خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
۷ خرداد مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
آخرین جلسه مجلس یازدهم، چهارشنبه دوم خردادماه برگزار می‌شود که این روز اختتامیه مجلس یازدهم خواهد بود.شروع به کار مجلس دوازدهم، دوشنبه هفتم خردادماه است که در همان روز، مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم براساس پروتکل‌ها و مدارک مندرج در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 همشهری
ناکامی تل‌آویو در اجماع‌سازی علیه تهران
در شرایطی که محور غربی – صهیونیستی تلاش می‌کرد نشست اضطراری یکشنبه‌شب شورای امنیت سازمان ملل را به عرصه‌ای برای اجماع‌سازی علیه ایران تبدیل‌کند، این نشست بدون صدور قطعنامه پایان یافت؛ موضوعی که نتیجه‌ای ناامیدکننده برای تل‌آویو داشت.
در شرایطی که گیلعاد اردان، نماینده رژیم ‌صهیونیستی در این نشست تلاش کرد حمله ایران به اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را تهدیدی برای مسجدالاقصی و مسلمانان قلمداد کند، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از شورای‌امنیت به ‌دلیل اقدام نکردن در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه انتقاد کرد.
نماینده چین نیز در این نشست تأکید کرد: روز اول آوریل نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات متعددی از ایرانیان شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود. ایران تأکید کرده که این اقدام، تلافی‌جویانه بوده و پایان یافته است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی وضعیت خاورمیانه، با اشاره به اینکه ۳ کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه تصمیم گرفتند چشم خود را به روی واقعیت ببندند، اظهار کرد که حمله اخیر ایران در پاسخ به تجاوزهای نظامی مکرر رژیم ‌صهیونیستی، به‌ویژه حملات نظامی این رژیم در ۱۳ فروردین‌ماه علیه اماکن دیپلماتیک ایران که برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل بوده، انجام شده ‌است.
امیر سعید ایروانی با تأکید بر اینکه ایران اعلام می‌دارد به ‌دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست، اضافه‌ کرد: جمهوری اسلامی ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تأکید می‌کند؛ ایران در استفاده از این حق درصورت لزوم دریغ نخواهد کرد.
تلفات تیپ گولانی اسرائیل در عملیات حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان اعلام کرد بمب‌هایی را در مسیر نیروهایی از تیپ گولانی رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی کار گذاشته که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از این نیروها شده است. ارتش رژیم اشغالگر به زخمی شدن ۴ تن از نیروهای تیپ گولانی اذعان کرده است. پیش‌تر گزارش شده بود که آژیرهای هشدار در شهرک‌های عرب العرامشه، جورین، ایلون، حانیتا و ادمیت در الجلیل غربی بعد از نفوذ یک پهپاد به صدا درآمده است.
ایرانی‌ها قبل از شلیک موشک‌هایشان پیروز شدند
لیراز مرگلیت، روانشناس اجتماعی و پژوهشگر رفتار در عصر دیجیتال در سرزمین‌های اشغالی با ابراز نارضایتی از تلاش برخی رسانه‌های عبری‌زبان برای کاستن از اهمیت و شدت و خطر عملیات ایران گفته پیروزی ایران مدت‌ها قبل از این حمله اتفاق افتاد. پیروزی ایران در این بود که مردم و رسانه‌های اسرائیل دیوانه‌وار منتظر پاسخ ایران بودند. پیروزی ایران در پیش‌بینی‌های بی‌پایان و تحلیل‌های گسترده اسرائیلی‌ها از پاسخ ایران بود.
آمریکایی‌ها از عراق نروند هدف قرار می‌گیرند
رئیس کمیته اجرایی یک جنبش مردمی در عراق به رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به باقی نگه داشتن نیروهای این کشور در عراق هشدار داده است. حسین الکرعاوی گفته اگر جو بایدن با تصمیم عراقی‌ها مبنی بر بیرون کردن نظامیان این کشور از عراق مخالفت کند نیروهای مقاومت اسلامی دست‌بسته نخواهند ماند و مقاومت اسلامی عراق عملیات ویژه خود را علیه اشغالگران آمریکایی و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی این کشور از سر می‌گیرد.
حمله ایران به اراضی اشغالی، شیوه جدیدی از بازدارندگی بود
سخنگوی رسمی جنبش النجبای عراق حمله موشکی و پهپادی سپاه علیه رژیم صهیونیستی را مرحله جدیدی از یک جنگ نامتقارن و شیوه جدیدی از بازدارندگی توصیف کرده است. حسین‌علی نورالموسوی، با اشاره به اینکه حملات ایران نقطه عطف بزرگی در درگیری با اسرائیل و نیروهای استکبار جهانی به رهبری آمریکا، انگلیس و فرانسه بود، گفته این حمله نشان‌دهنده مرحله جدیدی از جنگ نامتقارن بود که نیازی به حمله مستقیم با کادر انسانی و چهره به چهره نداشت و موفقیت چشمگیری در شکستن قدرت اسرائیل و متحدانش در منطقه به‌دست آورد.

 کیهان 
اسرائیل دست از پا خطا کند ۱۰ برابر پاسخ خواهیم داد
شورای عالی امنیت ملی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: علت حمله گسترده موشکی و پهپادی سپاه به سرزمین‌های اشغالی عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز و بر پایه ماده ۲ منشور ملل متحد بود.این شورا تاکید کرد: همچنین، نیروهای مسلح ایران عملیات وعده صادق را بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام داده و ایران برای تامین منافع ملی و امنیت ملی خود حداقل اقدام تنبیهی لازم را علیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام داده است. شورای عالی امنیت ملی همچنین آورده است: در این عملیات صرفاً پایگاه هوائی اطلاعاتی و نظامی این رژیم هدف قرار گرفته و از حمله به تاسیسات اقتصادی و زیرساختی رژیم اجتناب شده و فعلاً اقدام نظامی دیگری در دستور کار ایران نیست. در اطلاعیه یادشده همچنین تصریح شده است: چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار خود علیه ایران با هر ابزار روش و در هر سطحی ادامه دهد، پاسخ حداقل ۱۰ برابری از همان نوع دریافت خواهد کرد.
پیام تشکر و قدردانی امیرعبداللهیان به فرماندهان ارشد نیروهای مسلح
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی خطاب به فرماندهان ارشد نیروهای مسلح از برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای دقیق عملیات وعده صادق تشکر کرد.
برگزاری تجمع اصناف و بازاریان تهران در حمایت از برخورد با بی‌حجابی
اصناف و بازاریان تهرانی در حمایت از بیانات رهبر انقلاب در موضوع عفاف و حجاب در مسجد امام خمینی بازار تهران تجمع کردند. مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در این تجمع گفت: رؤسای اتاق‌های اصناف، اتحادیه‌های صنفی، انجمن‌های اسلامی، هیئت امنای بازارها، هیئت‌مدیره مجتمع‌های تجاری باید ضمن توجیه کسبه و انجام امور فرهنگی و تبلیغی، وظایف خود را در مواجهه با پدیده شوم کشف حجاب و بدپوششی انجام دهند. سردار حسن‌پور افزود: حجاب اسلامی که از ضروریات دین محسوب می‌شود مورد هجمه دشمنان اسلام و قرآن قرار گرفته و با برنامه‌ریزی دقیق و طولانی مدت این موضوع هم اکنون چالشی برای جامعه و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

 ایران
واگذاری ۳۳ هزار واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد
آیین واگذاری ۳۳ هزار و ۶۸۳ واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
این واحد‌های مسکونی به همت کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی و وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن احداث و به متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر واگذار شده است.
آیت‌الله رئیسی گفت: رشد ۴۴ درصدی ساخت مسکن برای مددجویان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از جمله خبرهای خوب و امیدآفرین است و باید از تلاش‌های همه مدیران استانی و نهادهای انقلابی برای تحقق این مهم صمیمانه تشکر و قدردانی کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در راستای تحقق این وعده که مددجوی فاقد مسکن در کمیته امداد امام خمینی نداشته باشیم، ساخت مسکن برای مددجویان را ۴۴ درصد افزایش داد و لذا دولت صادق‌الوعد است، بر تلاش مضاعف مسئولان برای تسریع در تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأکید کرد.
حمایت قاطع از حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی
شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش، ماموستا محمدی امام جمعه اهل سنت جوانرود ، ماموستا محمودی امام جمعه روانسر، ماموستا براتی امام جمعه ازگله، شیخ ابراهیم ابراهیمی رئیس دفتر تقریب مذاهب قشم و شیخ عیسی ملاحی، امام جمعه گروک سیریک در اظهارنظرهای جداگانه‌ای، ضمن حمایت قاطع از حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، از رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابت انجام این حمله مشروع، قدردانی کردند.
حمله به رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی ایران صورت گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری خود با بیان اینکه حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع صورت گرفت، گفت: شایسته است اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تأیید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد.

 وطن امروز 
اجتماع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از عملیات «وعده صادق»
جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور ظهر دیروز در حمایت از عملیات وعده صادق و پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به شرارت‌های صهیونیست‌ها در محوطه دانشگاه‌های خود تجمع و حمایت خود را از این عملیات اعلام کردند. این تجمع در دانشگاه‌های شهید بهشتی، الزهرا، علم و صنعت و تهران برگزار شد. سایر دانشگاه‌ها نیز روز یکشنبه تجمعات پرشوری در حمایت از این عملیات برگزار کرده بودند.
حمایت مجلس خبرگان از تنبیه اسرائیل توسط سپاه
در پی عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی، مجلس خبرگان رهبری در پیامی ضمن هشدار به این رژیم نامشروع از تحقق وعده صادق جمهوری اسلامی ایران حمایت و قدردانی کرد. در متن پیام مجلس خبرگان رهبری آمده است: این اقدام ارزشمند و وعده صادق در وهله نخست استفاده از حق قانونی دفاع مشروع جمهوری اسلامی در تنبیه متجاوز بود اما در واقع روح تازه‌ای در جبهه مقاومت و تحقق آزادی قدس شریف دمید و این درس را به رژیم نامشروع اسرائیل و حامیان آن داد که در صورت تکرار اقدامات تروریستی و خرابکارانه خود علیه شخصیت‌ها و منافع جمهوری اسلامی با پاسخی سخت‌تر مواجه خواهند شد.

 جوان 
فتح مطلق نزدیک است
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پیامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی باید بداند این‌ها فتح قریب است، تأکید کرد فتح مطلق نزدیک است؛ فتحی که رژیم صهیونیست را ریشه کن می‌کند و غزه و امثال غزه را نجات می‌دهد. در پیام ایشان تصریح شده است: اسرائیل جنایتکار باید بداند این‌ها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می‌دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معین بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسرائیل را ریشه‌کن می‌کند و غزه و امثال غزه را نجات می‌دهد و مقاومت را می‌پروراند و شهدای مقاومت را با شهدای کربلا محشور می‌کند، آن فتح مطلق است. در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک‌سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدار‌های قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیفتد، این کار‌ها را انجام دادند. من مجدداً این بزرگواری را، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می‌کنم و از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم.

 خراسان
رئیس ‎جمهور ایران عازم پاکستان می‌شود
روزنامه پاکستانیِ نیوزاینترنشنال به‌ نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد رئیس ‎جمهور ایران ۳ اردیبهشت در سفری ۲ روزه عازم پاکستان می‌شود.
امنیت سرزمینی و بازدارندگی اسرائیل همزمان بی‌اعتبار شد
دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در توئیتی نوشت: «اسرائیل فقط از یک خط قرمز عبور کرد که حمله به ساختمان سفارت ایران بود اما ایران از دو خط قرمز عبور کرد: اول حمله مستقیم به قلمرو اسرائیل و دوم، حمله به یک قدرت اتمی. امنیت سرزمینی و بازدارندگی اسرائیل همزمان بی‌اعتبار شد. پیامدهای آن برای اسرائیل به مراتب تلخ‌تر از ۷ اکتبر است.» ابعاد راهبردی حمله مستقیم ایران به اسرائیل بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود. اسرائیل اگر جواب ندهد، این پیامدها به شکل دردناکی برایش تثبیت خواهد شد.

 مردم سالاری 
عامل شهادت «حمید سلطانی نژاد» به هلاکت رسید
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: در پی به شهادت رسیدن ستوان دوم حمید سلطانی‌نژاد، جمعی پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان هیرمند، عامل شهادت این شهید بزرگوار به هلاکت رسید. سردار جلیلیان اظهار کرد: ماموران، با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی دقیق، مخفیگاه عامل این جنایت را شناسایی و با هماهنگی لازم به محل اعزام شدند که قاتل، با مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی به سمت آنان نمود که در اقدام متقابل پلیس، به هلاکت رسید. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در پایان گفت: ضمن دستگیری دو همدست وی، از مخفیگاه شان، یک قبضه سلاح کلاشینکف و سه دستگاه خودرو نیز کشف و ضبط گردید.
اعلام جرم دادستانی تهران علیه حسین دهباشی
دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه علیه حسین دهباشی اعلام جرم کرد. در همین راستا ضمن اعلام جرم، این فرد برای ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شد.
روز گذشته نیز دادستانی تهران در راستای حفظ امنیت روانی جامعه علیه چند روزنامه و فرد از جمله روزنامه جهان صنعت، روزنامه اعتماد، عباس عبدی اعلام جرم کرد.
پاسخ الزامی ایران
علی اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: با توجه به اقدام خوب جمهوری اسلامی در سطح جهانی و بخصوص در بین کشورهای اسلامی مبنی بر پیروی از یک سری اصول سیاسی پایدار، برخلاف برخی کشورها که دارای سیاستی مذبذب هستند، چاره‌ای جز صیانت از اصل سیاست بازدارندگی خود ندارد. وی گفت: پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی یک امر بایسته و الزامی است. چرا که در غیر این صورت رژیم صهیونیستی به طور تدریجی عرصه را بر ایران چه از حیث سیاسی و چه از حیث مدیریت افکار عمومی جهانی تنگ خواهد کرد تا جایی که دیگر فرصتی برای بازدارندگی نگذارد.

 قدس 
موضع‌گیری السودانی درباره ایران
محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در تازه‌ترین موضع‌گیری روابط همزمان کشورش با ایران و آمریکا را امتیازی برای کشورش دانست. وی افزود: ایران کشور همسایه ماست و ما اشتراک‌های زیادی با آن داریم. آمریکا نیز متحد راهبردی ماست و داشتن روابط با آن مهم است. السودانی تأکید کرد: روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن برای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در همه بحران‌های منطقه رخ داده است.
اقامه دعوای عربستان علیه امارات در سازمان ملل
ریاض در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل، ابوظبی را به تجاوز به مرزهای عربستان متهم کرد. دعوای طرفین بر سر منطقه «الیاسات» است که امارات در سال ۲۰۱۹، آن را منطقه دریایی حفاظت شده اعلام کرد. الیاسات به دلیل اهمیت زیست محیطی و همچنین منابع نفتی مورد توجه است و ریاض وابستگی این منطقه به امارات را به رسمیت نمی‌شناسد و سال‌هاست بر سر آن، مناقشه مرزی وجود دارد.
سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر می‌شود
امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم افتتاح پروژه فیبرنوری منازل کسب‌وکارها در شهرستان گلوگاه مازندران گفت: «با توکل به خداوند و با استفاده از سرویس فیبرنوری، سرعت اینترنت به صورت ۱۰۰ برابر افزایش خواهد یافت، به این معنا که می‌تواند تا یک هزار مگابیت بر ثانیه برسد».

 اطلاعات
عملیات پیروزمندانه سربازان اسلام در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها مایه سربلندی و خشنودی مسلمانان شد
آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی با صدور بیانیه‌ای عملیات پیروزمندانه سربازان اسلام در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مردم مظلوم غزه را مایۀ سربلندی، عزت و خشنودی مسلمانان جهان دانست.‌ متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مؤْمِنِینَ. (توبه، آیۀ ۱۴)
عملیات پیروزمندانه سربازان اسلام در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مردم مظلوم غزه، مایۀ سربلندی، عزت و خشنودی مسلمانان جهان گردید. بی تردید مردم عزیز ایران، قدردان این عملیات قاطع و غرورآفرین بوده و همواره در کنار مجاهدان و لشکریان اسلام تا شکست مستکبران و نابودی ظلم و ستم، پایداری خواهند نمود. اینجانب به سهم خویش از همۀ این غیورمردان تشکر و قدردانی نموده و مردم عزیز ایران را به هوشیاری کامل در برابر توطئه‌های فرهنگی و اقتصادی دشمنان و حمایت همه جانبه از نیروهای نظامی دعوت می‌نمایم که إن‌شاءالله پیروزی نهایی از آن اسلام است. (أَلا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ)
رژیم صهیونیستی درصورت اقدام جدیدعلیه ایران باپاسخ قویتری مواجه می شود
امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با همتای روسی خود، به تببین اهداف و چگونگی اقدام نظامی نیروهای مسلح ایران بر روی اهداف مشخص در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرداخت. وزیر امور خارجه تاکید کرد :این اقدام محدود با هدف بازدارندگی، تنبیه و هشدار به رژیم صهیونیستی بوده است و چنانچه این رژیم اقدام جدیدی علیه ایران صورت دهد، قطعا با پاسخ بسیار شدیدی مواجه خواهد شد. امیر عبداللهیان با ارزیابی مثبت از موضع روسیه در باره اقدام مشروع کشورمان، نقش مسکورا در پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نسل کشی جاری در غزه و تداوم تجاوز به فلسطین و جلوگیری از تشدید تنش در منطقه حائز اهمیت خواند.
سرگئی لاوروف‌ وزیر امور خارجه روسیه هم در این گفتگوی تلفنی، با اظهار تاسف از مخالفت برخی کشورها در محکومیت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در دمشق در نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: ما تردید نداشتیم که ایران به حملات رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت خود پاسخ خواهد داد و معتقدیم روند انجام این اقدام بر مبنای یک پاسخ مسئولانه و توام با خویشتنداری صورت گرفته است.

 شهروند
محدودیت پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد لغو شد
پروازهای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت. ابراهیم مرادی، عضو هیئت مدیره و راهبر فرودگاه مهرآباد، با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، کلیه محدودیت‌های پروازی مهرآباد لغو شده است و از ساعت ٠۵:٣٠ صبح روز گذشته فرایند پذیرش مسافری این فرودگاه آغاز شده است، گفت: «این رفع تعلیق شامل تمامی فرودگاه‌های مذکور در پیام‌های قبلی هوانوردی نیز می‌شود.» همچنین روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی اعلام کرد: «از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه ٢٧ فروردین ١۴٠٣ پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به حالت عادی برقرار شد.»
بازگشت ۱۱۹ همت به بیت‌المال
رئیس سازمان بازرسی کل کشور از وصول و استرداد وجوه به مبلغ ۱۱۹ همت مربوط به بیت‌المال با ورود و پیگیری‌های این سازمان در سال گذشته خبرداد. ذبیح‌الله خداییان همچنین گفت: «در نتیجه اقدامات سازمان بازرسی از تعطیلی ۵۴۸ واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۳۸ درصدی داشته است. همچنین با اقدامات همکاران در سازمان بازرسی در ۵۱۶ واحد تولیدی با افزارش تولید مواجه شده‌ایم که نسبت به سال قبل ۱۰۲ درصد رشد داشته است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مدیران گره گشای مشکلات مردم باشند
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار مسئول و فرماندهان بسیج ادارات استان قم، اظهار داشت: جامعه امروز اگر بخواهد در مقابل دشمنان کینه‌توز ما مقاومت کند و توطئه‌های آنان را خنثی سازد، علاوه بر کارکردهایی که مسئولین باید داشته باشند – اعم از حل مشکلات اقتصادی، اداری و فرهنگی –، باید همدلی و همراهی نسبت به یکدیگر داشته باشند تا این فضای خیرخواهانه، دل‌ها را به هم نزدیک کند و در نهایت موجب گره گشایی از کار خود مردم شود. رئیس جامعه مدرسین ابراز داشت: معتقدم بخش قابل توجهی از مسائلی که جامعه با آن درگیر است – علاوه بر مسائل اقتصادی و ارزش‌های فرهنگی – راجع به مشکلات مردم در مراجعه به ادارات است. عملکرد ادارات در پاسخگویی و حل مشکلات مردم می‌تواند بخش قابل توجهی از رضایت‌مندی یا نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد. وی ضمن یادآوری شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، خطاب به مسئولین ادارات خاطر نشان کرد: با عزمی آهنین تصمیم بگیرید که گره گشای مشکلات مردم باشید و با رویی گشاده با ارباب رجوع برخورد مناسب داشته باشید.

اگر رژیم صهیونیستی به شرارت ادامه دهد عواقب وخیم‌تری در انتظار آنان است
رسا/ آیت‌الله مدرسی‌یزدی با صدور پیامی از اقدام نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد. عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: دشمن پر قساوت صهیونیستی و حامیانش بدانند که اگر به شرارت ادامه دهند عواقب وخیم‌تری در انتظار آنان است و دوران رذالت‌ها و شرارت‌ها به سر آمده است. عضو جامعه مدرسین افزود :کشور‌های منطقه بدانند که همراهی و یا سکوت در برابر این رژیم سفّاک سیری ناپذیر، ثمری جز خسارت برای آنان نخواهد داشت و این رژیم هر کجا نفوذ کند جز تباهی و فساد همراه خود نخواهد آورد.

اقدام قهرمانانۀ سپاه پوزه دشمنان را به خاک مالید
حوزه/ آیت‌الله اراکی در نامه ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اقدام قهرمانانۀ سپاه مقدس پاسداران انقلاب اسلامی که با همراهی نیروهای سربلند ارتش جمهوری اسلامی در هجوم عدالت طلبانه به مراکز نظامی و اطلاعاتی رژیم شرور و منحوس غاصب سرزمین پاک فلسطین انجام گرفت دل مظلومین عالم را شاد و پوزه دشمنان اسلام به ویژه آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل را به خاک مالید. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: بر خود فرض می‌دانم از جنابعالی و فرماندهی دلاور سپاه پاسداران و فرمانده مقتدر نیروی هوا فضای سپاه و فرماندهی معظم ارتش اسلام و تمامی همکاران و دست اندرکاران این اقدام مجاهدانۀ بزرگ تشکر نموده و از خدای بزرگ برای شما و تمامی رزمندگان اسلام پیروزی نهایی عاجل بر سپاه کفر و ستم را مسألت دارم. وی همچنین تصریح کرد: این پیروزی عظیم را ابتدا به وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و سپس به مقام معظم رهبری مدظله و به همۀ ملت بزرگ ایران و جبهۀ پر افتخار مقاومت تبریک عرض می‌کنم و از خدای بزرگ پیروزی مردم فلسطین بویژه غزۀ صبور را خواستارم.

“اصل “اعداد” و “مقابله به مثل” از مبانی فقهی عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل
رسا/ آیت‌الله علیدوست در خصوص مبانی فقهی پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، با بیان اینکه اصل «اعداد» و اصل «مقابله به مثل» راهبردی در پاسخ به متجاوز بیان می‌کند، تأکید کرد: نمی شود که جنایتی از سوی دشمن صورت گیرد و جمهوری اسلامی عکس العمل مقتضی را نداشته باشد بلکه باید پاسخ دهد. عضو جامعه مدرسین افزود: عملیات «وعده صادق» در واقع نشان داد که جمهوری اسلامی دوران «بزن در رو» را خاتمه داده است و این شعار خود را عملی کرده است.وی همچنین با بیان اینکه باید منتظر عکس العمل رژیم صهیونیستی بود، اضافه کرد: رژیم اشغالگر قدس طبیعتا این عملیات را بدون پاسخ نمی گذارد از این رو باید از دستاورد های آن به شدت محافظت کرد. ملت و دولت باید تلاش کنند تا طوری عمل نشود که دستاورد این اقدام از دست برود.

مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مدرکی درباره ساخت سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد، گفت که تنش‌های اخیر نیز خللی بر روند فعالیت‌های نظارتی این سازمان از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است. رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده است در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند، اما من تصمیم گرفتم که بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی همچنین برخی ادعا‌های سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است. این به خودی‌خود بدین معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است.

تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
یاشگاه خبرنگاران/ به گزارش بامداد سه‌شنبه سی ان ان، نتانیاهو در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده، بدون اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که ناقض قوانین بین‌الملل است مدعی شد: جامعه بین‌المللی در برابر تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود، افزود: ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک کارزار تجاوزکارانه تمام‌عیار است که نه تنها (رژیم) اسرائیل، بلکه کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

هرکس پایش را از گلیمش درازتر کند، پاهایش را قطع خواهیم کرد
مهر/ سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در واکنش به حمایت برخی از سران کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به سران کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان یادآوری می‌کنیم دست از حمایت رژیم رو به زوال اسرائیل شرور، قانون‌شکن، تروریست و کودک‌کش بردارید؛ شما خوب میدانید جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است جنگ‌طلب نبوده و به دنبال گسترش جنگ نیز نیست. سردار شکارچی افزود: اما اگر هرکس از جمله شما و آن رژیم مستأصل و درمانده، پایش را از گلیمش درازتر کند پاهایش را قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل متجاوز و شرور، قطع خواهیم کرد. چنانچه گوشه‌ای از این قدرت الهی دلاور مردان ایران اسلامی و قدرتمند را در عملیات وعده صادق به شما نشان دادیم و قلعه‌های نظامی آن رژیم جعلی و جنایتکار را شخم زدیم.

حمله ایران به اسراییل بی‌پروا و تنش‌آفرین بود
ایرنا/ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر حمله ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. وی در این باره به خبرنگاران گفت: حمله هوایی ایران به اسراییل اقدامی بی پروا و تنش آفرین بود. با این حال، آمریکا همچنان متعهد است که حفظ امنیت اسراییل مقدس است. حمله ایران باعث بی ثباتی در منطقه می‌شود. میلر در ادامه با اشاره به قوانین بین المللی که در این مسئله به نفع استدلال‌های آمریکا به کار گرفته شده است، افزود: حمله ایران به اسراییل تمامیت ارضی چندین کشور در منطقه را نقض کرده است.

اردن کمک به صهیونیست‌ها را تأیید کرد
مهر/ وزیر خارجه اردن بامداد سه‌شنبه با تأیید این موضوع که کشورش در رهگیری تعدادی از پهپاد‌های پرتاب شده توسط ایران علیه رژیم صهیونیستی در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، به این رژیم کمک کرده است، گفت: با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم. ایمن الصفدی افزود: آنچه رخ داد نشانه‌ای از بدتر شدن وضعیت خطرناک بود مگر اینکه با عامل این همه تنش که تجاوز اسرائیل به غزه و ادامه فقدان افق سیاسی است، مقابله کنیم. وی عملیات تنبیهی ایران را یک حمله تلافی جویانه در مقابل حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق دانست و خاطرنشان کرد که تهران تنها زمانی پاسخ داد که کنسولگری آن کشور هدف قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *