خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیرکل وزارت دفاع هند دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیرکل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی درخصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور تاکید کرد. وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی بیان کرد: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی‌نو می‌تواند دربرقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه‌قاره هند به کارگرفته شود. امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه، آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی ونظامی میان دوکشور باطرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام کرد. دبیر‌کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برضرورت برقراری امنیت وآرامش منطقه اظهار کرد: همکاری‌های اقتصادی و زیر‌ساختی به‌ویژه مشارکت دهلی‌نو در پروژه بندر چابهار صورت گیرد.
استقلال سیاسی ایران زبانزد است
مرتضوی, وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی گفت: در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم؛ اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و درحوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده و پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.
پرداخت ۱۱۷ همت وام بدون ضامن
خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سال قبل سهم تسهیلات خرد خانوار به ۱۹ درصد رسید و تا امروز ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است. باید مسیرهای جاری تأمین مالی را بیش از پیش هموار کنیم و ابزارهایی از جنس اوراق گام، فاکتورنیک، سفته و برات الکترونیک و… در این راستا توسعه یابند.

 همشهری 
بالاترین مقام نظامی اسرائیل در آستانه استعفا
در ادامه استعفاهای ارتش اسرائیل پس از ۷ اکتبر، کانال ١٢ اسرائیل طی گزارشی اعلام کرد به‌زودی «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از سمت خود استعفا خواهد کرد. گفته شده بیشتر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی کل ارتش به‌دلیل شکست در ۷ اکتبر موافق هستند.
بن‌‎گویر: به‌ جای بازداشت، بکشید
وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل در نشست کابینه در پاسخ به رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل درباره بازداشت تعدادی از فلسطینی‌ها در غزه گفته است: «چرا ارتش آنها را نمی‌کشد، قبل از اینکه تسلیم بشوند آیا نمی‌شود تعدادی از آنها را کشت؟ با این همه بازداشتی چه کنیم؟»

 کیهان
رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است
پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفت‌و‌گوی و تبادل‌نظر پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست. پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.
پیکر همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
مراسم تشییع پیکر خانم معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» از مسجد نو واقع در میدان آستانه قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار شد. آیت‌الله العظمی سبحانی بر پیکر مرحومه خانم حائری اقامه نماز کرد و پس از طواف گرد مضجع مطهر بانوی کرامت، آن مرحومه در مقبره شیخ فضل‌الله نوری صحن امام رضا (علیه السلام) حرم مطهر به خاک سپرده شد.

 ایران
برد-برد با همکاری متقابل ایران و آفریقا
نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار مخبر با تأکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه‌مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و بویژه بورکینافاسو گسترش دهد.معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل برخلاف غرب و امریکا که فقط به منافع خود می‌اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد – برد مدنظر قرار می‌دهد. نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
روایت وزیر راه پاکستان از استقبال گرم مردم از آیت‌الله رئیسی
وزیر راه پاکستان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان گفت: خرسندیم که میزبان مردی از دیار امام رضا (علیه السلام) فرزند هشتم رسول خدا بودیم. ریاض پیرزاده که در فرودگاه اسلام آباد به استقبال آیت‌الله رئیسی آمده بود، با بیان اینکه مردم پاکستان از نماینده دیار امام رضا با عزت استقبال کردند، افزود: آیت‌الله رئیسی اهالی لاهور را دید که چگونه برای استقبال از ایشان به میدان آمده بودند. وی همچنین از تلاش نهادهای امنیتی و دولت‌های محلی برای برگزاری این «استقبال گرم از میهمان گرامی» قدردانی کرد.
حمایت دانشگاهیان ایران از دانشجویان آمریکا و اروپا
دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌صدا با دانشجویان آزادیخواه امریکا و اروپا که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده بودند، با برپایی تجمعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن اعلام حمایت از این دانشجویان، برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی امریکایی و اروپایی را محکوم کردند. اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر امریکا ادامه دارد و گستره آن به اروپا نیز کشیده شده است. اعتراضاتی که با سرکوب شدید نیروهای پلیس همراه شده است. تنها در امریکا بیش از ۶۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان به دلیل اعتراض به نسل کشی مردم فلسطین توسط اسرائیل بازداشت شده‌‎اند.

 جمهوری‌اسلامی 
باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال انجام داد
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه گفت: مجدانه معتقدیم که باید برخورد بازدارنده‌ای را در قبال متعرضان به جان و مال و عِرض مردم و بیت‌المال صورت داد؛ اگر چه بر انجام اقدامات و برنامه‌های آموزشی و بازاجتماعی کردن مجرمان و محکومان تاکید داریم اما بر این مقوله نیز اصرار داریم که نمی‌توان امنیت و آرامش مردم را رها کرد و اجازه داد هر کس دست به هر کاری بزند.

 وطن امروز
ابراز پشیمانی برخی فعالان فراری فتنه «زن، زندگی، آزادی» به نیت بازگشت به ایران
یک منبع آگاه از ابراز پشیمانی برخی چهره‌های فعال که در ایام اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی» به خارج از ایران رفته بودند، خبر داد. به گفته این منبع آگاه، برخی از این چهره‌ها همچنین درخواست‌هایی را مستقیما یا با واسطه برای بازگشت به ایران مطرح کرده‌اند. عدم توفیق در موضوعات کاری، حس فریب خوردن از اپوزیسیون خارج‌نشین و اختلافات و ازهم‌گسیختگی ضدانقلاب، سبب ناامیدی، پشیمانی، احساس سرخوردگی و برخی بیماری‌های روحی در این چهره‌ها شده است.
تحریم‌های ایران به نتیجه نخواهد رسید
رئیس‌جمهور در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که ایران تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده مردم به نتیجه نرسیده و پس از این هم به نتیجه نخواهد رسید. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نیروی انسانی کارآمد و با اراده و ابتکارات و خلاقیت‌ها و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری‌هایی داشته باشد و به جهان عرضه کند.رئیسی با بیان اینکه باید مسأله تجارت با ارزهای ملی گسترش یابد، تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یک کنش جمعی برای رفاه اجتماعی و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی محسوب می‌شود. امیدواریم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان و موجب رشد اقتصادی کشور، منطقه و جهان شود.
اساسنامه «صندوق حمایت از قهرمانان» ابلاغ شد
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به‌ منظور تکریم، حمایت و پشتیبانی سازمان‌یافته، موثر و مستمر از ‎قهرمانان و ‎پیشکسوتان، اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به تصویب هیات دولت رسید. وی افزود: این اساسنامه که به تأیید شورای نگهبان هم رسیده است، امروز (دیروز شنبه) برای اجرا ابلاغ شد.
۳ قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، ۲ قانون به شرح زیر را برای اجرا ابلاغ کرد: ۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی ۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه‌ به داوری.

 جوان 
۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است
محسن اسلامی، با اشاره به آمادگی وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در ۲۲ حوزه انتخابیه انتخابات به دور دوم کشیده شده است. وی اضافه کرد: در این حوزه‌های انتخابیه ۹۰ نفر برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به شیوه برگزاری انتخابات در مرحله دوم، تصریح کرد: انتخابات در هشت حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. در تهران برای هر شعبه چهار صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، سه صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است تا ازدحامی را در شعب مشاهده نکنیم و رأی‌دهندگان به راحتی و سهولت رأی خود را به صندوق بیاندازند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه کسانی می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند که حتماً در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند یا اصلاً در کل کشور رأی نداده باشند، گفت: رأی‌دهنده با این پیش فرض وارد شعبه می‌شود و با ارائه هریک از مدارک هویتی پنج‌گانه (کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت)، احراز می‌شود. وی گفت: در حوزه‌هایی که اشاره کردم ـ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه داریم ـ که شامل شعب شهری، روستایی، ثابت و سیار می‌شود.

 خراسان 
آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است
«سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به تیترها و مواضع برخی رسانه‌ها همچون «دولت کجاست؟» تصریح کرد: آن‌ها که می‌گویند دولت کجاست، باید به این اقدامات توجه داشته باشند که تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته هم شاهد کاهش تورم بودیم، اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.وی با تاکید بر این که آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود و چند سال متمادی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرد، اما با روی کار آمدن دولتِ مردمی تمام این‌ها ساماندهی شد و نرخ تورم و رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت و از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.
دولت با تعطیلی پنج شنبه به جای شنبه موافق است
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خراسان درباره نظر دولت مبنی بر این که پنج شنبه یا شنبه همراه با جمعه تعطیلات آخر هفته باشد، گفت: نظر دولت در این زمینه مشخص است و به غیر از جمعه به تعطیلی یک روز دیگر به انتخاب دولت تاکید دارد. محمد حسینی افزود: مدارس پنج شنبه‌ها تعطیل است، دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم تعطیل است و برخی استان‌ها هم مانند تهران پنج شنبه‌ها را تعطیل کردند. درباره ارتباطات بین المللی هم مهم‌ترین شهری که با دنیا در تعامل است، تهران است که پنج شنبه‌ها تعطیل بوده، به این ترتیب نظر دولت بر تعطیلی پنج شنبه هاست.
ریزش قیمت‌ها در بازار طلا سکه به ۴۱ میلیون تومان بازگشت
نرخ طلا و سکه همچنان با کاهش قیمت در بازار مواجه است به طوری که نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان و سکه امامی به ۴۱ میلیون ۷۹۲ هزار تومان رسید.

 مردم سالاری 
افزایش تقاضا برای خرید تسلیحات ایرانی
روزنامه «الجریده» به نقل از منابع خود مدعی شد: «تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله اخیر این کشور به اسرائیل به شدت افزایش یافته است.» این روزنامه با اشاره به اینکه مقامات پانزده کشور پس از این حمله خواستار خرید پهپادها و موشک‌های ایرانی شده‌اند، در ادامه به نقل از منابع خود آورده است: «درخواست‌ها برای خرید تسلیحات ایرانی فراتر از ظرفیت‌‌های تولید ایران است و این کشور مجبور به رد برخی از این درخواست‌ها شده است. در ادامه مطلب روزنامه کویتی آمده است: برخی از این کشورها مشتری‌های سابق ایران و برخی مشتری‌های جدید این کشور برای خرید تسلیحات هستند.
تاکید بر گسترش همکاری اقتصادی ایران و عربستان
«حسن زرنگار» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده، با عبدالله صالح کامل رئیس اتاق بازرگانی مکه مکرمه دیدار و گفت و گو کرد. سرکنسول کشورمان در این ملاقات بر لزوم بهره مندی از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، افزایش مراودات تجار، بازرگانان و بخش خصوصی، جایگاه شهر مکه مکرمه و ابعاد اقتصادی مرتبط با مایحتاج حجاج، امکان برگزاری انواع نمایشگاه‌ها در دو کشور و همچنین تجربه‌های موفق شرکت‌های ایرانی در اجرای انواع پروژه‌ها در کشورهای گوناگون تاکید کرد. رئیس اتاق بازرگانی مکه مکرمه نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط همه جانبه ایران و عربستان مبتنی بر تاکیدات محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی اتاق بازرگانی مکه مکرمه برای گسترش روابط اقتصادی در چارچوب بخش خصوصی تاکید کرد.

 قدس
کدام حساب‌ها باید مالیات بدهند؟
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری گفت: بر اساس طرح مذکور، تنها حساب غیرتجاری ۵دهم‌درصد از کل جمعیت کشور که بالاترین تراکنش‌ها را داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، حساب غیرتجاری تنها ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان در آمریکا
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، اعم از زن و مرد، زیر بار فشار دموکراسی دروغین دولت آمریکا و زیر خشونت آزادی دروغین آن هستند، امروز نقاب جدیدی برملا شد که با عسل دموکراسی و شهد آزادی در این کشور پوشانده شده بود.وی افزود: صدای دانشگاهیان آمریکا که خواستار پایان دادن به تروریسم صهیونیستی هستند صدای ماست و هر که در هر نقطه از جهان این صدای صادر شده را خاموش کند، یک حیوان درنده است.
ژنرال سابق صهیونیستی: حماس را نمی‌توان نابود کرد
اسحاق بریک، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل باید پایان جنگ در نوار غزه را اعلام کند. ما به هر حال نیروهایمان را از این منطقه خارج کردیم و امکانی برای نابودی قطعی غزه وجود ندارد. ورود به رفح هرگز کمکی‌ نخواهد کرد و ما در حقیقت شکست خورده‌ایم. وی افزود: تأکید بر نابودی حماس به عنوان هدف نهایی جنگ (علیه غزه) فاجعه دیگری مشابه طوفان‌الاقصی را برای اسرائیل رقم خواهد زد.
چراغ سبز آمریکا برای حمله اسرائیل به رفح
شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی به مثابه چراغ سبز برای حمله به رفح و تشویق دشمن برای توسعه دامنه جنگ در منطقه است. وی افزود: صحنه‌های سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا، چهره واقعی آمریکا را نشان داد و ادعاهای پوشالی آن‌ها را درباره آزادی بیان در برابر دیدگان جهانیان آشکار کرد.

 اطلاعات 
ترور ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان
منابع رسانه‌ای اعلام کردند دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپاد، یک خودروی غیر نظامی را در جاده «میدون» در شرق لبنان هدف قرار داد که در این حمله، دو فرمانده نیروهای الفجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به شهادت رسیدند. جماعت اسلامی لبنان و نیروهای الفجر شاخه نظامی آن نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت دو تن از فرماندهان خود به نام های «مصعب سعید خلف» و «بلال محمد خلف» در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی را تایید کردند.این گروه اعلام کرد این دو فرمانده حین انجام وظیفه در دفاع از ملت لبنان و حمایت از ملت فلسطین، در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در منطقه «البقاع غربی» واقع در شرق لبنان به شهادت رسیدند.جماعت اسلامی از گروه‌های مقاومت اهل تسنن در لبنان به شمار می‌رود.

 شهروند
سپاه نبود، داعش تا پشت در پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
اگر «رشادت» و «جانفشانی» سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریسم سپاه در منطقه نبود، «تروریسم داعشی» تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد. این را سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تلاش پارلمان اروپا برای گنجاندن سپاه در فهرست تروریسم بیان کرد. کنعانی پرسید: چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود، مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند.
نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه، ششم اردیبهشت ۱۴۰۳، در قطعنامه‌ای، ضمن محکوم کردن پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.
جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی ایجاد شود
هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدمهدی زاهدی در پنجمین کنفرانس سالانه بین‌المجالس برای قدس که با حضور ۸۰ هیأت پارلمانی از قاره‌های مختلف در استانبول ترکیه در حال برگزاری است، شرکت کرد. زاهدی نایب‌رئیس کمیته فلسطین، خواستار ایجاد جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی و اقدام عملی و واقعی و جدی در حمایت از غزه و محاکمه سران جنایتکار صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی با شدیدترین وجه و توقف فعالیت‌ها و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی و تعطیلی سفارتخانه‌ها شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

رمز موفقیت حوزه در وحدت است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: مجمع عمومی باید اتصال کاملی با جامعه مدرسین داشته باشد تا همیشه ذکر خیر شما بر لسان اعضای شورای عالی جامعه مدرسین باشد و شما در میدان باشید و هرچه لازمه یک حرکت پویاست را انجام دهید و شاهد پیشنهادات مترقی شما در جلسات شورای عالی جامعه مدرسین باشیم و بعد از تصویب آنچه در توان شماست اجرایی شود. رئیس جامعه مدرسین ضمن اشاره به لزوم تقویت ارتباط مجمع عمومی با جامعه مدرسین بر اهمیت فعال شدن اساتید عضو مجمع عمومی تأکید کرد و گفت: لازم است هر از گاهی تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجمع در جلسات شورای عالی جامعه حاضر شوند و با برنامه ریزی شما جلساتی به صورت منظم تشکیل شود و از طرف دیگر نیز لازم است اعضای جامعه نیز در جلسات مجمع عمومی حاضر شوند.وی مجمع عمومی را مجموعه‌ای توصیف کرد که می‌تواند آینده روشنی داشته باشد و ابراز داشت: رمز موفقیت حوزه در وحدت است؛ بنابراین ما باید هر چه می‌توانیم ظرفیت اساتید و فضلای حوزه علمیه را شناسایی و از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های پنجمین دوره این مجمع ارائه کردند.

حوزه علمیه از “طرح نور” حمایت می‌کند
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: فراجا مسئولیت‌های متعددی و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، گفت: اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت‌های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم. عضو جامعه مدرسین همچنین با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

طرح نور با قاطعیت تداوم پیدا کند
حوزه/ آیت‌الله کعبی، در نشست سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی با تاکید به داشتن روحیه جهادی گفت: روحیه جهادی می‌تواند عقیدتی سیاسی انتظامی را متحول کند و ماموریت‌های تاریخی آن را به سرانجام برساند پس باید از این روحیه جهادی محافظت کرد و آن را ارتقاء داد. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند و مورد حمایت همه دستگاه‌ها، نهادها و اقشار گوناگون جامعه قرار گیرد.
وی همچنین گفت: قوه قضائیه و فراجا باید به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خود به شکل کامل عمل کنند. عضوجامعه مدرسین ضمن حمایت از اجرای طرح نور، خواهان تبیین ابعاد گسترده آن شد و تاکید کرد: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید ونیروی انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

رواج بی حجابی توطئه‌ای حساب شده از جانب دشمنان است
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی با اشاره به حضور سردار رادان به همراه همکاران، در جلسه‌ای مشترک با اعضای جامعه مدرسین از مباحث طرح شده در این جلسه ابراز خرسندی کرد. عضو فقهای شورای نگهبان مشکل بی حجابی را توطئه حساب شده دشمنان با اهداف سیاسی بر ضد فرهنگ، اسلام، ایران و انقلاب تعبیر کرد و افزود: امیدوار هستیم خانواده‌های ایرانی با هوشمندی در مقابل این توطئه بایستند. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: نکات بسیار خوبی در این نشست از جمله مسائل امنیتی مطرح شد اما ثقل مباحث در خصوص حجاب بود که امیدوار هستیم خروجی خوبی داشته باشد.

شلیک ۳۰ موشک حزب‌الله به پایگاه میرون اسرائیل
تسنیم/ منابع خبری از شلیک دستکم ۳۰ موشک از جنوب لبنان به منطقه اشغالی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته منابع عبری، پایگاه نظامی میرون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با ده‌ها موشک از جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.
حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به روستاهای مقاوم جنوب لبنان ومنازل آن، شهرک میرون و شهرک‌های اطراف آن را با ده‌ها موشک کاتیوشا درهم کوبیدند.

نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است
تسنیم/ بن کاسپیت خبرنگار چند رسانه اسرائیلی از جمله شبکه ۱۲ این رژیم به نقل از منابع خود خبر داد، نتانیاهو این روزها به شکلی کاملا غیر عادی وحشت زده و متشنج است، او به شدت از احتمال صدور حکم بازداشتش توسط دادگاه عالی کیفری لاهه وحشت زده شده است و از اینرو طی روزهای اخیر ماراتونی از مکالمات تلفنی را برای فشار بر کلیه طرف‌های تاثیر گذار در این مسئله انجام داده است که در این میان به شکل ویژه‌ای این تماس‌ها به بایدن ختم می‌شوند. با این حال برخی از افراد مطلع اعلام می‌کنند که این حکم بازداشت صرفا به نتانیاهو ختم نمی‌شود بلکه وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش را هم شامل خواهد شد که در صورت صدور زلزله بی سابقه‌ای را به وجود خواهد آورد. منابع اسرائیلی به روزنامه عبری‌زبان معاریو گفتند که دادگاه لاهه دیر یا زود قرار بازداشت بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را صادر خواهد کرد.

حزب‌الله قادر است الجلیل را محو کند
تسنیم/ روزنامه هاآرتص در یادداشتی اعلام کرد، بزدلی و تعلل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر باعث شد تا حزب‌الله امکان مسلح شدن با ده‌ها هزار موشک را پیدا کند. این روزنامه افزود، تصور می‌شد که حزب‌الله از موشک‌هایش که برخی از آنها دور برد هم هستند استفاده نخواهد کرد اما حزب‌الله نشان داد که می‌تواند الجلیل را با کمک این موشک‌ها شخم بزند.
نویسنده در پایان اعتراف کرد این جنگ بر خلاف راهبرد کلان اسرائیل است که همواره به دنبال جنگ‌های کوتاه مدت است، اسرائیل ساختاری کوچک است که به شدت به افکار عمومی جهانی تکیه داشته و به کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده متکی است، از این رو قادر به انجام جنگ‌های طولانی مدت نیست و در واقع هر روز که از جنگ می‌گذرد شرایط ما در جهان بدتر می‌شود، تحریم‌ها علیه ما افزایش یافته و توان اقتصادی ضربه بیشتری می‌خورد به نحوی که ما را به سوی پایان بدون نتیجه جنگ پیش می‌برد.

اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
تسنیم/ به نوشته رسانه پر تیراژ رژیم صهیونیستی، اسرائیل جوانان آمریکا را از دست داده است و بدون تغییر ساختار رهبری اسرائیل، حمایت دولت ایالات متحده را هم از دست خواهد داد.آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.
در مقدمه این نوشتار آمده است: روز ۷ اکتبر ما با یک اقدام نظامی غافلگیر شدیم، روز ۸ اکتبر بود که فهمیدیم کابینه‌ای داریم که قادر به هیچ کاری نیست، و امروز هم شاهد سومین شکست خود هستیم، تا متوجه شویم اسرائیل در بخش رسانه‌ای هم شکست خورده است. در بخش دیگری از این نوشتار آمده است، میزان حمایت از اسرائیل در نظر سنجی‌‌هایی که بعد از ۷ اکتبر انجام گرفته در میان جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال به شدت کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *