خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
تصمیمات تورم‌زا از دستور خارج شود
آیت الله رئیسی در «نشست مشترک نمایندگان و منتخبین مجلس شورای اسلامی با هیأت دولت»، در تبیین وظایف بخش‌های مختلف دولت در اجرای محورهای بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام، تأیید تلاش‌های متراکم دولت از سوی معظم‌له در مقاطع مختلف از جمله در دیدار با مسئولان نظام را افتخاری برای دولت عنوان کرد و افزود: ایشان در کنار اشاره به شیرینی‌های اقتصادی کشور به برخی تلخی‌ها نیز اشاره داشتند که همه تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی در تعامل و همکاری سایر قوا باید در جهت تبدیل این تلخی‌ها به شیرینی‌ها باشد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که وقتی دولت در ایجاد شیرینی‌های بخش اقتصادی موفق بوده است، قطعا خواهد توانست تلخی‌ها را کاهش دهد و به شیرینی تبدیل کند، افزود: دولت ایجاد آرامش و رفاه مردم را از اهداف اصلی خود می‌داند و همه مسئولان باید در این مسیر بدون استراحت و با تمام توان پای کار باشند. توجه ویژه به ایجاد ثبات در بازار و همچنین کاستن از فاصله طبقاتی در کشور از تاکیدات رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت بود که بخش‌های اقتصادی دولت به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شدند از اتخاذ سیاست‌ها و تصمیماتی که منجر به بی‌ثباتی در بازار یا افزایش فاصله طبقاتی می‌شود، پرهیز کنند.

 همشهری
روزنامه آمریکایی: بمباران امدادگران در غزه عمدی است
طی ۶‌ماه گذشته، سازمان‌های بشردوستانه ازجمله پزشکان بدون مرز و آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) دست‌کم ۹گزارش از حمله به نیروهای امدادی منتشر کرده‌اند. تکرار این حملات از عمدی بودن آنها خبر می‌دهد.
کشته شدن ۴ افسر صهیونیست در خان‌یونس
۴افسر اسرائیلی در درگیری‌های نوار غزه کشته شدند. این افسران در نبردهای زمینی در خان‌یونس در جنوب نوار غزه به هلاکت رسیدند. پیش‌تر گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس از کشته‌ شدن ۱۴نظامی دیگر در شهر خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه خبر داده بود.
به صدا درآمدن آژیر خطر در ایلات
منابع عبری‌زبان عصر یکشنبه از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر اشغالی ایلات و مناطق اطراف آن خبر دادند. همچنین این منابع از حمله پهپادی به این منطقه خبر دادند. بندر ایلات در جنوب اسرائیل همواره در طول جنگ علیه غزه هدف حملات پهپادی گروه‌های عراقی و یمنی بوده است.
گردان‌های قسام به اشغالگران اسرائیلی: «خواهید سوخت»
گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس در تازه‌ترین پیام تصویری خود خطاب به اشغالگران اسرائیلی نوشت: «شاید بتوانید وارد خیابان‌های غزه شوید، اما هر بار در کوچه‌های آن به آتش کشیده می‌شوید، با عزم و اراده مبارزان سرسخت و محکم ما.»
زیر گرفتن معترضان به نتانیاهو
در بحبوحه تشدید تظاهرات علیه نتانیاهو، خیابان‌های تل‌آویو در شامگاه شنبه ملتهب شد و معترضان با بستن جاده‌ها و خیابان‌های اصلی به مقر وزارت جنگ اسرائیل یورش بردند. در این تظاهرات، یک شهرک‌نشین حامی نتانیاهو تعدادی از تظاهرات‌کنندگان را در تل‌آویو با خودرو زیر گرفت و تعدادی را نیز با جراحات شدید و متوسط زخمی کرد.
اذعان صهیونیست‌ها به ناتوانی در خان‌یونس
روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» به نقل از منابع سیاسی اسرائیلی آورده است که مأموریت ارتش رژیم صهیونیستی در خان‌یونس نابودی نیروهای حماس و آزادی اسرا بود. این منابع تأکید کردند که ارتش در شرایط فعلی قادر به تحقق دستاوردی در مورد اسرای اسرائیلی در خان‌یونس نیست.

 کیهان 
نگاه نقادانه داشته باشید اما همراه با نگاه سرافرازانه به پیشرفت های کشور
رهبرمعظم انقلاب در دیدار دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی: برخی حرف‌زدن‌ها و نوشته‌ها در فضای مجازی که بدون تحقیق و توجه و دقت انجام می‌شود، مصداق گناه غافلانه است و فرد حتماً باید در درگاه خداوند پاسخگو باشد.
اگر جامعه دانشجویی با فکر و برنامه‌ریزی، برای آینده کشور یک منظومه کاری و ارزشی تنظیم کند و راهِ رفتن به سمت آن را مشخص نماید، ۵ سال بعد حتما مشکلات موجود کمتر خواهد بود.
همان‌گونه که بارها گفته شد، کار اصلی دانشجو، درس‌خواندن است اما در کنار آن، نگاه به مردم و جامعه و ارائه راه‌حل مشکلات جزو وظایف حتمی دانشجویان است.
آرمان‌های جمهوری اسلامی ذیل دو عنوان کلی خلاصه می‌شود: «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» که شما دانشجویان در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب باید برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو عنوان کار و تلاش کنید.
توجه مستمر به «انقلابی بودن نظام» و «درک واقعیات دیروز» باید همواره مورد توجه جامعه دانشجویی باشد تا درباره امروز قضاوتی صحیح داشته باشیم.
بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) استفاده بشود. حقاً و انصافا فکر این مرد بزرگ فکر کمک کننده به حرکت درست فکری جوان ها است.
تشکل های دانشجویی باید در مقابل تلاش برای اینکه دانشجوی ایرانی، تشخص خود را در دنباله روی از غرب بداند، فعالانه بایستند.
نگاهی که امروز دانشجویان مطرح کردند مغتنم است و دست اندرکاران باید آن را بشنوند و روی آن کار کنند.
عدالت به معنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت های عمومی است.
ضمن داشتن نگاه نقادانه، نگاه سرافرازانه هم در قبال پیشرفت‌های پُرشمار بخش‌های مختلف کشور داشته باشید و به این پیشرفت‌ها افتخار کنید.
ایران متجاوزان را تنبیه خواهد کرد
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدام‌ تروریستی رژیم صهیونیستی در دمشق، تأکید کرد: تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر اقدامات قانونی و بین‌المللی به‌عمل آمده، با استفاده از حقوق شناخته شده خود در چارچوب حقوق بین‌الملل، متجاوزان جنایتکار را پاسخگو و تنبیه خواهد کرد.

 ایران 
بررسی اولویت‌های همکاری سه قوه در سال جدید
جلسه سران سه قوه با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و محمد باقر قالیباف عصر شنبه به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه سازکارها و نحوه مشارکت مردم در بخش‌های اقتصادی کشور و همچنین اولویت‌های همکاری سه قوه در سال ۱۴۰۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع امنیت منطقه کورین در زاهدان
پیکر مطهر شهدای سرباز مدافع امنیت شهیدان علی قاسمی و محمد رودابی که حین تأمین امنیت در منطقه کورین به دست تروریست‌های مزدور به شهادت رسیده بودند دیروز بر دستان مردم شهید پرور زاهدان تشییع شد. شهید علی قاسمی در زاهدان به خاک سپرده و پیکر شهید رودابی برای خاکسپاری به کرمان منتقل شد.
تحلیل «مرشایمر» از حمله به کنسولگری ایران
جان‌مرشایمر، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و ایده‌پرداز نظریه رئالیسم تهاجمی، به ارزیابی هدف اسرائیل از تشدید حملات به نیروهای ایرانی پرداخته است. این دانشمند امریکایی تأکید کرد: بمباران کنسولگری ایران در سوریه، ضربه بزرگی به نظام جهانی قانون محور بود که ایالات متحده به آن بهای زیادی می‌دهد. اسرائیلی‌ها شبیه یک یاغی رفتار می‌کنند و امریکایی‌ها هم در هر نوبت از آنها دفاع می‌کنند. چنین وضعیتی برای امریکا و کلاً برای سیاست بین‌الملل خوب نیست. او ادامه داد: من مطمئن نیستم چه چیزی پشت انگیزه اسرائیل در انجام چنین حمله‌ای نهفته است. می‌توان این‌گونه استدلال کرد که اسرائیلی‌ها از روی خشم این واکنش‌ها را نشان می‌دهند. اوضاع در غزه برای آنان خوب پیش نمی‌رود و در رویارویی با حزب‌الله هم اوضاع خوبی ندارند.
آنها تلاش کردند که سطح منازعه را افزایش دهند تا خود را از این افتضاح خارج کنند. و شاید هم این باشد که بخواهند امریکا را وارد جنگ با ایران کنند. چرا که این یکی از سیاست‌های درازمدت ساختار سیاسی اسرائیل است که مطمئناً برای امریکا خوب نیست. ما نیز خواهان جنگ با آنان نیستیم. هنگامی‌ که دو ناو هواپیمابر و دو ناو جنگی به دریای مدیترانه اعزام کردیم هدف ما این نبود که از اسرائیل محافظت کنیم. عمدتاً برای این بود که جلوی تشدید جنگ را بگیریم. او در پایان گفت: ما نمی‌خواهیم به درون هیچ جنگی در خاورمیانه کشیده شویم. ما همین الان داریم با حوثی‌ها می‌جنگیم که به قدر کفایت بد است. ما خواهان جنگ با حزب‌الله نیستیم و مطمئناً خواهان جنگ با ایران هم نیستیم.

 وطن امروز 
۴ ایراد شورای نگهبان به لایحه حجاب در کمیسیون قضایی مجلس برطرف شد
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه عصر دیروز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در جلسه امروز (دیروز) ۴ مورد از ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب برطرف شد. ۲ مورد از ایرادات باقی مانده که در جلسه فردای (امروز دوشنبه) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی می‌شود.
جزئیات جدید از حادثه تروریستی سیستان‌ و بلوچستان
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد گروهک جیش‌الظلم دارای ۲۹ عضو زبده عملیاتی بوده که ۱۸ نفر از این تیم مرکزی که انغماسی نیز بودند در عملیات تروریستی اخیر سیستان‌وبلوچستان به هلاکت رسیدند. نوع تجهیزات و جلیقه‌های ضد گلوله که تروریست‌ها در اقدام تروریستی اخیرشان در سیستان‌وبلوچستان از آن استفاده کردند، از انواع تجهیزات پیشرفته بوده که نشان می‌دهد سرویس‌های کشورهای متخاصم ایران از آن پشتیبانی می‌کردند.
اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، اعلام شد. مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و تکلیف ۲۴۵ کرسی مشخص شد و ۹۰ تن برای ۴۵ کرسی دیگر به دور دوم راه یافتند.
مجازات رژیم صهیونیستی درس‌آموز و سخت خواهد بود
قالیباف در نطق پیش از دستور نخستین جلسه علنی مجلس اظهار کرد: تلاش اصلی مسؤولان در سال جاری هم در حوزه تقنین و هم در حوزه اجرا متمرکز بر تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود. مشارکت مردم منوط به عبور از تصدی‌گری، انحصار و خودمحوری در عرصه‌های اقتصادی و رفع موانع مشارکت مردم است. رئیس مجلس در ادامه با اشاره به حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: دشمن غاصب صهیونیستی با هدف قرار دادن کنسولگری کشورمان در سوریه بار دیگر به جهانیان ثابت کرد در جنایتگری هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و آنقدر در جهان بی‌آبرو و منفور است که آشکارا تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. رژیم صهیونیستی هر چه بیشتر جنایت می‌کند، برخلاف خواست خود ضعیف‌تر می‌شود و مقاومت علیه خود را مصمم‌تر و باانگیزه‌تر می‌سازد. دوران قلدری و معرکه‌گیری صهیونیست‌ها با پشتوانه آمریکا در این منطقه به پایان رسیده و این اقدامات آنان نشان می‌دهد بوی زوال و نابودی بعد از عملیات ۷ اکتبر به مشام آنها رسیده است. ملت ایران در پی این جنایت، رژیم صهیونیستی را مجازات خواهد کرد که این مجازات درس‌آموز و سخت خواهد بود و زوال رژیم صهیونیستی را سرعت می‌بخشد.
چرا طرفداران «ز. ز.آ» جنایات اسرائیل علیه زنان فلسطینی را محکوم نمی‌کنند؟!
آذر ماجدی، فعال سیاسی اپوزیسیون گفت: سکوت طرفداران زن، زندگی، آزادی علیه جنایات اسرائیل برای این است که آنها از سرویس‌ها و دولت‌های غربی بودجه می‌گیرند؛ سازمان «سوروس» حامی مالی آنها است! این ریاکاری و استاندارد دوگانه آنهاست که در قبال نسل‌کشی علیه فلسطینیان سکوت کرده‌اند.

 جوان 
خون شهدا تغییرات اساسی در راهبرد‌های منطقه رقم می‌زند
سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا صبح دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق طی سخنانی گفت: این شهادت‌ها انگیزه پاسداران برای مبارزه با امریکا و رژیم صهیونیستی را مضاعف می‌کند. ما با خدا پیمان بسته‌ایم تا ظلم هست به مبارزه ادامه دهیم. هر کجا مسلمان و غیرمسلمانی فریاد کمک سر دهد بنا به تدبیر فرمانده کل قوا به کمک او می‌رویم. مشاور فرمانده کل قوا ادامه داد: خون این شهدا تغییرات اساسی در راهبرد‌های منطقه رقم خواهد زد و جبهه مقاومت تعیین‌کننده سرنوشت این منطقه به رهبری ایران خواهد شد. همین جنگ اخیر هم چهره امنیتی، هم چهره فرهنگی و رسانه‌ای در جهان را تغییر می‌دهد؛ البته همه جنایاتی که در منطقه رخ می‌دهد با حمایت امریکا و سکوت خیانت‌بار برخی کشور‌های عربی در حال رخ‌دادن است. وی افزود: حماس یک تفکر و آرمان است و نابودشدنی نیست.

 خراسان 
۴ زندانی محیط زیستی مشمول عفو رهبری
حجت کرمانی وکیل پرونده محکومان محیط زیستی شمول عفو اخیر اعلامی از سوی رهبری به متهمان محیط زیستی را تایید و ابراز امیدواری کرد که این افراد در روزهای آتی از زندان آزاد شوند. وی افزود: این موضوع در زندان به موکلانم اعلام شده و با آن ها صحبت کردم و تایید کردند که این خبر به اطلاع آن ها رسیده است. بنابر عفو اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان و سپیده کاشانی از زندان آزاد می‌شوند.

 مردم سالاری 
چهارشنبه عید سعید فطر است
سیدمحسن قاضی میرسعید پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره زمان رویت ماه شوال و اعلام عید فطر گفت: در روز شامگاه دوشنبه (۲۸ رمضان) در ساعت ۲۱:۵۲ مقارنه انجام می‌شود، در آن روز هلال ماه در هیچ جای دنیا قابل رویت نیست. وی ادامه داد: در غروب سه‌شنبه هلال ماه در آمریکا شمالی، جنوبی و مرکزی، تمام قاره آفریقا، تمام قاره اروپا به استثناء منتهی الیه شمال و آسیا، هلال ماه با چشم غیرمسلح قابل رویت است. قاضی میرسعید در پایان گفت: این ماه در استرالیا و زلاندنو تحت هیچ شرایطی در غروب سه‌شنبه قابل رویت نیست، ضمنا در همین روز سه‌شنبه در غرب کره زمین یک خورشید گرفتگی کامل را خواهیم داشت. بنابراین چهارشنبه (۲۳ فروردین‌ماه)‌ اول ماه شوال و عید فطر است.
جزئیات مراسم نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب
رئیس ستاد برگزاری نماز عید فطر از مهیا بودن مصلی تهران برای برپایی نماز عید فطر به امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و با حضور مردم خبر داد. حجت‌الاسلام علی نوری، در نشست خبری ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران گفت: نماز باشکوه عید فطر به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مصلی امام خمینی (ره) و با حضور مردم برگزار می‌شود. رئیس ستاد برگزاری نماز عید فطر با بیان اینکه شعار محوری امسال «عید بندگی و همبستگی» است، اظهار کرد: درب‌های مصلی از ۶ صبح به روی عموم باز و نماز راس ساعت ۸ صبح اقامه می‌شود.

 قدس 
اجازه نمی‌دهیم امنیت ملی‌مان خدشه‌دار شود
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با بدر البوسعیدی همتای عمانی خود در مسقط گفت: حمله تروریستی و موشکی رژیم اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق صفحه جدیدی از جنگ افروزی‌های این رژیم و تلاش برای توسعه جنگ در منطقه و کشیدن پای دیگران به درگیری و جنگ بیشتر در منطقه است. امیرعبداللهیان همچنین اظهار کرد: پیام شفاف و روشنی از طریق سفارت سوئیس به کاخ سفید ارسال شد. آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت خود در حمایت کامل و مطلق از جنایات جنگی ترکیبی اسرائیل شانه خالی کند. امیرعبداللهیان افزود: ایران هرگز اجازه نخواهد داد امنیت ملی این کشور خدشه‌دار شود.
بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان هم گفت: از فرصت دیدار با وزیر خارجه ایران استفاده می‌کنیم که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری در خصوص تحولات منطقه و نحوه کار و عمل برای ایجاد آرامش و کاهش تنش‌ها در منطقه داشته باشیم و در تلاش هستیم راه‌حل‌های مختلف را برای نزاع‌ها در منطقه پیدا کنیم. وزیر خارجه عمان افزود: بدون شک مسئله اساسی که در حال حاضر ذهن ما را به خود مشغول داشته، برادران ما در فلسطین است و رنج و درد و مشکلات انسانی که در آنجا شاهد هستیم که جهان نیز شاهد آن است که نتیجه تداوم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است.
نشست صمیمانه دولت و مجلس با محوریت معیشت و مهار تورم
نشست مشترک دولت و نمایندگان مجلس روز گذشته به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد. محمدباقر قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید مشکلات را به دیگران حواله دهیم، گفت: باید امید را در جامعه زنده کنیم، این امید آفرینی به صورت ویژه بر دوش ما مسئولان است، برای این امیدآفرینی باید اقدامات دولت و مجلس معطوف به این باشد که آثارش در سفره و معیشت مردم مشخص شود.
۵ عملیات نظامی یمن طی ۷۲ ساعت
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام ۵ عملیات نظامی طی ۷۲ ساعت گذشته از سوی انصارالله علیه کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی خبر داد. وی گفت: علاوه بر کشتی انگلیسی «hope island»»، ۲ کشتی اسرائیلی که به سمت بنادر سرزمین‌های اشغالی درحال حرکت بودند با موشک‌های بالستیک و بالدار مورد هدف قرار گرفتند. همچنین نیروی پهپادی یمن در ۲ عملیات نظامی ناوچه‌های نظامی آمریکایی در دریای سرخ را هدف گرفتند و این عملیات با موفقیت انجام شد.

 اطلاعات
تعاونی‌ها مردم را برای مشارکت در تولید مسکن بسیج کنند
معاون اول رئیس جمهوری در دیدار اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تعاونی‌ها همواره در بخش‌هایی چون تولید مسکن پیشرو بوده‌اند، گفت: تعاونی‌ها باید مردم را برای مشارکت در اموری چون تولید مسکن بسیج کنند و دولت هم تسهیلات ارائه می کند و حمایت های لازم را انجام خواهد داد. مخبر با تاکید بر این که باید بخش تعاون را به جایگاهی که در قانون اساسی تعریف شده است برسانیم، تصریح کرد: بخش تعاون از مزیت‌های فراوانی برخوردار است، چرا که جمع گسترده ای از مردم و آحاد جامعه را شامل می‌شود و بیشترین اعتماد و پایداری را ایجاد می کند.
ایران، چین و روسیه ائتلاف اقتدارگرایان تشکیل داده‌اند
دبیرکل ناتو با تأکید بر ائتلاف رو به رشد ایران، چین، روسیه و کره شمالی تصریح کرد که این کشورها «ائتلاف اقتدارگرایان» علیه غرب تشکیل داده‌اند. «ینس استولتنبرگ» در مصاحبه با «بی بی سی» گفت این کشورها بیش از پیش همسو شده‌اند و از یکدیگر حمایت عملی می‌کنند. وی با بیان لزوم مقابله و ایستادگی غرب در قبال این ائتلاف اقتدارگریان، تصریح کرد چین قطعات کلیدی در اختیار صنعت نظامی روسیه قرار می‌دهد. وی مدعی شد روسیه نیز در قبال دریافت تجهیزات نظامی و مهمات، به ایران و کره شمالی فناوری عرضه می‌کند. استولتنبرگ در ادامه گفت که ناتو باید با کشورهای دیگر فراتر از منطقه جغرافیایی خود همچون ژاپن و کره جنوبی برای ایستادگی مقابل این ائتلاف قدرتمند از قدرت‌های اقتدارگرا همکاری کند. وی همچنین از کشورهای عضو ناتو خواست از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کنند و تصریح کرد باید سال‌ها از اوکراین حمایت کنیم.
سرنگونی پهپاد پهن پیکر ارتش اسرائیل توسط حزب‌الله
رزمندگان حزب الله لبنان یک فروند پهپاد پهن پیکر پیشرفته «هرمس ۹۰۰» متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی را در آسمان جنوب لبنان ساقط کردند.ارتش رژیم صهیونیستی با تائید سرنگونی این پهپاد پیشرفته، از آغاز تحقیقات در خصوص سرنگونی آن خبر داد. قیمت هر پهپاد «هرمس ۹۰۰» با توجه به امکاناتش بین ۱۸تا ۳۰ میلیون دلار است. این پهپاد امکان حمل محموله های مختلفی را دارد و دارای ماموریت های متعدد است. پهپاد «هرمس ۹۰۰» دومین پهپاد بزرگ شناسایی ارتش رژیم صهیونیستی شناخته می شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

همه چیز در قم باید از دید فرهنگی و زیارتی دیده شود
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار آقامیری استاندار قم مسأله مسکن را از مهم ترین دغدغه های مردم دانست و گفت: عده ای از مردم از نظر مسکن گرفتارند و دادشان درآمده است. البته یکی از عوامل افزایش قیمت اجاره مسکن، بی انصافی بعضی از مالکان است و باید کاری کرد که مالکان هم دست از زیاده‌روی بردارند و با مردم همکاری کنند. این مرجع تقلید توجه به معشیت مردم را از مسائل بسیار مهم خواند و گفت: قیمت ارزاق باید در قم متعادل باشد. البته این به تنهایی کار شما نیست ولی می توانید به سهم خودتان در این مسأله مؤثر باشید. وی با اشاره به اینکه قم یک شهر فرهنگی است، افزود: قم در زمان ائمه (علیهم السلام) هم جنبه فرهنگی داشت و قبور اصحاب ائمه در قم نیز بهترین دلیل برای آن است؛ بنابراین همه چیز در قم باید از دید فرهنگی و زیارتی دیده شود.

دیدار دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با مراجع عظام تقلید
پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه‌های علمیه/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در دیدارهایی جداگانه با مراجع عظام تقلید حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جعفر سبحانی و جوادی آملی – دامت برکاتهم – دیدار کرد. رییس جامعه مدرسین در این دیدارهای نوروزی، ضمن بررسی مسائل حوزه و کشور، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه‌های علمیه در سال اخیر ارائه نمود. همچنین آیت الله حسینی بوشهری با حضور در منزل شهیدالقدس مهندس محسن صداقت، ضمن دیدار و گفتگو با خانواده این شهید، شهادت این شهید عزیز را به خانواده اش تبریک و تسلیت گفت.

حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در جمع دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه با اشاره به شکوه و عظمت راهپیمایی روز قدس گفت: جا دارد به عنوان حوزه از حضور شکوهمند، عزت مدار، مردم بصیر ایران اسلامی، همچنین مردان و زنانی که در سراسر دنیا روزجهانی قدس یکپارچه به منظور دفاع از مظلومان غزه و فلسطینان قهرمان در راهپیمایی شرکت کردند، تشکر داشته باشیم. مدیرحوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست، تصریح کرد: حوزه علمیه امروز حوزه‌ای کنشگر و فعال است و این نقش آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست. مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اسناد و راهبردهای حوزوی باید در ستادهای راهبری و کنشگری های برگرفته از بُن مایه های حوزوی تقویت شود و استوارتر و شکوفاتر از گذشته در بحث الگوهای حوزوی در بخش های گوناگون و در مواجهه با سایر نهادها و ارکان حوزوی به صورت برنامه ریزی شده، در لایه‌های متعدد حداقل در ۵۰ طرح نقش آفرینی داشته باشد.

کاخ سفید از عملیات نظامی اسرائیل در غزه ناامید شد
فارس/ هماهنگ کننده ارتباطات راهبری شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که کاخ سفید به طور فزاینده‌ای از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه ناامید شده است. جان کربی درباره افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ غزه گفت: این میزان تلفات نشان دهنده میزان ناامیدی رو به رشدی است که ما از نحوه اجرای این عملیات نظامی داشتیم. وی افزود: بنابراین ما بسیار ناامید شدیم و این یک پیام اصلی بود که رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی اخیر خود به بنیامین نتانیاهو داد مبنی بر اینکه شیوه خود را تغییر دهند.

باید در راستای بهبود وضع عفاف و حجاب اقدام کنیم
مهر/ رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در مورد عفاف و حجاب واقعاً وضع خوبی نداریم، گفت: باید با به کارگیری قوانین فعلی در راستای بهبود وضعیت عفاف و حجاب اقدام کنیم.حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، در نشست‌ با جمعی از مدیران مسؤول رسانه‌های کشور تصریح کرد: قطعاً به قوه قضائیه نقد وارد است و ما در این زمینه تعارف نداریم؛ ما ادعا نداریم که در تراز نظام در همه بخش‌ها ارتقاء پیدا کرده‌ایم، لذا خود را محتاج نقد و رفع نواقص می‌دانیم. رئیس عدلیه گفت: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه همواره بوده و هست و خواهد بود؛ مهم آن است که علی‌رغم این اختلاف نظرات و اختلاف سلیقه‌ها بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و این اختلافات سبب سوء استفاده دشمنان نشود.

افشاگری هاآرتص درباره هدف ارتش اشغالگر از عقب‌نشینی از جنوب نوار غزه
ایسنا/ روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از افسران ارشد ارتش اشغالگر نوشت که عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا. افسران همچنین افزودند که این درک وجود دارد که تعداد زیادی نیرو در غزه بی‌فایده است و بدون پیشروی در مواضع جدید رزمی، این امر برای جان سربازان خطرناک خواهد بود. این در حالی است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، هر روز از کشته و زخمی شدن سربازان صهیونیست و انهدام خودروهای نظامی آنها خبر می‌دهند و کلیپ‌های ویدئویی از برخی عملیات خود را پخش می‌کنند.

خسارت ۵۶ میلیارد دلاری تل آویو از جنگ غزه
مهر/ گزارش‌ها از خسارت ۵۶ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه جنگ علیه غزه حکایت دارد.
گزارش ها حاکی است اقتصاد رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه جنگ علیه غزه، متحمل خسارت هنگفتی شده که ۵۶ میلیارد دلار برآورد شده و در کنار آن این رژیم شاهد کسری شدید بودجه و افزایش بی‌سابقه بدهی‌های عمومی است. از طرف دیگر، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی یک نظرسنجی برگزار کرده که بر اساس آن ۶۸ درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند نتانیاهو جنگ علیه غزه را به درستی مدیریت نمی‌کند. شبکه۱۲ تلویزیون این رژیم نیز نظرسنجی انجام داده که بر پایه آن، ۵۰ درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند باید انتخابات زودهنگام برگزار شود و کابینه نتانیاهو به پایان برسد.

ایران در موضوع پزشکی و رادیو دارو در رده سوم دنیا
ایسنا/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ۱۴۰۰ گفتیم تلاش می‌کنیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم و توسعه و پیشرفت هسته‌ای را در همه زمینه‌ها شتاب بدهیم و تاثیر آن را در زندگی مردم و اقتدارمان نشان دهیم. اسلامی افزود: در سال گذشته در راستای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و شتاب دادن تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای اقدامات قابل توجه داشتیم و به طور مشخص حجم فعالیت‌ها در پرتودهی دو و نیم برابر سال ۱۴۰۱ بود و این برای ما بسیار مهم بود چون پرتودهی در سلامت و امنیت غذایی و زیست محیطی تاثیر دارد. وی افزود:همچنین یکی از مواردی که در سال گذشته شاهد بودیم اقدام موثر در حوزه‌های هسته‌ای کلیه صنایع کشور بود که به خاطر تحریم‌ها حتی تعمیرات این اقلام را هم انجام نمی‌دادند و سازمان با ساخت تجهیزات تمام ایرانی این دغدغه را حل کرده است. وی ادامه داد: در پزشکی و رادیودارو پانزده دستاورد جدید را ثبت کردیم که می‌توان ادعا کرد سازمان در رده سوم دنیا در این بخش حرکت می‌کند. رادیوداروهای ما از جنس درمانی است که تومورهای سرطانی از جمله پروستات را بهبود می‌بخشد.

نظامیان آمریکایی همچنان در خطرند
ایرنا/ در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه، مایک ترنر، نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا ادعا کرد که خطر همچنان نظامیان آمریکایی مستقر در خاورمیانه را تهدید می‌کند. وی مدعی شد: نیروهای نیابتی ایران کماکان به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه حمله می کنند و دولت بایدن نیز به کندی به این حملات واکنش نشان می دهد.وی همچنین ادعا کرد: “آمریکا نیرو و تجهیزات بیشتری را به منطقه انتقال داده تا ایران را از درگیری مستقیم با اسرائیل باز دارد، هر چند که نیروی نیابتی آن (ایران) حماس است که مستقیم درگیر است. “ترنر افزود: کنسولگری ایران در سوریه یک هدف مشروع برای اسرائیل بوده زیرا ایران منشأ تمام وقایع جاری است. وی اذعان کرد در حالیکه واشنگتن سعی در دور نگه داشتن ایران از جنگ در غزه دارد، حمله اسرائیل به کنسولگری دمشق کار عاقلانه‌ای نبود و وعده مقابله به مثل ایران مسلماً تنش را در کل منطقه تشدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *