خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۱۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
غافلگیری‌های یمن برای دشمنان ادامه دارد
محمد‌علی الحوثی، عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور همچنان غافلگیری‌های بسیاری برای دشمن دارند.وی به شبکه المسیره گفت که اشغال بخشی از خاک یمن توسط دشمن مانع حمایت یمنی‌ها از فلسطین نشده است. الحوثی در ادامه اضافه کرد که یمن چه از سواحل دریای سرخ و چه از خارج آن می‌تواند اهداف خود در دفاع از خاکش و همچنین حمایت از فلسطین را محقق کند. این عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن در ادامه گفت: همچنان غافلگیری‌های نظامی بسیاری داریم و عملیات‌های نظامی‌ دیگری نیز وجود دارد که ما در چارچوب یک راهبرد رسانه‌ای مشخص آن را مخفی نگه می‌داریم. او همچنین اشاره کرد که یمن با توسعه عملیات نیروهای مسلح خود توانسته تبلیغات منفی آمریکا درباره ظرفیت نظامی‌اش را از بین ببرد.
نگرانی آمریکا از پیامدهای بین‌المللی حمله به رفح
پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی از شکاف عمیق میان اسرائیل و آمریکا درباره طرح ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح در یک نشست مجازی میان مقامات ارشد دوطرف خبر داد. آکسیوس نوشت: نشست مجازی ۲.۵ساعته اوایل هفته جاری میلادی پس از آن برگزار شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سفر هیات امنیتی این رژیم به واشنگتن را به علت رای ممتنع واشنگتن به قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت لغو کرد. آکسیوس در گزارش خود افزود: مقامات آمریکایی در این نشست به مقامات اسرائیلی گفتند شما تنها کسانی در جهان هستید که معتقدید غزه در آستانه قحطی قرار ندارد. براساس این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه از طرف دولت آمریکا و ران درمر، وزیر امور استراتژیک و فرد مورد اعتماد نتانیاهو و تسابی هنگبی، مشاور امنیت ملی تل‌آویو ازطرف اسرائیل دراین نشست ازراه دور شرکت داشتند. دو منبع نزدیک به این دیدار گفتند که این نشست سازنده بود و به‌رغم اختلافات، هردو طرف باهدف دستیابی به تفاهم و نه صرفا صحبت کردن با یکدیگر، گفت‌وگوی جدی داشتند.

 همشهری
کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم
«خوزه مانوئلآلبارس» وزیر خارجه اسپانیا در سخنانی اعلام کرده است که اسپانیا دولت فلسطین را به‌ عنوان کشوری مستقل به رسمیت خواهد شناخت واین کشور جایگاهی در سازمان ملل خواهد داشت.
ترس رئیس شاباک از ادامه اعتراضات داخلی
رئیس شاباک گفته است که تظاهرات‌‌های داخلی اخیر در تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیل ممکن است در ادامه به سمت خطرناکی پیش برود. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل ازرئیس سازمان اطلاعات داخلی این رژیم موسوم به شاباک اعلام کرد تظاهرات‌های شبانه اسرائیلی‌ها در قدس اشغالی بسیار نگران‌کننده بوده است.

 کیهان
کار برای رفاه مردم و پیشرفت کشور کار برای خداست
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار سران قوا، جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی:
گرانی‌ها، بی‌ثباتی بازار، تنزل ارزش پول ملی و فاصله طبقاتی از جمله واقعیت تلخ اقتصادی است.
مردم انتظار دارند کارها و تلاش‌های مسئولان در زندگی آنها اثر ملموس داشته باشد که باید در جهت برآوردن این انتظار به‌حق، حرکت و تلاش کرد.
تهدیدات، تحریم‌ها و کارشکنی‌های مستمر در دستیابی ایران به امکانات لازم، مهم‌ترین موانع خارجی است که البته می‌توان این موانع را کم و کم‌اثر کرد؛ ضمن اینکه تحریم‌ها به‌گفته کارآفرینان برجسته، می‌تواند فرصت‌آفرین هم باشد.
کم‌کاری، بی‌دقتی، کم‌انگیزگی، تلاش برای به‌دست ‌آوردن محبوبیت و به‌ فکر مناصب بالاتر بودن از جمله موانع درونی است که استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و فرصت‌های گسترده کشور را دچار وقفه و خلل می‌کند.
درخصوص ملاحظات جانبی، دخالت بیگانگان در قضیه حجاب از طریق انواع رسانه‌ها واضح بود البته عده‌ای هم در داخل به آنها کمک کردند اما اصل هدایت و طراحی برای مخالفت با حجاب از بیرون کشور انجام شد که بانوان عاقل و فهمیده ما باید به این واقعیت توجه کنند.
مسئله حجاب که اکنون تبدیل به یک چالش تحمیلی شده است، پیش از این وجود نداشت و افرادی با برنامه‌ریزی و نقشه کشیدن، آن را به مسئله‌ای تحمیلی تبدیل کردند.
به میدان آوردن توان مالی، فکری و ابتکارات مردم منافع زیادی برای کشور دارد.
مردم و دولت هر یک وظایفی دارند که باید با تفکیک قائل شدن بین این وظایف ستادی و عملی، دولت در مسائل ستادی همچون آمایش سرزمین و نظارت و جلوگیری از تخلفات به وظایف خود عمل کند و مردم هم جنبه‌های عملی کار را برعهده بگیرند.
روز قدس امسال ان‌شاءالله با درخشش ملت ایران و حضور ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه، به یک خروش بین‌المللی علیه رژیم غاصب تبدیل خواهد شد.
شکست صهیونیست‌ها قطعاً ادامه خواهد یافت و تلاش‌های مذبوحانه آنها مانند این کاری که در سوریه مرتکب شدند و البته سیلی آنها را هم خواهند خورد، مشکلات آنها را علاج نمی‌کند.
محاسبات منطقه‌ای و وضعیت جبهه مقاومت و جبهه مقابل آن بعد از طوفان الاقصی تغییر کرده و در آینده بیش از این نیز دگرگون خواهد شد و دشمنان «اسلام و مقاومت و جمهوری اسلامی ایران» ضمن ناگزیر بودن از تن دادن به این تغییرات باید بدانند که نمی‌توانند در این منطقه در جامعه اسلامی حکمروایی کنند.
تأکید امیرعبداللهیان بر واکنش صریح شورای امنیت به حمله تروریستی اسرائیل
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.در این گفت‌وگوی تلفنی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز تسلیت درخصوص حملات رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان، افزود؛ سازمان ملل متحد نیز در همین رابطه بیانیه‌ای را صادر کرد و ما هرگونه حمله به افراد و اماکن دیپلماتیک را محکوم می‌کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از محکومیت و ابراز همدردی دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق قدردانی کرد و افزود: جنایات اخیر رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت هفت مستشار نظامی رسمی جمهوری اسلامی و شش شهروند بی‌گناه سوری و مجروح شدن برخی از آنان شد، نقض صریح کنوانسیون‌های بین‌المللی در مصونیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک است. امیر عبداللهیان تاکید کرد: انتظار ما این است که این اقدام تروریستی رژیم اسرائیل از سوی سازمان ملل متحد به شدت محکوم شود.

 ایران 
منطقه به شرایط پیش از طوفان‌الاقصی باز نخواهد گشت
عصر دیروز مراسم «منبر قدس» با شعار «طوفان الاحرار» و با سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان و رهبران محور مقاومت به طور همزمان در تهران، دمشق، صنعا، بیروت و بغداد برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در این مراسم که به طور همزمان از شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای پخش شد عملیات طوفان‌الاقصی را واکنشی به یک دوره طولانی از ویرانگری، ستم و توحش و پیامی به بی‏تفاوتی و سکوت مجامع و محافل حقوق بشری در برابر جنایات پی در پی رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مسجدالاقصی دانست و گفت: طوفان‌الاقصی نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با اشغالگری است و روند نبرد فلسطین به پیش و پس از آن تقسیم شده؛ جهان و منطقه به شرایط پیش از این عملیات باز نخواهد گشت و ارتکاب دیوانه‌وار جنایات جنگی و قتل‌عام زنان و کودکان از سوی صهیونیست‌ها، نخواهد توانست بر شکست‌های غیر قابل ترمیم آنان سرپوش بگذارد.
حملات حزب‌الله به مناطق شمالی اراضی اشغالی
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کردپایگاه نظامی «الراهب» و تجمع نظامیان دشمن در اطراف آن را با سلاح موشکی مناسب هدف قرار داده است. حزب‌الله در بیانیه دیگری از هدف قرار دادن یک مرکز فرماندهی، پشت پادگان «برانیت» با موشک خبر داد. این نیروها در بیانیه‌های عصر دیروز نیز از هدف قرار دادن خله الورده، رویسات العلم و کفر شوبا خبر دادند. این در حالی است که یگان توپخانه رژیم صهیونیستی نیز صبح دیروز مناطقی در اطراف شهرک «رامیه» در جنوب لبنان را با حمله توپخانه‌ای، هدف بمب‌های فسفری قرار داد. ارتش این رژیم سه‌شنبه‌شب نیز مناطقی را در اطراف شهرک‌های «بلیدا» و «عیناتا» در جنوب لبنان بمباران کرده بود.
بستری شدن بیش از ۶۸۰۰ سرباز صهیونیست
بیانیه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی حاکی از افزوده شدن بیش از ۶۸۰۰ سرباز دیگر به بخش توان‌بخشی پس از جنگ است. به گزارش وب‌سایت عبری زبان «واللا»، ۷۱ درصد از این سربازان که به مداوا نیاز دارند، سربازان ذخیره هستند، ۳۵۱ نفر از آنها سربازان زن هستند، همچنین مشخص شد که ۳۰۳ نفر از سربازان زن و مرد هنوز در بیمارستان‌ها تحت مداوا بوده و وضعیت ۹ درصد از آنها متوسط و ۶ درصد دیگر وخیم گزارش شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را بر لبه پرتگاه قرار داد
دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه روز جهانی قدس امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است، خاطرنشان کرد که نبرد طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را بر لبه پرتگاه قرار داد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در همایش منبر القدس گفت: آنچه در فلسطین و منطقه و جهان درحال رخ دادن است “طوفان آزادگان” است و امیدواریم با گذر زمان هر روز گسترده‌تر و قوی‌تر شود. ما باید برای تجلیل از مقاومت و ثبات مردم غزه بایستیم زیرا آن‌ها با کشتار دسته‌جمعی و گرسنگی مواجه هستند. دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دشمن به قطعنامه‌های شورای امنیت، مطالبات کشورهای جهان و همچنین قوانین هیچ توجهی نمی‌کند. بر اهمیت ثبات و مقاومت و تداوم تلاش‌ها و یقین به اینکه پیروزی در راه است تاکید می‌کنیم و این مساله به غزه و تمام جبهه‌ها مربوط می‌شود. وی ضمن تقدیر از مواضع جبهه‌های لبنان، یمن و عراق که به‌رغم تهدیدها به حمایت‌های خود از مردم فلسطین ادامه می‌دهند گفت: از جمهوری اسلامی ایران به خاطر موضع ثابت و محکم خود در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آن تشکر می‌کنیم. از کشور سوریه نیز به خاطر حمایت از جنبش‌های مقاومت علیرغم تهدیدها تقدیر می‌کنیم.
هجوم خانواده‌های اسرای صهیونیست به داخل ساختمان کنست
خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه همزمان با جلسه کنست در قدس اشغالی تظاهرات کردند. گروهی از معترضان موفق شدند که وارد ساختمان کنست شوند و در داخل آن تظاهرات کنند. در همین راستا، بخش اطلاع‌رسانی کنست اعلام کرد: خانواده‌های اسرا در غزه با ورود به ساختمان کنست اعتراض کردند و جلسه کنست را قطع کردند. درپی این اقدام، درگیری‌هایی میان آنها و نیروهای امنیتی شکل گرفت. طبق این گزارش، افراد وارد شده به کنست با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی فرزندان خود شدند.خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها کابینه رژیم صهیونیستی را مقصر ماندن فرزندان خود در اسارت می‌دانند.

 وطن امروز
رژیم‌صهیونیستی بر اساس قتل و خونریزی شکل گرفته است
رئیس‌جمهور سوریه در تماس با رئیس‌جمهور کشورمان ضمن اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به مقر هیات دیپلماتیک ایران، گفت: این رژیم بر اساس قتل، خونریزی، آواره کردن دیگران و غصب حق آنها شکل گرفته و نسل‌کشی و جنایت‌های مستمر در نوار غزه از ۶ ماه پیش تاکنون، بهترین سند وحشی‌گری این رژیم است. «بشار اسد»، در تماس تلفنی با «سید ابراهیم رئیسی»، همتای ایرانی خود، شهادت شماری از مستشاران نظامی ایران را در حمله وحشیانه رژیم پلید صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق صمیمانه تسلیت گفت. بشار اسد در این تماس تلفنی، از طرف خود و به نیابت از ملت سوریه، با خانواده‌های شهیدان و ملت عزیز ایران در پی این ضایعه بزرگ، عمیقا ابراز همدردی و همبستگی کرد. رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به مقر هیات دیپلماتیک ایران در یک منطقه مملو از غیرنظامیان باعث تعجب نیست، چرا که این رژیم بر اساس قتل، خونریزی، آواره کردن دیگران و غصب حق آنها شکل گرفته و نسل‌کشی و جنایت‌های مستمر در نوار غزه از ۶ ماه پیش تاکنون، بهترین سند وحشی‌گری این رژیم است.

 جوان 
انگیزه حضور مردم در روز قدس با جنایات صهیونیست‌ها بیشتر شد
حضور در راهپیمایی روز قدس هم اسلامی و هم انسانی است و اینجا پای حزب، جناح و گروه مطرح نیست و فقط حمایت از مظلوم است. آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری روز جهانی قدس را از ابتکارات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امام (ره) با این ابتکار قدس را از مظلومیت خارج کردند، آن هم در شرایطی که بر آن بودند قدس را از مسئله اسلامی خارج و حداکثر یک مسئله عربی تلقی کنند. وی یادآور شد: امام راحل با اعلام نامگذاری روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، قدس و مظلومیت فلسطین را نه تنها اسلامی بلکه جهانی اعلام کردند و این اعلام هم مبنای قرآنی و هم روایی دارد. عضو فقهای شورای نگهبان گفت: روایات اهل بیت (علیهم السلام) میگوید یار مظلوم و دشمن ظالم باشید و بی تردید راهپیمایی روز جهانی قدس حرکتی مقدس، قرآنی و حدیثی است. آیت الله خاتمی به جنایات شش ماه اخیر اشغالگران و غاصبان قدس اشاره کرد و گفت: این جنایات اخیر انگیزه را برای حضور در راهپیمایی روز قدس بیشتر کرده است.

 خراسان 
عدم حضور مسلمانان در مراسم افطاری بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه شب ناگزیر شد به جای میزبانی ضیافت افطار با رهبران جامعه مسلمان آمریکا در کاخ سفید با برخی از آن‎ها دیدار کند. برخی مهمانان به دلیل نارضایتی از سیاست بایدن در قبال جنگ در نوار غزه، دعوت او را رد کرده بودند. تعداد دعوت‌های رد شده به اندازه‌ای بود که کاخ سفید ناگزیر شد به جای ضیافت افطار، برنامه دیدار با بایدن را تدارک ببیند.

 مردم سالاری
باید حمله‌ به‌ اماکن‌ دیپلماتیک برای مرتکبان آن هزینه‌مند باشد
دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده‌ی مقام معظم رهبری در قزاقستان دیداری دو جانبه با همتای هندی داشت. آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند در این ملاقات شهادت مستشاران ایرانی را تسلیت گفته و از حمله به‌ محل دیپلماتیک ایران در سوریه ابراز تأسف کرد. وی موافقت کرد که باید حمله‌ به‌ اماکن‌ دیپلماتیک برای مرتکبان آن هزینه‌مند باشد. دو طرف در این ملاقات موضوعات مورد علاقه‌ای مانند همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، به‌ویژه نهایی کردن قرارداد بندر چابهار و مشارکت هند در مسیر ریلی شمال جنوب را بررسی کردند. قرار است‌ به‌زودی هیأتی از هند برای پی‌گیری توافقات دو مقام‌ ایرانی و هندی به‌ تهران سفر کند.
میزان فطریه از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد
قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد.
براساس این گزارش، قیمت گندم برای هر نفر ۶۵.۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰.۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) می‌باشد. همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان، یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان، کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان، کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان، حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم)، کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان، کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان، یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان، قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان، عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان

 قدس 
اعتراض به ریاکاری آمریکا
زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات نمایندگان آمریکا و انگلیس بیان کرد آنان باید سیاست‌های خود را اصلاح کنند. ارشادی در خطابه‌ای تأکید کرد: ایالات متحده مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است. اقدامات وحشیانه و نسل‌کشی در غزه بدون رضایت صریح و حمایت همه‌جانبه سیاسی، مالی و نظامی و همچنین مشارکت آمریکا امکان‌پذیر نبود. باعث تعجب است ایالات متحده در مورد حمایت از غیرنظامیان در غزه صحبت می‌کند، در عین حال بیش از ۶ ماه است که شورای امنیت را از اقدام فوری و مناسب برای پایان جنگ در غزه متوقف کرده است.
تثبیت نرخ رشد نقدینگی زیر ۲۵ درصد
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیئت دولت گزارشی از کنترل بسیار مطلوب رشد نقدینگی در دولت ارائه کرد و گفت: همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد پول ۲/۶۵ درصد بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۸/۱۷ درصد رسید که کاهش شدید رشد پول در کشور ناشی از کنترل انتظارات تورمی را نشان می‌دهد.

 اعتماد 
تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی به کنسولگری ایران در روز جهانی قدس انجام می‌شود
رمضان شریف دیروز در نشست خبری و در آستانه روز جهانی قدس بیان داشت: در مراسم امسال پیکر مطهر شهدای عزیزمان که در کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسیدند در تهران تشییع می‌شوند و سپس به زادگاه خودشان برای خاکسپاری فرستاده خواهد شد. رییس ستاد انتفاضه و قدس افزود: روز شنبه مراسم تشییع جنازه شهید زاهدی را در اصفهان خواهیم داشت. وی گفت: مراسم تشییع شهدای عزیز از میدان فردوسی به سمت دانشگاه تهران انجام خواهد شد و این مراسم ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود. رمضان‌شریف با بیان اینکه امسال در بیش از ۲ هزار نقطه در کشور راهپیمایی روز قدس برگزار می‌شود، اظهار داشت: سخنران اصلی مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران سردار سلامی، فرمانده کل سپاه خواهد بود.

 اطلاعات
در مقابل فشارهای آمریکا دست‌بسته نخواهیم بود
رئیس جمهوری چین در سخنانی اعلام کرد: اگر واشنگتن بر سرکوب پیشرفت تکنولوژی در چین پافشاری کند، پکن دست‌بسته نخواهد ماند.
«شی جین پینگ» گفت: اگرچه نشانه‌های ثبات در روابط واشنگتن و پکن آشکار شده، اما عوامل موثر منفی در روابط دوطرف نیز رو به فزونی نهاده است.رئیس جمهوری چین تاکید کرد: دوکشور باید به یکدیگر احترام بگذارند، همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند و همکاری سودآور برای دوطرف را محقق کنند.وی افزود: مساله تایوان خط قرمز نخستی است که در روابط میان چین و آمریکا نمی‌توان از آن عبور کرد و دو طرف باید گفت‌وگوها را بر اساس احترام متقابل و مدیریت حکیمانه اختلافات تقویت کنند.رئیس جمهوری چین ادامه داد: امیدواریم طرف آمریکایی بیانیه مثبت بایدن در خصوص عدم حمایت از جدایی تایوان را در عمل پیاده کند.شی جین پینگ همچنین بر تداوم حفظ تماس‌ها میان دوکشور تاکید کرد.

 شهروند
محکوم کردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران توسط اتحادیه اروپا
دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای حمله رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک ایران در دمشق و همچنین تلفات گزارش شده را محکوم می کند. در این وضعیت بسیار پرتنش منطقه‌ای، لازم است حداکثر خویشتن داری نشان داده شود. زیرا تشدید تنش در منطقه به نفع کسی نیست. در پایان این بیانیه نیز آمده است: اصل مصون ماندن اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد و در هر شرایطی مطابق با قوانین بین المللی رعایت شود.
تا هفته‌های آتی سوختگیری فقط با کارت شخصی ممکن است
وزیر نفت گفت: ما طی هفته‌های آتی به همکارانمان گفتیم که اطلاع رسانی کنند تا پس از آن دیگر عملیات سوخت گیری با کارت‌های شخصی صورت گیرد که البته این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. در حوزه مصرف بنزین نزدیک به ۷ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد مصرف داشتیم، اما با تلاش همکاران ما مردم دچار مشکل نشدند و بنزین مصرفی را در تمامی مبادی داشتیم. در قانون بودجه ۱۴۰۳ ،قانونگذار وزارت نفت را مکلف کرده است که باید ۹۵درصد عملیات سوخت گیری توسط کارت سوخت شخصی انجام شود.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت روز جهانی قدس
اختصاصی/ جامعه مدرسین با صدور بیانیه ای به مناسبت روز جهانی قدس، تصریح کرد: «کسانی که در برخی کشورهای به اصطلاح اسلامی دست در دست استکبار و رژیم غاصب صهیونیستی دارند بدانند؛ امروز قدس و غزه معیاری برای سنجش ادعای مسلمانیشان است و سکوت در مقابل جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی آنان را همراه با خونخواران اسرائیلی به سقوط خواهد کشاند.» جامعه مدرسین در ادامه افزود: آنچه امروز در غزه و سرزمین‌های اشغالی رقم می‌خورد بزرگ‌ترین و فجیع‌ترین نسل کشی و نقض حقوق بشر است. مقاومت اسلامی مردم غزه امروز وجدان‌های بشری را بیدار کرده است و غرب را به رسوایی و ننگ کشانده است. مدعیانی که شعار آزادی، حقوق بشر و دموکراسی را سر می‌دهند، اگر اعتقادی به این مفاهیم دارند باید سران جانی و مجرم رژیم صهیونیستی را پای میز محاکمه و مجازات بکشند. راهپیمایی‌های جهانی در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه، روح امید را در مردم فلسطین زنده نگاه خواهد داشت و بر انگیزه و روحیه عزت خواهی آنان خواهد افزود. در روز قدس امسال نیز مردم فهیم ما که پرچمداران مقاومت و مبارزه با ظلم هستند، همراه با آزادیخواهان جهان فریادهای خشم خود را نثار ستمگران و حامیانشان خواهند کرد و مرهمی بر دل پر رنج مردم فلسطین خواهند گذاشت. در پایان این بیانیه آمده است: امروز مسجد الاقصی و قدس شریف بیش از گذشته به آزادی و رهایی از چنگال مستکبران نزدیک شده است و روز قدس امسال با امداد الهی آخرین ضربات را بر پیکره ظالمان وارد خواهد کرد.

روز قدس نشان‌دهنده اراده‌ ملت‌ها برای زوال رژیم‌ صهیونیستی است
ایسنا/ آیت الله کعبی عنوان کرد: حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه نشانه تلاش صهیونیست‌ها برای خروج از وضعیت پیچیده و باتلاق غزه است، و از سوی دیگر نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی و ملت ایران در مرکز مبارزه شجاعانه با این رژیم غاصب قرار دارد. وی ادامه داد: جنایت رژیم غاصب صهیونیستی نشان داد ملت ایران در راه آزادی قدس فلسطین علاوه بر پشتیبانی همه جانبه از مقاومت اسلامی در فلسطین، قهرمانانی بزرگ نظیر سرداران سرافزار زاهدی و حاجی رحیمی و یاران ایشان که پیروان راه شهید حاج قاسم سلیمانی هستند را تقدیم می‌کند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در پاسخ به جنایات دشمنان دچار تردید نشده است و انتقام قاطع، عملی و غیر انفعالی و با برتری خواهد بود، افزود: مقاومت اسلامی تا ریشه کن شدن رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت. عضو جامعه مدرسین بیان کرد: حضور گسترده مردم در روز قدس، نشان‌دهنده اراده ملت‌ها برای پایان دادن به حکومت رژیم ظالم و جنایتکار صهیونیستی است.

جمهوری اسلامی قصد گسترش جنگ را ندارد اما جنایات اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند
ایسنا/ آیت‌الله غروی، عنوان کرد: حمله ددمنشانه اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، نقض آشکار حقوق بشر است، چرا که کنسولگری جزئی از کشور است و اگر حمله‌ای به اسرائیل صورت گیرد، باید بداند که خود او شروع کننده تجاوز بوده است. عضو جامعه مدرسین گفت: محور مقاومت و جمهوری اسلامی بنا بر گسترش جنگ ندارد و همینطور قصد ندارد که جنایات اسرائیل را بی‌پاسخ بگذارد. نظام جمهوری اسلامی نسبت به این قضیه بی‌تفاوت نخواهد بود. وی افزود: امروزه به دنیا ثابت شده است که اسرائیل، هیچ محدودیتی برای جنایاتش ندارد و از طرف دیگر، این کشور حمایت همه جانبه آمریکا را دارد. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در طوفان‌الاقصی به اهداف ددمنشانه خود دست نیافت و سیاهی برایش رقم خورد و در تاریخ ثبت شد و این چنین نیست که با جنایت اسرائیل مسئله مقاومت و فلسطین تمام شود، بلکه زمینه‌ای برای حیات تازه محور مقاومت پیدا می‌شود.

جدیدترین جزئیات از مقابله با تروریست‌ها در راسک و چابهار
فارس/ معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در ارتباط با آخرین جزئیات از وضعیت مقابله با تروریست‌های جیش الظلم در شهرستان‌های راسک و چابهار اظهار کرد: شب گذشته گروهک تروریستی _ صهیونیستی جیش‌الظلم به مقر سپاه پاسداران در شهرستان راسک و به مقرهای سپاه پاسداران و دریابانی مرزبانی فرماندهی انتظامی در چابهار حمله کرد. وی ادامه داد: هدف آن‌ها این بود که با تصرف تمامی این مکان‌ها همه عزیزان حافظان امنیت مستقر در این مراکز را به شهادت برسانند.معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: با لطف خدا این تروریست‌ها در راسک با شکست ۱۰۰ درصدی مواجه شدند و در محاصره کامل هستند و هیچ راهی غیر از تسلیم یا کشته شدن ندارند که به معنای پایان اقدام تروریست‌هاست. میراحمدی افزود: در چابهار نیز، به مقر سپاه پاسداران حمله کردند که با مقاومت و رشادت عزیزان سپاه پاسداران مواجه و پس از این شکست به یکی از ساختمان‌های مسکونی نفوذ کردند و تعدادی را در آنجا گروگان گرفتند. میراحمدی ادامه داد: عزیزان ما در سپاه پاسداران در ابتدا گروگان‌ها را آزاد کردند و سپس، ۵ نفر از تروریست‌ها دستگیر و ۵ نفر دیگر از تروریست‌ها کشته شدند. وی گفت: در مقر دریابانی نیز با همت عزیزان ما در این مقر سه نفر از تروریست‌ها کشته شدند و عملیات تروریست‌ها در این مقر نیز با شکست روبرو شد. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: اکنون در چابهار تعدادی از آن‌ها وارد یک ساختمان شده‌اند که نیروهای حافظ امنیت از جمله سپاه پاسداران و فراجا مشغول خارج کردن گروگان‌های تروریست‌ها هستند که پس از این اقدام، عملیات اصلی آغاز خواهد شد و تروریست‌ها مجبور به تسلیم و یا کشته شدن هستند. وی ادامه داد: بنابراین؛ تا کنون بیش از ۵ نفر از عزیزان سپاه پاسداران و فراجا شهید و ۱۰ نفر مجروح شده‌اند. میراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع در شهرهای راسک و چابهار عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم اسرائیل
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق بامداد امروز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در غزه، یکی از پایگاه‌های هوایی رژیم اسرائیل را هدف قرار داده است.بر اساس بیانیه مقاومت عراق، پایگاه هوایی «رامات دیوید» که یکی از سه پایگاه‌ هوایی مهم تل‌آویو است، با پهپاد هدف قرار گرفته است. این پایگاه در شمال فلسطین اشغالی است. مقاومت عراق بر تداوم حمله به مراکز دشمن صهیونیستی در راستای تکمیل مرحله دوم از عملیات خود علیه اشغالگران صهیونیست تأکید کرده است.

همه‌چیز دراسرائیل در حال فروپاشی است
مهر/ رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رئیس احزاب مخالف کابینه فعلی این رژیم گزارش داد که «همه چیز در اطراف و داخل اسرائیل در حال فروپاشی است». لاپید طی سخنانی افزود: باید به این کابینه ویرانگر به ریاست نتانیاهو پایان داد و همه گزینه‌های پیش روی اسرائیل بد هستند.

به ایران پیام دادیم به پایگاه‌های ما حمله نکند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به تهران پیام داده است که در حمله به کنسولگری این کشور (ایران) در دمشق سوریه، «هیچ نقشی» نداشته و ایران نباید «از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکایی استفاده کند.» «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او پرسید، فکر می‌کنید ایران چگونه به پیام آمریکا در خصوص حمله به تاسیسات خود در دمشق پاسخ داده است، زیرا مقامات ایرانی همچنان تهدید به اقدام تلافی جویانه می‌کنند؟ میلر پاسخ داد: «من قصد ندارم در مورد نحوه دریافت آن صحبت کنم. ایرانی‌ها می‌توانند خودشان صحبت کنند. من فقط می‌توانم بگویم ما بسیار صریح به ایرانی‌ها اعلام کردیم که هیچ نقشی در این حمله نداشتیم، قبل از وقوع، از آن خبر نداشتیم و هشدار دادیم ایران نباید از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکایی استفاده کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *