خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
اهداف مقاومت محقق شده است
سید‌حسن نصرا… ‌در سخنرانی که دیروز به مناسبت هشتمین سالگرد شهادت فرمانده مجاهد سید مصطفی بدرالدین‌(سید ذوالفقار) داشت، گفت: در ابتدای نبرد اعلام کردیم که از اهداف مقاومت، زنده کردن مسأله فلسطین، جلوگیری از فراموشی آن و همچنین یادآوری حقوق ملت این سرزمین است که امروزه، این مسأله محقق شده است. نصرا…همچنین گفت: در نتیجه پایداری رزمندگان مقاومت و مردان و زنان، مسائل مرتبط با فلسطین و همچنین شرایط و جایگاه دشمن صهیونیستی تا حد زیادی تغییر‌ کرده است. نصرا… همچنین گفت: اگر بخواهیم نتایج رویارویی کنونی را ارزیابی کنیم، باید در واقعیت و صحنه میدان آن را مورد بررسی قرار دهیم، نه فضای مجازی و براساس ادعاهای دشمن. دبیرکل حزب‌ا… لبنان تصریح کرد: صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی درباره ناکامی و شکست از مقاومت اتفاق نظر دارند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ادعا می‌کند در فاصله یک قدمی پیروزی قرار دارد. این ادعای او، حتی مورد تمسخر متحدانش نیزقرار گرفته است. وی تأکید کرد: اسرائیل نه‌فقط در دستیابی به اهدافش ناکام بوده است، بلکه زیان‌های استراتژیک افزون‌تری به آن وارد شده است.

 همشهری
دکترین هسته‌ای ایران تغییر نکرده‌است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست‌خبری هفتگی خود: سازوکارهای لازم برای گشایش سفارت مجازی فلسطین در سامانه وزارت خارجه با عنوان یک مرحله آزمایشی انجام شده و این صفحه مدتی است گشایش یافته است.
وی با اشاره به سفر گروسی به کشور ما گفت: در مجموع سفر گروسی را به ایران مثبت ارزیابی می‌کنیم. این سفر را فرصت خوبی برای گفت‌وگوهای مشترک قلمداد می‌کنیم. در دکترین هسته‌ای ایران تغییری ایجاد نشده‌است. ایران مخالف استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است. معتقدیم وجود سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و بشریت است. مقام‌های کردستان عراق تأکید کردند که اجازه نخواهند داد خاک اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران باشد. درباره بیانیه کویت پیرامون میدان گازی آرش، از این کشور دعوت می‌کنیم به‌جای صدور بیانیه‌های غیرسازنده، برای دستیابی به توافق پایدار به میز مذاکرات فنی برگردد.
همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق ۲ کشور روند خوبی را طی می‌کند. شاهد افزایش کشورهای جدیدی در اعلام حمایت سیاسی از اقدام دولت آفریقای‌جنوبی علیه رژیم صهیونیستی هستیم.

 کیهان 
همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در حاشیه بازدید سه ساعته از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. فعالان فضای مجازی، کتابهای خوبی را که در زمینه های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر،مسائل دینی و اعتقادی منتشر شده و در یک کلام «کتاب های مفید» را معرفی و ترویج کنند.
افزایش کارهای جدید، افزایش شمارگان کتاب ها و تجدید چاپ مکرر برخی کتاب ها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است.
دستگاه هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتاب خوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد.
فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند.
در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام (ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد.

 ایران
فرار حامی آشوب‌ها از ایران
محمد رسول‌اف که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت از جریان ضدانقلاب و فتنه سال ۸۸، ممنوع‌الخروج بود، به صورت غیرقانونی از کشور فرار کرد. هفته گذشته بود که رسول اف به دلیل تبلیغ و فعالیت علیه نظام اسلامی به هشت سال زندان محکوم شد. او در متنی که پس از فرار از کشور منتشر کرد، از افرادی که در خروج قاچاقی‌اش از مرزهای زمینی کشور به او کمک کرده‌اند نیز قدردانی کرد. حمایت از فتنه ۸۸، حمایت از آشوب‌های ۱۴۰۱ و فعالیت تبلیغی علیه کشور و نیروهای نظامی کشور از جمله اقداماتی است که محمد رسول اف در چند سال اخیر انجام داده است. به همین دلیل نیز این فیلمساز فراری، همواره مورد حمایت جریان رسانه‌ای و چهره‌های وابسته به ضدانقلاب خارج‌نشین بوده است.

 جمهوری اسلامی
اذعان رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی به شکست اسرائیل در غزه
روزنامه‌های نیویورک تایمز و گاردین به شکست رژیم صهیونیستی بعد از هفت ماه جنگ در غزه اذعان کرده و ادله این شکست را بیان کردند.روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که یحیی سنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه نه تنها بعد از هفت ماه از گذشت جنگ به عنوان یک فرمانده با اراده و قدرتمند ظاهر شده، بلکه یک مذاکره‌کننده هوشمند است که طرح‌های اسرائیل برای پیروزی در عرصه جنگ را نیز با شکست مواجه کرده است. این روزنامه آمریکایی می‌افزاید که زنده بودن سنوار آن هم هفت ماه بعد از جنگ در غزه به خودی خود نمادی از شکست اسرائیل در جنگ غزه به شمار می‌رود. اسرائیلی‌ها تاکنون به دنبال قتل او بودند، اما الان ولو به صورت غیر مستقیم مجبور به مذاکره با او هستند. روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به اینکه ارتش رژیم صهیونیستی در تخریب حماس ناکام مانده، نوشت که اسرائیل در خارج از سرزمین‌های اشغالی منزوی شده و در داخل نیز دچار شکاف است. این گزارش با اشاره به اینکه طولانی شدن بیش از هفت ماهه جنگ، باعث تخریب حماس نشده، اذعان کرد که مقاومت فلسطین همچنان سرنوشت اسرای اسرائیلی را که روز به روز حالشان بدتر شده و در اسارت جان خود را از دست می‌دهند، در اختیار دارد.

 وطن امروز 
حسینی‌پور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور شد
سیدمحمود حسینی‌پور با حکم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور شد. پیش از این سیدمحمد حسینی به عنوان معاون امور مجلس رئیس‌جمهور به فعالیت مشغول بود. حسینی‌پور پیش از این به مدت ۳ سال (از آبان ۱۴۰۰ تا ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۳) به عنوان استاندار مازندران مسؤولیت داشت. معاون وزیر اطلاعات و دستیار ویژه وزیر و دبیری شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کل کشور، بخشی از سوابق اجرایی و مسؤولیت‌های وی به شمار می‌رود.

 جوان 
«با مردم بودن» قاعده عبور از مشکلات و تحریم‌ها است
سردار سلامی در آیین افتتاح مرکز فوق تخصصی جراحی‌های محدود خاتم الانبیا سمنان گفت: جمهوری اسلامی نشان داد هر کجا با مانع و تحریم روبه‌رو شد همان زمان موفقیت‌هایی به دست آورده است و اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی محصول مقاومت و پیشرفت در جنگ بی‌پایان با شکل‌های مختلف و کشور‌های مختلف دنیا است. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تصور دشمن در تحریم کشور ایران فلج کردن و تسلیم آن بوده است اظهار داشت: ملت ما تحریم را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کرد و دستاورد‌های عظیم این قدرت امروز به دنیا در عرصه‌های مختلف به نمایش درآمده است. سرلشکر سلامی تصریح کرد: اینکه جمهوری اسلامی بدون واهمه و با علم به دشمنی همه جانبه و تبعات آن، به قلب استکبار حمله می‌کند نشان از قدرت ایمان، مقاومت، اراده و پیشرفت این مردم است. وی با بیان اینکه اعتماد به نفس امروز نیرو‌های مسلح از اعتماد مردم به نظام به دست آمده است افزود: قاعده عبور از مشکلات و تحریم‌ها با مردم بودن است.

 خراسان 
هاآرتص: آیا اسرائیل صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد؟
«نتانیاهو با چشمان باز به دامی که رهبر حماس یحیی السنوار، در ۷ اکتبر برایش پهن کرد، افتاد». این بخشی از سرمقاله دیروز روزنامه هاآرتص درباره ناکامی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان بازگشت مجدد به قدرت و به خطر انداختن موجودیت جعلی اسرائیل است. نویسنده در مقدمه این مقاله با کنایه این سوال را طرح می‌کند که «آیا اسرائیل صدمین سالگرد خود را خواهد دید؟» وسپس با تبیین شکست‌ها و ناکامی‌های نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بنیامین نتانیاهو در تمامی جبهه‌ها نوشت که وی موجب شده که «بقای اسرائیل و رسیدن به جشن صد سالگی» محل تردید بسیاری واقع شود.هاآرتص نوشت: نتانیاهو هفت سال پیش وعده داده بود که با هر چه در توان دارد برای صدسالگی اسرائیل تلاش کند هر چند که هیچ «دولت یهودی بیش از ۸۰ سال عمر نکرده است». اما «طبق معمول» او برعکس وعده خود عمل کرد و به جای دفاع از اسرائیل، برای «تضعیف و تجزیه آن» اقدام کرد تا جایی که «برای نخستین‌بار در بقای آن جای تردید است». هاآرتص نوشت از همان آغاز جنگ کنونی غزه، نخست‌وزیر اسرائیل بر بقای سیاسی خود به عنوان هدف اصلی تمرکز کرد و از پذیرش مسئولیت شکست سر باز زد، آتش اختلافات و اعتراضات داخلی را شعله‌ورتر کرد، به رویارویی فاجعه‌بار با آمریکا پرداخت و بر انجام عملیات رفح اصرار ورزید.نتایج این «بی‌توجهی» نتانیاهو در تمامی جبهه‌ها روشن است.

 مردم سالاری
معضل تسلیحات اتمی اسرائیل برای خاورمیانه
کمال خرازی در سومین نشست گفت وگوهای ایرانی – عربی برای همکاری و تعامل که با حضور برخی سفرا، مهمانان خارجی و شخصیت‌های داخلی برگزار شد، گفت: ما از قوی بودن کشــورهای منطقه اســتقبال می کنیم و زمانی که همه قوی باشند این منطقه می تواند روی صلح و ثبات و امنیت را ببیند. آمادگی داریم چه از نظر فن آوری های نوین و چه از نظر تسلیحات به کشورهای منطقه کمک کنیم و زمینه های لازم برای صلح و امنیت را فراهم کنیم. رئیس شــورای راهبردی بیان کرد: یکی از موضوعات منطقه، مساله هسته ای است که در این راستا باید گفت که اسرائیل دارای سلاح هسته ای اســت. ما هنوز هم خواهان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و همچنان از این ایده حمایت می کنیم. خرازی بیان داشت: راهکار این است که اسرائیلی که تنها دارنده سلاح هســته ای است خلع سلاح شــود و تا زمانیکه اینطور نشود منطقه صلح و امنیت نداشته باشــد. اگر اسرائیل کشورهای دیگر را به توان هسته ای خود تهدید کند طبیعی است که کشــورها آرام نخواهند شد و اگر کشوری بخواهد ایران را تهدید هسته ای کند ما ممکن است در دکترین هسته ای خود تجدید نظر کنیم. وی گفت: آمریکا به این موضوع واکنش نشان داد و گفت ما نمی گذاریم ایران سلاح هسته ای داشته باشد. در این خصوص اصولا ما فتوای رهبری انقلاب را بر حرام بودن ســلاح هسته ای را داریم ولی اگر دشمن شما را تهدید کند چاره ای نیست که دکترین خود را تغییر دهید.

 آرمان ملی 
قانون‌گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: انباشت قانون و قانونگذاری زیاد نمی تواند وجه تمایز و برتری مجلس محسوب شود؛ گاهی نگاه مان به قانونگذاری صحیح و درست نیست. وی با بیان اینکه اساسا تورم قوانین امر ممدوحی نیست، تصریح کرد: گاهی قانونگذاری بیشتر به معنای تعارض و ابهام بیشتر است؛ در این شرایط کار جامعه هدف که قصد بهره گیری از قانون دارد، بیشتر متوقف میشود چون با ابهام مواجه میشود. طحان نظیف با بیان اینکه گاهی تمرکز بر قانون گذاری ما را از نظارت غافل میکند، افزود: البته مجلس یازدهم با اختصاص یک روز به کارهای نظارتی گام خوبی در نظارت برداشت. وی با بیان اینکه گاهی اساسا یک قانون گذاری خوب از دل یک نظارت خوب بیرون می‌آید، افزود: وقتی در مقام عمل اشکال درک شود و بعد قانونگذاری صورت گیرد، تاثیرگذارتر خواهد بود.

 شرق 
دستورات رئیس قوه قضائیه در ارتباط با نحوه رسیدگی و اطلاع‌رسانی درباره پرونده‌های مهم
حجت الاسلام محســنی اژه ای طــی ســخنانی در نشست شــورای عالی قوه قضائیه، توصیه هایی تخصصی را خطاب به مســئولان قضائی سراســرکشــور درخصوص لحاظ مــواد ۳۵۰ تا ۳۵۳ آیین دادرســی کیفری مطرح کرد و در همین رابطــه گفت: بعضــا موضوعــات و مقولاتی در ســطح جامعه مطرح می شــوند که اذهــان مــردم را مشــغول می کنند؛ در اینجا مســئولان ذی ربط قضائــی باید در چارچوب تعیین شده در قانون، برای مردم درخصــوص آن موضوعــات و مقولات روشنگری کنند. گاهی درخصوص همان موضوعــی که ذهــن مردم را مشــغول کــرده اســت، هنــوز پرونده ای تشــکیل نشده و هنوز اساســا موضوع به دستگاه قضائی ارجاع نشــده است؛ خب، مسئول قضائــی مربوطه در همیــن حد به مردم اطلاع رسانی کند.

 قدس 
امضای تجهیز بندر چابهار در سفر وزیر بنادر هند به ایران
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت هندی برای تجهیز بندر چابهار امضا شد. وزیر بنادر و کشتیرانی هند، سارباناندا سونوال، روز گذشته که برای امضای یک توافق‌نامه بلندمدت مربوط به فعالیت‌های دهلی‌نو در بندر چابهار عازم ایران شده بود، در آیین امضای این قرارداد گفت: قرارداد بلندمدت ایران و هند برای توسعه و تجهیز بندر چابهار نشانه اعتماد میان دو کشور است.به نوشته هیندوستان تایمز، مقامات ایران و هند سه سال است که مشغول مذاکره در مورد این توافق هستند که توافق ۱۰ ساله با قابلیت تمدید خودکار است؛ مذاکرات در مورد آن به علت اختلاف بر سر بند مربوط به داوری متوقف شده بود. گفتنی است ایران و هند در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار امضا کردند که آن را سال به سال تمدید می‌کردند. قرار است این توافق بلندمدت جایگزین آن قرارداد شود. سفر این مقام هندی به ایران در بحبوحه انتخابات عمومی این کشور، نشان از اهمیت بندر چابهار برای دهلی‌نو دارد.همچنین خرداد ۱۳۹۵ موافقت‌نامه دالان تجاری ایران، هند و افغانستان با عنوان توافق‌نامه چابهار امضا شد که یکی از بندهای آن ورود هند به پایانه شهید بهشتی بندر چابهار بود تا پس از دو سال در صورت انجام تعهدات طرف هندی، روند قرارداد ۱۰ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شود.
بازگرداندن اسرا بدون آتش‌بس وجود ندارد
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه جنگ علیه غزه در واقع سه ماه پیش به پایان رسیده و هیچ دلیلی برای ادامه یافتن آن وجود ندارد، تأکید کرد باید برای بازگرداندن اسرا قراردادی امضا شده و ارتش از نوار غزه عقب‌نشینی کند. ایهود اولمرت گفت: نتانیاهو عمداً هرگونه فرصت برای دستیابی به قراردادی که اسرا را آزاد کند، به بهانه‌های شخصی و برای حفظ قدرت خود بر هم زد. اوتصریح کرد: احتمال به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل دیگر یک توهم نیست.

 ابتکار 
روحانی در واکنش به «نامه» دلایل رد صلاحیتش «جوابیه» نوشت
حسن روحانی با انتشار جوابیه‌ای مفصل به شورای نگهبان، دلایل رد صلاحیتش را منتشر کرد. پیش از این هم در واکنش به رد صلاحیتش مطالبی را منتشر کرده بود که برای افکار عمومی تازگی نداشت و توجهی به آن نکردند، همان حرف‌هایی که به قول سخنگوی شورای نگهبان افراد وقتی تایید می‌شوند از نظرشان سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.حسن روحانی در بخشی از جوابیه سرگشاده مفصلی دلایل رد صلاحیت خود را که شورای نگهبان به وی اعلام کرده، خودش هم اذعان دارد که «من نه امروز که به‌طور مشخص قبل از انتخابات سال ۱۴۰۰ به این وظیفه عمل کرده‌ام و بر اساس اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و در برابر افکار عمومی به شورای نگهبان تذکر داده‌ام و ایرادات خود را با عالی‌ترین مقام‌ نظام در میان گذاشته‌ام و گرچه بنا به مصلحت از علنی کردن همه تذکرات خود پرهیز کردم اما بارها دیدگاه‌های خود را درباره نقض قانون اساسی با ملت در میان گذاشتم.» وی با اشاره به این‌که « آنچه در نامه‌ دبیر شورای نگهبان به‌ عنوان ادله‌ عدم احراز صلاحیت بنده در انتخابات خبرگان آمده است، نه ‌تنها جرم و حتی تخلفی نیست بلکه در برخی از موارد مایه‌ افتخار من است.» نوشته است: «به استناد اصول قانون اساسی، نهاد ریاست‌جمهوری مظهر جمهوریت نظام است و رئیس‌جمهور حق دارد و قانون اساسی این حق را به وظیفه او بدل کرده است که از حقوق ملت پاسداری کند و با اقدام و نظارت بر اجرای قانون اساسی از تعرض نهادهای حاکم به حقوق ملت جلوگیری کند و تذکر قانون اساسی دهد و آنجا که این تذکر، تاثیر نکند آن را با ملت در میان بگذارد.» روحانی با این اعتقاد که موارد مطرح شده در نامه شورای نگهبان مستند نیست مدعی شده است که «در این نامه موارد دیگری به من نسبت داده شده، اما در هیچ متن، صوت یا تصویر رسمی یا غیر رسمی قابل دسترسی نیست و جستجو برای کشف مآخذ آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده ‌است.»

 اطلاعات
وظیفه بزرگ مجموعه‌ اهل تشیّع معرفی ائمّه‌ به دنیا‌ست
متن بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره‌ جهانی حضرت رضا که چهار‌شنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار شده بود، صبح دیروز در محل برگزاری این کنگره در مشهد مقدس منتشر شد.
آیت الله العظمی خامنه ای: به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه‌ اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ خودمان را به دنیا معرفی کنیم.حالا بعضی از ائمّه (علیهم السلام) مثل امام حسین (علیه السلام) و امیرالمؤمنین (علیه السلام)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمّه ناشناخته‌اند. امام حسن مجتبی با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن‌جعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوق‌العاده، اینها در دنیا ناشناخته‌اند.
من به نظرم می رسد راجع به زندگی ائمّه از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست؛ جنبه‌ قداست ائمّه؛ از این نمی شود صرف‌نظر کرد؛ درباره‌ این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود. گاهی حرفهایی زده می شود، روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرفها آورده می شود، [امّا] حرفها ضعیف است. ما باید جنبه‌ ملکوتی ائمّه، جنبه‌ معنوی و عرشی ائمّه را بیان کنیم؛ این جزو چیزهایی نیست که ما درباره‌اش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبه‌ معنوی و عرشی ائمّه را بگوییم؛
جنبه‌ دوّم، جنبه‌ کلمات و درسهای اینها است ــ همین که آقایان هم به آن اشاره کردید ــ در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات،‌ معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ ما حرف دارند، مکتب دارند [که باید] بیان بشود.
بخش سوّم، مسأله‌ سیاست است؛‌ این همان چیزی است که بنده در آن [بررسی] سالهای زندگی ائمّه، عمدتاً این را دنبال میکردم که ائمّه چه کار می کردند و چه کار می خواستند بکنند. بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است. سیاست ائمّه چه بود؟ اینکه امام با همه‌ آن مقامات، با همه‌ آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند اینها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آنها هدفهای بزرگی داشتند. هدف عمده‌ آنها هم ایجاد جامعه‌ اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ کشور و اداره‌ حکومت و همه‌ ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه‌ ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود.

 شهروند
تغییر وزیر دفاع و دبیر شورای امنیت روسیه
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه «آندری بلوسف» را که پیش از این معاون اول نخست‌وزیر بود، به‌عنوان وزیر دفاع جدید روسیه منصوب کرد. در مقابل، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع پیشین، جایگزین نیکولای پاتروشف به‌عنوان دبیر شورای امنیت خواهد شد. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، پست‌ خود را در دولت حفظ خواهد کرد.
اعلام تلفات رسمی ارتش اسرائیل طی سه روز اخیر در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی در سایه سیاست سانسور شدید تلفات نظامیان خود، روزگذشته (دوشنبه) به هلاکت پنج نظامی و زخمی شدن ۶٢ نظامی دیگر طی سه روز اخیر در جبهه‌های نوار غزه اعتراف کرد. براساس این گزارش، جمعه گذشته، چهار نظامی کشته و ١٢ نظامی دیگر در جنوب نوار غزه زخمی شده‌اند. شنبه این هفته نیز یک نظامی صهیونیست در محله الزیتونِ غزه به هلاکت رسیده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

در کلام امام رضا (علیه السلام) معیار مسلمانی عدم ظلم به مردم و نزدیکان قرار داده شده است
شفقنا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام) گفتند: خداوند متعال یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های پیامبر خود را جریان عدالت و مبارزه با ظلم قرار داده و این مهم در جای جای قرآن و کلمات معصومین‌ مورد تذکر قرار گرفته و به عناوین مختلف به آن پرداخته شده تا جایی که در کلام ثامن الحجج‌ علیه السلام معیار مسلمانی عدم ظلم به مردم و نزدیکان قرار داده شده است. ایشان درادامه تصریح کردند: جهان امروز و مناسبات حاکم بر آن و نابرابری آشکار در برخورداری همه از حقوق انسانی و همچنین جور و ستم فراگیر زورمندان و مستکبران بر مستضعفین و مظلومان عالم، مهمترین دلیل و نشانه بر نیاز جهان برای سعی و کوشش نسبت به گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم است. امروزه ظلم نه در پوشش و لفافه، که عیان و ظاهر رخ نموده است. وضعیت مردم مظلوم غزه که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آن‌ها نقض شده و انواع جنایت‌ها در حق ایشان روا داشته شده یکی از بارزترین و فجیع‌ترین نمونه‌های ظلم در تاریخ بشریت است.

عدالت بر همه لازم است و ظلم نسبت به هیچ کس روا نیست
شفقنا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام) گفتند: آنچه جنگ جهانی اول و دوم را تشکیل داد، آنچه جنگ های نیابتی را الان اداره می کند و آنچه جریان غزه را متأسفانه به راه انداخته و همه ما را متأثر کرده و جامعه انسانیت را داغدار کرده است، به سبب ظلم است. در ادامه این پیام آمده است: محور بحث این است که عدالت بر همه لازم است و ظلم نسبت به هیچ کس روا نیست. ایشان در ادامه افزودند: ظلم نسبت به همه حرام است حتی نسبت به سگ! سگی که کاری به کسی ندارد، ستم کردن نسبت به آن بد است، چه اینکه سگی اگر تشنه باشد بخواهند آن را سیراب کنند این کار ثواب دارد. بنابراین یک عدل کلامی داریم که آیه ﴿لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾ عهده دار آن است و یک عدل فقهی و حقوقی داریم که ﴿إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾ عهده دار آن است.

امام هشتم کوچکترین ستم را پذیرا نبود
شفقنا/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام) با اشاره به جایگاه امام رضا در روایات اهل سنت گفتند: آنگاه که ستم بزرگ و چشمگیر باشد اهل معرفت و کمال، با آن مبارزه می‌کنند ولی اگر ستم جزئی [بوده] و چشمگیر نباشد، از آن صرف نظر می‌کنند. ولی امام هشتم (علیه السلام) کوچکترین ستم را پذیرا نبود. ایشان در ادامه تصریح کردند: صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا  می‌نویسد که ابراهیم بن محمد همدانی می‌گوید: از حضرت رضا شنیدم که فرمود: «من أحبّ عاصیاً فهو عاصٍ، و مَنْ أحبَّ مُطیعـاً فهو مُطیعٌ، ومَنْ أعــانَ ظالماً فهو ظالمٌ و مَنْ خَذَلَ عادلاً فهو ظالمٌ»: «آن کس که گنه کار را دوست بدارد خود، گنه‌کار است، آن کس که انسان فرمانبردار را دوست بدارد او خود، فرمانبردار است و آن کس که ظالم را کمک کند او خود ظالم است. آن کس که عادلی را خوار کند او خود ظالم است. در این مورد فرقی بین اولاد رسول و غیره نیست.

دولتمردان مسیر جهش تولید را جدی پیگیری کنند
رسا/ آیت الله رجبی با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر به قم دیدارهایی صمیمی با روحانیت، مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین داشتند و مشکلات معیشتی یکی از مسائلی بود که در این دیدارها مطرح شد، بیان کرد: رئیس جمهور راهکارهای مختلفی که برای حل این معضل را در دستور کار خود قرار داده، تبیین کرد و گفت که مهمترین راهکار حل مشکلات معیشتی مردم در واقع رونق و جهش تولید است و عزم دولت سیزدهم این است که به بهترین وجه آن را اجرا کنند که شاید کوتاه مدت نتایج ملموس نباشد؛ اما از نظر کارشناسان در میان مدت اثر گذار خواهد بود. عضو جامعه مدرسین ضمن تقدیر از زحمات آیت الله رئیسی و دولتمردان، گفت: به نظر بنده باید دولتمردان مسیر جهش تولید را جدی پیگیری کنند و اقداماتی در این عرصه برای حل مشکلات معیشتی انجام بگیرد که ثمره آن زودتر در بطن و زندگی مشاهده شود.

واکنش حماس به درخواست سناتور آمریکایی برای بمباران اتمی غزه
تسنیم/ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به اظهارات لیندسی گراهام سناتور آمریکایی که خواستار بمباران نوار غزه با بمب اتمی شده بود، تصریح کرد این اظهارات اوج انحطاط اخلاقی این سناتور آمریکایی و ذهنیت مبتنی بر نسل‌کشی و استعمارگری‌ او و طیفی از سیاستمداران آمریکایی را نشان می دهد که با نسل‌کشی ارتش جنایتکار و به دور از اخلاق رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی کاملا همسو است. جنبش حماس افزود که این اظهارات در چارچوب اظهار دوستی و وفاداری به رژیم اشغالگر صهیونیستی بیان شده و این طرف‌ها را در نسل‌کشی علیه مردم غزه شریک می‌گرداند، محکوم می‌کنیم. حماس همچنین آزادگان جهان را به محکوم کردن این مواضع و ادامه فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ، نسل‌کشی و به گرسنگی کشاندن مردم غزه فراخواند.

حماس درحال بازپس گیری مناطق غزه است
تسنیم/ به اعتراف یک کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی، حماس موفق شده است برخی از مناطق نوار غزه را مجددا در اختیار خود بگیرد. یواف زیتون کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارانوت در تحلیلی در این رابطه اعتراف کرد، حماس موفق شده است به تعداد قابل توجهی از مناطقی که پیش از این اسرائیل به آن حمله کرده بود، بازگشته و جنگ پارتیزانی خود را علیه ارتش اسرائیل در این مناطق به راه بیاندازد. به نوشته این رسانه عبری زبان، در حالی که ارتش اسرائیل تمام توجه خود را به سوی رفح معطوف کرده، حماس موفق شده است مناطق قابل توجهی از نوار غزه را باز پس گرفته و در آنجا به جنگ پارتیزانی با ارتش اسرائیل بپردازد. این تحلیل‌گر همچنین فاش کرد، ارتش اسرائیل اخیرا نقاط اقامتی و پایگاه‌‌هایی را برای خود در طول گذرگاه نتساریم (گذرگاه صلاح الدین که نوار غزه را به دو نیم می‌کند) ایجاد کرده است تا بتواند به شکل راحت تری حضور و استقرار صدها نظامی خود را در این مناطق تامین کند که یکی از این مراکز در نزدیک‌‌ترین نقطه به اسکله‌ای است که آمریکا در حال ساخت آن در نوار غزه واقع است.

آمریکا هند را به دلیل همکاری تجاری با ایران تهدید به تحریم کرد
مهر/ دولت جو بایدن پس از امضای قرارداد ۱۰ ساله دهلی نو برای توسعه بندر استراتژیک چابهار، کشور هند را تهدید کرد که همکاری تجاری با جمهوری اسلامی ایران خطر تحریم به همراه دارد. ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد و افزود: باید بگویم که تحریم‌های ما علیه ایران پابرجاست و همچنان اجرا می‌شوند. آن‌ها که به دنبال همکاری تجاری با ایران هستند باید بدانند که خود را در معرض تحریم‌ها قرار می‌دهند.

نتانیاهو: از آمریکا نمی‌خواهیم از ما دفاع کند
باشگاه خبرنگاران/ همزمان با بالا گرفتن تنش میان رژیم صهیونیستی و آمریکا، نخست وزیر این رژیم ادعا کرد از آمریکا توقع دفاع از تل‌آویو را ندارد. این اظهارات نتانیاهو طی یک مصاحبه صوتی توسط دن سنور، روزنامه نگار صهیونیستی آمریکایی پخش شد که در آن نخست وزیر صهیونیست‌ها در مورد دیدگاه خود از روند جنگ و سرنوشت نوار غزه صحبت کرده بود. نتانیاهو در این فایل صوتی مدعی شد: ما باید به تنهایی از خود دفاع کنیم. ما حماس را از بین خواهیم برد. هدف دوم ما بازگرداندن اسرا است. اظهارات نتانیاهو در بحبوحه صحبت‌ها درباره اختلافات سیاسی بین تل‌آویو و واشنگتن که بزرگترین حامی نظامی و سیاسی تل‌آویو است، پخش می‌شود.

حذف حماس شکست خورده است
باشگاه خبرنگاران/ وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تاکتیک‌های ارتش اسرائیل برای حذف حماس شکست خورده‌اند از این رژیم خواست نظامیانش را از غزه خارج کند. بلینکن تصریح کرد که حمله تمام‌عیار اسرائیل در رفح در جنوبی‌ترین نقطه غزه تنها باعث تحریک به «هرج و مرج» خواهد شد و باعث حذف حماس نخواهد شد. طبق گزارش نیویورکر بلینکن در دو مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی که روز یکشنبه انجام شد تأکید کرد که واشنگتن معتقد است که نظامیان اسرائیل «باید از غزه خارج شوند» چرا که تاکتیک‌های آنها در خنثی‌سازی حماس شکست خورده و ممکن است به ایجاد یک «خلآ قدرت» در این باریکه منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *