خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
یمن در آستانه حمله به اهداف جدید
سرتیپ یحیی سریع تصریح کرد: در صورت تداوم جنگ غزه و ورود یمن به مرحله پنجم و ششم نبرد با دشمن صهیونیستی، به اذن الهی، نیروهای مسلح یمن اهدافی را در هم می‌کوبند که هیچ‌کس انتظارش را ندارد. وی افزود: نیروهای مسلح یمن اکنون تجهیزات زیادی در چارچوب مرحله پنجم و ششم برای حمایت از مردم فلسطین در اختیار دارند. سریع تصریح کرد که در روزهای آینده جزئیات جدیدی در مورد کشتی‌هایی که از خطوط قرمز یمن عبور کرده‌اند فاش خواهد کرد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود که تشدید حملات یمن فقط شعاری برای کسب محبوبیت نیست، بلکه یک موضع عملی است و مردم یمن کاملا آماده هستند تا جان خود را فدا کنند و میلیون‌ها نفر برای دفاع از غزه در برابر دشمن اسرائیلی خواهند رفت.

 همشهری 
صهیونیست‌ها پرچم اسرائیل نصب نمی‌کنند
روزنامه اسرائیلی The Marker اعلام کرد امسال نصب پرچم اسرائیل روی خودروها و خانه‌های شهروندان در سالروز تأسیس این رژیم کاهش یافته است. در این گزارش گفته شده در سالروز تأسیس اسرائیل کمتر خانه و خودرویی دیده می‌شود که روی آن پرچم اسرائیل نصب شده باشد.
موشک وسط راهپیمایی شهرک‌نشینان
روز گذشته در همان ساعتی که شهرک‌نشینان صهیونیست در سدیروت مشغول راهپیمایی بودند، حمله موشکی به این شهرک انجام شد. گفته شده است که این حمله همزمان با راهپیمایی شهرک‌نشینان صهیونیست که خواهان اشغال مجدد نوار غزه و شهرک‌سازی در این منطقه بودند، انجام شده و ۳ موشک از شمال نوار غزه به سمت سدیروت شلیک شده است. این حمله موشکی باعث به هم ریختن راهپیمایی و فرار تظاهرات‌کنندگان شد.
رونمایی مقاومت عراق از پهپاد جدید
مقاومت اسلامی عراق، پهپاد جدید خود را رونمایی و اعلام کرد که به واسطه ۲ پهپاد از نوع «الأرفد» که برای نخستین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به یک هدف حیاتی در ایلات ضربه وارد کرده است. گفته شده این پهپادها برای هدف قرار دادن اهداف جدید دشمن قدیمی (اسرائیل) مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 کیهان 
پرونده «چای دبش» را اولین بار دولت مطرح و پیگیری کرد
رئیس قوه قضائیه در جریان سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه یاسوج گفت: شاید برخی از مطالب به گوش شما نرسیده باشد. در مورد چای دبش آن کسی که مسئله را از روز اول پیگیری و مطرح کرد خود دولت بود. معاون اول به محض شنیدن خبر موضوع را پیگیری و دنبال کرد و بعضی از افراد را جابه‌جا کردند. بازرسی ویژه دولت هم موضوع را پیگیری کرد. وزارت اطلاعات تمام قد وارد این موضوع شد سازمان بازرسی کل کشور (به عنوان قوه قضائیه) هم موضوع را دنبال می‌کرد. اژه‌ای با بیان این که پرونده چای دبش برای ما بسیار مهم بود و خود من در دانشگاه گفتم که بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار موضوع این پرونده بود که رقم خیلی بزرگی است، افزود: این چیز کوچکی نبود که یک شبه تکلیف آن را مشخص کنیم اما مع‌ذالک از آن روز تا امروز تعداد ۴۵ نفر به غیر از روز گذشته تفهیم اتهام شده بودند دیروز هم تعدادی احضار شدند. وی گفت: از دو وزیر که یکی از آن‌ها محکوم شده همچنین از معاون وزیر و سرپرست برخی نهادها سؤال و تحقیق شد و ده‌ها و صدها استعلام و بازرسی صورت گرفته و این پرونده به دقت زیر ذره‌بین قرار گرفت.

 ایران 
ترور یک بخشداردر سیستان و بلوچستان
به گفته منابع محلی، روز گذشته اسفندیار عظیمی، بخشدار منطقه گوهرکوه شهرستان تفتان استان سیستان ‌و بلوچستان پس از بازدید از یک واحد صنفی توسط افراد ناشناس ترور شده است. مقامات انتظامی و قضایی اعلام کردند که تحقیقات دراین‌باره در حال انجام است. پلیس سیستان و بلوچستان همچنین از انهدام یک باند اشرار مسلح با سوابق گروگانگیری و قتل خبر داد که طی عملیات صورت گرفته در شهرستان سراوان، ۲ نفر از اعضای این باند به هلاکت رسیدند و یک نفر دستگیر شده است.
دیدار خانواده شهروند زندانی ایرانی در عراق با امیرعبداللهیان
پدر و همسر محمدرضا نوری شهروند زندانی کشورمان در عراق در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، ضمن تشریح روند دستگیری و پرونده قضایی وی، خواستار تقویت تلاش‌ها برای آزادی و انتقال وی به کشور شدند. وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با اشاره به وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی برای حمایت از حقوق کنسولی ایرانیان در اقصی نقاط جهان، بر اهتمام ویژه مسئولان کشور بخصوص دستگاه دیپلماسی برای پیگیری پرونده آقای محمد‌رضا نوری تأکید کرد.
حزب‌الله بالن‌جاسوسی صهیونیست‌ها را شکار کرد
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: مجاهدان ما پس از ردیابی مداوم حرکت بالن جاسوسی که دشمن برای نظارت و جاسوسی از لبنان بر فراز مستعمره «ادمیت» به پرواز درآورده بود و پس از تعیین محل کنترل و هدایت آن، با موشک به سه هدف شلیک کرد. در این عملیات پایگاه پرتاب بالن مذکور هدف قرار گرفته شد؛ مکانیسم کنترل و هدایت آن به طور کامل منهدم شد و خدمه مدیریت آن نیز به شکل مستقیم هدف قرار گرفتند و اعضای آن کشته و زخمی شدند. رسانه‌های صهیونیستی نیز اعتراف کردند که در این عملیات کادر بالن جاسوسی ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفته و اعضای آن کشته یا زخمی شده‌اند.

 جمهوری اسلامی 
در شأن مردم ایران نیست که کمیته امدادی و با گرانی اداره شوند
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت‌الاسلام قاصدی دادستان دادگاه ویژه روحانیت و هیئت همراه، ضمن آرزوی توفیق برای خدمات برتر و بهتر برای خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی ایران بیان داشتند: ما در مقطع تاریخی هستیم که باید از همه نظر ممتاز باشیم و این امانت الهی را درست رعایت کنیم تا آن را به دست صاحب اصلی‌اش برسانیم.ایشان اظهار داشتند: در همین قرن اخیر با اینکه مردم به حسینیه‌ها و سقاخانه‌ها نسبت به مساجد احترام بیشتری قائل بودند و مهمترین اموال خود را وقت سیدالشهداء و حسینیه‌ها می‌کردند، اما وقتی رضاخان با بگیر و ببند، همین حسینیه‌ها و سقاخانه‌ها را جلوی چشم مردم تعطیل و تخریب کرد، صدای هیچ کسی به طرفداری از حسینیه‌ها بر نیامد! باید بدانیم که این خطر همیشه وجود دارد! اگر این امانت الهی را به درستی حفاظت نکنیم و هر روز از گوشه و کنار، اختلاسی و نجومی در بیاید؛ اگر خدای ناکرده مسئله‌ای پیش بیاید، معلوم نیست که با دین الهی چه خواهند کرد. آیت‌الله العظمی جوادی آملی افزودند: ما مردان بزرگی هستیم، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی ایرانی‌ها، چرا که هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، هر جا در این کشور پهناور قدم بگذارید، اثری باستانی را مشاهده می‌کنید، ما بزرگیم و کشور نیز دارای سرمایه‌های عظیم خدادادی است، لذا در شأن مردم ایران نیست که کمیته امدادی و با گرانی اداره شوند.
باکو در روز نکبت بهترین‌ها را برای اسرائیل آرزو کرد!
در میان انتقادهای بین‌المللی از نسل‌کشی اسرائیل در غزه و فشارها برای پایان دادن به این جنگ که این روزها حتی از زبان بزرگترین حامیان تل‌آویو هم شنیده می‌شود، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در پیامی «روز استقلال اسرائیل» را تبریک گفت و برای صهیونیست‌ها آرزوی بهترین‌ها را کرد! جمهوری آذربایجان طی سی سال گذشته روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی داشته و بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را از این رژیم خریداری می‌کند.

 وطن امروز 
رئیس‌جمهور ۲ قانون جدید ابلاغ کرد
رئیس‌جمهور «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را که در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به قوه‌قضائیه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد. رئیسی همچنین «قانون تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران» را برای اجرا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرد.
افزایش کیفیت اینترنت در دستور کار قرار گیرد
سیدابراهیم رئیسی دیروز در بیستمین مقصد جلسات نظارت ستادی از دستگاه‌های اجرایی، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفت و پس از بازدید از نمایشگاه آخرین خدمات و دستاوردهای ارتباطی و اطلاعاتی، دستور افتتاح ۶ پروژه بزرگ زیرساختی و آغاز اجرای قرارداد خرید انبوه تجهیزات ارتباطی از تولیدکنندگان داخلی از سوی اپراتورها را نیز صادر کرد. رئیسی با ضروری دانستن بهره‌گیری وزارت ارتباطات از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: یکی دیگر از ماموریت‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مساله افزایش کیفیت اینترنت برای مردم و کسب‌وکارهاست.

 جوان
در بررسی صلاحیت افراد بر مبنای اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد با بیان اینکه در بررسی صلاحیت افراد در هر کدام از مراحل تمامی اسناد و مدارک مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها نمی‌توان براساس شنیده‌ها و گفته‌ها عمل کرد بلکه بر مبنای اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: همان‌طور که قبلاً اعلام شد، اکثر افرادی که صلاحیتشان تأیید نشد، بحث در مورد صلاحیت علمی‌شان بود. در این انتخابات، موضوع آزمون بسیار مهم است. وی اضافه کرد: قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، توسط اعضای مجلس خبرگان نگاشته می‌شود و اگر این قانون نیز نیاز به تغییراتی دارد باید در مجلس خبرگان رهبری صورت بگیرد.

 خراسان 
دنیا فهمیده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است
آیت الله سید ابراهیم رئیسی که سخنران ویژه مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی امام رضا – علیه السلام – بود، با اشاره به جایگاه عدل در معارف اسلامی و رضوی افزود: یک عدالت‌ خواه داریم یک عادل؛ افرادی هستند که عادلند ولی حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی را به دست بگیرند و برای عدالت هزینه دهند. وی با دعوت محافل علمی به ارائه راهکار درباره مسائل کشور افزود: آن چه در محافل علمی بحث می شود باید در حوزه اجرا و عمل هم دیده شود. لذا انتظار دارم از محققان که تحقیقاتشان ناظر به مسائل اجرایی باشد. رئیس جمهور ادامه داد: توجه به دین بسیار زیاد شده است چون همه می بینند که عدالت و مبارزه با ظلم حق است و دنیا فهمیده است که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است. وی با ابراز تاسف از حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی و غربی از رژیم صهیونیستی و ناکارآمدی نظامات حقوقی بین المللی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین افزود: آزادی فلسطین و قدس شریف و حمایت از مظلومان غزه آهنگ یک‎صدای انسان های آزاده در دانشگاه های غرب شده است.

 مردم سالاری
تذکر میرتاج‌الدینی درباره تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی دیروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: گزارش هیات تحقیق و تفحص از حقوق‌های نامتعارف و نجومی آماده شده است منتها جلسات کمیسیون برنامه برای ارجاع این گزارش از لحاظ تعداد اکثریت اعضا به رسمیت نرسید و این گزارش بلاتکلیف ماند لذا قرار شد از اعضای کمیسیون برای اعلام موافقت امضا گرفته شود که این امضاها موجود است.وی ادامه داد: سوال این است که چرا هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه این گزارش را برای قرائت به صحن علنی ارجاع نمی‌دهد چون در این گزارش آسیب‌شناسی درباره زمینه‌های پرداخت حقوق‌های نجومی شده و به دنبال آن است که این راه‌ها بسته شود.
هشدار درباره وضعیت امنیتی و دفاعی اروپا
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا گفت اتحادیه اروپا در حال حاضر آن‌قدر «ازهم‌گسسته» است که نمی‌تواند یک پایگاه صنعتی مناسب برای تحقق اولویت‌های دفاعی و امنیتی اروپا تشکیل دهد.او در «اجلاس دموکراسی کوپنهاگ» گفت: «ما رهبری سیاسی اروپا در سطح ملی می‌دانیم که باید سرمایه‌گذاری بیشتری در امور دفاعی و امنیتی داشته و تاب‌آوری خود را افزایش دهیم. اما یک جنبه دیگر هم هست که باید روی آن کار کنیم: پایگاه صنعتی اروپا.» او قدرت امنیتی و دفاعی، اصول دموکراتیک و توسعه اقتصادی را سه اولویت اساسی اتحادیه اروپا برشمرد، اما اذعان کرد چالش‌هایی وجود دارد که کشورهای عضو این اتحادیه هنوز به آن‌ها رسیدگی نکرده‌اند.شارل میشل گفت: «اگر می‌خواهیم در حوزه دفاعی قابل‌اتکا باشیم، به یک پایگاه صنعتی نیاز داریم؛ اما امروز در این حوزه بسیار ازهم‌گسسته هستیم.

 آرمان ملی 
عملیاتی شدن قراردادهای سفرهای خارجی رئیس جمهور
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به موفقیت سیاست خارجی دولت سیزدهم در گسترش ارتباطات و دیپلماسی بین المللی تأکید کرد: در این دولت با کشورهای همسو، همسایگان و مستقل روابط بسیار مستحکمی برقرارشده است و همچنین عضویت ایران در سازمانهای مهم بین المللی امکانات و ظرفیت های فوق العاده ای است که باید وزارتخانه های ذیربط تفاهم ها، توافق ها و قراردادهای سفرهای خارجی رئیس جمهور را پیگیری و عملیاتی نمایند. مخبر از معاونین وزارتخانه ها خواست تا ظرف ده روز آینده در یک برنامه عملیاتی زمان بندی شده تمامی توافق ها، تفاهم ها و قراردادها پیاده سازی و تدوین و براساس آن گزارش عملکرد ماهانه ارائه شود.

 قدس 
۸۰ هزار قطعه زمین برای خانواده‌های سه فرزند
دبیر ستاد ملی جمعیت از اهدای ۸۰ هزار قطعه زمین مسکونی برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: دولت اراده کامل برای اجرای تمامی مشوق‌های جوانی جمعیت دارد. شکیبا محبی‌تبار اجرای ماده ۵ قانون تخفیفات ساخت مسکن برای خانواده دارای سه فرزند و بیشتر را مورد اشاره قرار داد و افزود: تخفیفات ۵۰ درصدی در ساخت مسکن و انشعابات از مشوق‌های این ماده قانونی است که توسط وزارت نیرو عملیاتی شد.

 اعتماد 
بازداشت مأمور خاطی که با یک خانم درگیر شد
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد: در پی انتشار ویدیویی از برخورد دور از شؤونات اخلاقی مامور، او بازداشت و در اختیار بازرسی قرار گرفت و معلق از خدمت شد. فراجا بارها تاکید کرده که هیچ نوع برخورد و رفتار غیرمتعارف را برنمی‌تابد و با ماموران خاطی برابر مقررات برخورد می‌کند. ضمن آنکه از شهروندان، به‌ویژه افراد متهم (نظیر خانمی که فیلم دستگیری‌اش منتشر شده) انتظار داریم به قانون و حکم بازداشت، تمکین کنند.
رأی جدید پرونده فائزه هاشمی احتمالا اواخر هفته آینده صادر می‌شود
وکیل فائزه هاشمی درباره آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت: سه تا چهار پرونده بود که خانم هاشمی محکومیت‌های متعددی داشت. از جمله تبلیغ علیه نظام و اهانت به مقدسات که ۳۷ ماه حبس داشتند که مقدار زیادی از آن را تا به حال تحمل کردند و منتظریم که ببینیم در ادغام پرونده‌ها چه رایی صادر می‌شود. محمدحسین آقاسی وکیل فائزه هاشمی درباره آخرین وضعیت موکل خود گفت: پرونده خانم فائزه هاشمی در حال ادغام محکومیت‌ها و صدور رأی جدید است.

 ابتکار 
حماس شکست‌ناپذیر است
روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی می‌نویسد: «اگرچه ارتش اسرائیل از نظر تعداد نیرو، نحوه آموزش و تجهیزات برتر است، اما نیروهای حماس، پست‌های دیده‌بانی نظامی، پایگاه‌ها و حتی مقرهای منطقه‌ای اسرائیل را با سرعت بالا تحت تاثیر قرار داده‌اند.»
این روزنامه انگلیسی در ادامه تأکید می‌کند: «در هفته‌ها و ماه‌های اول جنگ، تعداد افراد کمی انتظار داشتند که گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس از حمله اجتناب‌ناپذیر اسرائیل جان سالم به در ببرد اما اکنون مشاهده می‌شود که اسرائیل قادر به حذف حماس که با سرعت بالایی پیشروی می‌کند، نیست. برای مثال، کانال تلگرامی این گردان هر روز گزارش‌هایی را از نبرد و حملات علیه نیروهای اسرائیلی منتشر می‌کند و پیروزی‌های آن‌ها در سرتاسر جهان میلیون‌ها بار با استفاده از برچسب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.»این روزنامه در پایان با اشاره به مقاومت حماس تأکید می‌کند: «حماس تسلیم نخواهد شد. اسرائیل ادعا می‌کند که نیمی از نیروهای حماس را از میان برداشته اما گردان‌های القسام هر روز نشان می‌دهد که همچنان قادر به مقاومت شدید و مقابله با اسرائیل است.»

 اطلاعات
بلینکن: اسرائیل در حذف حماس شکست خورده و بهتر است از غزه خارج شود
بلینکن تصریح کرد حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه، تنها باعث تحریک به هرج و مرج خواهد شد اما سبب حذف حماس نمی شود. بلینکن تأکید کرد که واشنگتن معتقد است نظامیان اسرائیل باید از غزه خارج شوند، چراکه تاکتیک‌های آنها در خنثی‌سازی حماس شکست خورده و ممکن است به ایجاد یک «خلآ قدرت» در این باریکه منجر شود. وی گفت: ما به دو چیز باور داریم: اول اینکه لازم است اسرائیل یک برنامه شفاف و معتبر برای محافظت از غیرنظامیان داشته باشد و این چیزی است که ما مشاهده نکرده‌ایم و دوم، ما باید شاهد برنامه‌ای برای دوران پس از جنگ در غزه باشیم اما چنین چیزی هم ندیده‌ایم. بلینکن تصریح کرد، چیزی که الان ما داریم می‌بینیم این است که اسرائیل بخش‌هایی از غزه را از حماس پاکسازی کرده اما حماس به آن مناطق از جمله در شمال و در خان‌یونس بازمی‌گردد.

 شهروند 
در آستانه شکست قرار گرفته‌ایم
رئیس اطلاعات نظامی کی‌یف در مصاحبه‌ با روزنامه آمریکایی گفت کشورش «روی لبه» شکست در جنگ قرار گرفته است. «کریل بودانوف» مسئول اطلاعات ارتش اوکراین با اذعان به شکننده بودن وضعیت کشورش در میدان نبرد با روسیه پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک وضعیت حتی بدتر نیز شود. بودانوف به نیویورک تایمز گفت نیت عملیات اخیر روسیه کاهش دادن میزان ذخایر اوکراین است تا بعدا زمینه را برای تصرف شهر مهم و استراتژیک «چاسیویار» در دونباس واقع در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرق خارکیف همواره کند.
همتی با اعداد بازی کرده است
خاندوزی در پاسخ به سؤالی درخصوص برخی اظهارنظرها پیرامون خلق پول ملی توسط این دولت گفت: «این قبیل ادعاها که دولت سیزدهم رکورددار چاپ پول است از زبان افرادی که خودشان سابقه اجرایی داشته‌اند، مایه تعجب است و شائبه سیاسی بودن، این موضع‌گیری‌ها را ایجاد می‌کند. مقایسه متغیرهای اسمی در طول بازه زمانی، ساده‌انگارانه است.» وی اضافه کرد: «اگر با منطق این دوستان بخواهیم متغیرهای پولی و اسمی را مقایسه کنیم باید بگوییم که میزان افزایش ١٩٣ هزار میلیارد تومانی در پایه پولی و یک‌ هزار و ۵٩٣ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دوره مسئولیت همین دوستان در سال‌های ١٣٩٧تا ١٣٩٩معادل بیش از یک‌ هزار و ١٠٠ برابر دولت‌های سوم و چهارم یا ١۴٠ برابر دولت‌های پنجم و ششم یا ٢٠ برابر دولت‌های هفتم و هشتم یا ٣ برابرِ کل دولت‌های نهم و دهم بوده است.» سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: «اگر بخواهیم مدل هوخشتره‌ای را هم اشاره کنیم، باید بگویم براساس همین منطق از ابتدای شکل‌گیری دولتِ مدرن در ایران تا ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی معادل ۴٧٠هزار میلیارد تومان بود، اما در انتهای دولت دوازدهم با افزایش بیش از ٨ برابری به ۴ هزارهزار میلیارد تومان رسید؛ البته این شیوه مقایسه حتما اشتباه است و آقایان بایدتوجه کنند.» خاندوزی اظهار داشت: «ضمن اینکه وقتی نرخ رشد نقدینگی، متوسط ٣٠ درصد باشد، طبیعی است که پس از دو تا سه سال حجم نقدینگی دوبرابر شود و این در کل برهه‌های اقتصادی ایران مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را فقط به دولت سیزدهم نسبت داد؛ به‌خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بالای ۴٠ درصد به مرز ٢۵ درصد کاهش داده است.» همتی چه گفته بود؟ رئیس‌ کل پیشین بانک مرکزی اخیرا در اظهاراتی تامل‌برانگیز و در نقد عملکرد دولت سیزدهم گفته بود: «طی دو سال‌ و نیم گذشته دولت رئیسی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ ماه ۱۱۵ درصد افزایش داشته است؛ درحالی که از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ جمع این رقم ۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

در مواجهه با دشمن، مطالبه گری فعالانه داشته باشیم
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری دیدار مسئولان کتاب سال بانوان با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه گری فعالانه داشته باشیم، گفت: امروز زمان نشستن، شنیدن و سپس پاسخ به شبهه گذشته است و باید از دنیای اسلام و تشیع، چنان مسائل و ایرادات دشمن مطرح شود که به جای اینکه آنها طرح اشکال کنند، هیئت های اندیشه‌ورز و پژوهشگاه‌های آنها به دنبال پاسخ به ایرادات باشند. دبیر شورای عالی حوزه در ادامه، اظهار داشت: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت ارتقاء و نقش‌آفرینی بانوان برداشته که نتیجه تلاش‌های بانوان طلبه و مسئولان در بخش‌های مختلف است. رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه موضوع پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است، خاطرنشان کرد: برگزاری کتاب سال حوزه و کتاب سال بانوان در میان پژوهشگران حوزه و دانشگاه انگیزه ایجاد کرده و پژوهشگران و صاحبان قلم در سال‌های اخیر با همت بلند خود در این عرصه حضور داشته اند. وی تصریح کرد: گرچه محدودیت‌های مالی وجود دارد، اما چون همت بلند است و آینده‌نگری و رویکرد مناسبی وجود دارد، خداوند متعال به این فعالیت‌ها برکت می‌دهد.

ایران اقدام استرالیا را شدیدا محکوم کرد
تسنیم/ وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه ای اقدام رژیم استرالیا در اعمال تحریم علیه برخی مقامات و نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد. دراین بیانیه آمده است: رویکرد دوگانه استرالیا و شرکای آن در انتخاب گزینشی هنجارهای بین‌المللی، نه تنها کمکی به کاهش بی‌ثباتی در منطقه نمی‌کند، بلکه با سکوت در برابر حمله رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک، تأمین تسلیحاتی آن در کشتار بی‌رحمانه مردم بی دفاع غزه، رژیم اسرائیل را در نقض قواعد بین‌المللی و ارتکاب جنایات جنگی بیشتر تشویق نموده و منطقه را به سوی بی‌ثباتی رهنمون می‌نماید. عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه، اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کشتار مردم فلسطین و حمایت بی‌دریغ ائتلاف شرارت از جمله استرالیا از این رژیم است. جمهوری اسلامی ایران رویکرد غیرقانونی توسل به ابزار تحریم از سوی استرالیا و تبعیت آن از واشنگتن را به شدت محکوم کرده و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دارد.

ادعای عجیب رسانه صهیونیست درباره پایگاه سری حماس در ترکیه
فارس/ یک رسانه عبری زبان ادعا کرد جنبش فلسطینی حماس برای ایجاد پایگاه سری در ترکیه برنامه ریزی کرده بود. روزنامه یدیعوت آحارانوت ادعا کرد ارتش اسرائیل به اسنادی در منزل یکی از رهبران حماس در غزه دست یافته که در آن نشان می‌دهد این گروه قصد داشت پایگاه‌‌هایی را در ترکیه ایجاد کند. این رسانه عبری زبان که خبر خود را مستند به گزارش یک رسانه خارجی کرده، ادعا کرد: اسنادی در منزل رهبر جنبش حماس در غزه کشف کرده است که نشان می‌دهد این گروه پیش از تهاجم ۷ اکتبر برنامه‌هایی برای ایجاد یک پایگاه سری در ترکیه بود که بتواند از طریق آن به اقدام علیه اسرائیل و کشورهای منطقه بپردازد. در ادامه این گزارش آمده است: سند مذکور نشان می‌دهد که حماس برای ایجاد تیم‌‌هایی در ترکیه و چند کشور دیگر ناتو تلاش کرده است اما مشخص نیست که این تیم‌ها پیش از ۷ اکتبر در ترکیه تشکیل شده‌اند یا خیر؟

گروسی: ایران مایل به گفتگوی جدی با آژانس است
تسنیم/ گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روزنامه فایننشال تایمز گفت که ایران مایل به یک گفتگوی جدی با آژانس است و پس از مذاکرات وی در ایران، دو طرف می‌توانند وارد یک مرحله متفاوت شوند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران به نظر مایل به گفتگو در مورد مسائل ریشه‌ای است. گروسی درحالیکه هفته گذشته اولین سفر خود به ایران از ماه مارس ۲۰۲۳ را انجام داد، به این روزنامه انگلیسی گفت که فرصتی برای حل و فصل برخی از موارد اختلاف، از جمله بهبود توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد. او اضافه کرد: من در آنها این درک را می‌بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه به مسیر کاملاً متفاوت ادامه دهیم، که منجر به تشدید بیشتر و شاید خطرات بیشتر از جمله جنگ شود. گروسی در ادامه مدعی شد که واشنگتن و تهران همچنان یک کانال دو جانبه را حفظ کرده‌اند.

مقاومت شمال فلسطین اشغالی را به آتش کشید
ایرنا/ رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، آتش سوزی نسبتا بزرگی که از ظهر در مناطق المالکیه و دیشون واقع در الجلیل در شمال (فلسطین اشغالی) به وقوع پیوسته است، همچنان شعله ور بوده و چند ایستگاه آتش نشانی از الجلیل و جولان همچنان در حال تلاش برای خاموش کردن آن هستند. براساس این گزارش، علت آتش سوزی سقوط چند فروند موشک که از لبنان شلیک شده بود و سامانه‌های پدافندی قادر به رهگیری آن نشدند، اعلام شده و تأکید شد، به دلیل گستردگی این آتش سوزی شماری از نیروهای داوطلب و نیروهای حفاظتی این شهرک‌ها نیز به نیروهای آتش نشان پیوستند. تا تمام تلاش نیروهای آتش نشان ممانعت از سرایت آتش سوزی به خانه‌های شهرک نشینان است و به گفته آنها در حال حاضر امکان خاموش کردن این آتش وجود ندارد.

آمریکا صلاحیت ادعا در زمینه حقوق بشر را ندارد
باشگاه خبرنگاران/ سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به اعتراضات در کشور‌های غربی در اعتراض به جنایات مقامات این کشور در غره گفت: هفته افشای حقوق بشر آمریکایی در جمهوری اسلامی ایران بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری به ثبت رسید و الان چند سال است که برنامه‌های مختلف داخلی و خارجی در این زمینه در حال طراحی است و شناسایی مواد نقض حقوق بشر توسط آمریکا در درون کشور خودش علیه مردم در کشور‌های دیگر اقدام بسیار کلیدی است و اقدام بسیار خوبی هم گروه‌های مختلف در ایران انجام دادند. غریب آبادی گفت: فرصت مناسبی است که چهره خبیث آمریکایی رو و رسوا شود، زیرا کشوری نیست که صلاحیت ادعا در زمینه حقوق بشر را داشته باشد.

مالزی: در انتقال نفت تحریم شده ایران نقشی نداریم
مهر/ نخست‌وزیر مالزی در پاسخ به اتهام‌زنی بی‌اساس آمریکا اعلام کرد که «هیچ مدرکی» مبنی بر انتقال نفت تحریم‌ شده ایران از کشتی به کشتی در آب‌های مالزی وجود ندارد. انور ابراهیم نخست این سخنان را در پاسخ به اتهام زنی‌های آمریکا مبنی بر اینکه ایران از ارائه دهندگان خدمات مالزیایی برای انتقال نفت خود استفاده می کند، مورد تأکید قرار داد. نخست وزیر مالزی که در یک مجمع اقتصادی در قطر صحبت می‌کرد، گفت که کشورش ظرفیت نظارت بر انتقال کشتی به کشتی در آب‌های بین المللی را ندارد. این در حالیست که یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته (به وقت محلی) بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی مدعی شده بود که ایالات متحده ظرفیت ایران برای انتقال نفت خود را متکی به تأمین کنندگان در مالزی می بیند!

«بایدن» وضعیت اضطراری ملی مربوط به یمن را تمدید کرد
مهر/ رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای برای کنگره کشورش از تمدید وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با یمن به مدت یک سال دیگر خبر داد. در متن نامه ارسالی از سوی بایدن برای کنگره آمده است: بخش ۲۰۲(d) قانون اضطراری ملی (۵۰ U.S.C. ۱۶۲۲(d)) خاتمه خودکار وضعیت اضطراری ملی را ارائه می‌کند، مگر اینکه ظرف ۹۰ روز قبل از تاریخ سالگرد اعلام آن، رئیس جمهور این موضوع در بخش ثبت فدرال منتشر کرده و ارسال کند. بخش دیگری از این نامه اضافه می‌کند: مطابق با این ماده، من اعلامیه ضمیمه شده را برای انتشار به اداره ثبت فدرال ارسال کرده ام که بیان می‌کند وضعیت اضطراری ملی در رابطه با یمن که در فرمان اجرایی ۱۳۶۱۱ در ۱۶ مه ۲۰۱۲ اعلام شده است، پس از ۱۶ مه ۲۰۲۴ (به مدت یک سال دیگر) ادامه خواهد داشت. بایدن در این نامه ادعا کرد: اقدامات و سیاست‌های برخی از اعضای سابق دولت یمن و سایرین در تهدید صلح، امنیت و ثبات یمن همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است. بنابراین، تشخیص داده ام که ادامه وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۳۶۱۱ در رابطه با یمن ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *