خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
رویکرد اصلی مجلس باید وحدت و امید باشد
محمدباقر قالیباف در نخستین نطق خود به عنوان رئیس مجلس دوازدهم با تأکید بر این‌که رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد، افزود: مهم‌ترین مسأله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود، برنامه هفتم پیشرفت کشور است که میثاق ملی ما در مجلس در دولت شهید رئیسی است.رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر این‌که وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد، خطاب به نمایندگان گفت: اکنون ما دو راه پیش رو داریم؛ اول این‌که مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا این‌که هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد که در نهایت نمایندگان مجلس نیز با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.
فشار دیپلماتیک متحدان غربی بر اسرائیل
وزرای خارجه اسپانیا، ایرلند و نروژ از دیگر کشورهای این قاره خواستند که از اقدام آنها در به رسمیت شناختن کشور فلسطین دنباله‌روی کنند و در همین راستا دیروز نشستی میان وزیران خارجه کشورهای اروپایی با وزیران خارجه سعودی، اردن، مصر، امارات و قطر در بروکسل برگزار شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این نشست به‌عنوان بخشی از فشار دیپلماتیک برای اجرای راهکار دودولتی بعد از جنگ رژیم صهیونیستی با غزه تلقی می‌شود.
حمله موشکی به یک کشتی در نزدیکی بندر الحدیده یمن
شرکت امنیت دریایی امبری انگلیس از حمله موشکی به یک‌کشتی تجاری در جنوب غربی بندر الحدیده یمن خبر داد. بر اساس گزارش‌ها این کشتی تجاری حدود ۵۴ مایل دریایی جنوب غربی الحدیده یمن هدف سه موشک قرار گرفته است. امبری در ادامه گزارش داد که این کشتی با صدور پیامی درخواست کمک و اعلام کرد که به قسمت انبار بارش آسیب وارد شده و نشت آب وجود دارد و کشتی شروع به کج شدن به یک سمت کرده است.

 همشهری
مقتدی صدر: سفیر آمریکا اخراج و سفارت بسته شود
رهبر جریان صدر عراق اعلام کرده که این جریان خواستار اخراج سفیر آمریکا از عراق و بستن سفارت با روش‌های دیپلماتیک است. صدر گفته: «اخراج آمریکایی‌ها از اعمال زور علیه آنان دردناک‌تر است چون با استفاده از روش دیپلماتیک آمریکایی‌ها بهانه‌ای برای برهم زدن امنیت عراق ندارند.»‌
صدور حکم قطعی وزیر سابق
اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه درباره وضعیت پرونــده یکی از وزرای ســابق گفت: حکم قطعی صادر شده درباره این فرد، درحال طی تشــریفات قانونــی اجــرای حکــم و درمرحله اجراست.درخواست ماده ۴۷۷ این شخص نیزدرحال بررسی است که اگر پذیرفته نشود حکم اجرایی می‌شود.

 کیهان 
ثبت‌نام پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد
پیش‌تر برخی رسانه‌ها از اعلام کاندیداتوری مسعود پزشکیان خبر داده بودند و اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری چهاردهم قطعی شده و در جلسه روز هشتم خرداد صحن مجلس، برخی منتخبان اصلاح‌طلب با حضور وی جلسه‌ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی وی بحث و بررسی‌ها شد.
سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند
شماری از رسانه‌ها نیز به نقل از یکی از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کردند سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.
محسن رضایی در حال رایزنی بین نیروهای انقلاب است
دفتر محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای در خصوص اخبار منتشرشده مبنی بر حضور یا عدم‌ حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد.در این بیانیه آمده است: اخیراً اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم‌ حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری در این ‌رابطه نداشته‌اند و در زمان حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند.در این پیام همچنین خاطرنشان شده است: درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند به‌صورت رسمی اعلان خواهد شد.
وحیدی و مخبرکاندیدا نخواهند شد
حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده دور یازدهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق اعلام شخص آقای مخبر، ایشان در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند. البته منعی ندارند، اما ایشان برگزار‌کننده انتخابات هستند و در این راستا حتی وزیر کشور نیز حضور پیدا نخواهد کرد.
فتاح کاندیدا می‌شود؟
علاوه‌ بر این، پیشتر اخباری مبنی بر تصمیم فتاح برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده بود که به گفته برخی رسانه‌ها، فتاح به ادامه ماموریت فعلی خود تمایل دارد و قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. البته برخی دیگر منابع خبری اعتقاد دارند که رئیس ستاد اجرائی فرمان امام وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
غضنفری: برای کاندیداتوری در حال بررسی شرایط هستم
مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت: برای حضور قطعی در انتخابات ریاست جمهوری فعلا زمان داریم؛ من در حال بررسی شرایط هستم؛ برخی از دوستان و همکاران سابق من پیشنهاداتی در این باره داده‌اند ولی فعلا حضورم در حد گمانه‌زنی است.
گزارش بانک جهانی از پایدار شدن رشد اقتصادی ایران
سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اشاره به گزارش بانک جهانی برای رشد اقتصادی کشور، بیان کرد: گزارش‌های اخیر نهادهای بین‌المللی و بانک جهانی تأکید کرده است که رشد اقتصادی ایران به مرحله پایدار رسیده و از عبارت مقاوم شده برای رشد اقتصادی ایران استفاده شده است. مسیر رشد اقتصادی دهه ۹۰ از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد مسیر جدیدی شده و از نرخ‌های رشد پایین و منفی عبور کرده‌ایم. سخنگوی اقتصادی با تأکید بر اینکه شش و نیم میلیون نفر از فقر نجات یافته‌اند، خاطرنشان کرد: طبق گزارش بانک جهانی نرخ فقر در ایران هفت و چهار دهم درصد کاهش یافت و از ۲۹ و سه دهم به ۲۱ و ۹ دهم درصد رسید، بانک جهانی و نهادهای بین‌المللی نه نگاه‌های دلسوزانه به مردم دارند و نه دولت آیت‌الله رئیسی؛ اما میزان رشد اقتصادی کشور به قدری بوده که امکان چشم‌پوشی نداشته است. رشد اقتصادی سال جاری و سال آینده در پیش‌بینی‌های بانک جهانی بیش از رشد ۱۴۰۲ است.

 ایران 
پیام تسلیت مکرون به مخبر
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی به محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران، شهادت رئیس‌جمهور فقید و همراهان ایشان را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «در این شرایط خاص، در نهایت مایلم به شما اطمینان دهم که نسبت به استمرار رابطه بین کشورهای‌مان فراسوی اختلاف‌های موجود، پایبندی دارم.»
رایزنی دبیر شورای امنیت روسیه با همتای ایرانی
سرگئی شویگو دبیر شورای امنیت روسیه در تماس تلفنی با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر تداوم همکاری‌های سطح بالای دو کشور در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.احمدیان نیز از تسلیت و همدردی همتای روس سپاسگزاری کرد و همچنین با آرزوی موفقیت برای ایشان در سمت جدید اعلام آمادگی نمود تا دو شورای امنیت ملی بتوانند اهداف رهبران دو کشور را در ارتقای بیش از پیش روابط محقق سازند.دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین از همتای روس برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

 جمهوری‌اسلامی
اعلام ویژه برنامه‌های سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار نفر از سراسر کشور برای حضور در بزرگداشت امام راحل ثبت‌نام کرده اند، اظهارداشت: شعار امسال در مراسم بزرگداشت امام خمینی “محو اسرائیل” تعیین شده و لذا برنامه‌های امسال تحت عنوان حمایت از ملت فلسطین شکل خواهد گرفت. وی اضافه کرد: مراسم بزرگداشت امام با حضور میلیونی مردم، بیت امام، بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی و بیش از صدها خبرنگار، ساعت ۸ صبح روز ۱۴ خرداد آغاز می‌شود.دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: برنامه با تلاوت قرآن آغاز می‌شود و بعد از آن همگان از بیانات رهبر معظم انقلاب بهره‌مند خواهند شد. انصاری اظهار داشت: سنوات گذشته رئیس‌جمهور سخنران مراسم شب ۱۴ خرداد حرم مطهر امام خمینی (ره)، بوده است، اما امسال بنا بر این است که از سرپرست رئیس جمهوری، آقای مخبر استفاده کنیم و ان شاء‌الله ایشان سخنران ما خواهند بود.
تعطیلی شنبه تضعیف فرهنگ اسلامی است
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره «تعطیلی روز شنبه» آن را از نمادهای دین یهود دانسته و گفتند: انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است. متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:سوال:با عرض سلام و احترام؛ چندی پیش طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن ساعات کاری اصلاح شده و عملاً به غیر از جمعه روز شنبه نیز به تعطیلات اضافه گردید، با توجه به مباحث پیش آمده، از محضر جناب‌عالی درخواست داریم نظر شریفتان را در مورد تعطیلی روز شنبه و مغایرت یا عدم مغایرت آن با شرع مقدس بیان فرمایید. پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره‌اندیشی شود.

 وطن امروز 
انزوای بی‌سابقه رژیم اسرائیل در نشست کنفرانس خلع سلاح
جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست خود بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد با برگزاری نشست‌های متعدد از جمله نشستی تحت عنوان «مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتارجمعی» ذیل دستورکار شماره ۲ کنفرانس که با استقبال و مشارکت قابل‌ توجه اعضا مواجه شد، کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد را عملا به فضایی کاملا ضد صهیونیستی تبدیل کرد. در این نشست که به ریاست کشورمان برگزار شد، اعضای کنفرانس ضمن حمایت از رویکرد ایران در پیگیری خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتار جمعی و انتقاد از اسرائیل به عنوان تنها مانع شکل‌گیری این منطقه، بر ضرورت تحقق هرچه سریع‌تر آن در خاورمیانه تأکید کردند.

 جوان 
داوطلبان فاقد شرایط دوازده‌گانه را ثبت‌نام نمی‌کنیم
سخنگوی ستاد انتخابات کشور به داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که پیش از مراجعه به ستاد برای ثبت نام، حتماً اطلاعیه شماره یک این ستاد را که ناظر بر شرایط ثبت نام است، مطالعه و از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کنند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، محسن اسلامی تأکید کرد ستاد انتخابات از افرادی که حائز شرایط دوازده گانه مندرج در اطلاعیه شماره یک نباشند، پذیرش و ثبت نام نمی‌کند.

 خراسان
نتانیاهو در مخفیگاه اتمی
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به اخبار منتشرشده درباره حضور نتانیاهو پیش ‌از عملیات موشکی ایران در خانه یک میلیاردر آمریکایی در قدس پرداخت که گفته شده در آن پناهگاه اتمی وجود دارد. بنابراین گزارش، نتانیاهو در عملیات موشکی ایران به ویلای فالیک، میلیاردر آمریکایی در قدس دارای پناهگاه مقاوم در برابر موشک هسته‌ای، پناه برده است. همچنین فالیک حضور نتانیاهو و همسرش در ویلایش را پیش از عملیات ایران تایید اما ادعا می‎کند این حضور تنها یک ملاقات بوده، نه بیشتر. کانال ۱۲ افشا می‌کند نتانیاهو از این ویلا به مدت یک ماه بعد از عملیات حماس استفاده می‌کرده است. دفتر نتانیاهو اما این گونه واکنش نشان داد: نخست‌وزیر باید در محلی باشد که در آن اتاق امن وجود داشته باشد!

 رسالت
فرانسه مربی نظامی به اوکراین اعزام می‌کند
روزنامه «فرانکفورتر روند شای» در مطلبی نوشت: فرانسه می خواهد مربیان نظامی به اوکراین بفرستد و بر اساس اطلاعات ارتش اوکراین این عملیات «به زودی» آغاز خواهد شد.الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه در تلگرام نوشت: از ابتکار فرانسه برای اعزام مربیان برای ارتش اوکراین به کشورمان استقبال می‌کنم.

 مردم سالاری
سیدحسن خمینی و انتخابات ریاست جمهوری
محمدعلی انصاری از نزدیکان حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی درخصوص احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام حسن خمینی اظهار داشته: اجمالاً می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.
محسن‌هاشمی در انتظار شورای مرکزی حزب
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تایید نکردن خبر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. وی تأکید کرد که در اخبار منتشر شده در فضای مجازی آمده که شورای مرکزی از نامزدی وی حمایت کرده است، نه اینکه او نامزد شده باشد.
حضور دوباره محسن مهرعلیزاده در انتخابات
یکی از چهره‌های نزدیک به محسن مهرعلیزاده در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز پس از جلسه با تیم مشاوران حضور محسن مهرعلیزاده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قطعی است.

 آرمان ملی 
تبریک سرلشکر سلامی به قالیباف
سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی انتخاب دکتر قالیباف را به سمت رئیس مجلس شورای اسلامی تبریک گفت. دربخشی از پیام سرلشکر سلامی آمده است: بی شک پیشینه جهادی آن برادر عالی قدر به ویژه تجارب ارزشمند مدیریتی در این جایگاه حساس همراه با انگیزه و اراده صادقانه و مسئولانه سایر منتخبان ملت تحت تدابیر و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و تا کید ایشان بر اینکه مجلس باید آرامش بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همتها و دعوت کننده به همدلی و برادری در محیط کشور باشد، پشتوانه ای قوی و امیدوار کننده است که می تواند این مجلس را در سرانجام دوره خود مفتخر به جلب رضایت امام و امت سازد.

 قدس 
کشتار رفح، نابودی رژیم صهیونیستی را نزدیک می‌کند
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن ابراز خشم شدید از کشتار اخیر در رفح توسط اسرائیل، تلاش کشورهای عربی برای سازش با این رژیم را به سخره گرفت و تأکید کرد صهیونیست‌ها وحشی‌هایی هستند که در تجاوزات خود هیچ حد و مرزی ندارند. نصرالله با بیان اینکه دشمن بسیار بدتر از نازیست‌هاست و باید این عملکرد همه وجدان‌ها را بیدار کند، گفت: کشتار رفح و تمامی حماقت‌هایی که اسرائیل نشان می‌دهد، سبب نابودی و فروپاشی این رژیم خواهد شد.
واعظی علیه شمخانی
محمود واعظی رئیس دفتر دکتر روحانی در گفت وگویی، نکاتی درباره اختلاف نظر میان شمخانی و روحانی را مطرح کرد. او گفت: در دبیرخانه هم دبیر و هم برخی از افراد روش‌های دیگر و سیاست‌های دیگری را دنبال می‌کردند که این روش‌ها و سیاست‌ها حتی در نشست شورا هم مطرح نمی‌شد. یک رسانه درست کرده بودند که مطالبی را در آن منتشر می‌کردند.به گفته وی، این افراد در ارتباط با برجام خط عدم موفقیت آن را دنبال می‌کرده‌اند. واعظی همچنین گفته است روحانی چندین مرتبه بنا داشته شمخانی را کنار بگذارد، اما نتوانسته است.

 اعتماد 
واکنش ظریف به گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

 ابتکار 
گمانی زنی‌های حضور اصلاح‌طلبان
محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چهره‌های مطرح در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: فعلا در جریان اصلاحات به نتیجه و اجماعی درباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌ایم و بحث‌ها ادامه دارد. افرادی مثل محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد صدر، مجید انصاری و محمد شریعتمداری مطرح هستند. البته تاکنون هیچ‌کدام از آنها هنوز به صورت رسمی و قطعی اعلام حضور نکرده‌اند. از سویی این دیدگاه هم مطرح است که اگر قرار باشد سمت افراد معتدل برویم، علی لاریجانی موقعیت خوبی دارد. وی ادامه داد: ما بخشی از افراد معتدل جریان اصلاحات که پس از انتخابات ۸۸ هم فعال بودیم و توانستیم نمایندگانی را به شورای شهر و مجلس شورای اسلامی بفرستیم، فعالیت داریم و با چند نفر از افرادی که نام بردم دیدار داشتیم. ما باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند با جمع کار کند. به نظرم عارف و جهانگیری در این زمینه موقعیت خوبی دارند ولی مساله دستیابی به اجماع روی آنها هم وجود دارد.

 اطلاعات 
هرگونه تهدیدی را با مدرن‌ترین تجهیزات پاسخ می دهیم
امیر کیومرث حیدری در بازدید از تیپ ۳۸۸ مکانیزه هجومی شهرستان ایرانشهر با بیان این که نیروی زمینی ارتش ارتباطات جدی و مؤثری را با نهادهای علمی و آکادمیک کشور برقرار کرده است، افزود: تیپ ۳۸۸ مکانیزه هجومی ایرانشهر، ضمن برقراری ارتباطات مستمر و کارآمد با نهادهای علمی و دانشگاهی شهرستان ایرانشهر، توانسته است در بُعد فناوری‌ها و دستاوردهای تکنولوژیک هم پیشرفت چشمگیری را به دست آورد. وی استفاده از فناوری‌های به روز را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر در آینده‌ نیروی زمینی ارتش دانست و گفت: نیروی زمینی ارتش در تلاش است با تولید، طراحی، بومی‌سازی و به‌کارگیری تجهیزات و تسلیحاتی که در لبه‌ فناوری‌های مدرن و روزآمد جهانی قرار دارند، به توان دورزنی، نقطه‌زنی، هوشمندسازی و شبکه‌ای شدن تمامی ادوات و جنگ‌افزارهای نزاجا اضافه کند تا همچنان به هرگونه تهدید و تعدی احتمالی به مرزهای کشور، پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده‌ دهد.
دانشجویان حامی فلسطین را از آمریکا اخراج می کنم
دونالد ترامپ در جمع حامیان مالی ستاد انتخاباتی‌اش گفت: کاری که من درباره هر دانشجوی حامی فلسطین انجام می‌دهم این است که آنها را از کشور به بیرون پرت می‌کنم. وی افزود: هزاران دانشجوی خارجی اینجا هستند و به محض اینکه این را بشنوند رفتارشان را اصلاح می‌کنند. ترامپ گفت: این تظاهرات‌ها یک «انقلاب افراطی» است و وعده داد که بر آنها چیره خواهد شد. او با تمجید از توسل پلیس نیویورک به زور برای جمع کردن تظاهرات‌ها در دانشگاه کلمبیا، گفت تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین باید همین حالا متوقف شوند.

 شهروند
مجامع علمی علت حضور مردم در مراسم شهدای خدمت را بررسی کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در دانشگاه ستاری با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و سایر شهدای خدمت، اظهار کرد: این مصیبت همه ما را داغدار کرد، اما شایسته و لازم است مجامع علمی چه دانشگاهی چه حوزوی و چه نهادهای انقلابی درباره استقبال عظیم مردم در تشییع شهدای خدمت بررسی کنند که چرا مردم این چنین در این مراسم شرکت کردند.
قدردانی بیت رئیس‌جمهور شهید از رهبر معظم انقلاب و ملت شهیدپرور ایران
بیت شهید آیت‌الله رئیسی در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از رهبر فرزانه و معظم انقلاب و ملت قهرمان و شهیدپرور ایران تأکید کرد: این همه عزاداری‌های پرشور و هوشمندانه که از مرزهای ایران عبور کرده، نشان می‌دهد به‌واقع مرحله تازه‌ای از حرکت تکاملی انقلاب اسلامی آغاز شده است و آحاد مردم ایران، مسئولیتی بزرگ و تاریخی در حفظ، ترویج و تکمیل میراث بزرگ شهیدان برعهده دارند. بیت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تصریح کرد: امروز که پروردگار صاحب جلال وعظمت، شرف شهادت را نصیب ذریه ابراهیم فرموده، برای ما راهی به‌جز صبر و مقاومت در تحقق تعالیم آن پیامبر عظیم‌الشأن باقی نمانده است، زیرا زمانه وحدت جهانی‌ بر تداوم راه انبیاء عظام در مبارزه با ستم و بی‌عدالتی فرارسیده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شهید رئیسی؛ سرباز و افتخار اسلام و حوزه علمیه است
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور مجاهد آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مردم ایران اسلامی با اشاره به ویژگی های مثبت ایشان عنوان داشت: سخن گفتن از خصوصیات شهید آیت الله رئیسی و خدمات و فعالیت های بسیار ایشان در طول سه سال از دولت این مرد بزرگ، نیاز به صرف زمان بسیاری دارد و برای هر منصفی ثابت است که فعالیت های ایشان و دولتمردان تحت امر او، فعالیت های قابل توجه و چشمگیری می باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه رئیس جمهور بعدی باید منش و روش شهید آیت الله رئیسی را سرلوحه کار خود قرار دهد، تصریح کرد: این شهید بزرگوار الگوی بسیار خوبی برای مسئولان کشور است. وی افزود: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سرباز و افتخاری برای اسلام، حوزه های علمیه، جمهوری اسلامی بود و ایشان نمونه ای در منطقه برای پیشبرد اسلامی و اهداف اسلامی بود که نبود آن، ضایعه ای بس بزرگ و اسفناک است.

لزوم تداوم کنفرانس های بین المللی در حمایت از غزه
خبرگزاری تقریب/ حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی اجلاس و کنفرانس های منطقه ای برای حمایت از غزه را نیاز جهان اسلام دانست و اظهار داشت: کنفرانس های منطقه ای و خصوصا کنفرانسی که اخیرا در بغداد انجام گرفت، به دعوت تشکل های متعدد عراقی صورت پذیرفت ،و با حمایت و همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار گردید.عضو جامعه مدرسین ، بیان کرد: حکم رسول الله و قرآن حمایت است؛ سکوت در برابر این جنایات در حقیقت همراهی و همدستی با صهیونیست ها است؛ این سکوت، مبارزه با معنویت دین و همه ارزشهای اسلامی و انسانی است.وی تصریح کرد: انس بیشتر بزرگان مذاهب اسلامی و تبادل نظرات پیرامون مسائل روز جهان اسلام و آشنا شدن با منش و نظرات مطلوب است؛ از طرفی دیگر مسئله قدس و نشان دادن وحدت بزرگان جهان اسلام وعلما از مذاهب اسلامی در ارتباط با مسائل مختلف هدف بزرگی است که باید تداوم پیدا کند.

هرج و مرج در کابینه نتانیاهو
تسنیم/ شبکه فلسطینی الهدهد در گزارشی گفت که با ادامه جنگ در غزه، هرج و مرج و تنش در دولت بنیامین نتانیاهو نیز شدت یافته است و نخست‌وزیر اسرائیل دیگر توانایی اداره امورداخل کابینه را ندارد.طبق این گزارش اسموتریچ وزیر دارایی بر خلاف مصوبه کابینه، از تحویل وجوه ترخیص کالا و همچنین انتقال پول برای خرید هواپیماهای۳۵ F- امتناع می‌کند و یوآو گالانت وزیر جنگ بر خلاف مصوبه اقتصادی کابینه، با هماهنگی سازمان‌های امنیتی اقدام به استخدام کارگران خارجی کرده است.همچنین ۱۲ عضو پارلمان (کنست) از حزب حاکم (لیکود) به نتانیاهو در خصوص واگذاری گذرگاه رفح به طرف فلسطینی هشدار داده‌اند. ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی نیز هر طور که تمایل داشته باشد، اقدام می‌کند و سعی دارد کمیساریای عالی پلیس (فرمانده کل پلیس) را برکنار کند.

ادامه جنگ یعنی افزایش تعداد اسرای اسرائیلی
تسنیم/ یکی از رهبران ارشد حماس با تأکید بر اینکه مقاومت اجازه نمی‌دهد صهیونیست‌ها با ادعای بازگشت به مذاکرات، جنایات خود را علیه مردم فلسطین گسترش دهند، درباره تداوم این تجاوزات هشدار داد و تأکید کرد: ادامه جنگ یعنی افزایش تعداد اسرای اسرائیلی در غزه. باسم نعیم درباره شایعات منتشر شده در رسانه‌های عبری و خبری که اخیراً شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی مبنی بر آمادگی اسرائیل برای مذاکره درباره آتش بس طولانی مدت منتشر کرده بود گفت: رژیم صهیونیستی با کلمات بازی می‌کند و این قابل قبول نیست، بلکه باید همه چیز از ابتدا صراحتاً درباره برقراری آتش بسِ کامل مشخص باشد.وی تصریح کرد: موضع جنبش حماس و سایر گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات به عملکرد اسطوره‌ای رزمندگان مقاومت در روی زمین برمی‌گردد.

اقدامات اسرائیل در رفح جنایت جنگی است
تسنیم/ «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای صلح در خاورمیانه با اشاره به اینکه تجاوزات وحشیانه اسرائیل علیه آوارگان در رفح، جنایت جنگی است خواستار انجام تحقیقات جامع و شفاف درباره حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان در غرب رفح شد. این مسئول سازمان ملل در بیانیه‌ای کشتار وحشیانه ارتش اشغالگر علیه آوارگان در رفح و بمباران چادرهای آوارگان که منجر به شهادت ده‌ها غیرنظامی بی‌گناه شد را به شدت محکوم کرد. وی خواستار رسیدگی به این جنایات و اتخاذ اقدامات فوری جهت حمایت از غیرنظامیان و برقراری آتش بس فوری در نوار غزه شد.

استعفای سومین مسئول آمریکا در اعتراض به حمایت از تل آویو
تسنیم/ روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کرد شب گذشته (سه‌شنبه شب) یکی از مسئولان ارشد وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ علیه غزه استعفا کرده است. واشنگتن پست در این باره نوشت که این مسئول مستعفی «استیسی گیلبرت» است که در دفتر اسکان، آوارگان و مهاجرت وزارت امور خارجه آمریکا کار می‌کرد. گیلبرت درباره این اقدام خود اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا در نتیجه‌گیری و گفتن اینکه رژیم صهیونیستی مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه شده، اشتباه کرده است.

لغو روادید برای اربعین امسال هم پابرجا است
مهر/ وزیر کشور با بیان اینکه صدور گذرنامه اربعین همچون روال گذشته خواهد بود، تأکید کرد: لغو روادید نیز امسال برای مراسم اربعین حسینی اعمال خواهد شد. وحیدی ادامه داد: در بحث اربعین گفت وگوهایی صورت گرفت، تجربه خوبی را در اربعین سال گذشته داشتیم که در این نشست خواهان استمرار و بهتر شدن آن بودیم. یکی از توافقنامه‌ها برای اربعین، ورود خودروهای حمل و نقل ایرانی به کشور عراق بود اما درباره خودروهای شخصی به دلیل ترافیک موجود در عراق این موضوع امکان‌پذیر نبود.

گروه ۷ نمی‌تواند درباره توقیف پول روسیه توافق کند
ایسنا/ دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصادی گفت: واشنگتن و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را در فوریه ۲۰۲۲ مسدود کردند. وی افزود، کنگره آمریکا اخیرا به جو بایدن، رئیس جمهور این اختیار را داد که این پول را به نفع اوکراین مصادره کند. وی افزود: «این مهمترین و قوی‌ترین گزینه برای ما در گروه هفت بود اما اعضای گروه هفت اعلام کردند که این روند به منزله عبور از خطوط قرمز است.» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: «ما در گروه هفت به اجماع نظر نرسیده‌ایم.»

تعلیق نماینده فرانسوی به علت بالا بردن پرچم فلسطین
باشگاه خبرنگاران/ مجلس ملی فرانسه روز سه شنبه تصمیم گرفت تا عضویت سباستین دیلوگو، نماینده چپ‌گرای خود را به مدت ۱۵ روز به دلیل اهتزاز پرچم فلسطین در مقر این مجلس به حالت تعلیق درآورد. دیلوگو پرچم فلسطین را در پارلمان به اهتزاز درآورد و ادامه ارسال تدارکات فرانسه به ارتش اشغالگر و فروش تسلیحات به آن را محکوم کرد. زیرا رژیم صهیونیستی از این تجهیزات در قتل‌عام های خود علیه نوار غزه استفاده می‌کند. این نماینده چپگرای فرانسوی تأکید کرد که اشغالگران در نوار غزه که تعداد شهدا از ۳۶۰۰۰ نفر گذشت، نسل کشی کردند.

مراسم ترحیم مادر «سید حسن نصرالله» در قم برگزار می شود
مهر/ مراسم ترحیم مادر مجاهد نستوه سید مقاومت سیدحسن نصرالله از طرف دفتر مقام معظم رهبری و نهادهای بین المللی برگزار می‌شود. این مراسم روز چهارشنبه ۹ خردادماه بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *