ای، دهه‌ها فشار آمریکا را خنثی کرده، با همسویی با چین و روسیه از سال‌ها انزوا خارج شده و از همراهی با غرب چشم‌پوشی کرده است. فروش نفت به چین و همکاری‌های نظامی با روسیه موجب تقویت مالی و دیپلماتیک ایران شده است.
تهران همچنین توانسته به نحو مؤثری از چندین دهه اشتباه‌های واشنگتن در خاورمیانه و نوسانات در سیاست‌گذاری دولت‌های مختلف آمریکا در قبال منطقه بهره‌برداری کند.
در ادامه این گزارش با ادعای اینکه «تهران بیش از هر زمان دیگری از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ تهدیدی علیه متحدان و منافع آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود»، آمده است: جای پای نظامی ایران گسترده‌تر و عمیق‌تر از پیش شده و شبه‌نظامیان حامی ایران تأسیسات نفتی عربستان را با موشک هدف قرار داده و کشتیرانی جهانی را در دریای سرخ فلج کرده‌‌اند. آنها بر عرصه سیاسی عراق، لبنان، یمن و سوریه تسلط داشته و حمله حماس به اسرائیل ویرانگرترین حملات دهه‌های اخیر این گروه‌ها علیه تل‌آویو بوده است. در ماه ‌آوریل نیز ایران برای نخستین بار از خاک خود به اسرائیل حمله نظامی مستقیم انجام داد. این روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران آمریکا ادامه داد: قدرت فزاینده ایران نشانه شکست غرب است.
آمریکایی‌ها طی یک سال آینده از عراق خارج می‌شوند
منبع نظامی عراقی، جزئیات مهمی از تحولات مرتبط با مذاکرات خروج نیروهای آمریکایی از عراق و برنامه خروج نیروهای آمریکایی تا سال آینده منتشر کرده است. منبع نظامی عراقی به خبرگزاری المعلومه گفت: دولت عراق به صورت شفاهی به دولت آمریکا ابلاغ کرده است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی آمریکا باید بین هشت ماه تا یک سال از عراق خارج شوند وگرنه دولت عراق موضعی یکجانبه اتخاذ و پایان حضور آمریکا در عراق را همسو با قوانین عراق اعلام می‌کند. طرف آمریکایی هنوز در مذاکرات جدی نیست و خواهان ابقای نیروهای خود در عراق برای بیش از ۲ سال است.

 ایران 
مثبت بودن نرخ رشد در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۳
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح یکشنبه به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی ارائه شد. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نرخ رشد اقتصادی بخش‌های خدمات، نفت، صنعت و معدن، ساختمان و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ مثبت بوده است.
مطابق گزارش ارائه شده در این جلسه، نرخ تولید و رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ و سه ماه ابتدایی سال‌جاری بهبود مستمر داشته است.‌ بر اساس گزارش بانک مرکزی در حالی که رشد بخش خدمات در سال ۱۴۰۱ معادل ۲.۷ درصد بوده، در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد این بخش به ۳.۸ درصد رسیده است.‌ همچنین با توجه به رشد قابل ملاحظه تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی نرخ رشد گروه نفت از ۱۰ درصد سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۷ در سال ۱۴۰۲ رسیده است. نرخ رشد گروه صنایع و معادن نیز ۴.۵ درصد بوده است. در سمت مخارج نیز نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که نشانگر رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، از ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بخش مهمی از رشد مذکور ناشی از بهبود سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان از ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ می‌باشد. همچنین گزارش ویژه سازمان برنامه و بودجه از رشد اقتصادی در سه ماه اول سال‌جاری نشانگر تداوم روند مثبت رشد اقتصادی در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ است.
توهم جدید مایک پمپئو درباره ایران
سازمان منافقین اخیراً با دعوت از اعضا و هواداران خود در شهر برلین تجمعی علیه ایران برگزار کرد. همزمان با این تجمع چند ده نفره، نشستی نیز با عنوان «اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۴؛ به‌ سوی یک جمهوری دموکراتیک» توسط سازمان تروریستی منافقین در پاریس برگزار شد که در آن مایک پنس و مایک پمپئو دو عضو ارشد کابینه ترامپ حضور داشتند. در جریان این اجلاس، مایک پمپئو به ارائه تازه‌ترین توهم خود در ارتباط با ایران پرداخت و گفت: «من متقاعد شده‌ام که همه شما در طول عمرتان، لحظه سقوط رژیم ایران را جشن خواهید گرفت!»
این توهم پمپئو درحالی است که او چند سال گذشته را به دلیل ترس از انتقام ایران، تحت شدیدترین تدابیر امنیتی سپری کرده است. پمپئو از جمله مقامات امریکایی است که در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی نقش مؤثری داشته است. آلخو ویدال کوادراس، معاون سابق پارلمان اروپا، فرانتس یوزف یونگ وزیر دفاع سابق آلمان، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی امریکا، استفان هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا، گای ورهوفشتات نخست‌وزیر سابق بلژیک، لیز تراس نخست‌وزیر سابق بریتانیا، میشل آلیو ماری و برنارد کوشنر وزیران خارجه سابق فرانسه نیز از جمله سخنرانان اجلاس ضدایرانی منافقین بودند.

 وطن امروز 
مناظره‌های انتخاباتی امروز و فردا برگزار می‌شود
تاریخ مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص و اعلام شد مناظره‌های انتخاباتی امروز و فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود. با مشخص شدن جدول تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز مصادف با ۱۱ تیرماه از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره اول و سه‌شنبه ۱۲ تیر از ساعت ۲۱:۳۰ مناظره دوم بین ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم برگزار خواهد شد.‌
مانعی برای برگزاری دور دوم انتخابات وجود ندارد
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ملزومات و تعرفه‌های انتخابات در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و از این‌ جهت هیچ مانعی نداریم؛ ان‌شاءالله روز جمعه رأس ساعت ۸ صبح انتخابات برگزار خواهد شد. محسن اسلامی با اشاره به تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: آمادگی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد و نامزدهای دور دوم انتخابات می‌توانند تبلیغات خود را شروع کنند و تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه وقت تبلیغات دارند. وی در توصیه‌ای به نامزدهای دور دوم انتخابات، گفت: هم نامزدها و هم ستادها و هم هوادارها را دعوت می‌کنیم قانون را رعایت کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ما امروز ۱۵ استان را دعوت کردیم که تعرفه‌های انتخابات را دریافت کنند و از روز بعد نیز ۱۶ استان دیگر را دعوت خواهیم کرد. اسلامی با بیان اینکه فرآیند خوبی در برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در حال طی‌ شدن است، ادامه داد: ملزومات و تعرفه‌ها در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و از این جهت هیچ مانعی نداریم؛ ان‌شاءالله روز جمعه رأس ساعت ۸ صبح انتخابات برگزار خواهد شد.
شهید رئیسی‌ تا آخر مقابل افزایش قیمت بنزین ایستاد
رئیس شورای اطلاع‌ رسانی دولت با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس، گفت: شهید رئیسی تا آخر مقابل افزایش قیمت بنزین ایستاد. خلجی تأکید کرد: شهید رئیسی تا آخر عمر پربرکت خود در مقابل جریانی که برای تأمین منابع به دنبال افزایش قیمت بنزین و فشار مضاعف بر مردم بود ایستاد و بارها طرح‌هایی که ارائه شد را با دلایل متقن و با ملاحظه توان مردم رد کرد.
چرا سازوکار اینستکس در دولت قبل جواب نداد؟
سخنگوی دولت به این سوال که چرا سازوکار اینستکس در دولت قبل جواب نداد اما دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم جواب داد؟ پاسخ داد. علی بهادری‌جهرمی با بیان اینکه در دولت قبل سازوکار اینستکس را طراحی کردند و یک دلار هم نتوانستند نفت در برابر غذا مبادله کنند، گفت: علت این بود که فقط به ۳ کشور خاص توجه می‌کردند و ظرفیت‌های کشور را محدود کردند. وی اضافه کرد: پیش از دولت سیزدهم تجارت خارجی کشور سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار بود ولی سال گذشته به ۱۱۷ میلیارد دلار رسید و رکوردی تاریخی در کشور زد. سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: با عموم کشورهای همسایه روابط اقتصادی و تجاری ما تقویت شده و توسعه یافته است و در این زمینه از ابزارهای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، سازمان شانگهای و پیمان بریکس استفاده شد.

 جوان
سرنوشت ایران و عراق مشترک است
سرلشکر سید یحیی صفوی در آیین اعطای دکترای افتخاری دانشگاه جامع امام‌حسین علیه السلام به نعیم‌العبودی وزیر علوم عراق که در دانشگاه جامع امام حسین برگزار شد، اظهار داشت: حضور وزیر علوم عراق در ایران فرصت طلایی و افتخار بزرگی برای توسعه روابط علمی، پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو بین عراق و ایران است. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه عراق می‌تواند به تأثیرگذارترین کشور جهان عرب تبدیل شود، گفت: سرنوشت ایران و عراق مشترک است.

 خراسان 
وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند
وزیر صمت با بیان این که ۳۷ شرکت خودرویی در کشور داریم، گفت: خودروسازان برای این که محصول صنعتی تولید کنند باید به سمت کالاهای رقابتی حرکت کنند. مادامی که شرکت‌های خودروساز ما رقیب نداشته باشند وضعیت همین است. علی‌آبادی بیان کرد: اختصاص ارز تنها نباید به خودروهای لوکس و گران‌قیمت اختصاص یابد، بلکه نیاز است تا خودروهای ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابت‌های سازنده با خودروهای داخلی شود. وی تأکید کرد: خودروسازان باید خود و تولیدات را تغییر دهند و انتقادپذیر باشند در غیر این صورت در همین‌جا توقف خواهند کرد.
دست مشاوران املاک از ۹۲۸ میلیارد تومان حق‌الزحمه کوتاه شد
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی از عدم‌النفع ۹۲۸ میلیارد تومانی مشاوران املاک با ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن در سامانه خودنویس خبر داد. مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: تاکنون ۸۴۶ هزار و ۹۷۸ قرارداد در سامانه خودنویس ایجاد شده که از این تعداد قرارداد ایجاد شده ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد تکمیل و ثبت شده است.
تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات از ۹ میلیارد عبور کرد
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مرداد ۱۴۰۰ مجموع تمام تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود ۲۸۶ میلیون تراکنش بود و امروز پس از هزار روز خدمت دولت سیزدهم، این عدد به بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده است.

 مردم سالاری
ناخرسندی کره‌شمالی از حضور ناتو
وزارت خارجه کره شمالی بامداد یکشنبه رزمایش «تحریک‌آمیز» آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را محکوم و اعلام کرد که مناسبات این کشورها به «نسخه آسیایی ناتو» تبدیل شده است.به گزارش رویترز، این وزارتخانه در واکنش به رزمایش سه‌جانبه «لبه آزادی» که از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (هفتم تا نهم تیر ماه) برگزار شد، اعلام کرد که پیونگ یانگ تقویت اقدامات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه را نادیده نمی‌گیرد و با پاسخی کوبنده و تهاجمی از صلح منطقه‌ای دفاع خواهد کرد. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه خود که در خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) منتشر شد، افزود که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای متصل کردن کره جنوبی و ژاپن به ناتو ادامه می‌دهد. این وزارتخانه تأکید کرد، تلاش کره جنوبی برای ارسال سلاح به اوکراین نمونه‌ای از این تلاش‌هاست.

 قدس
می‌خواستند در هزار میدان جشن پیروزی بگیرند
رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور گفت: یکی از طراحی‌های دشمنان نفوذ در ستادهای تبلیغاتی و ایجاد دو قطبی‌های کاذب و طرح مسئله تقلب بود که با هوشیاری نامزدها و هوشیاری و بیداری و آگاهی مردم با شکست مواجه شد. سیدمجتبی میراحمدی تأکید کرد: همچنین می‌خواستند در هزار میدان به نام یک نامزد و بدون اطلاع او جشن پیروزی بگیرند که به دلیل عدم همراهی مردم با شکست مواجه شد.
اسکله شناور آمریکا در غزه فقط تبلیغات سیاسی بود
«اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد اسکله شناوری که آمریکا با بوق و کرنا در نوار غزه ایجاد کرد، چیزی بیش از تبلیغات و نمایش سیاسی برای حفظ آبروی دولت بایدن نبود. حمدان در ادامه اضافه کرد: این اسکله شناور مشکل کمبود موادغذایی را در غزه حل نکرده است. ارتش آمریکا هفدهم ماه می اسکله‌ای شناور در سواحل نوار غزه ایجاد کرد تا از طریق آن، موادغذایی و کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه منتقل کند.
نشست احتمالی مقامات ترکیه و سوریه در عراق
یک روزنامه سوری به دنبال اظهارات رؤسای جمهور ترکیه و سوریه در خصوص آمادگی برای بازگردانی روابط به حالت عادی، خبر داد طرفین در آینده‌ای نزدیک در عراق نشست برگزار خواهند کرد. روزنامه سوری «الوطن» در این باره گزارش داد: مقامات ترکیه‌ای و سوری در آینده نزدیک با یکدیگر در بغداد دیدار خواهند کرد که این نشست سرآغاز فرایند مذاکرات بلندمدت طرفین خواهد بود و می‌تواند منجر به توافق سیاسی و میدانی شود. این رسانه سوری در ادامه خبر داد: این گام از حمایت گسترده کشورهای عربی به‌خصوص عربستان سعودی، امارات عربی متحده و همچنین حمایت روسیه، چین و ایران برخوردار شده است.
واکنش فلسطینی‌ها به طرح شیطانی بن‌گویر
گروه‌های مقاومت فلسطین تلاش ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای اعدام اسرای فلسطینی را به‌شدت محکوم کردند و خواستار مستندسازی جنایات او شدند. در این باره، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اظهارات بن‌گویر را که خواستار تیراندازی به سر اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است به‌شدت محکوم کرد. این جنبش اعلام کرد: اظهارات بن‌گویر لکه ننگی بر پیشانی همه حامیان و دارای روابط با رژیم صهیونیستی و بازتابی از ذهنیت جنایتکارانه و نفرت‌انگیز مبتنی بر خونریزی این رژیم است. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز این مقام صهیونیست را «جنایتکار فاشیست» خوانده است.
گفتنی است، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار یک ویدئو خواستار اعدام اسرای فلسطینی و شلیک گلوله به سر آن‌ها به جای غذا دادن به آن‌ها شده و تأکید کرده به هر شیوه‌ای به دنبال تصویب قانون اعدام اسرای فلسطینی خواهد بود و تا آن زمان مقدار ناچیزی غذا به آن‌ها داده خواهد شد تا زنده بمانند و بیشتر از این چیزی به آن‌ها داده نمی‌شود.

 اطلاعات
ایران به صادرکننده کودهای فسفات و پتاس تبدیل می‌شود
ایران طی ۳ سال آینده علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به صادر کننده کودهای فسفات و پتاس تبدیل خواهد شد. به گزارش ایرنا، حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: حدود ۳۰ پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس توسط بخش خصوصی با هدایت و حمایت طرح خودکفایی آغاز شده است.
احتمال شکست مکرون و پیروزی «لوپن» راستگرا
دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه در حالی دیروز یکشنبه برگزار شد که طبق نظرسنجی‌ها، این بار راستگرایان افراطی یعنی حزب «اجتماع ملی» از سایر رقبای خود پیشی می‌گیرد. انتخابات پارلمانی فرانسه در دو دور برگزار می‌شود و مرحله دوم این انتخابات در ۷ ژوئیه (۱۷تیرماه) برگزار خواهد شد. پیش‌ از این، مکرون درپی پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، قماری سنگین را برای خود رقم زد و پارلمان فرانسه را منحل کرد و خواستار برگزاری دو دور انتخابات زودهنگام شد؛ اما نتایج نظرسنجی‌ها از شکست دوباره حزب میانه‌رو مکرون خبر می‌دهد. در این نظرسنجی‌ها، راست افراطی با بیش از ۳۰درصد آرا در صدر بود. نتایج این انتخابات می‌تواند بر بازارهای مالی اروپا، حمایت غرب از اوکراین و وضعیت هسته‌ای و نظامی فرانسه بسیار مؤثر باشد. راست افراطی فرانسه روابط نزدیک با روسیه و رویکردی ضد اروپایی دارد و خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است.

 شهروند 
دستور مخبر برای پیگیری درخواست توقف تأسیس داروخانه‌های دولتی
سرپرست ریاست‌جمهوری به وزیر بهداشت دستور داد موضوع درخواست انجمن داروسازان ایران برای توقف صدور مجوز تأسیس داروخانه‌های دولتی را پیگیری کند. شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان ایران، در نامه‌ای که ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به سرپرست ریاست‌جمهوری نوشت خواستار توقف توسعه کمی داروخانه‌های دولتی، دانشگاهی، نظامی و هلال احمر شد. در بخشی از نامه رئیس انجمن داروسازان ایران آمده است: هم‌اکنون بالغ بر ۲۰۰ تقاضا از سوی ارگان‌های نظامی و…، برای تأسیس داروخانه به سازمان غذا و دارو رفته است؛ درحالی‌که خیل عظیمی از فارغ التحصیلان رشته داروسازی موفق به تأسیس داروخانه نشده‌اند. به‌دنبال نامه رئیس انجمن داروسازان ایران، محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، دستور داد این موضوع را پیگیری کند.
آماده‌باش هریس برای جانشینی بایدن
به گزارش یو‌اس‌ای‌ تودی، نگرانی‌های حزب دموکرات در مورد وضعیت بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برخی نگاه‌ها را به سمت کاملا هریس، معاون فعلی رئیس‌جمهور آمریکا، متمایل کرده است. به‌رغم برخی از پیشنهاد‌های مطرح شده مبنی بر جایگزینی هریس با بایدن، او تنها فردی است که از رئیس‌جمهور آمریکا پس از مناظره روز پنجشنبه حمایت کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مشارکت حداکثری پشتیبان فعالیت‌های رئیس جمهور خواهد بود
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری درباره انتظاری که از مردم در دومین دور چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی می‌رود، گفت: مردمی که به آینده و پیشرفت کشور علاقه مند هستند باید حضوری جدی، آگاهانه و حماسی در پای صندوق‌های رأی داشته باشند. رئیس جامعه مدرسین ادامه داد: میزان مشارکت به حتم باید بیش از دور نخست انتخابات باشد؛ رئیس جمهور آینده با اتکا به پشتوانه مردمی قوی‌تر، در سیاست‌ها و مسائل داخلی و در عرصه بین‌الملل موفق‌تر خواهد بود؛ رئیس جمهور می‌داند که نماینده تک تک و آحاد مردم ایران است و زن و مرد از او پیشرفت این کشور را انتظار دارند. وی تأکید کرد: با حمایت حداکثری از رئیس جمهور سعی می‌کنیم تا او را در رسیدن به اهدافی که نظام مقدس جمهوری اسلامی که به وسیله رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است یاری کنیم تا با از میان برداشتن مشکلات مسیر رسیدن به اهداف هموار شود.

فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف از مدارس آغاز شود
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار مرتضی خوش‌لهجه مدیرعامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه باید یک نگاه کلان و راهبردی در تامین انرژی استان داشت، خاطرنشان کرد: لازم است از همه ظرفیت های درون استانی و ملی استفاده کرد و طرح ها را پیش برد؛ بسیاری از کشورها انرژی بادی و خورشیدی را دنبال می‌کنند، ما هم باید با یک جهش به انرژی های تجدید‌پذیر بپردازیم تا بار مصرف گاز سبک شود. عضو جامعه مدرسین اصلاح الگوی مصرف را یک ضرورت انکار ناپذیر دانست و ابراز داشت: فرهنگسازی الگوی مصرف یک رکن مهم است و مولفه آن فناوری های پیشرفته است، فناوری هایی که مصرف را بهینه سازی می‌کند و باید به آن سمت رفت، این کار در آموزش و پرورش مهم است و حوزه هم وظیفه دارد در بخش‌های تبلیغی و شبکه های مرتبط این آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را انجام دهد.

مراسم اربعین سیدالشهدای خدمت برگزار شد
رسا/ مراسم اربعین شهدای خدمت با حضور جمعی از فقهای شورای نگهبان، اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه – سلام الله علیها – برگزار شد. براساس این گزارش حضرات آیات خاتمی، کعبی، غروی، سعیدی، فاضل لنکرانی، شب زنده دار، فقیهی، رجبی، حجج اسلام والمسلمین ابراهیمی فر نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، حاج ابوالقاسم دولابی مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، رضوی‌مهر، سلیمانی اردهالی، خانواده شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان، آقامیری استاندار قم و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید حضور داشتند.

مرد شماره ۳ عربستان در پکن؛ خرید تسلیحاتی با اهداف سیاسی
تسنیم/ وزیر دفاع عربستان سعودی در حالی به چین سفر کرد که مذاکرات درخصوص تقویت همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی محور رایزنی های دو طرف بوده اما جنبه سیاسی این سفر در ارتباط با روابط ریاض با واشنگتن هم غیرقابل چشم پوشی است. شاهزاده «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان در سفری رسمی به پکن روز سه شنبه ۵ تیرماه با ژنرال «لی شانگفو»، وزیر دفاع چین دیدار کرد. خالد بن سلمان در این سفر با معاون کمیته خارجی حزب کمونیست هم دیدار کرد و درباره روابط دو کشور رایزنی داشت. این دیدار از جنبه نظامی دارای اهمیت بالایی است، چراکه ریاض و پکن از دهه ۸۰ میلادی روابط تسلیحاتی مستحکمی با یکدیگر برقرار کرده‌اند. چین در سال ۱۹۸۸ و در شرایطی که هنوز دو کشور روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر را آغاز نکرده بودند، موشک‌های میان برد (سه هزار کیلومتر) دانگ فنگ ۳ را به عربستان فروخت که مبدایی برای همکاری‌های نظامی دو کشور شد.

بیانیه سفارت ایران در لندن درباره وقایع روز انتخابات
تسنیم/ کاردار سفارت ایران در لندن تأکید کرد: متعرضین به رأی دهندگان باید پاسخگوی رفتارهای شبه تروریستی خود باشند.علی متین فر کاردار و سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن نوشت:بدین وسیله بر خود واجب می دانم از مشارکت همه ایرانیان عزیز مقیم بریتانیا در مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و همکاری و همراهی آنان با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و هیات های اجرایی – نظارتی قدردانی و سپاسگزاری کنم. وی افزود:علیرغم جو سازی و بی اخلاقی معاندین در برخی از شعبات اخذ رای، میزان مشارکت در انتخابات مرحله اول، با باهمراهی مردم عزیز مقیم انگلستان از میزان مشارکت در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری، بالاتر رفت و این خود نشانی از صلابت ایرانیان مقیم از یک سو و پوچی رفتارهای تکفیری و مستبدانه معاندین سست عنصر انقلاب اسلامی از سویی دیگر است. امیدواریم هموطنان غیور و وفادار ایران اسلامی، با مشارکت گسترده در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری که روز جمعه پنجم جولای در شعب اخذ رأی در بریتانیا برگزار خواهد شد، گام بزرگی را که جمعه گذشته در جهت تحقق رکن جمهوریت نظام برداشته اند را تکمیل نماید.

ارتش رژیم صهیونیستی به زخمی ‌شدن ۱۸ نظامی خود اعتراف کرد
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند، ۱۸ نظامی اسرائیلی در طول مرز با لبنان زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.این رسانه‌ها تأکید کردند، سخنگوی ارتش اسرائیل اجازه انتشار خبری را داد که حکایت از آن دارد، ۱۸ نظامی اسرائیلی بر اثر حمله یک پهپاد تهاجمی در مرز با لبنان زخمی‌ شدند. براساس اعتراف ارتش اسرائیل، یکی از نظامیان بر اثر این حمله به شدت مجروح و ۱۷ نظامی دیگر نیز جراحات مختلفی برداشته‌اند. رسانه‌های عبری زبان اعتراف کردند، طی ساعت‌های اخیر حملات پهپادی علیه اهداف مختلف در فلسطین اشغالی شدت گرفته است.از سوی دیگر برخی از رسانه‌ها هم به نقل از منابع خود، اعلام کردند، شمار تلفات اسرائیل بر اثر این عملیات بالاتر بوده و شمار نظامیان مجروح دست کم ۲۱ نفر است.

نتانیاهو مکلف به پاسخگویی به کمیته حقیقت یاب شد
تسنیم/ متانیاهو انگلمن رئیس اداره بازرسی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، از نخست وزیر اسرائیل خواسته است در مقابل خواسته‌های کمیته حقیقت یاب تمکین کرده و اجازه فعالیت تحقیقاتی به اعضای این کمیته در دفترش را بدهند. به گفته این مقام اسرائیلی، کمیته مذکور موظف است پاسخ‌‌هایی در رابطه با شکست‌‌هایی که منجر به فاجعه عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر شد، پیدا کند.وی همچنین از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست با رئیس اداره حسابرسی اسرائیل هم همکاری شود.به نوشته آحارانوت این اداره نیز در حال حاضر در حال بررسی مسایل مالی مربوط به جنگ شمشیرهای آهنین (تهاجم به نوار غزه و..) است و با وجود اعتراضات و انتقادات صورت گرفته در سطح سیاسی و نظامی نسبت به فعالیت‌های این کمیته، به کار خود در این رابطه ادامه می‌دهد و در حال حاضر مشغول بررسی نحوه تعامل با غیر نظامیان (شهرک نشینان) بعد از آغاز جنگ به ویژه افرادی که از شهرک هایشان به نقاط دیگری منتقل شدند، است.

پایگاه‌های آمریکا در اروپا در حالت آماده باش
تسنیم/ تارنمای « استارز اند استرایپس» گزارش داد که پایگاه‌های نظامی آمریکا در اروپا در بالاترین سطح آماده باش قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، در مرکز فرماندهی اروپای ایالات متحده در اشتوتگارت آلمان هشداری در سطح جامعه صادر کرد که سطح تهدید حفاظت از نیرو را تا اطلاع ثانوی به وضعیت «چارلی» رساند. همچنین دستورالعمل‌های مشابهی برای دیگر پایگاه‌ها در آلمان از جمله رامشتاین و راینلند صادر شده است. در پایگاه‌های واقع در رومانی، بلغارستان و ایتالیا نیز چنین وضعیتی حاکم شده است. پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا نیز سطح شرایط خود را به چارلی افزایش داد و سایر تأسیسات در ایتالیا اقدامات امنیتی را افزایش دادند. بر اساس آنچه در تارنمای «میلیتری» آمده است: سطح تهدید چارلی زمانی اعمال می‌شود که حادثه‌ای رخ می‌دهد یا اطلاعاتی دریافت می‌شود که نشان می‌دهد نوعی اقدام تروریستی یا هدف‌گیری علیه پرسنل یا تأسیسات محتمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *