خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
نشست «دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» برگزار می‌شود
احمدیان، بنابر دعوت دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، نیکولای پاتروشف در رأس یک هیأت بلندپایه‌ امنیتی، برای شرکت در دوازدهمین «نشست بین‌المللی مقامات عالی‌رتبه‌ مسئول در امور امنیتی» و «نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» عازم شهر سن‌پترزبورگ روسیه خواهد شد. در این سفر، براساس راهبرد سیاست چند‌جانبه‌گرایی و در تداوم دیپلماسی فعال و پویای سیاسی ـ امنیتی جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه دردولت سیزدهم و به‌ منظورارتقاء وتوسعه‌ روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، احمدیان با همتایان خود از کشورهای روسیه، برزیل، آفریقای‌جنوبی، چین، هند وعراق نیز دیدارهای جداگانه‌ای خواهد داشت. اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ، با سابقه‌ای بیش از یک دهه، از معدود رویدادهای امنیتی بزرگ سالانه در سطح بین‌المللی است که به ابتکار کشور روسیه تشکیل و به‌طور مستمر برگزار شده است. از‌جمله ویژگی‌های مهم این اجلاس، مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب به‌ویژه آمریکا در عرصه‌ امنیت بین‌الملل و نهادینه‌کردن روایتگری و روایت‌سازی مستقل در این ساحت است. اهمیت و رویکرد این اجلاس به مقوله امنیت بین‌الملل موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران، ضمن استقبال از آن از ابتدا حضوری فعال داشته باشد.
شورای رقابت، قیمت‌گذار نیست
توکلی دادجوی، سخنگوی شورای رقابت گفت: تاکنون ۲۰۰۰ شکایت از خودروسازان بررسی و نتایج آن اعلام شده که بخشی از آنها مربوط به گرانفروشی است. شورای رقابت هیچ وقت قیمت‌گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفا دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.

 همشهری 
حزب‌الله هنوز از سلاح‌های پیشرفته خود رونمایی نکرده است
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشته است که طی هفته اخیر حزب‌الله از تاکتیک‌های جدیدی علیه اسرائیل استفاده کرده اما هنوز از سلاح‌های پیشرفته خود رونمایی نکرده است و این سلاح‌ها ممکن است بسیار پیشرفته باشند.

 کیهان
ایران و پاکستان ۸ سند همکاری امضا کردند
در سفر رسمی آیت‌الله رئیسی و هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به پاکستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه در حضور آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ۸ سند همکاری در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضائی به امضاء رساندند. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.
افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است
آیت‌الله رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است. رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، اظهار داشت: در نشست‌ هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهیم. وی مرز میان دو کشور ایران و پاکستان را فرصتی در جهت رفاه دو ملت به‌ویژه مردم مناطق مرز‌نشین عنوان کرد و گفت: دیدار چندی پیش مقامات عالی دو کشور در مرز «پیشین» و افتتاح بازارچه مرزی مشترک در این منطقه جلوه‌ای از همکاری‌ها و تجارت مرزی دو کشور بود که حتماً باید این گام‌ها استمرار یابد.
صحنه موشک‌ها و پهپادهای ایران در آسمان فلسطین امید را به دل‌ها تزریق کرد
«هاشم صفی‌الدین» در سخنانی تاکید کرد: هر سلاحی که در اختیار داریم برای نمایش نیست و سلاح جبهه مقاومت اعم از جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان، عراق، یمن و سوریه برای دفاع از مظلومان فلسطین و غزه است. رئیس شورای اجرائی حزب‌الله لبنان درباره پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی گفت: در یک لحظه آسمان فلسطین مملو از موشک‌ها و پهپادهایی شد که از جمهوری اسلامی می‌آمدند، این موشک‌ها و پهپادها صحنه بزرگ و مختصری از آنچه باید اتفاق بیفتد را به نمایش گذاشتند. این صحنه بزرگ دل‌ها و احساسات و جان‌ها را التیام بخشید و امید را به جان انسان‌های شریف تزریق کرد.
همه باید به پلیس در مأموریت عفاف و حجاب کمک کنیم
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه:
برای هر سه قوه و دستگاه های مختلف در مقوله عفاف و حجاب وظایف قانونی تعریف شده است.
پلیس در حوزه عفاف و حجاب وظایف ذاتی و قانونی دارد.
کم کاری یک دستگاه در عمل به وظایف قانونی رافع مسئولیت دستگاههای دیگر نیست.
نباید کاری کنیم که پلیس احساس کند در قضیه عفاف و حجاب او را در میدان رها کرده ایم.
نیروهای فراجا صف افراد فریب خورده یا غافل را از عناصر سازمان یافته دشمن جدا کنند.

 ایران
نیروگاه اتمی بوشهر ۴ برابر هزینه خودش را تأمین کرده است
رئیس سازمان انرژی اتمی در نخستین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت که سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ۱.۷ میلیارد دلار بوده و با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۳ میلیون بشکه نفت به ارزش هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی شد و این به آن معناست که نیروگاه بوشهر ۴ برابر هزینه خودش را تأمین کرده است.اسلامی با اشاره به اینکه در این مسیر کشورهای جهان با جمهوری اسلامی ایران همکاری نداشتند و همه دستاوردهای به دست آمده با تکیه بر تحقیقات درون‌زا در کنار همراهی و حمایت‌های بی‌نظیر مقام معظم رهبری به‌دست آمده است، افزود: اکنون یکی از افتخارات ایرانیان در حوزه فناوری‌های هسته‌ای مربوط به موضوع تولید انواع رادیوداروها است به‌طوری‌که آثار و نتایج به‌دست آمده در این حوزه، ایران را به یکی از قطب‌های قابل قبول و مورد اعتماد تبدیل کرده است.

 وطن امروز 
نامگذاری خیابان «ایران» در اسلام‌آباد
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در برنامه‌های سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به پاکستان، پس از دیدار دوجانبه، برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، حضور در مراسم امضای اسناد و تشریح دستاوردها و نتایج رایزنی‌های سران و مقامات ۲ کشور در نشست مطبوعاتی، از لوح نامگذاری یکی از خیابان‌های اصلی و بزرگ شهر اسلام‌آباد که از مقابل پارلمان پاکستان آغاز می‌شود به نام «ایران» رونمایی کردند.
هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: هفته آینده گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز را به صحن مجلس می‌آوریم. مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در جلسه دیروز صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه در قانون بانک مرکزی که بتازگی ابلاغ شده‌ است و همچنین ماده قانون احکام دائمی، سیاست ارزی کشور مشخص شده است، گفت: متاسفانه بدون توجه به این سیاست، بانک مرکزی قیمت بازار غیررسمی ارز را انکار می‌کند و می‌گوید من با این قیمت کاری ندارم در حالی که این قیمت با او کار دارد! قیمت بازار غیررسمی یا بازار آزاد که باید با سیاست‌های بانک مرکزی کنترل می‌شده، طی ۲ ماه ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بعد از همه التهابات ۲۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ اینها به آن معناست که بانک مرکزی برنامه‌ای برای سیاست‌گذاری ارزی منطبق بر قانون ندارد.
اقدام ایذایی در اصفهان یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و ۲ مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند، مورد هدف قرار داد. کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره حوادث اصفهان و اتفاق رخ داده در بامداد جمعه بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شده است، گفت: آنچه را انجام شد، حتی اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم؛ یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را نیز پیش از این مشاهده کرده بودیم. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یا هیچ طرف دیگری مسؤولیت این موضوع را قبول نکرده است، ادامه داد: در این زمینه سیستم دفاعی ایران به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام‌کننده به هیچ سطحی از اهداف خود دست نیافت و یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود. کنعانی در پاسخ به اصرار سوال خبرنگار پرسش‌کننده گفت: این موضوع ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.

 جوان 
کسی بدون نظر ایران توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد
مخبر در نخستین رویداد کارآفرینی دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی گفت: نیرو‌های نخبه، خلاق و کارآفرین سرمایه اصلی کشور هستند و نقطه تحول اقتصادی کشور و تحقق شعار سال با تکیه بر این کارآفرینان و نسل جوان کشور محقق می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در تمام مسائل سیاسی، امنیتی و روابط بین‌الملل می‌درخشد و قدرت‌ها و کشور‌های منطقه و جهان بدون گرفتن نظر جمهوری اسلامی ایران قدرت تصمیم‌گیری در منطقه را ندارند.

 خراسان
کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای ندادند در دور دوم می‌توانند رای دهند
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره شرایط رای دادن در دور دوم انتخابات مجلس گفت: همه داده‌های آن حوزه انتخابیه کسانی که واجد شرایط هستند در دستگاه احراز به تعبیری تنظیم می شود و زمانی که استعلام صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که این فرد در تهران رای داده است و می‌تواند در مرحله دوم رای دهد یا اگر در مشهد رای داده باشد سامانه خطا می‌گیرد و این امکان برایش فراهم نیست. وی افزود: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای نداده باشند در دور دوم می توانند رای دهند.
بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب قدیمی است
محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف گفت: بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب که به تازگی در فضای مجازی پخش می‌شود قدیمی است و دارند به اسم درگیری‌های امسال بازنشر می‌کنند. وظیفه اصلی ستاد ما در حوزه عفاف و حجاب پیشگیری و آموزش است. ما آموزش به کسی که پول گرفته تا بی‌حجابی را ترویج کند و با برنامه‌ریزی‌های امنیتی دست به کشف حجاب زده، مطرح نمی‌کنیم، چون این یک مسئله امنیتی است و نیاز به برخورد قضایی دارد.
نوری استاندار مازندران شد
یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش برای استانداری مازندران انتخاب شد؛ انتصاب وی به این مسئولیت، نیازمند رأی اعتماد هیئت وزیران بود. سید محمود حسینی‌پور از آبان ۱۴۰۰ مسئولیت استانداری مازندران را برعهده داشت که با حکم مخبر معاون اول رئیس‌جمهور به ریاست دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب شد.
کاهش متوسط سن بازنشستگی به حدود ۴۰ سال
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: تعداد درخواست‌ها و بازنشستگی‌های برقرار شده در مشاغل سخت و زیان‌آور سبب شده که متوسط سن بازنشستگی به حدود چهل سال و کمتر برسد و گاهی نیروی کار در اوج تجربه، مهارت و تخصص از بازار کار خارج می‌شود.

 مردم سالاری
ورود اولین گروه عمره‌گزار ایرانی به مدینه
پس از گذشت ٩ سال وقفه، صبح دیروز (دوشنبه) نخستین گروه عمره گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند. «علیرضا عنایتی» سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست. سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذیربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی ربط ادامه خواهد یافت. عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت‌خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.
نخستین سفر اردوغان به عراق بعد از ۱۳ سال
منابع رسانه‌ای دیروز (دوشنبه) از دیدار و رایزنی روسای جمهوری ترکیه و عراق در بغداد خبر دادند.دو طرف در این دیدار درباره پرونده‌های مختلف میان دو کشور به ویژه پرونده آب رایزنی کردند. اردوغان در این دیدار گفت: ما نیاز عراق به آب را درک می‌کنیم و از پروژه جاده توسعه حمایت خواهیم کرد. پروژه جاده توسعه، مهم است و ما به حمایت خود از عراق برای تکمیل آن ادامه خواهیم داد.
وی همچنین بر ضرورت اقدام مشترک کشورهای اسلامی برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکید کرد. عبداللطیف جمال رشید نیز در این دیدار بر ضرورت همکاری میان ترکیه و عراق در زمینه مقابله با تروریسم تاکید کرد. رئیس‌ جمهوری عراق خطاب به اردوغان گفت: عراق اجازه نمی‌دهد سرزمینش سکوی برای تجاوز یا تهدید کشورهای همسایه باشد. این سفر اردوغان به بغداد برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ و پس از ۱۳ سال صورت گرفته است.
ناتو در اوکراین نیروی نظامی مستقر نخواهد کرد
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی با بیان اینکه پیمان آتلانتیک شمالی هیچ برنامه‌ای برای دخالت مستقیم نیروهای رزمی خود در اوکراین ندارد، تصریح کرد: ناتو در اوکراین نیروی نظامی مستقر نخواهد کرد.

 قدس
دانشگاه فنی وحرفه‌ای، «مهارت ملی» می‌شود
زلفی‌گل وزیر علوم گفت: باید جایگاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم. وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ دانش‌آموختگان این دانشگاه شاغل هستند. این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد، برای همین است که رهبر معظم انقلاب به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.
۸۳ سورتی پرواز امدادی در بلوچستان
با وقوع بارش‌های سیل‌آسا در جنوب سیستان و بلوچستان و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های مختلف، همه دستگاه‌های خدمات رسان برای رفع چالش‌ها و کمک به مردم سیل‌زده پای کارآمدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان با اشاره به سیل و آب‌گرفتگی در این استان، گفت: در حال حاضر، بارگیری اقلام زیستی و حیاتی برای کمک ‎رسانی به پنج شهرستان و منطقه، در حال انجام است. سجادی افزود: امدادرسانی در مناطق آسیب‌ ‎دیده با خودروهای عملیاتی و قایق‎ ادامه دارد؛ در مناطق سخت‌گذر هم، ۸۳ سورتی پرواز برای امدادرسانی به افراد متأثر از سیل و آب‌گرفتگی انجام شده است.
حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه
شبکه المیادین از حمله به دو پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه و برجا گذاشتن تلفات خبر داده است. هدف قرار دادن این دو پایگاه آمریکایی حدود دو ماه پس از توقف موقت حمله به پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت گرفته است. رویترز گزارش داده منشأ این حملات از موصل واقع در شمال عراق بوده و احتمالاً توسط گروه‌های مقاومت عراق انجام شده است.
تداوم شاهکارهای نظامی حزب‌الله
حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای از انهدام یک پهپاد پیشرفته هرمس ۴۵۰ ارتش اشغالگر صهیونیستی در آسمان منطقه العیشیه در جنوب لبنان خبر داد. تداوم شکارهای استثنایی حزب‌الله در جریان نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی و انهدام پنجمین پهپاد پیشرفته این رژیم در آسمان جنوب لبنان، حاکی از آن است که حزب‌الله ستون فقرات نیروی پهپادی ارتش اشغالگر را نشانه گرفته است.

 اطلاعات
نگرانی از گسترش یهودستیزی در دانشگاه‌های آمریکا
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای، یهودستیزی گسترده در جریان اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های سراسر آمریکا را محکوم کرد.
«آندرو بیتس» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با بیان اینکه دانشجویان حق اعتراضات مسالمت آمیز را دارند اما اقدامات خشونت‌آمیز علیه دانشجویان یهودی را محکوم کرد و گفت فراخوان برای خشونت و ارعاب فیزیکی دانشجویان یهودی، غیرمنصفانه و خطرناک است.جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز یهودستیزی علنی در محوطه‌های دانشگاهی را محکوم کرد.
بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر شده که اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا در نیویورک وارد پنجمین روز خود شده است. طی هفته اخیر بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کلمبیای نیویورک به جرم اعتراضات مسالمت‌آمیزی که در حمایت از مردم غزه انجام دادند، بازداشت شدند. به دنبال بازداشت معترضان حامیان فلسطین، دانشجویان از دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز به این اعتراضات پیوسته و علیه سیاست‌های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی شعار دادند.
اعتراض نماینده آمریکایی علیه حمایت نظامی واشنگتن از اسرائیل
«دان بِیر» نماینده دموکرات ایالت ویرجینیای آمریکا در سخنانی از بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت کمک‌های آمریکا به اسرائیل، به سلاح‌هایی تبدیل می شود که منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتر در غزه خواهد شد. وی گفت: تصویب قانون بسته جدید کمک‌های آمریکا به اسرائیل، ایجاد تغییرات واقعی در سیاست‌های نتانیاهو را تضمین نمی‌کند. این نماینده آمریکایی افزود: اوضاع انسانی در غزه، تنها پس از تهدید به تغییر سیاست‌هایمان با اسرائیل بهبود خواهد یافت اما تصویب کمک‌ها، پیامی مخالف این روند دارد. دان بیر گفت: این مسخره است که آمریکا از طریق هوایی به ارسال کمک‌ها به غزه می‌پردازد و در صدد ایجاد گذرگاه دریایی به سوی غزه است، حال آنکه اسرائیل در بازگشایی گذرگاه‌ها به سوی این باریکه مانع تراشی می‌کند. وی افزود: نتانیاهو اعتماد مردمش را از دست داد و سزاوار اعتماد ما هم نیست.

 شهروند
کارگران با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: «در ایام هفته کارگر چند برنامه کلان داریم که در سطح ملی انجام می‌شود. یکی از برنامه‌ها اختتامیه جشنواره امتنان با حضور رئیس‌جمهوری است که ۱۱ اردیبهشت، همزمان با روز کارگر، برگزار می‌شود. برنامه دیگر مربوط به امروز (سه‌شنبه) است که تجدید میثاق با امام خمینی (ره) با حضور وزیر تعاون است. دیدار حدود ۲ هزار کارگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برگزار خواهد شد.»
وحشت خبرنگار BBC از موشک‌های ایران
خبرنگار BBC بعد از بازدید از پایگاه نواتیم اسرائیل گفت: «آنچه ما دیدیم واقعا وحشتناک است؛ مخزن سوخت موشک پرتاب‌شده ۱۱ متر است. به اضافه ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره در کلاهک جنگی که با برد ۱۶۰۰ کیلومتر، فاصله ایران تا اسرائیل را راحت طی کرد.»
کره‌شمالی موشک بالستیک به سمت ساحل شرقی شلیک کرد
کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره‌شمالی یک موشک بالستیک به سمت ساحل شرقی خاک خود شلیک کرده است. این پرتاب جدیدترین شلیک از سری آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی در ماه‌های اخیر است. دولت و گارد ساحلی ژاپن نیز خبر دادند که کره‌شمالی پرتابه‌ای شلیک کرده که به‌نظر یک موشک بالستیک بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

حفظ شخصیت و جایگاه روحانیت از وظایف دادگاه ویژۀ روحانیت است
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام قاصدی رئیس دادگاه ویژه روحانیت قم، وجود این دادگاه را از برکات امام راحل (ره) دانست و گفت: دادگاه ویژه سبب می شود که روحانیت ملاحظۀ بیشتری داشته باشند. وی تأکید کرد: دادگاه ویژه روحانیت افزون بر حفظ شخصیت اشخاص، باید شأن و جایگاه روحانیت را نیز مد نظر قرار دهد. این مرجع تقلید پیشگیری را موثرتر و کم هزینه تر از جبران جرایم دانست و گفت: باید با آموزش طلاب جوان، زمینه صیانت آنان در مواجهه با جرم و وقوع در دام مجرمان را فراهم نمود.

طرح نور با جدیت اجرا شود و تداوم یابد
رسا/ آیت‌الله رجبی حجاب را وظیفه و واجب شرعی لازم الاجرا توصیف کرد و گفت: مردم، مسئولان، نهادها، افراد دارای تریبون و فعالان فرهنگی وظیفه دارند که در انجام فریضه حجاب در جامعه تمام تلاش خود را به کار بندند؛ حجاب یک وظیفه عمومی و حکم قانونی است؛ همه آحاد جامعه حتی غیر مسلمانان باید در اجرای این قانون کشور اهتمام ورزند؛ هم خود رعایت کنند و هم به دیگران توصیه کنند. عضو جامعه مدرسین پشتیبانی همه علما و مردم را از قوای مجریه، قضائیه و مقننه در اجرای طرح نور خواستار شد و تصریح کرد: ما به این طریق می‌توانیم خواسته اسلام، قانون اساسی و قوانین مصرح کشور را جامه عمل بپوشانیم. وی در پاسخ به اینکه هدف بعضی رسانه‌ها و افراد در مخالفت با انجام طرح حجاب چیست؟ گفت: به قطع بعضی از این تلاش‌ها به وسیله دشمنان اسلام و نظام در پشت پرده طراحی می‌شود و مزدوران خارجی و داخلی آن‌ها در صدد اجرای آن تصمیمات هستند.

تغییر تاکتیک حزب‌الله مقابل رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ یک رسانه‌ آمریکایی تایید کرد مقاومت اسلامی لبنان تاکتیک خود را در مقابل صهیونیست‌ها از هفته گذشته تغییر داده است. روزنامه فایننشال تایمز آمریکا تایید کرد حزب الله هفته گذشته از تاکتیک‌های جدیدی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرد، اما هنوز پیشرفته‌ترین قابلیت‌های موجود در زرادخانه خود را نشان نداده است. در همین راستا هفته گذشته شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که این جنبش به هرگونه تخطی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد. وی افزود: پشتیبانی ما برای غزه است و لبنان می‌داند که اگر در برابر آنچه که امروز در این باریکه رخ می‌دهد سکوت کند، نفر بعدی خواهد بود. با وجود تغییر تاکتیک حزب‌الله اما همچنان این جنبش علیه رژیم صهیونیستی از تمام توان خود استفاده نمی‌کند. بار‌ها رسانه‌های غربی اعلام کردند زرادخانه حزب‌الله بیش از ۱۱۰۰۰ فروند انواع تسلیحات نظامی با حدود ۵۰۰۰۰ نیروی نظامی است.

پیشرفتی برای کاهش فاجعه بشری در غزه رخ نداده است
باشگاه خبرنگاران/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نبود پیشرفت در کاهش فاجعه بشری در غزه انتقاد کرد. جوزپ بورل، گفت: ما در ۳ موضوع اصلی مرتبط با جنگ غزه شاهد هیچ گونه پیشرفتی نبوده‌ایم. این موضوعات شامل: ۱- آزادی اسرای صهیونیست ۲- استقرار آتش بس و ۳- کاهش بحران بشردوستانه در این باریکه که اکنون در محاصره کامل قرار دارد. وی تصریح کرد: بروکسل خواستار دسترسی بدون مانع به نوار غزه به منظور ارسال و توزیع کمک‌های امدادی و بشردوستانه به این باریکه است. این مسئله روشن است که در روند امدادرسانی مانع ایجاد می‌شود و به همین دلیل نیز بحران بشردوستانه در غزه همچنان ادامه دارد. با این حال، این مقام اروپایی حاضر به محکوم کردن اسراییل به دلیل ایجاد مانع در روند امدادرسانی‌ها به غزه و ایجاد قحطی عامدانه در این باریکه نشد.

آمریکا استاندارد‌های دوگانه درباره نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل ندارد!
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد این کشور اسیر استاندارد‌های دوگانه پیرامون اقدامات تل‌آویو نیست. رژیم صهیونیستی طی ۷ ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد به طور گسترده در حال کشتار غیرنظامیان، نابودی زیرساخت‌ها، جلوگیری از ورود اقلام بشردوستانه به این باریکه، و نیز بمباران بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس، کرده است. کشتار بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی آشکارا نشان دهنده نسل کشی فلسطینیان به دست صهیونیست هاست. با این حال، آمریکا که خود را مدافع حقوق بشر در جهان می‌داند چشمش را بر روی این مسائل بسته است. بلینکن با حمایت از رژیم صهیونیستی در این باره گفت: آیا ما استاندارد‌های دوگانه داریم؟ پاسخ خیر است.

تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
تسنیم/ ده‌ها نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در آمریکا در حمایت از غزه دست به اعتراض زدند.
اعضای هیئت علمی دانشگاه کلمبیا آمریکا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده به خاطر حمایت از فلسطین اعتصاب کردند. همچنین ده‌ها دانشجوی حامی فلسطین در دو دانشگاه ییل در کنتیکت و نیویورک در منهتن نیز بازداشت شدند. اداره پلیس شهر نیویورک به “سی.ان.ان” گفت که دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه نیویورک در جریان اعتراضات در محوطه مدرسه دستگیر شدند.

هزاران نظامی مجروح رژیم صهیونیستی در جنگ غزه
تسنیم/ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به زخمی شدن سه هزار و ۲۹۴ نظامی این رژیم از زمان آغاز جنگ علیه غزه تاکنون اذعان کرد. هاگاری اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه، سه هزار و ۲۹۴ نظامی و از آغاز حمله زمینی به این باریکه نیز یک هزار و ۵۸۳ نظامی دیگر زخمی شده‌اند. به گفته وی، ۵۱۲ افسر و سرباز نیز از ابتدای جنگ تاکنون دچار جراحات خطرناک شده‌اند و در حال حاضر نیز ۲۵۸ افسر و سرباز مشغول درمان هستند که حال ۲۴ نفر از آنها وخیم است. این آمار‌های ارتش در حالی است که اصولا رژیم صهیونیستی در همه نبرد‌ها از دادن آمار واقعی خودداری می‌کند و احتمال اینکه ارقام واقعی در زمینه شمار مجروحان نیز بسیار بالاتر از آمار اعلامی کنونی باشد، بسیار بالاست. پس از گذشت بیش از ۶ ماه از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اکثر کارشناسان رژیم صهیونیستی را بازنده این جنگ می داند.

شکست حماس ناممکن است
مهر/ نیویورک تایمز به نقل از مسئولان آمریکایی اذعان کرد که نه تنها شکست حماس غیر ممکن است، بلکه همچنان حاکم بر غزه پس از جنگ خواهد بود. این روزنامه آمریکایی به نقل از مسئولان آمریکایی تاکید کرد که تونل‌های غزه به حماس این امکان را می‌دهد که همچنان باقی و پابرجا بماند و به محض پایان جنگ، توان خود را بازیابد. آنان تاکید کردند که رژیم صهیونیستی هنوز طرحی را برای خارج کردن آوارگان فلسطینی از رفح ارائه نداده و همین مسئله موجب افزایش تعداد کشته‌ها در نوار غزه خواهد شد.
منبع مذکور بیان کرد که تنها راه واداشتن رژیم صهیونیستی از حمله به رفح، دست‌یابی به توافق مبادله اسرا است. مسئولان آمریکایی افزودند: اسرائیل حماس را نابود نکرده و قادر به این کار هم نخواهد بود، اما احتمال تکرار حادثه‌ای مشابه هفتم اکتبر را کاهش داد.

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند!
تسنیم/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند. رافائل گروسی ” مدعی شد که ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت. وی در این مصاحبه گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد. گروسی ادامه داد: یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگر مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد. وی همچنین با بیان اینکه که اهداف ایران نامشخص است گفت: خط مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است. این ادعاهای گروسی در حالی مطرح می شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز بوده و هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *