خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
عرضه جنگنده‌های میراژ فرانسوی به اوکراین
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از تصمیم این کشور برای عرضه جنگنده‌های «میراژ ۲۰۰۰» به اوکراین خبر داد. به گزارش وبگاه دیفنس نیوز، مکرون به شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گفته است که آموزش خلبانان اوکراینی را تابستان امسال آغاز می‌کند و اولین دوره آموزشی تا پایان سال خاتمه می‌یابد. به گفته مکرون، فرانسه درحال ایجاد ائتلافی با سایر کشورها برای تهیه این جت‌هاست که مشابه ائتلاف چندین کشور اروپایی دیگربرای تامین جنگنده‌های اف- ۱۶ است.
مکرون گفت:«جنگنده‌های فرانسوی، اوکراین را قادر می‌سازد از خاک و حریم هوایی خود محافظت کند. به‌زودی برنامه آموزش خلبانی را راه‌اندازی می‌کنیم و سپس این هواپیماها را انتقال می‌دهیم.» او از گفتن تعداد این هواپیماها خودداری کرد. ولودیمیر‌زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیروز در پاریس با سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه دیدار کرد. در همین حال نشریه پولتیکو، دیروز گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با پیشنهاد امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین موافقت نکرده است. رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این گفته بود، قصد دارد۴۵۰۰سرباز اوکراینی را آموزش دهد.

 همشهری 
پاسخ‌های جدید به تهدیدهای جدید
نیروهای مسلح ایران درحال برداشتن گام‌های مؤثری در مسیر پاسخگویی قاطع به انواع تهدیدها هستند. امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی‌زمینی ارتش با تأکید بر اینکه تهدیدهای جدید، نیازمند پاسخ‌های جدید هستند، گفت: با تکیه بر توان داخلی برای پاسخ‌ به تهدیدها بی‌وقفه تلاش می‌کنیم.
نظامی اسرائیلی: پیروز نمی‌شویم
«اسحاق بریک» از فرماندهان سابق ارتش اسرائیل اذعان کرد: «ارتش در جنگ پیروز نمی‌شود، چون ارتش ما کوچک و ضعیف است و نیروهای مازاد نداریم و با این شرایط هر چقدر جنگ ادامه داشته باشد، وضعیت ما بدتر می‌شود.»

 کیهان 
در بررسی صلاحیت‌ها تحت تأثیر هیچ فشاری قرار نمی‌گیریم
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به شورا فشار نمی‌آورند که چه کسی را تأیید و عدم تأیید کنید؟ عنوان کرد: اصلاً چنین چیزهایی نیست و جرات نمی‌کنند و می‌دانند که این حرف‌ها در گوش ما نمی‌رود. از ابتدا تاکنون یک خط مستقیم را انتخاب کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.
آیت‌الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان نیز بیان داشت: مباحث ما مثل همه مباحث جدی است و البته دوستانه.
همچنین آیت‌الله خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در این‌باره گفت: آنچه نظر عزیزان است، به‌صورت کتبی می‌نویسند و نظرات عزیزان به‌صورت کاملاً محرمانه جمع‌آوری می‌شود.
مولابیگی عضو حقوقدان این شورا نیز در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان بی‌تعارف بودن نظرات شورای نگهبان اظهار داشت: شورا همیشه بر مبنای قانون عمل می‌کند و مبنای اصلی بررسی صلاحیت‌ها قانون اساسی و سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات است.
پروین دیگر عضو حقوقدان شورا هم بیان داشت: آنچه برای شورا مهم است، منافع و عزت ملی و حکمت است.
آیت‌الله حسینی‌خراسانی، دیگر عضو فقهای شورا در خصوص بررسی‌های صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: جریان‌ها و جناح‌بندی‌ها در این قصه هیچ دخالتی ندارند و معیار نیز شرع و قانون اساسی است.
آیت‌الله شب زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه که آیا طیف و جناح‌ها در بررسی‌ها فرق دارند؟ تصریح کرد: قانون ملاک ماست.
صادقی‌مقدم عضو حقوقدان شورا هم در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه‌ بررسی‌ها مشخص است؟ گفت: هیچ‌کس نمی‌داند که نتیجه چیست؛ چون هنوز بحث‌ها به ‌اندازه‌ کافی صورت نگرفته. هر پرونده مستقلاً بحث و رسیدگی می‌شود.
ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورا نیز گفت: هر تعدادی که شرایط را احراز کردند و احراز صلاحیت شدند، اعلام می‌شود.
آیت‌الله مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورا هم تصریح کرد: امیدواریم مردم هم راضی باشند و با انتخابات پرشور و پرشکوه، قدرت و صلابت ملت نشان داده شود.
همچنین، کدخدایی عضو حقوقدان شورا در پاسخ به این مطلب که پیش‌بینی می‌شود نتایج در پنچ روز اولیه‌ مهلت قانونی شورای نگهبان مشخص شود، بیان داشت: هیچ‌وقت در طول این بیست و چندسالی که بنده در شورا بودم، این مسئله قابل پیش‌بینی نبوده و البته تلاش اعضا این بوده که در اولین فرصت اعلام کنند ولی منوط به بررسی‌ها و تحقیقات است.

 ایران 
ده‌ها طرح آب، برق و گاز در سیستان و بلوچستان برای محرومیت زدایی از استان به بهره‌برداری رسید
همزمان با حضور برخی اعضای دولت در سیستان و بلوچستان، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری طی مراسمی به‌صورت ویدیو کنفرانسی از ۳ طرح کلان دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز در استان بهره‌برداری کرد. طرح گازرسانی به ۹ شهر و ۳۰ روستا با هدف تأمین انرژی پایدار برای توسعه صنایع و واحدهای تولیدی، طرح خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با هدف تأمین گاز شهر و نیروگاه چابهار و کنارک، مجتمع پتروشیمی مکران، صنایع مستقر در منطقه، رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی و همچنین طرح خط انتقال گاز سربیشه – دشتک – نهبندان به طول ۸۰ کیلومتر با هدف تکمیل رینگ سیستم تأمین گاز محور شرق و تأمین گاز شبکه شرق و شمال غرب کشور، ۳ طرح کلان دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز بود که در استان سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مخبر همچنین طی مراسمی به‌ صورت ویدیو کنفرانس از ۲۸ طرح آب و برق دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان و با تمرکز بر تأمین آب پایدار مردم این استان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بهره‌برداری کرد که مهم‌ترین آنها آب شیرین کن فراساحلی است. طبق اظهارات محرابیان وزیر نیرو، این پروژه آب شیرین کن هیچ وابستگی به آب‌های هیرمند ندارد.
محرابیان همچنین گفت: در طول ۱۰۰۰ روز فرصت خدمتگزاری که در دولت سیزدهم و زمان حیات آیت‌الله رئیسی فراهم شد، روزانه ۳ کیلومتر خط لوله اعم از ۲۰۰ تا ۲۲۰۰ میلیمتر اجرایی شد که همین موضوع بیانگر شدت و عظمت کار جهادی صورت گرفته برای آبرسانی به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر است.
اما در کنار «طرح آب شیرین کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز»، «طرح ایستگاه بزرگ پمپاژ و ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب به سیستان به ظرفیت نهایی ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه در کمتر از ۳ ماه»، «آب‌گیری سد شهر کور»، «آبرسانی به شهر هیدوج از سد ماشکیدعلیا»، «تأمین آب ۴۰ روستا از سد کهیر» و «تأمین آب شرب ۷۵ روستای دیگر در قالب ادامه طرح جهادی آبرسانی به ۱۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان» از جمله طرح‌های دولت سیزدهم در قالب طرح جامع آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان بود که به بهره‌برداری رسید.
افشای مشکوک نامه محرمانه پیگیری قضایی می‌شود
در پی انتشار شهادت‌نامه برخی از اعضای دولت نسبت به یکی از کاندیداهای انتخاباتی که خطاب به شورای نگهبان نوشته شده است، یک مقام آگاه در گفت‌و‌گو با ایرنا از پیگیری قضایی افشاگران این نامه در فضای مجازی خبر داد. این مقام‌ آگاه گفت: این نامه طبق رویه‌ای مرسوم و با هدف توثیق یکی از اعضای هیأت دولت به صورت غیرعلنی و صرفاً جهت استحضار اعضای محترم شورای نگهبان نگاشته شده است. وی تأکید کرد: باید مراجع مسئول بررسی کنند که این نامه چگونه در اختیار برخی چهره‌های رسانه‌ای دارای سابقه در نهادهای امنیتی و همچنین دارای سابقه محکومیت قضایی قرار گرفته و منتشر شده است.

 جمهوری اسلامی 
ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به اقدام سیاسی و غیرسازنده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه علیه ایران، ضمن تأکید بر اینکه مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آییم، از کشورهای غربی خواست راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند.
بهروز کمالوندی با غیرسازنده خواندن صدور قطعنامه علیه ایران، افزود: از امروز اقداماتی را که در چارچوب پادمان است آغاز کردیم. انتظار این است که کشورهای غربی بجای سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و رویکرد فشار، راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند. باید تجربه به آنها ثابت کرده باشد که ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.
رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه رژیم‌های کودک‌کُش سازمان ملل
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به وابسته نظامی رژیم صهیونیستی در آمریکا اطلاع داد که این سازمان در نهایت تصمیم گرفته است تل‌آویو را در فهرست سیاه کشورها (دولت‌ها) و سازمان‌هایی همچون داعش، القاعده و بوکوحرام قرار دهد که در مناطق درگیری به کودکان آسیب وارد می‌کنند.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی در این خصوص نوشت: تمامی تلاش‌های اسرائیل برای متقاعد کردن گوترش دبیرکل سازمان ملل برای منصرف کردن او از این اقدام با شکست مواجه شده است و تل‌آویو در فهرست سیاهی قرار گرفته است که قرار است طی گزارشی در هفته آینده منتشر شود و در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گیرد تا در ماه آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 وطن امروز
جبهه اصلاحات کاندیداهای خود در انتخابات ۱۴۰۳ را معرفی کرد
جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، به ترتیب حروف الفبا، آقایان: عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دوسوم آرا به عنوان کاندیداهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند. همچنین خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرا مجمع عمومی شد.در بخشی از این پیام آمده است: نامزد نهایی جبهه اصلاحات متعاقبا از بین همین افراد انتخاب می‌شود.

 جوان 
شبکه اینترنشنال تروریستی است
کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: شبکه ضدایرانی و ملیجک رژیم صهیونیستی اینترنشنال که سازمان تروریستی اعلام شده و عوامل و مرتبطین آن تحت تعقیب هستند، پس از اعمال فشار‌های مختلف و کاهش توجه به آن، به سازوکار‌های حقوق بشری التماس کرده تا شاید فشار‌های ایران کاهش یابد، غافل از اینکه ما با تروریست‌ها مماشات نخواهیم کرد!

 خراسان 
حماس توافقی را که خواستار خلع سلاح باشد، نمی‌پذیرد
روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که رهبر حماس در غزه به مذاکره‌کنندگان عرب اطلاع داده است که پیشنهاد بایدن را نمی‌پذیرد مگر این که “اسرائیل” به برقراری آتش‌بس دائمی متعهد شود. وال استریت ژورنال گزارش داد که در پیام کوتاه السنوار درباره پیشنهاد بایدن، به میانجی‌گران ابلاغ شده است که حماس توافقی را که خواستار خلع سلاح باشد، نمی‌پذیرد. پیشتر رسانه‌های محلی مصر، در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع بلندپایه این کشور گزارش دادند که جلسات و تماس‌های گسترده‌ای با مقامات قاهره در ساعات گذشته برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه انجام شده و قاهره سیگنال‌های مثبتی از حماس دریافت کرده است که امیدواری آن به توافق آتش‌بس را نشان می‌دهد. همچنین «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس خبر داد که برگه پیشنهادی آمریکا برای تبادل اسرا، هیچ اشاره‌ای به توقف جنگ علیه غزه و خروج نظامیان اسرائیلی از آن ندارد. ابوزهری می‌گوید که طرح حماس مبتنی بر توقف جنگ، خروج نظامیان اسرائیلی از غزه، تبادل اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی و برداشتن محاصره غزه است. درمقابل، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که به همتای آمریکایی خود اطلاع دادم تل‌آویو با قطعنامه‌ای که آمریکا در حال پیشبرد آن در شورای امنیت است مخالف است. دلیل مخالفت تل‌آویو با این قطعنامه این است که نسخه به روز شده این سند می‌گوید که توافق تبادل اسرا به «آتش‌بس» منجر خواهد شد در حالی که در نسخه اولیه از عبارت «ترک مخاصمه» استفاده شده بود که ماهیت موقت‌تری دارد.
التهاب جنگ در شمال اسرائیل
دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به باراک راوید، گزارشگر آکسیوس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل درباره «جنگ محدود» در لبنان هشدار داده و گفته این مسئله ممکن است ایران را مجبور به ورود کند. اما در مسئله حمله به لبنان دو متغیر راهبردی، تصمیم‌گیری در تل آویو را به بن‌بست کشانده است: اول، حزب‌ا… تسلیحات و امکاناتی دارد که هنوز از آن‎ها رونمایی نکرده اما اسرائیل می‌داند که این تسلیحات در زرادخانه حزب‌ا… وجود دارد. تا این‎جا همه چیز عادی است اما مسئله این‎جاست که حزب‌ا… تسلیحاتِ رونمایی نشده‌ای دارد که حتی رژیم نیز از وجود آن‎ها آگاه نیست و از آن بدتر، تسلیحاتی است که هر روزه به مقصد می‌رسند و این کابوسی بزرگ برای تل‌آویو است. دوم، تصمیم‌گیران در رژیم صهیونیستی این سوال دائمی را پیش روی خود دارند؛ آیا آتش صرفا در یک عمق ۱۰ کیلومتری و عرض ۸۰ کیلومتری باشد یا آتش به عمق ۴۰۰ کیلومتری سرایت کند؟ این دو موضوع عملاً دشمن را به فضای ابهام و عدم تصمیم کشانده است.

 رسالت 
شهروند ایرانی در چنگال حقوق بی‌بشر
سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با محمد امین نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، آخرین وضعیت آقای بشیر بی‌آزار، شهروند ایرانی بازداشت‌شده توسط پلیس فرانسه را مورد پیگیری قرار داد.علی باقری در این گفت وگوی تلفنی پس از شنیدن گزارش سفیر کشورمان در خصوص آخرین وضعیت این شهروند ایرانی و نیز وضعیت خانواده او، از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت کشورمان در پاریس تشکر کرد و در ادامه توصیه‌های لازم برای اهتمام ویژه به حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه را ارائه نمود. باقری بر اهمیت تداوم پیگیری همه جانبه سفارت کشورمان از مراجع ذیربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به منظور آزادی هر چه سریعتر این شهروند و بازگشت وی به کانون خانواده اش تأکید کرد. سرپرست وزارت امور خارجه حمایت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور را از وظایف ذاتی و دارای اولویت دستگاه دیپلماسی دانست و گفت: وزارت امور خارجه در انجام حمایت‌های کنسولی، حقوقی و سیاسی از شهروندان ایرانی در هر جای جهان که نیازمند چنین حمایت‌هایی باشند، دریغ نخواهد کرد.

 مردم سالاری 
واکنش شمخانی به صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام
دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏از مذاکرات برجام تا اجلاس اخیر شورای حکام آژانس، ‎آمریکا و ‎تروئیکای اروپایی متناسب با ایفای نقش پلیس خوب و پلیس بد، سعی داشتند با ایجاد امیدواری دروغین در ‎ایران، واکنش‌های کشورمان را در برابر سوء رفتارشان مدیریت کنند. هیچگاه موفق نشدند و نخواهند شد.»

 آرمان ملی 
شرکت ایران در نشست گروه دی ۸
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه دی، ۸ به استانبول سفر می‌کند. سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (موسوم به دی هشت) نشست فوق‌العاده شورای وزیران امورخارجه خود را با موضوع غزه در ۱۹ خرداد در استانبول برگزار خواهد کرد. این نشست از نظر اتخاذ موضع واحد علیه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 قدس 
حمله مرگبار به مدرسه سازمان ملل با بمب آمریکایی
شبکه سی ان ان آمریکا اذعان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در حمله مرگبار به یک مدرسه سازمان ملل در غزه که به شهادت دست‌کم ۳۲ نفر از جمله هفت کودک منجر شد از «بمب کوچک قطر جی‌بی‌یو-۳۹» ساخت ایالات متحده استفاده کرده‌ است. حمله مذکور ساعت ۲ بامداد در حالی اتفاق افتاد که خانواده‌های آواره از جنگ در این محل پناه گرفته بودند. یک مقام پنتاگون در گفت‌وگو با سی ان ان گفته اسرائیل از بمب مذکور به صورت نامناسب استفاده کرده؛ زیرا این بمب به گونه‌ای طراحی نشده که تلفات جانبی اندکی داشته باشد.

 اطلاعات 
احتیاج به رئیس جمهوری پرکار آگاه و معتقد به مبانی انقلاب داریم
حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت: باید فردی رئیس جمهور شود که در تراز خدمتگزاری آیت الله رئیسی باشد و زیر پرچم نایب امام زمان و در کنار مردم باشد. رئیسی مرد کار، عمل، خدمت، صفا و صداقت بود. او در خدمتگزاری به کشور نصاب جدیدی را به وجود آورد. وی خطاب به مردم تأکید کرد: در انتخاب رئیس جمهور بعدی مردم بدانند که اگر رئیس جمهوری در عشق به خدمت به مردم و ایمان و در تراز نظام ولایی بود، نباید کم بگذارند، همانطور که در برخورد با مصیبت سقوط بالگرد رئیسی رفتار کردند و حماسه آفریدند. امام جمعه موقت تهران افزود: همانطور که رهبری فرمودند ملت ایران برای اینکه بتوانند در معادلات پیچیده بین‌المللی منافع‌اش و عمق راهبردی‌اش را حفظ کند و ظرفیت‌هایش را به مرحله ظهور و بروز برساند، احتیاج به یک رئیس جمهوری فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب دارد. هر رئیس جمهوری که بخواهد این انقلاب را به هم بزند به درد کشور نمی‌خورد.
عملیات مشترک مقاومت یمن و عراق علیه اسرائیل
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه ای اعلام کرد که که مقاومت عراق و نیروهای یمنی موفق شده‌اند دو کشتی اسرائیلی را با چندین فروند پهپاد هدف قرار دهند. «یحیی سریع» با بیان اینکه این عملیات به صورت مشترک با مقاومت اسلامی عراق صورت گرفته است، افزود: در این عملیات، دو کشتی هدف قرار گرفته شد که حامل تجهیزات نظامی در بندر «حیفا» اسرائیل بودند. وی همچنین ادامه داد: عملیات مشترک «حیفا» در پاسخ به کشتارهای اسرائیل در منطقه رفح است.این مقام انصارالله ادامه داد: نیروهای مسلح یمن همچنین طی ساعات گذشته توانسته‌اند کشتی‌های « Roza» و «Vantage Dream » را بعد از بی‌توجهی به هشدارهای یمن در دریای سرخ هدف قرار دهند. یحیی سریع همچنین اعلام کرد نیروهای یمنی در عملیات دوم، کشتی آمریکایی «Maersk Seletar» را با چند پهپاد در شرق دریای مکران هدف قرار داده‌اند.سخنگوی نیروهای مسلح یمن به رژیم صهیونیستی هشدار داد که به زودی باید منتظر عملیات و حملات بیشتری باشد تا بالاخره مجبور شود به تجاوزات وحشیانه خود پایان دهد و محاصره نوار غزه را بردارد.در چنین شرایطی، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بار دیگر اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته با حملات انصارالله یمن مواجه شده است. (سنتکام) در بیانیه‌ای مدعی شد: طی ۲۴ ساعت گذشته هشت پهپاد را که از مناطق تحت کنترل ارتش یمن به سمت دریای سرخ پرتاب شده بودند، منهدم کرده است.

 شهروند
بیانیه انتخاباتی جدید اصلاح‌طلبان منتشر شد
۱۵۱ فعال سیاسی و مدنیِ اصلاح‌طلب بیانیه‌ای تحلیلی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرده و در این بیانیه اعلام کردند که باید نامزدی اصلاحگر برای مشارکت در انتخابات پیدا کنند.مهدی شیرزاد گفت: اولین موضوع کلیدیِ این بیانیه این است که باید تلاش کنیم با فاصله‌گرفتن و دوری‌جستن از ایجاد دوقطبی‌های کاذب در عرصه سیاست و اجتماع، مانع عمیق‌تر شدن شکاف دولت و ملت بشویم و از فرصت انتخابات هم نهایت استفاده را بکنیم.در این بیانیه تأکید ویژه‌ای بر این موضوع شده که بعد از پیروزی‌هایی که در عملیات وعده صادق برای ایران به‌وجود آمد، نیاز است که این پیروزی‌ها در عرصه دیپلماسی برای جامعه ایران نقد بشود و این هم میسر نیست مگر این که دولتی در این انتخابات روی کار بیاید که از پشتوانه اجتماعی بالایی برخوردار باشد.
پیغام احمدی‌نژاد به شورای نگهبان
شنیده‌ها حکایت از این دارد که محمود احمدی‌نژاد در رایزنی‌های خود با مسئولین شورای نگهبان و مقامات ارشد نظام، اعلام کرده است در صورت تأیید صلاحیت، از برخی چهره‌های بحث‌برانگیز مانند مشایی و بقایی فاصله می‌گیرد. احمدی‌نژاد در این دیدارها، همچنین راهکارهایی برای عبور از شرایط فعلی کشور ارائه کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله حسینی بوشهری «رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری» شد
حوزه/ آیت الله موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در حکمی، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نایب رئیس اول مجلس خبرگان را به ریاست دبیرخانه این مجلس منصوب کرد. در این حکم آمده است: حضرت آیت الله آقای حاج سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» سلام علیکم؛ با احترام، پیرو رأی صائب و اتفاق نظر اعضای محترم هیئت رئیسه و با لحاظ سوابق و شایستگی‌های ارزشمند جنابعالی، به موجب بند ۵ ماده ۱۱ آیین نامه داخلی، جنابعالی را برای مدت دو سال به عنوان رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، منصوب می نمایم. امید است با استعانت از درگاه ایزد منّان و بر اساس وظایف قانونی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در مسؤولیت خطیر خود موفق باشید.

۱۵ هزار و ۵۱۷ کودک در غزه به شهادت رسیدند
ایرنا/ دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون ۱۵ هزار و ۵۱۷ کودک فلسطینی در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. دفتر مذکور در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرد که ۱۷ هزار کودک در نوار غزه از آغاز جنگ والدین خود یا یکی از آنها را از دست دادند.در این بیانیه آمده است که ۳ هزار و ۵۰۰ کودک دیگر نیز در غزه به سبب سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی به خاطر جنگ در خطر فوت شدن قرار دارند.

کرونا ما را رها نکرد، هنوز قربانی می گیرد
ایرنا/ رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در روسیه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت که ویروس کرونا بشریت را رها نکرده، فصلی شده است و هنوز هم جان انسان ها را می گیرد. بردیکلیچف افزود: طبق تصمیم سازمان جهانی بهداشت، می‌توان گفت که کووید به طور رسمی از سال گذشته تهدیدی برای سلامت عمومی در مقیاس بین‌المللی نیست، اما این به معنای آن نیست از زندگی ما ناپدید شده است متأسفانه مردم بیمار می شوند و مرگ و میر وجود دارد. وی تاکید کرد که بسیاری از کشورهای جهان همچنان موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را گزارش می کنند. من آنها را به طور خاص در حال حاضر به شما ارائه نمی دهم، اما این داده ها در دسترس هستند، آنها در حوزه عمومی هستند.

سرمایه‌گذاری هنگفت هلند برای جنگ اوکراین
ایرنا/ دولت هلند اعلام کرد که این کشور ۴۰۰ میلیون یورو (۴۳۲ میلیون دلار) در زمینه تولید خودروهای رزمی برای اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کند. دولت هلند گفت که در این پروژه با دانمارک برای تولید خودروهای رزمی ۹۰ CV همکاری می‌کند. این خودروهای زرهی که بخش زیادی از آنها در هلند تولید می‌شود، قابلیت ضدتانک دارد و توسط شرکت «بی ای ای سیستمز» ساخته می‌شود. دولت هلند همچنین گفت که ۵۴ میلیون یورو در زمینه تولید پهپاد برای نیروهای مسلح خود و ۲۵ میلیون یورو نیز در صندوقی به منظور کمک به تاسیس شرکت‌های صنعت دفاعی سرمایه‌گذاری می‌کند. هلند از جمله حامیان کی‌یف است که توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کرده است.

نتانیاهو از تعیین برنامه‌ای مشخص برای غزه پس از جنگ فرار می‌کند
ایسنا/ یک منبع آگاه به سی ان ان گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل احتمالا معتقد است که می‌تواند حمایت روسای امنیتی خود را حفظ کند و از جدایی جناح راست ائتلاف با «مبهم گذاشتن آینده غزه» جلوگیری کند. این ارزیابی – که قبلاً گزارش نشده – یکی از به‌روزترین ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره طرز فکر نتانیاهو است که در میان مقامات ارشد آمریکایی منتشر شده است. این گزارش در بحبوحه تغییر آشکاری در نحوه نگرش دولت بایدن به تل‌آویو رخ می‌دهد: یک شریک نه چندان قابل اعتماد و یک دولت خارجی غیرقابل پیش بینی که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این ارزیابی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چگونه از فشار اعضای دولت خود و دولت بایدن برای تعریف «دولت نهایی» برای غزه سرپیچی می‌کند و هشدار می‌دهد که آنچه نتانیاهو علناً گفته احتمالاً درست است: اینکه او زمانی در باره مسائل پس از جنگ به طور جدی ورود می‌کند که شاهد اجرای معیارهای امنیتی کلیدی باشد؛ چیزی که ممکن است ماه‌ها طول بکشد. بر اساس این ارزیابی، این معیارها شامل تکمیل «عملیات نظامی اصلی» – چیزی که تحلیلگران معتقدند عمدا مبهم است – و همچنین حذف محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس است.

لیبرمن: در غزه، به خفت و خواری کامل رسیدیم
فارس/ رهبر حزب “یسرائیل بیتنو” و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که پس از هشت ماه جنگ به جای پیروزی کامل به خفت و خواری کامل رسیدیم.لیبرمن تاکید کرد که اسرائیل منطقه شمال را از دست داده و همچنان در برابر حزب الله که هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد، تسلیم می‌شود.وی افزود: اسرائیل پس از گذشت هشت ماه جنگ نه توانسته حماس را نابود کند و نه اسرای اسرائیلی را از غزه بازگرداند. یائیر لاپید رئیس جریان مخالف کابینه رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی گفت که کابینه فاسد بنیامین نتانیاهو توانایی متوقف کردن شرایط بد سیاسی در این رژیم را ندارد. این در حالی است که سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی احتمالا روز شنبه از سمت خود استعفا کرده و ممکن است که در نتیجه آن بنیامین نتانیاهو کابینه جنگ را منحل کند.

موفقیت عملیات های پهپادی حزب‌الله در جبهه شمالی
مهر/ روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: ارتش اسرائیل به شکست خود در مقابله با یک پهپاد لبنانی در منطقه «عیمک یرزعئیل» اذعان کرده است. روزنامه صهیونیستی معاریو در ادامه تاکید کرد: این پهپاد انتحاری متعلق به حزب الله لبنان که در منطقه مذکور منفجر شد توانست برای نخستین بار از آغاز جنگ در جبهه شمالی، خود را به دورترین نقطه از مرزهای لبنان برساند.

آمریکا به همکاری با متحدان خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بیانیه ایران، روسیه و چین اعلام کرد که واشنگتن به همکاری خود با متحدان و شرکایش به منظور اتخاذ استراتژی جامع در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.متیو میلر افزود: ما همچنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بسیار نگران هستیم. این نگرانی را در قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی هسته‌ای اعلام کردیم. وی بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن و عدم بازگشت به این توافق ادعا کرد: حکومت ایران به ذخیره اورانیوم با غنای بالا که هیچ هدف غیرنظامی ندارد، ادامه می‌دهد.

آیت الله طه‌محمدی دارفانی را وداع گفت
حوزه/ آیت‌الله غیاث الدین طه‌محمدی نماینده سابق ولی فقیه در استان همدان و عضوسابق مجلس خبرگان رهبری صبح امروز پس از گذراندن دوره بیماری در یکی از بیمارستان‌های شهر قم، دار فانی را وداع گفت. کارنامه بیش از پنج دهه فعالیت انقلابی، فرهنگی و علمی این معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مدافع همبستگی، وحدت و برادری همواره درخشان و تابناک است.

نخست‌وزیر دانمارک هدف حمله قرار گرفت
باشگاه خبرنگاران/ «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک در میدانی در کپنهاگ هدف حمله یک مرد قرار گرفت. پلیس کپنهاگ تایید کرد که یک نفر در این پرونده دستگیر شده و تحقیقات در حال انجام است.در مورد چگونگی وقوع حمله هیچ اطلاعاتی وجود ندارد اما دفتر نخست‌وزیری دانمارک اعلام کرد که وی از این حادثه «شوکه شده است». هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نشده و مشخص نیست که دلیل این حمله چه بوده، اما این حادثه درست در آستانه انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا رخ داده است.

قرار گرفتن اسرائیل در لیست سیاه سازمان ملل سران تل آویو را دیوانه کرده است
ایرنا/ عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که قرار گرفتن نام رژیم صهیونیستی در لیست سیاه سازمان ملل به خاطر کشتار کودکان، نتانیاهو؛ ارتش و ارکان حکومت این رژیم را خشمگین و دیوانه کرده است. الرشق افزود: رژیم صهیونیستی، طرد شده و تحت تعقیب و پیگرد دادگاه‌های بین‌المللی است. وی افزود، بمباران مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه یک جنایت و نسل‌کشی و پاکسازی نژادی است که عمدا انجام گرفت و ادعای دشمن مبنی بر حضور مبارزان مقاومت در میان آوارگان دروغی آشکار و احمقانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *