خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
۱۲۰ بازرس تاییدشده برای مسائل هسته‌ای کشور
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سخنان رافائل گروسی درباره ایران گفت: ایران نسبت به غنی‌سازی بالا اقدام می‌کند اما باید تاکید کرد این به معنای برخورداری این کشور از سلاح هسته‌ای نیست. محمد اسلامی درباره ادعای رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، تصریح کرد: گزارش‌هایی که گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان‌پی‌تی مربوط است. در بخش پادمان و ان‌پی‌تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است؛ در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی‌شان نسبت به عملکرد ما همیشه به‌روز است. وی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تایید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر و برخی در رفت‌و‌آمد هستند و بر‌حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند. جمهوری اسلامی هر‌گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه‌دار کند، نمی‌پذیرد.

 همشهری 
پاسخ نمایندگان اقلیت‌های دینی به رژیم صهیونیستی
۵ نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه امنیت و صیانت از نظام مقدس و ملت خط قرمز است، اعلام کردند که هرگونه خطای رژیم صهیونیستی و پشتیبانانش بدون پاسخ باقی نخواهد ماند.

 کیهان 
«وعده صادق» نشان داد قدرت اسرائیل تار عنکبوتی است
رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز ارتش:
امروز نه فقط ما، بلکه مردم منطقه و جهان به اقتدار نیروهای مســلح جمهوری اسلامی ایران واقف هستند. مردم جهان مشاهده کردند که پس از طوفان الاقصی، «وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی را فروریخت و ثابت کرد که قدرت این رژیم و حامیانش تار عنکبوتی است.
نیروهای سپاه و ارتش ما در اقدامی عقلانی، حکیمانه، حساب شده و دقیق به فرموده فرمانده معظم کل قوا، رژیم صهیونیستی را تنبیه کرده و سر جای خود نشاندند و اقتدار و عزت آفریدند و امروز دنیا و سران کشورهای مختلف به این اقتدار معترف هستند.
عملیات وعده صادق، اقدامی محدود و نه فراگیر و گسترده بود، اگر قرار بود این عملیات فراگیر و گسترده باشد، آن وقت حامیان رژیم صهیونیستی می‌دیدند که دیگر چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمی‌ماند، اما قرار بر این بود که این عملیات، اولا اقدامی محدود باشد، ثانیا به قصد تنبیه باشد و ثالثا همان مراکزی مورد هدف قرار گیرد که از آنجا علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام شده بود. شکست اخیر رژیم صهیونیستی از محور مقاومت در منطقه علاوه‌بر شکست نظامی، اطلاعاتی و امنیتی، شکستی راهبردی بوده است، چرا که روند عادی‌سازی روابط با این رژیم جعلی که در حال رواج در میان کشورهای اسلامی بود به طور کامل شکست خورد و آن دسته از کشورهایی که به دنبال عادی‌سازی روابط با این رژیم سفاک و جنایتکار بودند، امروز در مقابل ملت‌های خود سرافکنده‌اند.
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی قهرمانی تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان را تبریک گفتند.
در پی قهرمانی تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتی‌گیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم از جوانان قهرمان کشتی فرنگی و مدال‌آوران کشتی آزاد که با توانایی و اراده خود دل‌های مردم را شاد کردند، صمیمانه متشکرم.

 ایران
صهیونیست‌ها کارخانه دارو در غزه را بمباران کردند
منابع خبری گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزهای خود، کارخانه تولید دارو در غزه را بمباران کرد. به گزارش المیادین، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تجمع فلسطینی‌ها در منطقه شیخ رضوان در شمال غزه را بمباران کردند که طی آن ۶ نفر به شهادت رسیدند. براساس این گزارش، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین سه‌شنبه شب به خانه‌ای در جنوب نوار غزه حمله کردند و هفت فلسطینی را شهید کردند. این منزل مسکونی در مرکز شهر رفح هدف حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
طرح جدید بن گویر برای مسجد‌الاقصی
رسانه‌های صهیونیستی از طرح وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی خبر دادند. طرح بن گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک‌نشینان در اقامه نماز در داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است و هدف از آن تحمیل یک عمل جدید بر مسجدی است که متعلق به مسلمانان است. همچنین این طرح شامل تشدید کنترل نظارت بر نمازگزاران و زوار مسجدالاقصی با نصب دوربین‌ها و دستگاه‌های دیجیتال و نیز تشدید حضور نیروهای اشغالگر در داخل مسجد است.
حماس: مذاکرات آتش‌بس را تعلیق می‌کنیم
برخی منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم خبر داده‌اند، جنبش حماس با گذشت بیش از ۱۹۴ روز از جنگ خون‌بار و گسترده در نوار غزه که نزدیک به ۱۰۰ هزار شهید، زخمی و مفقودی بر جای گذاشته، رویکردهای جدید را در مذاکرات خود با طرف اسرائیلی در پیش گرفته و تهدید کرده هیأت خود را از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه بازگردانده و حضور خود در این مذاکرات را به حالت تعلیق درمی‌آورد تا زمانی که طرف اسرائیلی گامی جدی برای عمل به شروطی که تعیین کرده، بردارد. این جنبش تأکید کرد که تل‌آویو در مذاکراتی که با میانجی‌گری قطر، مصر و امریکا برقرار است، بهانه‌تراشی می‌کند و این مذاکرات برای اسرائیل به منزله طناب نجات است و در این فرصت سعی دارد زمان بیشتری برای انجام کشتارهای زیادتر در غزه به دست آورد. همچنین برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با «الشرق» فاش کردند، حماس پیشنهاد امریکا درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه را رد نکرده اما توضیحات و نکاتی را به این پیشنهاد افزوده و حماس برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس آماده است.

 وطن امروز 
دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم‌صهیونیستی سر آمده است
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه روز گذشته (چهارشنبه) شورای نگهبان، از عملیات «وعده صادق» رزمندگان اسلام قدردانی کرد و گفت: حمله شایسته چند روز گذشته فرزندان شجاع ملت مسلمان ایران که بر اساس اصل دفاع مشروع و منطبق بر موازین بین‌المللی در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شد، جلوه‌ پرفروغ دیگری از عزت و اقتدار ایران اسلامی را به نمایش گذاشت. وی افزود: این اقدام موجب خوشحالی و دلگرمی آزادگان جهان بویژه مردم غزه شد. همچنین این اقدام دقیق، سنجیده و قاطعانه، مطالبه عموم مردم عزیز ایران بود و به همین دلیل با استقبال و همراهی چشمگیر مردم مواجه شد. دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: واقعیت این است که در تاریخ انقلاب اسلامی همواره حضور مردم، زمینه‌ساز موفقیت بوده است. تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید نیز برآمده از باور عمیق ایشان به نقش مردم است. آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد رژیم غیرقانونی کودک‌کش فهمیده باشد دوران بی‌پاسخ ماندن جنایاتش سر آمده و هر حرکت نابجایی، نابودی آن را سرعت خواهد بخشید. وی درباره حامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گفت: همه کسانی که چشمان خود را به روی جنایات غیرانسانی آن بسته‌اند بدانند بر اساس سنت الهی، نابودی این رژیم ظالم حتمی است.
اسرائیل نباید علیه ایران اقدام نظامی کند
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی روز گذشته درگفت‌وگو با رادیو ارتش (GLZ) از تل‌آویو خواست به اقدام تنبیهی ایران پاسخ نظامی ندهد. ایهود اولمرت با این ادعا که رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی را «به شیوه‌ای تحقیرآمیز و قدرتمندانه» تنبیه کرد، گفت: «ما برای خودداری یا محدود کردن احتمال گسترش این جنگ و عمدتا تمرکز بر بازگرداندن اسرای اسرائیلی که هدف نهایی ما است، انگیزه داریم». نخست‌وزیر اسبق اسرائیل بدون اشاره به خساراتی که به پایگاه نظامی «نواتیم» رژیم صهیونیستی در حمله ایران وارد آمده، مدعی شد «اسرائیل قدرت و توانایی خود را زمانی که آماده بود ثابت کرد و بی‌تفاوت نبود».
اردن خود را در موقعیتی بغرنج قرار داده است
تحلیلگر روزنامه انگلیسی گاردین ارزیابی کرد اردن به دنبال حمایتش از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله هوایی تنبیهی ایران به این رژیم، خود را در موقعیتی بغرنج گرفتار کرده است. «پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین انگلیس با اشاره به اینکه دولت امان در مواجهه با خشم مردم اردن و دیگر کشورهای منطقه مدعی شده در راستای «دفاع شخصی» به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران کمک کرده است، می‌نویسد: «اردن خودش را در تقابل بین ایران و اسرائیل در تیررس قرار داده و به خاطر نقشش در سرنگون کردن چند پهپاد ایرانی که شنبه‌شب اسرائیل را هدف گرفتند با خشم عمومی در داخل و منطقه مواجه شده است». این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: «اردن با اسرائیل مرز مشترک داشته و میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان فلسطینی بوده و به صورت تاریخی بزرگ‌ترین حامی آنها در منطقه در نظر گرفته شده است. رهبران اردن انتقادهای شدیدی از جنگ در غزه مطرح کردند؛ عبدالله دوم، پادشاه اردن علنا از سازماندهی ارسال کمک‌هایی از طریق چتر به غزه حمایت کرد و ملکه رانیا، همسر او که در رسانه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارد سخنرانی و بیانیه‌های شدیداللحنی را در دفاع از فلسطینی‌ها منتشر کرد».

 جوان
تلاش آذر منصوری برای خنثی‌سازی اظهارات خاتمی
آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران همزمان با انتشار سخنان سید محمد خاتمی در حمایت از عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم صهیونیستی اقدام به انتشار سخنان مهدی کروبی علیه جمهوری اسلامی ایران کرد. یک رسانه گفته که برخی منابع از درون جبهه اصلاحات خبر داده‌اند که آذر منصوری پس از انتشار صحبت‌های سیدمحمدخاتمی در حمایت از عملیات سپاه علیه رژیم اشغالگر قدس به شدت ناراحت شده است. روز سه شنبه سخنان محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در حمایت از عملیات «وعده صادق» که عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به سفارت ایران در سوریه بود، منتشر شد. خاتمى در جمع مشاوران خود تأکید کرد که «عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت. » او ضمن تأیید این اقدام و تمجید از آن افزود که «این اقدام پاسخی بود به حمله تجاوزکارانه رژیم اشغالگر به کنسولگرى ایران که منجر به شهادت سرداران رشید سپاه و تنی چند از هموطنان ما شده بود و عملیات ایران حاوی این پیام روشن بود که اسرائیل تصور نکند که هر جنایت و شرارت و عمل خلاف مقررات مسلم بین‌المللی انجام دهد و نهاد‌های بین‌المللی هم در مقابل آن به وظیفه قانونی خود عمل نکنند بی‌پاسخ می‌ماند.»
واکنش فرماندهان نیرو‌های هوایی ارتش و سپاه به احتمال حماقت دوباره صهیونیست‌ها
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این نکته که نیروی هوایی با کمک وزارت دفاع و همکاری ارتش و ستادکل آماده‌تر از همیشه است، از آمادگی صددرصدی این نیرو گفت و هشدار داد همان‌طور که فرمانده ارتش اعلام کرد، اگر دشمن بخواهد خطای راهبردی داشته باشد ضربه‌ای خواهد خورد که نتواند جبران کند. امیر سرتیپ حمید واحدی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است اسکادران‌های ۲۴SU در پاسخ به دشمن شرکت کنند، گفت: ما در تمام زمینه‌های پروازی چه پوشش هوایی و چه بمب‌افکن آمادگی صد در صد داریم و آماده فرمان فرمانده کل قوا برای اصابت قرار دادن اهداف خود به خصوص با ۲۴SU هستیم و از همین‌جا به دشمنان ایران توصیه می‌کنم خطای راهبردی نکنند. او گفت: جوابی که سپاه به آن‌ها داد یک سیلی و تنبیه بود و توصیه می‌کنم کاری نکنند که یورش بسیار عظیم را از سوی نیرو‌های مسلح ایران انجام دهیم. پاسخ سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به خبرنگاران در خصوص تکرار حماقت رژیم صهیونیستی هم قاطع، کوتاه و کوبنده بود. سردار حاجی‌زاده که عملیات «وعده صادق» را فرماندهی کرده است، در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه المسیره یمن که پرسیده اگر تعرضی به خاک ایران داشته باشند، جمهوری اسلامی چه خواهد کرد، گفت: صددرصد می‌زنیم.

 رسالت 
همه امکانات برای کمک و جبران خسارات به سیل زدگان بسیج شود
در جلسه روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ هیئت دولت که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳» مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر ضرورت رسیدگی هر چه سریعتر به سیل زدگان در مناطق جنوبی کشور تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارتخانه‌های کشور،‌ نیرو و راه و شهرسازی موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل زدگان بسیج کنند.
آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد: «تشدید بحران کنونی در خاورمیانه که تاکنون بدین‌شکل سابقه نداشته، نتیجه ماجراجویی شکست‌خورده آمریکا و حمایت از اقدامات غیرقانونی اسرائیل است. » وی گفت: شورای امنیت باید تدابیری برای جلوگیری از وخامت اوضاع اتخاذ کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ، در یک برنامه تلویزیونی ابراز عقیده کرد: تشدید بحران کنونی در منطقه خاورمیانه نتیجه شکست یک ماجراجویی دیگری از سوی دولت ایالات‌متحده است. این دیپلمات تأکید کرد: مقامات واشنگتن مدت‌هاست که «اظهاراتی بی‌سابقه» را تبلیغ می‌کنند، مبنی بر اینکه گویا همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل الزام‌آور نیستند، درواقع ایالات‌متحده به‌خاطر جاه‌طلبی‌های خود هر کاری انجام می‌دهد تا این امکان را برای اسرائیل فراهم کند که پیروی از قوانین بین‌المللی خودداری کند.

 مردم سالاری 
تشدید اختلافات میان اعضای کابینه اسرائیل
شبکه ۱۴ اسرائیل در گزارشی فاش کرد اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم و «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ بر سر سیر حوادث در جنگ غزه تشدید شده است. در این گزارش آمده است که با وجود گذشت بیش از نیم سال از جنگ نسل‌کشی در نوار غزه، اما رژیم صهیونیستی هنوز حماس را شکست نداده است. طبق این گزارش، این واقعیت عصبانیت بسیاری از صهیونیست‌ها را که در انتظار عملی شدن قول تکراری نتانیاهو مبنی بر پیروزی بر حماس هستند به همراه داشته است. در همین راستا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در یادداشتی گزارش داد که نتانیاهو با گالانت و گانتس اختلافات شدیدی دارد و این اختلافات بر روند جنگ در نوار غزه تأثیر می‌گذارد. طبق گزارش این روزنامه، نتانیاهو در تلاش است تا جنگ را به تنهایی مدیریت کند و این در حالی است که گالانت و گانتس درصدد هستند تا او را از تصمیم‌گیری در این باره کنار بگذارند. وال استریت ژورنال همچنین فاش کرد: این سه نفر بر سر موضوعات مهم ازجمله چگونگی یک حمله نظامی قاطع، آزادی اسرا و نحوه مدیریت نوار غزه اختلاف نظر دارند.

 شرق 
تکذیب خروج ایران از« ایکوموس » و « ایکوم »
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، توضیح داد: ایکوموس شورای بین المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی است و اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می‌شود. وی تأکید کرد: در دولت سیزدهم فعالیت های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب بیشتر دنبال شده است.
ماهواره های متعددی آماده پرتاب داریم
عیسی زار ع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و ماهوار‌ه‌هایی آماده پرتاب داریم، گفت: سعی می‌کنیم ماهواره‌های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.

 قدس 
رایزنی ضد ایرانیِ غربی – عبری
«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی با «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس و «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان که به فلسطین اشغالی سفر کرده‌اند، دیدار کرده و از جامعه بین‌المللی خواست «قاطعانه» علیه ایران همکاری کنند.
ایران جزو ۱۵ کشور برتر در جذب دانشجویان خارجی
هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در چند دهه اخیر کشورهای غربی ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و استرالیا و چند کشور دیگر بیشترین جذب دانشجویان بین‌الملل را داشتند. ایران نیز امروز جزو ۱۵ کشور برتر جهان در این راستا محسوب می‌شود و در برنامه هفتم توسعه یعنی تا سال ۱۴۰۷ این جایگاه تغییر خواهد یافت.
هر تجاوز دشمن با پاسخ پشیمان‌کننده روبه‌رو خواهد شد
سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رژه ۲۹ فروردین و در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر ما در یک حالت آمادگی برای مقابله با شرارت‌های احتمالی هستیم و آنچه که در سراسر کشور به نمایش گذاشتیم، بخش کوچکی از توانمندی‌ها بود و آن بخشی از تجهیزات که در حالت آماده‌باش هستند در رژه حضور نداشتند. وی افزود: هر تجاوزی که به منافع کشور صورت گیرد با پاسخ محکم و پشیمان کننده‌ای روبه‌رو خواهد شد و اگر دشمنان اقدامی کنند، با تجهیزات مهلک‌تری پاسخ خواهیم داد. فرمانده کل ارتش ادامه داد: نیروهای مسلح با توجه به دشمنانی که کشور دارد، در آمادگی همیشگی قرار دارند تا مأموریت‌ها را به بهترین نحو اجرا کنند. همه می‌دانند دشمنان ما چگونه پیشرفت‌های نیروهای مسلح ایران را رصد می‌کنند و به همین خاطر مدت زیادی است که رجزخوانی نظامی را کنار گذاشته‌اند.

 ابتکار
تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش های تیم اقتصادی دولت است. وی تصریح کرد: شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی میسازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

 اطلاعات
۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور است
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، مشکل فعلی برای واردات خودرو را نداشتن فضای کافی در بنادر کشور اعلام کرد. عباس علی‌آبادی اظهار داشت: تا امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به‌دنبال سوءاستفاده هستند، خریداری نکنند. وزیر صنعت تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بلکه افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحول خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.
مقابله با حملات انصارالله یمن یک میلیارد دلار برای آمریکا خرج داشته است
فرمانده نیروی دریایی آمریکا گفت: نیروی دریایی این کشور در شش ماه گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار برای مهمات خرج کرده است تا «بیش از ۱۳۰حمله مستقیم» به کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا در خاورمیانه را خنثی کند. او گفت:ما در حال حاضر نزدیک به یک میلیارد دلار مهمات استفاده کرده ایم که باید در مقطعی از زمان آن را جایگزین کنیم. بنابراین، بیش از ۲میلیارد دلاری که در بودجه مکمل ارائه شده است برای نیرو و تفنگداران دریایی ما بسیار حیاتی است تا بتوانیم به ارائه انواع تدابیر دفاعی که در شش ماه و نیم گذشته انجام داده ایم, ادامه دهیم.

 شهروند
بررسی مجدد عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: «شورای امنیت امروز (پنجشنبه) در مورد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر در رابطه با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رأی گیری خواهد کرد». پنجشنبه هفته گذشته اعضای این شورا در نشست غیرعلنی خود درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل به توافق نرسیدند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی به همایش ملی «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران» اظهار داشتند: عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. ایشان درادامه بیان داشتند: عنصر دوم اقتصاد آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. ایشان ادامه دادند: ملتی که ستون فقراتش شکسته است قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی.

لزوم توانمندسازی روحانیون کاروان حج و زیارت
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانسته و بیان داشت: حج سفر بسیار پربرکتی است اما متاسفانه سال به سال مشکل تر می‌شود، که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد. وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان و افزود: طولانی شدن سفر حج تا چهل روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که باید به آن توجه کرد. استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر کاهش هزینه های حج ابراز کرد: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسأله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند. این مرجع تقلید با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها تاکید کرد: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

حوزه علمیه با تمام توان در کنار مدافعان نظام اسلامی است
رسا/ آیت‌الله اعرافی گفت: حوزه علمیه قم بر عهد دیرین خود در پاسداری از نظام اسلامی و خون شهدا استوار ایستاده است.مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه در کنار مردم قرار داشته و مردم نیز مدافع جهاد بزرگ نیروهای مسلح هستند، تصریح کرد: ایران به صورت یکپارچه مدافع عملیات هستند و حضور ما در این جهاد یک حضور منطقی و منطبق با قوانین انسانی و جهانی است. امروز نیز مانند دوره دفاع مقدس، ملت ایران سرافراز خواهند بود. وی در پاسخ به قاعده فقهی تنبیه رژیم صهیونیستی بیان داشت: ذات رژیم اشغالگر قدس تجاوز و ظلم است و مردم فلسطین و همه امت اسلامی مظلوم هستند که هر پاسخی به آن‌ها دفاع از مظلوم و پاسخ به ندای استغاثه ملت اسلام است.

جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
تقریب/ آیت‌الله غروی با تاکید بر اتحاد در مقابل محور شرارت های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، اظهار داشت: یکی از اموری که امروز باید همه مسلمانان به آن توجه کنند و بر آن تاکید داشته باشند، وحدت میان امت اسلام است. وی تصریح کرد: متاسفانه جهان اسلام به افراط و تفریط هایی مبتلا شده است و این زمینه‌ای است برای خود مسلمانان که اختلاف افکنی صورت گیرد و چهره اسلام راستین را زشت کند. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: از آنجا که با جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها و همراهی استکبار جهانی در مسئله غزه روبرو هستیم، هشدار و ارشاد های لازم داده شده است، لذا باید جهان اسلام یکپارچه به مانند ایران اسلامی در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد.

پدافند اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ رسانه انگلیسی گزارش داد با توجه به سرنوشت پدافند هوایی اوکراین، می‌توان گفت اسرائیل هم در درازمدت قادر به حفظ توان کنونی پدافند هوایی خود نیست و بالاخره در برابر انبوه موشک‌های بازیگران منطقه کم می‌آورد. روزنامه انگلیسی افزود: رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از سامانه‌های پدافند هوایی چندلایه خود و همچنین حمایت گسترده قدرت‌های نظامی غربی، توانست تا حدی در برابر حمله اخیر ایران از خود دفاع کند، اما بعید است این رژیم برای مدتی طولانی توان مقابله با انبوه موشک‌های بازیگران منطقه را داشته باشد. فایننشال تایمز نوشت، باتوجه‌به این که هیچ‌یک از متحدان رژیم صهیونیستی با واکنش شدید اسرائیل به حمله ایران موافق نبوده و اعلام کرده‌اند در آن همکاری نخواهند داشت، بعید است در صورت درگیری نبردی گسترده در طولانی‌مدت حمایت‌های غرب ادامه داشته باشد.

اجماع اتحادیه اروپا بر سر تحریم ایران
باشگاه خبرنگاران/ آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا از توافق کشور‌های اروپایی برای اعمال تحریم علیه ایران خبر داد. تاجانی یک روز پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیرامون حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد: دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم علیه ایران به دلیل این حمله (حمله ایران به رژیم صهیونیستی) به اجماع رسیده‌اند.

اسرائیل در پی پایان دادن به فعالیت‌های آنروا در غزه
باشگاه خبرنگاران/ رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی گفت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به فعالیت‌های این آژانس در غزه پایان دهد. فیلیپ لازارینی با تاکید بر اینکه این تلاش‌ها پیامد‌های جدی برای صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت، گفت: (رژیم) اسرائیل به دنبال پایان دادن به فعالیت‌های ما در غزه است و بار‌ها درخواست برای ارسال کمک به شمال نوار غزه را رد کرده است.

اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
ایرنا/ رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت که رژیم صهیونیستی با کشتن نزدیک به ۱۴ هزار کودک بی گناه در غزه، در ارتکاب جنایت و وحشی گری از آدولف هیتلر رهبر نازی‌ها پیشی گرفته است.اردوغان افزود: با حمایت بی قید و شرط غرب، (رژیم) اسرائیل چه در غزه و چه در کرانه باختری، قتل عام‌هایی را انجام می‌دهد که از جمله شرم‌آورترین وقایع در تاریخ بشریت است. وی با مقایسه مبارزات گروه مقاومت فلسطینی حماس با جنگ استقلال ترکیه در بیش از یکصد سال پیش، گفت: ما به خوبی می‌دانیم که برای رسیدن به استقلال، باید بهایی پرداخت کرد.

اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند
ایرنا/ گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا ادعای بایدن مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بین‌المللی نیست را رد و تاکید کردند که اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند. این ۲۶ نماینده کنگره آمریکا به مقام‌های دولت بایدن یادآور شده‌اند که برخلاف ادعای رئیس جمهور آمریکا، نحوه استفاده نظامیان رژیم صهیونیستی از سلاح‌های آمریکایی با قوانین این کشور و قوانین بین‌المللی مطابقت ندارد.

اعدام زندانیان فلسطینی به‌ بهانه جا!
مهر/ یک وزیر تندرو کابینه خواستار اعدام زندانیان فلسطینی به بهانه کثرت افراد در زندان‌ها شد. «ایتامار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود با اشاره به کمبود فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم به دلیل کثرت افراد زندانی و بازداشت شده، خواستار اجرای حکم اعدام برای مجرمان امنیتی شد.

ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید
تسنیم/ معاون دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست و بدون حمایت‌های کشورهای استکباری لحظه‌ای دوام نمی‌آورد، تاکید کرد: ایران در عملیات «وعده صادق» به همه اهدافی که مشخص کرده بود رسید. شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی درباره تحولات مربوط به جنگ غزه اعلام کرد که امروز پروژه‌هایی تحت عنوان آتش‌بس موقت از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شود که گاهی در آن از آتش‌بس ۳ مرحله‌ای صحبت می‌شود و گاهی به آن آتش‌بس ماه رمضان و گاهی آتش‌بس عید فطر می‌گویند و هدف از همه این مانورها، کنترل اوضاع فلسطین و منطقه بوده و دشمن اساسا به دنبال آتش‌بس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *