خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ‌درگذشت پرویز داوودی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت دکتر پرویز داوودی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران مؤمن و انقلابی و دانشمند را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم‌ا… الرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای دکتر پرویز داوودی از مدیران مؤمن و انقلابی و دانشمند را به خاندان محترم ایشان و به جامعه‌ علمی کشور تسلیت عرض می‌کنم.خدمت مخلصانه و بی‌شائبه در مسئولیت‌پذیری ایشان در مسئولیت‌های بزرگ در طول سالیان طولانی، چهره‌ یک مدیر با‌اخلاص و کارآزموده و پرتلاش از آن مرحوم را نشان داد و این در محاسبات الهی ارزشی والاست. رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.
وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی گفت‌وگو کردند
در تماس تلفنی نالدی پاندرو، وزیر خارجه آفریقای‌جنوبی با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان (در نیویورک) بیان کرد: متعاقب این‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ مناسبی مبنی بر محکومیت حمله رژیم اسرائیل به سفارت کشورمان نداد و برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلستان و فرانسه) باعث عدم محکومیت این جنایت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل شدند، ایران درصدد برآمد، براساس قاعده دفاع مشروع و حق ذاتی دفاع از خود، دو پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل را که در این حمله نقش داشتند، هدف قرار دهد. امیرعبداللهیان افزود: پس از این عملیات نیز به جامعه بین‌المللی و از جمله آمریکا اعلام کردیم که ایران در پی گسترش جنگ نیست اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهیم داد. در این مکالمه تلفنی وزیر خارجه کشورمان همچنین از ابتکار تاریخی دولت آفریقای‌جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی به‌دلیل نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری، تمجید کرد. متقابلا خانم پاندرو ضمن تشکر از اظهارات وزیر خارجه کشورمان، بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد. وی افزود: سفر رئیسی به آفریقای‌جنوبی در برنامه‌های سیاسی سال ۲۰۲۴ این کشور قرار دارد.

 همشهری 
دستور بایدن درباره سکوت پیرامون حادثه اصفهان
مقام‌های ایالات متحده در چندین ارگان دولتی به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به آنها دستور داده است که درباره حوادث مرتبط با عملیات ادعایی اسرائیل در اصفهان، به‌طور علنی با هیچ‌کس صحبتی نکنند. همزمان «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا از اظهارنظر در مورد اینکه «آیا واشنگتن در مورد حمله هشدار داده است یا خیر»، خودداری نمود اما تأکید کرد که «ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نداشته است.» تنش‌ها طی چند هفته گذشته میان اسرائیل و ایران در بالاترین سطح بوده و همزمان دولت آمریکا بر عدم‌همراهی با رژیم صهیونیستی در اقدام علیه ایران تأکید کرده است.
اقدام اسرائیل به نفع تهران تمام شد
روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشت: حمله اسرائیل علیه ایران یک حمله بسیار محدود بود که عواقب انسانی و آسیب جدی به همراه نداشت. تحولات منطقه نشان می‌دهد که ایران کم کم در حال پیشروی است، درحالی‌که اسرائیل هر بار پاسخی نمی‌دهد. اگر با یک صفت بخواهیم عملیات انتقام اسرائیل علیه ایران را در روزهای اخیر توصیف کنیم، باید بگوییم که عملیات اسرائیل یک اقدام بسیار محدود و کوچک بود. خود آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دیپلمات‌های انگلیسی هم بر محدود بودن این عملیات در ایران تأکید کرده‌اند. در واقع اقدام محدود و کوچک اسرائیل علیه ایران به‌نفع تهران تمام شد.
اعتراضات سیاسی و خیابانی صهیونیست‌ها در ۵۵ منطقه
منابع عبری زبان اعلام کردند که شامگاه شنبه اعتراضات خیابانی در ۵۵نقطه علیه کابینه نتانیاهو برگزار شد. منابع مذکور اشاره کرده اند شرکت‌کنندگان در این اعتراضات خواستار تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری نتانیاهو از قدرت هستند.
تخریب بزرگ‌ترین انبار دارو در غزه
شهرداری دیر‌البلح در مرکز نوار غزه اعلام کرد: ارتش اشغالگر صهیونیستی بزرگ‌ترین انبار دارو در این باریکه را تخریب کرده است. شهرداری دیرالبلح در بیانیه‌ای تأکید کرد که هدف قرار دادن عامدانه سیستم بهداشتی در راستای سیاست دشمن صهیونیستی برای تخلیه نوار غزه و نامناسب ساختن آن برای ادامه زندگی و تکمیل زنجیره تخریب هدفمند و سیستماتیک تمامی بخش‌های غزه است.
دست رد مقاومت به مذاکره با تل‌آویو
یک منبع ارشد فلسطینی وابسته به مقاومت اعلام کرد جنبش حماس معتقد است که زمینه‌ای برای مذاکره با اشغالگران وجود ندارد و احتمالا باید به فکر جایگزین‌های دیگری باشد ؛چرا که روند کنونی به هیچ توافقی منجر نخواهد شد. این منبع افزوده است که بعد از اینکه حماس از طرف گروه‌های مقاومت پاسخ خود را به پیشنهاد میانجی‌ها ارائه کرد تماس‌هایی با آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برقرار نشد و مسئولان اسرائیلی به میانجی‌ها اطلاع دادند پاسخ حماس به ‌معنای شکست مذاکرات است و بدون تغییر موضع، حماس هیأتی را به مذاکرات نمی‌فرستد. این منبع اعلام کرد حماس بر خواسته‌های خود یعنی آتش‌بس، عقب‌نشینی، بازگشت آوارگان و بازسازی غزه اصرار دارد.

 کیهان
پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود
وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته‌شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جست‌وجو کرد. امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا در پاسخ به سؤال دیگری درباره ساقط کردن ریزپرنده‌ها در اصفهان ایران و ادعاها مبنی بر حمله اسرائیل گفت: ادعایی که در رسانه‌ها مطرح شده، بر اساس اطلاعاتی که داریم، دقیق نیست. بلکه رژیم اسرائیل به دنبال فضاسازی است. اگر رژیم اسرائیل اقدامی روی کشور من انجام بدهد و برای ما ثابت بشود، پاسخ ما فوری، حداکثری و پشیمان‌کننده خواهد بود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: چیزی که سیستم پدافند ما سیستم هوشمندی است. به محض اینکه هر ۲ یا ۳ ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان ظاهر شدند، مورد هدف قرار گرفته و ساقط شدند. آمادگی نیروهای مسلح ما صد درصدی است. چیزی که اتفاق افتاد، هیچ حمله‌ای نبود. پرواز دو یا سه کوادکوپتر بود که در حد اسباب‌بازی است که کودکان ما در ایران از آن استفاده می‌کنند و ارزشی نداشت که کسی بخواهد به ما اطلاع بدهد.

 ایران 
اروپا به وظایف خود در مبارزه با مواد مخدر عمل نکرد
جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح دیروز شنبه با حضورآیت الله رئیسی و اعضای ستاد در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این جلسه با بیان اینکه هزینه‌های زیادی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بر کشور تحمیل می‌شود، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر، باید نگاهی فراسازمانی و فرابخشی داشته باشد؛ این ستاد نیازمند تحول است. رئیس‌جمهور افزود: مطالبه مسئولیت‌پذیری از نظام بین‌الملل در زمینه مبارزه با مواد مخدر بسیار اهمیت دارد. در مقایسه با اقدامات ایران،‌ سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اروپایی به وظایف خود درخصوص مبارزه با مواد مخدر عمل نکرده‌اند.
پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود
دادستان کل کشور گفت: بسیاری از بانوان که حجاب شرعی را مراعات نمی‌کنند، فرزندان همین سرزمین و دختران و خواهران ما هستند که دچار اشتباهاتی بوده و فریب خورده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی‌آزاد افزود: ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضایی درست کنیم و بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش فرد به منزل برمی‌گردد، اکثر بانوان بعد از تذکر نسبت به اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام می‌کنند.
بولتون: بایدن خیلی به اسرائیل درباره ایران فشار آورد
جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا، از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به دلیل اعمال ادعایی «فشار فراوان» بر رژیم صهیونیستی برای اجتناب از اقدام نظامی گسترده‌ علیه ایران انتقاد کرد. بولتون‌ گفت: فکر می‌کنم اسرائیل تحت فشار بسیار زیادی بود‌، یعنی فشار زیادی از سوی دولت بایدن برای آن‌که اقدام بیشتری انجام ندهد و می‌توانم درک کنم که موقعیت دشواری است. وی ادامه داد: اما حتی در کابینه جنگ در اسرائیل، مردم بر این باورند که بنی گانتز، رهبر اپوزیسیون می‌خواست فراتر از این پیش برود‌. من فکر می کنم آنها باید چنین می‌کردند.

 وطن امروز
عصبانیت دشمن از سپاه به‌خاطر اقتدار آن است
سردار سرلشکر باقری، در پیامی سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شورای انقلاب (۲ اردیبهشت ۱۳۵۸) و ثبت آن به عنوان روز تأسیس این نهاد انقلابی را به سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخشی از پیام خود نوشت: بی‌شک عصبانیت و کینه‌توزی‌های مستمر دشمنان ملت ایران بویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان ناشی از اقتدار و تأثیرگذاری این نهاد انقلابی و با اراده در خنثی‌سازی نقشه‌های شوم آنان علیه میهن اسلامی است که بر پیشانی آن درخشش عملیات «وعده صادق» در لبیک به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مطالبه ملی در تنبیه رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی تبلور ویژه‌ای دارد.
محکومیت یک میلیارد دلاری آمریکا به دلیل حمایت از پهلوی
در پی دادخواهی و طرح دعوای حقوقی ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی)، به‌دلیل مشارکت در تأسیس و گسترش ساواک، همچنین حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی‎، رای به محکومیت یک میلیارد دلاری دولت آمریکا به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق ‌خواهان‌ها صادر کرد. بر اساس مستندات مربوط دولت آمریکا با آگاهی از جنایات غیرانسانی رژیم دیکتاتوری پهلوی علیه ملت ایران طرح تشکیل ساواک را به رژیم پهلوی ارائه داد و سپس با برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای ساواک و کمک به دستگیری اشخاص و سایر موارد مطرح‌شده اقدام به پشتیبانی و کمک به ساواک کرد که در این رابطه نه تنها حق تعیین سرنوشت را برای ملت ایران رعایت نکرده، بلکه با حمایت‌های همه‌جانبه اصول انسانی را با حمایت از جنایات سازمان‌یافته دیکتاتوری پهلوی زیر پا گذارد. کلیه ‌خواهان‌های این پرونده از مبارزان آزادی‌بخش ایران از حکومت استبدادی و دیکتاتوری رژیم پهلوی بودند که به دلیل مخالفت با این رژیم، توسط ساواک دستگیر شدند و سال‌ها تحت شکنجه‌های غیرانسانی قرار گرفته‌اند.
مهلت یک هفته‌ای داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس برای تبلیغات
داوطلبان مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در فاصله روزهای ۱۳ تا ۲۰ اردیبهشت فرصت تبلیغ دارند. براساس جدول زمان‌بندی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبلیغات این انتخابات از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و ساعت ۸ روز ۲۰ اردیبهشت به پایان می‌رسد. این انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابیه «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» روز ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

 جوان 
وحدت ملی را پشتوانه قدرت کشور و خدمت به مردم می‌کنیم
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با قدردانی از حمایت و پشتیبانی ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی از عملیات وعده صادق تأکید کرد: وحدت مثال زدنی آحاد مردم، شخصیت‌ها، نهادها، رسانه‌ها، احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی و دارای مرجعیت در حمایت از عملیات وعده صادق، پشتوانه قدرت‌سازی برای امنیت کشور و خدمت به مردم است.

 خراسان 
اگر اقتصاد ضعیف باشد، دینداری سخت است
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران و هیئت همراه با بیان این که باید بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند، اظهار کردند: غالباً اختلاس ها از راه بانک ها می گذرد و لذا شما باید بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت داشته باشید تا جلوی کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند، گرفته شود البته کسی که دین داشته باشد اختلاس و از این کارها نمی کند.ایشان اظهار داشتند: اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ لذا بانکداری اولین وظیفه اش باسواد شدن است که ما چه نیاز داریم؟ چه داریم؟ چگونه حل بکنیم؟ایشان بیان کردند: اساس و وظیفه همه مسئولان این است که آبروی این مملکت را حفظ کنند، هیچ کسی با دست خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم.
کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران
یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.
آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده
رئیس مرکز ملی بهبود و محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد اعلام کرد فروش و توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی به‌طور رسمی از یک ماه آینده آغاز می‌شود. «امیر سیاح» افزود: وزارت بهداشت به مدت یک سال و هشت ماه در توزیع اینترنتی دارو و امکان فروش از سکوهای اینترنتی تاخیر داشته است. به گفته وی، سازمان غذا و دارو قصد دارد برای توزیع و فروش دارو به روش‌های اینترنتی و توسط سکوها تنظیم‌گری کند. سیاح با بیان این که با فروش اینترنتی دارو، سیستم توزیع دارو شفاف‌تر خواهد شد، گفت: با ثبت درخواست خرید و تحویل دارو در یک سکوی اینترنتی، نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر و در صورت بروز تخلف، مانند ارائه داروی تاریخ‌گذشته، پیگیری‌ها راحت‌تر خواهد شد.
عمره‌گزاران از ۱۱ فرودگاه کشور عازم حج می شوند
مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها از آغاز عملیات حج عمره و اعزام زائران خانه خدا از ۱۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی خبر داد و گفت: این عملیات از دوشنبه سوم اردیبهشت با اعزام زائران خانه خدا از فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز می‌شود و عملیات رفت تا ۱۳ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. آجیلیان در آستانه آغاز عملیات حج عمره ۱۴۰۳، اظهار کرد: این عملیات ۱۰ روزه است و روزی یک پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و یک پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود. مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان این که در عملیات حج عمره امسال پنج هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند، گفت: دو هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و دو هزار و ۸۶۰ زائر از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی برای انجام این فریضه مقدس عازم عربستان می‌شوند.

 مردم سالاری 
ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های بین‌المللی حضور دارند. امیر دریادار شهرام ایرانی درباره حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی، اظهار کرد: در حال حاضر دو ناوگروه نیروی دریایی ارتش در حال انجام ماموریت در آب‌های بین‌المللی هستند. وی ادامه داد: یک ناوگروه در خلیج عدن و دیگری در شمال اقیانوس هند حضور دارد. نیروی دریایی ارتش از سال ۸۸ با هدف تامین امنیت کشتی‌های تجاری کشورمان در برابر دزدی دریایی در خلیج عدن به ماموریت‌ رفت. نیروی دریایی در دریای عمان، شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب حضور دائمی دارد و در این سال‌ها بیش از ۹۴ ناوگروه به این ماموریت‌ها اعزام شده‌اند. در این مدت نیروی دریایی بارها کشتی‌های تجاری کشورمان یا سایر کشورها در برابر دزدی دریایی محافظت کرده است.
ترکیه جایگزین قطر در مذاکرات حماس و اسرائیل
یک رسانه عربی با اشاره به سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه، گزارش داد که آنکارا در تلاش است میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی وساطت کند و جای مصر و قطر را بگیرد. بعد از اینکه قطر به طور تلویحی به خروج از میانجی‌گری در پرونده‌های غزه و توافق تبادل اسرا اشاره کرد و بعد از پیچیده‌شدن مساله مذاکرات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، ترکیه تحرکات پنهانی خود در این پرونده را آغاز و تلاش کرد که دروازه جدیدی برای مذاکرات ایجاد کند. آنکارا در بسیاری از محافل با قدرت اعلام کرده است که آماده میزبانی از دیدارهای غیرمستقیم میان جنبش حماس و طرف اسرائیلی است تا موانع پیش روی توافق آتش‌بس غزه که جنگ آن ۲۰۰ روزه شده است از میان برداشته شود. طبق گزارش رای الیوم، در صورت موافقت جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آنکارا، ترکیه ابتکار عمل جدیدی مطرح خواهد کرد که قبل از هر چیز بر توقف موقت جنگ به مدت حداقل ۲ هفته متمرکز خواهد بود و در این مدت دیگر مسائل این توافق بررسی خواهد شد.

 قدس 
بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهشی است
آمارهای بانک جهانی از کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حکایت دارد. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد فقر مطلق در ایران در دو سال‌ گذشته کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. بر این اساس در آغاز فعالیت دولت سیزدهم نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در ایران ۸/۰ درصد بوده است اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۷/۰ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۵/۰ درصد کاهش یافته است. نرخ ۵/۰ درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص در پنج سال گذشته بوده است.
روحیه رهبران اروپایی «روحیه جنگی» است
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مدعی است رهبران اتحادیه اروپا و ناتو به‌طور بالقوه آماده اعزام نیرو به اوکراین هستند. اوربان گفت: روحیه آن‌ها «روحیه جنگی» است و جنگ‌طلب در بروکسل حضور دارند، سیاست‌های این بلوک، تحت سلطه منطق جنگ است. وی که همواره مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال جنگ اوکراین بوده، تأکید کرد: در گرداب جنگی گرفتار هستیم که می‌تواند اروپا را به اعماق خود بکشاند. بروکسل با آتش بازی می‌کند!
افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی تخلف است
مسعود امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالاهای اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه کالاهای اساسی همچنان با ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی تأمین و وارد کشور می‌شود و عوارض گمرکی واردات و ارزش‌افزوده تغییری نکرده است هرگونه تغییر قیمتی در کالاهای اساسی ازجمله شکر، قند، حبوبات و سایر کالاهای اساسی تخلف محسوب می‌شود.

 اطلاعات
معاریو: صحنه حمله ایران مثل روز قیامت بود
روزنامه «معاریو» چاپ اراضی اشغالی نوشت: صحنه حمله اخیر ایران به اسرائیل مثل روز قیامت بود. معاریو به نقل از «آلون بن داوید» تحلیلگر نظامی صهیونیست گفت: ایران به مرحله دیگری در جنگ علیه اسرائیل رسیده و ما باید این پیش فرض را قبول کنیم که ایران آماده عملیاتی با یک حمله گسترده‌تر است. وی افزود: هرگونه واکنش علنی اسرائیل، ما را در خطر ورود به تبادل حملات با ایران و چه بسا یک جنگ گسترده در شمال قرار می‌دهد و حمله علیه ایران یا حزب‌الله امکان پیروزی در جنگ با حماس را از بین می‌برد و به منزله حکم اعدام برای اسرایی است که هنوز زنده هستند. این تحلیلگر گفت: در حمله ایران، ترس و نگرانی بر پایگاه‌های هوایی که هدف موشک‌ها قرار گرفتند، حاکم شده بود و هزاران سرباز به پناهگاه‌ها رفتند و از خود می‌پرسیدند آیا در مقابل این موشک‌های سنگین دوام می‌آورند؟

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است
تقریب/ آیت الله مقتدایی در مصاحبه‌ای با اشاره به هدف صهیونیسم و استکبار جهانی در نابود سازی اسلام و مسلمین و تحقق سلطه گری بر امت اسلامی، اظهار داشت: استکبار جهانی مخالف نظامی است که برخاسته از دستورات الهی ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) می‌باشد و بیم آن را دارند که در صورتی که بر جهان گسترش پیدا کرد، برنامه های آنان که برخاسته از چپاول مال مسلمین ، تجاوز و غارت گری است را بر هم زند. وی افزود: دشمنان از ایجاد تفرقه ، اختلاف و تنازع در میان ملت، اقوام و فرقه هایی که در کشور وجود دارد و در میان مذاهب و روسای مذاهب شیعه و سنی به دنبال آن هستند که مردم را دلسرد کنند که این حمایت از نظام برداشته شود. عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: تنها وظیفه امت اسلامی در این زمان تقویت اتحاد خود و ایجاد وحدت اسلامی در بین دیگر ملل و در نظام اسلامی است؛ باید یک وحدت کامل و تمام بین ملت داشته باشیم، همه پشتیبان یکدیگر بوده و از این نظام حمایت کنند و ملت های مظلوم عالم به مانند غزه را همراهی کنند تا دشمن که تاکنون شکست خورده و از این به بعد نیز شکست بخورد.

به برکت انقلاب اسلامی، درِ حوزه علمیه به سوی جهان باز شد
رسا/ آیت الله اراکی در دیدار با مسؤولان و اعضای گروه تبلیغ بین‌الملل حوزه علمیه مشکات، گفت: به برکت انقلاب اسلامی، درِ حوزه علمیه به سوی جهان باز شد. قبل از انقلاب در برخی مناطق درِ حوزه حتی به سوی جامعه خودمان بسته بود و حوزه با مشکلات مردم مرتبط نبود. عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه افزایش ارتباط حوزه و مردم از قم شروع و به همه‌جا گسترش یافته است تاکید کرد: به همین دلیل ما باید فقه محیط زیست، فقه تغذیه، فقه تفریح داشته باشیم. چون چشم دنیا به حوزه علمیه است. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در چنین شرایطی یک مبلغ بین‌الملل باید توانایی و مهارت زبانی داشته باشد. هرچه قدرت زبان او بهتر باشد توانایی انتقال معارف هم بهتر می‌شود.وی افزود: مبلغ بین‌الملل باید جامعه شناسی، فلسفه، جهان شناسی، اقتصاد و سایر علوم را بلد باشد. چون اسلام در این مسائل تحلیل و نظر دارد. اگر کسی این گونه شد، دیگران بی‌اختیار تسلیم او می‌شوند.

بیش از ۷۲ درصد قربانیان جنگ غزه زن و کودک
تسنیم/ دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در غزه اعلام کرد که بیش از ۷۲ درصد قربانیان جنگ در غزه زن و کودک هستند. اسماعیل ثوابته مدیر دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه در گفتگو با شبکه الاقصی بیان کرد که بخش بهداشت نوار غزه به سبب حملات و جنایات دشمن صهیونیستی به کلی فروپاشیده است. ثوابته با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی بیمارستان شفا در غزه را به گورستان دسته جمعی تبدیل کرده، افزود: رژیم اشغالگر به عمد بیمارستان‌ها را در استان‌های غزه و شمال به آتش کشیده است. وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی بیمارستان ناصر در خان یونس را به مرکز بازجویی و شکنجه کادر پزشکی و درمانی تبدیل کرده است. مدیر دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اظهار داشت که رژیم صهیونیستی بیش از ۳۰۰ نفر از کادر پزشکی و درمانی را به شهادت رسانده است.

تحریم یک گردان ارتش رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر تحریم یک گردان از ارتش رژیم صهیونیستی توسط آمریکا گفت: نباید ارتش اسرائیل تحریم شود و با همه ابزار‌ها در مخالفت با این اقدامات تلاش خواهیم کرد. پایگاه خبری اکسیوس شنبه شب به نقل از سه مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکرد، گفت: واشنگتن بزودی گردان” نتزا یهودا” وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری، تحریم می‌کند. این اولین باری است که آمریکا یک واحد نظامی اسرائیل را تحریم می‌کند و بزودی تحریم این گردان (افراطی) از سوی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌شود. تحریم‌ها مانع از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی به این گردان و اعضای آن می‌شود. در سال‌های گذشته تصاویر زیادی از جنایت سربازان گردان نتزا یهودا علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری اشغالی منتشر شده است.

موج لغو پرواز‌ها به اسرائیل در حال افزایش است
باشگاه خبرنگاران/ شبکه پخش رژیم صهیونیستی گزارش داد که موج لغو پرواز‌ها به اسرائیل در حال افزایش است و ایرلاین‌های دیگری از توقف پرواز خود به تل آویو خبر می‌دهند. شبکه کان در این باره اذعان کرد که برخی از ایرلاین‌ها اعلام کردند که در ماه‌های آینده حاضر نیستند به سر کار خود در فرودگاه بن گوریون برگردند. این گزارش چند روز پس از آن روی می‌دهد که با حمله تنبیهی و مشروع ایران به سرزمین‌های اشغالی، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی بین المللی پرواز به مناطق اشغالی فلسطین را متوقف کرده و اعلام کردند برای برپایی پرواز‌ها باید تصمیم گیری مجدد کنند. حمله گسترده پهپادی و موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی موجب شد تا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در پرواز به مناطق اشغالی تجدید نظر کنند. در این بین شرکت هواپیمایی امارات تعدادی از پرواز‌های خود به سرزمین‌های اشغالی را لغو کرد و شرکت هواپیمایی اتحاد نیز پرواز‌های خود به تل آویو و امان، پایتخت اردن، را نیز به طور کامل لغو کرده است. شرکت هواپیمایی فلای دبی امارات نیز اعلام کرده که به خاطر ممنوعیت پرواز در آسمان سرزمین‌های اشغالی، تعدادی از پروازهایش لغو شده‌اند.

تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین
باشگاه خبرنگاران/ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که به قوه مجریه این کشور قدرت بیشتری برای تحریم ایران داده و اموال روسیه را مصادره می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا مجددا قانونی را تصویب کرد که می‌تواند به ممنوعیت برنامه «تیک‌تاک» در آمریکا منجر شود، هرچند این بار به آن فرصت بیشتری خواهد داد. این لایحه همچنین به قوه مجریه اجازه می‌دهد ایران را تحریم کرده و از سوی دیگر، توانایی حماس را برای آنچه «تامین مالی تروریسم» می‌خواند مختل کند. خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز می‌گوید این لایحه بنادر و پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را دریافت و فرآوری می‌کنند تحریم خواهد کرد. همچنین ممنوعیت‌های بیشتری بر صادرات کالاها و فناوری با منشاء آمریکایی به ایران اعمال خواهد شد.

سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
مهر/ چین به دنبال وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی با عضویت کامل فلسطینی موافقت کند.
وانگ یی وزیر خارجه چین اعلام کرد که تلاش‌ها برای موافقت با عضویت کشور فلسطینی در سازمان ملل یک اقدام به منظور جبران بی‌عدالتی‌ها است. وانگ خاطر نشان کرد: پذیرش فوری فلسطین در سازمان ملل، اقدامی برای جبران یک بی‌عدالتی طولانی‌مدت تاریخی است.

افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
فارس/ طبق اذعان ۳ موسسه غربی، صادرات نفت ایران در ۳ سال گذشته به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز جهش یافته است روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش می‌دهد، ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است.طبق گزارش موسسه ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است. رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفته که ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند. تقریباً همه نفت ایران به چین صادر شده و رقم ماهانه (و نه میانگین) فروش ایران به بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ است درحالیکه تحریم‌های دوره دوم از نوامبر سال ۲۰۱۸ و در سه ماهه چهارم این سال بر صادرات نفت ایران اعمال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *