طلیعه ۱۳۰۵ – ۹۵۰۷۲۹

اخیرا نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای ایران، آمریکا، روسیه، عراق، مصر، عربستان، ترکیه و قطر در لوزان سویس درباره بحران سوریه، برگزار شد که بدون دست یابی به هیچ نتیجه‌ای خاص پایان یافت. البته برخی کشورها مانند آمریکا این نشست را زمینه ساز گفت و گوهای بیشتر درباره بحران سوریه در روزهای آتی خواندند.

در حالی که ابتدا گمانه زنی‌های رسانه‌ای حاکی از عدم حضور ایران در این نشست بود اما پس از صحبت‌های تلفنی برخی وزرای خارجه کشورهای منطقه با وزیر خارجه کشورمان و پذیرفتن شروط ایران جهت شرکت در این نشست شاهد حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست فوق بودیم.

البته نشست لوزان در حالی برگزار شد که پس از شکست آتش بس یک هفته‌ای که از شامگاه بیست و دوم شهریورماه با توافق روسیه و آمریکا اجرایی شده بود، شاهد بالا گرفتن تنش‌ها و موضع گیری‌های تند مقام‌های روسی و آمریکایی علیه یکدیگر بودیم .موضع گیری‌هایی که نشانگر افزایش شکاف‌ها و اختلافات مسکو و واشنگتن است و آن را باید تابعی از تحولات میدانی و سیر رخدادهای جنگ حلب دانست. ظاهرا آمریکا در شرایطی که همه رؤیاهای خود برای سوریه را بر باد رفته می‌بیند، گزینه‌ای جز طولانی‌تر کردن جنگ برای به فرسایش کشاندن توان روسیه و جبهه مقاومت ندارد. همچنین بارها مشاهده شده است که آمریکا و کشورهای حامی تروریست‌ها در منطقه، آتش‌بس را بازیچه‌ای برای احیای نیروی انسانی و تسلیحاتی تروریست‌ها کرده‌اند و پس از چند روز آتش‌بس دوباره گروه‌هایی که می‌رفت تمام شاکله وجودی آن‌ها از هم بپاشد، بار دیگر جان تازه‌ای گرفته‌اند. واقعیت امر این است که آمریکا در نشست لوزان و پس از آن در پی تضعیف، فروپاشی و از بین بردن استقلال کشور سوریه و به دنبال راه فراری برای زنده و در صحنه نگه داشتن تروریست‌ها است.

اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه همواره در تمامی نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای دو جانبه و چند جانبه بر مواضع اصولی خود تأکید ورزیده است؛ لزوم توقف خشونت‌ها، بیرون راندن تروریست‌های وارداتی، برگزاری گفت‌و‌گوهای سیاسی سوری-سوری، برگزاری انتخابات آزاد و با حضور تمامی اقشار و گروههای قانونی، رد گزینه نظامی و عدم دخالت کشورهای بیگانه در امور داخلی سوریه اصولی است که ایران از ابتدای بحران سوریه برآن تاکید داشته و همچنان برآن اصرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران عدول از هر یک از اصول ذکر شده در بالا را فرصتی دوباره به تروریست‌ها و کشورهای مداخله‌گر برای ایجاد آشوب‌ در سوریه می‌داند و آن را به شدت نفی می‌کند. شاه بیت مواضع کشورمان در قبال بحران سوریه همانند مسائل و بحران‌های دیگر منطقه این است که «فقط مردم می‌توانند برای کشور خود تصمیم بگیرند و نه نیروهای بیگانه». بنابراین باید در پی‌ریزی طرح دوباره برای آتش‌بس دقت لازم صورت گیرد و از افتادن به دور باطلی که جز مصیبت و بدبختی برای مردم سوریه و آتش افروزی بیشتر برای منطقه در پی ندارد، پرهیز کرد.  (خ-۱۳۰۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *