آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد:

لزوم خودکفایی در تولیدات کشاورزی /  نباید با تکیه بر واردات، امنیت غذایی مردم مورد تهدید واقع شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر در حوزه تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم، دیگر تحریم‌ها به ما در این حوزه آسیب نخواهند رساند؛ البته ممکن است گاهی نیاز به واردات داشته باشیم، اما  نباید با تکیه بر واردات، امنیت غذایی مردم مورد تهدید واقع شود.
دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار نوروزی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، وزارت جهاد کشاورزی را از  وزارت خانه‌های کلیدی کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از رضایتمندی یا عدم رضایت مردم، به عملکرد این وزارتخانه بازمیگردد.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان قم ابراز داشت: شرایط اقلیمی قم، شرایط کم آبی است؛ لذا باید در سیاستگذاری‌ها تلاش شود تا با حداقل  مصرف آب و کنارگذاشتن شیوه‌های سنتی آبیاری، حداکثر بهره برداری ممکن اتفاق بیافتد.

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم خودکفایی کشور در تولیدات کشاورزی خاطر نشان کرد: اگر در حوزه تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم، دیگر تحریم‌ها به ما در این حوزه آسیب نخواهند رساند؛ البته ممکن است گاهی نیاز به واردات داشته باشیم، اما  نباید با تکیه بر واردات، امنیت غذایی مردم مورد تهدید واقع شود.

لزوم توجه به سلامت غذایی محصولات کشاورزی

وی توجه به حفظ سلامت غذایی محصولات کشاورزی را ضروری عنوان کرد و بیان داشت: عدم توجه به سلامت غذایی محصولات کشاورزی و استفاده بی رویه از سموم، علاوه بر اینکه سلامت مردم را تهدید می‌کند، اعتبار کشور را نیز هنگام برگشت خوردن محصولات صادراتی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری  افزود: یکی از عوامل  سرطان و بیماری، استفاده بی‌رویه و نادرست از سموم کشاورزی است؛ بنابراین باید یکی از نظارت‌های جدی شما، علاوه بر جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، بحث سلامت غذایی این محصولات باشد.

دولت باید اقتدار خود را در مبارزه با گران فروشی نشان دهد

وی با اشاره به مسئله گرانی و گران فروشی تصریح کرد: دولت باید اقتدار خود را در این مسئله نشان دهد و با نظارت دقیق، برخورد به موقع و اعلام  عمومی اقدامات انجام شده، نسبت به پای کار بودن مسئولین، در جامعه یک اعتماد سازی ایجاد کند.

لزوم برنامه ریزی و فراهم کردن تمهیدات لازم برای تخلیه به موقع محصولات وارداتی نیز از دیگر مسائلی بود که دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در این دیدار بر آن تأکید کرد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر محمدرضا حاجی‌رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گزارشی از وضعیت استان در حوزه امنیت غذایی و اقدامات انجام شده در این عرصه ارائه کرد و گفت: سعی کردیم بر اساس واقعیت‌ها تصمیم گیری کنیم.

وی  بزرگترین تهدید موجود در  حوزه امنیت غذایی را مسئله تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی عنوان کرد.

دکتر حاجی رضا خاطر نشان کرد: ۶ درصد از ارزش افزوده تولیدات استان مربوط به بخش کشاورزی است و ۴ و نیم درصد از اشتغال استان نیز مربوط به این بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *