خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ننگ و رسوایی بر پیشانی حامیان اسرائیل برای همیشه در تاریخ نقش خواهد بست
‌ناصر‌ کنعانی، سخنگوی وزارت‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران در یکی از شبکه‌‌های موبایلی نوشت: «در کنار کشتار جمعی روزمره، از بین رفتن تقریبا همه مراکز بیمارستانی، فقدان دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود بسیار شدید مواد غذایی و سوخت و از کار افتادن ژنراتورهای تولید برق در نوار غزه، اکنون بی‌آبی هم به دیگر مشکلات ساکنان غزه، آن هم در گرمای شدید هوا اضافه شده است.»دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گزارش نهاد وابسته به سازمان ملل نوشت: «آنروا می‌گوید اکنون بی‌آبی هم به مشکل قحطی در غزه افزوده شده و به دلیل کمبود سوخت و از کار افتادن تاسیسات حیاتی غزه، مردم ناگزیر از طی مسافتی طولانی در گرمای شدید و ایستادن در نوبت دریافت آب هستند.»سخنگوی وزارت‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «بی‌تردید ملت مظلوم اما مقاوم فلسطین به‌رغم همه دردها و رنج‌های بی‌شمار و دلخراش، رژیم جنایتکار اسرائیل را به زانو درخواهد آورد و تسلیم و شکست، سرنوشت محتوم اشغالگران بی‌ریشه است»، نوشت: «اما ننگ و رسوایی بر پیشانی حامیان رژیم و نیز سکوت‌کنندگان در مقابل این همه جنایت برای همیشه تاریخ نقش خواهد بست.»

تحریم دیوان کیفری بین‌المللی در مجلس نمایندگان آمریکا
قانون‌گذاران آمریکایی بامداد دیروز در حمایت آشکار از رژیم صهیونیستی و سرپیچی از قوانین جهانی، طرحی را برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی تصویب کردند.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، اگر دیوان کیفری بین‌المللی افرادی را که توسط واشنگتن یا متحدانش محافظت می‌شوند، مورد تحقیق یا محاکمه قرار دهد، به موجب پیش‌نویس این قانون، تحریم می‌شود. طبق این گزارش، اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه دیوان کیفری بین‌المللی بعد از آن انجام شد که این نهاد قضایی جهانی از تلاش برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات رژیم صهیونیستی خبر داد.

 همشهری
بخشنامه انتخاباتی دولت
محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری با صدور بخشنامه‌ای هر گونه فعالیت انتخاباتی به نفع یا ضرر کاندیداهای ریاست‌جمهوری را در دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کرد. در این بخشنامه تأکید شده ‌است که «انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت دارد و جرم محسوب می‌شود».
خودداری از گمانه‌زنی درباره صلاحیت‌ها
هادی طحان ‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواست درباره بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی نکنند؛ چراکه بررسی صلاحیت‌ها به‌تازگی آغاز شده و فرایندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است. وی تأکید کرد: اکنون حتی برای گمانه‌زنی هم زود است و اضافه‌ کرد: شورای ‌نگهبان بررسی‌ها را دقیق انجام خواهد داد.

 کیهان
جنایتکاران کودک‌کش صهیونیست در انتظار پاسخ باشند
فرمانده کل سپاه با صدور پیامی شهادت مدافع سرافراز حرم «سعید آبیار» را تسلیت گفت و تأکید کرد: جنایتکاران کودک‌کش صهیونیست بدانند تاوان خون‌های پاک ریخته شده در این جنایت را خواهند پرداخت، در انتظار پاسخ باشند.سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:مجاهدت‌های صادقانه و شجاعانه آن پاسدار مؤمن و افسر پاکباخته در عرصه‌های دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و صیانت از امنیت و آرامش این سرزمین و یاری بخشی به مقاومت ضد صهیونیستی فلسطین قهرمان در رویارویی با اشغالگران قدس شریف برای همیشه ماندگار و الهام‌بخش جوانان غیرتمند و انقلابی امروز و فردای میهن اسلامی خواهد بود.

 ایران
مرگ مهسا امینی برای ما خوش اقبالی بود!
عبدالله مهتدی دبیرکل گروهک‌ تروریستی و تجزیه‌طلب کومله در مراسمی که این گروهک در کپنهاگ دانمارک برپا کرده بود، در سخنانی اعلام کرد که مرگ مهسا امینی یک خوش اقبالی برای کومله و دیگر گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد بود. مهتدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرار فتنه‌گران سال ۸۸ اشاره کرده و اعلام می‌کند که این افراد به کمک و با حمایت کومله از کشور خارج شده و تحت حمایت دولت‌های غربی قرار گرفتند.
بازداشت یک جاسوس موساد توسط نهادهای امنیتی
فرد موهن به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که از جمله چهره‌های شاخص براندازان در فضای مجازی نیز به شمار می‌رود، در حالی که قصد فرار از کشور را داشت در اردبیل بازداشت شد. مطابق گزارش رسانه‌‌ها، او طی تماس تلفنی با خانواده‌اش، بازداشت خود را تأیید کرده است. نامبرده از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و تحت پوشش فعالیت ویراستاری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور می‌نموده است.
در حالی که جریان رسانه‌ای وابسته به اپوزیسیون به‌دنبال آن هستند که علت بازداشت او را منوط به اظهارات ضدانقلابی او خلاصه کنند، اما نوشته‌ها و اظهارات شنبه‌زاده در شبکه اجتماعی ایکس، غالباً در هتاکی و توهین به اهل بیت(ع) از جمله امام علی(ع) منتشر شده است. موضوعی که پیشتر در فضای مجازی منجر به برانگیختن انتقادات زیادی از دستگاه‌های مسئول در این زمینه شده بود.این فرد هتاک پیش از این نیز در تیر ماه ۱۴۰۱ و به جرم توهین به مقدسات اسلامی، برای تحمل ۳.۵ سال حبس، راهی زندان شد اما در نهایت پس از گذشت یک سال، با پیشنهاد قوه قضائیه شامل عفو معیاری رهبری شده و از زندان آزاد شد.با این حال او پس از آزادی از زندان، اهانت به مقدسات اسلامی و اهل بیت(ع) را از سر گرفت و همچنین با دستگاه جاسوسی اسرائیل به همکاری پرداخت.

 جمهوری اسلامی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی سیاسی، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد
قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. در این قطعنامه که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده است، از ایران خواسته شده تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.در این قطعنامه همچنین ادعا شده که ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.در قطعنامه سه کشور اروپایی همچنین ادعا شده که در صورت عدم همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته‌ای ایران، براساس اطلاعات موجود ارائه کند.
یورش صدها صهیونیست به مسجد الاقصی
صدها صهیونیست دیروز با حفاظت نظامیان این رژیم و به مناسبت روز موهوم “پرچم” به مسجد الاقصی یورش بردند و در آنجا اقدام به برپایی مراسم “تلمودیه” خود کردند.این شهرک نشینان از حمایت ده‌ها تن از نظامیان صهیونیست برخوردار بوده و در هنگام یورش به مسجد الاقصی اقدام به انجام رفتارهای تحریک آمیز کردند.
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز گزارش داد صبح دیروز بیش از ۵۰۰ شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیست تحت حمایت نیروهای پلیس به مسجد الاقصی تعرض کردند.
ازسوی دیگر در اعتراض به راهپیمایی شهرک نشینان صهیونیست موسوم به «راهپیمایی پرچم» در شهر اشغالی قدس، کمیته‌های مقاومت فلسطین و جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی خواهان حضور گسترده فلسطینیان در مسجدالاقصی و شهر قدس برای خنثی سازی این حرکت صهیونیستها شدند.

 وطن امروز
جبهه مقاومت امروز صاحب تصمیم و تشخیص است
سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی ‌در دیدار با خانواده ‌سردار وجیه‌الله مرادی‌ از پیشکسوتان فقید دفاع‌مقدس در بابلسر با بیان اینکه ‌«نیروی مقاومت اکنون در سطح منطقه صاحب تصمیم و تشخیص است»، اظهار داشت: امروز مقاومت در سراسر منطقه هر کدام ساختار مستقل و مناسب خود را دارد و مرحله به مرحله رشد کرده‌اند و امروز تمام ارکان جبهه مقاومت در مسیر حق علیه باطل هستند. وی به نقش سردار وجیه‌الله مرادی‌ از پیشکسوتان فقید دفاع‌مقدس ‌در پرورش نیروهای مقاومت اشاره کرد و افزود: ‌سردار مرادی جزو انسان‌های ارزشمند، خدمتگزار و بی‌نام ‌و نشان بود و ۳۵ سال پیش مسؤولیت سنگینی را در جبهه‌های جنگ داشت، منتها خیلی از افراد حتی خانواده‌شان هم نمی‌دانند ایشان یک مسؤول مؤثر در جنگ بود. فرمانده نیروی قدس سپاه با ابراز اینکه سردار مرادی در دوره دفاع از حرم جزو جلودارها بود، تصریح کرد: سردار مرادی در پرورش نیروهای مقاومت نقش مؤثری داشت.

 جوان
بازداشت نظامی سابق انگلیس در دوبی به اتهام جاسوسی
روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد «مت کروچر» تفنگدار سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس که در عراق و افغانستان خدمت کرده، به مدت هفت ماه است به اتهام جاسوسی در دوبی در بازداشت به سر میبرد. این افسر سابق ۴۰ ساله که از قضا بالاترین مدال نظامی انگلیس را هم دارد، در سال ۲۰۰۸ در افغانستان خدمت کرد و در نوامبر در دوبی به اتهام جاسوسی بازداشت شد. به نوشته روزنامه تایمز انگلیس، وی به دسترسی عمدی و غیرقانونی به شبکه مخابراتی متهم و پس از ضبط پاسپورتش از خروج از امارات منع شد. کروچر که اکنون یک مشاور امنیتی مستقر در خارج از انگلیس است، به دلیل ارتباطش با وزارت دفاع این کشور مورد بازجویی قرارگرفت، اما جزئیات دیگری در رابطه با اتهام جاسوسی ارائه نشده است.خانواده او گفتند که آنها با «استرس شدید» روبه رو هستند و اتهامات را «ساختگی و مضحک» توصیف کردند. کروچر از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ در دوبی زندگی کرده و با مقامهای این شهر درباره مسائل مربوط به امور امنیتی همکاری داشته است.

 خراسان
بازداشت فعال رسانه‌ای ایرانی در فرانسه
بشیر بی آزار فعال رسانه‌ای و مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما که در فرانسه حضور داشته است توسط پلیس این کشور احضار شده و بدون ذکر دلیل و توضیح بازداشت شده است.تاکنون دلیل بازداشت و محکومیت این فعال رسانه‌ای مشخص نشده اما به نظر می‌رسد به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی او در شبکه‌های مجازی این بازداشت رخ داده است. این فعال رسانه‌ای همچنین با انتشار مطالب مختلفی در فضای مجازی تلاش بر افشاگری علیه رسانه‌های صهیونیستی فارسی زبان نیز کرده است.بشیر بی آزار در آخرین پست خود در فضای مجازی این‌گونه نوشته است:«هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسرائیل و بی خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب این که هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف می زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد! صهیونیست‌ها، هیچ گاه تا این حد تنها، منفور، شکست خورده و ذلیل نبوده اند!»همزمان،کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر کشور و معاون بین‌الملل قوه قضاییه در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:بازداشت یک تبعه ایرانی، توسط پلیس فرانسه به علت دفاع از مردم مظلوم فلسطین، رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر است. روز گذشته، با همسر ایشان و مسئولان وزارت امور خارجه صحبت کردم. در دفاع از هموطنان خود مصمم هستیم.‏ این تبعه ایرانی باید هرچه سریع‌تر آزاد شود.

 مردم سالاری
سفر رئیس سیا به قطر با سوژه مذاکرات آتش بس
تارنمای واللا رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ویلیام برنز رئیس سیا برای بررسی موضوع دستیابی به توافق درباره غزه وارد دوحه شده است.
بر اساس این گزارش، برت مک‌ گورک مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه وارد قاهره خواهد شد. این منابع افزودند که سفر برنز و مک گورک بخشی از کمپین فشار گسترده برای انجام قرارداد مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس است. پیش تر جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که دولت جو بایدن به همکاری با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد تا پیشنهاد آتش‌بس بایدن را به خط پایان برساند.

 آرمان ملی
سعه صدرشورای نگهبان
دبیرکل حزب جمهوریت ایران گفت: اگر شورای نگهبان با سعه صدر برخورد کنند، کاندیداهای مطرح و قابل توجه اصلاح طلبان و مردم تایید شوند، انتخابات پرشوری برگزار می شود. رسول منتجب نیا اظهار کرد: اولویت برای اصلاح طلبان کاندیدایی اصلاح طلب با فکر و عقیده خودشان است. در سال ۹۲ انتخاب بین فردی که به طور کلی مورد تایید اصلاح طلبان نیست و فردی که در سطح مورد قبول آنان است، بود لذا ترجیح دادند که فردی را که دارای اشکال کمتری بود، حمایت کنند. امیدواریم اصلاح طلبان بتوانند روی کاندیدای اصلاح طلب قوی، مدیر و مدبر اتفاق نظر کنند. وی تصریح کرد: اگر مردم احساس خطر کنند، به صحنه ورود پیدا می کنند؛ این مسئله یک بخشی از آن به حاکمیت بازگشته و بخش دیگر هم به مدیریت اصلاح طلبان که یک فرد قوی را انتخاب کنند.

 قدس
تظاهرات ضد نتانیاهو در ۶۰ نقطه فلسطین اشغالی
منابع رسانه‌ای از تظاهرات‌های گسترده دیروز اسرائیلی‌ها در بیش از ۶۰نقطه در سراسر فلسطین اشغالی با هدف فشار بر کابینه نتانیاهو برای دستیابی به توافق تبادل اسرا با حماس خبر دادند. کانال تلگرامی «یونیوز» با انتشار تصاویری، با اعلام این خبر نوشت شماری از صهیونیست‌ها با بستن جاده و شریان‌های اصلی ارتباطی در تل‌آویو خواستار تبادل اسرا با حماس شدند.

 اعتماد
رئیسی بر این باور بود رژیم صهیونیستی عملا بخشی از ناتو است
الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با سرپرست ریاست‌جمهوری ضمن عرض تسلیت و ابراز همبستگی مجدد با دولت و ملت ایران، شهادت آیت‌الله رییسی را ضایعه‌ای بزرگ نه تنها برای ایران، بلکه برای همه کشورها و ملت‌های مسلمان دانست. سرپرست ریاست‌جمهوری در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از ابراز همدردی و همبستگی دولت و ملت آذربایجان به مناسبت شهادت دکتر رییسی و همراهانش، تاکید کرد: همان‌گونه که رئیس‌جمهور شهید دکتر رییسی تاکید داشتند، ملت ایران و آذربایجان با یکدیگر پیوندهای دینی، خویشاوندی و قلبی دارند که این پیوند ناگسستنی است. مخبر همچنین تاکید کرد که از توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر با رییس‌جمهور شهید حمایت می‌کنیم و ضروری است این توافقات هر چه سریع‌تر اجرایی شوند. وی همچنین تصریح کرد: دکتر رییسی اعتقاد داشت صلح و امنیت صرفا از طریق همکاری کشورهای منطقه قابل تحقق است و بر این باور بود که رژیم صهیونیستی عملا بخشی از ناتو است و باز شدن پای چنین بیگانگانی در منطقه باعث ایجاد ناامنی در قفقاز می‌شود. رییس‌جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به رایزنی‌ها و توافقات خود با رییس‌جمهور شهید کشورمان در آخرین دیدار فیمابین، اجرایی شدن توافقات به دست آمده در آن نشست را موجب ارتقای روابط و همکاری‌ها دانست و گفت: از جمله توافقاتی که در دیدار با شهید دکتر رییسی داشتیم، بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران بود که به زودی انجام می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که به همکاری‌های منطقه‌ای و پرهیز از حضور بیگانگان در منطقه متعهد خواهد بود.

 ابتکار
نامزد مورد نظر باید در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول باشد
سیدمحمد خاتمی در بیانیه‌ای درباره انتخابات اعلام کرد: بارها گفته‌ام و باز هم می گویم که استقرار سامان “مردم سالاری” که خواست دیرینه‌ی ملت ایران و گشاینده راه به سوی آینده‌ی بهتر است با انتخابات و از راه آن میسر است؛ در صورتیکه انتخابات سالم و رقابتی باشد و انتخاب کننده مردم باشند نه حاکمان. و ما تا رسیدن به انتخاباتی معیار فاصله داریم.ولی با توجه به اوضاع و احوال درونی و بیرونی و پیرامونی چه بسا شرکت در انتخابات موجه باشد ولو اینکه شرایط انتخابات کاملا مطلوب وجود نداشته باشد.اﯾﻦ ﺑﻨﺪه‌ی ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تایید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شرکت می کنم.

 اطلاعات
نتانیاهو در غزه قحطی ایجاد کرده است
سناتور مشهور دموکرات ایالت ورمونت آمریکا گفت باید به یاد آوریم که نتانیاهو به صورت عمد باعث ایجاد قحطی در غزه شده و این جنایت جنگی به شمار می‌آید. «برنی سندرز» از اقدام کنگره آمریکا برای دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره انتقاد کرد و گفت: نتانیاهو که برای سخنرانی در کنگره دعوت شده، به عمد باعث ایجاد قحطی در غزه شده است.
عدم دعوت ژاپن از اسرائیل برای شرکت در مراسم صلح
شهردار شهر «ناگاساکی» ژاپن با بیان اینکه سفیر اسرائیل در توکیو برای شرکت در مراسم سالانه صلح در این شهر دعوت نشده‌، گفت: نامه‌ای را با مضمون آتش‌بس در غزه به سفارت مذکور ارسال کرده‌ایم. «شیرو سوزوکی» افزود: از اسرائیل برای شرکت در این مراسم دعوتی صورت نگرفته است و ما ارسال دعوتنامه را به تعویق انداخته‌ایم.سوزوکی گفت: نگرانی از برگزاری اعتراضات علیه جنگ غزه در جریان برگزاری مراسم صلح امسال، یکی از دلایل عدم دعوت از اسرائیل است.شهردار ناگاساکی افزود: با توجه به اوضاع جدی انسانی در غزه و باور عموم در جامعه بین‌الملل، نگرانی از بروز وقایعی ناخواسته در جریان مراسم بزرگداشت قربانیان بمباران اتمی، وجود دارد. به گفته وی هیأت فلسطین برای شرکت در مراسم صلح که ۹اوت برگزار می شود دعوت شده است.ناگاساکی در جنوب ژاپن سال ۱۹۴۵هدف حمله اتمی آمریکا قرار گرفت.
تیراندازی نزدیک سفارت آمریکا در لبنان
فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفارت آمریکا در معرض تیراندازی یک نفر با تابعیت سوری قرار گرفت که نیروهای ارتش مستقر در منطقه به عامل تیراندازی پاسخ دادند و وی زخمی و برای درمان به بیمارستان منتقل شد؛ در حال حاضر هم تحقیقات برای مشخص شدن ابهامات حادثه در حال انجام است.سفارت آمریکا نیز در بیانیه‌ای گزارش‌ها مبنی بر تیراندازی در نزدیکی سفارت از سمت ورودی آن را تایید کرد و افزود: اخبار رسیده حاکیست که تیراندازی با سلاح سبک در اطراف سفارت رخ داد اما مقر و کارمندان سفارت به دلیل مداخله نیروهای امنیتی و ارتش لبنان آسیب ندیدند.

 شهروند
اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد
سرپرست وزارت امورخارجه در حاشیه هیأت دولت، در پاسخ به پرسشی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می‌رود همه کشورها ازجمله کشورهای عضو شورای حکام براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند. رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود.سرپرست وزارت امور خارجه تأکید کرد: ما همواره دولت‌های مختلف را دعوت کردیم که اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد و به‌دلیل ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در عرصه‌های خارج از آژانس داشتند، آنجا را به محل تسویه‌حساب سیاسی تبدیل نکنند.باقری‌کنی تصریح کرد: ما همواره ظرفیت‌های متعددی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان داشتیم و داریم. هرگاه بنا بر مصالح کشور و اولویت‌های سازمان انرژی اتمی تشخیص داده شود، ظرفیت‌های مورد نظر فعال خواهد شد.
تلاش‌ ناکام عوامل شبکه من‌وتو برای راه‌اندازی شبکه جدید
کیوان عباسی،‌ مدیر شبکه منحله من‌وتو، اخیرا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس حال و روز خود را اینگونه توصیف کرده است: «بسیاری از شما جای خالی‌ یک شبکه تلویزیونی ملی‌ گرا را حس می‌کنید و خواستار تاسیس آن هستید. ولی‌ به نظر شما، در شرایط فعلی در خارج از کشور با واقعیت محدودیت‌ها، هزینه چنین شبکه تلویزیونی چگونه باید تامین شود؟»پس از انحلال شبکه من‌وتو حرف و حدیث‌هایی درباره بازگشایی این شبکه با نام جدید مطرح شد اما با توجه به پست جدید عباسی مشخص است که عوامل این شبکه به دنبال تاسیس شبکه جدید هستند و این هدف را دنبال می‌کنند، اما تاکنون تلاش‌های آنان برای رسیدن به مقصود خود بی‌نتیجه مانده است؛ چراکه نتوانسته‌اند حامی مالی در این حوزه برای خود دست و پا کنند تا اینکه وی با حال استیصال این پست را منتشر کرده تا شاید بتواند راهی برای این موضوع بیابد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری
مردم با حضور باشکوه در انتخابات، ادامه دهنده راه امام خواهند بود
رسا/ آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه امام در راه انقلاب گام های استوار برداشتند، تصریح کرد: زیربنای عمل امام ایمان به معاد بود و به همین خاطر هم هیچگاه در برابر دستگاه ظلمه ساکت ننشستند و در راه انقلاب همواره ثابت قدم و استوار بودند.وی ادامه داد: این انقلاب فرآورده ثمرات امام راحل و همراهی ملت ایران است، مردم ما علی رغم مشکلات و گلایه ها همواره وفادار به امام و انقلاب بوده اند و این موضوع را در تشییع شهدای خدمت نشان دادند که زمان شناس می باشند و در مواقع حساس حضور پیدا می کنند.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مردم در مقام انتخاب هرچقدر در انتخاب افراد دقت نظر بیشتری به خرج بدهند قطعاً به رشد انقلاب کمک خواهند کرد، اضافه کرد: به فضل الهی مردم عزیز ایران اسلامی با حضور باشکوه در انتخابات پیش رو ادامه دهنده راه امام خواهند بود.

بیانیه حمایت هشت کشور از ایران
تسنیم/ هشت کشور بلاروس، چین، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس تاکید کردند که این مسئله فراتر از هنجارهای احتمالی رویه و آداب دیپلماتیک است.جمهوری بلاروس، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری نیکاراگوئه، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه، جمهوری زیمبابوه و جمهوری بولیواری ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک در مورد بند ج ۶ دستور کار: «موافقت‌نامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران» با توجه به پیش نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران تاکید کردند که برانگیختن رویارویی سیاسی در چنین بستر ویژه و حسّاسی برای تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به موضوع هسته ای ایران به وضوح سازنده نیست.در بخشی دیگری از این بیانیه آمده است: نگارندگان مشترک پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاده کرده‌اند تا بتوانند مسائلی را که قرار است در همکاری‌های متقابل معمول بین دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل و فصل شود، مدیریت کنند. این پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است. همچنین این پیش‌نویس قطعنامه یک سابقه بسیار بد برای نظام پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند.

صدور قطعنامه تاثیری بر اراده ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد
ایسنا/ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تعدادی از کشورها در تصویب یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به شدت محکوم می‌کند.جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است. صدور این قطعنامه، هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عملیاتی‌ساختن طرحهای توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد استفاده اوکراین از تسلیحات غربی شد
باشگاه خبرنگاران/ دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل بامداد پنجشنبه اعلام کرد: روسیه در ارتباط با چراغ سبز غربی‌ها به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات آنها به منظور حمله به روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) شده است.ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اخیرا از متحدان اوکراین خواست محدودیت‌هایی را که بر استفاده کی‌یف از تسلیحات آنها در حمله به خاک روسیه اعمال کرده‌اند، لغو کنند.

نفوذ رزمندگان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی
ایرنا/ منابع رسانه‌ای صبح امروز (پنج‌شنبه) از نفوذ تعدادی از رزمندگان مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی و درگیری آنها با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند.به گزارش شبکه المیادین، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک حادثه امنیتی در مرز غزه و اراضی اشغالی رخ داده است.رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که یک تیم از رزمندگان فلسطینی حدود دو ساعت قبل موفق به نفوذ به اراضی اشغالی در نزدیکی گذرگاه «کرم ابوسالم» در رفح شدند.ارتش رژیم صهیونیستی از شکل‌گیری درگیری میان نظامیان خود و رزمندگان فلسطینی در این منطقه خبر داد.ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد که در این درگیری دو نظامی آن زخمی شدند.سازمان نظارت رژیم صهیونیستی انتشار جزئیات این شکست اطلاعاتی را ممنوع اعلام کرده است.

مقامات اسرائیلی به شدت نگران جبهه شمال هستند
تسنیم/ روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی نوشت که نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ و فرماندهان ارتش اسرائیل به یک نقطه نظر مشترک در خصوص جنگ غزه رسیده‌اند و آن لزوم پایان هرچه سریع‌تر جنگ است.طبق این گزارش، بنی گانتز، گادی آیزنکوت و هرتزی هالوی از اعضای کابینه جنگ به شدت نگران این هستند که اوضاع جبهه شمالی در مقابل حزب‌الله از کنترل خارج شود.در همین راستا روزنامه یدیعوت احارانوت نیز در گزارشی با اشاره به شرایط جبهه شمالی، نوشت: «جنگ با لبنان به یک ویرانی وسیع در منطقه الجلیل منجر می‌شود و حملات موشکی حزب‌الله به حیفا و مرکز اسرائیل خواهد رسید».

هرگونه مذاکره با حماس تنها زیر آتش انجام می‌شود
ایسنا/ «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید و مشاهده همه یگان‌های رزمی ارتش این رژیم در شرق و جنوب اراضی اشغالی، نوار غزه و مرزهای مشترک با لبنان از طریق جنگنده «اف ۱۵» تصریح کرد: هرگونه مذاکرات با جنبش حماس تنها زیر آتش صورت خواهد گرفت.وی که به حجم ویرانی‌های ناشی از بمباران رژیم صهیونیستی در غزه می‌بالید، گفت: می‌توانید به وضوح عملکرد نیروی هوایی را مشاهده کنید. حملات و ستون‌های دود در اماکنی که حملات رژیم صهیونیستی در آن صورت گرفته چه در نوار غزه و یا در شمال(داخل لبنان) به روشنی مشخص است.گالانت مدعی شد: ما در حال انجام عملیاتی هستیم که آن را به منظور نابودی دشمن ادامه می‌دهیم و هرگونه مذاکرات با حماس تنها زیر آتش انجام خواهد شد.

اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد
باشگاه خبرنگاران/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که تحولات اوضاع پیرامون اوکراین، از جمله اظهارات کی‌یف در مورد حمله به خاک روسیه، منجر به آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد.ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شروع به صحبت در مورد سلاح‌های هسته‌ای کرد، گفت: به جنگ جهانی سوم نزدیک می‌شویم. در حال حاضر در مورد جو بایدن، او نمی‌داند چه بگوید.او در ادامه اعلام کرد: اما در نهایت همه این موارد منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود. من اوضاع پیرامون اوکراین را حل خواهم کرد و این کار را به سرعت انجام خواهم داد. جنگ جهانی هرگز رخ نخواهد داد.

شماری از دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه استنفورد آمریکا بازداشت شدند
ایرنا/ حدود ۱۰ تن از دانشجویان در آخرین روز ترم تابستانی وارد ساختمان شدند و حدود ۵۰ دانشجوی دیگر در حالی که دستان یکدیگر را گرفته بودند، شعار می‌دادند: فلسطین آزاد خواهد شد.گروه «آزادی‌سازی استنفورد» در پستی اینستاگرامی گفت که «تعدادی از دانشجویان مستقل» دفتر «ریچارد سالر» رئیس دانشگاه استنفورد را تسخیر کرده و خواستار قطع همکاری با شرکت‌هایی شدند که با جنگ اسرائیل در غزه مرتبط هستند.دانشگاه استنفورد در بیانیه‌ای با اعلام اینکه ۱۳ دانشجوی وارد شده به ساختمان محل استقرار دفتر رئیس دانشگاه بازداشت شده‌اند، مدعی شد: خسارات زیادی به قسمت‌های داخلی و خارجی ساختمان وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *