خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
هشدار امیرعبداللهیان به آمریکا
وزیر خارجه کشورمان در نشستی با سفرای کشورهای خارجی در تهران گفت: چنانچه آمریکا از سرزمین کشورهای موردنظر خود برای دفاع از تل‌آویو استفاده کند، ناچار پایگاه آمریکا در آن کشور موردهدف قرارخواهدگرفت. امیرعبداللهیان، وزیرخارجه کشورمان دیروز درنشست با سفرا ورؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران درساختمان وزارت خارجه درخصوص عملیات تلافی‌جویانه شب گذشته ایران توضیحاتی ارائه داد. وی گفت: در شش ماه گذشته که همه ما شاهد جنایات جنگی ترکیبی رژیم علیه مردم غزه و کرانه باختری بودیم، بارها رژیم غاصب اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی، اماکن و مستشاران ضد تروریسم ایران در سوریه را هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی در این حملات به شهادت رسیدند. وزیر خارجه افزود: ما شش ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به این ‌که به ‌دنبال توسعه دامنه تنش نیستیم، خویشتنداری کردیم اما گویا رژیم آدرس و سیگنال غلطی دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته از بلندی‌های جولان با استفاده از جنگنده‌های اف۳۵ حمله‌ای گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل علیه سفارت ایران در دمشق انجام شد.

 همشهری
استفاده اسرائیل از تسلیحات ممنوعه در غزه
رژیم صهیونیستی از تسلیحات ممنوعه در حملات به نوار غزه استفاده می‌کند. به‌گفته مسئولان پزشکی در غزه، بخش زیادی از جراحات ناشی از بمباران غزه، سوختگی شدید به همراه آسیب اندام‌های داخلی است که اغلب منجر به مرگ می‌شوند.
رویکرد ویژه در مناسبات تهران – مسکو
ایران و روسیه با توجه به تهدیدها و منافع مشترک، درحال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر توسعه روزافزون مناسبات فی‌مابین هستند. ابراهیم رضایی، رئیس گروه دوستی ایران و روسیه در این‌باره تأکید کرد: راه‌اندازی کانال مالی خارج از اراده غرب از رویکردهای مطرح در مناسبات دوجانبه است.

 کیهان 
اجتماع مردم، طلاب و دانشجویان شهرهای مختلف در حمایت از عملیات سپاه علیه رژیم صهیونیستی
مردم شهرهای مختلف کشور در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی اجتماع کردند. تجمع دانشجویی- مردمی تا فتح قدس در حمایت از مجاهدت سربازان سپاه اسلام در پاسخ قاطع به رژیم خونخوار صهیونیستی ساعت ۱:۲۰ بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین در خیابان انقلاب، سردر اصلی دانشگاه تهران و دیگر مناطق برگزار شد.جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز، پیش از ظهر یکشنبه در حمایت از حمله پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به سرزمین‌های اشغالی در این دانشگاه تجمع کردند.
همچنین طلاب و روحانیون قم با تجمع در مدرسه مبارکه فیضیه، با سر دادن شعارهایی حمایت و تشکر خود را از حمله سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی اعلام کردند. در این مراسم آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به ایراد سخن پرداخت. مردم ولایتمدار و انقلابی شهر مقدس قم نیز با تجمع در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌ علیها از حمله گسترده ایران علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس حمایت کردند. همچنین مردم گرگان، اصفهان، همدان، تبریز و کرمانشاه در حمایت از حملات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل بامداد یکشنبه در میدان فلسطین این شهر تجمع کرده و با شعار «مرگ بر اسرائیل» از این اقدام شجاعانه حمایت کردند.
برخورد سازمان اطلاعات سپاه با حامیان اسرائیل در فضای مجازی
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای درخصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی تأکید کرد: در پی اقدامات وحشیانه و خصمانه رژیم غاصب صهیونیستی در نسل‌کشی مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین و نیز تجاوز به اماکن دیپلماتیک ایران و ترور فرماندهان نظامی، فعالیت برخی از صفحات مجازی در همراهی و حمایت از این اقدامات رژیم، موجب جریحه‌دار شدن عواطف ملت بزرگ ایران شده است؛ لذا به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند در صورت مشاهده هرگونه فعالیت در حمایت از دولت جعلی اسرائیل در فضای مجازی، در اسرع وقت اطلاعات و مشخصات صفحات مذکور و گردانندگان آن‌ها را به بخش گزارش‌های مردمی سایت گرداب ارسال نمایند. لازم به ذکر است طبق مواد ۶، ۷ و ۸ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت، با مجرمین برخورد قاطع خواهد شد.

 ایران
پاسخ سنگین‌تر ایران در برابر هرگونه ماجراجویی
در پی عملیات تاریخی، مقتدرانه و پیروزمندانه نیروهای مسلح کشورمان رئیس جمهور با ارسال پیامی این عملیات را صفحه جدیدی از تاریخ اقتدار ایران خواند. در پیام آیت‌الله رئیسی آمده است: تنبیه متجاوز که وعده صادق رهبر مقتدر و حکیم انقلاب اسلامی بود، محقق شد. نیروهای مسلح سرافراز جمهوری اسلامی ایران در اقدامی نظامی و قاطع، اهداف نظامی و متعلق به رژیم اشغالگر صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را آماج عملیات ترکیبی خود قرار دادند. این تدبیر دفاعی که در چهارچوب حق ذاتی دفاع مشروع از ایران عزیز بود در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران خصوصاً حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ آن رژیم علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق – که منجر به شهادت جمعی از دلاوران نامدار کشورمان گردید – تمهید و عملیاتی شد. پیام عملیات ترکیبی بامداد یکشنبه، برای امت اسلامی، اقتدار و بازدارندگی و برای دشمنان بشریت، ترس و خواری بود. رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: اینجانب با پیروی از رهنمودهای امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

 جمهوری‌اسلامی
ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه توسعه در صحن بررسی می‌شود، گفت: تا نیمه اردیبهشت‌ماه تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شده و تبدیل به قانون می‌شود.
کاهش ساعات کاری هفته به ۴۰ ساعت و تعطیلی پنجشنبه‌ها
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با موضوع بررسی ساماندهی تعطیلات اظهار داشت: در این جلسه با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.وی با بیان اینکه این تصمیم در کمسیون اجتماعی مجلس با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی به عنوان نماینده دولت اتخاذ شد، افزود: دولت نیز با تعطیلی روزهای پنجشنبه علاوه بر جمعه‌ها موافق بود به عبارت دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس به نظر دولت برگشت. گودرزی ادامه داد: این مصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری بود ضمن اینکه ساعات کاری هفته نیز از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش یافت به این معنا که در ماه ۱۶ ساعت از ساعات کاری موظفی کارکنان دولت کاسته شده است. آغاز و پایان ساعت کاری روز نیز با تصمیم دولت و متناسب با فصول سال تغییر می‌کند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: یک اختلافی که وجود داشت این بود که ما روز تعطیلی هفته را مراعا بگذاریم تا دولت خودش تصمیم بگیرد چه روزی تعطیل باشد اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شان قانون‌گذاری این است که روز تعطیلی در قانون مجلس شود. وی تاکید کرد: با توجه به فوریت داشتن لایحه مذکور، این مصوبه به هیات رئیسه مجلس ارسال ‌شد تا در نخستین جلسه علنی به رای گذاشته شود.

 وطن امروز 
در صورت پاسخگویی به عملیات ما سیاست تنبیهی ایران تغییر خواهد کرد
امانی، سفیر ایران در بیروت گفت: واکنش جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در دمشق چند چیز را ثابت کرده است: نخست ایران مصمم به دفاع از خود است. دوم موشک‌های ایرانی با وجود همه کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا و… از فاصله ۱۱۰۰ کیلومتری به هدف اصلی خود اصابت کردند. سوم مشخص بود ایران قصد حمله همه‌جانبه نداشت و فقط به مجازات اکتفا کرد و در آن موفق شد. ایران می‌توانست با همین تاکتیک مکان‌های بیشتری را هدف قرار دهد. و نهایتا اینکه جبهه مقاومت در این جریان فقط ناظر بود. بزرگ‌ترین اشتباه این جنایتکار و متحدانش تلاش برای پاسخگویی به عملیات امروز (بامداد دیروز) خواهد بود که در این صورت سیاست تنبیهی ایران تغییر خواهد کرد.
هشدار ارتش به حامیان رژیم صهیونیستی
امیر سرلشکر موسوی با اشاره به عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، گفت: لازم می‌دانم به همرزمان عزیزم در نیروی هوافضای سپاه و همه رزمندگان نیروهای مسلح در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تبریک و خدا قوت عرض کنم به دلیل این موفقیت بزرگ. یک بار دیگر هشدار می‌دهیم اگر رژیم نامشروع صهیونیستی بخواهد بر اقدامات تجاوزکارانه خود اصرار بکند، این بار با مجازاتی سنگین‌تر و سخت‌تر مواجه خواهد شد.

 خراسان 
دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرد
در پی انتشار مطالبی در جهت برهم‌زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم‌کردن فضای اقتصادی کشور پس از عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین نیروهای مسلح کشور علیه رژیم صهیونیستی، دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرد.بر همین اساس و در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این روزنامه و فرد مورد اشاره پرونده قضایی تشکیل و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.
جلسه هماهنگی برای تغییر جو رسانه‌ای داخلی و تبدیل شکست اسرائیل به پیروزی
همزمان با حمله جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، افسر اطلاعاتی مستقر در سفارت اسرائیل در کشور آلبانی، با حضور مخفیانه در مقر گروهک منافقین در این کشور، جلسه هماهنگی برای تغییر جو رسانه‌ای داخلی و تبدیل شکست اسرائیل به پیروزی و جهت دهی موج‌ها به سمت چالش اقتصادی برگزار کرده است.در این جلسه که با حضور کادر ستاد اجتماعی و ستاد اطلاعات منافقین در حضور عباس داوری، زهرا مریخی، مژگان پارسایی و مهدی ابریشمچی با دو نفر از عوامل سفارت رژیم صهیونیستی برگزار شد، مقرر شد که عناصر گروهک در داخل نسبت به تولید محتوای جعلی از صف‌های بنزین و دلار و برخی اقدامات میدانی نظیر شعارنویسی اقدام کنند.
تعیین ۱۵ خرداد به عنوان نقطه شروع تغییر ساعات کاری
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیئت وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کار ادارات در فاصله ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ تا ١٣ خواهد بود.

 مردم سالاری 
هر تجاوزی با ضربات مُهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء گفت: آسمان ایران برای متجاوزین ناامن است و اگر دشمن در محاسبات خود اشتباهی کند و هرگونه تجاوزی را به آسمان کشور ما داشته باشد قطعا با ضربات مهلک و آتشین سامانه‌های پدافند هوایی کشور مواجه خواهد شد. امیر سرتیپ رحیم‌زاده با تبریک عملیات غرورآفرین همرزمان عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گرفتن انتقام سخت از رژیم جنایتکار صهیونیستی گفت: ما به لطف خداوند از همان ابتدا و قبل از شروع عملیات، هماهنگی بسیار خوبی با نیروی هوافضا به عنوان نیروی عمل‌کننده این عملیات و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به عمل آوردیم. فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا بیان کرد: بعد از اتمام ماموریت، کریدورها کاملا باز شده است و اکنون هم در شرایط بسیار خوب و با امنیت کامل پروازها در آسمان در حال انجام است.
احضار سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان به وزارت خارجه
در پی مواضع غیر مسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به سلسله اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اتباع و منافع کشورمان که آخرین مورد آن حمله بزدلانه به سفارت کشورمان در دمشق بود، سایمون شرکلیف، نیکلا رش و‌هانس اودو موتسل سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران بامداد امروز به صورت جداگانه از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شدند. در این جلسات احضار، مدیر کل غرب اروپا ضمن اشاره به سلسله اقدامات ضد بشری و مغایر حقوق و موازین بین‌المللی رژیم صهیونیستی، منتهی به حمله ناجوانمردانه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که منجر به شهادت جمعی از مستشاران نظامی کشورمان و غیرنظامیان سوریه گردید، اظهار داشت: اقدام شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی، در چارچوب اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به سلسله جنایات رژیم صهیونیستی، به ویژه حمله اخیر به سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 قدس
زورگیران داخلی هم دستگیر شدند
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد. سرهنگ نمک‌شناس؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اظهار کرد: متهمان زورگیری در اتوبان صدر دستگیر شدند.وی تصریح کرد: بازسازی صحنه جرم این متهمان امروز در محل حادثه (اتوبان صدر) با حضور سردار محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود.
«سه‌شنبه، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳» انتشار ویدئویی در فضای مجازی، با عنوان «زورگیری و سرقت مسلحانه در اتوبان صدر تهران» با حواشی مختلفی همراه شد و واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت.
بازدارندگی آمریکا و اسرائیل شکسته شد
جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در واکنش به حمله ایران به رژیم صهیونیستی به تلافی حمله تروریستی این رژیم در ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در شهر دمشق گفت: حمله ایران «شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل» را نشان می‌دهد. او در این گفت‌وگو گفت: «چیزی که ما دیدیم نمایانگر شکست سنگین بازدارندگی آمریکا و اسرائیل بود. شکست سنگینی در برابر ۲۰۰ موشک کروز و بالستیک و پهپاد».
«نقش پیاده‌نظام دشمن» به پادشاه اردن رسید
دولت اردن پس از انتشار گزارش‌هایی درباره همکاری این کشور با ارتش اسرائیل برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای سپاه، اعلام کرد این کشور با هر چیزی که امنیتش را به خطر بیندازد، مقابله خواهد کرد!
براساس گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا)،‌ «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد تمام تمهیدات لازم برای محافظت از امنیت و حاکمیت اردن اندیشیده خواهد شد. او در ادامه گفت: تداوم تجاوزات به غزه، امنیت و ثبات منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد و متوقف‌سازی تنش‌ها یک ضرورت است.
این اظهارات پس از آن بیان شده که برخی رسانه‌های اسرائیلی بامداد دیروز خبر دادند اردن در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از ایران در کنار آمریکا، انگلیس و فرانسه به ارتش اسرائیل کمک کرده است. سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل، صبح دیروز رسماً اعلام کرد فرانسه در رهگیری عملیات ایران به اسرائیل کمک کرده است. اما با مشخص شدن کمک اردن به اسرائیل در ماه‌های اخیر و به‌خصوص در حمله ایران به رژیم صهیونیستی، عبدالله، پادشاه اردن به شخصیتی منفور در جهان عرب تبدیل شده است. کاربران عرب‌زبان در شبکه‌های اجتماعی از اقدامات او و اردن در خیانت به جهان اسلام و همراهی با رژیم صهیونیستی به‌شدت انتقاد کرده‌اند. به‌خاطر حمایت پادشاه اردن، تصویری گرافیکی از وی در رسانه‌های عربی منتشر شده که عبدالله را به‌عنوان یکی از سربازان رژیم صهیونیستی ترسیم کرده است.

 اعتماد 
حجت‌الاسلام توجّهی به سمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالعلی توجّهی را به سِمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم. جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالعلی توجّهی دامت توفیقاتُه
با یاد نیک از مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی و طلب مغفرت و رضوان برای ایشان، جنابعالی را به سِمَت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری و متعلقات آن منصوب می‌کنم. با توجه به شایستگی‌های آن جناب، انتظار می‌رود ارتقای سطح علمی آن موسسه، و شناسایی استعدادهای درخشان در مراکز وابسته و برنامه‌ریزی برای تربیت افراد برجسته‌ علمی، و نیز سامان‌دهی به دیگر امور آن مجموعه، مورد توجه کامل قرار گیرد. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 ابتکار 
هشدار قالیباف به اسرائیل و متحدانش
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی که به کنسولگری ایران تعرض کرده بود و خاک کشورمان محسوب می‌شود، محکم و درس آموز بود. وی اضافه کرد: پاسخ بازدارنده و پشیمان کننده مدافعان حریم کشور عزیزمان ایران، دل هر ایرانی که دل در گروی عزت و امنیت کشور پرافتخارمان دارد را شاد کرد. اقدام نظامی ایران در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان براساس منشور سازمان ملل متحد بود.قالیباف تاکید کرد: درصورتی که از رژیم صهیونیستی و یا متحدان آنها غلط دیگری سر بزند، پاسخ طراحی شده ایران شدیدتر خواهد بود.

 اطلاعات
توصیه به اسرائیل برای پاسخ ندادن به حمله ایران
رسانه‌های عبری از گفتگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اراضی اشغالی خبر دادند و نوشتند که رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست به حمله ایران پاسخ ندهد. بایدن به نتانیاهو گفته که واشنگتن مخالف هرگونه حمله اسرائیل به ایران است. شبکه NBC آمریکا نیز مدعی شد که بایدن به طور خصوصی نگرانی خود را از اینکه نتانیاهو در تلاش است واشنگتن را به یک درگیری گسترده تر بکشاند ابراز کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.
توزیع بنزین در کشور روال عادی دارد
هیچ کمبودی در ذخایر وجود ندارد و توزیع بنزین کشور طبق روال عادی ادامه دارد. سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به ازدحام در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت پس از حمله‌ پریشب موشکی ایران به رژیم صهیونیستی گفت: عرضه سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور طبق روال عادی در حال انجام است و کمبودی در زمینه ذخایر و موجودی جایگاه‌ها وجود ندارد. وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین از شامگاه شنبه، تاکید کرد: کمبودی در زمینه تامین و توزیع بنزین وجود ندارد و مردم در این باره نگرانی نداشته باشند.
افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
صادرات محصولات ایرانی به روسیه و بلاروس درسال گذشته از لحاظ ارزشی و وزنی افزایش یافت. گداری، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران آمار صادرات محصولات ایرانی به روسیه در سال ۱۴۰۲ را ۲۱۸۵ تن به ارزش ۹۴۶ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: افزایش صادرات در حالی در سال گذشته اتفاق افتاد که صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱۴۳۶ تن و به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار بود.

 شهروند 
معاینه حدود ٩٠درصد از زائران حج به اتمام رسید
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: «معاینه حدود ٩٠ درصد زائران حج ١۴٠٣ به اتمام رسیده است.» مرعشی خاطرنشان کرد: «بیش از ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال، ۹۲ نفر زیر ۱۸ سال و ۹ هزار و ۴۸۹ نفر بین ۷۰ تا ۸۰ سال دارند. از ۸۲ هزار و ۱۶۴ نفر ثبت‌نام شده، ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر معاینه شده‌اند، پرونده ۹ هزار ۲۶۲ نفر در حال بررسی است و ۹ هزار و ۴۴۰ نفر معاینه نشده‌اند.» او در ادامه توضیح داد: «۷۰۷ نفر از زائران حج هم به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده‌اند تا پرونده آنها مورد بررسی قرار بگیرد.
اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره عملیات وعده صادق گفت: «گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده است. توصیه می‌کنم رژیم صهیونیستی از رفتارهای گذشته خود دست بردارد و از این اتفاق درس عبرت بگیرد و اگر رژیم صهیونیستی واکنشی نشان دهد، اقدام بعدی ما بر اساس تجربه‌ای که از توانایی‌های آنها به‌دست آوردیم، بسیار سخت‌تر خواهد بود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی در حمایت از پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی
سایت دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام حمایت کردند در این پیام آمده است: سالیان متمادی است که رژیم نامشروع صهیونیستی مشغول ایجاد نا امنی و ظلم و ستم در منطقه می‌باشد و تحت حمایت اربابان خود هر روز تجاوز خود را گسترش می‌دهند و اخیراً به حریم جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شد و عده‌ای از مستشاران ما را به شهادت رسانده است.
پاسخ کوبنده سربازان اسلام و گروه‌های مقاومت بسیار بجا و مورد حمایت است‌، ان‌شاءالله به زودی این غده سرطانی محو و ملت‌های مظلوم عالم به پیروزی نهایی خواهند رسید. اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم

بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
اختصاصی/ در پی آغاز اجرای طرح نور در صیانت از حجاب و عفاف توسط فراجا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اجرای این طرح اعلام کرد: واجب شرعی حجاب، یکی از مهمترین موضوعاتی است که استحکام خانواده و در پی آن استحکام جامعه را تأمین می‌کند و از جمله مواردی است که برای همه لازم الاتباع است خدشه دیدن این ضرورت شرعی، بی‌شک تبعات سنگین و تأسف آوری را ایجاد می‌کند و بر همه مؤمنین لازم است برای صیانت از این پرچم افتخار و نشانه مسلمانی، مجاهدت کنند.
در بخش دیگری از این بیانیه تأکید کرده است: بد پوششی و عدم التزام به حجاب اسلامی، علاوه بر اینکه به فرد بی‌حجاب آسیب می‌رساند، جامعه را نیز در معرض فساد قرار می‌دهد، بنابراین نظام اسلامی نمی‌تواند و نباید در مقابله با این پدیده شوم بی‌تفاوت باشد. لذا لازم است همه دستگاه‌ها در اجرای کامل و فراگیر قوانین مربوطه، هماهنگ عمل کرده و بدون اعمال سلیقه، مرّ قانون را اجرا کنند.
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: دشمنان دین و اندیشه اسلامی، حجاب را یک نماد و پرچم اسلامی می‌دانند و با طرح‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، فکری و امنیتی به جنگ با آن آمده‌اند.
شناخت محورهای جنگ ترکیبی دشمن و داشتن برنامه‌های منسجم در مقابله با فتنه انگیزی‌ها و استفاده قوی و مستحکم از رسانه در تبیین و تأیید اقدامات مجریان قانون بسیار ضروری است. فرماندهی انتظامی و مجریان قانون، مورد حمایت قطعی مردم، حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها هستند و امیدواریم در مواجهه با برخی کاستی‌ها، نقدها منصفانه و مصلحانه باشد تا این قانون الهی به بهترین وجه اجرا شود.

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، ضربه کوبنده‌تری خواهد خورد
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در حاشیه تجمع طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه قم که ظهر دیروز در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد، گفت: اقدام سپاه در عملیات وعده صادق پاسخی دندان شکن بود و خود دشمن نیز اعتراف کرد که این پاسخ خارج از تصور آن‌ها بود؛ حدود ده کشور به کمک اسرائیل آمده بودند و سامانه‌های مختلف دفاعی و پدافندی فعال شده بودند تا جلوی پهپادها و موشک‌های جمهوری اسلامی را بگیرند اما به فضل و وعده خداوند آنچه که باید رخ می‌داد، اتفاق افتاد.
رئیس جامعه مدرسین بیان داشت: دل مردم ایران و همه ستمدیدگان پس از این عملیات موفق، روشن شد؛ مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمده بودند که نشان از خوشحالی دل آن‌ها بود. رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر رژیم صهیونیستی به جنایتی دیگر دست بزند، جمهوری اسلامی پاسخ محکم‌تر و کوبنده تری خواهد داشت.

جهاد رسانه‌ای تکمیل کننده عملیات “وعده صادق” است
حوزه/ آیت‌الله رجبی، تصریح کرد: با عنایت حضرت بقیه‌الله‌الأعظم (ارواحنافداه) و به دست نیروهای نظامی مخلص جمهوری اسلامی، رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر خطای محاسباتی و اقدام سفیهانۀ خود، تنبیه شد. عضو جامعه مدرسین افزود: این اتفاق هرچند جریان رسانه‌ای صهیونیستی بخواهند آن را تقلیل دهند و کوچک نشان دهند؛ اثر خود را گذاشت و معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را تغییر داد. وی افزود: گام بعدی و تکمیل کننده این جهاد، جهاد رسانه‌ای است که با توکل به خدا و توسل به اهل‌بیت و تلاش و اخلاص مجاهدان محقق خواهد شد؛ ان‌شاءالله. این پیروزی شیرین را به محضر بقیه‌الله‌الأعظم (ارواحنافداه)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، جبهۀ مقاومت و امت اسلامی در سراسر دنیا تبریک عرض می‌کنم.

عملیات «وعده صادق» معادلات جهانی را تغییرداد
رسا/ آیت‌الله مروی ضمن تقدیر از عملیات غرور آفرین وعده صادق توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نه تنها معادلات منطقه با این عملیات تغییر کرده، بیان داشت: معادلات جهانی در پی این عملیات تغییر خواهد کرد. این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی و پدافندی در مقابل این عملیات خروجی لازم را نداشتند، پیام مکتب اهل بیت را مبارزه با ظلم و استقامت دانست.
عضو جامعه مدرسین افزود: نکته مهمتر این است که پیام اسلام ناب مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را به جهان اسلام مخابره کرد که با حصر اقتصادی، هشت سال جنگ، مشکلات مختلفی که در کشور وجود داشت با اعتماد به نفس توانست در مقابل همه قدرتهای نظامی دنیا قد علم کند پیام مکتب اهل بیت به جهان اسلام پیام استقامت و پایداری است که آثار و برکات فراوان آن در جهان اسلام بروز و ظهور خواهد داشت و نتائجش را خواهیم دید.

آمریکا به دنبال تشدید تنش نیست
صداوسیما/ پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا یکشنبه شب در بیانیه‌ای در تارنمای پنتاگون گفت که آستین و گالانت برای سومین بار در روز‌های گذشته و به منظور «بررسی عملیات ترکیبی موفق آمریکا، اسرائیل و شرکای آنها در دفاع از اسرائیل در مقابل حملات بی‌سابقه از خاک ایران و توسط گروه‌های نیابتی ایران» گفتگو کردند.
در این بیانیه آمده است: آستین تاکید کرد که آمریکا به دنبال تشدید تنش نیست، اما ما به اتخاذ همه اقدامات لازم برای دفاع از اسرائیل و پرسنل آمریکایی ادامه می‌دهیم. بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا، آستین همچنین گالانت را از مشاوره‌های خود با شرکا و متحدان برای تقویت عزم بین‌المللی در مقابل تهاجم ایران مطلع کرد.

زیان میلیاردی اسرائیل از حمله ایران
تسنیم/ روزنامه‌های رژیم صهیونیستی همچون یدیعوت آحارانوت و ماکورریشیون اعلام کردند به‌کارگیری گسترده موشک‌های سامانه‌های پدافندی حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی دست اسرائیل و متحدانش به‌ویژه آمریکا قرار داده است. روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارش خود به نقل از یکی از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل حدود ۵ میلیارد شیکل (حدود ۱.۳۵ میلیارد دلار) مهمات را طی یک شب برای مقابله با حمله گسترده ایران که با استفاده از صدها موشک و پهپاد انجام گرفت، هزینه کرد.
این کارشناس صهیونیست تأکید کرد: هر فروند موشک در سامانه “آرو” که برای مقابله با موشک‌های بالستیک فعال می‌شود حدود ۳.۵ میلیون دلار هزینه دارد، هزینه هر موشک در سامانه “فلاخن داود” که برای مقابله با موشک‌های کروز است نیز حدود یک میلیون دلار است که باید هزینه‌های پرواز جنگنده‌های مأمور سرنگونی پهپادها را هم به آن افزود. به ‌گفته آمیناخ با یک حساب سرانگشتی تمامی موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده توسط ایران کلاً یک‌دهم هزینه‌هایی که اسرائیل متحمل شد هم ندارند. شبکه ۱۳ در جزئیات این خبر هم نوشت، علاوه بر این هزینه شماری از متحدین اسرائیل هم اقدام به تلاش برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی کردند که برای آنها به ویژه ایالات متحده هم هزینه زیادی در پی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *