خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تأکید رئیسی بر تلاش بیشتر بخش‌ها برای ثبات بازار
جمعی از مدیران حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و امنیت دیروز دوشنبه در نشستی به‌ریاست آیت‌ا… رئیسی، راهکارهای حفظ و ارتقای ثبات و آرامش بازار را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. رئیس جمهور در این نشست با اشاره به تمرکز دشمن بر ناامید کردن مردم از طریق فضاسازی‌های کاذب و ایجاد نوسانات اقتصادی، بر ضرورت تلاش و همکاری بیشتر همه بخش‌ها برای تقویت ثبات و آرامش بازار تأکید کرد و تقویت همکاری و هم‌افزایی بخش‌های رسانه‌ای دستگاه‌های دولتی جهت اطلاع‌رسانی به مردم و تنویر افکار عمومی را خواستار شد.پیش از این رئیسی در «نشست مشترک نمایندگان و منتخبین مجلس شورای اسلامی با هیأت دولت» با اشاره به جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان شعار سال گفته بود: جهش تولید متفاوت از رشد تولید است و الزامات مختص به خود را دارد. انتظار رهبری معظم انقلاب اسلامی و مردم از ما جهش تولید است. در این راستا زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری مردم در جهش تولید از جمله مسائلی است که باید به شکل جدی مورد توجه دولت و مجلس باشد.

 همشهری
بورل: حوثی‌ها از ایران فرمان نمی‌گیرند
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به استقلال عمل انصارالله یمن گفت: فرآیند تصمیم‌گیری در این جنبش مقاومت منطقه تحت کنترل ایران نیست و ما می‌خواهیم کانال‌های ارتباطی خود با ایران را حفظ کنیم.
یدیعوت احرونوت: باختیم و منزوی شدیم
تحلیل‌گر سیاسی روزنامه عبری‌زبان یدیعوت احرونوت در مقاله‌ای آورده است که اسرائیل جنگ در غزه را باخت و اکنون اسرائیل در دنیا منزوی شده است. در این مقاله آمده است که این شکست متوجه سیاست‌های حزبی سرسختانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است. این تحلیل‌گر اسرائیلی بیان کرد که نتانیاهو به جای تلاش برای کاهش اختلافات با دولت آمریکا، درصدد گسترش آن است و این به نفع بقای اوست.
تأکید تحلیل‌گر بر شکست اسرائیل در غزه
تحلیل‌گر شبکه بی‌بی‌سی در برنامه خبری این تلویزیون گفته است که اسرائیل نتوانسته اسیران خود را آزاد کند و این باعث سرخوردگی اسرائیلی‌ها و یک شکست محسوب می‌شود. این تحلیل‌گر در ادامه افزود: وضعیتی که قرار بود امنیت اسرائیل را تقویت کند اکنون از هر جهت بدتر شده‌ است و همچنین جایگاه جهانی اسرائیل به‌شدت به خطر افتاده و اعتبارش از بین رفته است.
راهپیمایی جهانی اندونزیایی‌ها برای توقف جنگ غزه
ائتلاف «ملت اندونزی برای دفاع از فلسطین» اعلام کرد: تصمیم دارد اقدام به برگزاری راهپیمایی جهانی برای توقف جنگ در غزه کند. ائتلاف مذکور اشاره کرد که این راهپیمایی جهانی قرار است از اندونزی شروع شود و به سمت کشورهای آسیایی و پس از آن اروپایی حرکت کند. هدف از این راهپیمایی، تلاش برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه اعلام شده است.
ژنرال اسرائیلی: نابودی حماس بزرگ‌ترین دروغ اسرائیل است
ژنرال اسحاق بریک از فرماندهان بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که از بین بردن ۴گردان باقیمانده در رفح و نابودی کامل حماس بزرگ‌ترین دروغ تاریخ جنگ‌های اسرائیل است که مسئولان سیاسی و نظامی به خورد ما دادند.
هاآرتص: ارتش بدون رسیدن به اهدافش از خان‌یونس خارج شد
ارتش اسرائیل بدون تحقق اهداف اصلی خود، نیروهایش را از خان‌یونس خارج کرد. نوعم تیبون ژنرال بازنشسته اسرائیلی گفت: نتانیاهو قادر به پیروزی در جنگ غزه نیست.

 کیهان 
اسرائیل ذلیلانه از غزه خارج شد پاسخ ایران قطعی و قاطع خواهد بود
نصرالله در مراسم بزرگداشت شــهدای اخیر ایران در سوریه گفت: پاسخ ایران حتمی، قطعی و قاطع خواهد بود، آمریکا و اسرائیل پذیرفته اند که ایران پاسخ خواهد داد.
موضوع جدید در این حمله، اول این اســت که این حمله، تجاوز به حریم ایران بود، نه فقط حریم ســوریه. نکته جدید دوم ســطح ترور است زیرا سردار زاهدی فرمانده مستشاران ایران در سوریه و لبنان بود.
بعد از انتشار جزئیات حمله، روشن شد که همه دنیا از جمله آمریکا و اسرائیل پذیرفتند که ایران پاســخ خواهد داد و این حق ایران است.
ارتباط شهید زاهدی از سال ۱۹۸۸ شروع شد. وقتی که شــهید حاج قاسم مسئولیت نیروی قدس را گرفت، وی را برای مسئولیت منطقه انتخاب کرد.
حاج زاهدی در اوج اتفاقات قبل از ســال ۲۰۰۰ ما را همراهی کرد ســپس چهار سال با ما بود. او در سال ۲۰۲۰ به لبنان بازگشت و تا زمان شهادتش ۱۴ سال از عمرش را با ما و در بین ما گذراند.
شــهید زاهدی از روز اول بعد از ۷ اکتبرهمه توجهش به غزه بود. او مصمم به رفتن به جنوب (لبنان) بود تا مجاهدان را همراهی کند بلکه شهادت روزی اش شود.
ســرنگون کردن پهپاد هرمس -۹۰۰ اتفاق منحصربه فرد و مهمی بود. دشمن صهیونیستی می گوید ســرنگون کردن پهپاد، عبور از خط قرمز بود و ما به دشمن میگوییم: چه کسی گفته که ما از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد؟
همه تیپ های رزمی که از غزه خارج شدند، ذلیلانه و تحت فشار جنگ خارج شدند. اسرائیل از هر جهتی که توانست تلاش کرد، اما اهداف اعلامی اش محقق نشد و اکنون در طولانی ترین جنگ تاریخش در منطقه است.
تماس اخیر بایدن به نتانیاهو معنایش این اســت که آمریکا میتواند هــر چه بخواهد بر اسرائیل دیکته کند.
ترور فرماندهان سپاه نشان‌دهنده قدرت رژیم صهیونیستی نیست
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و جمعیت معارف اسلامی طی مراسمی که در مجتمع امام مجتبی (علیه السلام) بیروت برگزار شد از مجموعه کتاب‌های تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای تحت عنوان «سلسله بیان القرآن» رونمایی کرد. مجتمع امام مجتبی در حومه جنوبی بیروت (الضاحیه الجنوبیه لبیروت) واقع شده است. مراسم مذکور با حضور رئیس شورای اجرائی حزب‌الله حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید‌هاشم صفی‌الدین و دیگر شخصیت‌های سیاسی و دینی برگزار شد.
در این مراسم رئیس شورای اجرائی حزب‌الله در سخنانی به ویژگی‌های روش تفسیری امام خامنه‌ای پرداخت و اشاره کرد که آنچه که این تفاسیر را متمایز می‌سازد این است که امام خامنه‌ای -بر خلاف برخی مفسران- زمینه‌های فهم قرآن را محدود به حوزه خاصی نمی‌کند، بلکه در را برای فهم قرآن از ابعاد و زمینه‌های گوناگون گشوده است و همچنین از روح اسلام و بینش‌ها و نگرش‌های آن برای فهم آیات و رخدادها و داستان‌های قرآنی بهره برده است.
سید‌هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرائی حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدام اسرائیلی‌ها به ترور سردار محمدرضا زاهدی و فرماندهان دیگر سپاه پاسداران در دمشق به هیچ وجه نشانی برای قدرت آنان نیست، بلکه بهره‌گیری بی‌ارزش از یک سلاح مرگبار و مخرب است و اثباتی بر این است که مردم، مقاومت و رهبران ما مورد هجوم دشمنی ظالم و گنهکارند.

 ایران
هزار دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رئیس جمهور
معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد: نمایندگان هزار دیدار با رئیس‌جمهور داشتند، وزرا ۵۷۳ بار در کمیسیون‌ها، ۱۰۸ بار در صحن علنی و ۲۳ بار در جلسات غیر علنی حاضر شدند. سیدمحمد حسینی افزود: ۶ هزار سؤال از وزرا مطرح شد که تنها در ۹ مورد نمایندگان قانع نشدند و کارت دادند.
انسداد ۲۷۰ کیلومتر مرز شرقی تا آخر سال
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش در جنوب‌ شرق، با اشاره به اینکه انسداد بخشی از مرزهای ایران و افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان به ارتش سپرده شده، اظهارکرد: انسداد مرز در محدوده تحت مسئولیت ارتش از هشت ماه قبل آغاز شده است. سرتیپ امیر غلامعلیان با بیان اینکه باید انسداد ۲۷۰ کیلومتر از کل منطقه تحت مسئولیت خود را تا پایان امسال تمام کنیم، اضافه کرد: در شمال استان، از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون ۵۰ هزار تبعه بیگانه غیرمجاز شناسایی و بازداشت شدند.
جلسه اضطراری کنست درباره خطر جنگ با ایران
منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که جناح اپوزیسیون این رژیم خواستار جلسه اضطراری کنست (پارلمان) برای بررسی مسأله جنگ علیه غزه و منعقد کردن قرارداد مبادله اسیران و توافق آتش‌بس و همچنین خطر جنگ با ایران شده است. در همین حال، «یائیر لاپید» رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: ما ۲۴ نماینده در کنست داریم که بسیار بیشتر از تعداد نمایندگانی است که ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی (از حامیان سرسخت ادامه جنگ علیه نوار غزه) دارند.

 وطن امروز
دستگیری عامل اصلی شهادت ستوان دوم «حسینعلی شیبک»
فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان گفت: عامل اصلی شهادت ستوان دوم «شیبک»، یکشنبه‌شب هنگام تلاش برای خروج از مرز در سراوان دستگیر شد. سردار دوستعلی جلیلیان با اعلام این خبر افزود: ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۲ ستوان دوم «حسینعلی شیبک» حین ماموریت کشف مواد مخدر و درگیری با اشرار مسلح بر اثر اصابت گلوله در یکی از محورهای مواصلاتی شهرستان مهرستان توسط قاچاقچیان مواد افیونی و اشرار مسلح به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
موضوعات اربعین در حال پیگیری است
وحیدی در جلسه ستاد اربعین حسینی بیان کرد: الحمدلله سال گذشته مردم عزیزمان از میزان خدمات در حوزه اربعین رضایت داشتند و البته باید سال به سال مسائل این موسم عظیم را بهتر پیگیری و برگزار کنیم. وی افزود: موضوع تصادفات جاده‌ای، پارکینگ‌ها و اسکان زوار از جمله مسائلی است که باید مورد رسیدگی ویژه قرار بگیرد و کمبودها و ضعف‌ها مورد دقت قرار گیرد تا بزودی حل شود. وی اضافه کرد: به‌کارگیری تاکسی‌های اینترنتی در امر اربعین و جابه‌جایی زائران، سال گذشته کمک خوبی کرد و خوب است امسال هم از این ظرفیت استفاده کنیم. در این زمینه می‌توانیم بهتر عمل کنیم. وزیر کشور بر لزوم هماهنگی برای عبور زائران کشورهای پاکستان و افغانستان از کشورمان برای عزیمت به عراق و زیارت تأکید کرد و گفت: در این زمینه موضوع حمل‌و‌نقل اهمیت بالایی دارد که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. وحیدی خاطرنشان کرد: جلسات ستاد اربعین پیگیری می‌شود و جدول زمانی برنامه‌های دستگاه‌ها و کمیته‌های مختلف نیز ارائه خواهد شد.

 جوان
صهیونیست‌ها در آتشی که افروخته‌اند خواهند سوخت
سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه صهیونیست‌ها در آتشی که خود افروخته‌اند خواهند سوخت، با استناد به آیات قرآنی درباره استکبار گفت: این‌ها در زمین استکبار می‌کنند و توطئه شوم می‌چینند و مکر جز به اهلش به کسی نخواهد رسید.
دولت نتانیاهو با توقف جنگ غزه سقوط می‌کند
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه همایش علمی اندیشه‌های دفاعی نظامی سپهبد شهید علی صیاد شیرازی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، درباره عقب نشینی رژیم صهیونیستی از بخش‌هایی از غزه اظهار داشت: عقب نشینی صهیونیست‌ها از بخش‌هایی از غزه جزء تاکتیک‌های آنهاست، به گونه‌ای که اکنون به بمباران روی آورده‌اند. وی با بیان اینکه ادامه حیات نتانیاهو به ادامه جنگ غزه وابسته است، تصریح کرد: در صورت توقف جنگ غزه، به احتمال قریب به یقین دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد، برای همین این جنگ شیشه عمر او است. فرمانده کل ارتش افزود: نتانیاهو شش ماه با حمایت تمام قد امریکا به آب و آتش زده ولی به هیچ دستاوردی دست نیافته است. قرار بود اسرا را آزاد کند و حماس را از بین ببرد که موفق نشد.

 خراسان 
مرحومه پرستو بخشی بر اثر مسمومیت دارویی فوت کرد
دادستان ‌دلفان گفت:با ارجاع پرونده فوت خانم دکتر پرستو بخشی به پزشکی قانونی لرستان، علت فوت این پزشک مسمومیت دارویی و عوارض ناشی از آن تعیین شده است. با توجه به تمامی علل و نظریه نهایی پزشکی قانونی خودکشی علت این حادثه اعلام شد. همچنین طبق بررسی‌های قضایی وی فاقد هرگونه مشکل در دلفان بوده‌ و حتی رضایت خود از مردم و کادر درمان این شهرستان را نیز با نزدیکانش مطرح کرده ‌است.
پایداری و شانابرای دور دوم انتخابات مجلس لیست مشترک می‌دهند
«اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم قطعاً برای دور دوم انتخابات مجلس هم احساس مسئولیت کرده و در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.وی افزود: برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌بینی می‌کنم که جبهه پایداری و شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی) لیست مشترک بدهند و امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) هم لیست جداگانه ارائه کند.

 مردم سالاری 
پیش‌بینی ۵ میلیون زائر اربعین
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: عملیات اجرایی اربعین ۱۴۰۳ را امروز آغاز کردیم تا با شناسایی آسیب‌ها و نقص‌های گذشته، آنها را رفع کنیم و زمان ثبت‌نام از زائران اربعین را در ماه ذی‌الحجه آغاز می‌کنیم تا امکان برنامه‌ریزی بیشتری وجود داشته باشد.میراحمدی ادامه داد: تعیین پروژه‌های زیرساختی برای رفت و آمد زائران چه در جاده‌ها، چه پایانه‌های مرزی و چه سرویس‌های خدماتی در حال انجام است تا شاهد سهولت بیشتر امور زائران در مسیر باشیم.رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: برای امسال پیش‌بینی حدود ۵ میلیون زائر داریم که در این امر به تامین پارکینگ برای خودروهای شخصی توجه داریم. در امر حمل و نقل عمومی هم چون از سال‌های قبل این امر رخ نداده و به آن بی‌توجهی شده است، در این زمینه کمبودهایی داریم اما با مقامات عراقی مذاکره کردیم تا بیش از هزار دستگاه اتوبوس با شرایط استاندارد امر انتقال و جابجایی مسافران را انجام دهند که البته این موضوع در حال مذاکره است و باید به نتیجه نهایی برسد.
توافق مجلس و دولت برای تصویب جداول بودجه تا پایان فروردین
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمع‌بندی و توافق مجلس و دولت برای تصویب نهایی بخش دوم لایحه بودجه(جداول) سال ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ماه خبر داد. پورابراهیمی گفت: اخبار واصله از این امر حکایت دارد که کمیسیون تلفیق و دولت به این جمع‌بندی رسیدند که کار تصویب جداول بودجه سال ۱۴۰۳ تا پایان فروردین ماه به پایان برسد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: احکام بودجه در زمان بررسی بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده و جداولی که توسط دولت ارائه شده نیز باید مطابق با این احکام به تصویب برسد.

 قدس
تغییر ساعات کار از ۱۵ خرداد
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران و با هدف مدیریت مصرف برق، ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور تغییر می‌کند. بر اساس این خبر به‌منظور مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال، ساعت کاری ادارات به ۶ صبح تا یک بعدازظهر تغییر یافت که این اقدام کاهش ۸۵۰ مگاواتی اوج بار شبکه برق در تابستان ۱۴۰۲ را به‌همراه داشت.
افزایش برق هسته‌ای به ۳ هزار مگاوات
مجری فازهای ۲ و ۳ نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر با تشریح آخرین وضعیت ساخت دو واحد نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر گفت: با تکمیل این دو واحد جدید نیروگاه هسته‌ای تولید برق هسته‌ای به ۳ هزار مگاوات افزایش می‌یابد. مسعود نصوری با بیان اینکه دو واحد نیروگاه اتمی دیگر هر کدام با ظرفیت تولید یک‌هزار و ۵۷ مگاوات برق در جوار نیروگاه نخست اتمی بوشهر در حال ساخت است، اظهار کرد:‌ اکنون ۳ هزار نفر نیروی داخلی در ساخت این پروژه در قالب ۱۰ شرکت ایرانی مشغول هستند. نصوری اضافه کرد: تاکنون ۴ میلیون مترمکعب خاک‌ برداری و ۲/۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی انجام شده است.
طرح ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
گزارش‌های جدید حاکی از آن است دونالد ترامپ، در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴، اوکراین را تحت فشار قرار دهد تا کریمه و مناطق مرزی دونباس را به روسیه واگذار کند. واشنگتن پست نوشته ترامپ در یک محفل خصوصی عنوان کرده می‌تواند با اعمال فشار بر کی‌یف برای واگذاری بخش‌هایی از قلمرو خود به روسیه، به جنگ پایان دهد. ترامپ پیش‌تر اعلام کرده این توانایی را دارد که جنگ را در مدت یک روز پس از بازگشت به ریاست‌جمهوری آمریکا پایان دهد.
کشته و زخمی شدن هزارو۵۰۰ نفر در بیمارستان الشفاء
دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد: میزان تلفات جنایت‌های اسرائیل در بیمارستان الشفاء غزه و اطراف آن، هنوز به طور کامل مشخص نشده است. آمارهای اولیه نشان می‌دهد بیش از هزار و ۵۰۰ نفر کشته، زخمی و یا ناپدید شده‌اند که نیمی از آن‌ها زن و کودک هستند. پس از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بیمارستان الشفاء، منابع پزشکی از یافتن پیکر ۴۰۰ شهید خبر داده بودند.

 ابتکار
تنبیه رژیم صهیونیستی قطعی است
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به دمشق سفر کرده است، با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت وگو کرد. امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با المقداد، گفت: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که این رژیم به هیچ یک از موازین بین‌المللی و هیچ ارزش انسانی پایبند نیست و البته رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد و پاسخ لازم و محکم را دریافت خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: امنیت سوریه امنیت منطقه است و این دست و پا زدن‌ها و جنایات نتیجه‌ای برای بقای نتانیاهو و رژیم او نخواهد داشت. او تاکید کرد تنبیه رژیم متجاوز و جنایتکار اسرائیل قطعی است.

 اطلاعات 
مجازات اسرائیل تقویت بیشتر محور مقاومت است
بشار اسد در دیدار با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دمشق با ابلاغ سلام و تحیات خود به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ایران، شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی را تسلیت گفت و با اشاره به تماس تلفنی خود با رئیسی پس از وقوع این جنایت، تأکید کرد که شهدای شما شهدای ما هستند و ما در این زمینه یک موضع و احساس مشترک داریم و ایران و سوریه در یک نبرد مشترک قرار دارند. رئیس‌جمهور سوریه نقش شهید سردار زاهدی را در مبارزه علیه تروریسم و خدمت به مردم سوریه و لبنان ستود و گفت: مجازات رژیم صهیونیستی این است که‌ محور مقاومت را هر چه بیشتر تقویت کنیم.
وضع ارزی کشور مناسب است
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس همه شاخص‌های بنیادی اقتصاد کشور، وضعیت ارزی کشور مناسب است. عامل اول رشد نقدینگی است که سال گذشته توانستیم آن را به کمترین رقم ۵ سال اخیر کاهش دهیم به طوری که رشد نقدینگی سالانه به کمتر از ۲۵ درصد رسید. وی اضافه کرد: شاخص دیگر اثرگذار بر بازار ارز کشور، تراز تجاری است. سال گذشته کل حجم تجارت کالایی کشور به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که ۸۶ میلیارد دلار صادرات بود و حدود ۶۶ میلیارد دلار واردات بود. یعنی تراز تجاری کالایی کشور ۲۰ میلیارد دلار مثبت شد و این عامل بنیادی نشان می‌دهد وضعیت ارزی کشور مناسب است.

 شهروند 
دست‌نوشته مقام معظم رهبری برای خانواده شهید آوینی
در سالروز شهادت شهید آوینی، قرآنی حاوی دست‌ نوشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم خانواده این شهید شد. متن دست‌نوشته مقام معظم رهبری به شرح ذیل است: «به یاد شهید عزیز، سید شهیدان اهل قلم، آقای سید مرتضی آوینی که یادش غالباً با من است، به خانواده گرامی‌اش اهداء می‌گردد.» شهید مرتضی آوینی ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه به دلیل برخورد با مین به فیض شهادت نائل شد.
آوارگی ١٠٠ هزار اسرائیلی به‌دلیل جنگ
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی گزارش داد که با وجود گذشت ۶ ماه از زمان آغاز جنگ علیه غزه، اما هنوز ۱۰۰ هزار اسرائیلی در پی صدور دستورات تخلیه از خانه‌هایشان آواره هستند و تا این لحظه هیچ چشم‌اندازی برای مرحله پساجنگ وجود ندارد.
بدون کمک‌ آمریکا جنگ را می‌بازیم
زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «کی‌یف درصورت تأیید نشدن کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین از سوی کنگره آمریکا، جنگ را در مقابل روسیه می‌بازد.» از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از بزرگ‌ترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئولین باید درد دل‌ها را بشنوند و برای آن چاره اندیشی کنند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارس، با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: امیدواریم این حضور گسترده مردم سبب ایجاد همدلی و هم‌افزایی در میان مسئولین شود تا بار سنگین مسائل معیشتی و تغییرات ناگهانی که در اقتصاد کشور به وجود می‌آید با این همدلی رونقی پیدا بکند و مسئولین به موقع بتوانند تصمیم بگیرند تا مردم لمس کنند که مسئولان نگران زندگی و آینده مردم هستند. رئیس جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در صنعت نفت و گاز کشور تصریح کرد: وزیر محترم نفت، ریاست محترم جمهور و دیگر مسئولین باید این مشکلات را بدانند و برای آن چاره اندیشی کنند. به خصوص نسبت به نیروهای متخصص که جایگزین کردن آن‌ها کاری دشوار است. وی با اشاره به موفقیت‌های مهندسان کشور در جبران کاستی‌های ناشی از بدعهدی شرکت‌های خارجی در زمان تحریم‌ها گفت: جوانان و مهندسان این کشور کاری کردند که دشمنان در بهت و ناباوری فرو رفتند.

ترویج بی حجابی توطئه دشمن است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در سخنانی در حسینیه موج الحسین قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: در خصوص مسأله بدحجابی سال ها است که توسط دشمن فعالیت هایی در حال انجام است و به نظر می رسد می خواهند ظاهر جامعه ما را به قبل از انقلاب برگردانند. عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: در وصیت نامه شهدا به دین، امام زمان، قرآن و اهل بیت تأکید شده و در سخنان امام راحل این موارد به وفور مورد اشاره قرار گرفته است. وی ادامه داد: آیا ما نمی توانیم همین شهر قم را درست کنیم؟ انسان از خانه که بیرون می آید وضعیتی را می بیند که پشیمان می شود. همانگونه که دنبال مسائل معیشتی مردم هستیم باید نسبت به این موارد هم اهتمام داشته باشیم. حجاب یک مسأله شخصی که یک زن به دنبال آزادی باشد نیست و بدون تردید ریشه در توطئه دشمن دارد.

از هر ۱۰ مسلمان ساکن آمریکا، هشت نفر روزه می‌گیرند
ایرنا/ براساس نظرسنجی انجام شده در پیش از ماه رمضان امسال در ایالات متحده، ۸۰ درصد از مسلمانان ساکن این کشور اعلام کرده‌اند ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند؛ یعنی از هر ۱۰ مسلمان آمریکایی، هشت نفر روزه می‌گیرند. بر اساس نظرسنجی که مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) پیش از آغاز ماه مبارک رمضان (از ۲۴ بهمن تا ۶ اسفند) از جامعه بزرگسال آمریکا انجام داد، به طور کلی ۲۱ درصد گفته‌اند برای دوره‌های خاصی در روزهای مقدس و به دلایل مذهبی روزه می‌گیرند؛ به عبارت دیگر از هر پنج آمریکایی یک نفر روزه می‌گیرد. مطابق یافته‌های این نظرسنجی که ۱۷ فروردین منتشر شد، ۸۰ درصد از مشارکت‌کنندگان مسلمان اعلام کرده‌اند روزه می‌گیرند. یهودیان آمریکایی با ۴۹ درصد و مسیحیان آمریکایی با ۲۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وصول ۵۴۰۰ میلیارد مطالبات بانکی از یک بدهکار کلان بانکی
ایسنا/ رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در یکی از پرونده‌های مرتبط با بدهکاران کلان بانکی، شخص مورد اشاره از تسهیلات و اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی یک بانک بهره‌مند شده بود، اما شخص مذکور به تعهدات خود عمل نکرد و در ادامه موضوع در دستور کار مجموعه قضایی استان تهران قرار گرفت که نهایتا مطالبات کلان این بانک در سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به حیطه وصول درآمد. علی القاصی در بخش دیگری از سخنان خود راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» را مورد اشاره قرار داد و گفت: ریاست قوه قضاییه نیز در این خصوص تاکید داشتند که قوه قضاییه در تعامل با سایر دستگاه‌ها، موانع موجود در جهت مشارکت اثرگذار مردم در امر جهش تولید را احصا کند و در حیطه وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود در جهت رفع این موانع اقدام کند که در همین راستا، این موضوع به‌عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار گرفته است.

تقدیر حماس از شکایت نیکاراگوئه از آلمان
ایسنا/ جنبش حماس طی بیانیه‌ای از شکایت جمهوری نیکاراگوئه علیه آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام مشارکت در نسل‌کشی در غزه که طی آن خواستار توقف حمایت‌های نظامی این کشور از رژیم اشغالگر صهیونیستی و اتخاذ تدابیر موقت در این زمینه برای ممنوعیت صادرات اسلحه به این رژیم شده بود، تقدیر کرد. حماس افزود: ما ضمن اینکه از کشورهای آزاد جهان می‌خواهیم در مسیر نیکاراگوئه و آفریقای جنوبی و دیگر کشورهایی قدم بردارند که حاضر نشدند چشمان خود را بر جنایات دشمن صهیونیستی در نوار غزه تحت حمایت کشورهای غربی ببندند، از دیوان بین‌المللی دادگستری نیز می‌خواهیم علی رغم تصمیمات قبلی خود که دشمن صهیونیستی آن‌ها را همانند بسیاری دیگر از قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی نادیده گرفته، تصمیماتی قاطع اتخاذ کند که به توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه منتهی شود.

ترکیه صادرات برخی اقلام به رژیم صهیونیستی را محدود کرد
ایسنا/ وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد این محدودیت‌های تجاری تا زمانی که رژیم صهیونیستی، آتش‌بس فوری در غزه را اعلام کند و اجازه دهد کمک رسانی بدون اختلال انجام شود، به قوت خود باقی می‌ماند. محدودیت‌های صادراتی وزارت بازرگانی ترکیه به رژیم صهیونیستی، شامل ۵۴ گروه کالا نظیر میلگرد، ورق فولادی، سنگ مرمر و سرامیک است. پیش از این هم سایت اقتصادی عبری زبان گلوب با اشاره به اطلاعات سازمان‌هایی که با واردکنندگان اسرائیلی کار می‌کنند، گزارش کرده بود آنکارا، صادرات را از ۱۲ مارس، به تاخیر انداخته یا تائید نکرده است و هیچ زمان مشخصی درباره این که این محدودیت‌ها چه زمانی به پایان می‌رسند، وجود ندارد. آنکارا در ژانویه، رژیم صهیونیستی را از لیست کشورهای مقصد صادرات، حذف کرده بود و وزارت بازرگانی ترکیه، حمایت از کنفرانس‌های مشترک با این رژیم را متوقف کرد.

کسری بودجه شدید رژیم صهیونیستی
تسنیم/ روزنامه معاریو در گزارشی اعلام کرد، از ابتدای سال جاری تا به امروز کسر بودجه تراکمی اسرائیل از حدود ۷ میلیارد دلار گذشته است. به نوشته این رسانه عبری زبان، کسر بودجه اسرائیل در مارس گذشته حدود ۴ میلیارد دلار بود که ۶.۲ درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.

دادستان کل: مصمم بر اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هستیم
فارس/ دادستانی کل کشور در دومین جلسه شورای معاونین دادستانی کل در سال جدید بر اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تاکید کرده و گفت: قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قانون بسیار خوبی است و باید به طور کامل اجرا شود. حجت‌الاسلام موحدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه بانوان در کشور گفت: در موضوع «حجاب» دست دشمن را قطع خواهیم کرد. وی تصریح کرد: اگر با دقت نگاهی به پشت پرده‌ موضوع حجاب و عفاف در کشور داشته باشیم به وضوح دست دشمن خارجی و بیگانگان قابل مشاهده است.

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران از سر استیصال بود
تسنیم/ «جان مرشایمر»، نظریه‌پرداز و استاد مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای حمله اسرائیل به بخش کنسولی ایران در دمشق در روز ۱۳ فروردین را ضربه‌ای بزرگ به قانون بین‌الملل توصیف کرده است. او در مصاحبه با «گلن گرینوالد»، مؤسس وب‌سایت «اینترسپت» گفت: «اسرائیل اساساً از کنترل خارج شده است. وقتی شما با آنچه در خصوص حمله به یک کاروان کمک‌های انسانی در غزه رخ داد همراهی می‌کنید مشاهده می‌کنید هیچ محدودیتی برای کارهایی که اسرائیل می‌تواند انجام دهد وجود ندارد، آنها احساس می‌کنند آزادند هر کاری که تمایل دارند انجام دهند.» وی اضافه کرد: «داریم درباره بمباران کنسولگری ایران در دمشق صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنم این ضربه‌ای بزرگ به نظم بین‌الملل قانون‌محور است که ایالات متحده این‌همه آن را تحسین می‌کند، اسرائیلی‌‌‌ها مثل یاغی‌ها رفتار می‌کنند و ایالات متحده در هر اتفاقی از آنها دفاع می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *