خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
تلفات بی‌سابقه کودکان غزه بر اثر سوء‌تغذیه
آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی از افزایش بی‌سابقه تلفات کودکان غزه خبر داده است. آنروا تأکید کرده تلفات کودکان غزه در نتیجه سوء‌تغذیه و خشکی بدن افزایش پیدا کرده است. بیش از یک‌چهارم ساکنان غزه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
ضربات مهلک مبارزان فلسطینی به اشغالگران در غزه
گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کرده مرکز تجمع نظامیان اشغالگر را در جنوب شهر غزه با موشک‌های کوتاه برد هدف قرار داده است. در بیانیه گردان‌های ‌الاقصی آمده این عملیات با مشارکت نیروهای عمر القاسم انجام شده است. از سوی دیگر گردان‌های قدس شاخه نظامی حماس اعلام کرده یک پهپاد اسرائیلی را در غزه حین انجام عملیات جاسوسی سرنگون کرده است. گفته شده، یک نظامی صهیونیست نیز در درگیری‌های غزه کشته شده است.
اسرائیل در بحران خطرناکی گرفتار شده است
یک روزنامه عبری زبان با انتقاد شدید از عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر اسرائیل اذعان کرده که تل‌آویو در غزه و لبنان وارد یک بحران راهبردی و جنگ فرسایشی خطرناک شده است. هاآرتص نوشته این بحران به‌دلیل عملکرد نتانیاهو که تمام دغدغه‌اش باقی ماندن در قدرت و فرار از چنگال قانون بوده رو به وخامت گذاشته است.
انهدام پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور و حلب سوریه
معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه یک پایگاه تروریست‌های «النصره» را در دیرالزور منهدم کرده‌اند. ژنرال وادیم کولت گفته این حمله به گروه النصره خسارت‌های مالی و جانی زیادی وارد کرده است. یگان‌های ارتش سوریه نیز با همکاری جنگنده‌های روسیه چندین عملیات منحصر به فرد در حومه‌ حلب و ادلب انجام داده و مقرهای گروه‌های تروریستی را هدف گرفته‌اند.
استقرار نیروهای حشد شعبی عراق در شرق استان صلاح‌الدین
نیروهای حشد شعبی در عراق موفق شدند یک عملیات امنیتی را در شرق استان صلاح الدین انجام دهند. نیروهای حشد شعبی اطراف رود دجله را نیز با هدف شناسایی عناصر خرابکار و ممانعت از نفوذ آنها به بخش‌های دیگر تحت پوشش قرار دادند. صادق الحسینی یکی از فرماندهان نیروهای حشد شعبی نیز به تازگی اعلام کرده این نیروها مسئولیت حمایت از خطوط انتقال برق را در استان دیالی برعهده گرفته‌اند.

 کیهان
۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت
در آســتانه روز ملی شــدن صنعت نفت، بزرگ تریــن قرارداد نفتی دهه‌های اخیر که موجب توسعه ۶ میدان نفتی کشور با تکیه بر توان داخلی می شود امضا شد.
توسعه این میادین نفتی، به افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت می انجامد و ۱۵ میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور اضافه خواهد کرد.
مراسم امضای قراردادهای بالادستی توســعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲ ،سومار، سامان، دلاوران و مســجد ســلیمان به ارزش ۱۳ میلیارد دلار دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت برگزار شد.
جواد اوجی، وزیر نفت: در دولت سیزدهم، سرمایه گذاری خوبی صورت گرفت و نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه تمام را به اتمام رساندیم و به میزان ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و ۵۰ پروژه جدید را آغاز کردیم.
امروز اتفاق خیلی بزرگی رقم خورد که در سالهای پس از انقلاب در صنعت نفت سابقه نداشته و با اجرای قراردادهای توسعه ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زود هنگام خواهیم رسید.
رشــد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه گذاری هایی در صنعت انجام شود.
توانمند شدن سوریه به نفع امنیت و ثبات منطقه است
احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در ملاقات با وزیر دفاع سوریه ضمن بر شماری دستاوردهای مقاومت در غزه و لزوم تداوم حمایت از آن، به روابط مستحکم دو کشور که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است اشاره و مقاومت ملت و دولت سوریه به عنوان عضوی از محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی را ستود.
وی از آن که هنوز بخش‌هایی از کشور سوریه در اشغال بیگانگان، به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز گروه‌های تروریستی است، ابراز تأسف کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن تأکید بر گسترش روابط دو کشور در همه ابعاد به ویژه در حوزه اقتصادی و زیارتی، اظهار داشت: توانمند شدن سوریه به نفع امنیت و ثبات منطقه است و توسعه روابط می‌تواند به سود ملت‌های دو کشور و مردم منطقه باشد.
وزیر دفاع سوریه ضمن تاکید بر توسعه روابط در همه ابعاد و قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه در تمامی سال‌ها بیان کرد: این روابط از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با نظر مرحوم حافظ اسد شکل گرفت که آقای بشار اسد نیز همان مسیر را ادامه داده و تقویت کرده است.
وی با اشاره به تحولات غزه جهان را به دو بخش قبل و بعد از طوفان الاقصی تقسیم کرد و گفت این تحولات شکست پذیری صهیونیستی را به همگان نشان داد.
امیدواریم سال آینده با تلاش همه مسئولان شاهد پیشرفت سریع‌تر کشور باشیم
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ این شورا با اشاره به فرارسیدن سال نو اظهار داشت: امیدوارم سال پیش‌رو سالی سرشار از سلامتی، عزت و سعادت برای ملت عزیز ایران باشد.
دبیر شورای نگهبان عنوان کرد: امسال بهار طبیعت و بهار عبادت که ماه مبارک رمضان است، همزمان شده‌اند و امیدواریم برکات مادی و معنوی این ماه عزیز و به‌ویژه شب‌های باعظمت قدر شامل حال همگان شود.دبیر شورای نگهبان افزود: با وجود عداوت‌های دشمنان ایران اسلامی و مشکلاتی که برای ایران اسلامی به‌وجود آورده‌اند، حرکت کلی کشور به سمت پیشرفت است و ان‌شاءالله با همت همه مسئولان، به‌ویژه مجلس جدید، شاهد پیشرفت سریع‌تر کشور باشیم و مشکلات موجود مرتفع شود.
از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری مخبر شکایت شد
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: نسبت به اقدام عوامل انتشار خبر کذبی مبنی بر برکناری معاون اول رئیس‌جمهور ثبت شکایت شده است. در روزهای اخیر عده‌ای کاملا هماهنگ شده در حال انتشار شایعه برکناری محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در فضای مجازی بودند.
در همین خصوص احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مقابله با فتنه‌انگیزی خط قرمز قطعی دولت است. لذا رسماً از عوامل انتشار این خبرِ دروغ شکایت شد. این مقام مسئول در دولت سیزدهم افزود: البته مهم‌تر از برخورد با پیاده‌نظام، شناسایی عقبه و ریشه‌های فتنه‌گری است. چنانچه دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در این زمینه با قاطعیت عمل می‌کردند امروز با پیشروی فتنه مواجه نبودیم.

 ایران
نگاه دولت به اقتصاد دیجیتال فرصت‌ محور و تحول‌ ساز است
چهارمین نشست رمضانی رئیس جمهور با اصناف و اقشار مختلف، با حضور جمعی از فعالان کسب و کارهای فضای مجازی برگزار شد. در این نشست ۱۵ نفر از صاحبان و فعالان کسب و کارهای دیجیتال دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
آیت‌الله رئیسی پس از استماع نظرات و سخنان حاضران در سخنانی، زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در جهان امروز پیشران توسعه و از الزامات و اولویت‌های کشور دانست و با بیان اینکه ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی و محوریت جوانان بااستعداد و خلاق در تحقق پیشرفت‌های فناورانه، امیدآفرین و درخشان است؛ بر رفع موانع موجود و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و استعداد بومی برای تداوم شتاب حرکت دراین مسیر تأکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به هدفگذاری رشد ۸ درصدی برای اقتصاد کشور وهمچنین ضرورت ارتقای بهره‌وری برای تحقق رشد اقتصادی و رونق تولید، سهم اقتصاد دیجیتال را به‌واسطه اشتغالزایی، سرعت بازگشت سرمایه، بهره‌وری بالا و کاهش هزینه‌ها در تحقق این اهداف بسیار مهم ومؤثر دانست و بر افزایش حمایت‌های مالی و حقوقی و همچنین فراهم کردن فضای مناسب برای حضور و مشارکت بیشتر بخش خصوصی دراین عرصه تأکید کرد.آیت‌الله رئیسی رویکرد دولت مردمی به اقتصاد دیجیتال را نگاهی فرصت‌محور و تحول‌ساز دانست و با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورهای مختلف برای رونق بخشیدن به کسب و کارهای دیجیتال، افزود: دولت مردمی بر حفظ و جذب استعدادهای کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تأکید دارد.

 وطن امروز 
بازآماد انواع هواپیمای شکاری از مهم‌ترین اقدام‌های پایگاه شهید لشکری است
فرمانده پایگاه شکاری شهید لشکری مهرآباد گفت: حضور در انواع رزمایش‌های عمومی و تخصصی، مردم‌یاری و خدمت‌رسانی به مناطق محروم و بازآماد انواع هواپیمای شکاری و ترابری سبک از مهم‌ترین اقدامات این پایگاه در سال جاری بود.
امیر سرتیپ دوم خلبان مسعود جعفری اظهار کرد: حضور در انواع رزمایش‌های و عمومی و تخصصی، مردم‌یاری و خدمت‌رسانی به مناطق محروم و بازآماد انواع هواپیمای شکاری و ترابری سبک از مهم‌ترین اقدامات پایگاه هوایی شهید لشکری در سال جاری بود.
ارائه نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای غزه
یک رسانه عبری‌زبان اعلام کرد در نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه، با عملیات نظامی زمینی علیه رفح مخالفت شده و شامل آتش‌بس فوری و دائمی در این منطقه است. روزنامه معاریو نوشت: برخی منابع سیاسی در اراضی اشغالی شامگاه شنبه نسخه جدیدی از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره غزه را منتشر کردند که پیش‌نویس جدید شامل آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و مخالفت با عملیات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی در رفح است.
به نوشته معاریو، پیش‌نویس جدید برخلاف متن قبلی، حاوی متن دقیق‌تری درباره ۲ موضوع آتش‌بس و رفح است. در پیش‌نویس قبلی تنها به خطرات اقدام نظامی در رفح برای غیرنظامیان ساکن آنجا با توجه به شرایط موجود پرداخته شده بود. به گفته منابعی سیاسی در رژیم صهیونیستی که نسخه به‌روزرسانی‌ شده را دریافت کرده‌اند، پیش‌نویس پیشنهادی بارها دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده و در حال حاضر در شکل نهایی خود است و دیگر قابل تغییر نیست. انتظار می‌رود نسخه فعلی پیش‌نویس قطعنامه یاد شده در شورای امنیت به رای گذاشته شود.
روزنامه معاریو در ادامه نیز به نقل از منابع اسرائیلی نوشت: «اصلاحات جدید پیش‌نویس نهایی قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها جهت ارائه فوری آن برای رای‌گیری در شورای امنیت تهیه کردند، وخامتی جدی در تنظیم و لحن برای اسرائیل است». منابع یاد شده تاکید کردند: «در تنظیم نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا اجازه مانورهای نظامی زمینی به ارتش اسرائیل داده نشده و در آن ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به احتمال اجرای عملیات زمینی در رفح، تاکید شده مانور ارتش اسرائیل در منطقه رفح خطر جدی نقض قوانین بین‌المللی انسانی را با خود به همراه دارد».
افزایش شمار شهدای غزه به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن
در یکصدوشصت‌وسومین روز تجاوزات اشغالگران در غزه، رژیم اشغالگر کشتار جدیدی در دیرالبلح انجام داد و خانه‌ای در محله بشاره را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی شد. وزارت بهداشت غزه روز گذشته گزارش داد: اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ کشتار در نوار غزه انجام دادند که ۹۲ شهید و ۱۳۰ زخمی برجا گذاشت. وزارت بهداشت غزه همچنین آمار کلی قربانیان تجاوز صهیونیست‌ها به غزه از هفتم اکتبر را ۳۱ هزار و ۶۴۵ شهید و ۷۳ هزار و ۶۷۶ مجروح اعلام کرد.

 خراسان
ویژگی شاخص روابط جدید تهران-ریاض،‌ «مدیریت تنش» است
علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: عادی‌سازی رابطه ایران با کشورهایی چون عربستان، امارات و عراق به صورت بالقوه ظرفیت زیادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشورمان داشته و دارد. طبیعتا اگر بخواهیم در رابطه با این کشورها خط مشترکی پیدا کنیم، بیشتر به ابعاد اقتصادی می‌رسیم؛ چون سطح رابطه سیاسی ما با هر کدام از این کشورها متفاوت است. اما همکاری با این سه کشور از ‌نظر اقتصادی می‌تواند هر کدام به یک شکل، ظرفیت جدیدی برای ایران ایجاد کند. به فعلیت رساندن ظرفیت‌های همکاری با کشورهای منطقه نیازمند برنامه دقیق و زمان‌بندی شده برای قرار گرفتن در «زنجیره تامین» و «زنجیره ارزش منطقه‌ای» است.
واقعیت غیر قابل انکار این است که کشورهای منطقه به این بلوغ رسیده اند که لازمه توسعه همه جانبه و پایدار، فاصله گرفتن از «رقابت‌های ژئوپلیتیک» و ایجاد هم افزایی درظرفیت‌های «ژئو اکونومیک» است و حتی اگر رقابتی نیز وجود دارد که دارد، باید در این حوزه باشد. یکی از ویژگی‌های نظم آتی در منطقه تلاش جمعی برای «مدیریت تنش» به عنوان شرط لازم برای همکاری‌های مبتنی بر نفع جمعی است. روابط جدید ایران و عربستان سعودی یکی از نشانه‌های مهم توسعه چنین رویکردی در منطقه غرب آسیا به شمار می رود.
تا آغاز مجلس دوازدهم ورودی به موضوع ریاست مجلس نمی‌کنم
منوچهر متکی:
این انتخابات در شرایط ویژه داخلی و منطقه ای و خارجی برگزار شد.
مشارکت بالای ۴۰ درصدی مردم در یک انتخابات، نرم قابل قبول در عرف بین المللی است.
در انتخابات کنگره آمریکا که سال گذشته برگزار شد، مشارکت حدود ۳۰ درصد بود.
در همان زمانی که ما رکود ۸۵ درصدی مشارکت در سال ۱۳۸۸ را داشتیم، پارلمان اروپا مشارکت زیر ۲۵ درصدی را در برخی از کشورهای عضو اتحادیه به ثبت رساندند.
آن‌چه باعث می‌شود که ما نسبت به مشارکت مردم حساس باشیم ، ساختار نظام ماست که بر دو مولفه مبانی اعتقادی و پایگاه مردمی بنیان نهاده شده و از این منظر مشارکت زیر ۵۰ درصدی در سه انتخابات گذشته مورد توجه است.
البته در تهران معمولا نصف میانگین مشارکت کل کشور شرکت می‌کنند که به نظر من باید مورد کنکاش قرار بگیرد.
در خصوص نامزدی اینجانب برای ریاست مجلس ان‌شاءا… پس از افتتاح مجلس جدید رسما پاسخ خواهم داد.
کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری نسبت به زمستان ۱۴۰۱
مرکز آمار ایران با اعلام این که نرخ بیکاری در زمستان سال جاری به ۸.۶ درصد رسیده است، اعلام کرد: ۴۰.۸ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر در زمستان ۱۴۰۲، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۳ درصد افزایش یافته است، بدین ترتیب نرخ بیکاری در زمستان امسال نسبت به اعلام همین مرکز در زمستان سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش را نشان می دهد و البته نسبت به نرخ بیکاری در پاییز امسال یک درصد افزایش یافته است.
پرداخت وام ازدواج به ۹۰ درصد متقاضیان
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: تا بهمن امسال، ۹۰ درصد کسانی که پرونده وام ازدواج تشکیل داده بودند وام خود را دریافت کردند.
کلهر با بیان این که ما متولی وام ازدواج نیستیم، گفت: در موضوع وام ازدواج سه اتفاق مهم افتاده؛ کوتاه شدن ارجاع پرونده به شعبه که حداکثر ۱۵ روزه است و زمان پرداخت وام بود که اکنون حداکثر یک ماه زمان لازم است تا پرداخت صورت بگیرد و این زمان میانگین عمومی است. کلهر اظهار کرد: تا بهمن امسال، ۹۰ درصد کسانی که پرونده وام ازدواج تشکیل داده بودند وام خود را دریافت کردند و ۱۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان امسال باید تعیین تکلیف شوند.

 قدس
ممنوعیت تصویربرداری منوط به رعایت حریم شخص است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر شخصی خودش حریم خویش را حفظ نکند، حق اعتراض به عکس گرفتن را ندارد؛ زیرا این فرد دیگر حریمی ندارد. به گزارش فارس، آیت‌الله محسن اراکی در حاشیه نخستین جلسه درس تفسیر خود در ماه مبارک رمضان به حادثه درمانگاه قم اشاره کرد و در خصوص موضع‌گیری برخی از حوزویان اظهارکرد: نظام حقوقی اسلام یک نظام جامعی است که به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود؛ بخش عظیمی از نظام حقوقی اسلام مربوط به حریم‌هاست و برخی از این حریم‌ها به حرمت تعبیر می‌شود.
تأیید انتخابات در ۱۳۳ حوزه انتخابیه مجلس
تاکنون انتخابات ۱۳۳ حوزه‌ انتخابیه مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است. هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده‌های ۸۱حوزه‌ انتخابیه مجلس مورد تأیید قرار گرفت که با توجه به آمار اخیر در مجموع انتخابات ۱۳۳ حوزه‌ انتخابیه مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.
سکوهای فیلترشده با ابزارهای فنی در اختیار مردم قرار می‌گیرند
جلسه شورای عالی فضای مجازی شامگاه یکشنبه به ریاست آیت الله رئیسی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه این نشست گفت: سکوهای فیلترشده با ابزارهای فنی به‌زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. وی در این باره گفت: ما قبلاً می‌گفتیم سکوی خارجی باید تعهد بدهد، الان با توجه به تجارب یک‌ساله و پیشرفت‌هایی که در این حوزه داشتیم دو جایگزین پیدا شده است.
وی اضافه کرد: سکوها یا در دسترس هستند، یا ما را تحریم کردند، یا اینکه مسدود هستند، آن‌هایی که تحریم کردند را قرار شد مجوز یک ابزار تحریم‌شکن داده شود، درباره مسدود شده‌ها هم اگر کسی به نمایندگی از آنان یا با واسطه توانست این مذاکره را انجام دهد که قوانین و مقررات ما را رعایت کنند که مشکلی نیست.
وی اضافه کرد: اکنون کار شروع شده و ابزارهای فنی که بتوانند در چارچوب قوانین کشور فعالیت را ایجاد کنند، در حال آزمایش هستند، خودم یکی دو نمونه را آزمایش کردم، کارشان خوب بود؛ یعنی از طریق سکوهای داخلی با ابزارهای فنی توانسته‌اند سکوهای خارجی را با رعایت قوانین و مقررات در دسترس قرار دهند.
نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر ضمن لغو توافق‌نامه همکاری نظامی با آمریکا، حضور این کشور در خاک نیجر را غیرقانونی و مغایر با منافعش برشمرد. آمادو عبدالرحمان، با انتشار بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی خوانده شد، گفت: «دولت با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی، به شکل فوری و یک‌جانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند».

 اطلاعات 
صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری ایران به سوریه در سال آینده
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران از برنامه‌ریزی برای تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
عبدالامیر ربیهاوی با اشاره به نقشه راه توسعه صادرات به سوریه گفت: به منظور افزایش حجم تجارت به سوریه، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های منظمی انجام شده است که مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارت از برگزاری همایش اطلاع‌رسانی برای ابهام‌زدایی و ترغیب فعالان اقتصادی در خصوص رونق تجارت در دو کشور و تلاش برای احیای پنج نمایشگاه‌های بین‌المللی و اختصاصی است. وی افزود: برنامه فعال کردن دو مرکز تجاری در سوریه و همچنین برنامه اعزام رایزن بازرگانی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
اگر انتخاب نشوم، حمام خون آمریکا را فرا خواهد گرفت
دونالد ترامپ» در جریان گفت‌وگو با حامیانش در ایالت اوهایو مجددا به ادعای خود مبنی بر «تقلب در انتخابات ۲۰۲۰» اشاره کرد و گفت: «اگر در انتخابات ریاست ‌جمهوری ماه نوامبر پیروز نشوم، به معنای پایان دموکراسی آمریکا خواهد بود.»
ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش افزود: «اگر ما در انتخابات پیروز نشویم، فکر نمی‌کنم انتخابات دیگری در این کشور داشته باشیم». دونالد ترامپ در میانه بخشی از سخنان خود درباره وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و رقابت خارجی برای صنعت خودروسازی آمریکا تاکید کرد: «اگر من انتخاب نشوم، حمام خون در کل کشور به راه خواهد افتاد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

یمنی‌ها ایلات را کاملا تعطیل و متروکه کردند
تسنیم/ ایناف کرنر خبرنگار ترابری و گردشگری رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی نوشت حوثی‌ها بندر ایلات را به‌طور کامل تعطیل کرده‌اند. خبرنگار رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: گدعون گالبر مدیرعامل بندر ایلات در گفتگو با رادیو ارتش گفت: من از ۳۵ سال پیش در این بندر مشغول به کار هستم، و از ۲۰ سال پیش هم به‌عنوان مدیرعامل آن فعالیت می‌کنم، برای من بسیار دردناک است که می‌بینم حوثی‌ها می‌توانند از چهار ماه پیش تا امروز این بندر را به‌طور کامل تعطیل و آن را به منطقه‌ای متروکه تبدیل کنند، تاکنون چنین شرایطی را به‌عمرم ندیده بودم.

پوتین ۸۷.۳۲ درصد آرا را به‌دست آورد
تسنیم/ در حالی که رئیس‌جمهور فعلی روسیه توانست رأی اعتماد دوباره بیش از ۸۷ درصد مردم کشورش را به‌دست آورد، میزان مشارکت در انتخابات به بالای ۷۴ درصد رسید و مقامات کشورهای کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه در تبریک به ولادیمیر پوتین از دیگران پیشی گرفتند. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در ساعت ۸ صبح امروز، دوشنبه، (به‌وقت مسکو) اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس دولت فعلی، پس از بررسی ۹۹.۶۵ درصد از آرای اخذشده، توانست ۸۷.۳۲ درصد از کل آرا را به دست آورد. در مقام دوم، نیکلای خاریتونوف، نامزد حزب کمونیست روسیه با ۴.۳۰ درصد آرا قرار دارد، ولادیسلاو داوانکوف، عضو حزب مردم جدید با ۳.۸۲ درصد آرا در رتبه سوم، قرار گرفته است و پس از آنها لئونید اسلوتسکی، رهبر حزب لیبرال دموکراتیک روسیه نیز ۳.۲۰ درصد آرا را کسب کرد.

خروج ناوهای جنگی اصلی آمریکا از دریای مدیترانه
باشگاه خبرنگاران/ پنتاگون اعلام کرد که ناو‌های جنگی اصلی این کشور که برای حمایت از رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه مستقر بودند، درحال خروج از مدیترانه هستند.پنتاگون تمام کشتی‌های جنگی اصلی خود، از جمله ناو‌های هواپیمابر را از دریای مدیترانه خارج کرده است. این اقدامی است که برخی آن را که به معنای عقب نشینی آمریکا از رویایی با محور مقاومت در منطقه و عدم گسترش جنگ تفسیر کردند. از زمان وقوع جنگ پس از طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، پنتاگون دو ناو هواپیمابر را در منطقه مستقر کرد. ناو آیزنهاور در دریای عرب، ناو جرالد فورد در شرق مدیترانه مستقر بودند. هدف این کشتی‌های جنگی تامین تسلیحات رژیم صهیونیستی برای جنگ بود.

حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه پهپادی رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ مقاومت اسلامی عراق بامداد دوشنبه اعلام کرد که یک پایگاه پهپادی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که این پایگاه پهپادی که در جولان اشغالی سوریه قرار داشته را هدف حمله پهپادی قرار داده است. براساس گزارش این گروه مقاومت، تأکید کرد: عملیات خود در ماه مبارک رمضان برای درهم کوبیدن پایگاه‌های دشمنان را تشدید خواهیم کرد. رسانه جنگ مقاومت اسلامی عراق بامداد پنجشنبه گذشته نیز اعلام کرد که یک پایگاه هوایی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرارداده است.پایگاه هوایی “پالمخایم” با استفاده از پهپاد هدف قرار گرفته شده است. این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مقاومت اسلامی عراق و ارسال پهپاد و شلیک موشک توسط این گروه به سرزمین‌های اشغالی، ادامه پیدا می‌کند.

تعداد کودکانی که در غزه می‌میرند فاجعه‌بار است
فارس/ مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل گفت: تعداد کودکانی که در باریکه غزه جان خود را از دست می‌دهند فاجعه بار است. «کاترین راسل» مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) یکشنبه در سخنانی درباره اوضاع فاجعه بار غزه هشدار داد. وی که با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» نیوز مصاحبه می‌کرد، گفت: «می‌دانیم که در حال حاضر کودکان در غزه به دلیل سوء تغذیه می‌میرند» مدیر اجرایی یونیسف گفت: «نیازمند رسیدن حداکثر میزان ممکن کمک‌ها به باریکه غزه هستیم».

اوکراین به دلیل کمبود مهمات عقب نشینی می‌کند
مهر/ «جان کربی»، سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که مهمات اوکراین در دونباس رو به اتمام است و این کمبود مهمات که اوکراین هم اکنون با آن مواجه است، نیروهای این کشور را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه از افزایش تلفات نظامی و تسلیحاتی ارتش اوکراین در درگیری‌های تازه خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۵ نظامی ارتش اوکراین در گیری در محورهای مختلف کشته شده اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در درگیری در محور دونتسک، ارتش اوکراین بیش از ۲۰۰ نظامی خود را از دست داد. نیروهای روسی در این محور موفق به بهبود موقعیت خود شدند.

اعتراف تلویحی نتانیاهو به شکست در غزه
مهر/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در غزه را به شدت رد کرد.نتانیاهو در سخنان خود به نوعی به این مساله اشاره کرده که جنگ در غزه تا کنون برای اسرائیل دستاوردی نداشته و در واقع اسرائیل جنگ را در مرحله کنونی در غزه باخته است و از این رو برای جلوگیری از شکست ناگزیر به حمله به رفح است. در این ارتباط نتانیاهو ادعا کرده است که اگر از هم اکنون، پیش از دستیابی به اهدافمان به جنگ پایان بدهیم، این به معنای آن خواهد بود که اسرائیل در جنگ شکست خورده است.به ادعای نتانیاهو، تا زمانی که اسرائیل به اهداف خود نرسیده باشد، تن به آتش بس نخواهد داد. روز گذشته نیز «موشه یعالون»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم باقی ماندن در قدرت را بیشتر از مسائل دیگر ترجیح می‌دهد. وی افزود که مساله بازگرداندن اسرای صهیونیست اولویت نتانیاهو به شمار نمی‌رود.

ترانزیت مشتقات نفتی عراق به امارات از بندر بوشهر ادامه می‌یابد
ایرنا/ ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: مشتقات نفتی اقلیم کردستان عراق به امارات متحده عربی که اسفندماه امسال از گمرک بوشهر آغاز شده است در ایام نوروز هم به صورت شبانه روزی ادامه می‌یابد. “علی سلیمانی” اظهار کرد: طی یک‌ماه اخیر تعداد ۱۷۵ فقره اظهارنامه به وزن ۱۸۷ هزار تن کالا به صورت ترانزیت بوسیله هشت هزارو ۳۲۶ دستگاه کامیون به این گمرک وارد شد .وی تصریح کرد: مشتقات نفتی اقلیم کردستان عراق بعد از عبور از مرز باشماق به گمرک بوشهر وارد و پس از انجام تشریفات گمرکی به کشور امارات متحده عربی ترانزیت خارجی می‌شود.مدیرکل گمرک بوشهر افزود: امسال ۲۸۱ دستگاه خودرو امداد و نجات در قالب ۱۰ اظهارنامه به ارزش ۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون دلار از طریق گمرک بوشهر وارد کشور شده است.

اتریش با اعزام نیروی نظامی به اوکراین مخالفت کرد
ایرنا/ وزیر خارجه اتریش با تاکید بر موضع بی‌طرفی کشورش گفت که وین با اعزام نیرو به اوکراین مخالف است. شالنبرگ اظهار کرد: بحث‌ها در این باره را غیرضروری می‌دانم. پاسخ اتریش به این موضوع، «نه» است.وی تاکید کرد: ما به موضع بی‌طرفی خود پایبند می‌مانیم و هیچ نیرو یا سخت‌افزار نظامی، سلاح و مهمات به اوکراین فرستاده نخواهد شد.وزیر خارجه اتریش گفت که حتی ناتو نیز درباره اعزام نیرو به اوکراین مردد است.

اذعان رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به شکست در هفتم اکتبر
مهر/ رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به شکست ارتش این رژیم در عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرد.«هرتزی هالیوی» ضمن اذعان به شکست در برابر مقاومت فلسطین، اعلام کرد که مسوولیت‌های کامل این رخداد را می پذیرد.هالیوی در ادامه عنوان کرد: اسرائیل راه درازی برای دستیابی به اهداف جنگی خود در پیش دارد. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، توقف انتصابات در رهبری ارتش این رژیم را عامل آسیب به قدرت ارتش دانست و تاکید کرد که این گونه اقدامات به ارتش این رژیم لطمه خواهد زد. هرتزی هالیوی همچنین از آمادگی ارتش اسرائیل برای گسترش عملیات نظامی در غزه مطابق با تصمیمات مقامات سیاسی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *