خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
مذاکرات آتش‌بس در دوحه و پاریس
روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم به نقل از یک مقام امنیتی در رژیم صهیونیستی ادعا کرد که مذاکرات آتش‌بس میان این رژیم و جنبش حماس فلسطین به‌زودی آغاز خواهد شد اما این‌بار به جای قاهره، پایتخت قطر میزبان این مذاکرات است. براساس گزارش الجزیره، این منبع امنیتی در ادامه گفت: مقامات امنیتی در اسرائیل موافق هستند که دستیابی به توافق در این زمان ضروری است. با وجود این جنگ در رفح و شمال نوار غزه در طول مذاکرات تا امضای توافق ادامه خواهد داشت.
برگزاری مراسم «شهدای خدمت» در مسجد ارگ تهران
مراسم گرامیداشت شهید جمهور و همراهان گرامی ایشان از سوی خانواده شهید آیت‌الله رئیسی، شامگاه شنبه ۵ خرداد در مسجد ارگ تهران برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی، سخنرانی و مداحان اهل بیت علیهم‌السلام؛ حاج منصور ارضی، حاج محمود کریمی، حاج سید مجید بنی‌فاطمه، حاج مهدی رسولی و حاج سیدمحمود علوی به ذکر مصیبت پرداختند. در این جلسه افرادی همچون محسن منصوری معاون اجرایی دولت، سیدصولت مرتضوی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و حجت‌الاسلام گلپایگانی رئیس دفتر رهبری در ردیف میزبانان مراسم درابتدای مسجد بودند. همچنین در میان مردم، مسئولان کشوری و لشگری همچون سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حضور پیدا کردند.

 همشهری 
ثبت‌‌نام حضوری کاندیداها
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از صبح‌ روز پنجشنبه به‌ صورت حضوری انجام می‌شود. به گفته محسن اسلامی پیش‌ثبت‌‌نام یا ثبت‌‌نام الکترونیک که پیشنهاد اولیه بود، منتفی است و کاندیداها برای ثبت‌نام باید در وزارت کشور حضور یابند. براساس اعلام مسئولان، کاندیداها تا ۱۴خردادماه فرصت ثبت‌نام دارند و بررسی صلاحیت‌ها طی روزهای ۱۵ تا ۲۱ خردادماه انجام می‌شود و اسامی نهایی ۲۲ خردادماه اعلام خواهد شد. همچنین کاندیداهای تأیید شده از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه فرصت تبلیغات دارند.
صدور دستور آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری
وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور، دستور آغاز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را صادر کرد. احمد وحیدی در این نامه تأکید کرده‌است: ضروری است ضمن صدور دستور تشکیل ستاد انتخابات استان توسط استانداران، فرمانداران نیز نسبت به تشکیل هیأت‌های اجرایی از ۶ خردادماه (یکشنبه) حداکثر در مدت ۳ روز و انجام سایر برنامه‌های انتخابات مذکور در مرکز شهرستان و بخش‌های تابعه، طبق برنامه زمان‌بندی ابلاغی و در مهلت‌های قانونی مقرر اقدام کنند.
ازسوی دیگر ستاد انتخابات کشور نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از روز پنجشنبه، ۱۰‌ خردادماه آغاز می‌شود. در این اطلاعیه همچنین شرایط کاندیداتوری ‌تشریح شده‌است.

 کیهان 
هماهنگی میدان و دیپلماسی یکی از موفقیت‌های دولت آیت‌الله رئیسی بود
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه گفت: یکی از موفقیت‌های دولت آیت‌الله رئیسی هماهنگی میدان و دیپلماسی بود که ما مصادیق آن را در مواردی همچون عملیات وعده صادق مشاهده کردیم.سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در‌باره تداوم هماهنگی میدان و دیپلماسی در وزارت امور خارجه اظهار داشت: میدان بدون دیپلماسی ناکام و دیپلماسی بدون میدان ناموفق است گزاره میدان بدون دیپلماسی و یا دیپلماسی بدون میدان ناشی از عدم درک و فهم راهبردی در حوزه سیاست خارجی است.
آل‌سعود سفیر خود را در سوریه معرفی و راهی دمشق کرد
عربستان پس از ۱۳ سال قطع رابطه با سوریه دیروز «فیصل بن سعود المجفل» را به عنوان سفیر این کشور در دمشق تعیین کرد. «فیصل المجفل» در پیامی از اعتماد «سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان»، پادشاه و ولیعهد این کشور در پی انتخاب وی به عنوان سفیر جدید ریاض در دمشق تقدیر و تشکر کرد. دمشق درخرداد ۱۴۰۲ از آغاز مجدد فعالیت نمایندگی دیپلماتیک در عربستان و تصمیم متقابل ریاض برای این اقدام خبر داده بود. «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه فروردین ۱۴۰۲ برای اولین بار بعد از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ در سفری رسمی به عربستان رفت. همچنین«ایمن سوسان» آذرماه سال گذشته به عنوان سفیر جمهوری عربی سوریه در عربستان سعودی تعیین شد.

 ایران 
نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری
سه روز پیش از آغاز رسمی مهلت ثبت‌نام نامزدها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، خبرها از جدی شدن تصمیم برخی چهره‌ها برای حضور در میدان رقابت حکایت دارد. روز گذشته خبرگزاری فارس از قطعی شدن حضور سعید جلیلی در انتخابات خبر داد. این در حالی است که به گزارش تسنیم، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی نیز نامزدهای دیگری از جریان اصولگرا هستند که به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم کاندیدا خواهند شد. محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و عبدالناصر همتی هم افرادی هستند که به گفته احمد حکیمی‌پور، رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت، اصلاح‌طلبان با آنها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری رایزنی کرده‌اند. این درحالی است که فعالان مطرح رسانه‌ای در فضای مجازی معتقدند، علی لاریجانی گزینه اصلی جریان کارگزاران و حامیان حسن روحانی خواهد بود.
اذعان بی‌بی‌سی به دیپلماسی موفق رئیس‌جمهور شهید
بی‌بی‌سی عربی با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به حضور قابل توجه نمایندگان کشورهای عربی در مراسم تشییع شهدای خدمت و ادای احترام به پیکر شهید آیت‌الله رئیسی، دولت سیزدهم را احیاگر روابط ایران و کشورهای عربی دانست. این رسانه‌ انگلیسی نوشت: در دوران ریاست جمهوری [آیت‌الله] رئیسی، گشایش قابل توجهی در روابط تهران با کشورهای عربی مشاهده شد. نمونه بارز آن، امضای توافق با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ بود که به هفت سال قطع روابط دیپلماتیک دو کشور پایان داد. نویسنده گزارش ادامه‌ می‌دهد: روابط ایران با کشورهای عربی دیگری مانند مصر و تونس هم پیشرفت‌هایی داشت و عده‌ای این بهبود روابط را از دستاوردهای مهم دولت [آیت‌الله] رئیسی ارزیابی می‌کنند.

 جمهوری اسلامی 
دستور مخبر درباره تداوم نظارت دقیق و جدی بر بازار
گزارش مرکز آمار از شاخص تورم مصرف‌کننده در اردیبهشت ماه به تفکیک اقلام خوراکی، غیر خوراکی، خدمات، بهداشت و مابقی اقلام اثرگذار بر تورم در جلسه رصد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و سرپرست ریاست جمهوری دستوراتی در خصوص تداوم نظارت بر بازار به خصوص بازار کالاهای ضروری صادر کرد.
سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه به مسئولانی که تورم اردیبهشت ماه در بخش تحت مسئولیت آنها افزایشی بود، دستور داد نسبت به بررسی دلایل و زمینه‌های این مسئله و مهار نرخ تورم در خرداد اقدام کنند.در ادامه این جلسه آخرین وضعیت بازار کار و روند کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ و همچنین وضعیت بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت. نرخ بیکاری کل کشور از ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ و به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. مخبر همچنین دستورات لازم را به منظور مراقبت و نظارت بر این بازارها خطاب به مسئولان مربوطه صادر کرد. در این جلسه مسائل و موضوعات مربوط به حوزه‌های تنظیم و نظارت دقیق بر بازار کالا به ویژه کالاها و اقلام ضروری نیز بررسی شد و سرپرست ریاست جمهوری دستورات لازم را در این زمینه به وزیر صنعت، معدن و تجارت داد.

 وطن امروز
آزادی ۱۱۲ اسیر جنگی از سوی صنعا
کمیته ملی امور اسرای یمن در اقدامی یک‌جانبه ۱۱۲ اسیر جنگی را آزاد کرد. کمیته ملی امور اسرای یمن اعلام کرد این افراد در جریان جنگ در جبهه‌های مختلف به اسارت گرفته شده بودند. «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در این باره اظهار کرد: این ابتکار در راستای اجرای دستورات «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن و بر اساس انگیزه‌های بشردوستانه انجام شده است. وی بر موضع قاطع و مستمر صنعا و آمادگی کامل آن برای اجرای تمام توافق‌های امضا شده بدون هیچ پیش‌شرطی و طبق ترتیب‌های توافق شده با سازمان ملل تأکید کرد.

 جوان
اگر کمک نرسد شبح قحطی به شمال غزه بازمی‌گردد
دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه با اشاره به اینکه مقدار سوختی که به نوار غزه وارد شده است حتی برای راه‌اندازی یک بیمارستان کافی نیست، افزود: جامعه جهانی ثابت کرد که برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایاتش به‌صورت کامل ناتوان است. این بیانیه افزود: بیش از ۸۰ هزار مجروح در داخل نوار غزه هستند که یک‌سوم آن‌ها برای درمان به امکاناتی نیاز دارند که در این منطقه وجود ندارد. دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در نوار غزه تصریح کرد: با توجه به بسته شدن گذرگاه رفح در مرز جنوب نوار غزه با خاک مصر، انتقال مجروحان به خارج از طریق گذرگاه کرم ابوسالم نیازمند دخالت‌های بین‌المللی است. این بیانیه افزود: «گذرگاه بیت‌حانون نیز پاسخگوی نیاز‌ها نیست و رژیم اشغالگر اسرائیل ادعا می‌کند که یک گذرگاه اضافی را در شمال نوار غزه باز می‌کند، اما به دلیل وارد نشدن مواد غذایی کافی، شبح قحطی به شمال نوار غزه بازخواهد گشت.»
تهدید هسته‌ای اسرائیل معادله امنیتی را در منطقه تغییر خواهد داد
عراقچی در پنل «موازنه بعد از طوفان الاقصی در سطح منطقه ای» در چارچوب سمینار شبکه الجزیره در شهر دوحه قطر گفت : تهدید هسته‌ای اسرائیل معادله امنیتی را در منطقه تغییر خواهد داد و دیگران را مجبور خواهد کرد که در موقعیت هسته‌ای خود باز اندیشی کنند. وی تأکید کرد که باید منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای باشد و باید رژیم صهیونیستی خلع سلاح هسته‌ای شود. عراقچی همچنین با تأکید بر اصول بنیادین ایران در حمایت کامل از ملت و مقاومت فلسطین تأکید کرد: ایران مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل است و ما این موضع و نگرانی خود را به برادران عرب که روابط با اسرائیل برقرار کرده‌اند و آن‌هایی که در اندیشه آن هستند، ابراز داشته‌ایم. ما عادی‌سازی را خیانت به فلسطین و مسئله فلسطین می‌دانیم. وی افزود: ایران مخالف به اصطلاح راه حل موسوم به «دو دولتی» است و این راه حل هرگز موفق نخواهد شد. عراقچی افزود: اسرائیل نمی‌تواند به طور اصولی راه حل دودولتی را چه نتانیاهو وجود داشته یا نداشته باشد، قبول کند. وی گفت: راه حل ایران بر مبنای یک کشور واحد است که ساختار آن از طریق اجرای همه پرسی بین همه ساکنان اصلی – مسلمانان و یهودیان و مسیحیان- شکل گیرد.

 خراسان
انتخاب غضنفرآبادی به ریاست موقت فراکسیون اکثریت مجلس
یک روز مانده به افتتاحیه مجلس دوازدهم، فراکسیون انقلاب اسلامی انتخابات هیئت رئیسه موقت خود را برگزار کرد و غضنفرآبادی با ۱۰۲ رأی در رقابت با محمود نبویان با ۸۷ رای، کرسی ریاست موقت این فراکسیون را به دست گرفت. غضنفرآبادی بعد از کسب کرسی ریاست این فراکسیون در گفت‎وگو با خبرآنلاین، از حضور نمایندگان نزدیک به قالیباف در این فراکسیون روایت کرد، آن هم در شرایطی که در کمیته اولیه تشکیل این فراکسیون که اکثریت مجلس را با ۲۱۰ نماینده تشکیل می دهند، نام برخی چهره‌های نزدیک به امنا نیز دیده می شد.

 قدس 
طرح «سربازی اجباری» در انگلیس احیا می‌شود
ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در آستانه انتخابات سراسری وعده داد در صورت پیروزی محافظه‌کاران، تغییرات ریشه‌ای در خدمت سربازی اعمال خواهد شد. وی گفت: «همه جوانان ۱۸ ساله بدون در نظر گرفتن پیشینه یا محل زندگی آن‌ها در پادشاهی متحده مشمول این خدمت اجباری جدید خواهند شد». پیش‌تر «ریچارد شریف» فرمانده انگلیسی در ناتو تحت تأثیر جنگ اوکراین گفته بود خدمت اجباری سربازی در انگلیس باید به‌طور جدی مورد بازبینی قرار گیرد.
در ادلب چه خبر است؟
در حالی که اعتراضات علیه گروهک «هیئت تحریرالشام» (جبهه النصره سابق) در بخش‌هایی از استان ادلب در شمال سوریه به وضع بد معیشتی و فساد و سرکوب مخالفان تشدید شده است، وزارت داخلی دولت خودخوانده موسوم به «دولت نجات سوریه» به سرکردگی «محمد الجولانی» معترضان را به سرکوب شدید تهدید کرد. دولت نجات سوریه در نوامبر ۲۰۱۷ از سوی گروهک «هیئت تحریرالشام» (جبهه النصره سابق) تشکیل شد و تنها مناطقی در شمال و شمال غرب استان ادلب و بخش‌هایی از حلب را تحت کنترل خود دارد.وزارت داخلی دولت خودخوانده «نجات سوریه» در کانال تلگرامی خود، کسانی که به فساد، اوضاع بد معیشتی و سرکوب تروریست‌های حاکم بر ادلب معترض هستند را به «فتنه‌انگیزی» متهم و تهدید کرد در صورت پایان ندادن به اعتراضات، به‌سختی با آن‌ها برخورد خواهد شد.به نوشته وب‌سایت عنب بلدی (همسو با معارضان) اعتراضات مردمی در دو سال اخیر در ادلب گسترش یافته و معترضان خواهان بازداشت و محاکمه «محمد الجولانی» سرکرده تحریرالشام هستند، در مقابل نیز در سال‌های اخیر بسیاری از دیگر سرکردگان گروهک‌های تروریستی به دست تشکیلات امنیتی وابسته به الجولانی بازداشت یا ترور شده‌اند.

 اعتماد 
حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی به جریان اصلاح‌طلبی ضربه زد
محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «آسیبی که در انتخابات سال ۱۳۹۴ به اصلاحات وارد شد، این بود که آقای روحانی را به عنوان کاندیدایی که اصلاح‌طلب نبود، اما اصلاح‌طلبان پشت وی قرار گرفتند داشتیم. آسیبی که از این جهت خود اصلاحات، تفکر اصلاحات و نیرو‌های اصلاحات متحمل شدند، بسیار سخت بود و تصور می‌کنم که این دور حتی اگر اصلاحات زمینه‌ای برای رای ندارد، به دنبال نیرویی برود که حداقل در نگاه و تفکر اصلاح‌طلبی آنان تردیدی وجود نداشته باشد و بتواند پای مواضع اصلاح‌طلبی بایستد. اسم آوردن از اشخاص جنبه تبلیغاتی خواهد داشت و با توجه به آسیبی که از آقای روحانی دیدیم بهتر است به دنبال نام آوردن از کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نباشیم.»

 مردم سالاری 
آمار رسمی و دقیق از«کودکان کار» نداریم
احمد وحیدی درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی کودکان کار و کاهش تکدی گری، بیان کرد: دستگاه‌هایی که وظیفه ساماندهی این دو حوزه را دارند، مشخص هستند. سازمان بهزیستی موظف است این اقدام را انجام دهد اما این کار گسترده تر از این است که سازمان بهزیستی به تنهایی انجام دهد لذا از همه شهرداری‌ها خواستیم در تحقق این امر به بهزیستی کمک کند.وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد کودک کار و متکدی داریم و چه تعدادی از آنها تاکنون جمع آوری شدند؟ گفت: آمار رسمی و دقیق راجع به کودکان کار نیست، یک برآوردهایی هست، ولی دقیق نیست. البته بخش زیادی از کودکان کار خیابانی مربوط به اتباع هستند. بعد از اینکه این کودکان جمع‌آوری می‌شوند، دستگاه‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کنند اول اینکه این افراد به دلیل اینکه اتباع هستند، غیر قانونی می‌باشند و باید به کشورشان بازگردند. دوم اینکه این کودکان بعضاً خردسال هستند و برای دستگاه‌ها مشکل است که آنها را جمع‌آوری کنند. وحیدی اظهار داشت: با وجود همه مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، اما دستگاه‌های مربوط با قوت در حال انجام کار هستند و از جمله تصمیمات و مصوبات قطعی ما این بوده و هست که کودکان کار و متکدیان را جمع آوری کنیم.

 آرمان ملی
ترامپ در یک تجمع انتخاباتی «هو» شد
نامزد حزب جمهوری خواه هنگامی که روی صحنه رفت تا در کنوانسیون ملی حزب لیبرترین سخنرانی کند، بارها مورد تمسخر قرار گرفت و هو شد. ترامپ در این سخنرانی بایدن را ظالم و بدترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده خواند و برخی از حاضران در پاسخ فریاد زدند «این تو هستی.» ترامپ در نهایت گفت: برخی از لیبرترینها می خواهند شما هر چهار سال سه درصد عایدتان شود. اشاره او به انتخابات دوره‌های قبل بود که گری جانسون، نامزد این حزب حدود سه درصد آرا را در سال ۲۰۱۶ به دست آورد و در رقابت نزدیک سال ۲۰۲۰ هم نامزد این حزب تنها کمی بیش از یک درصد آرا را کسب کرد. حضور و سخنرانی ترامپ در این تجمع در تاریخ مدرن آمریکا بی سابقه بود که نامزد یک حزب در کنوانسیون حزب دیگری سخنرانی کند.

 ابتکار 
محسنی اژه‌ای قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد
مرکز رسانه قوه قضاییه، در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح ذیل است: «باسمه تعالی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای که از دهم تیرماه ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری مسوولیت ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار شده است، بر انجام مأموریت محوله در عدلیه اصرار و تمرکز دارد و امتثال‌امر رهبری حکیم انقلاب در راستای تحول در دستگاه قضا را از مفروضات اصلی می‌داند، لذا اعلام می‌شود که ریاست قوه قضاییه مطلقا قصد و اراده‌ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسوولیت‌های دستگاه قضایی هستند.»

 اطلاعات 
لجبازیِ صهیونیست‌ترین ساکن کاخ سفید درباره اسرائیل
اندیشکده «مؤسسه کشورداری مسئولانه کویینسی» در مقاله‌ای به استعفای گسترده کارکنان دولت آمریکا در واکنش به حمایت از رژیم صهیونیستی پرداخت و تأکید کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از این رژیم تمام پروتکل‌ها و نظرات مخالف را نادیده گرفته است.علاوه بر این، صدها تن از کارکنان دولت آمریکا در نهادهای مختلف با امضای نامه‌های سرگشاده از کاخ سفید خواسته‌اند به‌جای حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی، آن را وادار به برقراری آتش‌بس کند تا تنش‌ها در منطقه کاهش یابد. در این گزارش آمده است: «منتقدان داخلی بایدن تنها به فکر جنبه اخلاقی مسئله نیستند. به گفته یک منبع آگاه، تبعات حمایت از رژیم صهیونیستی برای منافع آمریکا، مسئله‌ای است که کارکنان دولت آمریکا را نگران کرده است. به طور مشخص، کارکنان دولت آمریکا می‌دانند که کشورشان در مرز کشیده‌شدن به یک جنگ منطقه‌ای بوده، اقدامات واشنگتن منطقه را بی‌ثبات کرده و حمایت قاطعانه بایدن از اقدامات اسرائیل در غزه هرگونه ادعای واشنگتن در مورد دموکراسی و حقوق بشر را نقض می‌کند.

 شهروند 
ساختار کارآمد نظام اسلامی از ایران در برابر رخدادها محافظت می‌کند
محمد مخبر در دیدار «حسین عوض» وزیر امور خارجه سودان ضمن قدردانی از ابراز همدردی و همبستگی دولت و ملت سودان با جمهوری اسلامی ایران، به نقش مؤثر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان در ارتقای روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اسلامی و همسو اشاره و تصریح کرد: این رویکرد به‌عنوان راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران تداوم خواهد یافت.
وزیر امور خارجه سودان نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل مراتب تسلیت و همبستگی رئیس‌جمهور، دولت و مردم سودان با ملت و دولت ایران است، اظهار داشت: روابط میان ایران و سودان بر پایه اصول اسلامی و انسان‌دوستانه و دوستی میان دو ملت شکل گرفته است.حسین عوض همچنین ساختار مستحکم و کارآمد نظام جمهوری اسلامی ایران را همچون سدی توصیف کرد که از این نظام در برابر رخداد و رویدادهای بزرگ و سنگین محافظت می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد؛ آماده کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۳
رئیس‌جمهور اسبق، اظهارات جدیدی درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد. دومین فیلم از احمدی‌نژاد درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم منتشر شد. محمود احمدی‌نژاد در این فیلم می‌گوید: بنده دلم پر از عشق به همه مردم ایران است و هر زمان برای خدمت به مردم و کشور و آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی کاری از دستم برآید، قطعا کوتاهی نخواهم کرد، اما همه جوانب باید سنجیده شود.وی گفت: بالاخره شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی شرایط ویژه‌ای است و من هم فقط نفع و مصلحت مردم و کشور را درنظر می‌گیرم، درحال حاضر بنده در حال بررسی هستم، شما هم دعا کنید آنچه صلاح مردم و کشور است رخ بدهد و این خادم کوچک هم بتواند بهترین تصمیم را به نفع کشور بگیرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد
تسنیم/ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در جلسه افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صبح امروز برگزار شد، پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس را قرائت کرد.متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت،با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور،خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است. نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند. نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیردواز تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون ازحدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود.

ایران اسلامی شخصیت های بزرگی را از دست داد
حوزه/ آیت‌اللّه العظمی سبحانی اظهار کردند: «ایران اسلامی در این هفته شخصیت های عظیمی را از دست که هر کدام از آنها استوانه ای برای انقلاب اسلامی بودند و در رأس آنها آیت الله رئیسی (اعلی الله مقامه) و هیئت همراه بود. ما در این چند روز در غم و اندوه فرو رفته بودیم و خیلی هم حال کار کردن نبود. خداوند منان ان شاءالله روح آنها را شاد کند و بازماندگانشان را صبر عنایت بفرماید و ایران اسلامی را از خطر حفظ بفرماید. ان شاءالله مقدرات و مصالح و مفاسد دست ما نیست، اما در عین حال ما غمگین و اندوهمندیم. رضوان خداوند برآنها باد. برای اینها نمازلیله الدفن خواندم. «رحمه الله علیهم اجمعین»

شهید جمهور، شب و روز نداشت و پیوسته مشغول خدمتگزاری بود
رسا/ آیت الله شب زنده دار شهادت رئیس جمهور فقید و دیگر شهدای خدمت را حادثه ای اسفناک دانست و اظهار داشت: این حادثه، حادثه‌ای غم‌انگیز و پرخسارت برای کشور بود اما خداوند متعال گاهی برخی امور که به ظاهر مصیبت است را در باطن آن نعمت قرار داده و جزو الطاف خفیه حق تعالی به شمار می رود. وی افزود: بعد از شهادت رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت، انسجام ملی در جامعه پررنگ شد و همه در تشییع ها به صورت حماسی حضور پیدا کردند که همه اینها همانند آبی است که بر زنگارها ریخته شده و همه چیز را شستشو می دهد. عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تلاش و کوشش های خستگی ناپذیر شهید آیت الله رئیسی در طول سه سال ریاست جمهوری در کشور، شهید جمهور را شخصیتی دلسوز و خدمتگزار دانست که شب از روز نمی شناخت و پیوسته مشغول خدمت بود.

تحقیق در متن تراث علمی فقهاء بزرگ و استخراج نکات مهم و اساسی نهفته در آن
مهر/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه گفت: از تلاش‌های فضلای گرامی عتبه عباسیه در احیای تراث علمی فقهاء بزرگ حوزه‌های علمیه نجف و کربلا و حله تشکر می‌کنم. وی گفت: نکته مهمتر از نشر این تراث، تحقیق در متن این تراث و استخراج نکات مهم و اساسی نهفته در هر یک از این متون است که قبل از آن کسی به آن اشاره نکرده است. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: این امری بسیار مهم و ضروری است. لازم است در هر مجموعه پژوهشی بخش مستقلی برای استخراج موضوعات جدید نهفته در متون راه‌اندازی شود.

اسرائیل قادر به شکست حماس نیست
مهر/ دانی یاتوم رئیس اسبق سرویس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی گفت که زمان برای اسرای اسرائیلی موجود در نزد مقاومت در نوار غزه به پایان خود نزدیک می‌شود.وی با اشاره به محدود بودن گزینه‌های فراروی اشغالگران در غزه تاکید کرد که مقاومت دستاوردهای متوالی را محقق کرده و اسرائیل باید آمادگی هر کاری برای بازگرداندن اسرای خود از جمله مذاکره با جنبش حماس را داشته باشد.یاتوم تصریح کرد که بازگرداندن اسرای اسرائیلی بسیار مهم است و تل‌آویو باید روند درگیری‌ها را در مرحله‌ای مشخص متوقف کند.رئیس اسبق موساد اذعان کرد که رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود از جنگ غزه شکست خورده و نوار غزه مانند روال قبل باقی خواهد ماند.یاتوم ادامه داد که حتی اگر جنگ در غزه تا چند ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد و اسرائیل روی زمین و زیر آن به مبارزه خود ادامه دهد، هرگز نخواهد توانست تمامی مبارزان حماس و حتی اکثریت آنها را از بین ببرد. اسرائیل همچنین نمی‌تواند زیرساخت‌های مقاومت در غزه و حتی اکثریت این زیرساخت‌ها را تخریب کند.

شکایت علیه رئیس کمیسیون اروپا
باشگاه خبرنگاران/ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی ژنو (GIPRI) اعلام کرد که شکایتی را علیه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به اتهام مشارکت در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی در غزه به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرده است. براساس گزارش القدس العربی، آلفرد دی زایاس، کارشناس مستقل سابق سازمان ملل بیانیه‌ای را در صفحه شخصی خود درباره ابتکار عملی که در موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی ژنو علیه رئیس کمیسیون اروپا رهبری می‌کند، منتشر کرد. این بیانیه حاکی از آن است که شکایتی به اتهام مشارکت در جنایات نظامیان صهیونیستی در نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی علیه رئیس کمیسیون اروپا ثبت شده است.

اعتبار اخلاقی و سیاسی اروپا در خطر است
مهر/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدامی در خصوص بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به دستور عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل شد. بورل، در نوشته ای در وبسایت اتحادیه اروپا نوشت که بی‌توجهی به دستورات عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل به ارزش‌های اتحادیه اروپا و جایگاه بین‌المللی آن لطمه می‌زند و موقعیت آن را در مورد مسائل دیگر از جمله جنگ اوکراین تضعیف خواهد کرد. بورل در ادامه نوشت که اگر یکی از طرف‌ها از تصمیم دادگاه راضی نباشد می‌تواند درخواست تغییر رای را ارائه کند، اما نباید آن را نادیده بگیرد. بورل در انتها خواستار اقدام اتحادیه اروپا در این خصوص شد و افزود: «زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا در مقابل یک وضعیت فاجعه‌بار با وسعت بی‌سابقه مسئولیت‌های خود را بپذیرد. ما باید اقدام کنیم. اعتبار اخلاقی و سیاسی ما در خطر است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *