خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
پیامک منتسب به سازمان پدافند غیرعامل جعلی است
سازمان پدافند غیرعامل کشور اطلاعیه‌ای درخصوص سوءاستفاده از نام این سازمان با ارسال پیامک به شهروندان، هشدار داد.
در این اطلاعیه آمده: به اطلاع می‌رساند پیامی که با سرشماره ۹۰۰۰۳۱۴۰ از طریق یک سامانه پیامکی تجاری برای برخی از شهروندان منتشرشده، جعلی است و متعلق به روابط‌عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیست و محتوای آن کذب محض است.
در این پیامک جعلی که با یک سرشماره داخلی به برخی شهروندان ارسال شده است، ادعا شده بود که «طی روزهای نزدیک می‌بایست خودمان را در مقابل تهدیدات مصون بداریم. لذا در آستانه به‌وجود آمدن شرایط اضطراری، تقاضا می‌شود فوراً آب آشامیدنی و غذای خشک را تهیه نمایید.»
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف
وزارت خارجه روسیه از رایزنی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا خبر داد.طبق این بیانیه، محور اصلی رایزنی تلفنی دو وزیر درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا بود.پیش از رایزنی با دیپلمات عالی‌رتبه روس، امیرعبداللهیان با وزرای خارجه کشورهای منطقه، چند کشور اروپایی و همچنین استرالیا رایزنی کرده بود.طرف روس باردیگر محکومیت شدید خود را درباره حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق ابراز کرد.

 همشهری
اوج نادانی نتانیاهو از نگاه یک روزنامه عبری
یک روزنامه عبری در گزارشی نوشت که اوج نادانی نتانیاهو در این است که باور دارد می‌تواند حماس را با پول بخرد یا شکست دهد، بدون اینکه بداند حماس سازمانی اسلامی است که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند. نتانیاهو نمی‌فهمد بدون راه ‌حل سیاسی برای غزه، «اسرائیل» محکوم به شکست است.
یمن ناوچه فرانسوی را مجبور به خروج از دریای سرخ کرد
نیروی دریایی فرانسه اعلام کرد به‌دلیل سطح بالای تهدید، ناوچه آلزاس خود را از دریای سرخ خارج کرده است. ناخدای این ناو فرانسوی گفته است که یمنی‌ها در استفاده از پهپادها برای منفجر کردن کشتی‌های تجاری و نیز در شلیک موشک‌های بالستیک تردید نمی‌کنند.
پایان غیررسمی جنگ غزه
یک تحلیل‌گر نظامی عبری‌زبان در ارزیابی خود از جنگ غزه گفته که این هفته پس از ۶ ‌ماه، با عقب‌نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب نوار غزه، این جنگ زمینی به‌صورت غیررسمی پایان یافته است و ما در عمل وارد نوعی آتش‌بس شده‌ایم.
گاردین: حماس فاصله زیادی تا شکست دارد
روزنامه گاردین نوشت: با وجود گذشت ۶‌ ماه از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، جنبش حماس همچنان بخش‌هایی از این منطقه را تحت کنترل دارد؛ از جمله بخش‌هایی که اکنون بیشتر جمعیت غزه در آن متمرکز شده‌اند. حماس حضور خود را در جاهای دیگر نیز دوباره برقرار کرده است. تاکنون تعداد کمی از اعضای رده‌های بالای این جنبش آسیب دیده‌اند و بخش اعظم شبکه تونل‌های گسترده آن دست نخورده باقی مانده است.
رسانه‌های عبری: ایران در حال تغییر قواعد بازی است
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به تحولات اخیر در منطقه، به مقامات این رژیم درباره تغییر چهره جنگ در پی تغییر قواعد آن توسط جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند. رسانه‌های عبری‌زبان در این‌باره گزارش دادند: ایران در حال تغییر کامل قواعد بازی است. در پی این تغییر ما به سمت یک رویداد اساسی پیش می‌رویم که چهره جنگ را تغییر خواهد داد.

 کیهان 
کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز به غنیمت گرفته شد
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری رژیم صهیونیستی را در تنگه هرمز و در ۵۰ مایلی شرق بندر فُجیره امارات به غنیمت گرفت.
کشتی تجاری که دیروز از سوی تکاوران ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز و بندر اماراتی فجیره توقیف شد، «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد و متعلق به ایال عوفر میلیاردر صهیونیست است. وی مالک شرکت کشتیرانی زودیاک و سهامدار شرکت اوسی‌ام‌اس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی در سرزمین‌های اشغالی است. این کشتی باری با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است. رسانه‌های عبری تایید کردند که کشتی توقیف شده متعلق به آنهاست. منابع آگاه گفته‌اند که دستگاه موقعیت‌یاب این کشتی خاموش بوده و پاسخ به سؤالات لازم را نداده است. رسانه‌های صهیونیستی نیز پس از این اقدام مؤثر، اخبار و تحلیل‌های مهمی منتشر و تصریح کردند که این اقدام پیامی به آمریکاست در بستن تنگه هرمز است. آنها می‌گویند؛ حمله ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز پاسخی به اسرائیل نیست، بلکه پیامی به آمریکاست که می‌توانیم تنگه هرمز را ببندیم! رسانه‌های عبری تأکید کردند که ایرانی‌ها با این اقدام پیام روشنی به آمریکا دادند. اگر شما از طرف اسرائیل مداخله کنید، خلیج‌فارس را مانند دریای سرخ خواهیم بست.
آغاز اجرای طرح برخورد با کشف حجاب در تهران همزمان با سایر استان‌ها
فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب از روز شنبه آغاز شده است.
طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف که عمدتاً مربوط به برخورد با مصادیق کشف حجاب می‌شود، از دیروز و تحت عنوان «طرح نور» به اجرا درآمد. طرحی که به گفته سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است.
محمدیان همچنین دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد و گفت: مردم ما به قانون‌مداری و رعایت قانون شهره هستند و فقط درصد کمی از مردم نسبت به رعایت قانون بی‌توجهی می‌کنند. همان‌طور که قبلاً اطلاع‌رسانی شده بود از روز شنبه پلیس تهران هم مانند سایر استان‌ها اقدامات خود در مورد قانون‌شکنی در مورد حجاب را آغاز کرده است. این موضوع هم قانونی است و هم درخواست مردم است. پلیس به درخواست مردم مؤمن و متدین کشورمان و انتظاراتی که از جامعه اسلامی دارند، عمل کرده و با افرادی که ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی را ترویج می‌دهند، برخورد می‌کنند.
واکنش وزیر کشور به حملات تروریستی در سیستان و بلوچستان
وزیر کشور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان مورد استقبال ‌محمد کرمی، استاندار و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.وی به منظور بررسی ابعاد حوادث اخیر تروریستی در جنوب استان به سیستان و بلوچستان سفر کرده است.وزیر کشور در بدو ورود به فرودگاه زاهدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه‌های بسیار خوبی برای پیشرفت و توسعه سیستان و بلوچستان در حال انجام است که تروریست‌ها تلاش می‌کنند مانع ایجاد کنند، اظهار داشت: بررسی وضعیت امنیتی و حوادث اخیر در سیستان و بلوچستان در دستور کار است. وحیدی با بیان اینکه تروریست‌ها همواره به دنبال جلوگیری از رشد و توسعه سیستان و بلوچستان بوده‌اند، افزود: برنامه‌های بسیار خوبی برای پیشرفت سیستان و بلوچستان در حال انجام است که دشمنان و تروریست‌های اجاره‌ای به دنبال پیشگیری از این اقدامات هستند که بررسی این موضوعات در دستور کار قرار دارد.

 ایران
سپاه پاسداران ده‌ها پهپاد و موشک به مناطقی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از پاسخ دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه به جنایت‌های اخیر رژیم خبیث صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، از شلیک و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم«إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ»ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی ! در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، در نخستین ساعات بامداد امروز (یکشنبه ۲۶ فروردین ماه) دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی سایر نیروهای این نهاد انقلابی و مردمی، به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند. جزئیات این عملیات که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام پذیرفت، به استحضار مردم قهرمان ایران و آزادگان جهان خواهد رسید. وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ
پیشنهاد راه‌اندازی کانال مالی بریکس به جای سوئیفت
نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی و امور بین‌الملل مجالس کشورهای عضو بریکس شامگاه جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد. از سفارت ایران در مسکو، ابراهیم رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه و عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور داشت و در سخنانی با تأکید بر ضرورت عبور از دلار گفت: ضروری است در میان کشور‌های عضو به یک راه‌حل مشترک از جمله راه‌اندازی کانال مالی به جای سوئیفت برسیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران افزود: در دورانی که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با گروه تروریستی داعش در سوریه مقابله می‌کردند، رژیم اشغالگر قدس به عنوان وزارت بهداشت و امریکا به عنوان نیروی هوایی با داعش همکاری داشتند؛ لذا امیدوارم بتوانیم میان کشور‌های عضو بریکس برای تروریسم دولتی که تهدیدی علیه همه کشورهاست راه‌حل‌های مشترکی ایجاد نماییم.

 وطن امروز 
وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود
وزیر امور خارجه کشورمان به منظور بررسی تحولات منطقه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌رود. جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته جاری روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود که در یکی از مهم‌ترین دستورکارهای مجلس، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌رود تا در این جلسه با حضور نمایندگان و اعضای کمیسیون مربوط، به بررسی تحولات منطقه پرداخته شود.
احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد
بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جشنواره «دریاچه ارومیه» اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر، اهتمام ویژه دولت و برنامه‌ریزی مناسب برای رهاسازی حقابه دریاچه و اتمام طرح‌های سخت‌افزاری، حال خوبی برای دریاچه ارومیه و مردم منطقه به ارمغان آورده است. دبیر هیات دولت پیگیری میدانی وضعیت دریاچه ارومیه را از نتایج مثبت سفر استانی رئیس‌جمهوری دانست و افزود: با تصمیم رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم، مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شده و با سپردن مسؤولیت دبیری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان‌غربی، دیگر تصمیمات برای احیای این دریاچه در تهران گرفته نمی‌شود.
آغاز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از امروز شروع می‌شود. بخش اول لایحه بودجه اسفندماه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید و توسط رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ شد. بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه در جلسه یکشنبه ۱۹ فروردین اعلام وصول شد. مهلت نمایندگان برای ارائه پیشنهادات در بخش دوم لایحه بودجه دیروز به پایان رسید و از امروز جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

 جوان 
تأکید رهبری بر وحدت را نصب‌العین خود خواهیم کرد
نشست شورای وحدت برای تحول با پیام آیت‌الله موحدی کرمانی، رئیس شورای مرکزی جامعه روحانیت و با حضور تعدادی از منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.
آیت‌الله موحدی کرمانی در این پیام، منتخبان ملت در مجلس دوازدهم را به رعایت موازین اخلاقی از جمله اخلاص و حفظ وحدت توصیه و ابراز امیدواری کرد که نمایندگان منتخب با وحدت و خدمت به مردم به ایفای وظایف نمایندگی بپردازند، به گونه‌ای که نام مجلس شورا برای مردم تداعی مجلس خدمت کند. متکی سخنگوی شورای وحدت در نشست خبری در حاشیه همایش در پاسخ به سؤالی درباره برنامه خود برای ریاست مجلس دوازدهم، گفت: انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها و ریاست مجلس از موضوعات مهمی است که از نگاه تحول‌گرایانه به سازوکار‌های مجلس، مورد توجه ما قرار دارد. سخنگوی شورای وحدت درباره اینکه رهبر انقلاب فرمودند اختلاف نظر و سلیقه باشد، اما یقه‌گیری نکنید، حال مجلس چه وظایفی در پرهیز از تنازعات وحدت‌شکن و تقویت فرهنگ گفتگو و تفاهم دارد، گفت: راهکار تحقق مقام معظم رهبری کار است و اگر اولویت‌ها شناسایی و بر رفع آن متمرکز شویم، فرصت اختلافات از بین می‌رود. متکی خاطر نشان کرد: اگر مجلس به طور جدی به سه وظیفه اصلی خود بپردازد، فرصتی برای اختلاف افکنی نیست و ما نیز تأکید رهبری بر وحدت را نصب العین خود خواهیم کرد.

 خراسان 
حدود پنج نفر برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شدند
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس در نشست شورای وحدت برای تحول در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود پنج نفر به شکل پراکنده برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شدند.وی افزود: نمی دانم چه اسامی مطرح شده است، اما برخی از جریان‌ها ‌و تشکل‌ها به بنده هم پیشنهاد دادند، اما تصمیم قطعی معلوم نیست.
افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اردیبهشت
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان از ۲۰ فروردین آغاز شده است، اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خرداد پرداخت خواهد شد.
ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در یک قدمی اجرا
در جریان دیدار روز گذشته کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با معاون وزیر حمل‌ونقل این کشور، راهکارهای توسعه حمل و نقلی در چارچوب کریدور شمال – جنوب را بررسی کردند و روند همکاری‌ها در خصوص ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در چهارچوب گذرگاه بین‌المللی شمال – جنوب مورد بررسی قرار گرفت.
کارت سوخت جایگاه‌داران فعلا جمع‌آوری نمی‌شود
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا زمانی که دولت تصمیم خاصی در زمینه مصارفی که بیشتر از سهمیه کارت وجود دارد، اتخاذ نکند، کارت‌های جایگاه‌داران کلا جمع‌آوری نمی‌شود.

 مردم سالاری
رایزنی بلینکن با مصر و اردن درباره ایران
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوهای تلفنی با همتایان خود از مصر و اردن درباره تحولات منطقه رایزنی کرد. آنتونی بلینکن و سامح الشکری وزیران امور خارجه آمریکا و مصر در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. بنابر اعلام وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف درباره تلاش‌های چندجانبه برای پیشبرد ثبات در منطقه و همچنین ایران گفت‌وگو و تبادل نظرکردند. آنها علاوه‌ بر این، درباره تلاش‌های جاری برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و دستیابی به آتش‌بس فوری که آزادی همه اسرا را تضمین می‌کند، رایزنی کردند. آنتونی بلینکن با آیمن الصفدی، وزیر امورخارجه اردن نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو و درباره ایران و ادامه جنگ در غزه رایزنی کرد.
هشدار تهران به واشنگتن درباره مداخله در عملیات انتقام
یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که تهران به واشنگتن هشدار داده است که از دخالت در حمله‌اش به اسرائیل خودداری کند و گرنه نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت. تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی گفت: ایران اوایل این هفته از طریق چندین کشور عربی پیامی به دولت بایدن ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر آمریکا در جنگ بین اسرائیل و ایران دخالت کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

 قدس
اجرای قانون کاهش سربازی از شهریور
نماینده نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه قانون کاهش دوره سربازی و تعیین تکلیف مشمولان غایب باید حداکثر تا شهریور ماه اجرا شود، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی این طرح باید تدوین شود تا در نیمه اول امسال اجرایی شود. ابوالفضل ابوترابی با اشاره به موافقت شورای نگهبان با مصوبه کاهش دوره سربازی و تعیین تکلیف مشمولان غایب، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس در ماده ۱۰۲ برنامه پنج‌ساله هفتم که به تأیید شورای نگهبان رسید، ستادکل نیروهای مسلح در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۴ ماه (با احتساب مدت آموزشی و نیز از طریق جایگزینی با سایر عضویت‌ها) و تعیین تکلیف مشمولان غایب، اقدام می‌کند. وی گفت: مدت خدمت سربازی حداکثر ۱۴ ماه است که بسته به چهار نوع منطقه آب‌وهوایی تا ۹ ماه با آموزشی کاهش یافته است.
روسیه مقصر افزایش تورم در آلمان است!
اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با اذعان به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین تورم در این کشور، مدعی شد نه برلین، بلکه مسکو مقصر این افزایش قیمت است! شولتز با دفاع از سیاست برلین در حمایت صریح از اوکراین، گفت: تحریم‌های اعمالی علیه «امپریالیسم» روسیه ضروری بوده است. مسکو شیر گاز را بست. گفتنی است، پس از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا به عنوان منبع عمده تأمین گاز مایع، این سوخت را با قیمتی به مراتب بالاتر به آلمان می‌فروشد!

 اطلاعات 
آمریکا معافیت‌های تحریمی مربوط به برجام را تمدید نکرد
دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌داد در پروژه‌های هسته‌ای خود با طرف‌های بین‌المللی همکاری کند، تمدید نکرد. به گزارش پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن ، دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می‌دهد در زمینه هسته‌ای همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم‌ها متعهد نخواهد شد. واشنگتن آخرین بار در اوت ۲۰۲۳این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴تمدید کرده بود اما اکنون این معافیت‌ها منقضی شده‌اند. متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقضی شدن این معافیت‌های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت : مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری به عنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد. معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.
اوپک: تولید نفت ایران ۲۸ هزار بشکه در روز افزایش یافت
بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، ایران در ماه مارس (اسفند- فروردین) ۳ میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۸ هزار بشکه بیشتر از فوریه ۲۰۲۴ (بهمن – اسفند) بوده و به این ترتیب پیشتاز افزایش تولید در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است.
نروژ به فرد اهانت کننده به قرآن پناهندگی نداد
منابع خبری از اقدام نروژ در رد درخواست پناهندگی فرد اهانت کننده به قرآن و تحویل وی به سوئد خبر دادند و افزودند که مقامات نروژ، «سلوان مومیکا» که عراقی الاصل است را پس از رد درخواست پناهندگی وی به سوئد تحویل دادند. مومیکا پس از چندبار اهانت به قرآن کریم در سوئد، به نروژ گریخته و خواستار پناهندگی در این کشور شده بود اما توسط پلیس دستگیر و به سوئد تحویل داده شد. سلوان مومیکا، مهاجر عراقی‌ الاصل ساکن استکهلم ۲۸ ژوئن گذشته با حمایت پلیس سوئد اقدام به قرآن‌سوزی کرد و این هتک حرمت به قرآن چند بار دیگر هم در این کشور تکرار شد که موجی از اعتراضات را در سراسر جهان برانگیخت.بسیاری از کشورها به نشانه اعتراض، دیپلمات‌های سوئدی را احضار و مراتب اعتراض خود را به آنها اعلام کردند.
آمادگی اسلو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
نروژ برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور و عضو کامل سازمان ملل اعلام آمادگی کرد.«یوناس گار استوره» نخست وزیر نروژ ‌اعلام کرد اسلو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین و رسیدنش به جایگاه مناسب خود در سازمان ملل، آماده است. نخست وزیر نروژ این آمادگی کشورش را در پی برگزاری نشستی با «پدرو سانچز» همتای اسپانیایی خود اعلام کرد. گفته می شود سانچز، تور اروپایی خود را با هدف قانع کردن کشورهای دیگر به منظور به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل آغاز کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تقدیر جامعه مدرسین از پاسخ مقتدرانه و کوبنده به جنایت رژیم غاصب صهیونیستی
اختصاصی/ در پی پاسخ مقتدرانه و کوبنده جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در کنسولگری ایران در دمشق، جامعه مدرسین پیام تقدیری به شرح ذیل صادر نمود:وعده‌ی صادق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی محقق شد و قدرت ایمان و اقتدار نیروهای مسلح ایران یوم الله دیگری در تاریخ افتخارات ملت ایران ثبت کرد. دست قدرت خدا از آستین ملت ایران بیرون آمد و مشت محکمی بر پیکره‌‍ی ظالمین وارد ساخت «وَما رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللَّهَ رَمی».
این حملات جان تازه‌ای به همه رزمندگان راه آزادی قدس دمید و جهان را به آزادی فلسطین و پایان نزدیک سقوط اسرائیل امیدوارتر کرد.مرحبا به ملت شریف ایران و فرزندان مقتدرشان در نیروهای مسلح که سال‌هاست در میدان جهاد با جبهه ظلم جهانی حضور دارند و پناه مظلومان و مستضعفان هستند.سلام و رحمت الهی بر روح شهدای انقلاب اسلامی و امام خمینی – رحمت الله علیه – که عزت امروز ایران مدیون آنان است. و سلام بر فرمانده مقتدر ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران؛ حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای – مدظله العالی-.خداوند همه مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامی را به تأییدات خود مستظهر و نصرت نهایی بشر را با ظهور قطب عالم امکان حضرت ولیعصر – عجل الله تعالی فرجه الشریف – محقق گرداند.

برای جا انداختن کارها، تبلیغات لازم است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از سه اثر جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، با اشاره به دستاوردهای این مرکز ابراز داشت: از زمان آغاز فعالیت، این مرکز تا کنون رشد قابل توجهی پیدا کرده است. رئیس جامعه مدرسین با تأکید بر لزوم معرفی این دستاوردها به جامعه اظهار داشت: متأسفانه حجم بالای فعالیت‌های انجام شده در خود حوزه علمیه هم ناشناخته است و این نشان دهنده لزوم تقویت بُعد اطلاع رسانی است. بنده اعتقاد دارم که خلأ اطلاع رسانی وجود دارد. هم در سطح طلاب و هم در سطح اساتید و بزرگان حوزه؛ لذا برای جا انداختن کارها تبلیغات و معرفی لازم است و تبلیغات هیچگاه هزینه نیست. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم پاسخگویی فعال و مطالبه گری از دشمنان تأکید کرد و بیان داشت: دو نکته حائز اهمیت است. یکی رصد شبهات در فضاهای مختلف. اعم از مجازی و حقیقی و پاسخ به آن‌ها و دوم، رصد ضعف‌های دشمنان .

محور مقاومت تنها نقطه‌ای از ظرفیت‌های بی پایان انقلاب اسلامی است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی شب گذشته با حضور در منزل شهیدالقدس مهندس محسن صداقت ضمن تبریک و تسلیت شهادت محسن صداقت، با بیان اینکه ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در جهان بسیار زیاد است، تصریح کرد: برای مثال محور مقاومت در جهان غوغا به پا کرده و این تنها نقطه‌ای از ظرفیت‌های بی پایان انقلاب اسلامی است. مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: همه ما باید در درون، جبهه مستحکمی باشیم تا این امواج و ظرفیت‌های انقلاب خاموش نشود و خون شهدای معظم و ایستادگی خانواده معظم شهدا به عنوان پرچمداران جبهه حق علیه باطل تا سرنگونی رژیم‌های مستکبر و کودک کش، ثابت قدم و استوار خواهد بود.وی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین صداقت (پدر شهید)، گفت: نهاد روحانیت در همه جا پرچمدار ایثار و مقاومت، همچنین فرهنگ و اندیشه است. خون همین شهدا است که اسلام، تشیع و انقلاب را مستحکم کرده و ریشه‌های آن را در عالم آبیاری کرده است.

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبری انقلاب، تصریح کرد: در طی سالیان گذشته مسأله اقتصاد به عنوان محور همه مسائل در کلام رهبری معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته و در شرایط فعلی در میان مسائل نظامی، فرهنگی و… اقتصاد محوریت دارد. عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه لازم نیست از مردم برای مشارکت در اقتصاد خواهش کنیم چرا که همیشه پای کار بوده اند، از مسؤولین خواست با برداشتن موانع حضور مردم و فراهم کردن زمینه مشارکت مردمی در اقتصاد، شعار سال ۱۴۰۳ را محقق کنند. عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه مشارکت مردم در اقتصاد، ایده محوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، بیان داشت: تجربه ۴۵ ساله ما در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نشان داده است هر گاه مشارکت مردم پررنگ بوده است، موفقیت ها چشمگیر بوده و تأکید رهبری به مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ به همین دلیل است.

بازتاب گسترده حمله پهپادی ایران علیه اسرائیل
باشگاه خبرنگاران/ حمله پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در چهارچوب پاسخ به تجاوزگری تل آویو علیه کنسولگری تهران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.شبکه‌های خبری الجزیره عربی و انگلیسی، رویترز واسکای نیوز به طور ویژه این رویداد را پوشش دادند.و در تحلیل‌های خود به طور مکرر اشاره می‌کنند که اقدام ایران در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری این کشور در سوریه است. شبکه اسکای نیوز همچنین عنوان کرد که پهپادهای ایران از قدرت ویرانگری بالایی برخوردار هستند. شبکه سخن پراکنی بی‌بی‌سی هم در گزارشی با اشاره به حمله پهپادی ایران اعلام کرد: تهران وعده داده بود که پس از حمله به کنسولگری این کشور در سوریه انتقام خواهد گرفت. تارنمای روزنامه گاردین هم با اختصاص صفحه ویژه‌ای تحت عنوان بحران خاورمیانه به بازتاب این رویداد پرداخت و نوشت که رئیس جمهوری آمریکا در پی حمله پهپادی ایران سراسیمه به کاخ سفید بازگشت. همچنین تارنمای ایندیپندنت، دیلی تلگراف، دیلی‌میل، فایننشال تایمز و دیلی اکسپرس در کنار شبکه‌های خبری انگلیس به طور ویژه در حال انتشار اخبار این رویداد هستند. خبرگزاری رویترز نیز در خبری تاپ خود به پوشش اخبار حمله ایران پرداخت و واکنش‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی به این حمله را نیز منتشر کرد. شبکه‌های تلویزیونی و وب سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های آمریکایی نیز به پوشش لحظه‌ای اخبار حمله ایران به رژیم صهیونیستی پرداختند و سرتیتر اخبار صفحات نخست روزنامه‌های آمریکایی به این خبر اختصاص یافت.

بلینکن: آمریکا دنبال تنش با ایران نیست
فارس/ در پی پاسخ نظامی قانونی ایران به رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال تشدید تنش با ایران نیست، اما از رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود حمایت می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شد: ایران ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک کرده است. مقامات اسرائیلی همچنین مدعی شدند که عمده پهپاد‌ها و موشک‌ها از خاک ایران و تعداد معدودی نیز از خاک عراق و یمن شلیک شده‌اند. پیش از این، یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفت بایدن در تماس تلفنی بعد از حملات ایران برای نتانیاهو روشن کرد که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا با محکوم کردن اقدام نظامی قانونی ایران گفت «علی‌رغم آن‌که به دنبال تشدید تنش نیستیم، به حمایت از دفاع اسرائیل ادامه می‌دهیم و همانطور که رئیس‌جمهور روشن کرد، از پرسنل ایالات متحده دفاع می‌کنیم».

اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ کاخ سفید اعلام کرد که ساعاتی قبل از انتشار گزارش‌های مربوط به حمله پهپادی سپاه جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اسرائیل، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سفرش به دلور را لغو و به واشنگتن بازگشت تا با تیم امنیت ملی خود درباره رویداد‌های خاورمیانه مشورت کند. به گفته واتسون بایدن برای اطلاع از آخرین وضعیت این حمله در کاخ سفید حضور یافته و تیم مشاورانش در ارتباط دائمی با مقامات اسرائیلی قرار دارند.بایدن به صراحت حمایت کشورش از امنیت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و گفت: حمایت ما از (رژیم) اسرائیل آهنین است. ایالات متحده در کنار مردم اسرائیل خواهد ایستاد و از آنها در برابر این تهدیدات ایران حمایت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *