خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
ژنرال سابق آمریکا: ما بی‌گناهان زیادی را کشتیم
رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا با اذعان به جنایات انجام‌شده توسط آمریکا و در توجیهی عجیب برای حمایت‌های کشورش از کشتار هزاران غیرنظامی فلسطینی در ۷ماه حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: ما افراد بی‌گناه زیادی را کشته‌ایم و شایسته انتقاد از کشتار اسرائیل نیستیم.

 کیهان
ترکیب مجلس دوازدهم کامل شد
مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز، – جمعه ۲۱ اردیبهشت ‌ماه -در ۲۲ حوزه و برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس برگزار شد. در دور دوم از انتخابات مجلس شورای اسلامی که دیروز، جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی نمایندگی رقابت کردند. حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد.دور دوم از انتخابات که در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد، مشکلی را با خود همراه نداشت و طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان سطح اتصال دستگاه‌های الکترونیک بالای ۹۹ درصد بوده است.

 ایران
اداره کشور باید مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد نه دیپلماسی التماسی
رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی که به استان قم داشتند در اجتماع باشکوه مردم قم که در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد، با اشاره به اینکه خیلی‌ها به ما می‌گفتند با وجود مشکلات فراوان و دشمنی‌ها نمی‌شود کاری از پیش برد، افزود: ما باور داریم که هیچ کاری نباید در کشور متوقف بماند چرا که امروز همه شرایط برای پیشرفت کشور فراهم است و چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، به قله نزدیک هستیم و خستگی و ناامیدی ممنوع است. دکتر رئیسی با بیان اینکه دشمن به دنبال آن است تا با شبهه‌پراکنی و ایجاد شائبه با امپراطوری رسانه‌ای خود در دل مردم یأس و ناامیدی ایجاد کند، تصریح کرد: برخی می‌گفتند ممکن است کشور گرفتار جنگ شود و باید سایه جنگ را از سر کشور برطرف کنیم و راه آن هم این است که روی توانایی‌های نظامی و موشکی معامله کنیم و برجام ۲ و ۳ را روی میز گذاشتند، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی خوب تشخیص دادند و تأکید کردند که توانایی‌های نظامی و عناصر اقتدار نظام به هیچ وجه قابل مذاکره و معامله نیست.وی با اشاره به اینکه جلوه اقتدار نظامی کشور را در عملیات بزرگ وعده صادق دیدیم که چگونه بینی دشمن به خاک مالیده شد، خاطرنشان کرد: بارها تأکید کردیم که اداره کشور باید مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد نه دیپلماسی التماسی؛ ما از امامین انقلاب و شهدا آموختیم که کشور را باید بر مبنای عقلانیت انقلابی اداره کرد و حل مسأله کرونا و عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای تکیه بر همین عقلانیت انقلابی ممکن شد.
قدردانی مراجع عظام تقلید از خدمات دولت و تأکید بر حل مشکلات معیشتی
رئیس‌جمهور روز گذشته در دومین روز سفر خود به قم، با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
پرکاری جنابعالی مایه امیدواری است
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در این دیدار، سفرهای استانی و حضور رئیس‌جمهور در اجتماعات مردمی را باعث آشنایی و اطلاع دقیق از مشکلات مردم و مایه امیدواری توصیف و تصریح کرد: دولت در حوزه اقدام و عمل دستاوردهای ارزشمندی داشته، اما اطلاع‌رسانی از این خدمات و دستاوردها باید تقویت شود. ایشان با اشاره به جایگاه جهانی و مهم شهر قم، توجه بیشتر بر ارتقای شاخص‌های توسعه شهری و رفع مشکلات این شهر را خواستار شد و افزود: اقدامات دولت در ‌مسکن‌سازی در قم قابل تقدیر است و اگر چه دولت شما مسئول بلاتکلیف ماندن طرح مونوریل و فرودگاه بین‌المللی قم نیست، اما با توجه به اهمیت این طرح‌ها برای قم و نیز رویکرد دولت مردمی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، انتظار می‌رود اقدام مؤثری برای تعیین تکلیف و تکمیل این طرح‌ها نیز انجام شود. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما سختکوشی، جدیت و تلاش شبانه‌روزی دولت مردمی، امید زیادی برای انجام این کارها ایجاد کرده است، گفت: بنده همواره برای موفقیت جنابعالی و دولت مردمی دعا می‌کنم. پرکاری شخص جنابعالی و ارتباط گسترده شما با مردم، مایه امیدواری دوستداران انقلاب و ناامیدی دشمنان است. رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه کشور در حال پیشرفت است، تأکید کرد: در عزم دولت برای تسریع و تداوم مسیر رفع مشکلات و توسعه کشور خللی پیش نیامده است.
طلب توفیق برای دولت
دکتر رئیسی همچنین شامگاه پنجشنبه با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی، با ایشان دیدار کرد. رئیس جمهور در این دیدار گرم و صمیمی ضمن تشکر از توجهات آیت‌الله شبیری زنجانی نسبت به دولت مردمی و طلب دعا، استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و همچنین ارائه گزارش از اوضاع کشور به ایشان را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد. حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز در این دیدار برای موفقیت دولت در انجام امور کشور و تداوم خدمت به مردم از خداوند متعال طلب توفیق کردند.
افزایش رشد کشور با وجود مشکلات
حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی هم در دیدار با رئیس جمهور با اشاره به اهمیت و جایگاه مردم در جامعه اسلامی، خدمت به مردم و تلاش برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها و تأمین مطالبات آنان را از بهترین و باارزش‌ترین کارها دانست و بر اهمیت تلاش برای مهار و کاهش تورم و ارتقای شاخص‌های رفاه عمومی تأکید کرد. ایشان بر اهمیت همصدایی و همگامی مسئولان با مردم تأکید کرد و آن را رمز پیشرفت کشور دانست و افزود: اگر مردم احساس کنند که مسئولان مثل آنها زندگی می‌کنند، مشکلات مسیر پیشرفت کشور را راحت‌تر تحمل می‌کنند.
ضرورت توجه مضاعف به کرامت مردم
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی هم در دیدار رئیس‌جمهور، ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت در بخش‌های مختلف، بر لزوم افزایش تولید و بهره‌برداری بهینه از ذخایر و منابع ثروت‌آفرین کشور در اداره امور جامعه و توجه مضاعف به کرامت مردم در عین رفع دغدغه‌های معیشتی آنها تأکید کرد. ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، عملیات غرورآفرین وعده صادق را موجب افتخار دانست و تصریح کرد: این اقدام همراه با عقلانیت انجام شد.
تأثیر تلاش‌های دولت در روند پیشرفت کشور
آیت‌الله العظمی سبحانی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه دولت مردمی برای بهبود وضعیت کشور، سفرهای استانی دکتر رئیسی را نمود برجسته این تلاش‌ها توصیف و تصریح کرد: تلاش‌ها و سفرهای استانی دولت مردمی تأثیر جدی و قابل توجهی در تسریع روند پیشرفت کشور و از جمله تغییر ملموس وضعیت استان قم داشته است. ایشان همچنین با بیان اینکه تلاش برای تبدیل مشکلات و تهدیدها به فرصت سازندگی و آبادانی، روند ترقی و پیشرفت کشور را سرعت خواهد بخشید، خواستار توجه بیشتر به مسائلی از جمله بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد، مهار عوامل تورم‌زا در اقتصاد کشور، تلاش برای کاهش تصادفات جاده‌ای و توجه به ملاحظات دینی در ساخت مسکن شد.

 جمهوری اسلامی 
پاسخ منفی مالزی به درخواست آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران
سیف‌الدین ناسوشن اسماعیل وزیر کشور مالزی پس از دیدار با برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک نشست خبری به ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر اتکای ایران به مالزی برای فروش نفت خود و درخواست واشنگتن از کوالالامپور برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه تهران واکنش نشان داد و گفت: به نلسون تاکید کردم که تحریم‌ها را تنها در صورتی به رسمیت می‌شناسیم که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب و اعمال شده باشد.وزیر کشور مالزی همچنین با بیان اینکه هیات آمریکایی به موضع ما احترام گذاشت، افزود: مالزی همیشه آماده تعامل با ایالات متحده است.
آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست
دکتر محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در پیامی با اشاره به سالگرد خروج ترامپ از برجام در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ۶ سال پیش، ترامپ از برجام خارج شد و ثابت کرد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست. بایدن، بجز انتقاد از خروج از برجام و توصیف آن بعنوان «اشتباهی بزرگ» و وعده‌ بازگشت به توافق، تاکنون بی‌قانونی بی‌پروایانه ترامپ را دنبال کرده است. نتانیاهو و همدستان عجیب و غریبش اطمینان حاصل کردند که او چنین خواهد کرد. آیا امروز کسی هست که وضعیت او بدون اجرای برجام بهتر باشد؟!

 وطن امروز 
رهبر انقلاب خطاب به بارزانی: «جامعه کُردی» جزو ما هستند
هفته‌نامه «خط‌حزب‌الله؛ نشریه مکتوب دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی»، جزئیاتی از دیدار اخیر آقای «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی را که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برگزار شده بود، منتشر کرد.بنا به این گزارش، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار ضمن تاکید بر نزدیکی رابطه مردم ایران با کردها، به آقای بارزانی گفتند: ما، بین خودمان و جامعه‌ کردی – چه در ایران، چه در عراق- از هر ملت دیگری نسبت نزدیک‌تری می‌بینیم؛ آنها جزو ما هستند.

 جوان 
مجتمع غنی‌سازی «فردو» خار چشم دشمنان انقلاب شده است
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سی‌وسومین یادواره شهدای فردو در قم با بیان اینکه مجتمع غنی‌سازی شهید علیمحمدی (فردو) هم اکنون به خار چشمی برای دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شده است، گفت: کیفیت آب سنگین ایران در صدر آب سنگین‌های تولیدی دنیا قرار دارد. وی افزود: علوم و فنون هسته‌ای در انحصار کشور‌های قدرتمند است و به واسطه ورود قدرتمند ایران به این عرصه، تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف اعمال کردند. آنان شرکت‌ها و افرادی را تحریم کردند که این افراد در حوزه علوم و فنون کشور گام برداشته بودند و با این کارشان می‌خواستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

 رسالت 
در ترور سنوار شکست خوردیم
رئیس سابق ستاد ارتش صهیونیستی گفت:این رژیم قصد ترور یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه و محمد ضیف، فرمانده گردان‌های قسام شاخه نظامی این جنبش را داشت، اما هر بار شکست خورد. وی اعتراف کرد که تل آویو در حال آماده سازی ارتش برای مقابله با ایران بود و فکر می‌کرد که غزه و حماس نمی‌توانند به تهدیدی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شوند. کوخاوفی ادامه داد که رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییر در حماس بود لذا کوشید سنوار و ضیف را ترور کند.وی افزود: چندین ماه است که برای انجام عملیات تصفیه کار کرده‌ایم، اما تا این لحظه نتوانسته‌ایم به دلیل اینکه موضوع بسیار پیچیده است. کوخاوی با اشاره به اینکه بدون توقف جنگ راهی برای زنده بازگرداندن اسرای اسرائیلی وجود ندارد یادآور شد که توقف جنگ در جبهه شمالی با توقف آن در غزه مرتبط است.

 آرمان ملی
جریان غزه نشان داد دشمن تا چه حد با انسانیت دشمنی دارد
حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در نماز جمعه این هفته تهران گفت: جریان غزه نشان داد دشمن تا چه حد با انسانیت دشمنی دارد. بچه ها، اطفال، زنان و بیماران غزه ای در آتش قساوت صهیونیست ها می سوزند. پیام عاشورایی امام حسین (علیه السلان) در غزه موجب شد تبلیغات هماهنگ و پرحجم قدرت های بزرگ، به وسیله دانشجویان و مردم غرب در کشورهای غربی رنگ ببازد. دانشجویان مظلوم دختر در آمریکا و استادان پیر دانشگاه های این کشور زیر زانوهای پلیس آمریکا تحت فشار قرار می گیرند و به زندان میافتند.

 مردم سالاری 
تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل
مجموع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا یعنی با ۱۴۳ رای پیش‌نویس قطعنامه حمایت از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان را تصویب کرد. به این ترتیب ۹ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل با توصیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در این مجمع مخالفت کرده و ۲۵ کشور رای ممتنع دادند. براساس گزارش خبرگزاری وفا، این پیش‌نویس به شورای امنیت توصیه می‌کند این درخواست را مورد بررسی و بازنگری قرار دهد. این در حالی است که یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم مجمع عمومی آن را «تصمیمی سخیف و پاداشی به حماس» خواند.

 قدس 
خاتم‌الانبیاء و رفع تنش آبی سیستان و بلوچستان
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حال رفع مشکل تنش آبی سیستان و بلوچستان است. سرلشکر حسین سلامی در بازدید از طرح انتقال آب دشت تهلاب به زاهدان گفت: قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیاء حفاری حدود ۴۰ حلقه چاه را در دست اقدام دارد که تقریباً نیمی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و نیمی دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک وارد مدار خواهند شد.

 اعتماد 
اگرموجودیت ایران تهدید شود، باید دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم
کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق و رییس کنونی شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد که اگر رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباه شود و به تاسیسات هسته‌ای ایران آسیب برساند، سطح بازدارندگی تهران متفاوت خواهد بود. کمال خرازی در این مصاحبه تصریح کرد که «دو سال پیش در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای را دارد و امروز ما هنوز آن ظرفیت را داریم، اما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم.» خرازی افزود: «تهران به دنبال تولید بمب هسته ای نبوده است، اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، باید دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.» مشاور مقام معظم رهبری گفت: «مقامات نظامی ایران نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که اگر اسراییل به دنبال حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور باشد، امکان بازنگری در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و انحراف از ملاحظات اعلامی قبلی وجود دارد.» خرازی در پاسخ به پرسشی در باب پاسخ ادعایی اسراییل به حملات بی سابقه ایران نیز گفت: آنچه اتفاق افتاد، استفاده از یک پرنده کوچک بود که از قبل به شیوه‌های جاسوسی به ایران فرستاده بودند؛ نه اینکه از اسراییل حمله‌ای انجام دهند. در گذشته هم پرنده‌های کوچک را به طرقی به ایران فرستاده بودند تا در شرایط خاصی عملیات انجام دهند. اینها در واقع آزار دادن است وگرنه عملیات نظامی تلقی نمی‌شود، چنانکه کوادکوپتر آنها نتوانست آسیبی وارد کند. این اقدام علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نبود، بلکه می‌خواستند صرفا یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند. اگر آنها بخواهند جسارت کنند و به تاسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کردیم. اگر آنها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.

 شرق
خشم معترضان علیه پاشینیان
ارمنستان و جمهوری آذربایجان روند تاریخی تعیین مرزهای خود را آغاز کرده‌اند. براساس‌ این قرار است چهار منطقه به باکو بازگردانده شود که همین باعث شروع اعتراضات در ارمنستان شده است. معترضان امیدوار بودند که هنگام ورود به شهر ایروان هزاران نفر به جمع آنها بپیوندند. از پنج روز قبل، حدود ۵۰۰ ارمنی راهپیمایی‌هایی را در سراسر این کشور به سمت پایتخت آغاز کردند و مخالفت خود را علیه واگذاری قلمرو از طریق دولت ارمنستان به آذربایجان ابراز کردند. این روند امتیازدهی در ۲۳ آوریل آغاز شد و مستلزم تعیین مرزهای تاریخی بین این دو جمهوری شوروی سابق است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، با واگذاری چهار منطقه اطراف روستاهای مرزی در منطقه تاووچ به همسایه خود، آذربایجان موافقت کرده است. این مناطق پس از جنگ اول قره‌باغ (بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸) از طریق نیروهای جدایی‌طلب ارمنی تصرف شد و ساکنان آذربایجانی آنها مجبور به ترک آنجا شدند.

 ابتکار
دهانتان را ببندید!
آویگدور لیبرمن در واکنش به هشدار جو بایدن در خصوص تعلیق ارسال مهمات به اشغالگران، از همکاران سیاسی خود خواست که «دهان خود را ببندند». آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «یسرائیل بیتنو» در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: من صحبت‌ها و اظهارنظرهای زیادی درباره آمریکا می‌شنوم و همانطور که در مورد مذاکرات اسیران اسرائیلی می‌گویم، در اینجا نیز به سیاستمداران پیشنهاد می‌کنم سکوت کنند.وی افزود: در گذشته نیز با آمریکا اختلافاتی وجود داشت اما ما هرگز آنها را به یک نبرد عمومی و علنی تبدیل نکردیم.وی با اشاره به اینکه روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا بسیار پیچیده‌تر از تامین مهمات است که می‌توان در عرض چند ماه در اسرائیل نیز تولید کرد.لیبرمن گفت: به این شکل باید گفت‌وگو با متحد استراتژیک ما پشت درهای بسته و بدور از توجهات انجام شود.این اظهارات پس از آن بیان شد که ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی، توئیت‌های علیه بایدن منتشر کرد.

 اطلاعات 
نتانیاهو «بدترین متحد آمریکا»
پایگاه خبری «دیلی بیست» در مطلبی می‌نویسد: «آمریکا در گذشته متحدان بدی داشته است اما در عصر حاضر، هیچکسی به اندازه نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بد نبوده است. او از روابط دیرینه اسرائیل – آمریکا سوءاستفاده کرده و در سالهای اخیر آسیب و زیان‌هایی به همراه داشته است.»این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: «نتانیاهو توصیه‌های آمریکا را نادیده می‌گیرد و منافع آن را تضعیف می‌کند. او از حمایتی که از آمریکا دریافت کرده، سوءاستفاده کرده و بالاتر از همه اینها، او نسبت به حمایت‌های آمریکا ناسپاسی می‌کند. علاوه بر همه این موارد، نتانیاهو ویژگی‌های بد دیگری را هم با یکدیگر در آمیخته است. او ضمن آنکه نخست‌وزیر وحشتناکی است، خطاها و اشتباهات تاریخی متعددی مرتکب شده است. او هیولاهای راست‌گرا را در کابینه‌اش وارد کرده و مرتکب جنایات داخلی شده و از یک عنصر جنایتکار در سیاست ایالات متحده حمایت می‌کند.

 شهروند
ایران آماده ادامه تعامل با اروپا در راستای منافع مشترک است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به مناسبت روز اروپا نوشت: به مناسبت روز اروپا ۲۰۲۴، به همه کسانی که در اروپا به امید اروپایی متحد، آرام و بالنده این روز را گرامی می‌دارند، تبریک می‌گویم. امیرعبداللهیان افزود: در این روز ویژه، همه آنانی که برای صلح و سعادت اروپا تلاش کرده‌اند، باید در اندیشۀ صلح و امنیت در سراسر جهان باشند. آنچه در غزه می‌گذرد، بار گرانی است بر شانه وجدان بشریت و آزمونی خطیر برای مشروعیت ارزش‌هایی چون کرامت و حقوق بشر که اروپایی‌ها مدعی تلاش در راستای آن هستند. امیرعبداللهیان یادآور شد: اروپا باید فریاد عدالت‌خواهی‌اش را در موضوع فلسطین بلند کند. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران آماده ادامه کار و تعامل با اروپا بر پایۀ احترام، گفت‌وگوی سازنده و همکاری در راستای منافع مشترک و صلح و امنیت در جهان است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رئیس جمهور در جمع اعضای جامعه مدرسین حاضر شد
اختصاصی/ صبح دیروز، رئیس جمهور ضمن حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و نقطه نظرات اعضای جامعه مدرسین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و امنیتی قرار گرفت. در این جلسه پس از سخنان آیت الله حسینی بوشهری اعضای جامعه مدرسین در سخنانی به صورت جداگانه ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی دولت، به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل و مشکلات اقتصادی و فرهنگی پرداختند. تأکید بر لزوم حفظ صبغه دینی نظام، لزوم رعایت موازین شرعی در حضور بانوان در ورزش‌های مختلف به عنوان درخواست مردم، مسئله کاهش جمعیت، اهمیت امیدافزایی در جامعه، تقدیر از حضور مستمر رئیس جمهور در میان مردم، لزوم یک صدایی دولت در مسائل فرهنگی، لزوم ایجاد فرصتی برای ارتباط مستمر اندیشمندان برتر حوزوی با دولت به منظور ارائه راه کار در مسائل مختلف فرهنگی و اقتصادی کشور، تأکید بر اهمیت اقناع عمومی توده مردم در مسائل مختلف، مهاجرت جوانان و نخبگان، لزوم چاره اندیشی در خصوص برخی شبکه‌های ضد ایرانی فعال در کشورهای همسایه، لزوم تقویت بُعد اسلامی و انقلابی در آموزش و پرورش و برخورد با رسانه‌ها و مطبوعات ترویج دهنده نا امیدی، بی‌اعتمادی و بی‌ایمانی در جامعه، از جمله محورهای سخنان اعضای جامعه مدرسین در عرصه فرهنگی بود. تقویت و گسترش ترانزیت جاده‌ای و ریلی، تورم، رکود و ارزش پول ملی، گرانی و بی ثباتی قیمت‌ها، لزوم تقویت قدرت خرید مردم، افزایش اجاره بها و قیمت مسکن و مشکلات مردم در این حوزه، ناتوانی قشر ضعیف و متوسط مردم برای واریز اقساط طرح مسکن ملی، افزایش قیمت اقلام خوراکی، مشکلات و آسیب‌های صنعت خودرو و افزایش مداوم قیمت خودرو، مسئله مالیات از مشاغل و کسب و کارها و لزوم تعیین تکلیف پروژه منوریل شهر مقدس قم، نیز از مهم‌ترین محورهای سخنان اعضای جامعه مدرسین در حوزه مسائل اقتصادی بود. در پایان این جلسه، آیت الله رئیسی، ضمن ارائه توضیحاتی در محورهای فوق، تولید را به عنوان تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و برخی از مشکلات کنونی را ناشی از کم کاری‌های صورت گرفته در دولت‌های پیشین نسبت به انجام برخی تکالیف قانونی دانست و از عزم دولت در مسائل فرهنگی خبر داد.

سامان دادن به مسائل اقتصادی، وضعیت معیشت مردم و همچنین مسائل فرهنگی کشور
اختصاصی/ صبح دیروز، رئیس جمهور ضمن حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و نقطه نظرات اعضای جامعه مدرسین در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و امنیتی قرار گرفت. در ابتدای این جلسه، آیت الله حسینی بوشهری ضمن تشکر از حضور رئیس جمهور در جلسه جامعه مدرسین و تلاش‌ها و خدماتی که در این دولت انجام گرفته است با اشاره به جایگاه ویژه شهر مقدس قم ابراز داشت: هنوز کارهای انجام نشده در قم فراوان است و زمینه برای تلاش‌های بیشتر مسئولین وجود دارد. رئیس جامعه مدرسین افزود: شهر قم فقط به مردم قم اختصاص ندارد و تعداد زیادی طلاب خارجی از کشورهای مختلف در قم حضور دارند و طبعاً هر چه این شهر از نظر پیشرفت‌های عمرانی و آبادانی و مسائل ارزشی و فرهنگی در مرتبه بالاتری قرار داشته باشد، می‌تواند الگوی موفقی باشد برای این دانش پژوهان تا هنگام بازگشت به کشورهای خود، پیام و خدمات انقلاب اسلامی را برای مردم خود بازگو کنند. امام جمعه قم با اشاره به مسائل اقتصادی، وضعیت معیشت مردم و همچنین مسائل فرهنگی کشور، خواستار سامان دادن به وضع موجود و ورود رئیس جمهور و مسئولین ذی ربط در خصوص مسئله حجاب و عفاف و تقویت حرکت‌های جهادی مانند «طرح نور» برای مهار ولنگاری در جامعه شد و نسبت به وزارت خانه‌هایی که مسئولیت کار فرهنگی را برعهده دارند نکاتی را یادآور گردید.

ملت‌های مسلمان مزد سکوت خائنانه حکام مرتجع منطقه را خواهند داد
رسا/ آیت الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم با تبریک آغاز دهه کرامت با اشاره به دور دوم سفر آیت‌الله رئیسی به شهر مقدس قم گفت: بار سنگینی بر دوش دولت هست که بدون همراهی مردم نمی‌توان گام‌های موفقیت‌آمیز برداشت، دولت صبح امروز نیز با اعضای جامعه مدرسین جلسه‌ای داشتند و گزارشاتی را دادند. امیدواریم دغدغه های مراجع عظام تقلید و نخبگان و مردم عملی گردد و همه نیز باید به دولت کمک کنند. عضو جامعه مدرسین درادامه ضمن گلایه از حکام عربی و همکاری برخی از دولت های مسلمان منطقه با رژیم جعلی صهیونیستی تصریح کرد: مزدوران منطقه و همراهان این رژیم رویشان سیاه شدند. وی اضافه کرد: آقای ترکیه، مصر، عربستان، پاکستان و دیگر دولت های منطقه چرا ساکت نشسته اید و سفارت خانه هایتان فعال و داد و ستد با این رژیم مظلوم کش را ادامه می دهید، روزی ملت اسلام حساب شما را خواهد کشید و مزد شما خائنان را خواهد داد.

تمام تأثیر شهید مطهری در دانشگاه‌ها و جامعه به خاطر خوب خواندن دروس حوزه بود
حوزه/ آیت‌الله مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم در مراسم بزرگداشت معلم مجاهد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری (ره) در مدرسه علمیه علوی قم اظهار کرد:ورود شهید مطهری به فقه، فلسفه، تفسیر و… با دقت و تیزبینی بوده است. عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور خطاب به طلاب افزود: از معنویت و اخلاق شهید مطهری غفلت نکنید؛ اگر می‌خواهید علمتان برکت داشته باشد باید به معنویت توجه داشته باشید. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر خواندن قوی دروس حوزه، بیان کرد: تمام تاثیر شهید مطهری در دانشگاه‌ها، جامعه و… به خاطر خوب خواندن دروس حوزه بود. آیت‌الله مروی با اشاره به خاطرات تبلیغی خود در خارج از کشور، خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در همه جای جهان کسانی هستند که تشنه معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشند.

۸۷ مصوبه جدید در سفر دور دوم رئیس جمهور به قم
رسا/ معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: در مجموع ۸۷ مصوبه جدید برای دور دوم سفر رئیس جمهور به قم با اعتبار ۵ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان پیشنهاد شد که با تایید رئیس جمهور در استان قم اجرا می‌شود. منصوری افزود: تکمیل آزادراه شهید سلیمانی که کمربندی قم خواهد بود از مهمترین این طرح‌های پیشنهادی است، همچنین در رابطه با تکمیل و نوسازی جاده قدیم قم – تهران برنامه‌ریزی لازم انجام شد. احداث ۱۵ باب مجتمع آموزشی در محله‌های مختلف قم با توجه به حجم بالای مهاجرتی که به این استان است، رفع نقاط حادثه خیز،‌ تکمیل ورزشگاه چهار هزار و ۵۰۰ نفره و تکمیل راه قم – کهک از دیگر طرح‌های عمرانی مهمی است که در این دوره سفر رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفت. معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: علاوه بر این با توجه به تاکید رییس جمهور، اجرای طرح مونوریل و تجهیز کارگاه آن به صورت عملیاتی و همچنین موضوع فرودگاه قم با تقسیم کار صورت گرفته با جدیت دنبال خواهد شد. منصوری تصریح کرد: ارزش مصوبه‌های دور اول سفر رییس جمهور به قم، بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود که از این میزان تاکنون بالغ بر سه‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین و پرداخت شده‌است.

فراخوان گروه‌های فلسطینی برای انتفاضه گسترده در حمایت از اهالی غزه و رفح
ایسنا/ کمیته پیگیری احزاب ملی و اسلامی که اکثریت گروه‌های مقاومت فلسطین را شامل می‌شود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل با موافقت هم‌پیمانان و حامیانش اجرای طرح خود برای حمله به رفح را آغاز کرد. در این بیانیه آمده است: رژیم اشغالگر گذرگاه‌های مرزی را بسته و امداد و کمک‌های بشردوستانه را بر روی اهالی نوار غزه قطع کرده و تمام مناطقی را که پناهگاه هستند هدف قرار داده است و به همین دلیل ملت ما در نوار غزه با بزرگترین فاجعه و نسل‌کشی مواجه هستند. گروه‌های فلسطینی همچنین بر حمایت کامل خود از مقاومت فلسطین تاکید کردند و از آنها خواستند تا هر کاری که لازم است برای مقابله با نیروهای رژیم اشغالگر و حفاظت از ملت فلسطین انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *