خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مقاومت، دربرابرحمله رژیم صهیونیستی به لبنان سکوت نمی‌کند
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که عملیات وعده صادق بسیاری از فرمول‌های قدیمی را تغییر داد و امروز وضعیت جدیدی در منطقه حاکم شده است، افزود: ایران اسلامی به‌عنوان یک قدرت نوظهور در منطقه با موشکباران مواضع رژیم منحوس صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، توانمندی خود را به منصه‌ظهور رسانده است.امیر حیدری سپس با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه گفت: رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده و در باتلاق غزه فرو رفته است؛ همچنین تهدیدات این رژیم علیه حزب‌ا… لبنان موضوع جدیدی نیست. فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان با تأکید بر توانمندی بالای جبهه مقاومت تصریح کرد: در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و آغاز درگیری گسترده با حزب‌ا…، محور مقاومت سکوت نمی‌کند و پاسخ سختی به شرارت‌های صهیونیست‌ها خواهد داد.

 همشهری
حمایت ۷۰ درصدی تهرانی‌ها از ادامه راه شهید رئیسی
یافته‌های آخرین نظرسنجی انجام‌شده ازسوی مؤسسه همشهری نشان می‌دهد که ۳۸درصد از شهروندان تهرانی در انتخابات شرکت خواهند کرد و از میان کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند ۳۳ درصد آنان هنوز کاندیدای موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند. براساس این نظرسنجی که طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ انجام شده‌، ۱۳ درصد از شهروندان تهرانی همچنان برای حضور در انتخابات تردید دارند. نظر شهروندان تهرانی درباره «ادامه راه شهید رئیسی» یکی دیگر از محورهای نظرسنجی همشهری بود که براساس نتایج به‌دست آمده، ۷۰ درصد شهروندان تهرانی اعلام کرده‌اند «کاملا» و «تاحدی» موافق ادامه راه رئیس‌جمهور شهید در دولت آینده هستند.

 کیهان 
باند خطرناک داعش در عراق با هلاکت تمام اعضاء متلاشی شد
فرماندهی عملیات مشترک عراق از متلاشی کردن یکی از خطرناک‌ترین باندهای داعش متشکل از هفت تروریست در «صلاح‌الدین» خبر داد.
فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: بر اساس دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح درخصوص اهمیت هماهنگی کار امنیتی و اطلاعاتی و تحت نظارت و برنامه‌ریزی فرماندهی عملیات مشترک، سرویس اطلاعات ملی عراق به همراه سرویس ضد تروریسم، یک عملیات ویژه بر پایه اطلاعات دقیق در کوه‌های «بلکانه» در منطقه «طوزخورماتو» واقع در بخش عملیات شرق صلاح‌الدین انجام دادند. طبق گزارش خبرگزاری الفرات‌نیوز، در این بیانیه آمده است که قهرمانان در این ۲ سرویس با نظارت و پیگیری مخفیگاه‌های تروریست‌ها در منطقه مذکور، مهم‌ترین گروه تروریستی در این بخش را محاصره کردند و با هماهنگی نیروی هوائی ۲ حمله هوائی توسط جنگنده‌های اف۱۶ انجام شد. طبق این بیانیه، این عملیات منجر به هلاکت تمامی اعضای این باند تروریستی شد.
اسرائیل در وضعیت بسیار خطرناکی است؛ نشانه‌های زوال آشکار شده است
«ایلان پایه»، مورخ مشهور یهود معتقد است، تمام آن علائمی که برای فروپاشی یک رژیم یا ایدئولوژی لازم است، در مسئله «اسرائیل» و «صهیونیسم» دیده می‌شود و امروز «اسرائیل در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است.»«ایلان پایه»، مورخ نام‌آشنای یهود می‌گوید: «حمله تاریخ ۷ اکتبر جنبش حماس را می‌توان به زلزله‌ای تشبیه کرد که در یک ساختمان قدیمی اتفاق بیفتد. شکاف‌ها عملا در حال نمایان شدن هستند… پس از گذشت بیش از ۱۲۰ سال از شکل‌گیری پروژه صهیونیستی در فلسطین، این سؤال مطرح می‌شود که آیا امکان دارد این پدیده- تشکیل دولت یهودی در خاک یک کشور عربی و اسلامی واقع در منطقه خاورمیانه- در خطر فروپاشی احتمالی قرار گیرد؟»او در ادامه می‌گوید: «چالش اصلی این مسئله در تشخیص زودهنگام نشانه‌هاست. من این‌جا می‌خواهم ادعا کنم که این نشانه‌ها بیش از هر زمان دیگری درباره اسرائیل آشکار شده است؛ به طوری که ما اکنون شاهد یک روند تاریخی- یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم آغاز یک عملیات تاریخی- هستیم و به احتمال زیاد، با سقوط صهیونیسم به اوج خود خواهد رسید.

 ایران
خدمات شهید رئیسی با سیاه‌نمایی‌ها قابل خدشه و انکار نیست
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت، به خدمات و اقدامات کم نظیر دولت مردمی تحت مدیریت و هدایت شهید رئیسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی و خدماتش به کشور به گونه‌ای شفاف و در مقابل دیدگان مردم شریف ایران اسلامی است که با سیاه‌نمایی‌ها قابل خدشه و انکار نیست. وی با بیان اینکه اگر امروز کشور شرایط آرام و با ثباتی دارد، به یمن ریل‌گذاری‌های اصولی و خدمات شهید رئیسی در سراسر کشور است، از همه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده بخش مربوط به خود را به منظور تسریع در خدمت‌رسانی به مردم در اولویت قرار دهند.
عصبانیت اپوزیسیون از راه اندازی شعب اخذ رأی در امریکا
پس از آنکه اعلام شد دولت جو بایدن با راه اندازی شعبه‌های اخذ رأی شهروندان ایرانی در ایالات متحده موافقت کرده، گروه‌های ضدایرانی عصبانیت و مخالفت خود با این اقدام را ابراز کردند. نازنین بنیادی از چهره‌های شاخص ضدایرانی در واکنش به این موضوع نوشت: درحالی که مخالفان جمهوری اسلامی درحال گسترش تحریم انتخابات هستند، امریکا به برگزاری این رأی گیری مجوز می‌دهد.
بزرگ ترین تظاهرات ضد دولتی بعد از ۷ اکتبر در تل آویو برگزار شد
روز گذشته تظاهرات‌کنندگان اسرائیلی بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی خود را علیه دولت نتانیاهو از آغاز ۷ اکتبر (جنگ غزه) برپا داشتند که با سرکوب پلیس مواجه شد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که پلیس به تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه دولت در شهر تل‌آویو حمله کرده و ۵ نفر از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرده است. این شبکه همچنین از حمله پلیس به خبرنگار این شبکه در جریان این تظاهرات خبر داد. در تداوم تحرکات ضددولتی ‌روز گذشته رهبران جنبش اعتراضی فراخوانی را صادر کردند و در آن خواستار اعتصاب سراسری علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل شدند. به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، رهبران معترض در اراضی اشغالی در این فراخوان خواستار آغاز اعتصاب از هفتم ژوئیه (۱۷ تیر) تا زمان انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و سرنگونی کابینه نتانیاهو شده‌اند.

 وطن امروز 
بیانیه مجلس در محکومیت کانادا در پی تروریستی اعلام کردن سپاه
عضو هیأت‌رئیسه مجلس بیانیه ۲۵۰ نماینده در محکومیت دولت کانادا در پی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن حمایت همه‌جانبه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام نابخردانه دولت کانادا را بشدت محکوم می‌نماییم و از وزارت امور خارجه می‌خواهیم از همه روش‌های سیاسی و بین‌المللی برای این محکومیت که صدای همه ملت بزرگ ایران است، استفاده کند.
نباید با خودتحقیری دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال ببریم
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: نامزدها نباید خودتحقیری داشته باشند و دستاوردهای انقلاب را نباید زیر سوال ببریم. قاضی‌زاده‌هاشمی درباره توئیت اخیر رئیس ستاد انتخابات خود درباره اعلام خبری جدید، اظهار کرد: در ادامه مباحثی که با نخبگان و متخصصان جوان خود داشتیم، ۱۰۰ مساله فوری کشور را شناسایی کرده و پاسخ کوتاه‌مدت هم دادند. برنامه‌های دولت مردم و خانواده مشخص است که برنامه‌های کلان آن را قبلا منتشر کرده‌ایم و الان به ۱۰۰ موضوع آن اشاره می‌کنم. وی ادامه داد: این ۱۰۰ مساله شامل مواردی از جمله برای جایگاه مسجد، جلوگیری از پرداخت رشوه، مشکل ربا، نیاز به وام، ازدواج، اصلاح پول ملی، آسیب‌های اخلاقی در دولت، جلوگیری از تضییع حق مردم، سربازی و… است. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: یک برنامه اجرایی برای کاهش این مشکلات در کمتر از ۲ سال و افزایش رضایت و سرمایه اجتماعی داریم.

 جوان
برخی علاقه دارند به دهه نود برگردیم
علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی نسبت نظام اسلامی، انقلاب و رهبری را درست کرد. علیرضا زاکانی روز گذشته در مسجد حضرت ولیعصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- و در جمع طلاب اظهار داشت: در مناظرات برخی نامزد‌ها علاقه دارند که ما به دهه ۹۰ برگردیم. بعد از دوره اصلاح قانون اساسی، هیچ دولتی در مختصات درست حرکت نکرد و نسبت درستی با نظام اسلامی، انقلاب و رهبری انقلاب نداشت. شهید رئیسی این نسبت را درست کرد.
پزشکیان آدم خوبی است ولی نه برای ریاست جمهوری
مصطفی پورمحمدی دیروز در نشستی خبری با اشاره به شیوه مناظره‌ها اظهار داشت: باید مدافع گذشته باشیم ولی وکیل مدافع دولت‌ها نیستم؛ وی در ادامه اظهار داشت: پزشکیان آدم خوبی است ولی نه برای ریاست جمهوری؛ آقای ظریف دیپلمات خوبی است و اگر مربی خوبی داشته باشد، بازیکن خوبی است ولی نمی‌تواند راهبری داشته باشد.

 خراسان 
نقشه مخفیانه تل‌آویو برای کرانه باختری
همزمان با افزایش فشار بین المللی برای ایجاد یک کشور فلسطینی که کرانه باختری و غزه را دربرگیرد، اظهارات اسموتریچ نشان می‌دهد که اسرائیل بی سر و صدا در تلاش است تا کنترل خود را بر کرانه باختری مستحکم کند و رهایی آن از کنترل اسرائیل را دشوارتر کند. یکی از اعضای بانفوذ ائتلاف بنیامین نتانیاهو به شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری گفت که کابینه در حل انجام تلاشی پنهان برای تغییر برگشت ناپذیر نحوه اداره این سرزمین است تا کنترل اسرائیل بر آن را تثبیت کند، بدون این که به الحاق رسمی آن متهم شود. در نوار ضبط شده این سخنرانی، اظهارات بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی شنیده می‌شود که در یک رویداد خصوصی در اوایل این ماه می‌گوید که هدف از این کار جلوگیری از تبدیل شدن کرانه باختری به بخشی از یک کشور فلسطینی است. اسموتریچ به شهرک نشینان گفت: «من به شما می‌گویم، این [رویدادی] فوق العاده دراماتیک است. چنین تغییراتی دی‌ان‌ای یک سیستم را تغییر می‌دهد.»به نوشته نیویورک تایمز، در حالی که مخالفت اسموتریچ با واگذاری کنترل کرانه باختری امری مخفی نیست، موضع رسمی اسرائیل این است که وضعیت کرانه باختری موضوع مذاکره بین سران اسرائیل و فلسطین است. دادگاه عالی اسرائیل حکم داده است که حکومت اسرائیل بر این سرزمین به منزله یک اشغال نظامی موقت است و ژنرال‌های ارتش بر آن نظارت می‌کنند، نه یک الحاق دائمی غیرنظامی که توسط مقامات غیرنظامی اسرائیل اداره شود.سخنرانی اسموتریچ در ۹ ژوئن در گردهمایی کرانه باختری ممکن است حفظ این وضعیت را دشوارتر کند.

 مردم سالاری 
قضات از بازداشت بلاوجه افراد پرهیز کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در گردهمایی بزرگداشت هفته قوه قضائیه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای اسلام و انقلاب بویژه شهیدان آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: همانطور که رهبری فرمودند و مطالبه کردند باید کاری کنیم که عدالت نه فقط در حوزه محکمه بلکه در تمام شوؤن مرتبط با قوه قضائیه سرلوحه اقدامات ما باشد. رئیس دستگاه قضا، با اشاره به ابراز دغدغه رهبر انقلاب نسبت به کم بودن سرعت رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و در نتیجه طولانی‌شدن مدت بازداشت موقت افراد، گفت: باید تمهیدات بیشتری بیندیشیم که از بازداشت بلاوجه افراد اجتناب شود و چنانچه فردی به ضرورت، بازداشت شد، پس از رفع آن ضرورت، نسبت به آزاد کردن او تا زمان صدور حکم نهایی، اقدام عاجل کنیم.
هر کسی عالم‌تر و کارشناس‌تر است حق با او است
مسعود پزشکیان روز گذشته (یکشنبه) با جمعی از نماینده ادوار مجلس و ایثارگران دیدار کرد.پزشکیان در این مراسم گفت: وقتی روند جایی که آمدیم را نگاه می‌کنم نمی‌دانم چطور شد صلاحیت ما را تایید کردند، ما هستیم و چند نفر دیگر. آن روز هم به آن نامزد گفتم خداوکیلی تا آخر می‌خواهی بمانی؟ چون این روند سابقه دار است می‌آیند حرف می‌زنند بداخلاقی می‌کنند بعد هم انصراف می‌دهند.وی افزود: در این مبارزه نگاه و باور ما این است که هر کسی عالم تر و کارشناس تر است حق با او است تقوا یعنی حرکت بدون خطا حرکت بدون خطا ربطی به به باور من ندارد هر کسی در اقتصاد، در پزشکی، در هر حوزه ای کار بدون خطا انجام دهد او متقی است. حالا نماز شب و عبادت و روزه و نماز هم داشته باشم اما وقتی عمل جراحی می‌خواهم بکنم و مریض با عارضه بیرون می‌آید یعنی تقوا را رعایت نکردم. تقوا این است که در اقتصاد و صنعت و سیاست وقتی تصمیمی می‌گیری بهترین و مناسب ترین و اثربخش‌ترین را در جامعه اجازه بدهی اجرا شود این نیست که نماز خوان و روزه بگیر باشی اما روزگار آدم‌ها را سیاه کنی.

 آرمان ملی 
پورابراهیمی حکم گرفت
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور حکمی «محمد رضا پورابراهیمی» را به سمت رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع منصوب کرد. محمد باقر ذوالقدر با صدور حکمی با قدردانی از تلاش‌های شایسته و مستمر داوود دانش جعفری در دوران ریاست کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد رضا پورابراهیمی را به ریاست این کمیسیون منصوب کرد. وی در این حکم آورده است: کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری یکی از ارکان دبیرخانه مجمع است که تحرک، پویایی، بررسیهای عمیق کارشناسانه و غنای محتوایی آن، نقش قابل توجهی در انجام مؤثر مأموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه در شرایط فعلی کشور دارد.

 قدس
قالیباف با کنایه به روحانی و ظریف: خجالت بکشید!
محمدباقر قالیباف در مسجد امیرالمؤمنین – علیه السلام – که پس از چند دیدار با مراجع عالیقدر و آیات عظام در قم انجام می گرفت، با کنایه به دولت یـازدهـم و دوازدهــــم گفت: «بـرخـی ایـن روزهـا میگویند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانع کار شده است و خجالت هم نمی‌کشند. به خاطر بیاورید زمانی که ترامپ برجام را پاره کرد، دولــــت وقـــت چــه کــــرد. یــک نشست خبری گذاشت و یک هفته به آنها فرصت داد تا به برجام بازگردند و وقتی این اتفاق نیفتاد این زمان را برای یک ماه، چند ماه و یک سال تمدید کرد اما باز هم اتفاقی نیفتاد و مملکت بلاتکلیف مانده بود».
صریح‌تر شدن جلیلی در اجتماع‌های انتخاباتی
جلیلی در بخشی از سخنانش در اجتماع تبریز گفت: «کسانی می گفتند حتی نمی توانیم نفت بفروشیم، می‌گفتند حتی ماه دیگر اگر فلان امتیاز را به فلان کشورها ندهیم حتی نمی توانیم حقوق بدهیم، الان مدعی شـده‌انـد! آنهـا که می گفتند هم سانتریفیوژ بچرخد و هم اقتصاد، سانتریفیوژ را قطع کردند، دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردند، اقتصاد را تعطیل کردند و الان همین‌ها مدعی اداره کشور و مردم هستند».

 شرق
ما رأی می‌دهیم برای ایران و برای مردم ایران
محمدرضا خاتمی، فعال سیاســی اصلاح طلب در همایش حامیان مســعود پزشکیان در ســخنانی گفت: امروز در جمع ما و در همه جمع‌های این چنینی یک وجه اشــتراک وجــود دارد و آن نگرانی اســت، نگرانی برای ایران، برای آینده فرزندان این مرز و بوم؛ ایران ما امروز حال و روز خوشــی نــدارد. او ادامه داد: مردم ما که به زندگی شرافتمندانه حداقلی راضی بودند، امروز در شرایطی به سر می برند که تأسف بار اســت، به ویژه زنان ما که علاوه بر فشاری که از گذشــته همواره وجود داشــته، امروز در شــرایط سخت تری هســتند. اینک شــرایطی به وجود آمده است که ما اگر تلاش کنیم و به میدان بیاییم، شــاید بتوانیم این روند را متوقف کنیم. این فعال سیاســی اصلاح طلب تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که باید در انتخابات شــرکت کنیم، ما در هر انتخاباتی شرکت می کنیم که حداقل شرایط برای تغییر و تحول وجود داشته باشد و اینک آن زمان اســت، ما رأی می دهیم برای ایران و برای مردم ایران.

 ابتکار
با فشار نمی‌توان مردم را اداره کرد
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار آقای محمدباقر قالیباف گفتند: مردم ما مردمی با وفا هستند، اگر ببینند که مشکلات کشور حل شده، اختلاسی نیست، نجومی نیست، ریاکاری نیست، مسئولین با فساد در کشور مبارزه می‌کنند، آن‌ها نیز به قانون احترام می‌گذارند، یعنی با فشار نمی‌توان مردم را اداره کرد، با مردم ایران باید با فهم، با درایت، با ادب و با فرهنگ برخورد نمود. آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: مولا امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند، نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! اینکه کشور ما با این همه سرمایه ها، گرانی داشته باشد و هر روز اختلاسی و نجومی از آن بیرون بیایید، قابل قبول نیست، باید برای اداره کشور، اول جلوی فسادها گرفته شود.

 اطلاعات 
بورل: جنگ غزه باعث تفرقه در اروپا شده است
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: آنچه در خاورمیانه اتفاق می‌افتد بر جوامع اروپایی تأثیر عمیقی گذاشته و جنگ غزه اصلی‌ترین عامل تفرقه بین ما و درون جوامع ماست.وی با اشاره به تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای شناسایی کشور مستقل فلسطین، گفت اعضای اتحادیه اروپا در قبال جنگ غزه اختلاف نظر دارند.بورل با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی ایرلند، اسپانیا و نروژ کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند، تصریح کرد که برای تقویت یک موضع مشترک در اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد.ایرلند و اسپانیا معتقدند که اسرائیل بند مربوط به مسائل حقوق بشری در موافقتنامه «مشارکت اتحادیه اروپا و اسرائیل» را نقض کرده است. آنها در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اروپا نگرانی خود را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در غزه اعلام کردند.
احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا قوت گرفت
مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت: اقدام امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام، می‌تواند باعث خروج این کشور از اتحادیه اروپا شود.«میشل بارنیه» افزود، امیدواری مکرون برای شکست حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات بسیار مخاطره‌آمیز است.

 شهروند 
آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان وظیفه نظارت دارد
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری درخصوص روابط ایران و آژانس گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده پادمان و «ان‌پی‌تی» است و آژانس هم در همین چارچوب وظیفه هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق را به‌عهده دارد.محمد اسلامی با حضور در سلسله‌نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم اظهار داشت: اهتمام ویژه رئیس‌جمهور شهید ایران نسبت به علم و فناوری را هرگز فراموش نخواهیم کرد و اگر پیشرفتی در این حوزه وجود دارد، به‌واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود.
وی افزود: در سال‌های ١۴٠١ و ١۴٠٢ بیش از ٣٠٠ دستاورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم؛ یعنی هر یک‌ و نیم روز یک دستاورد ثبت شده است و این چرخه کاملاً کاراست. رویکرد تحقیقات‌محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته است این تحولات را به‌وجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به‌سمت صنعتی شدن حرکت کنیم. اسلامی گفت: فناوری هسته‌ای تأثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار می‌کند که در حول ٢محور انرژی و غیرانرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به ٢٠هزار مگاوات برق است. دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به‌دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای است.
تهران؛ میزبان ۴۱ هیأت دیپلماتیک در اجلاس مجمع گفت‌وگوی آسیایی
علی باقری کنی در مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مفتخریم که فردا در تهران میزبان اجلاس وزیران مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) باشیم و ریاست این اجلاس را بر عهده بگیریم.وی افزود: ۴۱ هیأت از وزیران و سازمان‌های بین‌المللی در این اجلاس شرکت خواهند کرد. باقری همچنین عنوان داشت: این رویداد بستری برای تقویت همکاری میان کشورهای آسیایی فراهم می‌کند و نشان‌دهنده تمایل آسیایی‌ به چندجانبه‌گرایی و فراگیری است.ریاست نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) از مهرماه سال ۱۴۰۲ برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. بیشتر از ۳۰ کشور در سطح وزیر، قائم مقام یا معاونین ذیربط وزرای خارجه و فرستادگان ویژه کشورهای عضو در این نشست که به میزبانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، مشارکت خواهند داشت.امروز، دوشنبه، اجلاس رسمی با سخنرانی علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان، برگزار خواهد شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

اهمیت و ارزش خدمت به مردم در کلام ائمه معصومین مشهود است
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار دکتر قالیباف فرمودند: پایین بودن ارزش پول ملی یکی از مشکلات مهم است.ایشان اهمیت دادن به جایگاه مردم در نظام اسلامی را اصل دانسته و افزودند: مردم ایران در گذشته فداکاری و ایستادگی خود را نشان داده و در آینده نیز در مقابل دشمن همین مردم هستند که از این مملکت دفاع خواهند کرد؛ بنابراین خدمت به مردم بسیار دارای اهمیت است و در کلام ائمه معصومین – علیهم السلام – خصوصاً نهج‌البلاغه مشهود است. این مرجع تقلید توجه به وضع جهان اسلام خصوصاً رژیم صهیونیستی و تعابیر رهبر معظم انقلاب در این روزهای اخیر را یادآور شدند و فرمودند: رئیس جمهور علاوه بر توجه به مشکلات داخلی باید توجه به مسائل بین المللی و شناخت نقشه های دشمن و مقابله با آن را داشته باشد، امیدوارم با این سوابق جنابعالی که در دفاع مقدس و مسئولیت‌های مختلف که‌ توانستید خدمت گذارموفقی باشید بعد از این هم مشکلات باقی مانده را حل نمائید.

خطبه غدیر در متن کتاب‌های درسی قرار گیرد
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی، با اشاره به موضوع غدیر خم و ولایت امام علی – علیه السلام – اظهار داشت: موضوع بحث پیرامون مهم‌ترین حادثه تاریخ اسلام و بشریت است‌. عضو جامعه مدرسین درادامه عنوان داشت: تقاضا می‌کنم اولاً مسلمین و شیعیان، خانواده‌های مذهبی و هیئات به این خطبه اهمیت بدهند. در ایام غدیر در منابر و مجالس، سخنرانان و مداح‌های محترم این خطبه را توضیح دهند و با صدای خوب بخوانند. از مسئولین نظام جمهوری اسلامی تقاضا می‌کنم وزارت ارشاد‌، آموزش و پرورش و علوم و آموزش عالی را موظف کنند که این خطبه در متن کتاب‌های درسی دبیرستان و دانشگاه قرار بگیرد. از صدا و سیما عاجزانه می‌خواهم به این خطبه اهمیت بدهد. این خطبه محصول رسالت پیامبر است. همه اسلام در این خطبه تجلی پیدا کرده، همه هنرنمایی‌های پیامبر و همه رسالت انبیای گذشته در همین غدیر است. نسبت به غدیر اهتمام بورزند. ما غدیر را نه تنها موجب افتراق نمی‌دانیم بلکه آن را محور وحدت می‌دانیم.

کاندیداها به خاطر چند رأی مشکلات را بزرگنمایی نکنند
حوزه/ آیت الله فقیهی با تاکید بر این که کاندیداها به خاطر چند رأی مشکلات را بزرگنمایی نکنند، گفت: همه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید برای پیشرفت و عزّت کشورمان تلاش کنیم و از اینکه نتیجه سخنان یا رفتارمان طوری باشد که دشمنان اسلام خوشحال شوند، جدّاً پرهیز کنیم.عضو جامعه مدرسین افزود:امروز کشور و نظام ما به کانون توجهّات بین‌المللی تبدیل شده است. همه جهان به ما خیره شده‌اند و کوچکترین تحرّکات داخلی مردم شریف و نظام ما برایشان حائز اهمیت است و در مناسبات بین المللی تأثیر بسزایی دارد. از جمله آن انتخابات امسال است که دارای ابعاد داخلی و بین المللی مهمی است که پس از حادثه شهادت رئیس جمهور ما آیت الله رئیسی عزیز پیش آمد. از این رو تمام دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند این رویداد را آنگونه که می‌خواهند پیش ببرند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند. این مهمّ، وظیفه همه ما را بسیار سنگین می‌کند.

تأیید حمله ارتش یمن به یک کشتی
تسنیم/ ارتش آمریکا حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به یک کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل در آب‌های دریای سرخ را تأیید کرد. فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمریکا امروز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش یمن، کشتی «ترانس ورلد نویگیتور» را در حمله که احتمال می‌رود پهپادی باشد، هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه ادعایی سنتکام، در اثر این حمله خسارت جزئی به این کشتی وارد شده و کشتی به مسیر خود ادامه داده است. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن شب گذشته (یکشنبه شب) اعلام کرد، کشتی Transworld Navigator را برای دومین بار در دریایی سرخ مورد هدف قرار داده و خساراتی به آن وارد کرده است. سرتیپ سریع همچنین گفت: یگان موشکی این نیرو کشتی Sequoia Tsolt را در اقیانونس هند با موشک مورد هدف قرار داده است.ارتش یمن طی بامداد دیروز (یکشنبه) با مشارکت مقاومت اسلامی عراق دو کشتی را در آب‌های دریای عرب و دریای سرخ هدف قرار داده بود.

تأکید صدر اعظم آلمان بر لزوم در پیش گرفتن ریاضت اقتصادی
تسنیم/ صدر اعظم آلمان از رویکرد صرفه جویانه و ریاضتی برنامه ریزی شده برای بودجه فدرال ۲۰۲۵ دفاع کرده است. “اولاف شولتز”، در این باره گفت: ما باید با پولی که داریم بسنده کنیم. هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. شولتز این سخنان را در مصاحبه تابستانی در برنامه “گزارش از برلین» ARD اظهار داشت. به گفته وی ائتلاف دولتی آلمان قاطعانه تصمیم گرفته است که بودجه ای را مطابق با برنامه ریزی مالی برای ادارات تهیه کند. بحث بسیار سازنده ای در این مورد وجود دارد. شولتز تاکید کرد که “بسیار مطمئن است که در ماه جولای این بودجه تنظیم خواهد شد.

به رسمیت شناختن دولت فلسطین موفقیت ایران
تسنیم/ اسحق مانسدورف تحلیل‌گر روانشناسی سیاسی و کارشناس ارشد مرکز امور عمومی و دولتی قدس در مقاله‌ای که پایگاه اطلاع رسانی عبری زبان مدیا آن را منتشر کرد به انتقاد از رویکرد شکل گرفته در کشورهای جهان در به رسمیت شناختن دولت فلسطین پرداخته و آن را یک پیروزی برای راهبرد ایران در منطقه دانست.او در این رابطه نوشت: جولای ۲۰۲۲ بود که ایالات متحده تعهد خود برای همکاری با اسرائیل علیه ایران را اعلام کرد، اما امروز به جای آن که به مقابله با تهران بپردازد و مانع از اقداماتش شود، ایالات متحده هم و غم خود را برای تسهیل تشکیل دولت فلسطینی قرار داده است که می‌تواند تهدیدی حیاتی برای اسرائیل باشد، این رویکرد واشنگتن نه تنها با تعهد ثبت شده در بیانیه مشترک در تضاد است بلکه تهدیدی برای ایالات متحده هم به شمار می‌رود.

توافق ایران و بحرین برای از سرگیری روابط
باشگاه خبرنگاران/ جمهوری اسلامی ایران و بحرین در بیانیه مشترک بر ایجاد ساز و کار‌های لازم برای آغاز گفتگو‌های دو کشور با هدف بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند. پس از مذاکرات سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه بحرین بیانیه‌ای صادر شد.در این بیانیه تصریح شده است: در چارچوب روابط تاریخی برادرانه پادشاهی بحرین و جمهوری اسلامی ایران و پیوند‌های دینی، همسایگی، تاریخ مشترک و منافع متقابل بین آنها، جناب آقای دکتر عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه و جناب آقای دکتر علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دیروز) یکشنبه سوم تیر ماه در تهران به مناسبت سفر وزیر امور خارجه بحرین به جمهوری اسلامی ایران و به دعوت سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا، دیداری دوجانبه داشتند. همچنین در این بیانیه آمده است‌: در این دیدار دو طرف بر ایجاد ساز و کار‌های لازم برای آغاز گفتگو‌های دو کشور برای بررسی چگونگی از سرگیری روابط سیاسی توافق کردند.

خشم مغربی‌ها از لنگر انداختن کشتی جنگی رژیم اسرائیل در بندر «طنجه»
ایرنا/ خبر لنگر انداختن کشتی جنگی رژیم صهیونیستی در بندر «طنجه» مغرب، بحث و جدل زیادی را در این کشور ایجاد کرده و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی چنین اقدامی را در سایه جنایت جنگی تل آویو در نوار غزه محکوم کردند. جبهه مغربی حمایت از فلسطین و ضد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بیانیه ای این اقدام را محکوم کرده و آن را نه تنها نقض رای دیوان بین المللی کیفری علیه رژیم صهیونیستی دانستند بلکه در راستای تشویق دشمن صهیونیست قلمداد کردند که در نوار غزه نسل کشی می کند. این مرکز حقوقی افزود که پیشتر با ارسال نامه‌هایی به مقامات مغربی درباره پهلو گرفتن کشتی‌های حامل مواد منفجره و یا سلاح برای ارتش اشغالگر هشدار داده بوده است، اما آنها به این هشدارها توجهی نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *