خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
نمایش اقتدار توان پهپادها و موشک‌های ایرانی در بغداد
نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع بغداد با حضور نمایندگان نظامی ۲۲ کشور از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان برگزار شد. وزارت دفاع کشورمان دراین نمایشگاه دستاوردهای مختلف صنعت دفاعی ایران ازجمله خانواده پهپادهای مهاجر، پهپاد بردبلند غزه، موشک‌های ضد زره دهلاویه، سامانه‌های پدافند هوایی، سلاح‌های فردی و صنایع جنگ الکترونیک را به نمایش گذاشته است.
ایران آماده همکاری با سایر کشورها در زمینه زیست‌محیطی است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «ما درخت افکن نه‌ایم، آنها گروهی دیگرند/ با وجود صد تبر، یک شاخ بی بر نشکنیم!» روز جهانی «زمین پاک» را گرامی می‌داریم. احترام به محیط‌زیست از ارزش‌ها و سنت‌های کهن ایرانی است. وی ادامه داد: مقابله با فجایع طبیعی زیست‌محیطی و پیامدهای مخرب آنها، مستلزم همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است. کنعانی گفت: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و همسایگان، اهتمام ویژه‌ای برای برنامه‌ریزی، همکاری و مقابله مشترک با چالش‌های زیست‌محیطی از جمله گرد‌ و‌ غبار، سیل و خشکسالی قائل است و در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورهاست.

 همشهری 
کشف گور دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر غزه
نیروهای امدادگر فلسطینی پس از عقب‌نشینی نظامیان اشغالگر اسرائیلی از شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر دست یافتند. دولت فلسطین از احتمال وجود ۷۰۰ شهید در این گورهای ‌جمعی خبر داده است.
هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه به شهادت می‌رسد
آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرده هر ۱۰ دقیقه یک کودک در نوار غزه به شهادت می‌رسد و شمار زیادی از این کودکان بی‌گناه و معصوم در حملات شدید و کورکورانه ارتش رژیم ‌صهیونیستی جان خود را از دست می‌دهند.
اسرائیل باید جنگ را تمام کند
روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: اسرائیل باید پایان جنگ را در نوار غزه اعلام کند، زیرا قبلا شکست خورده است. تل‌آویو توانایی نابودی کامل حماس را ندارد و ورود به شهر رفح نیز کمکی به این امر نخواهد کرد، اما به ‌نظر می‌رسد که رهبران اسرائیل تاکنون این واقعیت را درنیافته‌اند. بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) فردی است که حفظ قدرت را به پایان جنگ ترجیح می‎دهد و عمیقا تحت‌تأثیر فشار اعضای تندروی کابینه (اسموتریچ و بن‌گویر) است. این روزها بسیاری (در سرزمین‌های اشغالی) به این نتیجه رسیده‌اند پیروزی مطلقی که نتانیاهو از آن صحبت کرد، مزخرف است.
جنگ غزه و تصوراتی که نقش بر آب شد
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: درگیری همزمان ارتش اسرائیل (رژیم ‌صهیونیستی) با حماس، حزب‌الله و همچنین حمله به کرانه باختری علاوه بر آشکار کردن نقاط ضعف اسرائیل، شکاف‌های اجتماعی و سیاسی را نیز که در نتیجه این جنگ‌های چندجانبه ایجاد شده، برجسته‌تر کرده است. ‌تا پیش از این استراتژی نیروهای نظامی اسرائیل بر مبنای این ایده بود که بعید است تل‌آویو مجبور شود با نیروهای زمینی متعارف بجنگد. چون ارتش اسرائیل براساس تجربیات خود از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و درگیری‌های قبلی در غزه، به این نتیجه رسید که دشمنان اصلی آن ارتش‌های پراکنده و مبتنی بر موشک خواهند بود.
حماس انتقال دفترش به خارج از دوحه را تکذیب کرد
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دفتر سیاسی این جنبش به خارج از قطر را تکذیب کرد. ۲ مقام حماس گفته‌اند که این جنبش قصد ندارد دفتر سیاسی خود را به خارج از دوحه منتقل کند. وال استریت ژورنال ادعا کرده بود که حماس حداقل با ۲ کشور منطقه برای انتقال دفتر سیاسی این جنبش از دوحه گفت‌وگو کرده است.
حمله حزب‌الله علیه مواضع صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان اعلام کرده، یک جیپ نظامی هامر ارتش رژیم صهیونیستی را در شهرک نطوعه هدف قرار داده و منهدم کرده است. این گروه همچنین تأیید کرده که گروهی از نظامیان اشغالگر اسرائیلی را در شهرک شومیرا در شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب مورد هدف قرار داده است.

 کیهان
قضایای اخیر نمایش شکوه ملت و نیروهای مسلح بود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: به ‌لطف خداوند نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.
فرمانده کل قوا ضمن تبریک روز ارتش و همچنین سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است، افزودند: موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از لحاظ شدن تدبیر در اقدامات نیروهای مسلح گفتند: حوادث گوناگون با هزینه و دستاورد همراه هستند و مهم آن است که با تدبیر، از هزینه‌ها کاسته و بر دستاوردها افزوده شود و این کاری است که نیروهای مسلح در حوادث اخیر به‌خوبی انجام دادند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، نیروهای مسلح را به استمرار تلاش و حرکت برای مواجهه با دشمنی‌ها و دشمن‌ها با تکیه بر نوآوری و ابتکار توصیه و خاطرنشان کردند: یک لحظه هم نباید متوقف شد زیرا توقف به معنای عقبگرد است، بنابراین باید نوآوری در تسلیحات و شیوه‌ها و همچنین شناخت روش‌های دشمن همواره در دستور کار باشد.
ایشان با تاکید بر اینکه حیثیت ملت ایران باید در چشم دنیا برجسته باشد، افزودند: ضمن شناسایی استعدادها و نیروهای توانمند و خلاق، به خداوند متعال حُسن ظن داشته باشید و به او توکل کنید و بدانید که وعده خداوند در دفاع از مؤمنین حتمی و تخلف‌ناپذیر است.
ضرورت ایجاد تحولی جدی در رویکردها مسئولیت‌ها و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر
آیت‌الله رئیسی، در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات همه دست‌اندرکاران این ستاد، مبارزه با مواد مخدر را یکی از مهم‌ترین مسائل کشور عنوان کرد و افزود: مقابله تمام عیار با مواد مخدر از ورود تا توزیع و همچنین معضل اعتیاد، با توجه به آسیب‌های جدی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، به هیچ‌وجه نباید دچار آفت روزمرگی شده و به امری عادی تبدیل شود. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با تکیه بر تجربیات حاصل از ۴ دهه مبارزه همه‌جانبه با این آسیب اجتماعی، با نگاه عملیاتی و با هدف مبارزه جدی، اساسی و اصولی با این معضل، تحولی جدی در رویکردها، مسئولیت‌ها و عملکرد خود ایجاد کند، اظهار داشت: اگر چه همه آمارها حکایت از توفیقات پیشرفت در مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر دارد، اما به هیچ وجه نباید به این موفقیت‌ها بسنده کرد.
ایران مانند شیر و اسرائیل مثل یک «سگ چلاق» است
افسر سابق اطلاعات نظامی و نیروی عملیات ویژه آمریکا، در سخنانی عنوان داشت: حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل کرامت ملت ایران را اعاده کرد و در عین حال ترحم‌آمیز بود، چون می‌توانست هزار بار شدیدتر باشد. «اسکات بنت» افسر سابق اطلاعات نظامی و عملیات‌های ویژه‌ی ارتش آمریکا در گفت‌وگو با مشرق عنوان داشت: بعید است اقدام مهمی علیه ایران انجام دهند. اگر هم حمله‌ای بکنند، تأسیسات نظامی یا قایق یا تجهیزات دیگری را در آبراه‌ها یا صحراهای عراق یا سوریه هدف قرار می‌دهند. و بهترین کار برای ایران این است که صرفاً این اقدام را نادیده بگیرد، چون ناچیز و بی‌معنی است. وی افزود: این‌ها چیزهایی هستند که کشورهای بزرگ باید آن‌ها را تحمل کنند؛ مثل نیش دندان‌های یک سگ کوچک «چیواوا» (کوچک‌ترین نژاد سگ). اسرائیل مثل یک سگ کوچک بغلی است که یک چشم و یک پایش را از دست داده و روی یکی از این ویلچرهایی می‌نشیند که آمریکایی‌ها برای سگ‌هایشان درست می‌کنند؛ در حالی که ایران یک شیر بسیار قوی و توانا در حد و اندازه‌های یک جنگجوست.

 ایران 
رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب شد
مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در حکمی سید محمود حسینی‌پور را به عنوان «رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی» منصوب کرد. استاندار مازندران و رئیس مرکز پیگیری ویژه دادستانی کل از سوابق وی است.
حاکمان افغانستان حقابه ایران از رودخانه هیرمند را رهاسازی کنند
حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در مجلس گفت: با توجه به سرریز شدن و پرشدن سد کجکی، ضرورت دارد حاکمان افغانستان حقابه ایران از رودخانه هیرمند را رهاسازی کنند؛ حق همسایگی این میزان نیست که الان جاری و درحال انجام شدن است و تعامل و همدلی جاده یک‌طرفه نیست.
هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا در جریان نیست
همزمان با تثبیت قدرت بازدارندگی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، یک جریان خاص در داخل کشور به دنبال بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده است. در شرایطی که اغلب تحلیلگران معتقدند، حمله اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی با هدف تأمین امنیت ایران و ایجاد بازدارندگی در مقابل اسرائیل بوده، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب حمله ایران را مقدمه‌ای برای احیای برجام و بخشی از معامله میان ایران و امریکا خواندند. در همین رابطه حسین موسویان از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در مقاله‌ای که در نشریه «میدل ایست آی» منتشر شد، نوشت: زمان معامله بزرگ در خاورمیانه فرا رسیده است.
در همین رابطه یک منبع آگاه ضمن اشاره به برخی ادعاها در خصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و امریکا، گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفاً در چهارچوب تعریف‌شده در جریان است. وی تأکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری‌کنی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.
جنگ با ایران ما را نابود می‌کند
به رغم هیاهوی رسانه‌ای و تبلیغاتی صهیونیست‌ها مبنی بر دست بالا داشتن این رژیم در مواجه نظامی با ایران، یک مقام سابق اطلاعاتی ارتش این کشور گفت در صورت جنگ با ایران، نابود می‌شویم. «اسرائیل زیف» رئیس پیشین بخش عملیات ارتش اسرائیل گفت: نباید با ایران وارد جنگ شویم؛ جنگ با ایران منجر به فروپاشی اقتصاد و ثبات استراتژیک ما خواهد شد و نابودی اسرائیل را به دنبال دارد.

 وطن امروز
پاسخ ارتش و سپاه به عبور از خطوط قرمز قاطع و سخت است
رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پیامی نوشت: ارتش و سپاه هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرزهای سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را قاطع، سخت و پشیمان‌کننده پاسخ داده و خواهند داد. در بخشی از متن پیام امیر دریادار حبیب‌الله سیاری خطاب به سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران آمده است: ارتش و سپاه نقش بی‌بدیلی در مبارزه با گروه‌های تروریستی بویژه اضمحلال و نابودی غده سرطانی داعش، همچنین خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار جهانی ایفا کردند. امیر سیاری اضافه کرد: وحدت ارتش و سپاه، نظام سلطه و مزدوران و اذناب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بویژه در راس آنان رژیم کودک‌کش صهیونیست را در ناکامی و استیصال قرار داده و هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرزهای سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را با وعده صادق خود به مصداق آیه شریفه «إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» با پاسخی قاطع، سخت و پشیمان‌کننده پاسخ داده و خواهند داد.
تبلیغ، خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند هر شخص درباره قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفا، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ کند به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می‌شود. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صحن مجلس در جریان رسیدگی به طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، مواد ۳ و ۴ این قانون را تصویب کردند. در صورت تکرار و نیز در مواردی که سلاح غیر مجاز باشد یا تعمیرات فوق همراه با اضافه کردن قطعه موجب تقویت سلاح شود، مجازات مرتکب یک درجه تشدید می‌شود.

 مردم سالاری
دولت به‌دنبال بهره‌گیری از توانایی‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها در راستای تحقق شعار سال است
در دومین جلسه معاون اول رئیس جمهور که با هیات رئیسه اتاق بازرگانی،‌صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، در خصوص مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت آموزی در دوره متوسطه دوم و هنرستان‌ها و همچنین رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بحث،‌ بررسی و تصمیم‌گیری شد. مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه نجات اقتصادی کشور با مدیریت، منابع و خلاقیت مردم امکانپذیر است تصریح کرد: اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مهمترین تشکل‌های بخش خصوصی هستند که با آگاهی از وضعیت بازار و اقتصادی جامعه می‌توانند به حضور و مدیریت مردم در بخش اقتصادی کشور کمک شایان توجهی نمایند و دولت به دنبال آن است که با بهره گیری از توانایی‌های بخش خصوصی و اتاق‌ها در راستای تحقق شعار سال گام بردارد.
آخرین مجروح حمله تروریستی کرمان به شهادت رسید
محمدمهدی ایرانمنش، نوجوان ۱۱ ساله‌ای که در حمله تروریستی ۱۳ دی ماه سال گذشته در مسیر گلزار شهدای کرمان مجروح و قطع نخاع شده بود، دیروز دوم اردیبهشت ماه به شهادت رسید.
رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان
وزیران امور خارجه ایران و عمان بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای خاتمه دادن به جنایات رژیم صهیونیستی، آتش بس فوری و ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه تاکید کردند. سید بدر بن حمد البوسعیدی در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد. وزیر خارجه سلطنت عمان در این تماس با محکوم کردن اقدام‌های بی ثبات کننده رژیم صهیونیستی در منطقه تاکید کرد تنها راه بازگشت امنیت به منطقه توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه است. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت وگوی تلفنی از مواضع قوی سلطنت عمان در خصوص تحولات اخیر در منطقه تشکر و قدردانی کرد.

 قدس
پیوند مدارس با دانش‌بنیان‌ها
وزیر آموزش و پرورش گفت: پیوند مدارس با شرکت‌های دانش بنیان موجب شکوفایی استعداد دانش‌آموزان می‌شود و آماده هستیم این موضوع را در ساختار مشخص تعریف کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان تعدادی از مدارس را به عنوان مدارس وابسته بپذیرند. رضا مراد صحرایی اظهار کرد: پیوند امید و پیشرفت، بهترین پاسخ ما به جنگ ترکیبی است؛ مدرسه، مزرعه آینده است و امروز در تحقق جایگاه برجسته علمی ایران در جهان، نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است.
شنبه یا پنجشنبه؟
اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی با اعلام اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس هنوز تصمیم قطعی برای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه اتخاذ نکرده است، گفت: نظر نهایی و کارشناسی اتاق بازرگانی به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بود که اگر پنجشنبه تعطیل شود در مجموع چهار روز تعطیلی با دنیا داریم که سالانه نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تأثیر منفی می‌گذارد. وی افزود: پیشنهاد مشخص اتاق بازرگانی در این نشست هم این بود که با توجه به شعار سال و به‌منظور کمک به تولید، شنبه تعطیل باشد که حداقل یک روز بیشتر بتوانیم با دنیا ارتباط و مناسبات اقتصادی داشته باشیم.
ملت فلسطین پرچم سفید را بالا نخواهد برد
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی رسانه‌ای تصریح کرد فلسطینی‌ها در دام فریبکاری واشنگتن و تل‌آویو نمی‌افتند و اگر دشمن تصمیم بگیرد به رفح حمله کند، مقاومت آماده دفاع و مقابله است. وی گفت: موضع واشنگتن درباره حمله به رفح فریبکارانه است. فلسطینی‌ها در دام تقسیم نقش‌ها میان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نمی‌افتند. اگر دشمن بخواهد به رفح حمله کند «ملت فلسطین پرچم سفید را بالا نخواهد برد و مقاومت آماده دفاع از خود است».

 اطلاعات 
کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی تصویب شد
نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای تقویت و توسعه علوم در سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی (سپند) موافقت کردند. در نشست علنی دیروز مجلس، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با کلیات این طرح با ۱۷۲رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند. پیش از رای گیری، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح این طرح گفت: سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی (سپند) از سال ۱۳۸۹با تدبیر رهبر معظم انقلاب و پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده است و اکنون فعالیت دارد اما زیر ساخت قانونی برای فعالیت آن امر مهمی است که امروز در مجلس در این باره بحث می‌شود. وی افزود: هدف تشکیل این سازمان این است که با تهدیدات نو پدید و نوظهور و فناوری‌های نو که در حوزه‌های دفاعی و امنیتی در دنیا در حال پیشرفت است، دستاوردی داشته باشیم و به آن برسیم.
انتقاد نعیم قاسم از کشورهای عربی به دلیل کمک به رژیم صهیونیستی برای دفع حمله ایران
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از برخی کشورهای عربی به دلیل تلاش برای کمک به رژیم صهیونیستی به منظور دفع پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به این رژیم، انتقاد کرد. شیخ نعیم قاسم گفت: ایران به‌دنبال گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه نیست اما اگر به آن تحمیل شود، آماده جنگ است. نعیم قاسم افزود: با ارزیابی واکنش ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق، می‌خواهیم هدف ایران از این پاسخ را مشخص کنیم؛ همه مقامات ایرانی گفتند که هدف ما رساندن موشک‌هایمان به اسرائیل است و این هدف محقق شد، چراکه بیش از ۱۲موشک بالستیک به پایگاه «نواتیم» در «نقب» و پایگاهی دیگر در «جبل الشیخ» رسیدند و اسرائیلی‌ها به اصابت چهار فروند از آنها اعتراف کردند. وی گفت: شایسته هیچ کشور عربی نبود که از اسرائیل در این زمینه حمایت کند و هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست.
پس از حمله ایران به اسرائیل اشک شوق ریختم
رهبر نهضت اسلامی نیجریه گفت: پس از حمله ایران به اسرائیل به قدری خوشحال شدم که اشک از چشمانم جاری شد. حجت‌الاسلام‌ «شیخ ابراهیم زکزاکی» در دیدار با مسئولان نهادهای مذهبی و فعالان اجتماعی نیجریه، با اشاره به عملیات «وعده صادق» ایران گفت: حمله ایران به اسرائیل باعث ایجاد امید در قلب مستضعفان سراسر جهان با هر عقیده‌ای شد.

 شهروند 
شمار شهدای غزه به ٣۴ هزار و ٩٧ نفر رسید
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در حملات ٢۴ ساعت گذشته ارتش رژیم اسرائیل به غزه، ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که از این تعداد، ۴٨ فلسطینی شهید و ٧٩ نفر دیگر زخمی به بیمارستان‌های غزه منتقل شده‌اند. وزارت بهداشت غزه اضافه کرد شمار شهدای فلسطینی در مجموع به ٣۴ هزار و ٩٧ نفر افزایش یافته و تعداد مجروحان نیز به ٧۶ هزار و ٩٨٠ نفر رسیده است.
کابینه جنگ اسرائیل کنترل امور را از دست داده است
روزنامه هاآرتص در تحلیلی به وضعیت آشفته رژیم صهیونیستی در باتلاق جنگ غزه به‌ویژه بعد از عملیات تلافی‌جویانه ایران داخل اراضی اشغالی فلسطین اشاره و اعلام کرد: «کابینه جنگ اسرائیل کنترل خود را بر امور از دست داده و ممکن است کار را به تشدید درگیری‌ها در منطقه که بسیار خطرناک است، بکشاند.» هاآرتص در این مقاله به‌قلم «راویت هشت» تأکید کرد: «پیامدهای عملیات ایران علیه اسرائیل موجب تشدید بحران اسرائیل در جنگ غزه و پرونده اسرا می‌شود و همه این امور را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مشکل اساسی بشر خودفراموشی است
رسا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام تصویری به همایش کنفرانس سالانه ICAIR2024 در تورنتو بیان داشت: جامعه کنونی در عین حال که دانشوران و بزرگانی داشته و دارد، ممکن است – معاذالله – به سمتی حرکت کند که جاهلیت عصر گذشته به آن مبتلا بود. در جاهلیت دو غده بدخیم بود که بشر را به ستوه آورده بود: یکی اینکه نسبت به گذشته در حیرت و تیرگی به سر می بردند و دیگری اینکه نسبت به آینده در تاریکی مطلق به سر می بردند. ایشان در بخش دیگری از این پیام مشکل اساسی بشر را خودفراموشی معرفی و تصریح کرد: مشکل اساسی بشر خودفراموشی است؛ اصلاً خودش را گم کرده است چون از مبدأ خودش غفلت کرده، آینده خودش را در نظر ندارد.

آموزش و پرورش باعث تولید قدرت و اعتلای کشور در همه عرصه ها است
ایکنا/ آیت‌الله کعبی در دیدار مدیرکل و معاونین آموزش و پرورش استان قم گفت: سرمایه انسانی از سرمایه اقتصادی مهم‌تر است چرا که اگر سرمایه انسانی نباشد، سرمایه اقتصادی ضایع شده و از بین می‌رود و باعث هدررفت امکانات می‌شود. اما اگر سرمایه انسانی وجود داشته باشد، سرمایه اقتصادی هم تولید می‌شود، لذا آموزش و پرورش باعث تولید قدرت، عزت، پیشرفت و اعتلای کشور در همه عرصه است. آیت‌الله کعبی سرمایه‌گذاری در آموزش وپرورش را اقدامی ارزشمند و پرفایده توصیف کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش باعث حفظ، صیانت، ارتقاء، رشد و گسترش این سرمایه‌های انسانی است که خیلی باید دقت کنید سند تحول آموزش و پرورش که سال‌ها در موردش کار شده باید به درستی و کامل اجرایی شود. نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه هرگز موافق خصوصی سازی آموزش و پرورش نیستم گفت: خصوصی شدن آموزش و پرورش خلاف عدالت آموزشی، تربیتی و فرهنگی است.

ترکیه رهگیری موشک‌های ایرانی را تکذیب کرد
باشگاه خبرنگاران/ مرکز مبارزه با اطلاعات نادرست ترکیه ضمن انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد در رهگیری موشک‌های ایران هیچ کمکی به اسرائیل نکرده است. آنکارا همچنین استفاده از رادار‌های خود را برای رهگیری موشک‌های پرتاب شده توسط ایران به سمت اراضی اشغالی در ۱۴ آوریل رد کرد. در این بیانیه اشاره شده است که ادعا‌های مربوط به پایگاه راداری در کوراچیک که در پی دیدار روز شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مطرح شده بود، پیش از این از سوی مقامات رسمی مرکز ضد اطلاعات نادرست تکذیب شده بود. در ادامه آن همچنین تاکید شده است که این اتهامات بی اساس است و عمداً دوباره برای انتشار مطرح شده است.

رئیسی وارد اسلام‌ آباد شد
تسنیم/ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز وارد فرودگاه اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد و مورد استقبال مقامات رسمی این کشور قرار گرفت. دیدار با همتای پاکستانی، برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه و امضای اسناد همکاری میان مقامات دو کشور، حضور در برخی شهرهای دیگر این کشور و دیدار با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی پاکستانی از جمله برنامه‌های این سفر است. وی هم‌چنین روز چهارشنبه به سریلانکا سفری خواهد کرد و ضمن دیدار با مقامات آن کشور، در آیین افتتاح برخی پروژه‌های ساخت ایران شرکت می‌کند.

حزب الله لبنان پهپاد اسرائیل را سرنگون کرد
تسنیم/ مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی از نوع «هرمس۴۵۰» را در آسمان مناطق مرزی لبنان سرنگون کرده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز دوشنبه تأیید کرد که یک فروند پهپاد ارتش اسرائیل بعد از اصابت موشک زمین به هوا در داخل لبنان سقوط کرده است.

رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی استعفا می‌دهد
مهر/ منابع عبری از استعفای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شکست هفتم اکتبر و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در صدد استعفاء از مقام خود است. روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد رئیس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه استعفای خود را به سبب شکست هفتم اکتبر و پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در سوریه اعلام خواهد کرد. این روزنامه اشاره کرد که این اولین استعفای یک مقام نظامی اسرائیلی از آغاز جنگ در غزه خواهد بود.

انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
باشگاه خبرنگاران/ نشریه هیل درتحلیلی نوشت: بایدن و ترامپ که دو رقیب اصلی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند، هر کدام به شیوه خود سبب افزایش تفرقه خواهند شد. این نشریه در ادامه نوشت: این انتخابات برای مردم آمریکا نتیجه باخت-باخت خواهد داشت. این نشریه می‌افزاید: اگر بایدن رئیس جمهور شود، به تصمیمات تحول‌خواهانه محیط زیستی و دگرگون کردن اقتصاد ادامه می‌دهد، بدون آنکه مسائل ابتدایی‌تر رای‌دهندگان را در نظر بگیرد. در مقابل اگر ترامپ رئیس جمهور شود، تلاش او برای حکمرانی در هر مرحله مسدود خواهد شد. تمدن آمریکایی که مسلما در حال حاضر هم رو به زوال است، به فرسایش و تحلیل رفتن ادامه خواهد داد.

هرتزوگ: آمریکا در سیاست داخلی ما دخالت نکند
ایرنا/ رئیس رژیم صهیونیستی خطاب به آمریکایی‌ها گفت که آنها نباید در امور داخلی این رژیم دخالت کنند. هرتزوگ همچنین خطاب به چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا گفت که باید از سیاست داخلی رژیم صهیونیستی نیز دوری کند. شومر اخیرا انتقادات شدیدی را از رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن وارد کرد و خواستار سازماندهی انتخابات جدید در این رژیم شد. شومر در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز با بیان اینکه نتانیاهو قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ از برگزاری انتخابات جدید در رژیم صهیونیستی جلوگیری کند، اظهار کرد: نگرانی من این است که (رژیم) اسرائیل تحت رهبری او به دولتی مطرود در دنیا و حتی آمریکا تبدیل شود.

عدم علاقه مردم آمریکا به حضور درانتخابات
باشگاه خبرنگاران/ یک شبکه آمریکایی اعلام کرد بی علاقه بودن مردم آمریکا نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بسیار زیاد بوده و در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است. نظرسنجی جدید شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نشان می‌دهد که علاقه مردم آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به کمترین میزان خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسیده است، به طوری که تنها ۶۴ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده علاقه خود را به رای دادن در انتخابات نوامبر آینده اعلام کرده‌اند. این شبکه در وب سایت خود توضیح داد که نتایج نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی انجام شده توسط این شبکه در همان دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۰۸ (۷۴%)، ۲۰۱۲ (۶۷%)، ۲۰۱۶ (۶۹%) و ۲۰۲۰ (۷۷%) بوده است.

قیمت‌ها در اسرائیل هر ۵ دقیقه بالا می‌رود
فارس/ رهبر اپوزیسیون پارلمان رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: هر ۵ دقیقه یک پیام در مورد افزایش قیمت‌ها در اسرائیل داریم. یائیر لاپید، افزود: همه چیز، هر چیزی که قابلیت افزایش قیمت دارد، گران‌تر می‌شود. طبقه متوسط در حال فروپاشی‌ست؛ آنها برای خرید از سوپرمارکت وام می‌گیرند و کابینه کنونی توجه نمی‌کند. او (نتانیاهو) توجه نمی‌کند.» روزنامه عبری زبان معاریو هم از روند افزایش قیمت‌ها طی یک هفته اخیر و پیش‌بینی تحلیلگران از تورم بالاتر خبر داده است. این روزنامه نوشته است، «پس از اینکه اعلام شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس یک اتفاق غیرمنتظره منفی بود و نگرانی از افزایش مجدد تورم را افزایش داد، انتظار می‌رود که سناریوی هراس و وحشت اقتصادی در اسرائیل تحقق یابد.» از زمان عملیات الاقصی بیکاری در شهرک‌های این رژیم افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *