خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
دریافت بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالی کشورهای‌ مختلف
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه گفت: براساس آمار، با مشارکت هیات‌های عالی‌رتبه کشورهای مختلف در مراسم تشییع شهدای خدمت، دریافت‌کننده بیش از ۳۳۰ پیام بودیم که این دال بر سیاست موفق سیاست خارجی بود. علاوه بر پیام‌های مقامات و مسئولان کشورها از سازمان‌های مختلف هم پیام‌هایی دریافت کردیم. مجموعه اینها نشان‌دهنده این است که در ارتباطات بین‌المللی و جهانی موفق به ایجاد روابط سازنده در سطح جهان بودیم. حضور بیش از ۶۰ هیات عالی‌رتبه از کشورهای مختلف در بازه زمانی بسیار محدود نشان‌دهنده میزان اهتمامی است که جامعه جهانی نسبت به جایگاه ایران در سطح منطقه دارد.وی در مورد حضور وزیر خارجه بحرین در مراسم تشییع شهدای خدمت و روابط با بحرین، گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد.
وی در مورد وضعیت تبعه ایرانی در عراق گفت: دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت و اهتمام ویژه از آغازین روز بازداشت این شهروند ایرانی داشته و دارد. دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده این تبعه است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در عراق به‌هیچ‌وجه پذیرفته شده نیست، بنابراین موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی و حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی با طرف عراقی با جدیت دنبال کردیم.

 همشهری 
آمادگی اردن برای روابط حسنه با ایران
در ادامه روند رو به گسترش مناسبات ایران و دولت‌های عربی، ولیعهد اردن تأکید کرد این کشور خواهان روابط حسنه با ایران است. حسین بن‌ عبدالله دوم همچنین اعلام کرد گفت‌وگو میان اردن و ایران درباره همه مسائل برقرار است و امیدواریم که به ثمر بنشیند.
مهاجرت جوانان اسرائیلی به آلمان
درخواست تابعیت آلمان از سوی شهرک‌نشینان اسرائیلی که اصالتی آلمانی دارند، به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. مهاجرت از اسرائیل به خارج پس از عملیات طوفان‌الاقصی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
جدایی‌طلبی صهیونیست‌ها از اسرائیل
شهردار شهرک صهیونیست‌نشین مرگلیوت در الجلیل علیا گفته است که ما به‌دنبال جدایی کامل از ارتش و اسرائیل هستیم و تصمیم گرفته‌ایم ارتباط خود را با دولت قطع و همه نظامیان ارتش را از این شهرک اخراج کنیم.

 کیهان 
آغاز به کار اولین جلسه رسمی مجلس دوازدهم با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری
مجلس دوازدهم صبح دوشنبه ۷ خردادماه به صورت رسمی و با حضور ۲۹۰ نفر از منتخبان و تعداد زیادی از مقامات کشوری و لشکری و سفرا و مهمانان خارجی آغاز به کار کرد. آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران همراه بود.
به جهت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، در جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس در کنار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچم مشکی تعبیه شده بود. همچنین روی میز تمام منتخبان مجلس یک جلد قرآن و سوگندنامه قرار داشت.
گفتنی است، جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۸ خردادماه با دستورکار انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه اجلاسیه اول دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
مخبر: دولت سیزدهم هیچ‌گاه حل مشکلات کشور را به خارج از مرزها گره نزد
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تبریک به نمایندگان منتخب ملت برای موفقیت در انتخابات و شکرگزاری به درگاه احدیت به خاطر اعطای نعمت ولایت‌فقیه به ملت ایران، اظهار کرد: بحمدالله مجلس شورای اسلامی در زمان و موعد مقرر و معین خود آغاز به کار کرد که این نشانه اهمیت جایگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی و همچنین مردم وفادار کشورمان به عنوان سرمایه‌های اصلی این نظام و کشور است. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اخلاص، ساده‌زیستی، خستگی‌ناپذیری، ایمان و اعتقاد به چارچوب‌ها و مراقبت از خطوط قرمز نظام را از جمله ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی شهید آیت‌الله رئیسی برشمرد و افزود: رئیس‌جمهور شهید ما همچنین به بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد راسخ داشت و ما در شرایطی که هرگز از مسائل بین‌المللی غافل نبودیم اما در دولت هیچ‌گاه حل مشکلات کشور را به خارج از مرزها گره نزدیم.
تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت مادر سید حسن‌‌ نصرالله
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مادر گرامی حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجه‌الاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه
سلام علیکم
درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی بر شما و یاران مبارزتان در جبهه‌ بزرگ مقاومت.

 ایران 
ادعای جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود مدعی شد که مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در توافق برجام رسیده است.
طبق اعلام آسوشیتدپرس، در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده که مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی، به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است. براساس این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است. آژانس انرژی اتمی همچنین ادعا کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است.
آژانس اتمی در این گزارش آورده که مسائل پادمانی مرتبط با پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های اعلام نشده همچنان حل ‌و فصل نشده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان این آژانس هم ابراز تأسف کرده است. گروسی در این گزارش مدعی شده که از سال گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای «بیانیه مشترک» ایران و آژانس در چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است.با این حال، در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، در نامه‌ای به آژانس پیشنهاد کرده که بحث‌های مربوط به همکاری‌های بین‌المللی آژانس انرژی اتمی و ایران در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل خواهد بود، در تهران ادامه پیدا کند.
بازار داغ گمانه‌زنی‌های انتخاباتی
برخی رسانه‌ها از احتمال کاندیداتوری صادق محصولی خبر دادند. این در حالی است که نزدیکان این فعال سیاسی، حضور او در انتخابات پیش رو را تکذیب کردند. اما علی لاریجانی همچنان تصمیم قطعی خود برای ورود یا عدم ورود به عرصه انتخابات را اعلام نکرده و در حاشیه افتتاحیه مجلس دوازدهم در پاسخ به سؤال احتمال ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته است: «ببینیم».
از اردوگاه اصلاح‌طلبان هم حسن اسدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی شده که خاتمی، روحانی و ناطق نوری بر سر کاندیداتوری محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توافق کرده‌اند. روزنامه فرهیختگان نیز طبق شنیده‌هایش از تصمیم علی شمخانی برای ورود به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

 جمهوری اسلامی
نروژ: کشور فلسطین باید به رسمیت شناخته شود
«اسپن بارت‌اید» وزیر امور خارجه نروژ در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «ما کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم زیرا اکنون زمان مناسبی برای این امر است».وی ضمن تأکید بر لزوم شکستن چرخه خشونت بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها، توضیح داد: «ما شاهد تداوم چرخه خشونت در غزه و کرانه باختری هستیم و پایان آن با تشکیل کشور فلسطین محقق خواهد شد».شبکه «الجزیره» به نقل از وزیر خارجه نروژ گزارش داد: «به رسمیت شناختن دولت فلسطین بخشی از مسیری است که هدف آن دستیابی به روند صلح در خاورمیانه است».بارت‌اید با ضروری دانستن لزوم برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه، تصریح کرد: «ما برای ایجاد یک طرح صلح که خواسته‌های فلسطینی‌ها را برآورده می‌کند، عمل می‌کنیم».وی ادامه داد: «کشورهای اروپایی دیگری نیز در فکر به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند و امیدوارم از ما الگو بگیرند».وزیر خارجه نروژ درباره حکم دادگاه بین‌المللی برای توقف فوری جنگ غزه نیز اظهار داشت: «ادامه جنگ اسرائیل در غزه ناقض تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، به‌عنوان عالی‌ترین دادگاه جهان است».

 وطن امروز 
در حمله جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به چادر‌های آوارگان در غرب رفح ۴۰ نفر به شهادت رسیدند
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه روز گذشته اعلام کرد ارتش اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته بیش ‌از ۱۰ مرکز اسکان آوارگان فلسطینی را در رفح بمباران کرده که طی آن حدود ۷۰ فلسطینی شهید شده‌اند. دفتر مذکور تأکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین جنایت خود، چادرها و مراکز اسکان آوارگان در شمال‌ غرب رفح را با ۷ موشک و بمب بزرگ بمباران کرد که بر اثر آن تا این لحظه دست‌کم ۳۰ فلسطینی شهید و ده‌ها نفر هم زخمی شده‌اند. سازمان امداد و نجات غزه نیز اعلام کرد بر اثر این جنایت، افراد زیادی دچار قطع عضو یا سوختگی شدید شده و زنان و کودکان زیادی نیز قربانی شده‌اند.

 جوان 
طالبان: بخش مهمی از مشکلاتمان در دوره رئیسی حل شد
انس حقانی از مقامات ارشد حکومت سرپرست افغانستان گفت: روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان با جمهوری اسلامی ایران بیشتر از هر کشور دیگری است. انس حقانی همچنین با اشاره به کارنامه سه ساله شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، وی را به عنوان یک شخصیت «صلح طلب» عنوان و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مشکلاتی که از سابق میان کشورهای اسلامی وجود داشت، درزمان حکومت آیت الله رئیسی ختم شد و کشورهای اسلامی به یک صلح و تفاهم دست یافتند.
پایگاه‌های ترکیه در عراق گسترش می‌یابد
یک مسئول عراقی کرد و شاهدان عینی در استان «دهوک» در مرزهای ترکیه با عراق اخیرا اعلام کردند ارتش ترکیه ایجاد پادگان جدیدی رادر «جبل کیسته» در داخل خاک عراق آغاز کرده است.این اقدام بعداز آن صورت گرفته که ترکیه در بیرون راندن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از کوه‌ها و روستاهای مجاور آن موفق بوده است. «جبار الیاور» وزیر سابق پیشمرگ‌ها در دولت اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با العربی الجدید گفت: تعداد پایگاه های نظامی ترکیه در شمال عراق حدود ۸۰پایگاه کوچک و بزرگ است و بین اربیل، دهوک و نینوا در طول مرزهای عراق و ترکیه قرار دارند.

 خراسان 
اراده ایران این است که هیچ حفره و گسستی در پیوندهای دوستانه اش با همسایگان نباشد
علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه روز گذشته اولین نشست خبری خود با یک همتای خارجی را برگزار کرد و میزبان سید بدر البوسعیدی وزیرخارجه عمان شد. باقری در این نشست مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه سیاست خارجی جایگاه ویژه‌ای در دکترین دولت آیت‌الله رئیسی داشت و یکی از حلقه‌های اصلی این دکترین بحث سیاست همسایگی بود ، با برشمردن مؤلفه‌های این دکترین گفت: ما امروز در مسیر تحکیم پیوندهای دوستی، برادری و ارتقای همکاری‌های چند جانبه با همسایگان هستیم و اراده ما بر این است که هیچ حفره و گسستی در پیوند دوستانه با همسایگان وجود نداشته باشد و تلاش جدی داریم که در مسیر درست منطقه امن با همکاری همه کشورهای منطقه حرکت کنیم.باقری با بیان این که یکی از محورهای رایزنی با وزیر خارجه عمان در ارتباط با موضوع غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود، گفت: هر دو طرف بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که باید تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتری برای توقف این جنایت‌ها انجام دهیم و برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تلاش‌های جدی‌تری انجام شود و در این مسیر ایران و عمان مانند دیگر عرصه‌ها همکاری‌های جدی خواهند داشت.
واکنش‌ها به جنایت تازه صهیونیست ها
سازمان پزشکان بدون مرز از حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در محله تل‌السلطان ابراز وحشت کرد و اظهار داشت که این رویداد مرگ‌بار بار دیگر تأکید می‌کند که هیچ کجا در غزه امن نیست.گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی هم تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.فرانچسکا آلبانیز گفت آن‌چه روز گذشته در رفح رخ داد، وحشتناک‌ترین اتفاق برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه بود. آلبانیز تصریح کرد که این جنایت‌ها و کشتار‌ها می‌توانست متوقف شود، اما به خاطر مصون ماندن رژیم صهیونیستی از مجازات، این جنایت‌ها همچنین ادامه دارد. وزارت خارجه قطر نیز جنایت ارتش رژیم صهیونیستی در رفح و کشتار ده‌ها آواره فلسطینی در این شهر را به‌شدت محکوم کرد.این وزارتخانه بر ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر توقف فوری حمله به رفح تأکید کرد. قطر خواستار تحرک فوری جامعه جهانی برای متوقف کردن نسل‌کشی ملت فلسطین در آخرین پناهگاه خود یعنی رفح شد. همچنین وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای کشتار آوارگان فلسطینی در رفح را شدیدا محکوم کرد.وزارت خارجه کویت هم اعلام کرد: بمباران چادر‌های آوارگان فلسطینی در رفح را شدیدا محکوم می‌کنیم.وزیر خارجه آلمان هم گفت حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد غزه و رفح الزام‌آور بوده و باید به آن احترام گذاشت. وزیر خارجه ایرلند حمله به رفح را محکوم کرد و آن را نقض صریح تصمیم‌های دیوان دادگستری بین‌المللی دانست.وزیر خارجه نروژ هم بمباران‌های رفع و کشتار فلسطینیان در این شهر را نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر خواند.امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت: از حمله‌های اسرائیل که به کشته شدن تعداد زیادی از آوارگان در رفح منجر شد، عصبانی هستیم. هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.مکرون گفت: این عملیات‌ها باید متوقف شود و من خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستم.

 قدس
شهید رئیسی افتخار دولتمردان جهان اسلام
فرمانده نیروی قدس سپاه دل‌نوشته‌ای خطاب به شهدای خدمت در دفتر یادبود معاونت امور مجلس نوشت. در این دل‌نوشته آمده: شهید رئیسی، افتخار دولتمردان ایران اسلامی و جهان اسلام شد. درس گرفتن از راه او، وظیفه‌ای برای استمرار در راه رسیدن به حکومت جهانی امام زمان – عجل الله تعالی فرجه الشریف – است. از سویی رهبری این نظام الهی به دست حضرت آیت الله خامنه‌ای، نشان داد امورات نظام در اوج عزاداری هم به بهترین شکل انجام می‌گیرد.

 مردم سالاری
اگر لاریجانی ثبت نام کند با او مذاکره خواهیم کرد
بادامچیان گفت: به نظر بنده باید فردی بیاید که پشتوانه مردمی داشته باشد و اهل نگاه تحولی باشد و با برنامه دقیق برای مشکلات اقتصادی و با یک نگاه اجرایی وارد انتخابات شود. وی یاد آور شد: به صورت کلی ما باید بعد از ثبت نام افراد و بعد از اعلام نهایی اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان وارد بررسی مصادیق و اشخاص شویم. بادامچیان در پاسخ به این سوال که آیا موتلفه با لاریجانی صحبتی کرده یا نه گفت: هنوز صحبتی صورت نگرفته و باید ببینیم آیا ایشان اصلا ثبت نام خواهد کرد یا نه! ولی اگر آقای لاریجانی ثبت نام کرد آن وقت با ایشان مذاکره خواهیم کرد و فضا را درباره ایشان بررسی می‌کنیم.

 آرمان ملی 
حمایت از افراد اصلاح طلب
یک فعال سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو اظهار کرد: چیزی که من اطلا ع دارم، جبهه اصلاحات به هیچ وجه از افراد غیر اصلاح طلب، به معنای نیابتی، بنای حمایت ندارد. این در مجموعه جبهه اصلاحات یک چیز قطعی است. ولی ممکن است افراد شاخص اصلاح طلبی که البته احتمال تأیید هم داشته باشند، معرفی شوند. محمود صادقی گفت: ا گر اینها تأیید شوند، اصلاح طلبان در صحنه حاضر میشوند و مشارکت فعال میکنند، ولی ا گر تأیید نشوند، مشارکت به معنای معرفی یا حمایت از کاندیدای دیگری را من فکر نمی کنم که در دستور کار داشته باشند.

 ابتکار
درگیری میان ارتش مصر و نظامیان صهیونیست
رسانه‌های عبری از وقوع حادثه بسیار استثنایی بین ارتش مصر و ارتش رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: سربازان مصری به سمت سربازان صهیونیست در این گذرگاه تیراندازی کردند.پایگاه خبری واللا اعلام کرد که در جریان این تیراندازی دو سرباز مصری کشته شده‌اند.ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد: تحقیقات درمورد این حادثه درحال انجام است و تماس‌هایی با طرف مصری داشته‌ایم.برخی منابع اعلام کردند که این حادثه در اوج تنش با مصر رخ داده است و احتمالا عواقب سیاسی مهمی داشته باشد.

 اطلاعات 
اتحادیه اروپا ممکن است به پایان خود برسد
رئیس‌جمهوری فرانسه هشدار داد که اتحادیه اروپا در معرض خطر جدی قرار دارد و ممکن است به پایان خود برسد. امانوئل مکرون در جریان سفر سه روزه خود به آلمان هشدار داد که اتحادیه اروپا با شمار بی‌سابقه‌ای از دشمنان داخلی و خارجی مواجه است که تهدید حیاتی برای این بلوک محسوب می‌شوند و تأکیدی بر هشدارهای پیشین خود کرد مبنی بر اینکه «اروپای ما» در نهایت ممکن است به پایان خود برسد. مکرون گفت فکر می‌کنم ما در اروپای خود، در حال تجربه لحظه‌ای هستیم که حیاتی است زیرا واقعاً بر این باورم که ممکن است اروپای ما از بین برود. رئیس‌جمهوری فرانسه سپس درخواست کرد که در انتخابات آتی اروپا به نیروهای حامی اتحادیه اروپا رأی داده شود وملی‌گرایان اروپا را بعنوان دشمنان داخلی اتحادیه اروپا توصیف کرد که پیدایش آن‌ها سؤالاتی را درباره خود دموکراسی به وجود می‌آورد.
سخنان اسلام‌هراسانه سیاستمدار انگلیسی جنجالی شد
«نایجل فاراژ» رهبر یکی از احزاب انگلیس درپی بیان اظهارات اسلام‌هراسانه و تفرقه‌انگیز، مورد انتقاد افراد و گروه‌ها داخلی این کشور قرار گرفت. او در اولین مصاحبه انتخاباتی خود مدعی شد تعداد فزاینده‌ای از مسلمانان ارزش‌های بریتانیا را ندارند. نایجل فاراژ که از سیاستمداران جنجالی انگلیس است و ریاست افتخاری حزب «اصلاحات» این کشور را هم عهده‌دار است، گفت: متاسفانه من برخی از نظرسنجی‌های جدید را دیده‌ام که می‌گوید ۴۶ درصد از مسلمانان بریتانیا از حماس حمایت می‌کنند؛ همان سازمان تروریستی که فعالیتش در این کشور ممنوع است.اما در واکنش به این نفرت‌پراکنی، «پلاید کامری» رهبر حزب ولز گفت: فاراژ نباید اجازه داشته باشد اسلام‌هراسی و نفرت را در صفحه تلویزیون ما منتشر کند، او یک افراطی است. همچنین «دیزی کوپر» از نمایندگان پارلمان انگلیس هم گفت: این یک تلاش ناپسند برای جلب توجه باهدف تقسیم جوامع ماست.

 شهروند 
قانونگذار آمریکایی: سلاح‌های تایوان در راه هستند
مایکل مک کال رئیس کمیته خارجی کنگره آمریکا در جریان سفر به تایوان با اشاره به رزمایش‌های اخیر پکن اظهار داشت که «ناوگروه» ارتش چین چند روز پیش یک پیام قوی به آمریکا ارسال کرده است. مک کال که وعده تحویل تسلیحات به تایوان را در جریان سفر سال گذشته خود به این جزیره داده بود، بیان کرد: ما در حال پیش بردن روند ارسال آن سامانه‌های تسلیحاتی هستیم. من دوست دارم زودتر آنها را ببینم اما آنها در راه هستند.
وال استریت ژورنال: آمریکا مخالف فشار اروپا به ایران در شورای حکام است
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مطلبی اختصاصی مدعی شد که واشنگتن به لندن و پاریس فشار آورده تا از انتقاد شدید از پیشرفت‌های هسته ای ایران صرفنظر کنند. این روزنامه مدعی شد که واشنگتن به دنبال آن است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری پاییز مانع از تشدید تنش‌ها با تهران شود. این رسانه به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که آمریکا با تلاشهای فرانسه و انگلیس برای توبیخ ایران در اجلاس چند روز آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است. به ادعای وال استریت ژورنال، آمریکا به تعدادی از کشورهای دیگر نیز فشار آورده تا همانند این کشور به قطعنامه مذکور رأی ممتنع دهند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مردم تا پای جان، همراه انقلاب هستند
حوزه/ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در ۴۵ سال اخیر، مردم نشان دادند که تا پای جان، همراه انقلاب هستند.سردار فدوی در آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی، با اشاره به در پیش بودن سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار حکومتی اسلامی با پشتوانه مردمی است و این افتخار بزرگی برای استان مرکزی به عنوان زادگاه ایشان است. وی مردم سالاری دینی را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: زمانی که به تکلیف خود عمل کنیم وعده خدا هم محقق می‌شود و شرط محقق شدن وعده خدا پای کار بودن است.

جزئیات عملیات‌های مهم ارتش یمن در اقیانوس هند و دریای سرخ
تسنیم/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن سه کشتی از جمله یک کشتی رژیم صهیونیستی در اقیانوس هند و دریای سرخ خبر داد.یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: در سه عملیات مشترک، سه کشتی را در اقیانوس هند و دریای سرخ هدف قرار دادیم.وی افزود: در اولین عملیات، کشتی آمریکایی LAREGO DESERT در اقیانونس هند، در دومین عملیات کشتی MSC MECHELA رژیم صهیونیستی در اقیانوس هند و در سومین عملیات کشتی MINERVA LISA به سبب نقض ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی در دریای سرخ هدف قرار گرفت. سریع ادامه داد: دو عملیات منحصر به فرد علیه دو ناوشکن ارتش آمریکا در دریای سرخ انجام شد. وی خاطر نشان کرد: عملیات یگان های دریایی، موشکی و پهپادی ارتش یمن، اهداف خود را با موفقیت محقق کرد.سریع تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن همچنان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین تا توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی و پایان محاصره مردم فلسطین در نوار غزه ادامه خواهند داد.

شلیک صد‌ها موشک به سمت اسرائیل توانمندی‌های ایران را به نمایش گذاشت
باشگاه خبرنگاران/ مک‌کنزی فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و آفریقا (سنتکام) در یادداشتی با بیان اینکه شلیک صد‌ها فروند موشک و پهپاد به سمت (رژیم) اسرائیل در ماه گذشته (میلادی)، توانمندی‌های ایران را به نمایش گذاشت، تاکید کرد: سیاست کنونی واشنگتن در خاورمیانه پاسخگوی قدرت رو به افزایش ایران در این منطقه نیست. مک‌کنزی در یادداشتی در نشریه آتلانتیک، مدعی شد: همه ارزیابی‌ها از آینده خاورمیانه با یک واقعیت ناخوشایند برای آمریکا مواجه است و آن واقعیت این است که ایران همچنان خود را متعهد به دستیابی به اهدافی می‌داند که دستیابی به آنها، منافع منطقه و آمریکا را تهدید می‌کند. وی با اذعان به کاهش توانمندی‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه، افزود: این توانایی‌های ایران در حالی است که توانمندی‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه همواره رو به تنزل بوده است.

دیدار فرزندان دبیران کل حزب‌الله لبنان با خانواده رئیس‌جمهور شهید
باشگاه خبرنگاران/ دختران سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و شهید سید عباس موسوی دبیرکل فقید این جنبش با حضور در بیت رئیس جمهور شهید، پیام تسلیت سید حسن نصرالله را به خانواده شهید آیت‌الله رئیسی ابلاغ کردند.خانم زینب نصرالله و خانم سیده بتول موسوی به همراه پنج نفر از نمایندگان این جنبش، با حضور در بیت رئیس جمهور شهید، پیام تسلیت سید حسن نصرالله را به خانواده شهید آیت الله رئیسی ابلاغ کردند.در این دیدار صمیمی نمایندگان حزب الله لبنان با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی،و سجایای اخلاقی شهید رئیسی از جمله اخلاص، ولایتمداری، تدین و مردم داری به حمایت مستمر رئیس جمهور شهید از محور مقاومت بویژه مقاومت اسلامی لبنان اشاره و بر ضرورت تداوم راه و رویکرد ایشان تاکید کردند.

شمار فلسطینیان ربوده شده از غزه فاش شد
فارس/ روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی فاش کرد حدود ۴۰۰۰ نفراز ساکنان نوار غزه از زمان آغاز جنگ دستگیر و به بازداشتگاه‌های اسرائیل برده شده‌اند، این در حالی است که دست کم ۱۵۰۰ نفر از آنها به طور کامل بیگناه و برای بازجویان و نهاد‌های امنیتی اسرائیلی هم عدم ارتباط آنها با گروه‌های مقاومت به طور کامل مسجل شده است.به نوشته هاآرتص این اطلاعات در زمان بررسی دادخواست ابطال قانون موسوم به جنگجویان نامشروع که اسرائیل آن را برای مقابله با مبارزان فلسطین تصویب و براساس آن نهاد‌های امنیتی می‌توانند فرد مظنون را برای مدت ۴۵ روز بدون اطلاع دادگاه در بازداشت نگه دارند، افشا شد. همچنین این رسانه فاش کرد، تاکنون حکم زندان حدود ۲۰۰۰ نفر از اهالی غزه (که از داخل این منطقه ربوده شدند) صادر شده است، تمامی این افراد از سوی نهاد‌های امنیتی متهم هستند که علیه ارتش اسرائیل و شهرک نشینان صهیونیست دست به اقدام زده‌اند یا آنکه در عضویت گروه‌های فلسطینی بودند، اتهامی که این اسرا هرگز اجازه دفاع در مقابل آن را نداشته اند.

اوضاع اسرائیل بیشتر و بیشتر به هم می‌ریزد
مهر/ در ادامه اختلافات مقامات ارشد رژیم صهیونیستی با بنیامین نتانیاهو، «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون این رژیم خطاب به نتانیاهو گفت: «تو یک نخست وزیر غیرقانونی هستی». وی افزود: «شمال اسرائیل متروک و ویران است». لاپید ادامه داد: «برای تشکیل یک کابینه متعادل و جدی نیاز به برگزاری انتخابات فوری داریم». وی تأکید کرد: «هر روز که از عمر این کابینه می‌گذرد، اوضاع اسرائیل بیشتر و بیشتر به هم می‌ریزد». همچنین با فشار روزافزون نهادهای بین المللی حقوق بشری و افکار عمومی جهانی ضد جنایات اشغالگران درغزه، اینک وزیر خارجه تندرو پیشین این رژیم نیز حضور نتانیاهو درقدرت را تهدیدی وجودی برای اسرائیل دانست.در همین ارتباط، «آویگدور لیبرمن» در سخنان خود گفت: «این کابینه شکست خورده بوده و هرگز ما را به پیروزی در جنگ نمی‌رساند»، و ادامه کابینه نتانیاهو تهدیدی برای اسرائیل و آینده‌اش به شمار می‌آید.

محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای، به ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب شد
فارس/محمدباقر قالیباف در دومین نشست علنی مجلس شورای اسلامی از مجموع ۲۸۷ رای موفق به کسب ۱۹۸ رای شد و برای یک سال به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری ۶۰ رای و منوچهر متکی ۵ رای آوردند و تعداد آرای باطله ۲۴ رای بود.

عملیات ۷ اکتبر با حمایت ایران، روسیه و چین بود!
مهر / «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که به مناطق جنوبی اراضی اشغالی سفر کرد، در سخنانی ادعا کرد که عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر با حمایت ایران، چین و روسیه انجام شد. وی بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی در این خصوص مدعی شد: هفتم اکتبر توسط ایران هماهنگ شد، با کمک اطلاعاتی روسیه انجام شد چین تأمین مالی آن را برعهده داشت! این را انکار نکنید!

حاجی‌بابایی و نیکزاد نواب رئیس مجلس شدند
ایسنا/ در دومین جلسه رسمی صحن دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صبح سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد به ترتیب به عنوان نایب اول و دوم رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی و حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان کاندیداهای نواب رئیسی مجلس شورای اسلامی در انتخابات هیأت رئیسه اعلام شدند.علاءالدین بروجردی رئیس سنی مجلس دوازدهم نتیجه آرای انتخابات نواب رئیس اجلاسیه اول مجلس را به شرح زیر قرائت کرد: مجموع حاضران ۲۸۷ نفر:- حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رای نایب رئیس اول- علی نیکزاد ۱۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم- عبدالرضا مصری ۱۱۵ رأی- حاجی دلیگانی ۹۶ رأی- رسایی ۳۵ رأی- غضنفرآبادی ۱۶ رأی-آرای باطله: ۲ رأی.

حضور وزیر خارجه عمان در منزل شهید امیرعبداللهیان
تسنیم/ بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان که به منظور عرض تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور شهید در رأس هیأتی به تهران سفر کرده است، با حضور در منزل شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فقید با خانواده وی دیدار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *