خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مسئولیت شرارت‌های رژیم صهیونیستی مستقیما برعهده واشنگتن است
شمخانی، مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشور در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، نوشت: «رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی آمریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد اسرائیل برای دست زدن به این اقدام، تأثیری در مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد.»
حمله رژیم اسرائیل به «کاروان آشپزخانه مرکزی جهانی» محکوم است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در فضای مجازی ایکس نوشت: حمله هدفمند ارتش تروریست صهیونیستی به کاروان کمک‌رسانی سازمان مردم نهاد «آشپزخانه مرکزی جهانی» که مسئولیت توزیع کمک‌های غذایی در نوار غزه را بر عهده دارد، شایسته محکومیت جهانی است.
وی ضمن تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های هفت قربانی این جنایت هولناک که دارای ملیت‌های مختلف هستند، افزود: این جنایت بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان بر برنامه هدفمند خود برای تحمیل گرسنگی، ایجاد قحطی و کشتار سازمان یافته و هدفمند غیرنظامیان بی‌دفاع و هدف قرار دادن عمدی تیم‌های امدادی بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه و مردم نهاد پافشاری می‌کند.
افزایش ۵۰ درصدی دشمنی علیه مسلمانان آمریکا
داده‌های یک گروه حقوق بشری نشان داد که تبعیض و حملات علیه مسلمانان و فلسطینی‌ها در آمریکا در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده که ناشی از افزایش اسلام‌هراسی و تعصبات افراطی است. این در حالی است که جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه بیداد می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، تعداد کل شکایات در سال ۲۰۲۳ به ۸۰۶۱ مورد رسید که نسبت به سال قبل ۵۶ درصد افزایش داشت. این بالاترین رقم از زمانی است که شورای روابط آمریکایی ــ اسلامی، موسوم به CAIR که نزدیک به ۳۰ سال پیش کار خود را آغاز کرد، ثبت کرده است. این سازمان در ادامه گفت که حدود ۳۶۰۰ مورد از این حوادث از اکتبر تا دسامبر رخ داده است.
در این گزارش آمده است: نیروی محرکه اصلی این موج تشدید اسلام‌هراسی، تشدید خشونت در اسرائیل و فلسطین در اکتبر ۲۰۲۳ بود. این شورا گفت که بیشترین شکایات در سال ۲۰۲۳ در مقوله‌های مهاجرت، پناهندگی، تبعیض شغلی، جرائم ناشی از نفرت و تبعیض در آموزش بوده است. این سازمان در ادامه افزود که این اعداد را با بررسی داده‌ها و ویدئو‌های عمومی و همچنین گزارش‌هایی از تماس‌های عمومی، ایمیل‌ها و یک سیستم شکایت آنلاین جمع‌آوری کرده است.

 همشهری
محموله جدید بمب‌های آمریکایی در راه اسرائیل
با وجود اظهارات آشکار واشنگتن در مورد تعداد شهدای فلسطینی در نتیجه تجاوزات اشغالگران، مقام‌های آمریکایی می‌گویند: کاخ سفید مجموعه جدیدی از بمب‌های مرگبار را به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستد. این بسته تسلیحاتی شامل بیش از ۱۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و حدود ۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی است.
حملات حزب‌الله به پایگاه المالکیه رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان پایگاه صهیونیستی المالکیه را هدف حملات موشکی و راکتی قرار داد. حزب‌الله لبنان در چند‌ ماه گذشته درپی جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نسل‌کشی فلسطینیان در این منطقه، مواضع نظامی این رژیم را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است؛ موضوعی که سبب هراس صهیونیست‌های شهرک‌نشین در این مناطق شده است. تاکنون ده‌ها هزار صهیونیست از ترس حملات مقاومت از شهرک‌های نزدیک مرزهای لبنان خارج شده‌اند.
حماس حمله اسرائیل به کارکنان سازمان امدادی را محکوم کرد
جنبش حماس حمله رژیم صهیونیستی به ‌خودروی کارکنان سازمان بین‌المللی «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه را که در زمینه توزیع کمک‌های غذایی در غزه فعالیت می‌کند، محکوم کرد. در بیانیه حماس آمده: این جنایت بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم اشغالگر همچنان بر سیاست کشتار همه‌جانبه خود علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و تیم‌های امدادی بین‌المللی و سازمان‌های بشردوستانه پافشاری می‌کند.
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی اسرائیل
مقاومت اسلامی عراق یک پایگاه هوایی صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. این گروه دیروز (سه‌شنبه) با اشاره به اینکه عملیات با پهپاد انجام شده اعلام کرده پایگاه هوایی «تل نوف» اسرائیل در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت عراق با تأکید بر اینکه این عملیات در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به کشتارهای صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی صورت می‌گیرد گفته در تکمیل مرحله دوم عملیات مقاومت در برابر اشغالگری، به نابودی مواضع دشمن ادامه می‌دهد.
اذعان وزیر جنگ اسرائیل به ناتوانی در سیطره بر غزه
یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با اذعان به ناتوانی این رژیم در سیطره بر نوار غزه گفته کنترل غزه از نظر اولویت‌های امنیتی امری غیرممکن است. گالانت پیش‌تر نیز با اذعان به شرایط بسیار دشوار نیروهای نظامی اسرائیلی در نوار غزه گفته بود: «ما هرگز چنین جنگی را ندیده بودیم و ۷۵ سال است که در چنین وضعیتی قرار نگرفته‌ایم. هزینه‌هایی که از نظر تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها داده‌ایم بسیار زیاد است.»

 کیهان
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی به ‌دست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ الهی. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد‌هادی حاج‌رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیا و صلحا، متنعم به نِعَم الهی‌اند.
سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هر که آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ الهی.
تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره حمله به کنسولگری ایران
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به‌دنبال جنایت جنگی دیگری از رژیم صهیونیستی علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک و به شهادت رساندن سردار سرلشگر پاسدار محمدرضا زاهدی، شورای عالی امنیت ملی ساعت ۲۱ دوشنبه شب در حضور رئیس‌جمهور و رئیس این شورا تشکیل جلسه داد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

 ایران
انجام بدون منت وظایف همه دستگاه‌ها نسبت به ایتام
شامگاه بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان، جمعی از ایتام تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و مدیران این سازمان‌ها، میهمان آیت‌الله رئیسی در نهاد ریاست جمهوری بودند. رئیس‌جمهور در این مراسم که در فضایی صمیمی برگزار شد، پس از اقامه نماز مغرب و عشا‌ء و نیز صرف افطاری در جمع این کودکان و نوجوانان، در سخنان کوتاهی با تأکید بر انجام وظیفه بدون منت همه دستگاه‌های مسئول نسبت به ایتام، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای تبدیل سنت حسنه احسان و نیکوکاری و تکریم ایتام به یک فرهنگ عمومی در جامعه دانست و افزود: مسئولیت اجتماعی نسبت به یتیمان یک وظیفه اخلاقی و انسانی در جامعه اسلامی است که همه افراد می‌بایست به آن پایبند باشند. آیت‌الله رئیسی شناخت امیرالمؤمنین و الگو قراردادن ایشان در زندگی را عامل مؤثری برای مقاومت در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی دانست و به حاضران در این جلسه توصیه کرد که اجازه ندهند سختی‌ها و مشکلات، زندگی آنان را دچار اختلال کند.
رشد ۱۸۶ درصدی مستمری کودکان مددجو در دولت سیزدهم
بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه با لحاظ افزایش مستمری سال ۱۴۰۳، از ابتدای دولت مردمی تا کنون دریافتی کودکان تحت سرپرستی سازمان‌های حمایتی حدود ۱۸۶ درصد رشد داشته است، از رایگان شدن خدمات درمانی و تداوم حمایت‌های تحصیلی تا دانشگاه خبر داد.
جهش اقتصادی جز با اعتماد به بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر اینکه تجارب دنیا و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که پیشرفت و توسعه جز از طریق سازکار مردمی کردن اقتصاد میسر نیست، تصریح کرد: اداره کشور متناسب با این ظرفیت‌ها نبوده است و تصدی‌گری دولت و وزارتخانه‌ها در اقتصاد و عدم وجود روحیه خطرپذیری در مسائل اقتصادی به عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور منجر شده، چرا که اساس کار دولت در حوزه اقتصاد باید سیاستگذاری، هدایت و نظارت باشد و نه بنگاه‌داری. محمد مخبر با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: تحقق شعار سال گذشته جز با مردمی‌سازی اقتصاد میسر نبود و امسال نیز معظم له کشور را آماده یک جهش اقتصادی دیده‌اند که این شعار را برای سال‌ جاری انتخاب کردند چرا که در سال گذشته دولت موفق شد به رشد اقتصادی ۶ درصدی با وجود نزدیک به یک دهه رشد اقتصادی منفی دست یابد.
هماهنگی اتاق ایران با سیاست‌های اقتصادی دولت
حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با هیأت رئیسه اتاق بازرگانی با تأکید بر همکاری و هماهنگی اتاق بازرگانی با سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم گفت: برای تحقق شعار سال، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بسیار ضروری است. در پایان جلسه تفاهمنامه‌ای بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با هدف تسریع در روند امور اجرایی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و پیگیری فوری موانع اداری پیش‌روی فعالان اقتصادی بویژه صادرکنندگان امضا شد.
تأکید وزیر دفاع پاکستان بر خرید گاز ایران
وزیر دفاع پاکستان در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر احتمال تحریم در صورت اجرای طرح انتقال گاز از ایران گفت: اگر همسایه ما گاز را با نرخ رقابتی نسبت به بازار جهانی فراهم می‌کند، این حق ماست که از این کشور گاز بخریم. از این رو امریکا باید این موارد را در چهارچوب وضعیت اقتصادی ضعیف پاکستان و نیاز‌های انرژی ما نگاه کند. خواجه آصف افزود: اگر امریکا حرف از تحریم می‌زند باید جایگزین این طرح مقرون به صرفه را نیز به ما بگوید.

 خراسان 
کاهش نرخ رشد نقدینگی در ۱۴۰۲ به کمتر از میزان هدف
بانک مرکزی اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۲۴.۳ درصد در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.
براساس گزارش معاونت اقتصادی این بانک، مروری بر تحولات نقدینگی طی سال های اخیر نشان می‌دهد که این متغیر طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و با تداوم این روند نزولی به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است که این امر بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک ها و دستیابی به اهداف کنترل مقداری کل‌های پولی و مدیریت رشد نقدینگی حتی کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده ۲۵ درصدی برای پایان سال ۱۴۰۲ است.
تجارت ۱۵۳ میلیارد دلاری درسال گذشته
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سال ۱۴۰۲ با ۲.۶ درصد افزایش به رقم ۱۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید.
رضوانی‌فر افزود: از این میزان تجارت خارجی کشور، ۸۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به صادرات با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی و ۶۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت. وی در خصوص میزان صادرات بدون احتساب صادرات نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی در سال ۱۴۰۲ گفت: در این مدت میزان صادرات بدون احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی، ۱۳۶ میلیون و ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش ۸.۸۷ درصد کاهش و از حیث وزن ۹/۸۲ درصد افزایش داشته است.

 مردم سالاری 
احمدیان به قزاقستان رفت
دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح روز سه‌شنبه به‌ دعوت‌ همتای قزاقستانی برای شرکت در نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو شانگهای در رأس هیأتی عالی‌ رتبه‌ عازم آستانه‌ شد. بعد از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این نخستین حضور دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی در چنین اجلاسی است. احمدیان در حاشیه این نشست با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عضو دیدار خواهد داشت.
فعلا مصوبه‌ای برای تغییر ساعت کار اداری در دستور کار هیأت دولت نیست
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تغییر ساعت کار اداری و افزایش تعطیلات توضیح داد. خاندوزی در خصوص تغییر ساعت کار اداری گفت: فعلا مصوبه‌ای در دستور کار هیأت دولت نیست و اگر آنجا تصمیم گیری شود، اعلام می‌شود. وی درباره این‌که گفته می‌شود افزایش تعطیلات شامل کارمندان بانک‌ها نمی‌شود، بیان کرد: اجازه دهید پس از تعیین تکلیف قانون اظهارنظر کنیم و بعد از مصوبه مجلس درباره جزئیات صحبت کنیم.

 قدس
حمله اسرائیل ناقض کدام کنوانسیون است؟
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق تأکید کرد: «حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق با وجود مصونیت آن از تعرض، بار دیگر ماهیت نامشروع و متجاوز این رژیم را این بار با نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ آشکار کرد».
تلاش برای تولید داروی گرانقیمت بیماران هموفیلی
محمدی رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ضرورت تأمین داروهای بیماران هموفیلی، گفت: بر اساس اعلام متخصصان خون و انکولوژی، داروی امیسیزومب میزان اثربخشی بالاتری نسبت به برخی داروهای موجود دارد که در یک‌سال گذشته نمونه وارداتی آن را تأمین کردیم. وی ابراز امیدواری کرد با تولید این دارو، بخش زیادی از مشکلات بیماران هموفیلی برای تأمین دارو حل شود.

 اطلاعات 
کانل: از محکوم کردن جنایات اسرائیل خسته نمی‌شوم
«میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف نسل‌کشی در نوار غزه شد و گفت از محکوم کردن جنایات اسرائیل در این باریکه خسته نمی‌شویم.کانل با بیان اینکه کوبا خواستار توقف این نسل‌کشی است، افزود: تا زمانی که سرزمین فلسطین، شهید و خون می‌دهد و بخاطر نفرت‌پراکنی اشغالگران اسرائیلی نابود می‌شود، از محکوم کردن این جنایت و درخواست از جامعه جهانی خسته نمی‌شویم.
کانل افزود: کوبا هرگز در قبال آنچه در غزه رخ می‌دهد بی‌اعتنا نخواهد ماند و همواره صدای خود را برای فلسطین بلند می‌کند.رئیس جمهوری کوبا پیش از این هم گفته بود نسل‌کشی دولت تروریستی اسرائیل در غزه مایه شرم نوع بشریت است. وی گفته بود: این مصونیت اسرائیل در کشتار فلسطینی‌ها تا کی ادامه خواهد داشت؟ این کشتار تا کی در آزادی کامل ادامه خواهد یافت؟
اوکراین به جمهوری «تاتارستان» روسیه حمله کرد
اوکراین برای اولین بار به منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» در جمهوری تاتارستان روسیه با پهپادهای انتحاری حمله کرد. روسیه اعلام کرد دو پهپاد به یک خوابگاه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در جمهوری تاتارستان برخورد کرده و طی آن چندین نفر زخمی شدند اما خسارت جدی به شرکت‌ها وارد نشد.روسیه اعلام کرد: این پهپادها مجهز به تجهیزات کشورهای ناتو بودند. طبق این گزارش، این حمله به شرکت‌هایی در شهرهای آلابوگا و «نیژنیکامسک» انجام شد.
گفته می‌شود یک منطقه اقتصادی ویژه در نزدیکی آلابوگا وجود دارد که در آن کارخانه‌های مرتبط با علوم مهندسی شیمی،‌ مکانیک و تصفیه فلزات قرار دارد. نیژنکامسک نیز یک پالایشگاه بزرگ بنزین دارد. گفته می‌شود آلابوگا ۱۲۰۰کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد. از سویی رئیس روابط عمومی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد: پدافند هوایی این کشور یک پهپاد فوق مدرن روسیه را بر فراز دریای سیاه سرنگون کرد.
جهان در آستانه جنگ بزرگ است
وزیر دفاع سابق انگلیس گفت: جهان خطرناکتر می‌شود و آنهایی که آرزوی آسیب زدن به ما را دارند، قدرتمندتر و تهاجمی‌تر می‌شوند و ما بیش از هر زمان دیگری پس از پایان جنگ جهانی دوم به جنگ بزرگ نزدیک شده‌ایم. «مایکل فالون» افزود: ما برای اجتناب از جنگ به دفاع قوی برای بازدارندگی دشمنان خود و حفاظت از مردم نیاز داریم. فالون ادامه داد: حمله روسیه به اوکراین برای ما هزینه‌های زیادی از قبیل افزایش بهای انرژی و غذا در پی داشته است.
وی گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می‌خواهد دیگر دموکراسی‌ها حتی آنهایی که در ائتلاف ناتو هستند را بازپس گیرد.وی افزود، چین نیز در حال ساخت یک نیروی دریایی قدرتمند است که شامل زیردریایی‌های اتمی بیشتر و ناوهای هواپیمابر می‌شود؛ ضمن اینکه کره شمالی هم برنامه‌های موشکی دارد که تهدیدی علیه انگلیس به شمار می‌رود.

 شهروند
دو داعشی در قم دستگیر شدند
دو عضو یک گروهک تکفیری با تلاش سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سپاه امام علی بن ابیطالب (علیه السلان) در قم دستگیر شدند. سربازان گمنام امام زمان سپاه امام علی بن ابیطالب دو نفر از تروریست‌های وابسته به گروه تکفیری داعش خراسان را دستگیر کرده‌اند. تصاویر این دو فرد در گیت‌های ورودی حرم مطهر بانوی کرامت به ثبت رسیده است.
پیام آمریکا به ایران درباره نقش نداشتن در حمله تل‌آویو به ساختمان کنسولگری
یک رسانه آمریکایی مطرح کرد که یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید کاخ سفید در حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق نقش نداشته و رژیم صهیونیستی تنها در دقایق آغازین این عملیات متجاوزانه و بدون ارائه جزئیات به آنها اطلاع داده است.
مسکو: ناتو گوش به فرمان واشنگتن است
نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سیاست‌های خود را با هدایت آمریکا اتخاذ می‌کند، گفت: «ناتو گوش به فرمان واشنگتن است. واشنگتن از این بلوک نظامی برای حضور نظامی در اروپا استفاده کرده و می‌کند و با سیاست‌های تحمیلی خود به این اتحاد نظامی، فشار نامشروع خود و متحدانش را بر دولت‌های مستقل اعمال می‌کند.»
نگرانی کره‌جنوبی از شلیک موشک توسط کره‌شمالی
ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی (JCS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره‌شمالی صبح روزگذشته (سه‌شنبه به وقت محلی) یک موشک بالستیک ناشناس به سمت دریای شرق شلیک کرده است. براساس این بیانیه، ارتش کره‌ جنوبی در حال تجزیه و تحلیل جزئیات موشک شلیک‌شده از سوی کره‌شمالی ازجمله بُرد و سرعت آن است.
مخالفت مقامات سابق دولت ترامپ با نامزدی وی
شمار زیادی از مقامات سابق آمریکایی در دولت ترامپ عنوان کرده‌اند که به هیچ‌وجه از وی در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیش‌روی این کشور حمایت نمی‌کنند. مایک پنس، معاون اول ترامپ، ازجمله افرادی است که به صراحت اعلام کرده از وی برای حضور دوباره‌اش در کاخ سفید حمایت نمی‌کند.
مارک اسپر که برای دوره‌ای وزیر دفاع دونالد ترامپ بود، هم عنوان کرده ترامپ گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری نیست…جان بولتون، به‌عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، هم از تأثیر مخرب ترامپ بر حزب جمهوریخواه صحبت کرده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

دعوت از امت اسلام و ملت ایران برای حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی امت اسلام و ملت ایران را به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند. دربخشی از این پیام آمده است: نزدیک به شش ماه از هجوم وحشیانه رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی به مردم مظلوم و بی پناه غزه می گذرد. در این روزها که چهره کریه و شوم این رژیم خونخوار بیش از پیش بر جهانیان آشکار شده، و وجدانهای خفته را از خواب بیدار نموده است، اما با این حال و در کمال ناباوری، سکوت، ضعف و کم کاری نهادها و کشورهای مدعی حقوق بشر را شاهد هستیم. ایشان همچنین با اشاره به برنامه ریزی رژیم صهیونیستی برای توهین گسترده به مقدسات اسلامی و خصوصا مسجد الاقصی لزوم هوشیاری تمام مسلمانان جهان را خواستار شده و تاکید کردند: اینجانب بر همه علمای اسلام، از جمیع مذاهب اسلامی لازم می دانم تا در دفاع از مظلومان فریاد برآورند و با وحدت کلمه و در سایه حمایت گستردۀ امت مسلمان، دولت های اسلامی و دیگر دولت‌های عالم را به فشارهای همه جانبه بر رژیم صهیونیستی وادار کنند تا با پایان دادن به هجوم وحشیانه و محاصره و شروع آتش بس فوری، فراگیر و دائمی و خروج اشغالگران و کمک رسانی به آسیب دیدگان و بازسازی سرزمین های جنگ زده، شرایط را برای بازگشت آوارگان مظلوم فراهم آورند و تا حصول نتیجه از پای ننشینند که در صورت کوتاهی هیچ عذری در پیشگاه خداوند متعال نخواهیم داشت.

دعوت آیت‌الله العظمی نوری همدانی از آحاد مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس
سایت دفترآیت‌الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی از آحاد مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت بعمل آوردند. ایشان تصریح کردند: امروز مسئله مهم در جهان اسلام همانطور که امام (ره) فرمودند از میان برداشتن رژیم صهیونیستی است و رهبر معظم انقلاب هم مکرر بیان کردند که رژیم صهیونیستی باید نابود بشود. ایشان در ادامه افزودند: رژیم صهیونیستی باعث اخلال و باعث رنج و زحمت همه مسلمانان جهان است. فلذا لازم است که امسال جمعه آخر ماه رمضان مسلمانان با شدت بیشتر به میدان بیایند. این رژیم کودک کش را که الان هم مشغول نقشه‌هایی است برای مردم غزه، بر علیه این رژیم شعار بدهند و تا اینکه ان شاء الله تعالی مانند همیشه با قدرت بیشتر بتوانند در ریشه کن کردن رژیم صهیونیستی سهیم باشند و گام بردارند.

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه
اختصاصی/ در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق که به شهادت جمعی از فرماندهان نظامی کشور انجامید، جامعه مدرسین در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام تروریستی تصریح کرد: این اقدام ذلیلانه و زبونانه بیش از آن که برای این رژیم رو به سقوط، امتیازبخش باشد، مایه ننگ و رسوایی است.این رژیم پلید در باتلاق غزه در حال غرق شدن است و علی‌رغم حمایت‌های آمریکای جنایتکار، دست و پا می‌زند تا بتواند راه نجاتی برای خروج از رسوایی‌ها و شکست‌هایش کسب کند.اما اراده‌ی الهی بر نابودی این ظالمان است.این نهاد برجسته حوزوی درادامه با تبریک و تسلیت شهادت سرداران بزرگ و پرافتخار اسلام اعلام می دارد:امروز هنوز همه‌ی توانمندی‌ها و ابتکارات جبهه مقاومت، به تمامی ارائه و آشکار نشده است و این رژیم کودک کش در مقابل حقیقت قدرت جبهه مقاومت قرار نگرفته است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان پشتیبان اصلی رزمندگان مقاومت هیچ هراسی از جانبازی و جان نثاری در راه آرمان آزادی قدس شریف ندارد و این شهادت‌ها بر ایمان و اراده رزمندگان مقاومت بیش از پیش خواهد افزود.جبهه مقاومت و به ویژه عملیات «طوفان الاقصی» تمام پروژه‌های بزرگ آمریکا و اسرائیل در منطقه را برهم زده و هیچ آینده و چشم اندازی برای این رژیم باقی نگذاشته‌اند.ایده مقاومت و مبارزه با اسراییل یک راه حل نتیجه بخش است و فلسطین و غزه مقاوم زیر بار فشار صهیونیست‌ها هرگز نخواهند شکست.این رژیم سفاک همچون دیگر ظالمان تاریخ به کیفر و مجازات ظلم‌ها و جنایات خود خواهد رسید و خداوند انتقام خون‌های ریخته شده را خواهد گرفت که «إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ.»

اگر عمل به تکلیف در جامعه نهادینه شود همه احساس پیروزی می‌کنند
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار نوروزی با فرماندار قم، ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در انقلاب ما این است که باید مرتب تلاش کنیم تا فرهنگ حکومت داری امیرالمؤمنین یعنی عمل به تکلیف را در جای جای کشور عملیاتی و اجرایی کنیم. رئیس جامعه مدرسین افزود: عمل به تکلیف گاهی انسان را به نتیجه می‌رساند و گاهی ممکن است انسان را به آن نتیجه مطلوب نرساند؛ اما اگر عمل به تکلیف در جامعه نهادینه شود، همه احساس پیروزی می‌کنند. چه در ظاهر پیروز بشوند و چه نشوند؛ چرا که به وظیفه خود عمل کرده‌اند. وی درادامه با تاکید بر خدمتگزاری مسئولین به مردم خاطر نشان کرد: اگر مردم در کنار مسئولین نباشند، اساسا وجود مسئولین معنا پیدا نمی‌کند؛ چرا که مسئول آمده است تا برای مردم کار کند. نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر افزود: انتخابات سال گذشته آزمون خوبی بود برای انتخابات بعدی ما. برگزار کنندگان انتخابات باید تجزیه و تحلیل جامعی راجع به انتخابات داشته باشند و علاوه بر بررسی راه‌های بهبود نحوه برگزاری انتخابات، راه‌کارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را مشخص کنند.وی همچنین تصریح کرد: مردم حقیقتا انقلاب اسلامی را دوست دارند و تمامی کسانی که حتی عرق ملی دارند انقلاب را تحسین می‌کنند؛ چرا که می‌بینند که بر خلاف گذشته، انقلاب اسلامی برای حفظ کشور از چنگ دشمنان چقدر تلاش کرده است و تا چه اندازه موفق بوده است.

حمله به کنسولگری ایران در دمشق آخرین قدم‌های رژیم صهیونیستی تا نابودی
رسا/ آیت‌الله رجبی در مصاحبه‌ای با اشاره به شکست رژیم کودک کش اسرائیل در نبرد با جبهه مقاومت و محکوم کردن جنایت اخیر درحمله به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: رژیم صهیونیستی در مدت شش الی هفت ماه از شروع عملیات طوفان الاقصی دچار شکست های پی در پی در ابعاد مختلف به لحاظ امنیتی، اقتصادی و نظامی شده است و روحیه دهی سران استکبار هم کارساز نشد. عضو جامعه مدرسین افزود: رژیم صهیونیستی حتی با پشتیبانی سران استکبار و آمریکا هم دستاوردی به دست نیاورد و در صحنه بین المللی هم شکست بزرگی خورد چرا که همواره به دنبال مظلوم نمایی بود اما امروز آن چهره واقعی و خون آشام و ضد آزادی این رژیم برای همگان برملا و آشکار گشته است. وی با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران نشانه عجز و تصمیم های دیوانه وار رژیم جعلی اسرائیل است، اظهار داشت: با وحدت جبهه مقاومت شکست دیگری بر پیکره این رژیم جعلی به وجود آمد و رژیم صهیونیستی با این شکست ها دچار سراسیمگی و تصمیم گیری های عجولانه بی منطق شده که به ضرر شان تمام شده است.

ترور در دمشق باعث سقوط ارزش شیکل و بورس شد
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی اعلام کرد، ترور مسئول عالی رتبه ایران و تهدید‌های اعلام شده توسط ایران علیه اسرائیل، بازار بورس و ارز اسرائیل را دچار سقوط کرد، در حالی که حمله پهپادی به ایلات و قتل فعالان امداد رسان خارجی در غزه نیز بر این امر تاثیر مضاعفی ایجاد کرد.
به نوشته این رسانه عبری زبان از صبح سه شنبه شیکل یک درصد از ارزش خود را در برابر دلار و یورو از دست داد این در حالی است که دلار زیادی به بازار تزریق می‌شود، بورس تل‌آویو نیز روند سقوطی به خود گرفت و با ۳۵ واحد کاهش شاخص تل‌آویو ۱.۷ درصد کاهش را به ثبت رساند در حالی که شاخص بانک‌ها ۲.۲ دهم کاهش را به ثبت رساند.یوسی فریمن مدیر عامل شرکت مدیریت ریسک و سرمایه گذاری “فریکو” به وای نت نسخه برخط روزنامه یدیعوت آحارانوت گفت: نگرانی از افزایش تنش در جبهه سوریه در کنار ارزیابی‌های موجود در مورد کسر بودجه بالای ۸ درصد این زیان‌ها را برای اسرائیل به ارمغان آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *