خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
قدرت‌های سلطه‌گر به دنبال شکاف بین ایران و پاکستان هستند
آیت الله رئیسی‌ و آصف علی زرداری،رؤسای جمهور ایران و پاکستان، با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند. رئیسی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت پاکستان و نیز انتخاب مجدد آقای زرداری به ریاست‌جمهوری پاکستان، روابط فیمابین را عمیق، تاریخی ومتکی بر اشتراکات ناگسستنی فراوان در حوزه‌های دینی، اعتقادی، فرهنگی و همسایگی دانست و اظهار امیدواری کرد در دوره جدید روابط دوجانبه در راستای تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد. رئیس‌جمهور ضمن تجلیل از ایمان و غیرت جوانان امت اسلامی در دفع فتنه‌های مختلف از‌جمله فتنه داعش، تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور خوشایند قدرت‌های سلطه‌گر نیست و آنها با فتنه‌انگیزی به دنبال شکاف بین دو ملت و دو کشور اسلامی هستند اما باید با تقویت همکاری‌ها در مبارزه مشترک با تروریسم، مانع تحقق خواست دشمنان و ارتقای دوستی میان تهران و اسلام‌آباد شویم. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تداوم جنایات و نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی در غزه را غمی سنگین برای کشورهای اسلامی و همه آزادگان جهان دانست و بر ضرورت تلاش مشترک کشورهای آزادیخواه و مستقل برای اعمال فشار مؤثر به منظور توقف جنایات این رژیم‌کودک‌کش تاکید کرد.

 همشهری 
تنبیه متجاوز دفاع مشروع و ضروری است
وزیر امورخارجه ایران با اشاره به تماس‌های صورت‌گرفته با همتایان آلمانی، انگلیسی و استرالیایی خود، به آنان گفته است که وقتی شورای امنیت قادر به صدور یک بیانیه نیست، دفاع مشروع ضروری است. امیرعبداللهیان دراین‌باره تأکید کرد: در پاسخ به تماس‌های تلفنی آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، دیوید کامرون، وزیر امورخارجه انگلیس و پنی وانگ، وزیر امورخارجه استرالیا، ضمن تبادل‌نظر درباره برخی موضوع‌های دوجانبه، تأکید کردم وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است. وی همچنین افزود: در ادامه، بر لزوم اعلام موضع صریح از سوی ۳کشور مذکور (انگلیس، آلمان، استرالیا) در محکومیت این جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی تأکید کردم.
توافق خروج آمریکایی‌ها از عراق نهایی شده است
کمیته عالی نظامی مشترک آمریکا و عراق با پایان‌دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی براساس جدول زمانی موافقت کرده‌اند. نخست‌وزیر عراق، گفته بغداد اجازه نمی‌دهد میدانی برای تسویه‌حساب‌های جهت‌های مؤثر خارجی باشد و همه باید با عراق براساس حاکمیت و احترام متقابل برخورد کنند. سودانی گفته زمان آن رسیده تا توانایی‌های درحال رشد نیروهای عراقی برای دفاع از کشور و تضمین سلامت و امنیت شهروندان به رسمیت شناخته شود.
مقابل حزب‌الله سردرگم هستیم
شهردار شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونا در شمال فلسطین اشغالی به نداشتن استراتژی از سوی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و برابر حزب‌الله لبنان اذعان کرده است. آفیخای اشترن گفته دولت اسرائیل اهداف روشنی در نوار غزه اعلام کرده ازجمله نابودی حماس و بازگشت اسیران. اما واقعیت این است که اهداف این جنگ دقیقا مشخص نیست و همین مسئله شمال اسرائیل را در رویدادی باورنکردنی خالی از سکنه کرده است. به‌گفته او، از شمال (سرزمین‌های اشغالی) هیچ خبر خوبی به گوش نمی‌رسد و مردم در حال فروپاشی اقتصادی و اجتماعی هستند.
هجوم اسرائیلی‌ها به فروشگاه‌ها نشانه بی‌اعتمادی به ارتش است
یک تحلیلگر با اشاره به ناتوانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در به‌دست‌آوردن دستاوردی در حمله به غزه، به بی‌اعتمادی صهیونیست‌ها به ارتش این رژیم اذعان کرده است. عوفر شیلح تحلیلگر و عضو سابق کنست اذعان کرده که عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه به سبب سیاست‌های نتانیاهو با شکست روبه‌رو شده است. این تحلیلگر با اشاره به بی‌اعتمادی ساکنان سرزمین‌های اشغالی به ارتش این رژیم گفته اسرائیلی‌هایی که به مراکز تجاری هجوم آوردند تا آب و غذا تهیه کنند با این رفتار خود نشان دادند که به مقامات و توان ارتش خود اعتمادی ندارند.

 کیهان 
رژیم خبیث صهیونیستی باید تنبیه شود و‌ تنبیه خواهد شد
رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز عید فطر: به‌فضل الهی جامعه جوان میل به دینداری دارد و این فرصت بزرگی برای کشور است.
نظام اسلامی درصدد نیست کسی را به زور وادار به دینداری کند اما طبعاً در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ خودشان را باید انجام بدهند.
رژیم شرور چون زورش به مقاومت نمی‌رسد کودک را در آغوش مادر و بیماران را در بیمارستان‌ها می‌کُشد و وقیحانه سی و چند هزار زن و مرد و کودک و جوان را در مقابل چشم جهانیان به شهادت می‌رساند.
دولت‌های غربی در حادثه غزه، ذات شریر تمدن غرب را به دنیا نشان دادند البته ما و منتقدان تمدن غربی قبلاً بارها گفته بودیم که ذات این تمدن خصومت و عناد با فضائل و ارزش‌های معنوی و بشری است و عملکرد دولت‌های حامی رژیم جعلی صهیونیستی، در شش ماه حوادث غزه این واقعیت را برملا کرد.
مگر سی و چند هزار شهید بی‌گناه و بی‌پناه غزه بشر نیستند پس چرا از غربی‌ها صدایی شنیده نمی‌شود؟
در عرف جهانی حمله به کنسولگری و سفارت هر کشور، حمله به خاک آن کشور محسوب می‌شود و رژیم سرتا پا خباثت صهیونیستی باید برای این جنایت تنبیه شود و خواهد شد.
همه مردم، جوانان، فعالان سیاسی – اجتماعی و فعالان رسانه‌ای بدانند که توفیق ملت در توحید کلمه است البته اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد اما درگیری و یقه‌گیری و ایجاد دودستگی‌های جعلی، به زیان دین و دنیای ملت و تضعیف‌کننده کشور است.
رژیم صهیونیستی دوران زوال خود را تجربه می‌کند
خطیب جمعه تهران گفت:‌ اسرائیل زوال خود را تجربه می‌کند و راهی برای نجات آن نیست. حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران به چند نکته درباره اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: قبل از آغاز سخن یک اعتذار، یک سپاس و یک دعا دارم؛ از اینکه در این چند روز اخیر شبکه‌های مجازی، قتلگاه جوان‌ها، مسلخ آبروها، این طلبه و سرباز ناچیز امام زمان، رهبری و مردم را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت باعث شدند این اندازه مردم عزیز ما دلشان شکست. از اینکه ما باعث شدیم با یک غفلت و بی‌توجهی این همه به شما هجمه وارد شد، عذرخواهی می‌کنم.
ایران به بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق بیوگاز در منطقه تبدیل شد
با افتتاح نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران توسط رئیس‌جمهور، ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده برق از نیروگاه‌های بیوگاز سوز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه تبدیل شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان افتتاح ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه آب و فاضلاب در تهران، نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران با ظرفیت اسمی ۷.۲ مگاوات را نیز به بهره‌برداری رساند. این نیروگاه علاوه‌بر تولید سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت الکتریسیته با تولید حرارت که از آن برای گرمایش مخازن ‌هاضم بی‌هوازی استفاده می‌گردد نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت تصفیه خانه دارد.

 ایران
از ملت باید عملی تشکر شود
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم: راهپیمایی بی‌نظیر روز قدس، حرکت سیاسی و بین‌المللی شگفت‌آفرینی بود که براساس گزارش افراد کاربلد، با حضور جمعیت‌های متراکم و بیش از سال‌های گذشته، به معنی واقعی به یک خروش عمومی تبدیل شد.
از این ملت باید تشکر عملی شود و درخصوص کارهایی که آقای رئیس‌جمهور بیان کردند و صددرصد مورد تأیید است کار و برنامه‌ریزی شود تا با استمرار و منضبط کردن تلاش‌ها و احساس مسئولیت و تلاشی که در مسئولان مشاهده می‌شود، پیشرفت حاصل شود.
دل‌های ملت‌ها حتی ملت‌های غیرمسلمان با مظلومان فلسطین و غزه است که نشانه آن راهپیمایی‌های بی‌سابقه در آفریقا، آسیا، اروپا و حتی خود امریکا علیه جنایات صهیونیست‌هاست.
این کمک‌ها و تقویت کردن دستگاه‌های رو به ضعف رژیم صهیونیستی، هم خیانت به امت اسلامی است هم خیانت به خود کشورهای کمک‌کننده، چرا که این کمک‌ها در واقع کمک به نابودی خودشان است.حداقل انتظار این است که دولت‌های اسلامی روابط خود را به‌طور موقت و تا زمان استمرار جنایت‌ها با رژیم صهیونیستی قطع کنند و به آنها کمک نکنند.
گران‌فروشی به بهانه تغییر نرخ‌ ارز غیررسمی مبنایی نخواهد داشت
بهادری جهرمی سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ ارز تأمین کالاهای اساسی ثابت و به نرخ ۲۸ هزار تومان است و در طول سال با همین عدد در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان این حوزه قرار گرفته، گفت: گران‌فروشی به بهانه تغییر نرخ‌ ارز غیررسمی در این حوزه مبنایی نخواهد داشت.
تماس تلفنی وزرای خارجه عربستان، ترکیه، عراق، امارات و قطر با تهران
وزرای خارجه عربستان، ترکیه، عراق، امارات و قطر از مقام‌های بلندپایه منطقه‌ای بودند که چهارشنبه شب گذشته در پی افزوده شدن بر احتمال حمله ایران به اسرائیل با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی برقرار کردند. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود با اشاره به روند رو به پیشرفت روابط دوجانبه دو کشور، بر اراده ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط تأکید کرد. طرفین بر ضرورت پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و مصایب انسانی مردم غزه و کرانه باختری فلسطین تأکید کردند. وزرای امور خارجه ایران و عربستان همچنین بر استمرار رایزنی‌های فیمابین تأکید کردند. وزیر امور خارجه ایران همچنین با وزرای امور خارجه امارات، قطر، عراق و ترکیه گفت‌و‌گو کرد.
تکرار ادعاهای دادگاه کیفری آرژانتین در پرونده آمیا
عالی‌ترین دادگاه کیفری آرژانتین بار دیگر با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده و علیرغم رد چندباره آن از سوی جمهوری اسلامی، ایران و حزب‌الله را عامل بمب‌گذاری در «مرکز همیاری یهودیان» (آمیا) در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ معرفی کرده است. این ادعاها در شرایطی مطرح شده که رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به ساختمان کنسولی ایران در دمشق در معرض فشار‌های بین‌المللی بسیاری قرار دارد.
در حکمی که به رویت خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده دادگاه تجدیدنظر آرژانتین مدعی شده ایران و حزب‌الله، این حمله را که باعث کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر دیگر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتین شد انجام داده‌اند. این دادگاه مدعی شده حمله مذکور در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (مصادف با ۲۷ تیرماه ۱۳۷۳) به تلافی عقب‌نشینی آرژانتین از توافق همکاری هسته‌ای با ایران صورت گرفته است.
چند سال پیش از این، گرت پورتر، روزنامه‌نگار و محقق امریکایی در مطلبی نوشته بود که کل ادعا‌های مطرح‌ شده علیه ایران و حزب‌الله در این پرونده به تحریک گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است.

 جوان
مردم باید به عنوان پشتوانه محکم نظام حفظ شوند
دشمنان از اساس با هویت مستقل ملت ایران مخالف‌اند، در صورتی در رویارویی با آنان موفق خواهیم بود که بتوانیم مردم را به عنوان پشتوانه محکم نظام اسلامی حفظ کنیم. آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم افزود: این وزارتخانه به تنهایی می‌تواند سهم بزرگی از رضایت‌مندی مردم را تحصیل کند. امام جمعه قم با اشاره به تبلیغات دشمنان به منظور یأس پراکنی در جامعه بیان کرد: اگر جامعه به حالت ناامیدی و یأس کشیده شود، اجرا و عملیاتی کردن اهداف دینی بسیار سخت خواهد بود. امام جمعه قم افزود: عده‌ای به سبب باور‌های دینی سست، در اثر مشکلات طاقت فرسای اقتصادی، به جای آن که از مسئولی شکوه کنند، با خدا قهر می‌کنند. در حالی که اسلام برنامه و قانون دارد، در اجرای عدالت سخت‌گیر است و با تبعیض و فساد مخالفت می‌کند و این انقلاب نیز اسلامی است و ریشه در بعثت، غدیر و عاشورا دارد.
۳ ماهواره ایرانی در سال ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود
رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌های «ناهید ۲»، «سامان ۱» و «پارس ۱» در سال جاری خبر داد. سالاریه، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دستاورد‌های پژوهشگاه در سال ۱۴۰۲ گفت: سالی که گذشت برای پژوهشگاه فضایی ایران سالی پرکار و پر دستاورد بود. از جمله دستاورد‌های شاخص پژوهشگاه در این سال، پرتاب موفق و در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس یک و عملکرد صحیح این ماهواره‌ها در مدار بود که باعث افتخار و مایه دلگرمی متخصصان این پژوهشگاه شد. سالاریه تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای طراحی و ساخت ماهواره و نیز توسعه زیست‌بوم بخش خصوصی و واگذاری سیستم‌سازی به این بخش، یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور در سال ۱۴۰۳ است که در این بین، پژوهشگاه باید نقش راهبری و نظارت را ایفا کند و در تعامل حداکثری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد. سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در پایان خاطر نشان کرد: اتمام نمونه دوم ماهواره پارس ۱، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید ۲ و سامان ۱ و آماده‌سازی آن‌ها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاورد‌ها در سطح بین‌المللی از دیگر برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال ۱۴۰۳ است.

 خراسان
واکنش تند ولایتی به سناریوی آمریکایی‌ها در قفقاز جنوبی
مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب به المیادین گفت: در روزهای اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا در قالب ناتو در بروکسل گرد هم آمده و مصوبه جدیدی درباره زمینه سازی یک طرح جدید تهاجم و دخالت نا مشروع در منطقه قفقاز جنوبی به تصویب رساندند. این طرح جدید و شکل‌گیری آن طراحی از قبل بوده است که به ابتکار آمریکا و کمک برخی از واسطه های منطقه پایه ریزی شده است. به این نکته باید توجه داشت که حدود دو سال قبل نیز کار و اقدامی در همین جهت با ظاهری متفاوت مطرح شد که طی آن می خواستند به بهانه تسهیل ارتباطات بیشتر برای انتقال انرژی بین کشورهای این حوزه ظاهری آراسته و باطنی بسیار زیان بخش برای منطقه بوجود بیاورند. قفقاز جنوبی بخش مهمی از حریم امنیتی ایران است که همواره از امنیت و استقلال و تمامیت ارضی تمام کشورهای این منطقه دفاع خواهد کرد و این تصمیم اخیر اتحادیه اروپا ناتو و آمریکا در بروکسل نیز به هیچ وجه عملی نخواهد شد.
پاکستان لشکر زینبیون را «گروهی تروریستی» معرفی کرد
دولت پاکستان در اقدامی عجیب رسماً لشکر زینبیون که در سوریه علیه داعش جنگیدند و نقش مهمی در شکست داعش داشتند را «گروهی تروریستی» معرفی کرد.
صالحی مسئول مؤسسه ایران شد
احسان صالحی با حکم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای روزنامه ایران، مسئولیت این موسسه را عهده‌دار شد. وی در همین دوره عضو هیئت مدیره موسسه ایران و پیش از این سوابقی از جمله دبیر شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم، عضویت در هیئت مدیره موسسه مطبوعاتی قدس، معاونت اخبار داخلی خبرگزاری جمهوری اسلامی و سردبیری سایت رجانیوز را در کارنامه فعالیت‌های رسانه‌ای خود داشته است.
آزمایش یک موشک اتمی
وزارت دفاع روسیه دیشب از آزمایش یک موشک اتمی جدید قاره پیما در سایت آزمایشی کاپوستین یار خبر داد که در آسمان مناطق شمالی ایران و عراق دیده شد.

 مردم سالاری 
هفته جهنمی برای اسرائیل
یک رسانه آمریکایی درباره واکنش ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه گفت که واشنگتن ارزیابی می‌کند واکنش تهران از اکنون تا هفته آینده رخ می‌دهد و خواستار خویشتنداری طرفین شده است.«لارا روزن» خبرنگار ارشد آمریکایی نشریه دیپلماتیک نوشت: آمریکا ارزیابی می‌کند که واکنش ایران به حمله اول آوریل اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأسیسات دیپلماتیک ایران در دمشق، سوریه شد، احتمالاً در هر زمانی از هم‌اکنون تا هفته آینده رخ می‌دهد. این خبرنگار آمریکایی افزود: آمریکا با چندین کشوری که با ایران رابطه دارند گفت‌وگو کرده و از آنها خواسته پیامی مبنی بر خویشتن‌داری به ایران بفرستند، و همچنین از اسرائیلی‌ها خواسته واکنش بیش از حد از خود نشان ندهند.
نمایندگی ایران در سازمان ملل، در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا از طریق این نمایندگی چنین پیامی مبنی بر خویشتن داری ارسال کرده است یا خیر، پاسخ داد: از دولت آمریکا این سوال را بپرسید.
ممانعت نتانیاهو از مذاکرات آتش بس
کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی فایل درز کرده از هیات مذاکره کننده این رژیم با حماس را منتشر کرده که در آن تاکید شده است بنیامین نتانیاهو در مسیر توافق آتش بس غزه سنگ اندازی می‌کند. اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی با حماس تاکید می‌کنند که ۲ ماه پیش امکان دستیابی به توافق آتش بس در غزه و مبادله اسرا وجود داشت اما نتانیاهو به سخنان و خواسته‌های آنها گوش نداده و در این مدت شماری دیگر از اسرای اسرائیلی در غزه کشته شده‌اند. از سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات هیات مذاکره کننده با حماس واکنش نشان داده و با رد این اظهارات مدعی شده است که حماس در مسیر دستیابی به توافق کارشکنی می‌کند.

 قدس
حجم آب دریاچه ارومیه به ۱/۹ میلیارد مترمکعب رسید
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: حجم آب دریاچه براساس آخرین پایش به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر است. معتمدیان در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۳۸ سانتی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری ( اول مهر ۱۴۰۲) ۵۵ سانتی متر افزایش تراز داریم. وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده که ۳۵۰ کیلومتر مربع بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.
فروپاشی ناتو فاجعه‌ای برای آمریکا و اروپا خواهد بود
جو بایدن ضمن ابراز نگرانی درباره فروپاشی ائتلاف ناتو گفت: چنین اقدامی فاجعه‌ای برای ایالات متحده، اروپا و جهان به همراه خواهد داشت. وی در گفت‌وگو با یک روزنامه اسپانیایی گفت: بسته کمکی کنگره ایالات متحده به اوکراین گرچه در مجلس سنا به تصویب رسید اما در مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شده است چراکه ترامپ حزب جمهوری‌خواه را اداره می‌کند. این در حالی است که ترامپ از خروج آمریکا از ناتو استقبال کرده است.
ارتش اسرائیل خروج افراد مشمول را ممنوع کرد
تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) اعلام کرد نگرانی گسترده‌ای از تبعات حمله به کنسولگری ایران در دمشق، در میان فرماندهان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، به‌ طوری‌ که اسرائیل در آماده باش حداکثری خود قرار دارد و تمامی افراد مشمول احتیاط حق خارج شدن از فلسطین اشغالی را ندارند. در همین راستا موج جدیدی از جذب نیروهای احتیاط در دستور ارتش قرار گرفته است.
اندونزی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکذیب کرد
رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند جاکارتا، تل‌آویو و سازمان او‌ای‌سی‌دی مذاکرات محرمانه‌ای را آغاز کرده‌اند و درباره عادی‌سازی روابط میان اندونزی و رژیم صهیونیستی توافقاتی صورت گرفته و در مقابل، اسرائیل با پیوستن اندونزی به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موافقت کرده است. اما اندونزی آن را رد کرد. جاکارتا برای پیوستن به این سازمان نیازمند تأیید همه ۳۸ عضو از جمله رژیم صهیونیستی است.

 اطلاعات
بسته مهار تورم امسال تا ۲ هفته آینده تدوین می‌شود
با توجه به برنامه میان مدت دولت برای مهار تورم از مسیر کنترل نقدینگی و سیاست تثبیت ارز، وزیر اقتصاد از تدوین و ابلاغ بسته مهار تورم ۱۴۰۳ خبر داد. خاندوزی در حاشیه دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری با اشاره به تدوین بسته مهار تورم ۱۴۰۳ تاکید کرد: طی دو هفته آینده این بسته ابلاغ خواهد شد. این نوع برنامه ریزی با تقسیم وظایف میان دستگاه های مختلف و زمان بندی مشخص اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود
سایت دفترآیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج ابوالقاسم؛ مشاور رئیس جمهور، با اشاره به کلام حضرت امیرالمومنین علی «علیه السلام» مبنی بر ستون دین دانستن مردم، فرمودند: اصل مردم هستند. معظم له ضمن تشکر از فعالیت ها و خدمات انجام شده خواستار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شدند. ایشان درادامه ارتباط صمیمانه با مردم و شنیدن حرف آنها و درک مشکلات مردم خصوصا گرانی را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: باید با وحدت‌ و همدلی همه مشکلات حل شود و در پایان از ابلاغ سلام و احوالپرسی رئیس جمهور محترم تشکر کردند. شایان ذکر است در ابتدای این دیدار گزارش مبسوطی از عملکرد دولت توسط حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج ابوالقاسم ارائه شد و سلام ریاست محترم جمهوری را به معظم له ابلاغ کردند.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری به اسماعیل هنیه
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین در پیامی شهادت فرزندان و نوه های اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است: شهادت جمعی از فرزندان، نوه‌ها و وابستگان شما در حمله هدفمند رژیم صهیونیستی و نیز شهادت مردم مظلوم غزه، موجب تألم و تأثر است. این رژیم جنایتکار گرچه هر روز بر فساد و طغیان خود می‌افزاید و هیچ توجهی به مسائل انسانی و حقوقی ندارد؛ اما پایان این خونریزی‌ها و سفاکی‌ها چیزی جز سقوط و نابودی نیست. جناب عالی از مجاهدان خستگی ناپذیر مبارزه با اسراییل هستید و بی‌شک این ابتلائات و مصیبت‌ها خللی در اراده و ایمان مستحکم شما و ملت فلسطین ایجاد نخواهد کرد. از خداوند متعال برای شما اجر و صبر و برای آن شهیدان و همه شهدای راه آزادی قدس رحمت و مغفرت مسألت دارم.

موفقیت طرح عفاف و حجاب در گرو همکاری همه دستگاه‌ها است
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شد، تاکید کرد: جهش تولید بدون مشارکت مردم شدنی نیست، عضو جامعه مدرسین بر راه اندازی بنگاه‌های زود بازده تاکید کرد و گفت: تقویت بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینان بسیار مهم است و امسال باید سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کرد، همچنین مردم باید تشویق به سرمایه گذاری روی جوانان و نخبگان و اتکاء به دانش آنها شوند. وی افزود: تقویت پول ملی و نظارت بر بازار ارز و ایجاد محیط رقابتی با نگاه اقتصاد مردمی می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند، همچنین باید قرارگاه‌های جهادی با محوریت شعار سال و اشتغالزایی برای هماهنگی میان مسؤولان و فعالان اقتصادی تشکیل شود. خطیب نماز جمعه اهواز در ادامه به موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و ادامه داد: طرح عفاف و حجاب قرار است از شنبه ۲۵ فروردین در کشور اجرایی شود و از همه دستگاه‌ها خواستاریم که این طرح را حمایت کنند، همچنین نیروی انتظامی باید با قاطعیت برخورد کند، زیرا تنها راه جلوگیری از هنجارشکنی اخلاقی و ترویج آن، برخورد قاطع است.

بیانیه حزب‌الله درباره شلیک دهها موشک به شمال فلسطین اشغالی
تسنیم/ مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که واحد توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی را در الزاعوره با دهها موشک کاتیوشا هدف قرار داده است.در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان آمده است که این موشک‌باران در پاسخ به تجاوزات دشمن صورت گرفته است که در آخرین تجاوزاتش، به شهرکهای الطیبه و عیتاالشعب در جنوب لبنان حمله کرده بود.از سوی دیگر خبرنگار المیادین گزارش داد یک هدف نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه از سمت لبنان موشک‌باران شده است. رسانه‌های عبری گزارش دادند که آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی به‌سبب موشک‌ها همچنان به صدا در می‌آید.

فراخوان حماس برای انتفاضه در کرانه باختری
تسنیم/ جنبش حماس از مردم انقلابی کرانه باختری اشغالی خواست ضمن شعله‌ور کردن آتش انتفاضه با اقدامات تروریستی شهرک‌نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی مقابله کنند، زیرا رژیم صهیونیستی فقط زبان زور را می‌فهمد.حماس همچنین تأکید کرد: از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم به مسئولیت خود عمل کنند و فوراً برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی از جمله علیه مردم کرانه باختری اشغالی وارد عمل شوند. روز جمعه، شهرک‌نشینان مسلح صهیونیست با حمایت نظامیان رژیم اشغالگر به روستای ابوفلاح در اطراف رام‌الله در کرانه باختری یورش برده تعداد زیادی از منازل مردم را به آتش کشیدند.صهیونیستها همچنین با یورش گسترده به روستای المغیر در شمال رام‌الله، یک جوان فلسطینی را شهید و شمار دیگری را زخمی کردند. برخی منابع هم از زخمی شدن سه نظامی صهیونیست در رویارویی با جوانان مقاوم این روستا خبر دادند.

رسانه عبری زبان: اسرائیل جنگ را باخته است
تسنیم/ موشه بن عطار در روزنامه زیمان یسرائیل با اشاره به عملکرد بنیامین نتانیاهو (به عنوان نماد مدیریت رژیم صهیونیستی در دوره اخیر) تاکید کرد، هر آنچه بر سر اسرائیل می‌آید حاصل سیاست‌های نتانیاهو است.در این یادداشت آمده است، سیاست مهاری که بنیامین نتانیاهو در پیش گرفته بود ویرانی‌های جنگ را برای ما به همراه آورد و رویکرد دروغ گویی و فریبش در مورد توان بازدارندگی در قبال حماس و کلمات توخالی‌اش در مورد بسط امنیت به داروی مسکنی موقت برای جامعه تبدیل شده بود. به اعتراف این نویسنده صهیونیست، نتانیاهو در هیچ یک از جنگ هایش موفق به پیروزی قاطع علیه حماس نشد بلکه بر عکس سیاست هایش منجر به تقویت هرچه بیشتر این گروه شد.در این مطلب آمده است امروز هم اسرائیل با وجود حملات ارتش (به غزه) جنگ را باخته است، ما امروز به جای آنکه تمام انرژی بین المللی را بر روی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران متمرکز کرده یا جبهه‌ای همسو با عربستان و کشورهای معتدل ایجاد کنیم، در باتلاق غزه دست و پا می‌زنیم و جنگ ما فعلا با جامعه جهانی درباره توزیع غذا و دارو است و این دقیقا همان پیروزی بزرگ ایران است.

هشدار شدید مقاومت اسلامی عراق به آمریکا و رژیم صهیونیستی
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق هشدار داد که آمریکا را مسئول پیامدهای ارتکاب هرگونه حماقت از سوی این کشور یا رژیم صهیونیستی علیه عراق یا هریک از کشورهای محور مقاومت می‌داند.مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد این‌که عناوین اشغالگری آمریکا یک بار با عنوان ائتلاف و بار دیگر تحت عنوان شراکت امنیتی پایدار یا غیره جایگزین شود، هیچ ارزشی ندارد، مادامی که نظامیان اشغالگر آن بر سینه مجروح عراق پا نهند و حاکمیت و حریم هوایی آن را نقض کنند و بر تصمیمات امنیتی آن سیطره داشته باشند، و حتی بر تعداد نظامیان‌اشغالگر خود بیفزایند،این امر تأکید می‌کند که آنها هیچ تصمیمی برای عقب‌نشینی از عراق ندارند.

ایران موشک‌ها را برای حمله به اسرائیل آماده کرده است
باشگاه خبرنگاران/ شبکه ای. بی.سی نیوز به نقل از مقام‌های آمریکایی ادعا کرد که ایران موشک‌های کروز را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است.این شبکه به نقل از ۲ مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است، نوشت که ایران بیش از یکصد موشک کروز و به نقل از یک مقام دیگر نیز گزارش داد که ایران شمار قابل توجهی پهپاد برای حمله به اسرائیل آماده کرده است. این مقام‌های اعلام کردند که ایران این موشک‌ها و پهپاد‌ها را در طول هفته گذشته آماده کرده است. پیش از این، شبکه سی بی اس به نقل از دو مقام ناشناس آمریکایی نوشت که در بدترین سناریوی ممکن برای اسرائیل، پیش بینی می‌شود که ایران تا ساعاتی دیگر حمله‌ای بزرگ را به تلافی حمله به کنسولگری آن در دمشق انجام می‌دهد و بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک را به اهداف نظامی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کند. به گفته این مقام ها، دفاع در برابر چنین حمله بزرگی برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *