خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تظاهرات گسترده ضداسرائیلی در لندن و پاریس
براساس گزارش‌ها دیروز، مردم پاریس به نشانه اعتراض به خیابان‌هاآمدند و شعار فلسطین آزاد سر‌دادند. در انگلیس هم پایتخت‌نشین‌ها در حمایت از فلسطین تظاهرات گسترده‌ای داشتند.همچنین درشرایطی که فشارهای اسرائیل به اسپانیا درباره به رسمیت شناختن فلسطین ادامه دارد، تظاهرات مخالفان جنگ علیه غزه در مادرید و بارسلون خبرساز شده است. حامیان فلسطین در این دو شهر بزرگ اسپانیا حملات مرگبار اخیر اسرائیل به رفح به ویژه چادرهای آوارگان فلسطینی رامحکوم کردند. در رویدادی دیگر در کشورهای اروپایی، پس از تجمعات دانشجویی که از چند هفته قبل در دانشگاه کپنهاگ دانمارک صورت گرفته و دانشجویان حامی فلسطین خواستار توقف سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه در سرزمین‌های اشغالی شدند، مقامات این دانشگاه دیروز اعلام کردند دانشگاه کپنهاگ، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صهیونیستی واقع در اراضی اشغالی را به طور کامل متوقف می‌کند.
احکام اعضای ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری صادر شد
احمد وحیدی، وزیر کشور احکام ۱۲ عضو ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را با حفظ سمت صادر کرد که فهرست اسامی اعضای ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است: ۱-‌ سید‌محمد‌تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور ۲- سید‌مجید میر‌احمدی، رئیس ستاد امنیت انتخابات ۳- افشار دارابی، عضو و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات ۴- محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۵- محسن حقیقت، عضو و رئیس کمیته حراست و استعلامات ۶- محمدمهدی عارف‌پور، عضو و رئیس کمیته بازرسی ۷- میکائیل راسخی، عضو و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ۸- امیر شجاعان، عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ۹- عبدا… مرادی، عضو و رئیس کمیته سیاسی ۱۰- علیرضا احمدی، عضو و رئیس کمیته حقوقی ۱۱- جلیل دارا، عضو و رئیس کارگروه آموزش ستاد ۱۲- هاشم کارگر، عضو ستاد. همچنین محمدحسین سپهر نیز از سوی وزیر کشور به‌عنوان رئیس کارگروه مشارکت ستاد انتخابات کشور منصوب شد.

 همشهری 
اعتراف آمریکا به جنایت مشابه رفح در افغانستان
سخنگوی کاخ سفید گفته آمریکا در عراق و افغانستان حملاتی مشابه حمله اسرائیل (رژیم ‌صهیونیستی) به اردوگاه رفح انجام داده است. جان کربی با اذعان به اینکه حملات آمریکا نیز تلفات غیرنظامی داشته، گفته حمله صهیونیست‌ها به رفح خط قرمز واشنگتن را رد نکرده است.
رکوردشکنی کاربران شبکه‌های اجتماعی در حمایت از رفح
یک روز پس از قتل‌عام آوارگان فلسطینی در رفح توسط رژیم صهیونیستی، بیش از ۴۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا در واکنش به این حمله ضد‌بشری صهیونیست‌ها عنوان «همه نگاه‌ها به رفح» را در صفحه اینستاگرام خود استوری کردند.
واکنش حماس به مواضع واشنگتن درباره کشتار رفح
جنبش حماس پافشاری واشنگتن بر نادیده گرفتن کشتار هولناک آوارگان فلسطینی در رفح را به‌شدت محکوم کرد و دولت آمریکا را همانند رژیم اشغالگر مسئول این کشتار هولناک دانست. حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «پافشاری دولت بایدن بر نادیده گرفتن و انکار کشتار هولناکی که ارتش اشغالگر در حق آوارگان در رفح مرتکب شده را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

 کیهان 
دومین گزارش ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد
مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه را به شرح زیر منتشر کرد:
۱- گزارش هواشناسی در ۳۰ اردیبهشت هوای حاضر و پیش‌بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز‌قلعه‌سی) تا ساعت ۰۸.۵۰ صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید بوده است. اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان ۲ بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
۲- بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه‌دیده بررسی دقیق شد و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه مؤثر باشد مشاهده نشد.
۳- ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و بهنگام برخاستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت شده است.
۴- بر اساس پیاده‌سازی مکالمات ضبط‌ شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه‌دیده تا زمان وقوع حادثه و پاسخ ‌ندادن آن‌ها ۶۹ ثانیه طول کشیده است و هیچ‌گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نشده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود ۱.۵ دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-17، ۶۹ ثانیه تأیید می‌شود.)
۵- با توجه به نمونه‌برداری و آزمایش‌های صورت‌گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه‌ پراکندگی آن‌ها و فواصل اجزای جداشده از بدنه‌ اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.
۶- در طول مدت مأموریت و تا ۶۹ ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه‌دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی است. (ارتباط بین ۲ فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سونگون ادامه داشته است.)
۷- برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.
تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها ادامه می‌یابد و نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.
بر خلع سلاح کامل گروهک‌های تروریستی کردستان عراق تأکید داریم
سرلشکر محمد باقری در دیدار عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در کردستان عراق، گفت: توافقنامه‌ای بین دو کشور مبنی بر خلع سلاح و استقرار این گروه‌های تروریستی در اردوگاه‌های تحت کنترل به امضا رسیده که باید به صورت کامل اجرا شود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: آنچه مهم‌تر است توسعه روابط با کشور عراق است که یک تصمیم راهبردی، کلان و ملی در کشور ماست و تأکید و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارکان نظام را دارد، از این ‌رو حادثه تلخ شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش تاثیری در سطح روابط متقابل ندارد و روابط ما همچنان رو به گسترش خواهد بود.

 ایران 
فعالیت‌های هسته‌ای همچنان زیر نظر شورای عالی امنیت ملی
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت به ادعاهای منتشره درباره مسئولیت شمخانی درباره مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و با گفتن اینکه «ما چیزی به اسم پرونده در بحث هسته‌ای نداریم»، تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای همچنان در چهارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی ادامه دارد. باقری در همین رابطه افزود: تبادل پیام قطع نشده است و الان هم جاری است. فعالیت‌های هسته‌ای در چهارچوب تدابیر نظام زیر نظر شورای عالی امنیت ملی ادامه دارد.
پیگیری جدی اجرای قراردادهای خارجی
سرپرست ریاست‌جمهوری، در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، با محکومیت شدید تداوم جنایات رژیم صهیونیستی به غزه به‌ویژه حمله به محل‌ اسکان پناهندگان در رفح، از سرپرست وزارت امور خارجه خواست تا به طور جدی اقدامات حمایتی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین بخصوص اهالی غزه را با همان همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان دنبال کند. محمد مخبر در بخش دیگری از سخنانش، تمجید از مهارت و توانمندی‌های شخصی شهید دکتر رئیسی در احیای ارتباطات بین‌المللی کشورمان را یکی از نکات مشترک در سخنان سران و مقامات خارجی دانست که در روزهای پس از شهادت دکتر رئیسی با آنان دیدار یا گفت‌و‌گو داشته است. وی تأکید کرد: یکی از مسئولیت‌های جدی همه اعضای دولت پیگیری مسئولانه و مستمر اجرای قراردادها، توافقات و تفاهمنامه‌های خارجی منعقد شده در دوران ریاست جمهوری شهید دکتر رئیسی است.
اخراج یک گروه رسانه‌ای ایران از عربستان
دولت عربستان سعودی ۶ نفر از اعضای گروه رسانه‌ای بعثه ایران را در مدینه منوره از این کشور اخراج کرد.این گروه رسانه‌ای شامل ۶ خبرنگار و مستندساز، سه‌شنبه هفته پیش در حال ضبط تلاوت قرآن کریم در مسجدالنبی دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی و بدون اعلام دلیل به بازداشتگاه پلیس مرکزی مدینه منتقل شدند و شامگاه سه‌شنبه بدون انجام اعمال حج از عربستان اخراج شدند.اخراج گروه رسانه‌ای بعثه ایران از عربستان سعودی در حالی اتفاق افتاد که پیگیری‌های وزارت امورخارجه کشورمان و نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و سفیر کشورمان در عربستان برای آزادی این افراد در جریان بود.

 وطن امروز
بورل: آنچه در غزه می‌بینیم قطعاً وحشتناک است
سیستم سازمان ملل به دلیل وتو فلج شده است و این وتوها درگیری‌ها را حفظ می‌کند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در سخنانی در انجمن شومان درباره امنیت و دفاع گفت: ما شاهد بازگشت جنگ کلاسیک با شدت بالا هستیم. جنگی با شدت بالا با تانک، هواپیما، انفجار، نه تنها در اوکراین و غزه، در آفریقا، آمریکای لاتین و بازی‌های جنگی در هند و اقیانوس آرام. جوزپ بورل افزود: این روزها شاهد افزایش تهدیدهای ترکیبی هستیم. این یک تهدید کلاسیک نیست، چیزی ظریف‌تر است. دستکاری اطلاعات است، اسلحه‌سازی مهاجرت است، تا مهاجران به سلاحی تبدیل ‌شوند که در برابر مرزها طرح‌ریزی می‌شوند. ما شاهد حملات سایبری هستیم. نیازی به بمباران نیست، گاهی اوقات فقط یک «کلیک» کافی است تا مشکلات بزرگی ایجاد شود. می‌توان کل سیستم برق را بدون پرتاب حتی یک بمب فلج کرد. به گفته مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، جنگ در اوکراین مهم‌ترین تهدید وجودی اروپا و جنگ غزه بزرگ‌ترین سؤال اخلاقی است. بورل تأکید کرد: آنچه در غزه می‌بینیم قطعاً وحشتناک است و بارها گفته‌ام یک وحشت نمی‌تواند وحشت دیگری را توجیه کند.
سرنگونی یک پهپاد آمریکایی دیگر توسط ارتش یمن
رسانه‌های عربی اعلام کردند یک پهپاد آمریکایی از نوع MQ-9 در صحرای حومه شهر «الوادی» در شرق استان «مأرب» یمن سرنگون شده است. در همین راستا، وبگاه «صحافه۲۴» گزارش داد دلیل سقوط این پهپاد مشخص نیست. این درحالی است که برخی منابع رسانه‌ای اعلام کرده‌اند پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن هدف قرار گرفته است. منابع رسانه‌ای همچنین تصاویری از این پهپاد در صحرای مأرب منتشر کرده‌اند.
تلاش مخالفان نتانیاهو برای سرنگونی کابینه
رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی در راستای تلاش برای سرنگونی کابینه بنیامین نتانیاهو، با رؤسای ۲ حزب راست‌گرای دیگر نشست مشترکی برگزار کرد. یائیر لاپید روز چهارشنبه با «آویگدور لیبرمن» رئیس حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» و «گدعون ساعر» رئیس حزب «امید جدید» دیدار کرد. طبق گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، این دیدار با محوریت بحث درباره اقدام برای سرنگونی کابینه نتانیاهو برگزار شد. این رسانه عبری همچنین خبر داد حاضران از «بنی‌گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی خواستند از کابینه استعفا کند و به آنها بپیوندد.

 جوان 
دیدار فرمانده کل سپاه با خانواده شهید موسوی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده شهید سردار سید مهدی موسوی از همراهان رئیس‌جمهور و فرمانده یگان حفاظت ریاست جمهوری اظهار کرد: حداقل ۱۵ سال ایشان را از نزدیک می‌شناختم و با وی ارتباطات بسیار نزدیکی داشتم، شهید موسوی در واقع یکی از شخصیت‌های ممتاز، درخشان و برجسته سپاه بود. سلامی با بیان اینکه، چون رئیس‌جمهور عزیز شهید، یک شخصیت بسیار مردمی و در میان مردم بود و این روحیه مأموریت حفاظت ایشان را سخت می‌کرد گفت: این واقعیت وضعیتی را ایجاد می‌کرد که جسم، جان و روح گروه حفاظت را درگیر می‌کرد، اما شهید موسوی مأموریت حفاظت از رئیس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی را به گونه‌ای شایسته انجام می‌داد و مردم به راحتی و سهولت با رئیس‌جمهور خود ارتباط برقرار می‌کردند. فرمانده کل سپاه تأکید کرد: هیچ چیزی جز شهادت پاسخگوی تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه شهید موسوی نبود.
ناتو باید منحل می‌شد
وزیر خارجه روسیه در سخنانی با انتقاد از سیاست‌های تنش‌زای غرب در اوکراین، گفت که بسیاری از کارشناسان معتقدند که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فسخ پیمان ورشو، منحل می‌شد.

 خراسان 
یادداشت «نیکی هیلی» روی بمب‌های اسرائیل
نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل روی بمب های ارتش تروریستی اسرائیل نوشت: کارشان را تمام کنید! آمریکا همیشه اسرائیل را دوست دارد.

 رسالت 
یک روز سیاه دیگر برای نظامیان صهیونیست در غزه
پایگاه خبری عبری زبان «حدشوت بزمان» از کشته و زخمی شدن ۱۳ نظامی اسرائیلی بر اثر انفجار ساختمانی در شهر رفح در جنوب نوار غزه خبر داده است.منبع مذکور اشاره کرد که در این حادثه ۳ نظامی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.حال ۵ نفر از مجروحان وخیم اعلام شده است.این منبع عبری زبان همچنین تأکید کرد که در این حادثه یک نظامی اسرائیلی هم مفقود شده است!

 قدس 
عقب‌نشینی تیپ چتربازان ارتش اشغالگر از جبالیا
رسانه‌های عبری از عقب‌نشینی تیپ چتربازان ارتش رژیم صهیونیستی از جبالیا در شمال نوار غزه خبر دادند. ارتش اشغالگر که ماه‌ها پیش مدعی پاک‌سازی جبالیا از وجود مبارزان حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی بود، از هفته‌ها پیش دوباره به این منطقه بازگشت و عملیات گسترده‌ای را علیه آن آغاز کرد. اما این بار نیز صهیونیست‌ها ضربات سختی را در این منطقه از مقاومت دریافت کردند.
اظهارات عجیب ترامپ در مورد روسیه و چین
ترامپ در جریان یک مراسم مربوط به جمع‌آوری کمک‌های مالی انتخاباتی‌اش، موضوع بمباران روسیه و چین را در صورتی که وی در قدرت بود، مطرح کرد. وی در این باره مدعی شد اگر در زمان ریاست‌جمهوری‌اش روسیه به اوکراین حمله کرده بود، او در مقابل، مسکو را بمباران می‌کرد و بر این موضوع نیز تأکید کرد در صورت حمله احتمالی چین به تایوان نیز به پکن حمله می‌کند.

 اعتماد
امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها وجود ندارد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد.طحان نظیف افزود: در قانون ریاست‌جمهوری امکان اعتراض به رد صلاحیت‌ها پیش‌بینی نشده و نظر شورای نگهبان قطعی است. وی ادامه داد: این مورد تنها برای این انتخابات در نظر گرفته نشده و در شرایط عادی نیز به همین شکل است.
تصمیم صالحی در خصوص نامزدی انتخابات در وقت مقتضی اعلام خواهد شد
درحالی که برخی رسانه‌ها دیروز مدعی قصد علی‌اکبر صالحی برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند، اما یک منبع آگاه می‌گوید دکتر صالحی فعلا برای نشستی بین‌المللی در مسکو به سر می‌برد. این منبع افزود: صالحی اکنون جهت شرکت در اجلاس فرهنگستان‌های علوم کشور‌های بریکس به مسکو سفر کرده است. به گفته این منبع، تصمیم صالحی برای نامزدی یا عدم نامزدی در انتخابات به وقت مقتضی اعلام خواهد شد.

 مردم سالاری
به اعتبارنامه تاج‌گردون اعتراض کردیم
مالک شریعتی منتخب تهران در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی ایکس نامه اعتراض جمعی از منتخبان به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون را منتشر کرد. مالک شریعتی، قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضائی و روح الله نجابت نامه اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را امضا کرده‌اند.
استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در کشتار رفح
شبکه خبری سی ان ان آمریکا طی گزارشی اذعان کرد: تحلیل ویدئوی مربوط به حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه رفح و مصاحبه با کارشناسان سلاح‌های انفجاری نشان می‌دهد که در حمله مرگبار اخیر اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح از مهمات آمریکایی استفاده شده است.

 آرمان ملی 
آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری از امروز
احمد وحیدی وزیر کشور صبح دیروز در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت درخصوص آغاز روند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: فردا نخستین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است که از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ (۶ عصر) زمان ثبت‌نام خواهد بود که به مدت ۵ روز فرآیند ثبت نام انجام خواهد شد. وی ادامه داد: داوطلبان حضور در انتخابات براساس شرایطی که تعیین شده و باید واجد آنها باشند، آنهایی که واجد شرایط بودند می توانند ثبت نام کنند.
اسرائیل باید به حکم دادگاه لاهه احترام بگذارد
آنتونیو گوترش از رژیم صهیونیستی خواست که به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری احترام بگذارد. گوترش گفت:مشکل این است که این عملیات نظامی به گونه ای انجام شده است که شمار تلفات غیرنظامیان و ویرانی زیرساخت های غیرنظامی و مسکونی بی سابقه و در سطحی از ویرانی است که مطلقا، غیرقابل قبول است. دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست که به احکام اخیر دیوان بین المللی دادگستری احترام بگذارد که در آن به رژیم صهیونیستی دستور داده شده است حمله علیه رفح را متوقف کند. گوترش عنوان کرد: ما در جهانی به سر می بریم که باید از پابرجابودن قوانین بین المللی، قوانین بین المللی حقوق بشر و اینکه به احکام دادگاه های بین المللی احترام گذاشته می شود اطمینان بیابیم. این(حکم دادگاه) یک دیدگاه نیست.

 ابتکار
دولت بنای معرفی نامزد در انتخابات ندارد
غلامحسین اسماعیلی در حاشیه جلسه این هفته دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا دولت نامزدی در انتخابات معرفی خواهد کرد؟ گفت: دولت بنای معرفی کاندیدا ندارد اما کشور سرمایه‌های بسیار خوبی دارد و شخصیت‌های خیلی خوبی در دولت و خارج دولت داریم که ظرفیت و قابلیت ادامه کار را دارند. قطعا مردان و مدیران قابلی داریم.وی ادامه داد: دولت بنای برگزاری انتخابات را دارد ولی احتمال دارد برخی دولتمردان به انتخابات بیایند، در دولت‌های قبلی هم همینگونه بوده است. در ادوار انتخابات مشاهده می کنید که در بین نامزدهای انتخابات، از اعضای دولت حضور داشته اند.وی ادامه داد: خود من به هیچ وجه قصد حضور در انتخابات را ندارم.رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا مخبر می تواند به لحاظ قانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند؟ گفت: مگر روسای جمهور نمی توانستند برای دور دوم داوطلب شوند؟ منع قانونی وجود ندارد اما اراده ایشان را اطلاعی ندارم.

 اطلاعات
افشای تهدید رئیس سابق موساد علیه دادستان لاهه
روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که رئیس سابق موساد تلاش کرده بود با ارعاب و تهدید، دادستان ارشد سابق دیوان بین‌المللی کیفری را مجبور به کنار گذاشتن تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کند.گاردین به نقل از منابع مطلع نوشت: «یوسی کوهن» رئیس سابق موساد با برگزاری دیدارهایی محرمانه تلاش کرده بود «فاتو بنسودا» دادستان سابق دیوان بین‌المللی کیفری را با فشار و تهدید مجبور به لغو تحقیقات این دیوان درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی کند. در این گزارش تصریح شده که تلاش‌های مخفیانه کوهن برای ارعاب علیه بنسودا در پی تصمیم این دادستان برای گشایش تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها رخ داد. به نوشته گاردین هدف موساد این بود که جایگاه این دادستان را به خطر انداخته و او را وادار به همکاری با خواسته‌های اسرائیل کرده و تحت فشار، مجبور به کنار گذاشتن تحقیقاتش علیه اسرائیل کند.

 شهروند
پیشنهاد وزارت کشور درباره منابع لازم برای برگزاری انتخابات در دولت تصویب شد
سخنگوی دولت گفت: در جلسه هیات دولت، وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابات در داخل و خارج کشور فراهم شود.علی بهادری جهرمی افزود: هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد به رفع برخی سختگیری‌ها برای صدور مجوز کسب و کار رأی داد. برخی سخت‌گیری‌های غیر لازم برای صدور مجوز و کسب و کار وجود داشت که این موارد در مرحله اول در حوزه گردشگری شناسایی شد و هیأت وزیران رأی به سهل‌گیری برای صدور مجوز کسب و کار داد. مثلا تصویب شد اگر منع قانونی ندارد، نیاز به کارت پایان خدمت نباشد و فقط وضعیت خدمت مشخص شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مجلس شورای اسلامی در دوره جدید ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی را افزایش دهد
اختصاصی/ در پی انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آیت الله حسینی بوشهری پیام تبریکی صادر نمود. دراین پیام آمده است: انتخاب شایسته جنابعالی که از مدیران متعهد، جهادی و انقلابی هستید را به ریاست دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبریک می‌گویم. امید است در دوره جدید با تقویت ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی مجلس، بتوانید گام‌های موثری در ارتقاء توانمندی‌های کشور بر دارید. رئیس جامعه مدرسین درادامه افزود: وضع قوانین راهگشا و سنجیده، همچنین تعامل سازنده با سایر قوا و دیگر نهادها نقش به سزایی در ایجاد آرامش در فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور دارد. مسابقه خدمت و تزریق امید به جامعه نیاز امروز کشور است و امید داریم، بیش از پیش بر این نیاز جامعه تأکید داشته باشید. دوام توفیقات شما و هئیت رئیسه منتخب را از خداوند متعال مسئلت دارم.

مجلس دوازدهم پیام رهبری را نقشه راه خود بداند
رسا/ دبیر شورای نگهبان با اشاره به آغاز دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آرزوی موفقیت برای منتخبان ابراز امیدواری کرد که منتخبان همه توان‌شان را برای انجام وظایف قانونی خود به کار گیرند و حرکت کشور به سوی پیشرفت را سرعت ببخشند. آیت‌الله جنتی بیان داشت: بحمدالله نمایندگان مجلس شورای اسلامی الگوهای برجسته‌ای را به عنوان نماینده طراز پیش روی خود دارند که سرآمد آنها شهید مدرس است. وی همچنین با اشاره به پیامی که مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس صادر فرمودند، گفت: این پیام در تمام دوره باید نقشه راه مجلس شورای اسلامی باشد و نمایندگان باید برای تحقق کامل مفاد این پیام راهبردی برنامه‌ریزی کنند.

اهتمام به ارزش‌های دینی و انقلابی معیار انتخاب رئیس جمهور
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به خصوصیت ها و ویژگی‌های شهید آیت الله رئیسی و حساسیت این شهید به حفظ ارزش های الهی و نیز ضرورت اهتمام رئیس جمهور جدید به اجرای ارزش های اسلامی در جامعه اظهار داشت: آیت الله رئیسی دغدغه پیاده سازی فرهنگ اسلامی و پیاده سازی ارزش های الهی و انقلاب اسلامی در جامعه را داشت و این مسائل برای ایشان اصلی مسلم و مهم بود. وی با بیان این که رئیس جمهور آینده باید به جایگاه ریاست جمهوری به عنوان مسئولیت نگاه کند، افزود: رئیس جمهور فقید آیت الله رئیسی با این نگاه در منصب ریاست جمهوری قرار گرفتند و با این طرز تفکر و دیدگاه به مردم و انقلاب اسلامی خدمت کردند.

دشمن تلاش میکند مسائل جهان اسلام خصوصا مسائل مرتبط با غزه را تحریف کند
خبرگزاری تقریب/ آیت الله عبداللهی با تأکید بر حمایت از غزه و ضرورت جلسات و اجلاس های متعدد در همراهی کشورهای اسلامی، اظهار داشت: فرصت های بین المللی غنیمتی است، زیرا مصیبت و مصائب در غزه بسیار بالا است و در نشست و هم اندیشی فرصتی برای در هم کوبیدن ظلم فراهم می شود و در عین حال فرصتی جدید است که نشان دهد نه حاکمیت ها بلکه قدرت اسلام و معنویت و مقاومت است که باید اولویت امت اسلامی قرار گیرد. عضو جامعه مدرسین افزود: دشمن از پروپاگاندا و از طریق رسانه های خود تلاش میکند مسائل جهان اسلام خصوصا مسائل مرتبط با غزه را تحریف کند و اهداف خود را دنبال کند، رسانه‌های محور مقاومت در مقابل خوشبختانه غالبا وارد شدند و حرکاتی که در آمریکا مشاهده می کنیم نشان میدهد نتیجه غالب شدن قدرت رسانه های جهان اسلام است.

اخراج یک پرستار در نیویورک به دلیل‌ همدردی با مادران غزه
تسنیم / یک پرستار فلسطینی-آمریکایی از سوی مرکز پزشکی «لانگون هلث دانشگاه نیویورک» به دلیل ابراز همدردی با مادران غزه که کودکان خود را در حملات اسرائیل از دست داده‌اند، از کار اخراج شد. «حسن جبر» پرستار مامایی فلسطینی-آمریکایی زمانی که برای دریافت جایزه خود به خاطر انتخاب به عنوان پرستار نمونه در مرکز پزشکی «لانگون هلث دانشگاه نیویورک» در جایگاه قرار گرفت، از رنج مادران غزه سخن گفت و پس از آن اخراج شد. وی به دلیل مراقبت دلسوزانه از مادرانی که نوزادان خود را از دست داده بودند، از سوی مرکز پزشکی «لانگون هلث دانشگاه نیویورک» مورد تقدیر قرار گرفت؛ اما مقامات دانشگاه ابراز همدردی وی با مادران غزه را نتوانستند تحمل کنند. او در جریان دریافت این جایزه در تاریخ ۷ می گفته بود: «برایم دردناک است که می بینم زنانی از کشور من در جریان نسل‌کشی کنونی غزه متحمل صدمات غیرقابل تصوری می‌شوند».

وعده نتانیاهو درباره پیروزی در غزه، دروغ است
تسنیم/ گادی آیزنکوت فرمانده پیشین ارتش اسرائیل و عضو ناظر کابینه جنگ این رژیم شامگاه چهارشنبه در کنفرانس «امنیت و استراتژیک مئیر داگان» در آکادمی نتانیا واقع در شهر نتانیا، به شدت از نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد.به نوشته وبگاه اسرائیلی آی۲۴، او گفت: «نتانیاهو با وعده پیروزی در رفح و بازگرداندن گروگان‌ها توهم‌پراکنی دروغین می‌کند؛ پیروزی مطلق در غزه شعار جذابی است، اما محال است که خریدار داشته باشد». آیزنکوت گفت: «هرکسی که قول دهد تعدادی تیپ‌ نظامی را در رفح نابود کرده و سپس ربوده شدگان را بر می‌گردانیم، توهم باطل کاشته است؛ باید حقیقت را آن‌طور که هست، بیان کرد». این عضو کابینه جنگ اسرائیل همچنین گفت: «از بین بردن حماس سال‌ها طول می‌کشد و پس از آن به سال‌های بیشتری نیاز داریم تا جایگزینی برای حماس [در غزه] ایجاد کنیم». گادی آیزنکوت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بنیامین نتانیاهو تاکنون به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود دست نیافته است.

ناتو شکننده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم
تسنیم/ آلنا گلیوکو نماینده فعلی و معاون سابق پارلمان اوکراین در روزنامه تلگراف نوشت: پیروزی روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند به نابودی ناتو منجر شود.او نوشت: موضوع پایداری ناتو شکننده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و پیروزی ولادیمیر پوتین می‌تواند باعث فروپاشی موفق‌ترین اتحاد جهان شود. گلیوکو افزود: «در حالتی که روسیه بتواند دستاوردهایی در اروپا داشته باشد، چین نیز احتمالاً نفوذ خود را در آسیا گسترش خواهد داد، هند احتمالاً به دنبال تقویت موقعیت خود در جنوب جهانی خواهد بود و کشورهای آفریقایی احتمالاً تمایل خواهند داشت که پایه‌های نظم جهانی را به چالش بکشند و برخی نیز این کار را انجام خواهند داد، کشورهای آمریکای لاتین نیز مسیر مشابهی را دنبال می‌کنند.

موافقت بلینکن با حملات اوکراین به خاک روسیه با سلاح‌های آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ آنتونی بلینکن به صورت ضمنی از باز بودن دولت جو بایدن نسبت به حملات اوکراین به خاک روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص همین موضوع گفت ایالات متحده آماده «تعدیل و اصلاح» موضع خود در این زمینه بر مبنای تغییر شرایط در میدان جنگ است.

مراسم بزرگداشت شهدای خدمت برگزار می شود
اختصاصی/ به اطلاع می‌رساند؛مراسم بزرگداشت شهدای خدمت از طرف آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه پنجشنبه ۱۰ خرداد، بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه برگزار می‌شود.

مراسم سالگرد درگذشت آیت الله آشتیانی برگزار می‌شود
اختصاصی/ مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. این مراسم روز جمعه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۳۰ در حسینیه شهداء خیابان صفائیه برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *