خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
حضور رهبر معظم انقلاب در منزل رئیس جمهور شهید
مقام معظم رهبری روز چهارشنبه با حضور در منزل حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان با خانواده ایشان دیدار و گفت و گو کردند.

 همشهری
آخرین تماس
غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور می‌گوید: بعد از دیدار مردمی، حدود ساعت ۱۳ عصر بود که بالگردها به سمت تبریز حرکت کردند. هوا صاف بود. بعد از نیم ساعت لکه ابری دیدیم. شهید کاپیتان مصطفوی خلبان بالگرد حامل آقای رئیسی گفت ارتفاع بگیریم و بالای ابرها برویم. بعد از ۳۰ ثانیه که به بالای ابر رفتیم، خلبان متوجه شد که بالگرد اصلی همراه ما نیست. ارتباط رادیویی‌مان هم قطع شد. خلبان چند دور روی منطقه زد ولی پایین دیده نمی‌شد. او ادامه می‌دهد: در ارتفاع آنتن‌دهی وجود داشت و در دره آنتن نبود. کادر پروازی به ما گفتند که تماسی با تلفن همراه خلبان شهید مصطفوی داشتیم که شهید آیت‌الله آل‌هاشم جواب داده بودند. من تماس گرفتم و از حالشان پرسیدم که گفت حالم خوب نیست و متوجه نشده‌ام چه شده و نمی‌دانم کجاییم. گفت لابه‌لای درخت‌ها هستم و هیچ‌کس را نمی‌بینم و تنها هستم و… برای ما مشخص شد که بالگرد دچار سانحه شده و تصمیم گرفتیم خود را به محل حادثه برسانیم ‌تا کار امداد و نجات انجام بگیرد. بعد از آن من سه‌چهار بار با آقای آل‌هاشم تماس گرفتم و تا سه‌چهار ساعت بعد از حادثه تماس برقرار می‌شد و جواب می‌دادند اما در تماس‌های آخر رمقی نداشتند و صدای‌شان فقط بیانگر حیات‌شان بود. بعداً مشخص شد که سایر سرنشینان در دم جان‌باخته‌اند.وقتی منطقه را پیدا کردیم، اوضاع اینطور حکایت می‌کرد که رئیس‌جمهور و سایر شهدا بلافاصله در حادثه به شهادت رسیده‌اند اما آقای آل‌هاشم بعد از چند ساعت به شهادت رسیده است.
حادثه به روایت وزیر راه
مهرداد بذرپاش، وزیر راه، ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور را اینطور روایت می‌کند: ۳ بالگرد حدود ساعت ۱۳:۱۵ پرواز کردند. بالگرد رئیس‌جمهور طبق پروتکل بین ۲ بالگرد دیگر قرار گرفت. من، مهندس محرابیان و آقای اسماعیلی، تعدادی از محافظان رئیس‌جمهور و چند خبرنگار در بالگرد اول بودیم. حدود ساعت ۱۳:۴۰ دیدم کادر پرواز با یکدیگر صحبت می‌کنند. من از مهندس پرواز پرسیدم که چه اتفاقی افتاده که گفتند بالگرد رئیس‌جمهور را گم کرده‌ایم. کاپیتان بالگرد دو سه دور در منطقه زد اما نتوانست بالگرد رئیس‌جمهور را پیدا کند. در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که امکان داشت و در نزدیکی معدن مس سونگون ۲ بالگرد فرود آمد. با چند نفر از سرنشینان بالگرد تماس گرفتیم. تلفن برخی از آنها زنگ می‌خورد. مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، استاندار و آقای آل‌هاشم؛ اما پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم. این تماس‌ها تا حدود ساعت ۱۴:۳۰ ادامه داشت. بعد با مرکز کنترل فضای کشور تماس گرفته شد و ما توانستیم موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دهیم.

 کیهان 
ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم وعده الهی برای محو رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد
جمعی از مقامات و شخصیت‌های کشورهای مختلف که به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت به ایران سفر کرده بودند، دیروز در حاشیه این مراسم، با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و مراتب تسلیت دولت و ملت کشور متبوعشان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند. آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه، پیش از ظهر دیروز در دیدار رهبر انقلاب اسلامی مراتب تسلیت و تعزیت خود را به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و همچنین به ملت و دولت ایران اعلام کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی ملت فلسطین به‌ویژه مردم غزه، متقابلاً شهادت فرزندان آقای هنیه را تبریک و تسلیت گفتند و از صبر رئیس دفتر سیاسی حماس تمجید کردند.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به مقاومت فوق‌العاده مردم غزه که موجب تعجب جهانیان شده است، گفتند: چه کسی باور می‌کرد که روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.ایشان تأکید کردند: در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند.رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که درباره تحقق دو وعده خداوند به مادر حضرت موسی است، افزودند: اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از «بحر» تا «نهر» تشکیل شود، فرا خواهد رسید.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: آقای مخبر که بر اساس قانون اساسی مسئولیت امور اجرائی کشور را برعهده ‌دارد سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور فقید را درباره فلسطین، با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد.
بدرقه تا بهشت روی دوش میلیون‌ها مردم قدرشناس
پیکرهای مطهر سیدالشهدای خدمت انقلاب اسلامی و یارانش در میان حضور میلیونی مردم و دل‌های شیفته و داغدارشان در تهران تشییع شد. همین اتفاق روز سه‌شنبه در تبریز و قم روی داد و مردم عزیز و سرافراز این دو شهر در سوگ شهید آیت‌الله رئیسی و یارانش غوغا و رستاخیز به پا کردند، پیش از آغاز تشییع شهدا در دانشگاه تهران، حامد شاکرنژاد به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت. میلاد عرفانپور و محمد رسولی نیز شعرخوانی کردند. سپس رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ایراد سخن پرداخت. بعد از آن نیز حاج مهدی رسولی مداحی کرد. سپس، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در دانشگاه تهران و در میان خیل عظیم تشییع کنندگان، بر پیکر شهدای سرافراز خدمت نماز اقامه کردند.رهبر معظم انقلاب پس از اقامه نماز، نوه‌های شهید آیت‌الله رئیسی را در آغوش گرفتند و مورد دلنوازی قرار دادند. مردم بعد از پایان اقامه نماز، خطاب به ولی امر مسلمین شعار دادند: «ای پسر فاطمه، تسلیت تسلیت»؛ «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»پیکر شهیدان خدمت و جهاد؛ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران تا میدان آزادی تشییع شد.علی‌رغم گذشت ساعتی از آغاز تشییع شهدا، حوالی میدان انقلاب آکنده از جمعیت بود. پس از حدود ۵ ساعت تشییع در میان حضور میلیونی مردم، پیکرهای مطهر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان به میدان آزادی رسید.
ادای احترام ۷۰ تن از سران و مقامات کشورها به رئیس‌جمهور شهید و همراهان
۷۰ تن از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام رئیس‌جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند.
امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، رؤسای جمهور تونس، سوریه و تاجیکستان، نخست‌وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، رؤسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و رؤسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین رؤسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست‌وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی هستند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست‌جمهوری، به مقام شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند. همچنین وزرای امور خارجه لبنان، مصر، تونس، عربستان سعودی، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، سریلانکا، افغانستان، پاکستان، بحرین، ونزوئلا و ترکیه، وزیر مشاور در امور نخست‌وزیری اردن، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی، وزیر امور مجاهدان الجزایر، وزیر مشاور در امور توسعه روستایی سریلانکا، وزیر بازرگانی پاکستان، وزیر کشور پاکستان، وزیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات پاکستان، وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، عضو کابینه صربستان، وزیر مشاور ریاست‌جمهوری نیکاراگوئه، وزیر شهرسازی دولت‌های محلی و خدمات عمومی مالدیو به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور، وزیر اوقاف و امور دینی عمان به عنوان فرستاده ویژه سلطان، وزیر مشاور صربستان و وزیر مشاور امارات نیز از دیگر مقامات خارجی حاضر در این مراسم بودند که به مقام والای رئیس‌جمهور شهید کشورمان ادای احترام کردند.

 ایران
تصویب مصوبات اقتصادی هیأت دولت پیش از مراسم تشییع شهدا
نخستین جلسه هیأت دولت بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی ساعت ۶ صبح چهارشنبه، پیش از مراسم تشییع شهدای خدمت به ریاست سرپرست قوه مجریه و حضور تمامی اعضا برگزار شد.سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه هیأت دولت مجدداً از همه اعضا خواست که بدون تعلل و با همان روحیه همیشگی مشی رئیس جمهور فقید را ادامه دهند و در این مدت باقیمانده از دولت به مردم نشان دهند که ثمرات دولت آیت‌الله رئیسی چه نتایج بزرگی‌برای آینده ایران خواهد داشت.
وی با اشاره به حضور سران و مقامات و هیأت‌های دیپلماتیک کشورهای دنیا در مراسم ادای احترام به آیت‌الله رئیسی، تصریح کرد: مقامات خارجی و هیأت‌های دیپلماتیک و میهمان می‌بایست با همراهی وزرا و در نهایت احترام مورد توجه ویژه قرار گیرند و تکریم شوند. دکتر مخبر همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نشست سران برای انتخابات پیش رو به همه اعضای دولت تأکید کرد با تلاش حداکثری برای حفظ وفاق ملی و افزایش رضایت و مشارکت مردم تلاش کنند.
در این جلسه هیأت دولت رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست وزارت امورخارجه گزارشی از نحوه استقبال از هیأت‌های دیپلماتیک در برنامه روز گذشته ارائه کردند.
در ادامه چند مصوبه پیشنهادی در خصوص تسهیل امور گمرکی در پایگاه‌های مرزی، حریم راه‌ها و موافقتنامه‌های همکاری‌های خارجی در دستور کار هیأت دولت قرار گرفت و پس از بحث و بررسی تصویب شد.

 جمهوری اسلامی 
کشورهای اروپایی در صف به رسمیت شناختن کشور فلسطین
دولت‌های نروژ، اسپانیا و ایرلند اعلام کردند کشور فلسطین را ۲۸ مه (هشتم خرداد) به رسمیت خواهند شناخت. به گزارش روزنامه ال پائیس، براساس گزارش‌های رسانه‌های مختلف، دولت‌های اسپانیا، نروژ و ایرلند تاریخی را که در آن کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، اعلام کردند. یوناس گار استور نخست‌وزیر نروژ به عنوان نخستین کشور اعلام کرد که کشور فلسطین را در ۲۸ مه (هشتم خرداد) به رسمیت می‌شناسد و از سایر کشورها خواست تا از آن پیروی کنند. وی گفت: جنگ کنونی غزه کاملاً روشن کرده است که دستیابی به صلح و ثبات باید براساس حل مسئله فلسطین باشد. پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا نیز برنامه دقیق خود را در این باره اعلام کرد.روزنامه «آفتن‌پوستن» و شبکه تلویزیونی «ان‌آرکی» نروژ نیز خبر دادند که دولت نروژ برنامه خود برای به رسمیت شناختن فلسطین را اعلام کرده است. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دولت ایرلند هم، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. سیمون هریس نخست‌وزیر ایرلند اعلام کرد که در اقدامی مشترک با اسپانیا و نروژ با هدف دستیابی به «صلح دائم» میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، در ۲۸ مه آینده، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختن فلسطین را محکوم کرده است و در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده این اقدام «به تروریسم بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود و هرگونه چشم‌انداز صلح را به خطر می‌اندازد».

 وطن امروز
اطلاعیه ستاد کل درباره عملیات یافتن بالگرد رئیس‌جمهور
مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دنبال وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور و هیأت همراه و وجود شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه و نیز حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آنها با محل سقوط بالگرد، در مجموع نیروهای امدادی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جست‌وجو را آغاز کردند.
در این شرایط ستاد کل نیروهای مسلح پس از اعلام همکاری کشورهای دوست، با پیشنهاد نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت کرد اما با وجود اینکه ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت به ترکیه بازگشت.
نهایتاً در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه نقطه دقیق حادثه سقوط بالگرد توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.
پهپادهای مجهز به «رادار سار» قادر به تشخیص و کنترل نقاط زیر ابرهای فشرده هستند. همچنین مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال پیام‌هایی از تلاش‌ و همکاری‌ و همدردی همه کشورها از جمله روسیه، چین و بویژه کشور دوست ترکیه تشکر و قدردانی کرد.

 جوان 
دیدار فرماندهان کل ارتش و سپاه با خانواده شهدای خلبان سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه با حضور در منزل شهیدان امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی، امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی با خانواده این شهدای والامقام دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش به همراه امیر سرتیپ خلبان میرسمیعی فرمانده آشیانه جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود جعفری فرمانده پایگاه شکاری شهید لشکری مهرآباد، امیر سرلشکر موسوی و سردار سرلشکر سلامی را همراهی کردند.

 اعتماد 
نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد
محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در سفر به تهران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و مراتب تسلیت دولت و ملت این کشور در پی شهادت رییس‌جمهور و همراهانش را اعلام کرد. سودانی در این دیدار خطاب به رهبر انقلاب گفت: در این شرایط متاثر‌کننده به دیدار حضرتعالی آمدم تا مراتب حزن، اندوه و تعزیت دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ایران اعلام کنم. آنچه ما از آقای رییسی، رییس‌جمهور شهید ایران دیدیم چیزی جز صدق، اخلاص، پاکی، کار و تلاش و خدمت به مردم نبود.نخست‌وزیر عراق همچنین با اشاره به حضور میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع رییس‌جمهور شهید ایران گفت: تصاویری که من امروز از تلویزیون دیدم پیام‌های روشنی داشت که مهم‌ترین پیام آن، عمق ارتباط مستحکم مردم با مسوولان در جمهوری اسلامی، به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و این حادثه ناگوار است.سودانی تاکید کرد: پیام دیگر حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع این است که باید به مردم خدمت کرد و این تشییع باشکوه، نتیجه خدمت به مردم است و این درس باید سرلوحه ما در عراق نیز باشد.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار، با قدردانی از سفر نخست وزیر عراق به تهران برای ابراز همدردی، گفتند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رییس‌جمهور برادر بسیار خوب و مسوولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود.رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اکنون آقای مخبر بر اساس قانون اساسی مسوولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اند و ان‌‌شاءالله همان مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها با دولت عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

 اطلاعات 
اذعان به ناتوانی آمریکا در جلوگیری از فروش نفت ایران
وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع مجلس سنای این کشور اذعان کرد که دولت جو بایدن هر روز برای مقابله با منابع مالی ایران تلاش می‌کند اما نتوانسته مانع فروش نفت این کشور شود. «آنتونی بلینکن» تأکید کرد: دولت بایدن بارها تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و طرف‌های دخیل در انتقال نفت ایران وضع کرده است. بلینکن گفت: ما با اعمال بیش از ۶۰۰تحریم به طور مکرر با ایران مقابله کرده‌ایم. «تد کروز» نماینده مجلس سنای آمریکا که عضو حزب جمهوریخواه است نیز گفت از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، فروش نفت ایران از ۳۰۰هزار بشکه در روز به ۲میلیون بشکه رسیده است. کروز همچنین مدعی شد تعداد کشتی‌های ناشناس ایران که نفت این کشور را منتقل می‌کنند در نوامبر ۲۰۲۱حدود ۷۰فروند بود که در حال حاضر به بیش از ۴۰۰فروند رسیده است.
عزاداری در «جامو و کشمیر» برای رئیس جمهوری ایران
صدها نفر از عزاداران در منطقه «جامو و کشمیر» هند برای شهادت رئیس جمهوری ایران و همراهانش، دسته‌ عزاداری به راه انداختند.عزاداران، تصاویر رئیس جمهوری فقید ایران و دیگر همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد را به همراه داشتند و شعارهایی سر دادند و از نقش ایران در جهان اسلام تمجید کردند.عزاداران به رئیس جمهوری فقید ایران و سایر شهدای این حادثه ادای احترام کردند. رسانه‌های کشمیر هم از تعطیلی یک روزه یک منطقه شیعه‌نشین در شمال ایالت جامو و کشمیر هند در عزای درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهوری ایران و هیات همراه وی خبر دادند.شهر «ماگام» و مناطق شیعه‌نشین منطقه «بودگام» در بخش مرکزی ایالت جامو و کشمیر در سوگ درگذشت ابراهیم رئیسی، شهر را تعطیل کردند. شاهدان عینی گفتند تمامی مغازه‌های شهر ماگام تعطیل شدند و صدها نفر از عزاداران، دسته‌ عزاداری به راه انداختند.
۶ نیروی وابسته به امارات در «مأرب» یمن کشته شدند
نیروهای انصارالله در استان «مأرب» در شرق یمن با حمله «تیپ‌های العمالقه» مورد حمایت امارات مقابله کردند. منابع قبایل در گفتگو با الاخبار تأکید کردند: گروه‌های مسلح تلاش می‌کردند تا در تعدادی از جبهه‌های منطقه «حریب» بین استان‌های «شبوه» و «مأرب» به سمت پایگاه‌های وابسته به ارتش یمن پیشروی کنند اما ارتش یمن توانست تلاش آنها را به شکست بکشاند.تلاش این گروه‌ها برای پیشروی بعد از دریافت تجهیزات نظامی از ابوظبی طی روزهای گذشته بوده است. به گفته منابع یمنی این گروه‌ها بیش از شش تن از نیروهای خود را در درگیری‌ها از دست دادند.
اتحادیه اروپا طرح تصرف دارایی‌های روسیه را تصویب کرد
وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت کشورهای اتحادیه اروپا طرحی را به منظور استفاده از ۹۰درصد درآمد‌های حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک تسلیحاتی به اوکراین را تصویب کردند. وی افزود: ما در اتحادیه اروپا تصویب کردیم که از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به منظور کمک به اوکراین استفاده کنیم و در نتیجه این فرآیند، سه میلیارد یورو از این پول‌های روسیه در سال جاری میلادی برداشت شده و ۹۰درصد از آن طبق برنامه‌ریزی برای پشتیبانی از ارتش اوکراین استفاده می‌شود.

 شهروند 
حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌‎جمهور شد
محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری طی حکمی «سیدمحمود حسینی‌پور» را به سمت سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور منصوب کرد. در متن پیام سرپرست ریاست‌جمهوری خطاب به سیدمحمود حسینی‌پور آمده است: به استناد اصول (۱۳۱) و (۱۲۴) قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و توانمندی جناب‌عالی، به‌ موجب این حکم به سمت «سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور» منصوب می‌شوید. امید است در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر _ عجل الله تعالی فرجه الشریف _ و پیروی از منویات مقام معظم رهبری _مدظله‌العالی_ با توجه به اصول عدالت‌محوری، پاکدستی و فسادستیزی، حفظ روحیه انقلابی و جهادی و با سرلوحه قرار دادن «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و مفاد «عهدنامه مدیران دولت مردمی» در تحقق شعار «دولت مردمی- ایران قوی» موفق و سربلند باشید.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

شهید رئیسی عمر با برکت خود را وقف خدمت به اسلام و مردم کرده بود
مهر/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه رئیس جمهور شهید، مسؤولیت خطیری را که بر دوش گرفته بود به خوبی درک کرده بود افزود: وی در مسیر خدمت به مردم سر از پا نمی شناخت و این امر نشاندهنده مسوولیت پذیری وی بود. آیت الله رجبی عنوان کرد: آیت الله رئیسی صادقانه با مردم برخورد می کرد و همواره خود را خادم ملت بزرگ ایران می دانست. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: رییس جمهور در دفاع از مظلومان و جبهه مقاومت اسلامی خود را مسئول می‌دانست و در این عرصه نیز در میدان حضور فعالی داشت. آیت الله رجبی با بیان اینکه آیت الله رئیسی عمر با برکت خود را وقف خدمت به اسلام و مردم کرده بود افزود: او در عرصه های مختلف خدمتگزاری به مردم، پرتلاش و مجاهدانه عمل می کرد.

خلوص نیت و خدمت نتیجه‌ای جز محبت خدا و مردم در پی ندارد
ایکنا/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیوند خلوص نیت و خدمت نتیجه‌ای جز محبت خدا و مردم در پی ندارد گفت: اخلاص و خدمتگزاری همراه با خصوصیات دیگر مانند تواضع و فروتنی بسیار زیاد، سبب شد تا مردم جذب رئیس جمهور شهید شوند. آیت‌الله عبداللهی بیان کرد: خصوصیت دیگر ایشان جهانی‌ فکر کردن و همراهی با جریان مقاومت در منطقه بود؛ قبله او غرب نبود و نگاه جامعی در عرصه بین‌المللی داشت و به خصوص در حمایت از جبهه مقاومت تلاش خود را به کار برد؛ در اوج جریانات بعد از طوفان الاقصی و مسائل مرتبط با غزه، همراهی کامل بین میدان عمل و دیپلماسی را شاهد بودیم و اینطور نبود که دو جریان مشاهده شود که بعضا در تضاد با هم باشند.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: به نظر بنده اصل اساسی در گرایش ملت به ایشان، تواضع و فروتنی و مقاوم‌بودن روحی ایشان بود.

آلمان از حکم بازداشت علیه نتانیاهو پیروی می‌کند
ایسنا/ استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌ که آیا برلین حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را اجرا می‌کند یا خیر؟ گفت: بله، ما به‌طور قطع از قانون پیروی می‌کنیم. این اظهار نظر پس از آن انجام گرفته است که ران پروسور، سفیر رژیم صهیونیستی در برلین از دولت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان خواست تا از دیوان کیفری بین‌المللی سرپیچی کند.

واکنش آمریکا به اقدام اروپایی‌ها در به‌رسمیت شناختن استقلال فلسطین
ایسنا/«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «رئیس‌جمهور بایدن یک حامی قدرتمند راه‌حل ۲ دولتی است. او معتقد است که یک دولت فلسطینی باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرف‌ها به‌رسمیت شناخته شود نه به‌رسمیت‌شناختن یکجانبه».

۶۵ درصد تونل‌های حماس هنوز سالم است
تسنیم/ نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد که اطلاعات ایالات متحده نشان می دهد تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد از مبارزان حماس از ۷ اکتبر تا کنون جان باختند و حدود ۶۵ درصد از تونل های این گروه هنوز سالم هستند. این رسانه همچنین می‌گوید که مقامات آمریکایی معتقدند حماس در ماه‌های اخیر هزاران عضو جدید را جذب کرده است. این گزارش می‌افزاید که مسئولان دولت بایدن به شدت نگران قدرت و توان حماس برای جذب هزاران نیروی جدید طی ماه‌های گذشته و در زمان جنگ هستند که همین مسئله به نیروهای این جنبش این امکان را داده تا ماه‌ها در برابر حملات رژیم صهیونیستی مقاومت کنند.

صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری
مهر/ پیمان جبلی رئیس صداوسیما با اشاره به تشکیل ستاد انتخابات عنوان کرد: روز اول خرداد ستاد انتخابات با حضور همه بخش‌های محتوایی، پشتیبانی و فنی اولین جلسه اش را تشکیل داد. سرپرست ستاد انتخابات منصوب شد و از همان روز با همه نهادهای برگزار کننده انتخابات در تعامل هستند. فکر می‌کنم به زودی هم جلسه مشترک ما و هیأت‌های اجرایی برگزار می‌شود. رئیس صداوسیما با اشاره به برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری بیان کرد که این مناظره‌ها قرار است به شکلی موثرتر و به دور از آسیب‌هایی که در دوره های قبل وجود داشت، برگزار شود.

تأکید پنتاگون بر حمایت آهنین از اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود گفتگو کرد و هر دو بر”علاقه مشترک خود در شکست پایدار حماس و آزادی فوری همه اسرا تاکید کردند. “آستین در این گفتگو ضمن تاکید بر «حمایت آهنین» واشنگتن از تل آویو، مخالفت «قوی» واشنگتن را با درخواست‌های «ظالمانه» دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه گالانت و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تکرار کرد. رئیس پنتاگون همچنین از اسرائیل خواست گذرگاه مرزی رفح را بازگشایی کند و از ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه اطمینان حاصل کند و تاکید کرد که اسرائیل باید «مکانیسمی مؤثر برای رفع منازعه عملیات‌های انسانی و نظامی در داخل غزه» ایجاد کند.

کلمبیا در فلسطین سفارت افتتاح می‌کند
ایسنا/ «لوئیس موریلو» وزیر خارجه کلمبیا گفت «گوستاوو پترو» رئیس جمهور کشورش که از منتقدان سرسخت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود دستور داده است تا سفارت این کشور در رام الله واقع در کرانه باختری راه اندازی شود. طبق گزارش سایت شبکه اسکای نیوزکلمبیا بعد از آنکه رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که نتانیاهو مرتکب نسل‌کشی می‌شود روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد.پترو ابتدای ماه جاری میلادی از دادگاه کیفری بین المللی خواستار صدور حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده بود.

حوثی‌ها سلاح‌هایی دارند که تا دریای مدیترانه می‌رسد
دانشجو/ یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به خبرگزاری بلومبرگ گفت که دولت آمریکا از توانایی یمنی‌ها برای گسترش دامنه حملات خود به کشتی‌ها در خارج از دریای سرخ و خلیج عدن تا دریای مدیترانه نگران است. او بدون ذکر نام خود افزود: گروه انصارالله یمن سلاح‌های پیشرفته در اختیار دارند و موشک‌های بالستیکی که به شکل بی سابقه مستقر کرده‌اند؛ علاوه بر این آن‌ها از پهپاد‌ها در حملات خود استفاده می‌کنند.

جلسه گروه‌های مقاومت با سلامی و قاآنی در تهران
تسنیم/ در حاشیه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت، جلسه‌ای با حضور جمعی از گروه‌های مقاومت با حضور سردار سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه برگزار شد. در این جلسه، آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه و عملیات طوفان الاقصی و نقش جبهه مقاومت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر استمرار جهاد و مبارزه تا پیروزی کامل مقاومت فلسطین در غزه با مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت در منطقه تأکید شد.

مراسم بزرگداشت شهید رئیسی از سوی امام خامنه‌ای؛ شنبه ۵ خرداد
تسنیم/ به‌منظور بزرگداشت آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید، آیت الله آل‌هاشم امام جمعه فقید تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید، مالک رحمتی استاندار فقید آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و عزیزان کادر پرواز، مجلس بزرگداشتی از سوی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز شنبه ۵ خرداد از ساعت ۹:۳۰ صبح در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *