خبر روز ۱۴۰۳/۰۴/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
گزارش رادیو فرانسه از تداوم تجارت ترکیه با تل‌آویو
وبگاه رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی نوشت: ساز و کارهایی که در ترکیه از تحریم تجارت با رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند، اینک بر عرضه نفت جمهوری آذربایجان به تل‌آویو از طریق بندر «جیهان» در ترکیه تمرکز کرده‌اند.رادیو بین‌المللی فرانسه در این باره نوشت تظاهرکنندگان عضو گروه«هزارجوان برای فلسطین»به تازگی مقر«سوکار»، شرکت دولتی انرژی جمهوری آذربایجان در استانبول را هدف قرار دادند و روی دیوارهای آن رنگ قرمز پاشیدند.دانشجویان دانشگاه گالاتاسارای استانبول نیز به سخنرانی یکی از مدیران ارشد شرکت سوکار اعتراض و این شرکت را به خون‌آلود بودن دستانشان متهم کردند. بر اساس این گزارش، تحلیلگران بر این باورند که جمهوری آذربایجان، متحد نزدیک اسرائیل، حدود ۴۰ درصد نیازهای نفتی این رژیم را تأمین می‌کند و این داد و ستد تحت تأثیر جنگ اسرائیل با حماس قرار نگرفته است. گالیا لیندن اشتراوس، تحلیلگر موسسه اطلاعات امنیت در تل‌آویو دراین باره گفت:«تاکنون جمهوری آذربایجان صادرات نفت خود را به اسرائیل متوقف نکرده است. برعکس، طبق روال عادی پیش می‌رود و این نشان‌دهنده قابل اعتماد بودن جمهوری آذربایجان و شریک واقعی برای اسرائیل است. او توضیح داد: «حتی می‌توانم بگویم از زمانی که‌ جمهوری آذربایجان سال پیش سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد، روابط تجاری‌ بین این دو ‌گسترش یافته است».

 همشهری 
تولید نفت رشد ۶۳ درصدی داشته است
جواد اوجی، وزیــر نفت از افزایــش تولید نفت ایران خبر داده و می گوید: تولید بنزین ایران هم ۱۸ میلیون لیتر در روز بیشتر شده است. به گفته او، ایران هم اکنون ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی نسبت به قطر بیشتر برداشت دارد. این مقام دولت سیزدهم البته از کم کاری دولت قبل هم رونمایی کــرده و گفته در دولت قبل به ســبب عدم فروش نفت، تمامی مخازن خشــکی و دریایی ایران پر شده بود و ۱۲ کشتی غول پیکر وظیفه ذخیره سازی را برعهده داشتند. اوجی گفت: هر ۶ ماه یکبار در دولت قبل یک کشتی می خریدند تا با استفاده از آن بتوانند میعانات گازی و نفت فوق سنگین را ذخیره کنند. به گفته وزیر نفت، این کشتی‌ها سالانه ۴۶۰ میلیون دلار به کشــور ضربه می زدند که در دولت سیزدهم نه تنها کشتی ای خریده نشد، بلکه تمامی ذخیره‌ها نیز به فروش رسید.

 کیهان
نامزدها از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنند
حضــرت آیت الله العظمی خامنه ای: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آنها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن پسند و دشمن شادکن بزند.
فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند؛ چون می خواهند در این نظام و برای خدمت به مردم، رئیس جمهور شوند. بنابراین نباید به گونه ای صحبت کنندکه دشمن خوشحال شود.
به فرموده امام سجاد – علیه السلام – ، قوه ‌قضائیه باید به‌گونه‌ای عمل کند که دشمنان خود را از ظلم و جور مصون بدانند و دوستان نزدیک از جانب‌داری غیرعادلانه مأیوس باشند؛ که اگر این‌گونه شود، مسئله بسیار مهم «امنیت روحی و روانی مردم» تأمین خواهد شد.
برای حل مشکل مهم کثرت پرونده‌های قضائی، باید فکری اساسی کرد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با ابراز دغدغه نســبت به کم بودن ســرعت رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و در نتیجه طولانی شدن مدت بازداشت موقت افراد، گفتند: تکلیف اینگونه اشخاص را باید زودتر مشخص کرد تا کسی به علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده، در سختی زندان قرار نگیرد. به‌گونه‌ای عمل کنید که افکار عمومی، قوه ‌قضائیه را عدالت‌خانه و مرکز احقاق بدون ملاحظه حقوق بداند.
اعلان جنگ علیه حزب‌الله یعنی خودکشی
«اسحاق بریک»، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی، در مقاله‌ای در روزنامه معاریو نوشت: بخش سیاسی و نظامی که هفتم اکتبر بزرگ‌ترین شکست و فاجعه را برای این رژیم به بار آورده است، قصد دارد دوباره این شکست را تکرار کند اما این‌بار اهمال‌کاری و غفلت با مرگ صدها هزار نفر در جنگ منطقه‌ای گسترده خطرناک‌تر خواهد بود و رژیم صهیونیستی را ویران می‌کند. این ژنرال بازنشسته هشدار داد، ارتش رژیم صهیونیستی کوچک است و نمی‌تواند حتی در یک میدان پیروز شود چه برسد به ۶ میدان. ارتش رژیم صهیونیستی با کمبود شدید منابع مخصوصا در زمینه تسلیحات مواجه است و جنگ گسترده برای این رژیم فاجعه و ویرانی خواهد آورد.وی گفت: طرح «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، «یوآو گالانت» وزیر جنگ با موافقت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم برای حمله هوایی، زمینی و دریایی به حزب‌الله، یک جنگ منطقه‌ای گسترده را در ۶ میدان کلید خواهد زد و روزانه هزاران موشک و پهپاد روانه فلسطین اشغالی خواهد شد. این طرح یک خودکشی جمعی تحت رهبری سه تن (نتانیاهو، گالانت و‌ هالوی) است که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، به همین دلیل روی سرنوشت رژیم صهیونیستی شرط‌بندی می‌کنند و کل رژیم را با خود به ورطه نابودی می‌کشند.

 ایران 
اپوزیسیون: روزنه امیدی نداریم!
شهرام همایون، سلطنت طلب فراری با انتقاد از به اصطلاح احزاب فراری خارج نشین که انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده‌اند، گفت که هر یک از این احزاب، نهایتاً ۳ عضو دارند و حتی نمی توانند یک جلسه با حضور ۱۰۰ نفر برگزار کنند. این ضدانقلاب فراری که درعین حال صاحب یک شبکه تلویزیونی هم هست، اظهارکرد: خبری آمده بود مبنی بر اینکه ۱۶ سازمان و حزب (اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران) انتخابات را تحریم کرده‌اند. وی اضافه کرد: در این ۱۶ سازمان سه جریان وجود دارد اعم از حزب و جنبش فلان و این سه حزب و جریان، جمعاً سه تا عضو هم ندارند. همایون با بیان اینکه اینها دستاوردهای ما (ضدانقلاب) بود، اظهارکرد: شما به من روزنه امیدی نشان بدهید، مثلا بگویید ۳۰ سال دیگر اتفاقی می‌افتد (و جمهوری اسلامی ساقط می شود). اما امروز هر سازمانی که می گوید من هستم و وجود دارم و کار می کنم، دروغ می گوید. اگر راست می گوید، یک جلسه با ۱۰۰ نفر بگذارد یا تظاهراتی با حضور ۵۰۰ نفر برگزار کنند.
در دولت من گره‌های زندگی مردم باز می‌شود
علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی با بیان اینکه چرا باید واسطه‌ها قیمت کالاهای اساسی را تعیین کنند، گفت: در دولت من گره‌های زندگی مردم باز می‌شود.وی با اشاره به اینکه چرا باید قیمت گوشت سرسام‌آور شود و مصرفش برای افراد به خاطره تبدیل شود، گفت: در معیشت می‌توان گره از زندگی مردم باز کرد، زیرا در میادین میوه و تره‌بار، میوه، گوشت و اقلام معیشتی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از بازار عرضه می‌شود. زاکانی در ادامه تصریح کرد: باید کاری کنیم دولت ملی به عنوان دولتی چالاک، حامی، باتدبیر دارای سیاست‌های مؤثر و اثرگذار، حمایت‌کننده و نظارت‌کننده و مکمل در جایگاه خودش قرار بگیرد و از طرف دیگر «دولت‌های محلی» که در اصل ۱۰۰ قانون اساسی به آن اشاره شده، شکل بگیرد. مرتضی خلفی‌زاده نماینده ستاد علیرضا زاکانی هم در یک برنامه تلویزیونی گفت: وعده رفع فیلترینگ و ارائه اینترنت آزاد وعده‌ای پوچ است و از اراده دولت‌ها خارج است.
مردم با حضور پای صندوق رأی برای کشور قدرت تولید کنند
مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته در قالب سفرهای انتخاباتی‌اش به شهرهای یاسوج، شیراز و اهواز سفر کرده و در اجتماع مردم این شهرها سخنرانی داشت، درباره اولویت‌های خود برای مناطق مرزی گفت:‌ اولویت من از بین بردن محرومیت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌هاست؛ چه منطقه‌ای و چه جنسیتی. باید وفاق ملی ایجاد کنیم و کشوری بسازیم که به جای اینکه مردم و جوانان از آن بروند، دیگران با افتخار به آن بیایند. پزشکیان در سنندج، با تقدیم گل از مقام شهدای جنگ تحمیلی تجلیل کرد و به دو نفر از جانباختگان هواپیمای اوکراینی ادای احترام کرد. وی در شیراز هم با بیان اینکه مردم با حضور پای صندوق رأی برای کشور قدرت تولید کنند، گفت: ما ایرانی‌ها اگر بتوانیم در روند حاکمیت کشور مشارکت داشته باشیم، بیگانگان ناامید می‌شوند از اینکه بتوانند با تشنج و جنگ کشور را به هم بریزند.
تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود
محمد باقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که روز گذشته در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف سخنرانی داشت، با تأکید بر اینکه اهمیت اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، گفت: در عملیات «وعده صادق» قدرتی را به دنیا و ظالمان نشان دادیم که همه حتی کسانی که در کشورهای اسلامی بودند و کسانی که دغدغه امنیت داشتند وقتی به این قدرت نگاه کردند، حسرت خوردند.وی با بیان اینکه با مذاکره در رابطه با تحریم مخالف نیستم اما دوستانی که مذاکره می‌کنید، بدانید و باورتان باشد که مذاکره یک روش مبارزه است، افزود: تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود. قالیباف با تأکید بر اینکه امروز نخبگان اقتصادی باید بر صدر بنشینند و بگویند ما چه کنیم، اظهار کرد: من می‌توانم تا جایی که در توانم هست، دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنم. وی با بیان اینکه جراحی اقتصادی منطق خودش را دارد، افزود: تردید نکنید اگر عرضه نداشته باشیم و مردم که ارز و طلاهای‌شان در صندوق امانات بانک‌هاست به این اعتماد نرسند که سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی کنند، نمی‌توانیم یک میلیون دلار هم از خارج بیاوریم.

 جمهوری اسلامی 
اختلاس و نجومی در کشور نباشد مردم هم به قانون احترام می‌گذارند
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با رئیس دیوان عدالت اداری حکمتعلی مظفری گفت: قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است، مردم باید بدانند دین چیست و چگونه جامعه به وسیله احکام دین اداره می‌شود، همچنین مردم باید به قانون نیز آشنا باشند؛ یعنی این قانون اساسی یک کتاب روز باشد که بدانند در این مملکت قانون چیست و وقتی مردم قانون را شناختند و قانونی بار آمدند، نه بیراهه می‌روند و نه راه کسی را می‌بندند. آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: ما باید مواظب باشیم که عمر خود را روی مباحث غیر علمی صرف نکنیم؛ باید توجه داشت که زمان و مکان در استنباط موضوع هم بی‌اثر نیست و باید در مسائل قضایی این نکته را در نظر داشت.وی افزود: مدیریت یک نعمت اساسی است که آدم چگونه بتواند کشور را اداره کند، شهید بهشتی را باید خوب شناخت، او سر تا پا مدیریت بود، ادبش، انسانیتش زبانزد بود. آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه با مدیریت خوب می‌توان از هدر رفت استعدادها جلوگیری کرد، گفت: نمونه مدیریت خوب، سید رضی و سید مرتضی هستند که حوزه علمیه ایجاد کرده و استعدادها را شناخته و آنها را تقویت می‌کردند، اگر مدیریت خوب انجام نشود، خیلی از استعدادها در کشور هدر می‌رود.وی افزود: اگر کار در دست مدیر مدبّر باشد، اختلاس و نجومی در کشور نباشد، ضعف مدیریت داخلش نباشد، مردم هم به قانون احترام می‌گذارند؛ چون این حرف همه متمدنها است که هر کسی در هر کشوری زندگی می‌کند باید به قانون آن کشور احترام بگذارد.

 وطن امروز 
اراده رهبری نبود، هیچ کسی جرأت انجام عملیات «وعده صادق» را نداشت
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، در نشست تبیینی بصیرتی – سیاسی با موضوع «آثار و پیامدهای عملیات وعده صادق» که در دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها در حمله به کنسولگری ایران دچار خطای محاسباتی شده بودند، عنوان کرد: مسؤولان ایران به دنبال جنگ نیستند اما خطوط قرمزی دارند که اسرائیلی‌ها فکر آن را نکرده بودند و تصور نمی‌کردند ایران پاسخ دهد.
سردار حاجی‌زاده افزود: پس از سخنرانی رهبر انقلاب، صهیونیست‌ها متوجه شدند پاسخ ایران قطعی است، لذا از طریق واسطه‌ها شروع به تهدید کردند اما پس از گذشت چند روز که متوجه شدند ایران به تهدیدها توجهی نمی‌کند و به ‌دنبال پاسخ، آن هم نه از طریق نیروهای نیابتی، بلکه از داخل سرزمین ایران است، به التماس افتادند و از طریق کشورهای همسایه خواهش کردند به‌صورت خفیف پاسخ دهیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین به نقش شهیدان «رئیسی» و «امیرعبداللهیان» در عملیات «وعده صادق» اشاره و بیان کرد: در اجرای عملیات «وعده صادق»، دولت، دیپلماسی و رسانه در کنار میدان و نیروهای مسلح قرار گرفتند که نتیجه این عملیات، بسیار ارزشمند شد.
سردار حاجی‌زاده اضافه کرد: اگر اراده رهبر انقلاب نبود، هیچ فردی جرأت انجام چنین کاری را نداشت و این عملیات همان‌طور که پیروزی راهبردی برای ما بود، شکستی به شکست‌های رژیم‌صهیونیستی اضافه کرد.

 جوان 
پاکستان: حمله تروریستی بزرگی را خنثی کردیم
پلیس ایالت پنجاب پاکستان در تشریح عملیات ضدتروریستی صورت گرفته اعلام کرد: «۲۲ مظنون داعش، گروه تحریک طالبان و دیگر سازمان‌های ممنوعه را دستگیر کردیم.» پلیس پنجاب پاکستان تصریح کرد که با دستگیری این مظنونان، یک حمله بزرگ تروریستی را خنثی کرده است. همچنین سخنگوی اداره ضدتروریسم پاکستان اعلام کرد که طی هفته جاری ۱۵۲ عملیات اطلاعاتی در نقاط مختلف پنجاب انجام و مواد منفجره به وزن یک کیلو و ۶۴۵ گرم، سه نارنجک دستی، یک بمب دست‌ساز، ۱۲ چاشنی و یک تپانچه از آن‌ها کشف شده است. وی گفت: «تروریست‌های دستگیر شده برای خرابکاری در پنجاب برنامه‌ریزی کرده بودند و می‌خواستند تأسیسات و شخصیت‌های مهم را هدف قرار دهند. پلیس ۱۹ پرونده برای متهمان تشکیل داده و این افراد برای بازجویی بیشتر به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.»

 خراسان
قصد کناره گیری ندارم و تا آخر ایستاده‌ام؛ این مسیر جای تعارف نیست
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف گفت: «یک راه جلوگیری از نابسامانی‌های اقتصادی مبارزه با پولشویی و حاکمیت ریال است. کشور ما در مبارزه با تروریسم‌ پیشتاز است… از مدیریت غلطی که نمی‌توانست ۲۰۰ هزار بشکه نفت را به زور بفروشد، انتظار رشد ۸ درصدی اقتصاد نمی‌رود. او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «باید در جلسات دانشجویی همه سلایق سیاسی حضور داشته باشند/ می‌خواهم صدای همه را بشنوم.» او در ادامه گفت: اعضای خانواده‌ام در داخل کشور هستند و پسرم همین جا هم‌کلاسیِ شماست… امروز در این نقطه و در این انتخابی که داریم آیا می‌خواهیم به عقب برگردیم، معطل فلان کشور شویم یا می‌خواهیم از فرصت هایمان برای پیشرف و جهش کشور استفاده کنیم/ این دانشجو نیست که نیازمند کمک دولت است؛ صادقانه عرض می‌کنم این دولت است که نیازمند کمک دانشجویان و دانش آموختگان و دانشگاهیان است. وی همچنین تأکید کرد: قصد کناره گیری ندارم و تا آخر ایستاده‌ام. این مسیر جای تعارف نیست.

 مردم سالاری
نقض حکم اعدام توماج صالحی توسط دیوان عالی کشور
مصطفی نیلی وکیل توماج صالحی درباره آخرین وضعیت حکم اعدام موکل خود گفت: دیوان عالی کشور رأی اعدام توماج صالحی را نقض و پرونده را جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داد.

 قدس
کناره‌گیری مقام آمریکایی منتقد سیاست بایدن درباره جنگ غزه
اندرو میلر، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل- فلسطین که از منتقدان سیاست‌های جو بایدن در قبال تل‌آویو بود، با ادعای آنچه دلایل خانوادگی عنوان شده از سمتش کناره‌گیری کرده است. این بالاترین مقام دیپلماسی آمریکایی است که در اعتراض به سیاست بایدن در قبال جنگ غزه از سمت خود کنار می‌رود. روزنامه عبری «تایمز آو اسرائیل» استعفای میلر را در اعتراض به جنگ غزه، زنگ خطر برای روابط واشنگتن و تل‌آویو خوانده است.

 هم‌میهن 
قطعنامه تروئیکای اروپایی مخرب بود
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام مخرب تروئیکای اروپایی در صدور قطعنامه علیه ایران عنوان کرد که توافق هسته‌ای ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که ممکن است به فروپاشی این توافق منجر شود. با این حال منابع خسته نشده‌اند. ما به طور مداوم دیپلماتیک کاملا بر تأثیرگذاری روی مخالفان مان ادامه می‌دهیم تا از نابودی نهایی قرارداد جلوگیری کنیم. ریابکوف با اشاره به اینکه اقدام تروئیکای اروپایی در شورای حکام صدور «قطعنامه‌ای مخرب» بوده است، گفت: ما اینگونه اقدامات را محکوم می‌کنیم. این به هیچ وجه به حل وفصل مشکلات کمکی نمی‌کند و برعکس تنها باعث تشدید تنش‌های کنترل نشده می‌شود. ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که چنین سیاستی را سبک و سنگین کنند.

 ابتکار
اظهارات جنجالی ظریف در کاشان
عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ایران اگر می خواهید اقلیت بر شما حاکم نشوند جمعه از خانه‌هایتان بیرون آمده و پای صندوق رأی بیایید. محمدجواد ظریف جمعه شب در حسینیه چهل تن کاشان گفت: ما بر خلاف اقلیت پررو دنبال غوغا سالاری نیستیم و به دنبال خفه کردن صدای مخالفت هم نیستیم، دنبال این هستیم که مخالف سخن بگوید، شما به اسم شهدا و به اسم شهید سلیمانی صدای همه مخالفانتان را خفه کرده اید، آیا صحبت‌های شهید سلیمانی را نشنیده اید که گفت دختران بدحجاب دختر من هستند؟ آیا نشنیدید؟ چرا توی سرش باتوم زدید؟ با خون شهدا کاسبی نکنید، ما طلبی از مردم نداریم این مردم هستند که از ما طلبکار هستند، دکتر پزشکیان انسان سالمی است، شورای نگهبان او را تایید کرده است، دکتر پزشکیان نهاده دامی و چای دبش در حسابش نیست و در حساب خانواده اش هم نیست. آیا بد بود هر بار مذاکره می کردند یک تحریم جدید و یک بیچارگی جدید بر مملکت تحمیل می کردند، ما هر بار مذاکره کردیم یک تحریم را برداشتیم آیا گناه کردیم؟ آقایان با چه رویی در برابر این مردم می ایستند؟ و دروغ می گویند؟ به مذاکره رفتن و دست خالی برگشتن خوب است؟ آیا شعار دادن و جیب مردم را خالی کردن خوب است؟ ظریف تصریح کرد: شجاعت در تصمیم گیری و در هزینه کردن از خود درست است ، شجاعت در هزینه کردن از جیب مردم درست نیست، مردم ما مستحق این هستند که ما در راه آنها قربانی شویم ، مردم ما مستحق این نیستند که قربانی مطامع حزبی و سیاسی ما شوند، مردم ما شهید دادند که با گوشت ۷۰۰ هزار تومانی زندگی کنند؟ وی تصریح کرد: مردم ما مقاومت کردند در برابر تحریم که گروهی پررو بیایند و باز هم از جیب آنها خرج کنند و بگویند وضع خیلی خوب است؟ مردم ما به خاطر شعارهای شما شب گرسنه می خوابند.

 اطلاعات 
مارین لوپن: مکرون چاره‌ای جز استعفا ندارد
رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه اعلام کرد من از مکرون نمی‌خواهم استعفا دهد و به نهادها احترام می‌گذارم و فقط اشاره می‌کنم که وقتی انسداد سیاسی و بحران سیاسی وجود دارد، سه احتمال به وجود می‌آید. لوپن گفت: راه اول تغییر کابینه، راه دوم انحلال پارلمان و راه سوم استعفای رئیس‌جمهوری است. وی افزود: تغییر کابینه در این شرایط به نظرم فایده زیادی نخواهد داشت و انحلال هم برای یک سال در جریان خواهد بود؛ بنابراین برای رئیس‌جمهوری فقط استعفا می‌ماند تا به طور بالقوه از بحران سیاسی خارج شود.

 شهروند 
توقیف ۱۰۰۰ کانتینر متعلق به چای دبش
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه هزار کانتینر مربوط به پرونده چای دبش توقیف شده و در اختیار این سازمان قرار گرفته است، گفت: ابرپرونده‌های رسوبی مربوط به دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در دولت سیزدهم با تأکید شهید آیت‌الله رئیسی تعیین تکلیف شد.مدیرعامل سازمان اموال تملیکی به وضعیت پرونده چای دبش اشاره کرد و گفت: میزان زیادی از این محموله در منطقه ویژه پیام و هزار کانتینر در بندر شهید رجایی بوده که در اختیار سازمان قرار گرفته که شامل چای و ماشین‌آلات صنعتی است. وی بیان کرد: کلیه اموال متعلق به این شرکت به عنوان متروکه در اختیار این سازمان قرار گرفته که کمتر از ۱۰ درصد در حال انهدام و مابقی در دست فروش است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

نقش کلیدی و مهمّ دولت در اداره کشور و زندگی مردم
شورای نگهبان/ آیت‌الله مدرسی‌ یزدی عضو فقهای شورای نگهبان درباره شرایط مهمّ کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروزه شرایط مهمّی در کشور ما وجود دارد و ایّامی است که تبلیغ واقعاً لازم است. کشور به‌واسطه ضایعه بزرگی که پدید آمد، نیاز به یک بازسازی جدید دارد. ان‌شاءاللّه رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌شود و بالطبع دولت جدید با سیاست‌های جدید و مکمّل سیاست‌های قبل ـ چه در داخل و چه در خارج ـ تشکیل خواهد شد. وی افزود:این‌ چنین نیست که ما فکر کنیم بودجه کشور برای یک‌سال تصویب شده یا برنامه هفتم برای پنج‌سال تصویب شده و دولت نقش چندانی در اداره کشور نخواهد داشت؛ زیرا هم توانایی اجرا بسیار مهم است و هم اینکه دولت می‌تواند دوباره لایحه بدهد و آن برنامه را تغییر بدهد یا بعضی موارد آن به دولت ارجاع داده شده که تمهیداتی فراهم کند و برنامه جدید ارائه دهد.همچنین در روابط بین‌الملل و وزارت امور خارجه، در وزارت کشور، وزارت صنعت، وزارت نفت و… در همه این‌ها قوّه مجریه نقش بسیار کلیدی دارد. کسی فکر نکند حالا که مجلس ما مثلاً خوب است، دیگر کافی است و دولت خیلی مهم نیست، بلکه نقش قوّه مجریه فوق‌العاده است و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

درعملیات مشترک یمن و مقاومت عراق۵ کشتی هدف قرار گرفتند
فارس/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که در دو عملیات مشترک با مقاومت اسلامی عراق، ۵ کشتی در بندر حیفا و دریای مدیترانه هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند. به گفته یحیی سریع در عملیات اول، ۴ کشتی در بندر حیفا هدف حمله پهپادی قرار گرفتند که دو کشتی حامل سیمان و دو کشتی نیز از نوع کانتینری بودند؛ این کشتی‌ها هشدار نیروهای مسلح یمن مبنی بر ممنوعیت حرکت به سمت بنادر اسرائیل را نادیده گرفته بودند. در دومین عملیات نیز کشتی Shorthorn Express در دریای مدیترانه با تعدادی پهپاد مورد هدف قرار گرفته شده است. در تمامی این حملات، پهپادها با دقت به هدف خود اصابت کرده‌اند.

۱۵.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین شد
ایرنا/ اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خصوص تأمین ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، اظهار داشت: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ۱۵ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است.سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: برای کالاهای اساسی ۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۸ میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و برای خدمات ۳۲۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۲ میلیارد و۸۱۷ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

تمجید پوتین از دلارزدایی در تجارت روسیه
تسنیم/ رئیس جمهور روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از معاملات بین این کشور و ویتنام با استفاده از ارزهای ملی و با دور زدن دلار و یورو انجام می‌شود. ولادیمیر پوتین این اظهارات را در مقاله‌ای برای روزنامه رسمی حزب کمونیست ویتنام پیش از سفر دو روزه خود به این کشور در جنوب شرق آسیا که روز چهارشنبه در سایت کرملین منتشر شد، بیان کرد. پوتین تأکید کرد که این دو کشور توجه جدی به تقویت تجارت متقابل و ترویج سرمایه گذاری به ویژه در روبل روسیه و دونگ ویتنام دارند.

شبکه جاسوسی آمریکایی-اسرائیلی در یمن به «خرابکاری» و «نفوذ» اعتراف کرد
فارس/ نهاد‌های امنیتی دولت قانونی یمن، اعترافات شبکه جاسوسی بازداشت شده آمریکا و رژیم صهیونیستی به خرابکاری و نفوذ در این کشور را منتشر کردند. نهاد‌های امنیتی دولت قانونی یمن اعلام کردند که شبکه جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، مجموعه اقدامات خصمانه‌ای علیه اقتصاد و نهاد‌های اقتصادی اعم از بانک‌ها، وزارت برنامه و بودجه، وزارت انرژی، حمل و نقل و معادن انجام داده است. براساس اعلام این نهادها، مکالمات ضبط شده نشان می‌دهد یک افسر اطلاعاتی آمریکا در تماس با یکی از اعضای این شبکه، از وی درباره آخرین تحولات اقتصادی یمن و چگونگی اجرای مصوبه تحریم پول ملی جدید این کشور سوال می‌کند. این عضو شبکه افزود: ما مأموریت داشتیم شبکه‌ای از روابط عمومی در وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی با هدف دستیابی به اطلاعات ایجاد کنیم.

حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
باشگاه خبرنگاران/ رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی لبنان با انتشار ویدئویی، اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی را نشان دادند که فقط سیستم امنیتی اشغالگر از آن خبر دارد و هدف قرار دادن آنها این رژیم را به عصر حجر می‌برد.این ویدئو شامل بخش‌هایی از آخرین سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است که در آن به اشغالگران هشدار داد که در صورت تحمیل جنگ، مبارزه مقاومت علیه این رژیم «بدون کنترل، قوانین و سقف» خواهد بود و تاکید می‌کند هر کس به جنگ با مقاومت فکر کند پشیمان خواهد شد.سخنرانی سید حسن نصرالله با ترجمه‌ای به زبان‌های انگلیسی و عبری همراه بود در حالیکه مختصات طول و عرض جغرافیایی اهداف بدون ذکر نام در این ویدئو ارائه شد. حزب‌الله عمداً این فایل ویدئویی را با ترجمه به زبان‌های انگلیسی و عبری پخش کرد. همچنین عمداً مختصات طول و عرض جغرافیایی را در بیش از یک نقطه به سمت دریا در این فایل گنجاند. بر اساس آنچه منابع مسؤول به المیادین تاکید کردند، ویدئوی «برای کسانی که نگرانند» عمدا مبهم بوده است، به طوریکه اهداف در آن مشخص نشده است.این منابع توضیح دادند که این پیامی است که تنها تصمیم گیرندگان و محافل مرتبط در اراضی اشغالی آن را درک می‌کنند.

رهبران حماس در لیست ترور صهیونیست‌ها
باشگاه خبرنگاران/ در حالی که اخباری مبنی بر ترور احتمالی رائد سعد، رهبر حماس در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، یکی از رسانه‌های این رژیم فهرستی از اهداف بالقوه رهبران حماس را که صهیونیست‌ها به دنبال ترور آنها هستند، فاش کرد. براساس این گزارش ، یحیی السنوار، اولین نفر در لیست ترور‌های رژیم صهیونیستی است. نفر بعدی محمد السنوار برادر رهبر حماس در غزه است. محمد الضیف سومین نفر لیست ترور رژیم صهیونیستی است. اسماعیل هنیه ،خالد مشعل ،رافع سلامه ،محمد شعبانه ،عزالدین حداد در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار دارند.

هند کمک‌های تسلیحاتی بزرگی به اسرائیل کرده است
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از برخی منابع فاش کرد: هند از آغاز جنگ در غزه گلوله‌های توپ و سلاح‌های سبک را برای (رژیم) اسرائیل ارسال کرده است. این منابع اشاره کردند که اسپانیا ماه ژوئن گذشته از پهلو گرفتن یک کشتی که از هند به سمت فلسطین اشغالی در حرکت بود و ۲۷ تن مواد منفجره را برای ارتش رژیم صهیونیستی حمل می‌کرد، جلوگیری کرده است. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از رسانه‌های هندی اعلام کرد: (رژیم) اسرائیل یک کارخانه تولید پهپاد در حیدرآباد برای مجهز کردن ارتش هند ساخته است. این کارخانه با توجه به سرنگونی تعدادی از پهپاد‌های اسرائیلی توسط حزب‌الله، ۲۰ پهپاد برای ارتش (رژیم) اسرائیل ساخته و فرستاده است.

تسلیت به عضو جامعه مدرسین حوزه
اختصاصی/ حضرت آیت الله محمود عبداللهی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درگذشت همشیره مکرمه‌تان را به جنابعالی و خاندان مصائب تسلیت عرض می‌نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *