خبر روز ۱۴۰۳/۰۳/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ظرف ۵۰ روز آینده
هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی اظهار کرد: در صف خدمتگزاری به مردم خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین روزهایی پیش‌بینی کرده است. وی در همین رابطه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اداره کشور با موافقت مقام معظم رهبری به‌عهده معاون اول خواهد بود و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری با ایشان است. طحان‌نظیف افزود: همچنین شورایی متشکل از رئیس مجلس، رئیس قوه‌قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد و باید ترتیبی اتخاذ کنند تا ظرف مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و طبق قانون اساسی هیچ‌خللی به‌وجود نخواهد آمد. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که رئیس‌جمهور آینده برای چه مدت زمانی انتخاب خواهد شد، گفت: براساس قانون اساسی دوره ریاست‌جمهوری چهار ساله بوده و منتخب بعدی مردم برای دوره چهار ساله انتخاب خواهد شد.

 همشهری 
عزای عمومی در خارج برای رئیس‌جمهور ایران
همزمان با اعلام خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران در جریان حادثه برای بالگرد او و همراهان، بسیاری از کشورها با ارسال پیام‌های تسلیت، همدردی خود را با مردم ایران اعلام کردند. در این میان برخی کشورها نیز با اعلام عزای عمومی بالاترین میزان همدردی را نسبت به شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه نشان دادند. اعلام عزای عمومی از سوی دولت‌های خارجی عمق نفوذ فرهنگی و دیپلماسی عمومی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین‌المللی نشان داد.
پاکستان: دولت پاکستان کمتر از ۲ ساعت پس از اعلام رسمی شهادت رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که به‌مدت یک روز عزای عمومی برقرار خواهد بود.
لبنان: دومین کشوری که عزای عمومی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد، لبنان بود. در همین ارتباط «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان ۳ روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.
سوریه: بعد از پاکستان و لبنان، سوریه نیز به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران عزای عمومی اعلام کرد. عزای عمومی در سوریه به‌مدت ۳ روز اعلام شد.
عراق: در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش، دولت عراق هم یک روز عزای عمومی اعلام کرد.
هند: نه فقط کشورهای منطقه، بلکه در خارج از منطقه و در کشور هند هم به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران اعلام عزای عمومی شد. سخنگوی وزارت کشور هند در این ارتباط اعلام کرد که به نشانه احترام به درگذشت این چهره‌های عالی‌رتبه(رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه)، دولت هند تصمیم گرفته است که ۲۱ مه (اول خرداد) را در سراسر هند عزای عمومی اعلام کند.

 کیهان 
رهبر معظم انقلاب: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوائی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه‌السلام جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان‌الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثه‌ ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه‌ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با‌ ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.
در این حادثه‌ سنگین شخصیت‌های برجسته‌ئی مانند حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه‌ محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می‌گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس‌جمهور و خانواده‌های محترم همراهان به‌ویژه والد ماجد جناب آقای آل‌هاشم معروض می‌دارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای

 ایران 
تجمع مردم تهران در سوگ رئیس جمهور شهید
در پی شهادت آقای رئیسی رئیس جمهور و همراهان وی، عصر دیروز اجتماع «امام رضایی‌ها برای شهادت خادم‌الرضا» همزمان با سراسر کشور، از ساعت ۱۶ عصر در میدان ولیعصر تهران برگزار شد و اقشار مختلف مردم در این مراسم به سوگواری پرداختند. همچنین دانشگاهیان دانشگاه‌های شهر تهران هم صبح دیروز در محل مسجد دانشگاه تهران اجتماع کرده و با حضور سخنرانان مختلف یاد و نام رئیس جمهور شهید و همراهان او را گرامی داشتند.
جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی مخبر
در پی اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور و همراهانش، جلسه فوق‌العاده دولت صبح روز گذشته‌ به میزبانی دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. قالیباف و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای،‌ رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب، ‌مردم شریف ایران و معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تأکید کردند.
تشریح مصوبات جلسه فوق‌العاده هیأت وزیران از زبان سخنگوی دولت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگویی به تشریح مصوبات جلسه فوق‌العاده هیأت دولت پرداخت و اظهار کرد: محور اصلی صحبت‌های اعضای هیأت دولت این بود که دکتر رئیسی تأکید داشتند، مسیر خدمت به مردم نباید دچار وقفه شود. سخنگوی دولت تصریح کرد: در کنار مصوبات جاری هیأت وزیران که بدون توقف انجام شد، معاون اول رئیس‌جمهور، دستور تشکیل ۶ کمیته اجرایی برای مدیریت این شرایط شامل کمیته تشریفات برای تشییع شهدا، کمیته اقتصادی برای تمرکز بر بازار در مسیر خدمت به مردم، کمیته رسانه و کمیته بین‌الملل برای هماهنگی حضور مقامات خارجی در مراسم تشییع شهدا را صادر کرد. بهادری جهرمی افزود: علی باقری معاون وزیر امور خارجه با دستور معاون اول به عنوان مسئول کمیته بین‌الملل منصوب شد.

 وطن امروز
آخرین اخبار از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی در تهران و شهرستان‌ها
ستاد بزرگداشت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور با انتشار بیانیه‌ای جزئیات مراسم تشییع آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید کشورمان را به شرح زیر اعلام کرد: مراسم بدرقه شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و ۷ نفر از شهدای خدمت اول خرداد ۱۴۰۳ (امروز) ساعت ۹ از میدان شهدا تا مصلای شهرستان تبریز برگزار خواهد شد. پیکر رئیس‌ جمهور و همراهان پس از تبریز، عصر سه‌شنبه (امروز) با حضور گسترده مردم انقلابی، متدین و قدرشناس قم در این استان تشییع خواهد شد. همچنین محسن منصوری، رئیس کمیته تشییع شهدا درباره آیین تشییع آیت‌الله رئیسی گفت: مراسم تشییع شهید رئیسی و همراهانش صبح چهارشنبه در تهران از دانشگاه تهران تا میدان آزادی برگزار می‌شود. همچنین عصر چهارشنبه مراسم فشرده‌ای با حضور میهمانان بین‌المللی و هیأت‌های خارجی در تهران برگزار خواهد شد. پنجشنبه نیز صبح مراسم تشییع در خراسان جنوبی برگزار می‌شود و مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت‌الله رئیسی پنجشنبه عصر در حرم امام رضا _ علیه السلام _ برگزار خواهد شد.
دستور سرلشکر باقری برای بررسی علل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، هیات عالی‌رتبه‌ای را با مسؤولیت سردار علی عبدالهی، معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح مأمور بررسی ابعاد و علل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور کرد.‌

 جوان 
لاهه جانیان اسرائیلی را کنار قربانیان فلسطینی قرار داد
دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه که چند هفته تحت فشار رژیم صهیونیستی و متحدانش بود تا حکم بازداشت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را صادر کند، گفته که «به دنبال این کار» است ولی برای اینکه حجم انتقادات از خود را کم کند، قربانی را هم در کنار جنایتکار قرار داد و گفت که علیه رهبر حماس هم حکم صادر خواهد کرد. جنبش حماس در واکنش به موضع دادستان دادگاه کیفری، اعلام کرد که این اقدام دیوان بین‌المللی غیرعادلانه و یکسان قرار دادن قربانی و جنایتکار است. واکنش حماس به سخنان کریم‌خان، دادستان دیوان دادگستری بین‌المللی است که دیروز در گفتگو با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان گفت: «این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل است. همانند یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، که برای او همچنین به دنبال صدور حکم بازداشت «به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت خواهد بود.»

 خراسان
سکوت یک دقیقه ای شورای امنیت به احترام شهید رئیسی
اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش از آغاز جلسه دیروز خود به احترام شهدای سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان وی یک دقیقه سکوت کردند. دیروز همچنین در کنفرانس امنیت هسته‌ای در وین نیز حاضران برای تسلیت درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران یک دقیقه سکوت کردند. این درخواست سکوت از سوی رافائل گروسی رئیس جلسه قبل از شروع نشست اعلام شد.
امیرعبداللهیان جانباز شیمیایی بود
محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان با بیان این که آقای دکتر امیرعبداللهیان خصوصیات بارزی داشت که ایشان را در داخل وزارت خارجه بسیار محبوب کرده بود، خلوص را مهم ترین ویژگی وی برشمرد و گفت : هر کسی ممکن است نسبت به سیاست هایی که وزیر خارجه مجری آن هاست زاویه داشته باشد اما راجع به شخص ایشان کسی را ندیدم که در صداقت و خلوص و تلاشش شک داشته باشد و به نظرم پاداش خلوصش را با شهادت گرفت. وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان وزیری بود که از دل وزارت خارجه آمده بود و از بیرون نبود و همه همکاران ما ایشان را از خودشان می دانستند و رفتارشان هم طوری بود که ایشان را خودی و متواضع و به اصطلاح خاکی می‌دانستند. با همه رفیق بود و به همه احترام می‌گذاشت مخصوصا با سطوح پایین وزارت چه زمانی که سفیر بود و چه زمانی که وزیر شد. وزیر خارجه سابق کشورمان با اشاره به حضور ۴۰ درصدی ایثارگران در وزارت خارجه گفت: آقای دکتر هم از ایثارگران برجسته جانباز شیمیایی بود که از اثرات آن رنج می‌کشید. ظریف با بیان این که دکتر امیرعبداللهیان از پیشنهادهای بنده به مرحوم رئیسی برای وزارت خارجه بود، گفت: بدون توجه به این که با عملکرد او موافق یا مخالف باشیم باید شهادت داد که بسیار فعال بود و با عقلانیت وزارت خارجه را مدیریت کرد. مخصوصا در ۸ ماه گذشته بعد از ۷ اکتبر و جنگ غزه که رفتار بسیار خردمندانه ای داشت و بحمدا… با دیپلماسی و هماهنگی توانستیم بعد از ترور دیپلمات هایمان در دمشق از این آزمون با موفقیت بیرون بیاییم که در این میان نقش ایشان و بالاتر نقش مقام معظم رهبری قابل ستایش است.

 رسالت
درخواست تایوان از چین برای توقف تهدیدات نظامی و سیاسی
ویلیام لای چینگ ته، رئیس جمهور جدید تایوان، در سخنرانی مراسم تحلیف خود در جمع شمار زیادی از مردم در مقابل دفتر ریاست جمهوری دوران استعمار ژاپن در مرکز تایپه، اظهار کرد صلح تنها انتخاب برای چین است و پکن باید به انتخاب مردم تایوان احترام بگذارد.رئیس جمهور جدید تایوان بار دیگر خواستار گفت وگو با مقامات چین شد و افزود: من از مقامات پکن می‌خواهم تا فشارهای سیاسی و نظامی بر تایوان را متوقف کرده و مسئولیت جهانی خود در قبال تایوان را بر عهده گرفته و برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و منطقه، سخت کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که جهان عاری از ترس وقوع یک جنگ است.

 قدس 
هشدار پلیس فتا درباره تشویش اذهان عمومی
سردار وحید مجید، رئیس پلیس سایبری کشور در اطلاعیه ای با اشاره به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه اظهار کرد: با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی هستیم. افراد در شرایط کنونی و حساس،ضمن عدم توجه به شایعات و اخبار غیرواقعی، از انتشار هرگونه محتوایی که به هر نحوی موجب تحریک و تشویش احساسات عمومی میشود، خودداری کنند.

 اعتماد
بازتاب شهادت ابراهیم رییسی در رسانه‌های جهان
فارن پالسی ادعا کرد که درگذشت ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور می‌تواند آینده نقش ایران در منطقه و جهان را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. این نشریه می‌نویسد که در دوران سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی‌تری دنبال و روابط ایران با قدرت‌هایی چون چین، هند و روسیه تقویت شد. همچنین اگر چه در ابتدا تصور می‌شد دولت او نسبت به مذاکرات هسته‌ای با غرب تمایلی نداشته باشد، تیم دیپلماسی دولت رئیسی تلاش کرد که برای احقاق حقوق ایران با ایالات متحده به شکل غیرمستقیم مذاکره کند. به عقیده فارن پالسی، صرف‌نظر از اینکه چه کسی جایگزین رئیسی می‌شود، راهبردی که او دنبال می‌کند احتمالا از سوی جانشین او نیز دنبال شود.
نیویورک‌تایمز نیز به خبر شهادت مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و در بحبوحه تنش‌ها در خاورمیانه، آن را بسیار حساس توصیف کرد. این روزنامه مدعی شد که سقوط ناگهانی بالگرد در روز یکشنبه که به شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان منجر شد، ممکن است باعث ‌شود جمهوری اسلامی ایران وارد دوره تازه‌ای از مسائل منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی شود.
مجله اکونومیست نیز به شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه واکنش نشان داد و مدعی شد که این حادثه می‌تواند جرقه بحران‌های بیشتر در منطقه باشد. جوئل روبین، معاون سابق وزیر امور خارجه در امور مجلس در دوران دولت اوباما به این نشریه گفت که احتمال درگذشت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش در سانحه بالگرد می‌تواند پیامدهای مهمی در سیاست منطقه‌ای ایران داشته باشد.

 مردم سالاری 
پیشنهاد ۸ تیربه ‌عنوان روز برگزاری انتخابات
مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: کلیات برنامه زمان بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در ستاد انتخابات کشور مورد بررسی قرار گرفت.محسن اسلامی ادامه داد: بر اساس این کلیات زمان بندی، یک نسخه به شورای نگهبان ارسال شد و منتظر پاسخ این شورا درباره آن هستیم.اسلامی اضافه کرد: از ناحیه ستاد انتخابات کشور تاکنون هیچگونه کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.وی تأکید کرد: هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این کلیات زمان بندی مبنا قرار گرفته و به شورای نگهبان پیشنهاد شده است که بر این اساس، زمان ثبت نام داوطلبان هشتم خرداد ماه خواهد بود.

 آرمان ملی 
چین، چند شرکت آمریکایی را تحریم کرد
وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد :شرکت های آمریکایی را که در زمینه فروش تسلیحات به تایوان فعالیت می کنند در فهرست تحریم خود قرار داده است. در این گزارش آمده است؛ بر همین اساس، به منظور حفظ حا کمیت ملی، امنیت و منافع توسعه، مطابق با قانون تجارت خارجی جمهوری خلق چین، شرکت های نظامی «جنرال اتمیکس»، «جنرال داینامیک»، «ال کهید مارتین»، «کاپال گز» و «کپرگس» که در زمینه ارسال تجهیزات نظامی از جمله موشکهای زمین- هوا با تایوان همکاری میکردند، دیگر نمی تواند در سرزمین اصلی فعالیت کنند. این بیانیه افزود: مدیران ارشد این شرکتهای نامبرده حق ورود به خاک چین را نخواهد داشت.

 ابتکار 
تعطیلی سراسری روز چهارشنبه
محسن منصوری گفت: با توجه به درخواست های مکرر خانواده ها و مردم در استان های مختلف برای حضور در مراسم ها، از روز سه شنبه تا پایان هفته تمام امتحانات لغو خواهد شد و زمان برگزاری این آزمون ها توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.وی ادامه داد: استانداران مخیر هستند روزی که مراسم تشییع و بزرگداشت رئیس جمهور برگزار می شود، استان را تعطیل کنند. روز چهارشنبه هم سراسر کشور تعطیل خواهد شد تا مراسم‌ها به بهترین شکل برگزار شود.

 اطلاعات 
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی سیستانی برای ایران
آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی مرجع‌ تقلید شیعیان عراق، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفتند. دفتر این مرجع تقلید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: إنا لله وإنا الیه راجعون؛ خبر درگذشت جناب حجت الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید؛ ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغدار، از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی پیامی به شرح زیر صادرکرد:
«بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا الیه راجعون
با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی (ره) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم (ره) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می‌گوییم.بی تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمتگزاری به آستان قدسی حضرت امام علی بن موسی الرضا _ علیه السلام _، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد.از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به ویژه رهبری معظم (دام ظله)، و خانواده‌های داغدار مسألت داریم .
افشای طرح نابودی آرمان فلسطین
«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر، از طرحی پرده برداشت که برای نابودی آرمان فلسطین اجرا می‌شود و نسبت به خطرات آن هشدار داد و از فلسطینی‌ها خواست پس از این همه شتابی که جهان شاهد حمایت از مساله فلسطین است، این طرح را خنثی کنند.این مقام سابق قطری اعلام کرد پرونده فلسطین شاهد تلاش برای نابودی از سوی طرف‌هایی است که نامی از آنها نبرد و از فلسطینی‌ها خواست با تشکیل یک جبهه متحد که مانع تحقق چنین نقشه‌هایی ‌شود، این پروژه را ناکام کنند.حمد بن جاسم با بیان اینکه نمی‌خواهم به شواهد و دلایل بپردازم، تأکید کرد که تنها یک جبهه متحد فلسطینی در غزه و کرانه باختری می‌تواند این طرح را متوقف و خنثی کند.وی افزود: آنچه باعث شگفتی و سرخوردگی می‌شود این است که مواضع کشورهای عربی و اسلامی نسبت به فلسطین بی‌تفاوت شده است.

 شهروند 
یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم
رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با معاون اول رئیس‌جمهور، شهادت رئیس‌جمهور فقید ایران را تسلیت گفت و بر ادامه راه او در توسعه روابط صمیمانه دو کشور تأکید کرد.ولادیمیر پوتین، در این ارتباط تلفنی که ظهر دیروز صورت گرفت عمیق‌ترین تسلیت خود را نثار رهبر معظم انقلاب و همه مردم ایران کرد و خطاب به مخبر اظهار کرد: جنابعالی در جریان هستید که از روز گذشته تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا برای نجات زندگی ایشان کمک کنیم، اما متأسفانه فاجعه زودتر اتفاق افتاده بود.پوتین تأکید کرد: من شخصا و از نزدیک آقای رئیسی را می‌شناختم و هم‌اکنون شخصا ایشان را از دست داده‌ام. بدون شک ایشان یک وطن‌دوست واقعی بود که کشورش را بسیار دوست می‌داشت و ما نیز یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه ایران از این روزهای سخت نیز عبور خواهد کرد، بر ادامه راه رئیس‌جمهور شهید ایران در توسعه روابط فیمابین تأکید کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

با پیام رهبر معظم انقلاب ششمین دوره مجلس خبرگان آغاز به کار کرد
رسا/ مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز با حضور منتخبان ملت در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش آغاز شد.این مراسم با قرائت آیات شریفه قرآن و طنین انداز شدن سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. در این مراسم شخصیت های کشوری و لشکری از جمله سران قوا و دکتر مخبر که هم اکنون در فقدان شهید آیت الله رئیسی کار اداره امور اجرایی کشور را به دست گرفته، حضور دارند.نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری پس از ادای احترام به شهدای خدمت، برای شادی روح شهدای حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور فاتحه‌ای قرائت کردند.

مجلس خبرگان مظهر مردم‌سالاری اسلامی است
فارس/ ششمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با پیام آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در محل اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری قرائت شد، به شرح زیر است:خداوند عزیز و حکیم را سپاس که توفیق تشکیل ششمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری را به ملت بزرگ ایران ارزانی داشت. این مجلس یکی از پایه‌های اصلی نظامِ اسلامیِ مردم‌سالار است که در فاصله‌های زمانی معیّن به دست توانای ملت، استحکام می‌یابد، و سلامت و استمرار نظام را تضمین میکند. اعضای محترم و منتخبِ این مجلس، با مشیت الهی و با همت مردم، این فرصت را یافته‌اند که یکی از برترین نقش‌ها را در استحکام زنجیره‌ی پولادینِ رهبری نظام بر عهده بگیرند، و سزاوار است بخاطر این نعمت، سپاسگزار خداوند و قدردان مردم باشند.مجلس خبرگان مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ی این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ی مردم است. این روشن‌ترین نشانه و معرّف جمهوری اسلامی ایران است.ایشان در قسمت دیگری از این پیام تصریح کردند: دعوت عامّ ما از وجدانهای بیدار در سراسر جهان آن است که به تجربه‌ی شکست خورده‌ی نظامهای مدعی عدالت یا آزادی، ولی بیگانه از معنویت دینی بنگرند؛ ظلم و تبعیض و فساد فزاینده را؛ و نابودی امنیت اخلاقی را، و سستی بنیان خانواده و فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری را؛ و غلبه‌ی جهتگیری مغرضانه بر آگاه‌سازی صادقانه در رسانه‌ها را؛ و بسیاری از گره‌های کور دیگر در گستره‌ی نفوذ این نظامهای منافق و ریاکار و ستمگر را ببینند. و آن گاه در طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی تأمل کنند.امروز فاجعه‌ی غزه و نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ی رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بی‌دفاع و غیرمسلّح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومت های به اصطلاح: لیبرال غربی از این گرگ خونخوار، معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدانهای بیدار آشکار میسازد.امروز فرصت تازه‌ئی است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه‌ی دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ی بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.
بار دیگر توفیقات این مجلس محترم را از خداوند متعال مسألت میکنم. لازم میدانم یاد رئیس جمهور فقید و عزیز و همچنین امام جمعه‌ی معزّز تبریز را که عضو این مجلس بودند گرامی بدارم و علوّ درجات آنان را از خداوند رحیم مسألت کنم.

تسلیت آیت الله العظمی وحید خراسانی در پی شهادت آیت الله رئیسی
رسا/ حجت الاسلام والمسلمین محسن وحید خراسانی، فرزند آیت الله العظمی وحید خراسانی از طرف این مرجع تقلید شهادت رئیس جمهور را به دکتر مخبر تسلیت گفت. آیت الله العظمی وحید خراسانی در این پیام فقدان رئیس جمهور مردمی دولت سیزدهم را ضایعه ای تاسف بار خواند و برای ایشان از درگاه خداوند متعال علو درجات را طلب کرد.

پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی سبحانی
رسا/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان را تسلیت گفتند دراین پیام آمده است: ضایعه جانگداز شهادت رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی (قدس سره)، و هیأت همراه، دل‌های بیدار را تکان داد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود. و بحمدالله تا آنجا که شرائط اجازه می‌داد موفقیت بالایی داشت. اینجانب شهادت ایشان و هیأت همراه حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، و جناب آقای دکتر امیر عبداللهیان و دکتر رحمتی استاندار تبریز را به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و ملت سرفراز ایران و خانواده های معزز آنان تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای همگان غفران و رضوان الهی و علو درجه را خواهانم.

رئیس جمهور همواره شوق خدمت به مردم داشت
رسا/ آیت الله العظمی مظاهری در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفتند. دراین پیام آمده است: رئیس محترم جمهور، شخصیّتی متواضع و مردمی و پرکار بود که همواره شوق خدمت به ملّت را داشت و در این مسیر، تمام توان خود را مصروف نمود و ان‌شاءالله تعالی این تلاش صادقانه و صمیمانه در کارنامۀ ایشان در پیشگاه خداوند متعال و اولیاء حق«علیهم‌السّلام» به نحو احسن، مورد قبول و عنایت واقع گردد. ضمن عرض تسلیت به ملّت شریف ایران و مقام معظّم رهبری و خصوصاً به همۀ بازماندگان و خانواده‌های داغدار، از خداوند رحمان و رحیم، رحمت و رضوان و حشر با حضرت علی‌بن موسی‌الرّضا «علیه‌السّلام» را برای آن مهاجران خدمت‌‌گزار و نیز صبر و اجر و تسلّا برای خاندان‌های مُصاب را مسألت کرده و امید است میهن اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، با امداد و دعای مستجاب حضرت بقیه‌الله‌الاعظم«ارواحناله‌الفداء» از این حادثۀ پرتلاطم و دورۀ اضطراب، با پایمردی و هوشیاری و انسجام ملّی، عبور نموده و به آرامش و سربلندی و نیک‌بختی و صلاح و سداد الهی نائل آید.

امیدآفرینی و خدمت به مردم از مهمترین خصلت‌های آیت الله رئیسی بود
مهر/ آیت الله خاتمی اظهار کرد: آیت الله سیدابراهیم رئیسی مصداق آیه‌ای از سوره مریم است چراکه افرادی که ایمان دارند محبوب می‌شوند. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: امیدآفرینی، سخت کوشی و خدمت به مردم از مهمترین خصلت‌های آیت الله رئیسی بود و رضایت مردم همواره در اولویت وی قرار داشت. وی با ابراز تأسف از شهادت آیت الله رئیسی، امیر عبداللهیان و دیگر همراهان آنان خاطرنشان کرد: آیت الله آل هاشم امام جمعه آذربایجان شرقی دل‌ها را بهم نزدیک کرد و نمونه آن را می‌توانیم در اخذ هشتصد هزار رأی در انتخابات گذشته مشاهده کنیم.

آیت الله رئیسی با تواضع کامل در خدمت مردم بود
رسا/ آیت‌الله غروی با اشاره به خدمات ارزنده شهید آیت الله رئیسی به انقلاب اسلامی تا زمان ریاست جمهوری گفت: تلاش‌های بی‌دریغ این مجاهد فی سبیل الله یکی از نکات بارز شخصیتی ایشان بود. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: اینجانب با وی جلساتی داشتم، اما انتصاب ایشان در سمت‌های مختلف و حتی به دست آوردن کسوت ریاست جمهوری هیچ تغییری در روحیه ایشان نداشت؛ هیچ تکبری در وضعیت روحی و رفتاری ایشان ایجاد نشد و با تواضع کامل در خدمت مردم بود.

آیت الله موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
رسا/ پس از اتمام آیین افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری، جلسه غیر علنی آغاز شد و با برگزاری انتخابات، آیت‌الله موحدی کرمانی با ۵۵ رٱی به مدت دوسال به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در این جلسه ۸۳ نفر حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *