خبر روز ۱۴۰۳/۰۱/۱۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
ارتقای امنیت مرزهای شرقی با استفاده از پهپادها و ریزپرنده‌ها
وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با استفاده از تجهیزات نوین، دوربین‌های پیشرفته، بالگردها، پهپادها و ریزپرنده‌ها میزان امنیت مرزهای شرقی کشور را ارتقاء می‌دهیم. امیرسرتیپ آشتیانی درباره ایجاد استحکامات در مرزهای شرقی کشور برای تقویت امنیت در این مرزها اظهار کرد: در این طرح فقط مسأله کشیدن دیوار نیست، بلکه در مناطق مرزی برنامه‌های زیادی داریم که شامل ایجاد موانع، استفاده از تجهیزات نوین و دوربین‌های پیشرفته، بالگردها، پهپادها، ریزپرنده‌ها و امکانات مخابراتی و تسلیحاتی است. تجهیزات و آموزش‌های نیروهای مرزبانی هم مهم است و همه اینها در کنار هم امنیت مرزها را تأمین می‌کند.
تأکید ایران بر ضرورت تحقیق بین‌المللی برای جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان شفای غزه
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت فوری انجام تحقیق بین‌المللی در مورد جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان شفای غزه تأکید کرد. کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «تصاویر منتشره از ‎بیمارستان شفا در ‎غزه، پس از محاصره دوهفته‌ای توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اظهارات شاهدان میدانی و گزارش‌های تصویری و خبری منتشرشده از میزان تخریب، شکنجه، کشتار و تعداد بازداشت‌‌شدگان فلسطینی در این بیمارستان، هولناک و تکان‌دهنده است! تحقیق بین‌المللی ضرورت فوری دارد. آیا مجامع و نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟ آیا مدعیان شناخته‌شده حقوق بشر از تحقیق بین‌المللی در خصوص ابعاد این جنایت جنگی آشکار حمایت خواهند کرد یا رفتارهای گزینشی و تبعیض‌آمیز در خصوص ‎حقوق بشر همچنان ادامه خواهد یافت؟!» در حالی که جنگ غزه (دوشنبه) وارد یکصد و هفتادوهشتمین روز خود شد، منابع فلسطینی گزارش دادند خودروهای نیروهای رژیم صهیونیستی به‌طور کامل از اطراف بیمارستان شفا در غرب شهر غزه به سمت جنوب غرب این شهر عقب‌نشینی کردند.

 همشهری
درخواست حمله هسته‌ای علیه غزه
«تیم والبرگ» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی در یک سخنرانی پیشنهاد داد مانند حمله هسته‌ای آمریکا به ژاپن در جنگ جهانی دوم، غزه نیز هدف حمله‌ هسته‌ای واقع شود! بسیاری حتی در آمریکا این اظهارات والبرگ را محکوم کرده‌اند.
اعتراف به تلفات بالا در میان نظامیان صهیونیست
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۲نظامی دیگر این رژیم در درگیری‌های اطراف بیمارستان شفا در غزه کشته و ۸ نظامی هم زخمی شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی رسما به کشته‌شدن ۶۰۲ نظامی از آغاز جنگ غزه و ۲۵۸نظامی از آغاز حمله زمینی به این باریکه اعتراف کرده است.
سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در کانادا
تظاهرات همبستگی با غزه در شهر تورنتو توسط پلیس کانادا به ‌شدت سرکوب شد. این تظاهرات طی روزهای اخیر در تورنتو و برخی دیگر از شهرهای کانادا برگزار شده بود. پلیس در کشورهای غربی به‌شدت با تظاهرات حامیان فلسطین مقابله می‌کند.
شلیک اسرائیلی‌ها به نیروهای خودی
یک فروند بالگرد ارتش رژیم صهیونیستی به اشتباه گروهی از نظامیان اسرائیلی را در غزه هدف قرار داده است که طی آن تعدادی از نظامیان زخمی شدند.
شهادت ۳۴ فلسطینی بر اثر گرسنگی در غزه
منابع پزشکی در نوار غزه اعلام کردند ۴کودک دیگر در بیمارستان «کمال عدوان» در شمال این باریکه بر اثر گرسنگی به شهادت رسیدند. با شهادت این ۴ کودک، تعداد افرادی که تاکنون بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند، به ۳۴ نفر افزایش یافت. ۳۱ نفر از افرادی که در نتیجه گرسنگی و سوءتغذیه به شهادت رسیدند، کودک هستند. رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان از ورود کمک‌ها به نوار غزه به‌ویژه شمال این باریکه جلوگیری می‌کند.
تحلیلگر اسرائیلی: نتانیاهو زیر فشار است
«آموس هرئیل»، تحلیلگر نظامی اسرائیلی تأکید کرد که فشارها بر نتانیاهو در حال افزایش است و اعتراضات و تظاهرات‌‎ خانواده‌های اسرای اسرائیلی کار نتانیاهو را سخت کرده است.

 کیهان
برای شکوفایی اقتصاد همه باید تلاش کنند
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳:
دشمن با انکار زمینه‌ها، ظرفیت‌ها و عوامل پیشرفت در کشور، خاموش شدن نور امید در دل ملت را نشانه رفته اما مردم و جوانان با تلاش بی‌وقفه و پرهیز از اختلافات، افق روشن آینده را پیگیری می‌کنند.
بهبود وضعیت اقتصادی در همه اوضاع عمومی کشور تاثیر خواهد داشت.
باید در پایان برنامه هفتم که با هدف کلی شکوفایی اقتصادی همراه با عدالت تدوین شده، تورم تک رقمی شود.
لازمه ادامه پیشرفت این است که همه به آینده امیدوار باشیم.
هــزاران گــروه جــوان، پرتــوان و پرانگیزه در سراســر کشــور مشغول کار و تلاش و رونق بخشــی بــه فضای جامعه هستند.
همه وظیفه داریــم وحدت ملی و اتحاد مردم و مســئولان را حفــظ و روز به روز تقویت کنیم.
با وجود اختلاف ســلایق، در مســائل جامعه و در مواجهه با دشــمنان کشور و ملت همه با هم برادرانه و یکســان حرکت کنند.
باید در برابــر هجوم لغات بیگانه کلمات معادل فارســی که بعضا بســیار زیباتر و اســتعمال آنها آسانتر اســت استفاده شود.
حوادث غزه حقانیت تشــکیل جبهه مقاومت را نشان داد.
به فضل الهی پیروزی نهائی مردم غزه را خواهید دید.
مقاومت و ایستادگی جانانه مردم غزه مسئله فلسطین را به مسئله جهان بشریت تبدیل کرده است
آیت‌الله رئیسی، در دیدار آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هیئت همراه ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان و همچنین پیروزی و خلق حماسه‌ بزرگ مردم غزه در شکست سیاست‌ها و اهداف رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: حقیقتاً امروز با مقاومت و ایستادگی جانانه مردم مظلوم و مقتدر غزه، مسئله فلسطین از جهان اسلام فراتر رفته و به مسئله جهان بشریت تبدیل شده و مردم دنیا با تمام وجود از رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا تنفر دارند و نسبت به مردم مظلوم غزه عشق می‌ورزند.
محفل امام حسنی‌ها در استادیوم آزادی مایه افتخار بود
امام جمعه موقت تهران درباره اجتماع امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، گفت: این اجتماع صد هزار نفری در استادیوم مایه افتخار بود. معنای این حرف این است که مردم ما دلداده خدا هستند و اردوگاه دل آنان عشق به خداوند است.آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران درباره شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) اظهار داشت: کارشناسی‌ها و دقت‌ها می‌شود تا رهبر معظم انقلاب به یک نامی می‌رسند، مشکلات را در نظر می‌گیرند که مشکلات چیست و راه‌حل آن چیست؟ امام جمعه موقت تهران گفت: همه می‌دانند مشکل کشور اقتصادی است و تمام نام‌گذاری‌های سالیان اخیر حول محور کارگشایی و حل مشکلات اقتصادی بوده است. وی با بیان اینکه نام‌گذاری سال‌ها تشریفات نبوده بلکه تعیین نقشه راه است، خاطرنشان کرد: حداقل انتظار از مسئولان است که موانع را از سر راه تولید و مشارکت مردم بردارند.

 ایران
شهادت مستشار ایرانی در دیرالزور سوریه
پاسدار بسیجی بهروز واحدی از نیروهای سپاه قدس و بسیجی حوزه شهید صدوقی ناحیه امام حسین کرج در راه دفاع از حریم اهل‌ بیت (علیهم السلام) و حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) به شهادت رسید. این شهید بامداد روز هفتم فروردین همزمان با پانزدهم ماه مبارک رمضان بر اثر حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به منطقه دیرالزور سوریه به شهادت رسید.
سردار محمدرضا زاهدی در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید
رژیم صهیونیستی با ۶ موشک به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد. عصر دیروز ساختمان کنسولگری ایران در دمشق (مجاور سفارتخانه) هدف حملات موشکی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در پی آن سردار مدافع حرم محمدرضا زاهدی، مستشار ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه و سردار محمد هادی حاج رحیمی به شهادت رسیدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌‎ای با اعلام اسامی این ۲ فرمانده شهید، از شهادت ۵ مستشار دیگر از همراهان ایشان بدین شرح خبر داد: شهید حسین امان‌اللهی، شهید سید مهدی جلادتی، شهید محسن صداقت، شهید علی آقا بابایی و شهید سید علی صالحی روزبهانی. طبق این اطلاعیه، برنامه‌های انتقال‌، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر این ۷ شهید متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تعیین زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جمعه ۲۱ اردیبهشت در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان، مرحله دوم انتخابات در ۸ حوزه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد و چگنی، قائمشهر و ملایر به صورت تمام مکانیزه یا تمام الکترونیک و در دیگر حوزه‌ها با استفاده از تعرفه کاغذی اخذ رأی برگزار خواهد شد. بر اساس قانون کسانی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده باشند، در مرحله دوم می‌توانند رأی دهند. کسانی که در مرحله اول رأی داده‌اند نیز فقط در همان حوزه انتخابیه می‌توانند رأی دهند.
رژه دریایی ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز قدس
فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رژه هماهنگ ۳ هزار شناور مردمی جبهه مقاومت در روز جهانی قدس خبر داد. دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در این باره با بیان اینکه نمایش ظرفیت محور مقاومت در حوزه دریا و اجرای رژه برای رژیم منحوس و ظالم صهیونیستی حامل پیام است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۳ هزار شناور مردمی سبک و سنگین در ۱۳ نقطه از سواحل جنوب و شمال کشور که مشخص شده است حاضر خواهند شد.
سفارت جمهوری آذربایجان در ایران بازگشایی می‌شود
یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه با اشاره به روند توسعه تحولات مثبت در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: قرار است بزودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فعالیت دوباره خود را آغاز کند و دیدارهای دیپلماتیک و رسمی مقامات دو کشور نیز در دستور کار است. او گفت: با توجه به اتمام مأموریت سید عباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، سفیر جدید کشورمان به باکو اعزام خواهد شد.

 جمهوری‌اسلامی
تاکید ایران و اروپا به تداوم گفتگوها و دیدارها برای لغو تحریم‌ها
وزیر امور خارجه کشورمان و بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و مناسبات ایران و اتحادیه اروپا را بررسی و به اهمیت تداوم گفتگوها و دیدارها برای لغو تحریم‌ها تاکید کردند. طرفین در این گفتگو به اهمیت تداوم گفتگو میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و تداوم تماس‌ها و دیدارها برای لغو تحریم‌ها تاکید کردند. امیرعبداللهیان تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان‌سرایی و ادعایی کسل‌کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

 وطن امروز
رهبرمعظم انقلاب امسال را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران بویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به شعار سال گذشته، کارهای انجام شده در زمینه مهار تورم و رشد تولید را خوب اما نه به قدر مطلوب ارزیابی کردند و با تاکید بر اینکه نباید توقع داشت چنین موضوع مهمی در مدت زمان یک سال تحقق کامل یابد، گفتند: در سال جدید نیز مساله عمده کشور همچنان «اقتصاد» است، زیرا نقطه ضعف اساسی کشور در این حوزه است و باید در این زمینه فعال عمل شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مساله «تولید» است و به ‌همین دلیل در چند سال گذشته بر موضوع تولید تکیه شده است. ایشان افزودند: بر همین اساس در سال جدید نیز تکیه بر مساله تولید است و انتظار داریم در موضوع تولید یک جهش روی دهد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: با توجه به این موضوع، شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب برنامه‌ریزان کشور و همکاری صاحب‌نظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه فراهم شود.
معتقدیم نقد مصلحانه و منصفانه مشکلات را حل می‌کند
رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت پرهیز از اختلافات سیاسی در جامعه اسلامی تصریح کرد: نشاط سیاسی در کشور پذیرفته است اما اختلافات سیاسی هرگز؛ همه چهره‌های برجسته، تریبون‌داران و نخبگان جامعه باید در جهت حفظ و ارتقای انسجام و وحدت در جامعه تلاش کنند و دولت مردمی نیز معتقد است بالا بردن آستانه تحمل برای شنیدن نقد مصلحانه و منصفانه برخلاف تهمت، تخریب و اتهام می‌تواند مشکلات را حل کند.

 جوان 
مقاومت و مردم غزه پیروز میدان هستند
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه نهم فروردین در دیدار آقای «زیاد النَّخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، نیرو‌های مقاومت و مردم غزه را تا این لحظه پیروز میدان خواندند و تأکید کردند: اوج عزت و ایستادگی مردم غزه و فلسطین و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در این جنگ شش ماهه، یک حادثه و پدیده‌ای الهی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه گفتند: اینکه رژیم صهیونیستی با آن همه ساز و برگ نظامی و پشتیبانی‌های قدرت‌های ظالم دنیا، اقدام به کشتار زنان و کودکان می‌کند، نشان می‌دهد این رژیم قادر به مقابله با نیرو‌های مقاومت و شکست آن‌ها نیست. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خطاب به دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کردند: به‌فضل الهی شما پیروزی نهایی مردم غزه را خواهید دید.
مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیدند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هفتم فروردین در دیدار آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه، با تجلیل از ایستادگی بی‌نظیر نیرو‌های مقاومت فلسطین و همچنین مردم غزه تأکید کردند: صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایت‌ها و وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل غرب انجام می‌شود، یک پدیده عظیم است که حقیقتاً به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه کشتار مردم غزه و نسل‌کشی در این منطقه هر انسان صاحب وجدانی را متأثر می‌کند، افزودند: جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای موضوع حمایت افکار عمومی بین‌المللی و همچنین افکار عمومی جهان اسلام به‌ویژه دنیای عرب از مردم غزه را مهم ارزیابی کردند و گفتند: اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقاومت فلسطین تاکنون بسیار خوب و جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است و باید در این زمینه بیش از پیش اقدام شود. ایشان همچنین یاد شهید «العاروری» از رهبران حماس را که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گرامی داشتند و خاطر نشان کردند: این شهید بزرگوار شخصیت برجسته‌ای بود که عاقبت مبارک شهادت، پاداش خداوند متعال به مجاهدت‌های وی بود.

 مردم سالاری
توقیف یک شناور حامل سوخت قاچاق
قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج فارس خبر داد.وی در این باره اعلام کرد: با هماهنگی رئیس حوزه قضایی شهرستان پارسیان و در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت به منظور ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، رزمندگان غیور ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس و در منتهی الیه سواحل غربی استان نسبت به توقیف آن اقدام کردند. رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به دستگیری پنج نفر در این رابطه، خاطرنشان کرد: افراد دستگیر شده با صدور قرار تأمین کیفری جهت تکمیل روند تحقیقات و طی مراحل دادرسی در بازداشت به سر می‌برند. وی همچنین تصریح کرد: در بازرسی از این شناور بیش از ۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است.

 قدس
ایران احتمال حمله تروریستی را به روسیه اطلاع داده بود
خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع گزارش داده ایران پیش از وقوع کشتار در سالن کنسرت نزدیک مسکو در ماه گذشته میلادی درباره احتمال وقوع یک «عملیات تروریستی» بزرگ در خاک روسیه به این کشور هشدار داده است.
معرفی ۱۲۰ بسته سرمایه‌گذاری در گردشگری مناطق آزاد
حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد از معرفی ۴۵ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در مناطق آزاد خبر داد. وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۶۰ هتل در مناطق آزاد کشور در حال ساخت است که ظرفیت اقامتی گردشگران در این مناطق را دو برابر خواهد کرد. سال گذشته ۱۲۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری و ساخت مراکز اقامتی در مناطق آزاد کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد.
امسال ۷۲ هزار معلم استخدام می‌شوند
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب می‌کنیم، گفت: سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و امسال، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و ۲۰هزار دانش‌آموخته دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی نیز وارد مدارس می‌شوند.

 اطلاعات
رایزنی وزیران خارجه ایران و مصر درباره چشم انداز روابط ۲ کشور
وزیران امور خارجه ایران و مصر درتماس تلفنی تحرکات مثبت ماه‌های اخیر در مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و بر اساس نتایج دیدار مهم اخیر دو وزیر در ژنو، درباره راه‌های توسعه روابط بر اساس اراده رهبران سیاسی دو کشور رایزنی کردند. امیر عبداللهیان و سامح شکری ، دراین گفتگو پیرو دیدار مهم روسای جمهوری ایران و مصر در ریاض، بر استمرار تماس‌ها و دیدارها در چارچوب توسعه و ارتقای سطح روابط تهران و قاهره توافق کردند.وزرای خارجه ایران و مصر با بررسی آخرین وضع تحولات مرتبط با تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ابراز نگرانی شدید از استمرار کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی و وضع وخیم انسانی در باریکه غزه، بر ادامه تلاش‌ها و تحرکات سیاسی و دیپلماتیک برای توقف فوری حملات جنون آمیز رژیم اسرائیل به غزه بویژه اجرای قطعنامه اخیر شورای امنیت و لزوم ارسال گسترده کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی برای ساکنان کل مناطق غزه تاکید کردند.
افزایش ۵/۲ میلیارد بشکه ای ذخایر نفت وگاز ایران
در سال ۱۴۰۲ وبا اکتشافات جدید صورت گرفته، بیش از ۵/۲ میلیارد بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران اضافه شده است. مهدی فکور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: جزئیات این اکتشاف های جدید به زودی از سوی وزیر نفت اعلام خواهد شد. وی همچنین اظهارداشت: وجود نفت شیل در۱۰ نقطه کشور شناسایی و قطعی شده و با مدلی که طراحی کرده‌ایم، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد.

 شهروند
مجید نوری از زندان سوئد آزاد شد
مجید نوری از زندان سوئد آزاد و تحویل کنسولگری ایران شد. صبح جمعه، دهم فروردین، دختر حمید نوری از بازداشت مجید نوری توسط پلیس سوئد خبرداد و سپس با پیگیری‌های وزیر امور خارجه و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه، مجید نوری از زندان آزاد و تحویل کنسولگری ایران شد. مجید نوری برای ملاقات با پدرش (حمید نوری) به سوئد سفر کرده بود. حمید نوری ۱۸ آبان ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. محاکمه نوری به اتهام زندانبانی اعضای منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد برای وی رأی حبس ابد صادر کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئولین راه را برای حضور گسترده مردم در عرصه تولید باز کنند
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار نوروزی با استاندار قم ، با اشاره به حوادث و رویدادهای سال گذشته ابراز داشت: سال گذشته هم خاطرات شیرین و هم خاطرات تلخی داشت؛ اما هر جا که نیاز به حضور مردم بود، شاهد حضور چشمگیر مردم بودیم. هم در عرصه‌های ملی و هم در عرصه‌های مذهبی.وی ضمن یادآوری شعار سال جدید اظهار داشت: امسال نیز مانند چند سال گذشته، مقام معظم رهبریمدظله‌العالی بر مسئله تولید تأکید کردند؛ منتها با یک واژه دیگری به این معنا که اگر چه در سال گذشته رشد تولید مطرح بود؛ اما نیاز به یک جهش بواسطه حضور مردم در این عرصه، وجود دارد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین ادامه داد: امسال پیداست که انتظار رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی از مسئولین این است که راه را برای حضور گسترده مردم در عرصه تولید باز کنند تا مردم در این عرصه ایفای نقش جدی داشته باشند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: انقلاب اسلامی با حضور مردم شکل گرفت و از ابتدا مبنای انقلاب ما حضور مردم بود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که تفاوتی میان مردم و مسئولین وجود نداشته باشد مگر در شرح وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند.

موانع مشارکت مردم برای تحقق شعار سال برداشته شود
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی در مراسم ویژه شب بیست و یکم در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) اصلاح جامعه را در گرو اصلاح مسؤولین دانست و افزود: مسؤولین باید به عنوان یک دستورالعمل اسلامی و دینی از امیرمؤمنان بشنوند که فرمود: «اگر می‌خواهید جامعه اصلاح شود باید مدیران کشور اصلاح شوند» و اگر قرار است دولتمردان اصلاح شوند باید که مردم در مسیر درستی که انتخاب کرده اند پایدار بمانند. مسؤولین با حضور مطالبه گرانه ملت اصلاح می‌شوند. عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه مردم از مسؤولین رفع موانع پیشرفت را خواستار هستند، بیان داشت: رهبری عزیز فرمود مطالبه منطقی مردم مسؤولین را اصلاح می‌کند و اگر مدیری کاهل باشد و خودش ببیند که نمی‌تواند از امور بر آید، کنار می‌کشد. مسؤولین در نظام اسلامی باید در تراز ملت مسلمان باشند و ملت مسلمان نیز در تراز اسلام باشد. وی با اشاره به قدردانی از زحمات و موفقیت های مسؤولین، گفت: رهبر معظم انقلاب سال را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تعیین کرده که از مسؤولین مشارکت مردم را مطالبه می‌کنیم و می‌خواهیم موانع مشارکت مردم را بردارید.

راه اصلاح مفاسد، موالات اهل بیت است
رسا/ آیت‌الله رجبی در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی با بیان اینکه خیلی از بزرگان در امور معنوی و دنیوی از لطف و شفاعت اهل بیت کمک گرفتند، گفت: سید حسن نصرالله در بحرانی‌ترین شرایط جنگ ۳۳روزه با توسل به حضرت زهرای مرضیه پیروز شد. عضو جامعه مدرسین در ادامه ضمن بیان اینکه مساجد نماد یاد خداوند هستند، تصریح کرد: اگر کسی مرض یا غرضی نداشته باشد نسبت به ساخت مساجد و هزینه برای اربعین ایراد نمی‌گیرد، مسلمان نسبت به ظلم آرام نمی‌گیرد؛ کسانی که به کمک به مردم مظلوم غزه ایراد می‌گیرند قطعا اهداف دشمن را دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه راه حل اصلاح مفاسد، موالات اهل بیت است، تاکید کرد: برای طی کردن مسیر الی الله باید محبت و معرفت جهت درستی داشته باشد، محبت و معرفت نادرست مسیر را منحرف می‌کند.وی دلبستگی به دنیا را به تدریج باعث انکار حق دانست و افزود: منافقین ابتدا برای مبارزه با آمریکا تشکیلاتی به راه انداختند، اما بعد از انقلاب به دامن آمریکا پناه بردند؛ کسی که خداوند را نشناسند عبادت او گمراهی است؛ برائت از دشمنان اهل بیت جزئی از معرفت الی الله است و معرفت اهل بیت اساس همه چیز است.

جنایت رژیم صهیونیستی نشانه استیصال و برای خروج از باتلاق پیچیده غزه است
رسا/ آیت‌الله کعبی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت صهیونیست‌ها در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه تصریح کرد: این تجاوز تروریستی، نشان‌دهنده ناتوانی و استیصال رژیم صهیونیستی است که در تلاش برای خروج از وضعیت پیچیده و باتلاق جنایت در غزه، به گسترش جنایت‌های خود دست زده است. این اقدام، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی و ملت ایران در مرکز مبارزه شجاعانه با این رژیم قرار دارند و در راه آزادی قدس و فلسطین، علاوه بر پشتیبانی همه‌جانبه از مقاومت اسلامی در فلسطین همچنان قهرمانانی را تقدیم این راه پر افتخار می‌کنند. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در پاسخ به جنایات دشمنان دچار تردید نشده است. انتقام ما قاطع، عملی، غیر انفعالی و با برتری خواهد بود و مقاومت اسلامی تا ریشه‌کن شدن رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

جنایت ناجوانمردانه صهیونیست ها بی‌پاسخ نخواهد ماند
تسنیم/ رئیس جمهورکشورمان در بیانیه‌ای با محکومیت تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق اظهار داشت: بار دیگر در جنایتی تروریستی و با نقض فاحش مقررات بین‌المللی، دستان پلید رژیم غاصب صهیونیستی به خون چند تن از سرداران و افسران کشورمان آغشته شد. آیت‌الله رئیسی درادامه افزود: رژیم غاصب صهیونیستی پس از شکست و ناکامی مکرر در برابر ایمان و اراده مجاهدان جبهه مقاومت، در تقلا برای نجات خود، ترورهای کور را در دستور کار قرار داده است، اما باید بداند با این‌گونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

اجتماع مردم تهران، قم و مشهد در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق
رسا/ مردم تهران، قم و مشهد و دیگر شهرهای کشورمان در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق تجمع کردند. مردم قم در حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) و مردم مشهد نیز در رواق امام خمینی حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی خواهان انتقام و پاسخ سخت به حملات رژیم صهیونیستی شدند. شعار غالب مردم در این تجمع‌ها «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «جمهوری اسلامی انتقام انتقام» و «سپاهی باغیرت موشک جواب موشک» بود.

امیرعبداللهیان: پیام مهمی به آمریکا ارسال شد
تسنیم/ وزیر امور خارجه بامداد امروز (سه‌شنبه) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام خبر احضار سفیر کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه از ارسال «پیام مهم» به دولت واشنگتن خبر داد. امیرعبداللهیان نوشت: «در پی حمله تروریستی رژیم اسراییل مقام سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع امریکا در ایران، بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط مدیرکل امریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد. در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئولیت دولت امریکا مورد تاکید قرار گرفت. امیرعبداللهیان افزود: «پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد».

مسئولیت عواقب و پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق با رژیم متجاوز صهیونیستی است
رسا/ کنعانی حمله رژیم متجاوز صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را شدیدا محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه این حمله ددمنشانه را نقض فاحش مقررات بین‌المللی بویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست و افزود: شایسته و بایسته است این اقدام با قوی‌ترین عبارات از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد محکوم و اقدام لازم در قبال متجاوز انجام شود.وی تاکید کرد: ابعاد این حمله نفرت انگیز در حال بررسی است و مسئولیت عواقب و پیامدهای آن با رژیم متجاوز صهیونیستی است. کنعانی خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران، ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *