خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
گزارش اولیه ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور
ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین گزارش خود از حادثه بالگرد رئیس‌جمهور اعلام کرد: به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیأت عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به‌وجود آورنده سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، شهید آیت‌ا… ابراهیم رئیسی و همراهان آن شهید والامقام با سازماندهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه مورخه۱۴۰۳.۲.۳۱ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند.
برخی از موارد را می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که مورد اشاره قرار می‌گیرد:
۱- بالگرد در مسیر پیش‌بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نشده است.
۲- حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار کرده است.
۳- آثار اصابت گلوله یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.
۴- بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است.
۵- به‌دلیل پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده که درطول شب نیز استمرار می‌یابد ودر بامدادصبح روز دوشنبه(ساعت ۵ صبح)باکمک پرنده‌های بدون‌سرنشین(ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیروهای زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.
۶- در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نشده است.
مراسم یادبود سازمان ملل به احترام رئیس‌جمهور شهید ایران
دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای که در پنل او در وبگاه سازمان ملل منتشر شده است، از برگزاری مراسم یادبودی در مجمع عمومی به احترام آیت‌ا…سیدابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهور شهید ایران خبر داد. فرانسیس در این بیانیه اعلام کرد که این مراسم سی‌ام ماه می ساعت ۱۰به وقت محلی ودر تالار اصلی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.
تأکید گانتز بر تشکیل کمیسیون تحقیق درباره شکست
بنی گانتز، عضو کابینه جنگی اسرائیل خواستار تشکیل کمیسیونی برای تحقیق درباره دلایل شکست این رژیم در پیشگیری از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر شده است.گانتز گفت: «ما همه شاهد مباحثات درباره این بوده‌ایم که آیا به نخست‌وزیر هشدار داده شده بود یا خیر.»دستگاه‌های امنیتی اسرائیل می‌گویند قبل از وقوع عملیات ۷اکتبر به بنیامین نتانیاهو درباره احتمال بروز حادثه امنیتی هشدار داده‌اند.این مقام اسرائیلی تأکید کرد تنها راه برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تشکیل یک کمیسیون تحقیق است که باید هر چه زودتر تشکیل شود.
کنگره آمریکا میزبان جلاد
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل به‌زودی در کنگره آمریکا حضور خواهد یافت.براساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز، هنوز زمان حضور نتانیاهو درکنگره اعلام نشده است اماجانسون گفته که در حال هماهنگی با نتانیاهو برای تعیین تاریخ سفر به واشنگتن وارسال دعوتنامه رسمی است.جانسون در جمع خبرنگاران گفت این اقدام به موقع بوده و یک پیام حمایت قوی از دولت اسرائیل در زمانی که آنها نیاز مبرم به آن دارند، است.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفته که او بدون توجه به موافقت یا مخالفت چاک شومر، رئیس دموکرات سنا از نتانیاهو دعوت خواهد کرد.چاک شومر هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

 همشهری
آمادگی پوتین برای توقف جنگ اوکراین
۴منبع روسی گفته‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آماده است تا جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس قابل مذاکره که خطوط کنونی میدان جنگ را به رسمیت می‌شناسد، متوقف کند و عنوان کرده‌اند که او آماده است درصورت عدم‌پاسخگویی کی‌یف و غرب، در این زمینه مبارزه کند.

 کیهان
تشییع مردمی رئیس‌جمهور پیام قوت جمهوری اسلامی به همه دنیا بود
آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب (۱۴۰۳/۰۳/۰۲) با حضور در منزل حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین شهید دکتر رئیسی و دیدار با خانواده ایشان، رئیس‌جمهور فقید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند.در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، سرکار خانم دکتر علم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبر معظم انقلاب اسلامی، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشه‌ مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد.رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمی‌شود افزودند: آقای رئیسی بعد از حیاتشان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند.آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و افزودند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌‌جمهور همراه بود، نشان‌دهنده‌ دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.ایشان با بیان اینکه شهید رئیسی مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی بود، گفتند: حرف‌های اصلی انقلاب از زبان رئیس‌جمهور خارج می‌شد و ایشان این شعارها را، شعارهای خود قرار داده بود.رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پایان این دیدار ضمن دعا و طلب مغفرت برای حجت‌الاسلام‌المسلمین رئیسی، برای بازماندگان ایشان از درگاه خداوند صبر مسئلت کردند.
داعش را آمریکا و انگلیس ساختند
«سرگئی ناریشکین»، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اعلام کرد: «سرویس‌های ویژه ایالات متحده و بریتانیا با تروریست‌ها همکاری دارند.» مقام ارشد اطلاعاتی روسیه گفت: «با وجود فرار شرم‌آور چند سال قبل آمریکایی‌ها از افغانستان، سرویس‌های ویژه (اطلاعاتی) بریتانیا و ایالات متحده هنوز از همکاری با گروه‌های تروریستی زیرزمینی برای بی‌ثبات کردن اوضاع نه تنها در افغانستان، کشورهای همسایه آسیای مرکزی و کل اوراسیا پرهیز نمی‌کنند.» از نظر این مقام اطلاعاتی روس، «ساختارهای تروریستی منفوری مانند القاعده و داعش» ساخته و پرداخته نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس است و آن‌ها همین حالا در حال استفاده از این سازمان‌های تروریستی هستند. وی سوریه را «واضح‌ترین نمونه» همکاری آمریکا و انگلیس با تروریست‌ها خواند.

 ایران
آمریکا همچنان تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناسد
جو بایدن، ‌رئیس جمهور ایالات متحده در واکنش دوباره نسبت به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری مبنی بر بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آن را به رسمیت نمی‌شناسد.وی در کنفرانس خبری با همتای کنیایی خود، «ویلیام روتو» در کاخ سفید ادعا کرد: «ما موضع خود را در مورد دیوان کیفری بین‌المللی روشن کرده‌ایم. خیلی ساده است، ما صلاحیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.»
گفت و گوی تلفنی بشار اسد با دکتر مخبر
رئیس جمهور سوریه صبح پنجشنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ضمن تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران گفت: شهید رئیسی شخصیتی تأثیر گذار همانند شهید سلیمانی برای ماست و نام و یاد او تا ابد در ذهن ملت و دولت سوریه خواهد ماند.

 جمهوری اسلامی
پیام تسلیت مردم یمن به ایران در تجمع میلیونی حمایت از غزه
مردم یمن که دیروز در سی و دومین هفته متوالی در استان‌های مختلف این کشور در تظاهرات همبستگی و یاری مردم غزه شرکت کرده بودند با رهبری، دولت و ملت ایران نیز به خاطر شهادت رئیس‌جمهوری و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد ادای احترام و ابراز همبستگی کردند.
در بیانیه این تظاهرات آمده است: به رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی در حادثه دردناک را تسلیت می‌گوییم و در غم و اندوه آن‌ها شریک هستیم.
مخالفت مجمع تشخیص با لایحه حجاب و عفاف
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رئیس هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، به دبیر شورای نگهبان نامه نوشته و مصوبه مجلس درباره حجاب را مغایر با سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصاد مقاومتی دانسته است.آملی لاریجانی تصریح کرده که برداشت جریمه از حساب زنان، باعث بی‌اعتمادی به نظام بانکی و خروج سپرده‌های بانکی می‌شود.

 وطن امروز
پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی با حضور چشمگیر مردم مشهد تشییع و درحرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
مشهد و حرم مطهر امام رئوف، همان‌جا که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عمری را در خادمی‌‌اش سپری کرد، آخرین ایستگاهی بود که پیکر رئیس‌جمهور محبوب طی ‌کرد و در نهایت در گوشه‌ای از رواق دارالسلام آرام ‌گرفت.
پس از تبریز، قم، تهران و پیش از مشهد، نوبت بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی بود تا برای ساعاتی هم که شده، مردم این سامان میزبان پیکر رئیس‌جمهور محبوب‌شان باشند و به رسم قدردانی و قدرشناسی، پیکر او را در خیابان‌های اصلی شهرشان تشییع کنند. محمد مخبر، سردار سلامی، سردار قاآنی، آیت‌الله علم‌الهدی و حجت‌الاسلام مروی از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور بودند که در حرم مطهر حضور یافته و انتظار آمدن پیکر را می‌کشیدند. پیکر شهدا بر دوش خادمان قرار گرفت و در حرم مطهر و دور ضریح نورانی امام رضا(ع) طواف داده شد. پیکر شهید رئیسی حدود ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه مقارن با اذان مغرب و عشا در سومین شب خرداد ۱۴۰۳ در آرامگاه ابدی خود در جوار حضرت رضا(ع) آرام گرفت.
همزمان پیکر مطهر شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه سوم خرداد در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری در آرامگاه ابدی خود به خاک سپرده شد. پیکر شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، سومین امام جمعه‌ شهید تبریز نیز در همان روز سوم خرداد در تبریز تشییع و سپس در گلزار شهدای وادی رحمت در قطعه‌ صدیقین به خاک سپرده شد.
همچنین دیروز (چهارم خرداد) پیکر شهید مالک رحمتی پس از تشییع در زادگاهش مراغه، در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. پیکر سردار شهید سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور هم در میان خیل عظیم تشییع‌کنندگان در جوار سیدالکریم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام آرام گرفت.

 جوان
طعنه بدخواهان مانع تلاش سید شهیدان خدمت نبود
آیت الله سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران با تسلیت شهادت شهدای خدمت اظهار داشت: شهید آل‌هاشم بسیار دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد و ۸۰۰هزار نفر در آذربایجان‌شرقی برای انتخابات خبرگان رهبری به ایشان رأی دادند که نشانه جایگاه ایشان است. همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ای در تراز جمهوری اسلامی ایران بود و در مدت جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه، در دفاع از غزه، گویی وزیر خارجه مردم فلسطین بود.
وی درباره آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با بهترین تعابیر ایشان را ستودند؛ خادم‌الرضا، عالم، مجاهد، باکفایت، انسان بزرگوار، فداکار، رئیس‌جمهور مردمی، پرتلاش، بی‌وقفه در خدمت مردم، رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت و اینکه آزردگاهی‌هایش از ناسپاسی و طعنه بدخواهان مانع تلاشش برای پیشرفت امور کشور و خدمت به مردم نشد. وی ادامه داد: طعنه‌ها به آیت‌الله رئیسی مانع تلاش ایشان در راه خدمت به مردم نشد. در فضای مجازی فقط دشمنان نظام علیه وی فعالیت نمی‌کردند بلکه حتی از برخی دوستان داخل هم طعنه‌ها شنید ولی این بزرگوار، خم به ابرو نیاورد و به خدمت ادامه داد.

 خراسان
چین روز دوم رزمایش را با هدف آزمایش توانایی کنترل مناطق کلیدی تایوان آغاز کرد
ارتش چین، دومین روز از رزمایش‌های نظامی شبیه‌سازی شده به یک جنگ برای تصرف تایوان را برای آزمایش توانایی خود به منظور تسخیر قدرت و کنترل مناطق کلیدی این منطقه آغاز کرد. چین گفته است که این تمرین‌ها را برای تنبیه لای چینگ ته، رئیس‌جمهوری جدید تایوان انجام می‌دهد. چین او را یک «جدایی‌طلب» می‌خواند و به تندی درباره‌اش اظهار نظر می‌کند.رزمایش نظامی دو روزه چین در تنگه تایوان و در نزدیکی شماری از جزایر تحت کنترل تایوان در مجاورت سواحل چین تنها سه روز پس از روی کار آمدن لای آغاز شد. دولت تایوان این رزمایش‌ها را محکوم کرده و نیروهای مسلح خود را برای نظارت و تحت الشعاع قرار دادن نیروهای چینی به نزدیکی محل برگزاری رزمایش اعزام کرده است.لای بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده اما پکن این پیشنهادها را رد کرده است. او با رد ادعای حاکمیت پکن می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

 رسالت
رئیسی در تمام عمر خود الگو بود
سید حسن نصر الله ،دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهانش، گفت: ما در سالگرد عید مقاومت و آزادسازی قرار داریم، ولی سانحه هوایی برای رئیس‌جمهور شهید ایران و همراهانش ما را وارد فضای غم و اندوه کرد. از این رو تصمیم گرفتیم که جشن‌ها را طبق عادت برگزار نکنیم چرا که ما در روزهای مصیب‌بار و اندوهناکی به سر می‌بریم. وی افزود: ما بار دیگر شهادت عزیزان و بزرگوارانی را که در سانحه بالگرد در ایران به شهادت رسیدند، تسلیت می‌گوییم. حادثه سقوط بالگرد شهید رئیسی برای داخل و خارج ایران بسیار دردناک و اندوهبار بود و این سانحه ما را گریاند. اما ایران از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا کنون در مقابل خطرات و چالش‌هایی که با آن مواجه بوده ایستادگی کرده است.نصرالله تصریح کرد: ما در مسیر خود همیشه به الگو و نمونه و افراد پیشگام نیاز داریم چرا که بدون الگو، اعتقادات و باورهای ما فقط در حد افکار و نوشته‌ها باقی خواهند ماند و شهید رئیسی در تمام مراحل عمر خود و مسئولیت هایی که پذیرفتند، الگو بودند.

 قدس
تغییری در حرکت ایران رخ نخواهد داد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن انتشار فیلمی از بدرقه پیکر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مشهد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در سایه وجود رهبری حکیم و ملتی بزرگ، قدرشناس و بیدار، در حرکت بالنده جمهوری اسلامی ایران و نقش سازنده و مؤثر آن در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی وقفه‌ای رخ نخواهد داد.»

 مردم سالاری
انتقاد از ناکامی تحریم‌ها علیه ایران
رند پال، سناتور آمریکایی در موسسه «کوئینسی برای دولت‌های مسئول» در واشنگتن گفت: «سیاست ایالات متحده در تشدید مداوم تحریم‌ها علیه روسیه، چین و ایران نمی‌تواند نتیجه مورد نظر را برای تغییر مسیر سیاسی این کشورها ایجاد کند.» این سناتور آمریکایی همچنین ادامه داد که مرتبا این سوال را از مقامات وزارت امور خارجه می‌پرسد که آیا می‌توانید رفتاری را به من بگویید که از یک تحریم تغییر کرده است؟ شما به من بگویید تحریمی که علیه روسیه اعمال کرده‌اید و روسیه اکنون گفته است: «ما متاسفیم. ما هرگز نباید این کار را انجام می‌دادیم و دقیقا همان کاری را انجام می‌دهیم که شما می‌خواهید، فقط به ما بگویید چه کنیم و ما آن را انجام خواهیم داد. درباره چین یا ایران هم وضعیت همین است. وی ادامه داد: «در واقع، من استدلال می کنم که تحریم‌ها به هیچ وجه کارساز نیستند. تنها تحریم‌هایی که جواب می‌دهند این است که در واقع پیشنهاد لغو آنها را بدهید. اما آنچه که ما تمایل داریم انجام دهیم فقط اعمال تحریم‌های بیشتر است.» سناتور رند پال همچنین خاطرنشان کرد: « در توافق ایران تحریم‌هایی وجود داشت که قرار بود برداشته شوند و برداشته شدند، اما با روسیه و چین ما پنج سال است که این کار را انجام می‌دهیم، برخی از این تحریم‌ها ۱۰ سال است که باید برداشته شوند. من از هیچ موردی که حذف کرده‌ایم، اطلاعی ندارم.» وی با بیان اینکه «مساله این است که جایگزین دیگری برای تحریم‌ها وجود دارد و آن دیپلماسی است»، افزود که واشنگتن به جای اعمال تحریم‌های بیشتر بهتر است با این کشورها تعامل دیپلماتیک داشته باشد.

 آرمان ملی
اولین عملیات نیروهای یمنی در دریای مدیترانه
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از ۳ عملیات منحصر بفرد که یکی از آنها در دریای مدیترانه صورت گرفته است، خبر داد. در این راســتا «یحیی سریع» ســخنگوی نیروهای مسلح یمنی دیروز (جمعه) در بیانیه‌ای از هدف‌گیری کشــتی اســرائیلی «اماسســی الکســاندر» در دریای مکران با چند موشــک بالســتیک خبر داد. سریع همچنین اعلام کــرد که نیروهــای یمنی کشــتی یونانــی «یانیــس» را در دریای سرخ مورد هدف قرار داده‌اند. این حمله پس از آن صورت گرفت که شرکت مالک این کشتی در تاریخ ۴ و ۵ ماه می به رغم هشدار نیروهای مسلح یمن در بنادر رژیم اسرائیل لنگر انداخته بود.

 ابتکار
رأی دیوان بین‌المللی دادگستری به توقف عملیات رفح
دیوان بین‌المللی دادگستری با موافقت ۱۳ نفر از اعضای خود در برابر ۲ رأی مخالف، دستور داد رژیم صهیونیستی حمله نظامی به رفح را متوقف کند. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: آفریقای جنوبی از دیوان خواسته تا اقدامات بیشتری را مطابق با تحولات عملیات نظامی در رفح اتخاذ کند. رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری افزود: دادگاه خاطرنشان می‌کند که وضعیت انسانی در رفح پس از هفته‌ها بمباران فاجعه بار است. حمله زمینی اسرائیل به رفح هنوز ادامه دارد و به موج دیگری از آوارگی منجر شده است.قاضی نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد: اقدامات موقتی که دیوان در ماه مارس تصویب کرد به طور کامل به تحولات اخیر پاسخ نمی‌دهد.رئیس دیوان بین المللی دادگستری همچنین گفت: آفریقای جنوبی از دادگاه خواسته تا از صلاحیت خود استفاده کند و اقدامات اضطراری برای توقف جنگ اعمال کند. دادگاه یادآوری می‌کند که شرایط زندگی ساکنان نوار غزه به طور قابل توجهی بدتر شده است.

 اطلاعات
تماس تلفنی ولیعهد عربستان با سرپرست ریاست جمهوری
ولیعهد عربستان در تماس تلفنی با سرپرست ریاست جمهوری ایران، فقدان آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهید را تسلیت گفت و بر ادامه راه ایشان در احیا و توسعه مناسبات دوجانبه و منطقه ای تأکید کرد.محمد بن سلمان در این تماس تلفنی ضمن تسلیت شهادت رئیسی تصریح کرد: حادثه پیش آمده، برای ما بسیار دردناک بود. فقدان آقای رئیسی دل همه ما را به درد آورد و از دست دادن وزیر امورخارجه ایران که با وزیر امور خارجه ما بسیار دوست بودند، نیز جانکاه بود . ولیعهد عربستان افزود: راهی که آن عزیزان برای احیا و توسعه روابط آغاز کردند، همچنان از سوی عربستان با قوت ادامه خواهد یافت. بن سلمان با تأکید بر اهمیت توسعه روابط ایران و عربستان برای منطقه و جهان اسلام اظهار داشت: تهران و ریاض نقش محوری در منطقه و جهان اسلام دارند و با گسترش روابط فیمابین می توانند آینده درخشانی را برای منطقه رقم بزنند. وی در این ارتباط تلفنی آمادگی کشورش برای گسترش روابط اقتصادی را اعلام کرد. محمد مخبر در این تماس تلفنی از پیام های محبت آمیز و همدلانه پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی و همچنین حضور نماینده ویژه پادشاه و وزیر امور خارجه این کشور در مراسم ادای احترام به رئیس جمهوری و یاران شهیدش، تشکر کرد و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست را از جمله موفقیت‌ها و راهبردهای مهم رئیسی دانست و گفت: تداوم سیاست همسایگی دولت سیزدهم و توسعه مناسبات با کشورهای منطقه تنها گزینه پیش روی همه ما است و همراهی و همدلی با یکدیگر ضامن ثبات و شکوفائی در منطقه است.

 شهروند
عملیات پهپاد آکینجی شوی تبلیغاتی بود
دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه تورکر ارتورک؛ در شبکه تلویزیونی گفت ۱TELE: پهپاد «آکینجی» در عملیات جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهوری ایران هیچ اقدام موثری انجام نداد. شوی تبلیغاتی رسانه‌های وابسته به حاکمیت ترکیه، واقعیت را تغییر دادند. محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری ایران را نیروهای امدادی و میدانی حاضر در منطقه نشانه‌گذاری و پیدا کردند. هر سناریوی دیگر در مورد یافتن محل سقوط از طرف رسانه‌های ترکیه بی‌اساس و کذب است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری
در مقطع کنونی کشور از توسل به حضرت ولی عصر(عج) غافل نشویم
حوزه/ آیت الله اسلامیان در جلسه طلاب و فضلای کهنوج و منوجان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور بیان داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون، هر زمانی که مشکل سختی در کشور پیدا شد، سبب بالندگی و گسترش نظام شده است و در زمان ارتحال امام راحل نیز چنین وضعیتی در جامعه ایجاد شد، اما با انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به مقام رهبری، آرامش و بالندگی به جامعه برگشت و شاهد استمرار نظام شدیم.عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: در شرایط حساسی قرار داریم و اگر صبر به معنای واقعی داشته باشیم، حتما شاهد گشایش های بسیاری خواهیم بود.وی ابراز داشت: یقینا ناراحت ترین شخص در ایران اسلامی برای شهادت رئیس جمهور، رهبر معظم انقلاب هستند؛ اما ایشان صبر و حلم بالایی داشته و به وعده های الهی یقین دارند و با روحیه بالا کشور را به پیش می برند.آیت الله اسلامیان در پایان اظهار داشت: توسل و توجه به مباحث معنویات از نکاتی است که در مقطع کنونی نباید از آن غفلت کرد تا به نتیجه رسید و باید از حضرت ولی عصر (عج) کمک خواست.

مهم ترین ویژگی شهید رئیسی تواضع او بود
رسا/ آیت الله نجم الدین طبسی اظهار داشت: تواضع آیت الله رئیسی را از نزدیک دیدم و این مهم ترین ویژگی او است؛ می توان گفت که مردمی بودن، متعهد و ولایت مدار بودن از ویژگی های رئیس جمهور شهید است؛ رئیسی به طور حقیقی تابع ولایت بود و دغدغه خدمت به مردم را داشت.عضو جامعه مدرسین در خصوص تربیت چنین افرادی در حوزه علمیه تصریح کرد: آیت الله رئیسی فرزند و افتخار حوزه بوده است و افتخار همیشگی حوزه در این بوده که وظیفه خود را ادا کند.

آیت الله رئیسی از جهات مختلفی حاصل تربیت در مکتب امام بود
رسا / آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شخصیت بزرگوار آیت الله رئیسی از جهات مختلفی حاصل تربیت در مکتب امام بود. توجه امام خمینی به مستضعفین مشخص است و این رئیس جمهور عزیز نیز همت زیادی مبذول داشت؛ شهید رئیسی مظلوم بود و در مدت ریاست جمهوری در مقابل دشمنان داخلی و خارجی سکوت می کرد. در ارتباط مختصری که داشتم می دیدم برای دشمنانش نیز دعا می کرد.وی ادامه داد: آیت الله رئیسی پیرو ولایت بود و سعی داشت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را نقطه به نقطه اجرا کند. او با قلب و جانش فرامین رهبری را اطاعت کرد. برای ما مشکل است که رئیس جمهوری مانند ایشان پیدا کنیم.

حمله مجدد پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق بامداد امروز شنبه از حمله پهپادی به یک «هدف حیاتی» در بندر ایلات (أم‌الرشراش) واقع در فلسطین اشغالی خبر داد.در بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: مجاهدین مقاومت اسلامی در عراق در ادامه رویکرد مقاومت در برابر اشغالگری، در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به قتل عام رژیم غاصب (صهیونیستی) علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان شامگاه جمعه مطابق با ۲۴ / ۵ / ۲۰۲۴ هدف حیاتی در ایلات «ام الرشاش» را با پهپاد هدف قرار دادند.

واکنش حماس به مانورهای جدید آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات
تسنیم/ جنبش حماس فلسطین ادعاهای منابع آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره تلاش آنها برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا را دروغ خوانده و تاکید کرد همه این‌ها مانور جدیدی از جانب دشمن برای ادامه تجاوزات و گسترش جنگ است.«باسم نعیم» از رهبران برجسته حماس در این زمینه در گفتگو با العربی الجدید اعلام کرد: ما تصور نمی‌کنیم که دشمن در تصمیم خود درباره مذاکرات آتش بس غزه جدی باشد و تصمیمات صادر شده توسط کابینه جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر صدور مجوز برای تیم مذاکره کننده تنها یک مانور جدید از سوی صهیونیست‌ها برای ادامه تجاوزات و گسترش حملات زمینی است.

بزرگداشت مقام شهید رئیسی در ژنو
مهر/ گروه سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در ژنو روز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ جلسه ویژه‌ای به منظور بزرگداشت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان شهید آنان در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار کرد.سفرا و نمایندگان کشور‌های اسلامی از جمله عربستان سعودی، لبنان، قطر، امارات متحده عربی، ترکیه، مصر، افغانستان، مالزی، اندونزی، سیرالئون، نیجر، برونئی دارالسلام، عراق، لیبی، آذربایجان، سودان، فلسطین، الجزایر، مالدیو، گویان، قرقیزستان، تاجیکستان، بنگلادش این مصیبت را به دولت و مردم ایران تسلیت گفته و ابراز همدردی کردند. همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «آمینه محمد» معاون دبیرکل سازمان ملل با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک به شهید رئیسی، رئیس‌جمهور و شهید امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ادای احترام کردند.

توافق رام‌الله با مصر برای کمک‌رسانی موقت از گذرگاه کرم ابوسالم
ایسنا/ دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از موافقت با مصر برای کمک‌رسانی موقت از گذرگاه کرم ابوسالم خبر داد. یک منبع مصری در این رابطه تاکید کرد که «قاهره هرگز سیاست عمل انجام شده را که اسرائیل سعی دارد تحمیل کند، نمی‌پذیرد.»این دفتر در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، در سایه رایزنی‌های رسمی با مقام‌های مصری درباره انتقال موقت کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی‌ها به ملت تحت محاصره نوار غزه از طریق گذرگاه کرم ابو سالم تا زمان راه‌اندازی بخش فلسطینی گذرگاه رفح توافق شد.

سازمان ملل خواستار پایبندی اسرائیل به حکم دادگاه لاهه شد
ایرنا/ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بعد از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح را صادر کرد یادآور شد که احکام این دادگاه مستقر در لاهه الزام‌آور هستند.استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش به خبرنگاران گفت: «دبیر کل یادآوری می‌کند که تصمیم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری لازم‌الاجرا هستند و او اعتماد دارد که طرف‌ها به درستی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد».

بسته کمکی ۲۷۵ میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین
تسنیم/ بلینکن اعلام کرد که واشنگتن بسته تسلیحاتی جدیدی با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار که شامل سیستم موشک توپخانه هیرماس می‌شود را به اوکراین ارائه خواهد کرد.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به بسته کمکی جدیدی برای اوکراین با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار اعلام کرد که این بسته بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای کمک به کی‌یف برای مقابله با تهاجم روسیه به خارکیف است.وزیر خارجه آمریکا در ادامه تایید کرد که بسته‌های کمکی پیشین این کشور تاکنون به خط مقدم نبرد در اوکراین رسیده‌اند.

گانتز: متعهد به ادامه جنگ غزه هستیم
فارس/ بنی گانتز، از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که اقبال عمومی بالایی برای جانشینی نتانیاهو در انتخابات آتی در سرزمین‌های اشغالی دارد، به رای دیوان بین المللی دادگستری حمله کرده و درخواست برای توقف عملیات در رفح را رد کرد. گانتز با رد درخواست دیوان کیفری بین المللی برای توقف جنگ در رفح تاکید کرد: اسرائیل متعهد به ادامه جنگ برای بازگرداندن اسرای ما به خانه است. ما برای تضمین امنیت شهروندانمان در هر زمان و مکانی که نیاز باشد از جمله در رفح دست به کار می‌شویم.

روی آوردن تل‌آویو به ارتش مجازی
ایرنا/ رسانه صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» اعلام کرد که فرماندهان نظامی به دنبال نیروهایی هستند که اندک آموزشی دارند.در فراخوان ارائه شده از سوی فرماندهان صهیونیست در شبکه‌های مجازی آمده است: ما به دنبال نیروها و افراد مسلح آگاه به جنگ هستیم. کسانی که این شرایط را دارند، با ما تماس بگیرند.فرمانده بخشی نظامی که این فراخوان را داده به «آی ۲۴ نیوز» گفت: نظامیان ما خسته هستند و به دنبال نیروهای تازه نفس هستیم. ما از طریق اینترنت به دنبال افرادی هستیم که بتوانند به ما کمک کنند. ارتش اسرائیل مدت زیادی است که در جنگ است و ما خواهان تغییر و تحول میان نظامیان هستیم تا بار خستگی به شکل مناسب میان همه تقسیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *