خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
بزرگداشت شهدای خدمت در حسینیه امام خمینی (ره)
مراسم بزرگداشت شهدای خدمت، آیت‌ا…رئیسی، دکترحسین امیرعبداللهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت ریاست‌جمهوری و کادر پروازی، امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی، امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی صبح دیروز در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم هزاران نفر از اقشارمختلف مردم، خانواده‌های شهدا، سران قوا، مسئولان کشوری و لشکری، مهمانان خارجی به‌ویژه رئیس‌جمهور عراق و شمار دیگری ازمقامات این کشور و همچنین سفیران کشورهای مختلف حضورداشتند، قاریان بین‌المللی به تلاوت آیاتی ازقرآن ومداحان اهل‌بیت _ علیهم السلام _ به مداحی و ذکر مصیبت پرداختند.
دفاع سندرز از حکم لاهه
برنی سندرز، سناتور آمریکایی با دفاع از درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو گفت: ما نمی‌توانیم فقط در مواقعی که به نفع‌مان است، قوانین بین‌المللی را بپذیریم؛ دیوان کیفری بین‌المللی وظیفه خود را انجام می‌دهد. وی افزود: برخی ممکن است از دیدن نخست‌وزیر اسرائیل که به جنایات جنگی متهم شده، ناراحت شوند اما بیایید نگاهی جدی به کاری که او واقعا انجام داده، بیندازیم. ما باید بررسی کنیم که آیا این اقدامات او مطابق با استانداردهای جنایت جنگی است یا خیر؟
رزمایش اتمی روسیه
همزمان با تشدید حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی غرب ازاوکراین در جنگ با روسیه، مسکو اقدام به برگزاری رزمایش اتمی کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بمب‌افکن‌های راهبردی «توپولوف-۲۲ ام ۳»، جنگنده‌های میگ ۳۱ و موشک‌های بالستیک اسکندر در رزمایش اتمی «غیرراهبردی» روسیه مشارکت کردند.به گفته الکسی لئونکوف، کارشناس مسائل نظامی، جنگنده‌های میگ ۳۱ مجهز به موشک کینژال است. کینژال، یک موشک هوا به زمین ابرصوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی است.لئونکوف به اسپوتنیک خبر داد که رنگ سرجنگی موشک‌های کینژا، قرمز است و این می‌تواند نشانه‌گذاری یک کلاهک ویژه باشد.این رسانه با بیان این‌که رزمایش مذکور در جنوب روسیه برگزار شده، توضیحات بیشتری درباره این تمرین نظامی نداده است.

 همشهری
فرود اضطراری بالگرد نخست‌وزیر ارمنستان
بالگرد حامل نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، دیروز (شنبه) مجبور به فرود اضطراری شد. بالگرد پاشینیان در مسیر شهر «تاشیر» ارمنستان بود که به‌دلیل شرایط بد آب‌وهوایی مجبور به فرود اضطراری در شهر «وانادزور» شد.

 کیهان
قیام مردم در تشییع شهدا نشان داد ملت ایران به شعارهای انقلاب وفادار است
رهبرمعظم انقلاب اسـلـامی با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع شهدای خدمت در تبریز، قم،تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجف آباد فرمودند: این تشییع باشکوه نشان دادکه ملت ایران زنده است. این حادثه، در مقابل دیدگان جهانیــان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس جمهور وکسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند چه دلبستگی و وفاداری دارند.مرحوم شهید آقای رئیسی شب و روز نمی شناخت و به معنای واقعی کلمه خستگی ناپذیر بود. شــرح خدمات و تلاش‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در جبهه داخلی و در جبهه خارجی یک داستان طولانی و مفصل است. مرحوم آل هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد، این نماز را از یک عمل عبادی صرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد. آقای رئیسی از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، بر روی شعارهای انقلاب و سخنان امام تکیه کرد و همه دنیا ایشان را به عنوان رئیس جمهور انقلاب می شناختند.
هیچ راهی جز بازگشت تایوان به چین وجود ندارد
«لیو شائوبینگ»، سفیر چین در ترکیه، گفته است: «ایالات متحده در تلاش است تا با استفاده از تایوان، چین را محدود کند، اما این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهند شد.» به گفته وی، در حال حاضر وضعیت در تنگه تایوان دشوار است. این دیپلمات گفت که نیرو‌هایی وجود دارند که مثلاً از استقلال تایوان دفاع می‌کنند. آن‌ها اجماع عمومی را که پیش از این بین سرزمین اصلی چین و تایوان حاصل شد، به رسمیت نمی‌شناسند. وی افزود: «تایوان برای رسیدن به استقلال خود تلاش می‌کند. آمریکا نیز می‌خواهد با استفاده از تایوان چین را ناکام بگذارد و محدود کند. هیچ راهی برای تداوم این امر وجود ندارد، آن‌ها شکست خواهند خورد.»
مادر سید حسن نصرالله دعوت حق را لبیک گفت
شبکه المیادین گزارش داد مادر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دارفانی را وداع گفته است.«سید جواد نصرالله» فرزند دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دیروز با اعلام خبر درگذشت مادربزرگ خود در توئیتی نوشت: مادربزرگم، حاجیه رؤوفه نورالدین، ام ابراهیم از اهالی «جویا» در جنوب لبنان، همسر مرحوم حاج مصطفی شیخ ابراهیم یاسین به رحمت خدا رفت.

 ایران
نقش آیت‌الله رئیسی در تقویت محور مقاومت و شکستن هیمنه امریکا
عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که در صدر هیأتی متشکل از رؤسای جمهور و نخست‌وزیران سابق عراق، رهبران گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق به منظور تسلیت فقدان رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش به تهران سفر کرده است، با سرپرست ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
محمد مخبر در این دیدار ضمن قدردانی از همدلی و همدردی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، گفت: رئیس‌جمهور شهید ما اقدامات و موفقیت‌های بزرگی را رقم زد اما شاید یکی از برجسته‌ترین اقدامات او ارتقای سطح روابط ایران با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو بود که انصافاً در این مسیر بسیار موفق عمل کرد. مخبر در ادامه با اشاره به جایگاه مهم و برجسته دولت و ملت عراق در منظومه سیاسی و دینی جمهوری اسلامی ایران و بویژه آیت‌الله رئیسی، تصریح کرد: اهمیت این جایگاه در نگاه رئیس‌جمهور شهید ما به گونه‌ای بود که به طور منظم تحولات عراق را رصد می‌کرد.
سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به نقش و تأثیر آیت‌الله رئیسی در تقویت محور مقاومت، برهم زدن معادلات قدرت در جهان با هم‌افزایی با کشورهای مستقل و شکست هیمنه امریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی بویژه در جریان جنایات صهیونیست‌ها در غزه، افزود: ابراز تأثر و تأسف عمیق رهبران محور مقاومت از فقدان ایشان به خوبی بیانگر جایگاه این شخصیت بزرگ در حمایت از محور مقاومت بود اما با راهبری داهیانه رهبری معظم انقلاب این راهبرد اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت.
رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با ابراز تأسف از شهادت آیت‌الله رئیسی و همرانش و تسلیت و تعزیت به دولت و ملت ایران از جانب دولت و ملت عراق، از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آیت‌الله رئیسی از ملت عراق تجلیل کرد و افزود: شهادت ایشان نه‌تنها برای ملت ایران بلکه برای ملت عراق و کل منطقه مصیبتی بزرگ و جبران‌ناپذیر است.
عبداللطیف رشید با تأکید بر اینکه دولت و ملت عراق در این حادثه دردناک در کنار دولت و ملت ایران خواهد بود، بر عزم کشورش برای استمرار روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت‌: روابط مستحکم ما با جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت و تمامی اقدامات لازم برای تقویت سطح این روابط را انجام خواهیم داد.
تماس تلفنی وزیر خارجه روسیه با سرپرست وزارت امور خارجه
در پی تماس تلفنی وزیر خارجه روسیه با سرپرست وزارت امور خارجه، برنامه‌های دوجانبه دو کشور مورد رایزنی قرار گرفت. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه نوشت: در تداوم تماس‌های دیپلماتیک، پذیرای تماس تلفنی همتای روس، سرگئی لاوروف بودم و برنامه‌های دوجانبه و چندجانبه را با یکدیگر مرور کردیم. همکاری‌ متقابل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال ارتقاست. مسیر چندجانبه‌گرایی انتخاب راهبردی ایران و روسیه برای شکل‌دهی به جهانی عادلانه است که در آن هر بازیگر بر اساس ظرفیتش فرصت نقش‌آفرینی می‌یابد.
درگیری ضدانقلاب با عزاداران رئیس‌جمهور شهید
جامعه اسلامی بریتانیا روز جمعه گذشته با برگزاری مجلس گرامیداشتی در محل دیوان‌الکفیل لندن، به تجلیل از ارواح پاک شهدای سانحه سقوط بالگرد آیت‌الله رئیسی پرداختند.همزمان با برگزاری این مجلس گرامیداشت، شماری از افراد وابسته به گروه‌های ضدایرانی و طرفداران سازمان منافقین نیز با هدف برهم زدن مراسم، در مقابل مرکز دیوان‌الکفیل جمع شده و به شهدای خدمت و برگزارکنندگان این مراسم اهانت و فحاشی کردند که در نتیجه میان عزاداران و اوباش درگیری صورت گرفت.
در پی این اتفاق، عناصر هتاک پروژه نخ نما شده مظلوم‌نمایی را در پیش گرفتند و با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، مدعی شدند که در این درگیری کتک خورده‌اند. در یکی از این موارد، یک حساب کاربری وابسته به ضدانقلاب با انتشار تصویری از عناصر هتاک نوشت: «باور نکردنی! سرپرستار بیمارستان ایلینگ بعد از اینکه تماس‌های خیلی زیادی را دریافت کرد، شاکی شده و می‌خواهد بهار را دیسچارچ (ترخیص) کرده و از ادامه درمان جلوگیری کند»؛ این پروژه مظلوم‌نمایی می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد اگر جریان رسانه‌ای وابسته به ضدانقلاب به این واقعیت دقت می‌کرد که اساساً در هیچ کشوری از دنیا و البته انگلیس، پرستار و سرپرستار نمی‌تواند بدون نظر پزشک، تصمیم به ترخیص یا عدم ترخیص بیمار بگیرد. نکته‌ای که کاربران فضای مجازی به آن تصریح کردند و این سناریو را تکراری و فاقد اعتبار خواندند. خصوصاً آنکه به اعتراف این افراد، پلیس انگلیس نیز حمایت از این اوباش را رد کرده است!

 وطن امروز 
لایحه حجاب در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص تأیید شد
مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی انتشار نامه رئیس هیأت عالی نظارت به شورای نگهبان درباره یکی از جلسات بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در هیأت عالی نظارت که به عنوان رسیدگی نهایی در فضای مجازی انتشار یافته، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش این مرکز متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:
۱- مصوبات هیأت عالی نظارت با رأی اکثریت اعضا به تصویب می‌رسد و اینگونه نیست که صرفاً نظر رئیس هیأت باشد.
۲- لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بعد از مغایرت‎‌های اعلامی هیأت عالی نظارت با سیاست‌های کلی ابلاغی، در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد، اصلاحات انجام شده در مجلس مجدداً در جلسه هیأت عالی نظارت بررسی شد و هیأت عالی نظارت اصلاحات انجام شده را پذیرفت و در تاریخ ۳۰/۲/۱۴۰۳ نظر موافق اعضای هیأت عالی نظارت به شورای نگهبان اعلام شد.
۳- دولت بویژه بانک مرکزی درباره ماده ۵۴ لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مخالفت صریح خود را در جلسه هیأت عالی نظارت اعلام کرده و اعتقاد داشتند اجرای این مصوبه باعث لطمه به ثبات مالی کشور می‌شود و در مغایرت با بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که همین استدلال مستند رأی اکثریت هیأت‌ عالی نظارت بود.
بنابراین آنچه در فضای مجازی به عنوان مصوبه نهایی هیأت عالی نظارت منتشر شده است، تصویری ناقص و برداشتی ناصحیح از روند بررسی در هیأت عالی نظارت است.
اسرائیل درصدد تعطیلی راشاتودی
رژیم صهیونیستی بعد از شکست پروژه سانسور تحولات جاری در فلسطین اشغالی اینک به تعطیلی شبکه‌های بین‌المللی مستقر در این منطقه روی آورده است. رسانه‌های صهیونیستی بویژه شبکه ۱۴ تلویزیون این رژیم خواهان توقف فعالیت تعدادی از شبکه‌های خبری در اراضی اشغالی از جمله آرتی روسیه شدند. این رسانه‌ها تأکید کردند باید مانند آنچه در قبال شبکه الجزیره رخ داده برای این شبکه‌ها نیز انجام شود. رسانه‌های صهیونیستی از انعکاس اخبار و تحولات داخل اراضی اشغالی توسط شبکه‌های خبری مختلف ناراضی و خشمگین هستند. در همین راستا تل آویو اقدامات اولیه را برای تعطیلی شبکه الجزیره در داخل اراضی اشغالی اتخاذ کرده است. رسانه‌های مذکور اضافه کردند شبکه تلویزیونی آر تی روسیه و بخش عربی آن همچنان در تل آویو خبرنگار دارد.

 جوان 
نامزد‌های ریاست مجلس دوازدهم
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم تهران در مجلس گفت: برای ریاست مجلس محمدباقر قالیباف منتخب تهران و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری منتخب قم و منوچهر متکی منتخب تهران نامزد خواهند شد. منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم اظهار داشت: همچنین برای نایب‌رئیسی مجلس حمیدرضا حاجی بابایی منتخب همدان، علی نیکزاد منتخب اردبیل، حسینعلی حاجی‌دلیگانی منتخب شاهین‌شهر، عبدالرضا مصری منتخب کرمانشاه و حمید رسایی منتخب تهران نامزد می‌شوند. مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم دوشنبه هفتم خرداد و انتخابات هیئت رئیسه مجلس سه‌شنبه هشتم خرداد برگزار می‌شود.

 خراسان 
بستر بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را باید فراهم کنیم
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای،طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّران حوزه کمک به خانواده زندانیان، بیان کرد: زندان رفتن یک امر استثنایی است؛ به این معنا که زندان رفتن یک فرد امری خلاف اصل و قاعده است و استثنا محسوب می‌شود؛ انسان‌ها باید آزاد باشند، اما به هر حال مجموعه مسائلی پیش می‌آید که سبب می‌شوند فرد دست به ارتکاب اقداماتی بزند که ناچاراً باید محبوس شود؛ همت ما باید معطوف به آن باشد که این امر استثنا را به حداقل برسانیم. رئیس عدلیه تصریح کرد: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خود فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا همشهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

 قدس 
وقتی صهیونیست‌ها هنگ می‌کنند!
استفاده حزب‌الله لبنان از موشک الماس در حملات اخیر خود، رژیم صهیونیستی را درخصوص عمق این حملات و پیچیدگی تحولات جبهه شمالی به‌شدت غافلگیر کرده است. نشریه فارین پالیسی آمریکا به نقل از مرکز مطالعات راهبردی ألما رژیم صهیونیستی اذعان کرد اسرائیل گرچه از وجود موشک‌های الماس اطلاع داشت، اما نمی‌دانست این فناوری در اختیار حزب‌الله قرار گرفته است.ساریت زهاوی، رئیس این مرکز مطالعاتی می‌گوید: حملات حزب‌الله بسیار پیچیده‌تر شده و به عمق اسرائیل رسیده است و من واقعاً نمی‌دانم اوضاع به کجا خواهد رسید.

 اعتماد 
مخبر می‌تواند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود
احمد علیرضا بیگی درباره اینکه آیا محمد مخبر که سرپرستی دولت سیزدهم را بر عهده دارد می‌تواند در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، گفت: آقای مخبر می‌تواند کاندیدا شود، ایشان هم شرایطی همانند رییس‌جمهور بر سر کار را دارد که برای برگزاری انتخابات هم رییس دستگاه اجرایی کشور است و هم می‌تواند کاندیدا باشد

 مردم سالاری
طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی امسال ادامه می‌یابد
مدیر اجرایی قوه مجریه تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص تمدید اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی برای سال جاری را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. محمد مخبر تصویب نامه ۹ اردیبهشت هیأت وزیران در خصوص استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات مصرح در قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ اقدام کند.

 آرمان ملی 
مسکو به توافق هسته ای با ژاپن خاتمه داد
وزارت امور خارجه روسیه تایید کرد که مسکو رسما به توافق همکاری خود در زمینه خلع سلاح با توکیو پایان داده است. وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: توافق میان دولت روسیه و دولت ژاپن در زمینه همکاری برای از رده خار ج کردن تسلیحات هسته‌ای که قرار بود کاهش بیابند، در ۱۳ اکتبر ۱۹۹۳ امضا شد. این توافق در ۲۱ مه ۲۰۲۴ لغو شد. «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه برنامه خروج از این معاهده را در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که با روندی شش ماهه آغاز می‌شود. به گفته مسکو، ادامه دادن به تعامل با کشوری غیردوست در زمینه مسائلی که روی امنیت ملی روسیه اثر دارد، با توجه به سیاست‌های ضدروسی آشکار دولت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن غیرممکن شده بود. وزارت امور خارجه روسیه، پنجشنبه گذشته اعلام کرد: «این قطع شدن روابط انتخابی است که طرف ژاپنی انجام داده است.»

 ابتکار
سیگنال‌های مثبتی میان ایران و کشورهای منطقه به وجود آمده است
«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس دولت امارات عربی متحده در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: سیگنال‌های مثبتی میان کشورهای خلیج (فارس) و ایران به وجود آمده است که نشان‌دهنده تمایل مشترک برای تقویت روابط و کاهش تنش در منطقه است.وی گفت که مشارکت گسترده کشورهای عربی(فارس) خلیج در مراسم تشییع رئیس‌جمهور ایران و اظهارات سازنده متقابل در مورد سیاست حسن همجواری نشان‌دهنده‌ همین امر است. انور قرقاش تأکید کرد که «این فرصت می‌تواند تاریخی باشد و باید روی آن حساب باز کرد زیرا در راستای خدمت به ثبات و شکوفایی منطقه است.»

 اطلاعات 
مورخ اسرائیلی: صهیونیسم به پایان کار خود رسیده است
«ایلان بابیه» تاریخ‌نگار اسرائیلی حامی قضیه فلسطین در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اعلام کرد: حوادث اخیر نشان دهنده شکاف گسترده در ساختار صهیونیسم در داخل فلسطین است و راه حل تشکیل دو دولت به پایان رسیده و تنها راه حل موجود، تشکیل یک دولت آزاد و دموکراتیک در فلسطین است. وی تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دنبال راضی نگه داشتن لابی صهیونیستی است که از سال ۱۹۴۸و حتی قبل از آن در آمریکا فعالیت دارد و دولت آمریکا تلاش دارد به مطالبات اسرائیل برای نشنیدن صدای معترضان در این کشور پاسخ بدهد. وی گفت نشانه‌های پایان صهیونیسم حتی قبل از این نیز مشاهده می‌شد.
پوتین: پایه‌های حکومت ایران قوی و مستحکم است
رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: به نظر من پس از این واقعه دردناک، نمی‌توان انتظار تغییر در سیاست خارجی ایران را داشت چون باید در نظر داشته باشیم که ارکان دولت ایران پایدار، مستحکم و کاملاً قابل اعتماد هستند. وی تأکید کرد: ایران یک کشور منطقه‌ای بزرگ است که نقش بارزی در مسائل جهانی دارد. رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد ما همواره از آیت‌الله رئیسی قدردانی می کردیم و او را شریک قابل اعتمادی می‌دانستیم و او کمک زیادی به توسعه روابط روسیه و ایران کرد.
تصمیم رهبران آتی اتحادیه اروپا درباره عضویت ترکیه
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت رهبران آتی این اتحادیه تصمیم خواهند گرفت که آیا ترکیه عضوی از اتحادیه اروپا خواهد شد یا خیر.«جوزپ بورل» طی کنفرانس «روابط اروپایی» در ایتالیا افزود: رهبران اتحادیه اروپا باید بگویند ما چه نوع رابطه‌ای را می‌خواهیم با ترکیه داشته باشیم.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، پس از سالها بن‌بست در رابطه با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، آنکارا احساس می‌کند که این بلوک دیگر علاقه‌ای به عضویت ترکیه ندارد.بورل افزود: این چیزی است که مقامات ترکیه به آن معتقد هستند و از جانب ما به دنبال تصمیمی می‌گردند؛ ما اینگونه نمی‌توانیم ادامه دهیم زیرا ترکیه به مرور مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد که با ارزش‌های ما همسو نخواهد بود.بورل سخنانش را در این کنفرانس با چالش‌های کنونی که اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار داده است، آغاز کرد.

 شهروند 
اعلام جزئیاتی مهم از انتخابات ریاست‌جمهوری ١۴٠٣
طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، با هماهنگی شورای نگهبان جدول زمانبندی انتخابات نهایی شده و ۱۰ خرداد تا ۱۴ خردادماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.سپس شورای نگهبان از ۱۵ تا ۲۱ خرداد صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. به‌گفته‌ سخنگوی ستاد انتخابات، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.ستاد انتخابات برای برگزاری رأی‌گیری الکترونیک در چند حوزه ازجمله کلانشهر تهران و برخی دیگر کلانشهرها اعلام آمادگی کرده اما این مسئله منوط به تأیید از سوی شورای نگهبان است که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.دولت چهاردهم کار خود را از تیرماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد کرد و تا سال ۱۴۰۷ ادامه می‌یابد.
صنعت هسته‌ای ایران در تراز برتر دنیا قرار دارد
محمد اسلامی اظهار کرد: صنعت هسته‌ای ایران طی این سال‌ها همواره با تحریم و دشمنی مواجه بوده است و با ندادن مواد اولیه، ایجاد مشکل در تأمین تجهیزات، ترور دانشمندان، پرونده‌سازی‌های سیاسی به‌دنبال ایجاد وقفه در مسیر حرکت این صنعت بوده‌اند، مسیری که با لطف خداوند و تلاش دانشمندان جوان این مرز و بوم، رشد چشمگیری داشته است به‌طوری که صنعت هسته‌ای ایران هم‌اکنون در تراز کشورهای برتر دنیا قرار دارد. وی یادآوری کرد:‌ ملت بزرگ ایران همواره در صحنه‌های گوناگون نشان داده که شایسته بهترین‌ها است و ان‌شاء‌الله، خداوند توفیقات روزافزون به ملت بزرگ ایران عنایت کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتظار مردم، امتداد راه دولت خدمت و فضیلت است
رسا/ آیت الله کعبی، ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت با اشاره به سخت بودن شهادت رئیس جمهور برای مردم ایران و انقلاب اسلامی اظهار داشت: در این گونه حوادث، لطف خفی الهی همواره همراه ملت ایران و انقلاب اسلامی بوده و به این حادثه و ضایعه سنگین از چند جهت می توان پرداخت که اولین جهت آن این است که این شهدا، منتظر شهادت خود بودند و در نهایت نیز مزد خدمت خود را با شهادت و عروج ملکوتی دریافت کردند. عضو جامعه مدرسین دومین جهت حادثه شهادت رئیس جمهور و دیگر شهدای خدمت را، یکپارچگی بیش از پیش ملت ایران و بالا بردن سطح انتظارات مردم از حکمرانی ولایی و انقلابی دانست و بیان داشت: انتظار مردم این است که رئیس جمهور آینده آنان در امتداد دولت خدمت و دولت فضیلت و مردمی، این راه را با توان بیشتر ادامه دهد.

مردم نشان دادند قدر مسئول خادم را می‌دانند
حوزه/ آیت الله حسینی خراسانی در جلسه طلاب و فضلای خراسان بزرگ که به مناسبت شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، ضمن تسلیت این حادثه، گفت: عالمی که وارد عرصه سیاست شده و عنوان سیاسی را با خود یدک می کشد، باید از مردم گره گشایی کند و همدرد آنان باشد و مردم‌داری را اصل قرار دهد. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: مردم در مراسم های تشییع و عزاداری شهادت شهدای خدمت نشان دادند که برای مسئول خدمتگزار ارزش قائل بوده و این افراد را شهدای خدمت می دانند، البته برخی افراد در حال حیات و ممات شهید رئیسی، شیطنت های بسیاری نسبت به ایشان انجام دادند، اما مردم متوجه این خدمات بوده و تبلیغات سوء اثری در محبت مردم نسبت به رئیس جمهور شهید نداشت و با اجتماع عظیمی که در تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد مقدس انجام شد، نشان دادند که متوجه خدمات این شهدای والامقام هستند و ارادت خود را با حضورشان نشان دادند.

هلاکت و اسارت چند نظامی صهیونیست در درگیری‌های جدید شمال غزه
تسنیم/ «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های القسام در پیام صوتی از هلاکت و اسارت چند نظامی صهیونیست در درگیری‌های جدید شمال غزه خبر داد. وی افزود: رزمندگان مقاومت عصر شنبه در شمال نوار غزه توانستند در یک عملیات کمین پیچیده چند نظامی اسرائیلی را کشته یا زخمی کرده و یا اسیر کنند.سخنگوی گردان‌های القسام با انتشار ویدیویی اعلام کرد: مجاهدان این گردان‌ها عصر شنبه نیروهای صهیونیستی را به‌سمت یک تله در یک تونل در اردوگاه جبالیا کشانده و ضمن درگیر شدن با آن‌ها از نقطه صفر، همه آنها را به قتل رسانده و یا زخمی کرده و یا آنها را به اسارت گرفته‌اند.سخنگوی القسام همچنین اعلام کرد: رزمندگان مقاومت فلسطین همچنین طی بیش از دو هفته در رفح و بیت‌حانون ده‌ها عملیات علیه نظامیان صهیونیست انجام دادند. ابوعبیده با اعلام اینکه «دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد» تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از شکست به شکستی دیگر منتقل می‌شود و به‌دنبال دستاوردهای پوچ و بیهوده است تا کشتارهای خود را علیه ملت ما توجیه کند. وی اضافه کرد: مجاهدان فلسطینی در همه محورهای نبرد در نوار غزه در حال دادن درسی فراموش‌نشدنی به اشغالگران صهیونیست هستند و از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

واکنش انصارالله یمن به عملیات مقاومت فلسطین
تسنیم/ دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به عملیات انتقام جویانه سنگین مقاومت علیه صهیونیست‌ها در شمال نوار غزه که به هلاکت و اسارت چند نظامی صهیونیست انجامید از آن به عنوان «عملیات قهرمانانه» یاد کرد. در بیانیه جنبش انصارالله یمن آمده است: عملیات گردان‌های القسام قهرمانانه بود و امت اسلام را سربلند کرد و این حقی مشروع در پاسخ به جنایت و کشتارهای رژیم اشغالگر است.

اتحادیه اروپا در معرض خطر جدایی
تسنیم/ یک نشریه آلمانی در مطلبی اتحاد اروپایی را در سایه بحران‌ها در معرض خطر دانسته و این اتحادیه را در مسیر جدایی ارزیابی کرد . نشریه “فوکوس” آلمان در مطلبی اتحادیه اروپا را در مسیر جدایی ارزیابی کرده و نوشت: اتحادیه اروپا در نقطه حساسی قرار دارد. بدون اقدام قاطع، به طور اجتناب ناپذیری این تشکل از چشم انداز اصلی خود به تشکلی سست و کسب و کار محور تبدیل می شود. در این شرایط اکنون رهبران فرانسه و آلمان مسئول هستند. نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: روند اتحاد اروپا به نقطه حساسی رسیده است. اگر نتوان در دو تا چهار سال آینده راه حلی برای علل این تحول خطرناک پیدا کرد، این اتحادیه به ناچار به شکلی سست با زیرگروه های مختلف و اساساً محدود به جنبه های اقتصادی تبدیل می شود. با چنین منطقه آزاد تجاری نمی توان بر مشکلات وجودی جوامع اروپایی و چالش های خارجی آنها غلبه کرد.

ریشه‌های مستحکم جمهوری اسلامی ایران مانع بروز اختلال در کشور است
فارس/ وزیر دفاع در حاشیه مراسم یادبود رییس‌جمهور شهید و همراهانش عنوان کرد: ساختار نظام ما یک ساختار منسجم و مستحکم است و مقام معظم رهبری در راس این ساختار حضور دارند و حضور ایشان بنیه‌ای است که این کشور را حفظ می‌کند. امیر آشتیانی افزود: مردم ما اساساً اسلام عزیز و ولایت مطلقه فقیه را پذیرفته‌اند. بنابراین؛ شاهد هستیم که همانند دوران حضرت امام خمینی (ره) این کشور تا زمانی که در مسیر اسلام وولایت فقیه حرکت می‌کند،آسیبی نمی بیند.

سربازان اسرائیلی یکی پس از دیگری در غزه کشته می‌شوند
فارس/ نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل و رهبر مخالفان نتانیاهو اعلام کرد «دولت باید تنها یک تصمیم مشخص بگیرد و آن بستن فوری پرونده تبادل اسرا در غزه است». «یائیر لاپید» همزمان با اعتراضات دوباره خانواده اسرای اسرائیلی و مخالفان نتانیاهو در تل آویو نوشت: «امشب با خانواده گروگان‌ها در میدان گروگان‌ها و دروازه “بیگن” بودم، پسران و دخترانمان یکی پس از دیگری در غزه کشته می‌شوند و لازم است تا بار دیگر فرصت بازگرداندن آن‌ها را از دست ندهیم». در این راستا هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی شامگاه شنبه همانند هفته‌های پیش در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو تظاهرات کردند.تظاهرات کنندگان در تل‌آویو در کاپلان تجمع کرده و خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند.

اذعان بایدن به ناکامی پدافند اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد اگر کمک واشنگتن به تل‌آویو نبود، نتایج حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل «ویرانگر» بود. جو بایدن در جریان سخنرانی خود در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت ایالت نیویورک، گفت: حمله عظیم پهپادی و موشکی ایران به (رژیم) اسرائیل، حمله‌ای ویرانگر بود و من از ارتش آمریکا به خاطر کمک به تل آویو برای دفاع در مقابل این حمله قدردانی می‌کنم.وی با اشاره به درگیری‌های همزمان جاری در اروپا و خاورمیانه، ادعا کرد: در طول تاریخ ایالات متحده هیچ دوره‌ای وجود نداشته است که مانند دوره کنونی از نیرو‌های نظامی خود بخواهیم به طور همزمان در نقاط مختلف دنیا، از حمایت از دفاع اوکراین گرفته تا تسهیل کمک‌های بشردوستانه به غزه و دفاع از (رژیم) اسرائیل در برابر حملات ایران، ماموریت‌های متفاوتی را انجام دهند.

فروپاشی امپراطوری استعماری فرانسه نزدیک است
باشگاه خبرنگاران/ مجله اسپکتیتور اعلام کرد دولت‌های تحت استعمار فرانسه با وضعیت اسفناکی روبرو هستند که نشان از فروپاشی تدریجی امپراتوری استعماری فرانسه دارد.مجله انگلیسی اسپکتیتور گزارشی را منتشر کرد که در آن آشفتگی و وضعیت اسفناکی که دولت‌های خارجی فرانسه تجربه می‌کنند را بررسی کرد و نشان داد که فروپاشی تدریجی امپراتوری استعماری فرانسه در دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون رقم خواهد خورد. براساس گزارش اسپوتنیک، جاناتان میلر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در گزارش خود در مجله اسپکتیتور، اعلام کرد: مکرون در سفر خارجی خود طی این هفته به استان مایوت در کالدونیای جدید در اقیانوس آرام، سعی کرد نقش امپراتور را بازی کند، اما امپراتوری او در برابر چشمان همه در حال فروپاشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *