خبر روز ۱۴۰۳/۰۲/۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس
طبق جزئیاتی که توسط سفارت ایران منتشر‌ شده است، یکی از ایرانیان مقیم که دچار اختلال روانی بوده دیروز جمعه، با وانمود کردن به این‌که مواد انفجاری به خودش بسته است، وارد بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس شده و در روند خدمت‌رسانی به ایرانیان مقیم، اختلال ایجاد کرده است. با صحبت‌های انجام‌شده با این‌فرد نهایتا قانع شده و بخش کنسولی سفارت را ترک کرده و پس از خروج از ساختمان سفارت ایران نهایتا پلیس این‌فرد را دستگیر ‌کرده است. طبق اعلام سفارت ایران در پاریس این‌فرد همان شخصی است که مدت‌ها قبل مقابل سفارت ایران لاستیکی را به آتش کشیده است.
هماهنگی‌های آمریکا با اسرائیل برای حمله به رفح
آمریکایی‌ها در حالی در قالب گروه ۷ با صدور بیانیه‌ای با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالفت کرده‌اند که گزارش‌ها حاکی از برگزاری جلساتی میان مقامات آمریکایی با صهیونیست‌هاست که می‌توان از آن به‌عنوان جلسات هماهنگی برای حمله به رفح یاد‌کرد.کاخ سفید می‌گوید مقام‌های آمریکا و اسرائیل در دومین نشست مجازی خود در خصوص حمله به رفح بر سر ضرورت شکست حماس در آنجا توافق کردند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت مقام‌های دو طرف در خصوص «نگرانی‌های آمریکا» درباره رفح بحث کردند و اسرائیل پذیرفت که این نگرانی‌ها را در نظر بگیرد. ابراز نگرانی جان کربی در حالی است که گزارش‌های مختلف حاکی است هرگونه حمله زمینی احتمالی به این منطقه بدون چراغ سبز آمریکا انجام نخواهد شد.

 همشهری 
بدون کمک‌های ما اسرائیل در برابر ایران شکست می‌خورد
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: حمله شنبه گذشته ایران به رژیم صهیونیستی یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادی و موشکی بود که جهان آن را مشاهده کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به نقش این کشور در مقابله با این حمله افزود: «ما از اسرائیل دفاع و به اسرائیل برای مقابله با این حمله کمک کردیم.» بایدن در ادامه سخنان خود به اظهارات «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استناد کرد و گفت که اگر اطلاعات و حمایت‌های ما و شرکایمان نبود، مقابله اسرائیل با حمله ایران با شکست مواجه می‌شد. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشته بود که «ایران می‌خواهد اسرائیل را به‌طور کامل و تا ابد نابود و تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند.» بایدن در این مقاله که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، مدعی شده بود که اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد، هرچند اسرائیل فناوری و آموزش لازم برای دفاع از خود را دارد. بایدن در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد که مجلس نمایندگان آمریکا باید قانونی را در مورد امنیت اسرائیل تصویب کند، چون اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اسرائیل نیست.

 کیهان 
نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی
بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه خبر‌هایی مبنی بر فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی شهر اصفهان علیه چند ریزپرنده در نزدیکی منطقه هوائی شهید بابایی (پایگاه هشتم شکاری) نیروی هوائی ارتش در رسانه‌ها مخابره شد. این خبر به سرعت در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و تحلیل‌ها بر سر ابعاد و تاثیرات این حمله منتشر گشت.در ساعات پس از این عملیات، سیاستمداران سرشناس اسرائیلی و رسانه‌های صهیونیست به سرعت به انتقاد از این عملیات پرداخته و آن را مسخره و ضعیف توصیف کردند. در همین زمینه «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل در واکنش به عملیات ادعایی صهیونیست‌ها در اصفهان آن را «مسخره» نامید و با انتقاد از این حمله ریزپرنده‌ها، آن را ضعیف خواند. بعضی دیگر از تحلیلگران معنای کلمه مورد استفاده بن گویر را بی«خاصیت» برشمردند.این موضع‌گیری بن گویر جدای از قبول مسئولیت ناخواسته این عملیات از سوی رژیم صهیونیستی، اختلافات داخلی شدید در کابینه اسرائیل را به وضوح نشان داده و نشانگر شکست این عملیات حتی در سطح رسانه‌های داخلی رژیم اشغالگر قدس است.
پیکر مرحوم دکتر پرویز داوودی در بهشت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد
پیکر مرحوم دکتر پرویز داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تشییع و اقامه نماز با حضور مردم، مسئولان و خانواده وی روز پنج‌شنبه در قطعه ۷۴ بهشت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آرام گرفت. مرحوم دکتر پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی روز پنج‌شنبه در سن ۷۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. مشاور و معاون اقتصادی رئیس قوه قضائیه (مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی)، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت سازندگی) و معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم (محمود احمدی‌نژاد) از دیگر سوابق کاری و اجرائی مرحوم پرویز داوودی است.

 ایران
۱۰ کشور مقابل ایران در عملیات وعده صادق
آیت‌الله رئیسی با اشاره به عملیات وعده صادق این اقتدار و افتخاری آفریده شده برای کشور را نتیجه دستاوردهای صنایع پیشرفته نظامی کشور دانست و افزود: در اجرای عملیات وعده صادق ما فقط با رژیم صهیونیستی مواجه نبودیم، امریکا، فرانسه و کشورهای غربی همه امکانات خود را به میدان آوردند و بعضی از کشورهای خودفروخته منطقه نیز به میدان آمدند؛ باید گفت بیش از ۱۰ کشور تمام امکانات علمی، فنی و فناوری خود را به میدان آوردند تا کار بچه‌های ما را خنثی کنند اما نتوانستند و بچه‌ها توانستند کار مخلصانه، با انگیزه و با اندیشه‌شان را به نتیجه برسانند.
رئیس جمهور اضافه کرد: بعضی از وزرای خارجه و مسئولینی که با مسئولان دیپلماسی ما تماس می‌گرفتند، می‌گفتند «اگر موشک شما و سلاح شما بتواند به سرزمین غصب شده فلسطین برسد!»، یعنی اینطور ناباوری داشتند که مگر می‌شود شما موشکتان را به آنجا برسانید؟ می‌گفتند با این سپر موشکی، با این سپر فناورانه‌ای که قرار دارد، از همه فناوریمان استفاده کردیم و نمی‌توانید. اما با وجود این صنایع پیشرفته و این کار دقیق و حساب شده، نه با غافلگیری، ‌بلکه با اعلام که در نتیجه آن همه اینها بسیج شدند در آن ساعت و در آن روز که این کار به نتیجه نرسد، اما نتیجه را دیدید؛ ساخت، برنامه‌ریزی و اقدام در این عملیات یک کار مجاهدانه بود.
بارفتار اشتباه مأموران برخورد خواهد شد
فراجا در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه «وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده» خاطرنشان کرد: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان‌سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت. در این بیانیه آمده است: ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی مأموران هم برخورد خواهد شد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی، حفظِ نظم و انضباطِ اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره‌ای است و صرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمتِ شهروند ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توأم با دقت و حساسیت خواهد کرد.
هشدار صریح به واشنگتن
وزیر امور خارجه در حاشیه نشست شورای امنیت در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» به دولت امریکا توصیه کرد که دست از مشارکت با اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل بردارد.
امیرعبداللهیان در این مصاحبه با بیان اینکه امیدوار هستیم امریکا، رژیم اسرائیل را متوقف کند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد، افزود: در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود. امیرعبداللهیان برای تأکید بیشتر افزود: اعلام کردیم که پاسخ ما در چهارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود.

 جمهوری‌اسلامی 
حجت‌الاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، طی حکمی حجت‌الاسلام حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد. حجت الاسلام خلیلی متولد سال ۱۳۴۲ دارای مدرک فوق لیسانس جزا و جرم شناسی از دانشگاه تهران است.
سوابق قضایی: شروع به کار حجت‌الاسلام خلیلی در دستگاه قضایی از آذرماه سال ۱۳۷۴ به عنوان قاضی تحقیق در استان تهران بود و مسئولیت دادیار تهران و دادرس تهران نیز برعهده داشت. رئیس کل دادگستری کرج، رئیس کل دادگستری استان گلستان، رئیس کل دادگستری استان قم، رئیس دادگستری استان گیلان، رئیس دادگستری استان خراسان رضوی. حجت‌الاسلام خلیلی در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله یزدی نیز در قوه قضاییه به مدت ۱۰ سال در دفتر نظارت و پیگیری قوه قضاییه فعالیت و عملکرد موثری را بر عهده داشت.

 وطن امروز 
در برخورد با هنجارشکنان باید با تدبیر هماهنگی و همکاری عمل شود
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه در نشست فصلی اعضای شورای عالی قوه ‌قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: در قضیه عفاف و حجاب و برخورد با هنجارشکنان باید با تدبیر، هماهنگی و همکاری عمل شود؛ قطعاً ما نمی‌خواهیم هر فرد کم توجه به قوانین را در کف خیابان کیفر کنیم؛ در این زمینه ستاد عفاف و حجاب در وزارت کشور مسؤولیت‌هایی دارد؛ همچنین خطاب به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی عناصری که به صورت سازمان‌یافته مبادرت به هنجارشکنی می‌کنند، تاکیداتی داشته‌ایم. قطعاً باید به گونه‌ای اتخاذ تدبیر کرد که در قضیه مزبور، از خلاف شرع جلوگیری شود و زمینه سوء‌استفاده دشمنان نیز فراهم نشود.
حامیان صهیونیست‌ها سعی داشتند از شکست مجددشان پیروزی بسازند
امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، به بیان دیدگاه‌های کشورمان پیرامون مساله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین دفاع مشروع ایران در مقابل رژیم اسرائیل پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تشریح عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست به اهداف خود در چارچوب پاسخ حداقلی برسد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما توانستیم اراده قاطع خود را نشان بدهیم و پایگاه‌های نظامی‌ای را که حمله از آنجاها علیه سفارت ما انجام شده بود هدف قرار بدهیم و پیام خود را به رژیم برسانیم. رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجددا دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود و این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است. امیرعبداللهیان همچنین در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند، در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌ شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند.
ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین توسط آمریکا را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز (جمعه) رأی غیرمسؤولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به‌شدت محکوم کرد. کنعانی افزود: این اقدام واشنگتن ماهیت مزورانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت. ناصر کنعانی یادآور شد: حمایت یکجانبه و نامحدود رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی و بین‌المللی با هزینه مردم آمریکا و به بهای قربانی کردن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در بیش از ۷ دهه گذشته، نه‌تنها کارکرد خود را از دست داده است، بلکه هیات حاکمه آمریکا را نیز بیش از همیشه نزد افکار عمومی دنیا بی‌آبرو ساخته و ثابت کرده این کشور بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسؤولی در جامعه جهانی نیست.

 جوان 
احتمال تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران
فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور با تأکید بر اینکه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی شده و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آن‌ها، دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است. در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تأسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت. اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است.

 خراسان 
چهارمین وتو برای کودک کش
رأی‌گیری در شورای امنیت بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در نیویورک انجام شد و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی، این قطعنامه را وتو کرد. در این رأی‌گیری که صحنه انزوای آمریکا در شورای امنیت بود، تنها آمریکا رأی منفی داد و انگلیس و سوئیس رأی ممتنع دادند. ۱۲ عضو دیگر نیز رأی مثبت دادند. این چهارمین وتوی آمریکا در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است. «اسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز با ابراز خوشحالی، از آمریکا بابت این رأی قدردانی کرد و مدعی شد: «پیشنهاد شناسایی کشور فلسطینی پس از گذشت شش ماه از حمله اکتبر، پاداش به تروریسم است».
نورنیوز خبرداد
در پی انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در سرزمین‌های اشغالی، سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب این خبر گفت: نیروگاه دیمونا در بانک اهداف اقدام تنبیهی اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی نبوده و انتشار این خبر یک دروغ بزرگ و اقدامی خبیثانه در راستای عملیات روانی دشمن برای فریب افکار عمومی است.

 قدس 
اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی با حضور رؤسای معاونت‌های مختلف موساد با هشدار درباره عمق اختلافات موجود در میان مقامات این رژیم اذعان کرد اختلافات درون اسرائیل موجودیت این رژیم را به خطر انداخته است. وی گفت: ملت‌ها همواره پیش از هر چیز از درون و نه از برون متلاشی می‌شوند، شکاف‌های داخلی باید به‌سرعت از بین بروند، چرا که ما در معرض تهدیدی جدی برای موجودیت اسرائیل هستیم. ما باید اختلافات را کنار بگذاریم.

 مردم سالاری
محموله تسلیحاتی آمریکا برای اسرائیل
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت: دولت جو بایدن قصد دارد تل آویو را به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مجهز کند. این معاملات تسلیحاتی شامل مهمات تانک، خودروهای نظامی و خمپاره است. این روزنامه نوشت: مجهز کردن اسرائیل به چنین سلاح‌هایی در نوع خود از زمان جنگ غزه بزرگترین به حساب می‌آید.

 اعتماد
واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان اظهار داشت: با توجه به هوشیاری ما، چند شیء پرنده بود که به آنها تیراندازی شده بود. امیر سرلشکر موسوی در ادامه درباره تهدید ایران در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی توسط رژیم صهیونیستی افزود: از هر دیوانه‌ای، بی‌عقلی بر می‌آید؛ بستگی به عقل آن دارد. فرمانده کل ارتش درباره واکنش ایران به تهدید رژیم صهیونیستی گفت: واکنش ایران را پیش از این دیده‌اید. تسنیم نیز گزارش داده، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران طی سخنانی با اشاره به هدف قرار گرفتن چند شی‌ء توسط پدافند هوایی کشور در استان اصفهان عنوان کرد: آسمان این مرز و بوم توسط قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا حفاظت می‌شود و اگر اشیای پرنده مشکوکی همانند حادثه شب گذشته در آسمان کشور عرض اندام کنند از اینکه در آماج پدافند قدرت ما قرار گیرند بی‌نصیب نخواهند بود. امیر حیدری ضمن تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی باید بداند که اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد، سومین دستاورد عملیات وعده صادق را در هم شکستن هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی عنوان کرد.

 ابتکار 
در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست گروه ۷ اقدام موشکی و پهپادی اخیر ایران در اراضی اشغالی را محکوم کرد. وی در ادامه تاکید کرد که از ایران و اسرائیل میخواهیم که تنش را تشدید نکنند و به دنبال کاهش تنش‌ها باشند. آنتونی بلینکن با اشاره به حمله منتسب به اسرائیل علیه ایران در عین حال تاکید کرد که آمریکا در هیچ اقدام تهاجمی علیه شرکت نکرده است. بلینکن در عین حال تاکید کرد کرد که ما متعهد به حمایت از اسرائیل برای دفاع از خود هستیم و در صورت لزوم در دفاع از آن شرکت خواهیم کرد.

 اطلاعات
دولت وعده ساخت مسکن را با جدیت دنبال می‌کند
رئیس جمهوری با اشاره به واگذاری هزاران واحد مسکونی در هفته‌های گذشته به مددجویان و نیروهای مسلح در حاشیه جلسات شورای‌عالی مسکن خاطرنشان کرد: دولت به طور شبانه‌روزی در حال تلاش برای رفع دغدغه مردم در زمینه مسکن است و وعده خود برای ساخت مسکن را نه فراموش و نه از آن غفلت کرده است، بلکه با جدیت اجرای آن را دنبال می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جشن واگذاری ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی و هزار و ۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت به مشمولین در شاهرود، با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و تلاش و تبلیغ دشمن برای ضربه زدن به این نهاد مهم اجتماعی، اظهار داشت: تمامی قوانین و مقررات ما باید تشویق‌کننده تشکیل نهاد خانواده باشد و قانون جوانی جمعیت به همین منظور تدوین و تصویب شده و ترجمان آن ترویج و حمایت از تشکیل خانواده و فرزندآوری است و دولت هم خود را موظف به حمایت از تشکیل خانواده می‌داند.
رئیس جمهوری در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان سمنان هم با بیان اینکه برنامه جدی دولت حمایت از تولید، کار و کارگر است، تصریح کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید هم با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. رئیسی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده تا کنون حدود ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد احیا شده که قابل تقدیر است.
بیم نتانیاهو از بازداشت توسط دیوان لاهه
تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از صدور حکم جلب وی توسط دیوان لاهه، از انگلیس و آلمان کمک خواسته است. این کانال گزارش داد که سه‌شنبه گذشته در دفتر نتانیاهو یک جلسه فوری و محرمانه برگزار شد و در آن درباره سناریوها و نگرانی‌های جدی در خصوص صدور حکم جلب بین‌المللی از سوی دیوان لاهه علیه مسئولان ارشد صهیونیست و رهبران امنیتی و سیاسی آن از جمله نتانیاهو بحث شد. براساس گزارش، نتانیاهو از وزرای خارجه انگلیس و آلمان طی سفر اخیر آنها به اراضی اشغالی خواست برای ممانعت از صدور حکم جلب وی مداخله کنند.

 شهروند 
عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصای ایرانی بود
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عملیات بزرگ وعده صادق عملیاتی غرورآفرین، شگفتی‌ساز و تنبیهی بود، گفت: این عملیات پاسخی موازن، واکنشی حداقلی و البته فعال و پشیمان‌کننده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه عملیات وعده صادق سیلی آبداری به روی سیاه امپریالیسم جهانی و صهیونیسم تبهکار بود، افزود: عملیات وعده صادق، طوفان‌الاقصای ایرانی بود، چنانچه کاری که رزمندگان فلسطینی انجام دادند یک وعده صادق فلسطینی بود و این دو سیلی مبهوت‌کننده در زمانی نزدیک انجام شد. وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق در سطح فتح خرمشهر بود، افزود: این عملیات از جهت تاثیری که در حال مردم عزیزمان داشت در سطح عملیات فتح‌المبین بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مالیات سنگین سبب سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیرتولیدی می‌شود
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آقای سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به ضرورت دریافت مالیات جهت پیشبرد امور کشور بیان داشت: دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد، که این امر سبب جلب اعتماد آنان می‌شود. وی با اشاره به تعطیلی بعضی از کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات بدلیل مالیات بسیار سنگین افزود: مالیات سنگین سبب تعطیلی کارگاه‌های تولیدی کشور و سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای غیرتولیدی برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می‌شود. این مرجع تقلید مسئولیت سازمان مالیاتی را سخت و مهم دانست و ابراز کرد: از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه‌های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود. وی اقتصاد جامعه سالم را بر پایۀ مالیات عادلانه دانسته و افزود: باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند.

سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور برای مردم تبیین شود
حوزه/ ایت‌الله العظمی سبحانی، در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مردم باید نسب به نقش مالیات در آبادانی کشور توجیه شوند، گفت: مردم باید متوجه شوند که مالیات پرداختی آنها در کشور هزینه می‌شود و به هیچ عنوان مورد اتلاف قرار نمی‌گیرد. این مرجع تقلید تصریح کرد: مالیات باید از درآمد افراد اخذ شود و درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی مشمول پرداخت مالیات شود. وی خاطرنشان کرد: نباید منابع مادی کشور مثل نفت و معادن برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرند چرا که این منابع سرمایه کشور محسوب شده و باید به صورت‌های مفیدتر از آنها بهره برد تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در سطح کشور باشیم.

باید نهایت تلاش برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور صورت گیرد
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه با یادآوری عملیات موفقیت آمیز سپاه پاسداران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی اظهار داشت: عملیات اخیر نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و هیمنه دشمن را درهم شکست. وی ایران را از پیشگامان عرصه پزشکی عنوان کرد و ابراز داشت: در سال‌های اخیر جهش خوبی در حوزه پزشکی مشاهده می‌شود تا جایی که برخی از استان‌ها به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شده‌اند. امام جمعه قم با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای پزشکان و کادر درمان گفت: مجموعه دستگاه‌های دانشگاهی ما – اعم از پزشکی و غیر پزشکی – باید نهایت تلاش خود را برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور داشته باشند. وی ادامه داد: کادر پزشکی ما نباید جذب کشورهای دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشورند و از دست دادن آن‌ها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. رقبای ما در تلاش هستند تا نخبگان ما را جذب کنند؛ لذا باید علی رغم همه ضوابط و محدودیت‌هایی که وجود دارد، این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دشمنان بدانند قدرت ایران به مراتب بیش از آن چیزی است که در وعده صادق دیدند
رسا/ آیت‌الله اعرافی درخطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با تشکر از نیروهای انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب اظهار داشت: نقطه تقابل سبک زندگی اسلامی و غربی حجابی هست که دشمن به دنبال ضربه زدن به آن هست و امیدواریم برخی هنجارشکنی‌ها با تدبیر درست معالجه شود. امام جمعه شهر قم با اشاره به عملیات وعده صادق اظهار داشت: این عملیات جهان را تکان و معادلات منطقه را تغییر داد و عملیات وعده صادق را دفاع و براساس منطق اسلامی، حقوقی و بین المللی و در پاسخ به تهاجم و شرارت‌های اسرائیل بود و بدون غافلگیری و کاملا شفاف صورت گرفت. مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: دشمنان بدانند قدرت ایران بارها و بارها و به مراتب بیش از آن چیزی است که در وعده صادق دیدند، ما صبور و حکیم هستیم و بی جهت به سمت جنگ نمی‌رویم، انقلاب اسلامی جنگی در جهان بر نیفروخته است اما با شجاعت از خاک و منافع خود دفاع می‌کند.

حادثه عجیب در پایگاه نیتسانیم رژیم صهیونیستی
تسنیم/ یسرائیل هیوم در خبری اعلام کرد، ۱۳۰ نظامی و فرمانده موجود در پایگاه آموزشی نیستانیم دچار مسمومیت شدند که وضعیت ۱۷ نفر از آنها شدید گزارش شده است. براساس این گزارش این مسمومیت نیمه‌های شب چهارشنبه و بامداد پنج شنبه رخ داد و تا این لحظه ۴۷ نفر از این نظامیان همچنان قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستند. ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تایید این خبر گفت به دنبال مشخص کردن منبع این غذای مسموم است که هم نیروهای آموزشی و نظامیان کادر را دچار مشکل کرده است.

حمله ایران، بازدارندگی اسرائیل را به طور کامل از بین برد
فارس/ «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی و وزیر دادگستری اسبق اسرائیل با انتقاد از نتانیاهو، گفت: «بازدارندگی اسرائیل در این دولت مقابل حماس و ایران از هم فروپاشید و این باعث نگرانی است». این سیاستمدار اسرائیلی، افزود: «اگر با دید وسیعی نگاه کنیم، حمله ایران فروپاشی کامل بازدارندگی اسرائیل بود». آیلت شاکد اولین سیاستمدار اسرائیلی نیست که به از بین رفتن بازدارندگی این رژیم مقابل ایران اذعان می‌کند؛ بسیاری از مقامات سابق و تحلیل‌گران اسرائیلی نیز حمله تلافی‌جویانه ایران در نیمه شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با دهها فروند پهپاد و موشک کروز و بالستیک را پایان معادلات پیشین در منطقه دانسته‌اند.

آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد
فارس/ فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا گزارشها از حمله هوایی این کشور به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق را رد کرد و آن را نادرست خواند. سنتکام در بیانیه‌ای ضمن نادرست خواندن این گزارش مدعی شده که آمریکا در عراق حمله هوایی انجام نداده است. منابع خبری بامداد شنبه از وقوع انفجارهایی در استان بابل عراق در جنوب عراق خبر داده‌اند. ساعاتی بعد مقامات عراقی از وقوع چند حمله پهپادی به یک مقر نیروهای حشد الشعبی در استان بابل در جنوب بغداد خبر دادند.

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی عراق
صداوسیما/ بر اثر حمله پهپادی صهیونیست‌ها به پایگاه نظامی «کالسو» در شمال استان بابل یک نفر شهید و شماری زخمی شدند. پایگاه کالسو، پایگاه مشترک ارتش عراق، پلیس فدرال و نیرو‌های حشدالشعبی به شمار می‌رود.
رئیس کمیتۀ امنیتی فرمانداریِ بابِل عراق گفت: ۵ انفجار بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه نیروهای بسیج الحشد الشعبی رخ داد رئیس کمیته امنیتی فرمانداری بابل عراق همچنین گفت: مقر حشد الشعبی در پایگاه کالسو، با موشک هدف قرار گرفته و اخبار مبنی بر حمله پهپادی صحت ندارد. ابو آلا الولائی، دبیر کل گردان‌های سید الشهدا عراق در واکنش به حمله به پایگاه نظامی کالسو گفت: هرکسی که در حمله به پایگاه الحشد الشعبی دخالت داشته باشد، ما به او پاسخ خواهیم داد.بر همین اساس، مقاومت اسلامی عراق از هدف قرار دادن یک سایت حیاتی اسرائیل در ایلات خبر داد.

۱۰۷ تظاهرات در همبستگی با مردم غزه در ۵۴ شهر مغرب
ایرنا/ کمیته حمایت از آرمان‌های امت اسلامی در مغرب اعلام کرد که روز جمعه ۱۰۷ تظاهرات همبستگی با مردم غزه در ۵۴ شهر این کشور برگزار شده است. بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان در شهرهای مختلف مغرب اعلام کردند که تا پایان جنگ نسل کشی علیه مردم غزه به اعتراضات خود در حمایت از این باریکه ادامه خواهند داد. کمیته حمایت از آرمان‌های امت اسلامی در مغرب افزوده است که تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی، همدستی برخی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم را محکوم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *