خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
کمک دومیلیارد تومانی رهبر معظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند
در آستانه برگزاری سی‌وهفتمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ کمک به آزادی زندانیان نیازمند،حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبلغ ۲۰میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.
جشن گلریزان هرسال درماه مبارک رمضان به همت ستادمردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.
انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد
پرونده‌های ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس شورای اسلامی از ۱۱استان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این مدت تا ۱۷ اسفند طبق روال قانونی باید گزارش‌ها و شکایت‌های داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات، این گزارش‌ها را لحاظ کنیم. وی اعلام کرد: تاکنون انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه مورد تأیید قرار گرفته است. وی درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده‌اند، عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم‌شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه‌های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران تلاش ما این است که این انتخابات نیز به ‌شکل الکترونیکی برگزار شود.

 همشهری
هشدار وزیر دفاع به آمریکا و رژیم صهیونیستی
سپهبد «علی محمود عباس» وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه با حضور در ستاد وزارت دفاع در تهران با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر دفاع ضمن محکوم کردن حملات هوایی رژیم صهیونیستی و نقض تمامیت ارضی سوریه، افزود: این رژیم منحوس به بهانه مقابله با محور مقاومت به دنبال از بین بردن زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، بنادر و همچنین کاروان‌های حامل سوخت و مواد غذایی است و یقینا این حملات ناشی از ترس رژیم صهیونیستی و ناکامی این رژیم است. امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه آمریکا از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی با ارسال گسترده سلاح و تجهیزات از پایگاه‌های خود در منطقه به تل‌آویو، سبب کشتار بیشتر مردم فلسطین شده و از سوی دیگر با حمله به مواضع نیروهای مقاومت در منطقه به ویژه در سوریه، به دنبال افزایش تنش در کل منطقه غرب آسیا است، گفت: هرگونه خطای راهبردی و ماجراجویی آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر به تشدید وخامت اوضاع در منطقه خواهد شد.
سفر رئیس موساد به قطر
دیوید بارنیا، رئیس موساد روز یکشنبه (امروز) در دوحه پایتخت قطر درباره آتش‌بس پیشنهادی حماس با مسئولان قطری و مصری رایزنی می‌کند. حماس پیش تر اعلام کرده بود که چشم‌انداز جامعی «براساس اصولی توافقی بر سر آتش‌بس» ارائه کرده است.
صدای بلژیک هم درآمد!
نخست‌وزیر بلژیک در سخنانی با انتقاد از جنگ اسرائیل در غزه گفته است که اسرائیل باید فورا اجازه دسترسی بهتر ساکنان غزه به کمک‌های بشردوستانه را بدهد؛ زیرا استراتژی گرسنگی بسیار نفرت‌انگیز است. به‌گفته این مقام ارشد بلژیک، وضعیت انسانی در غزه غیرقابل تحمل شده است.
سوءتغذیه حاد یک‌سوم خردسالان غزه
نهادهای امدادی فلسطین اعلام کرده‌اند که از هر ۳ کودک کمتر از ۲ سال در شمال غزه، یک کودک به سوءتغذیه شدید دچار شده است. گفتنی است که تاکنون ۲۷ کودک فلسطینی بر اثر سوءتغذیه و کم آبی به شهادت رسیده‌اند.
آنروا: علوفه حیوانات هم دیگر در دسترس نیست
عدنان ابوحسنه، مشاور رسانه‌ای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا اعلام کرده که ساکنان نوار غزه دیگر برای رفع گرسنگی به علوفه حیوانات هم دسترسی ندارند. مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا تأکید کرد: کمک‌هایی که از آسمان به نوار غزه ارسال شده کافی نیست و به‌ دست تمامی نیازمندان این باریکه نمی‌رسد.
تمسخر تهدیدات وزیرجنگ اسرائیل علیه لبنان
رسانه‌های عبری زبان تهدیدات مقامات رژیم اشغالگر درخصوص بازگرداندن لبنان به عصر حجر را به تمسخر گرفته و اعلام کرده‌اند که چه‌کسی، چه‌کسی را به عصر حجر بازمی‌گرداند؟ روزنامه «حداشوت بزمان» اظهارنظر یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل علیه لبنان را بازنشر کرد و نوشت: «گالانت تهدید کرده بود که لبنان را به عصر حجر برمی‌گرداند؛ اما شهرک‌های ما در نهایت بدون برق شده‌اند و به عصر حجر بازگشته‌اند.»
سناتور آمریکایی: از نتانیاهو حمایت نکنیم
برنی سندرز، سناتور دمکرات کنگره آمریکا اعلام کرده که آمریکا نمی‌تواند به تأمین مالی ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه دهد و اقدامات کابینه راستگرای نتانیاهو که باعث گرسنگی صدها هزار کودک در غزه شده، خشم جهانی را علیه این کابینه برانگیخته است؛ پس بهتر است که بعد از این، از نتانیاهو حمایت نکنیم.

 کیهان 
توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
آیت‌الله رئیسی در نشست صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر» پس از استماع دیدگاه‌ها و نظرات ۶ تن از هنرمندان حوزه‌های شعر، سینما، خوشنویسی، موسیقی و ادبیات، در سخنانی توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و بر توجه جدی به عرصه هنر و فرهنگ کشور تاکید کرد. وی اعتلای هنر و فرهنگ را موجب افتخارآفرینی، عزتمندی و ارتقاء و سربلندی کشور دانست و با اشاره به پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری چشمگیری که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، به دست آمده است، تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه این پیشرفت‌ها در دوره کدام دولت به دست آمده‌اند، باید با هنرمندی به تصویر کشیده شوند تا بتوان ایران پیشرفته و فناور را به جهان معرفی کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به نقش‌آفرینی هنرمندان در به تصویر کشیدن بخشی از افتخارات خلق شده در دوران دفاع مقدس، تلاش جوانان برای حصول پیشرفت‌های فناورانه در کشور را از دیگر عرصه‌هایی دانست که قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.
آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهید برد
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: «مردخای کیدار»، مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی سادات-بگین در اظهاراتی وقیحانه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تجزیه و به ۶ کشور تبدیل شود.
این اظهارات به روشنی گویای سودای شوم دشمنان سفّاک نسبت به ایران عزیز است. هرچند این اولین بار نیست که دشمن صهیونیست، این‌گونه وقیحانه منویات درونی خود را عریان می‌سازد و جدای از آنکه جمهوری اسلامی ایران بالغ بر چهار دهه از این دست سخنان شنیده و استوارتر از همیشه به حیات پرافتخار خود ادامه می‌دهد، اما لازم است بار دیگر به صهیونیست‌های رو به زوال یادآوری کرد: از جمع اقوام مختلفی که پیکره زیبای ایران اسلامی را تشکیل داده‌اند، حدود ۲۵۰ هزار نفر جان خود را در طول تقریبی ۴۵ سال گذشته تقدیم کردند تا این سرزمین، یکپارچه، قوی و مقتدر باقی بماند و وجبی از خاک آن کم نگردد.
آنها که برای سربلندی ایران عزیز و اقتدار جمهوری اسلامی ایران از جان خود گذشتند، مردان و زنانی بودند که از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز و از میان اقوام گوناگون زیر پرچم پرافتخار ایران گردهم آمده بودند. جمهوری اسلامی ایران چهار دهه متمادی شنونده سخنان سخیفی بوده که گویندگان آن سال‌هاست خوراک موریانه‌ها شده‌اند. آرزوی تجزیه ایران نیز به مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته، با جنایتکارانی که نتوانسته‌اند حتی در مقابل یک جنبش مقاومت مردمی در نوار غزه قامت راست کنند و برای جبران شکست‌های ترمیم ناپذیر خود زبونانه دست به کشتار زنان و کودکان می‌زنند، به گور خواهد رفت.

 ایران
پایان سفر ۶ روزه معاون رئیس‌جمهور به نیویورک
«انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده، پس از شرکت در شصت‌وهشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل و ۱۹ دیدار دوجانبه، به سفر ۶ روزه خود به نیویورک پایان داد. وی علاوه بر سخنرانی در شصت‌وهشتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل، با رئیس دوره‌ای کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که سفیر فیلیپین در سازمان ملل است، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. خزعلی همچنین در میزگرد «اقدامات مثبت در راستای تقویت نهادها و افزایش تأمین مالی جهت تحقق برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران» و میزگرد تخصصی«توانمندسازی زنان؛ توان‌افزایی خانواده، توسعه جامعه» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. گفتنی است خزعلی پیش از ترک نیویورک، با خانم «لیندیو زولو» وزیر توسعه اجتماعی آفریقای جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون رئیس‌جمهور اسلامی ایران از کشور آفریقای جنوبی به خاطر طرح دعوی علیه رژیم غاصب صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی دادگستری قدردانی کرد و این اتفاق را مایه ماندگاری آفریقای جنوبی در اذهان جهانیان خواند و ابراز امیدواری کرد با پشتیبانی عملی سایر کشورها نجات مردم فلسطین از شرایط رقت‌بار موجود حاصل شود. «لیندیو زولو» وزیر توسعه آفریقای جنوبی نیز با تأکید بر موضع کشورش در حمایت از مردم غزه و قدردانی از حمایت کشورها از مواضع این کشور گفت: برقراری صلح جهانی در راستای منافع ملی کشورها خواهد بود و برای دستیابی به دنیایی عاری از جنگ و خشونت، نیازمند اراده کشورها هستیم.
دور دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه تمام ‌الکترونیکی خواهد بود
محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که در هشت حوزه انتخابیه به صورت تمام‌ الکترونیک خواهد بود. انتخابات مرحله اول دوازدهمین دوره مجلس در چهار حوزه انتخابیه شامل آبادان، ملایر، رشت و قم به صورت تمام‌ الکترونیک برگزار شد. همه بازخوردها از برگزاری الکترونیک انتخابات در این شهرها، مثبت بود و مردم از فرایندهای الکترونیک استقبال کردند.
پایگاه‌های تروریست‌ها در کنترل نیروهای عراقی
وزیر کشور عراق از تسلط نیروهای این کشور بر پایگاه‌های مرزی تروریست‌های تجزیه‌طلب خبر داد. «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق گفت: «اجازه نمی‌دهیم که حزب کارگران اقلیم کردستان دلیلی برای هدف قرار دادن خاک عراق باشد.» او در گفت‌وگو با شبکه العربیه خبر داد: «نیروهای عراقی کنترل پایگاه‌های مرزی را که تحت سلطه نیروهای مخالف ایران (تروریست‌های تجزیه‌طلب) بودند در دست گرفتند.» وزیر کشور عراق همچنین با اشاره به اینکه سلاح اکنون در انحصار دولت است، خاطرنشان کرد که روند ثبت سلاح سبک و خرید سلاح سنگین آغاز شده است.

 وطن امروز
امضای تفاهمنامه حمایت از زندانیان خارج از کشور
تفاهمنامه حمایت از زندانیان ایرانی خارج از کشور بین وزارت امور خارجه و قوه ‌قضائیه امضا شد. ارکان این تفاهمنامه را معاونت کنسولی وزارت امور خارجه، معاونت بین‌الملل قوه قضائیه، بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندان‌ها تشکیل می‌دهند. در این تفاهمنامه مقرر شده است امضا‌کنندگان با تشریک مساعی و هماهنگی، امور زندانیان ایرانی در خارج از کشور، مشکلات خانواده‌های آنها، تسهیل در انتقال آنها به کشور و ارائه هرگونه تسهیلات را از طریق هماهنگی‌های مؤثر بین بخشی ارتقاء بخشند.
نتانیاهو به دنبال آتش‌بس نیست
نماینده حماس در تهران معتقد است تفکرات دولت راست‌گرا و افراطی نتانیاهو و وزرای کابینه او نمی‌گذارد سراغ مذاکره برود. خالد قدومی گفت: شرایطی که ما برای آتش‌بس داریم، کاملا منطقی است و دیگران نیز این را تایید می‌کنند که شرایط حماس یک شرایط کاملا منطقی بوده و بدون این شرایط یعنی توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به صورت کامل از غزه، رفع محاصره از غزه و ورود کمک‌های انسانی، نمی‌شود به سمت مذاکره برای رسیدن به آتش‌بس رفت. وی درباره ارزیابی دلایل احداث بندر جدید غزه توسط آمریکا به بهانه کمک‌رسانی گفت: درباره طرح آمریکا برای راه‌اندازی بندر غزه باید بگویم رساندن کمک‌های انسانی از راه هوایی یا دریایی که درباره آن این روزها شنیده‌ایم حتی ۲ کشتی آماده در راه غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه هستند، اگر بخواهیم این را با روش کمک‌رسانی از طریق کامیون و زمینی که از گذرگاه رفح انجام می‌شود، مقایسه کنیم، انجام این کمک‌ها از راه زمینی نسبت به راه دریایی و هوایی ۴ برابر خواهد بود و شما البته خوب می‌دانید که هدف از این کار ذلت و ذلیل کردن مردم عزیز و بی‌دفاع ما در غزه است. قدومی افزود: ما شاهد این بودیم که چطور به مردمی که برای دریافت کمک‌های غذایی تجمع کرده بودند، حمله شد و آنها را به شهادت رساندند و اسرائیل مرتکب جنایات جنگی و شهید کردن مردم بی‌دفاع شد و چندین بار این اتفاق افتاد.
اعزام سربازان ناتو به اوکراین به معنی جنگ سوم جهانی است
وزیر خارجه ایتالیا در پی اظهارات جنجالی مکرر رئیس‌جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام سربازان ناتو به اوکراین هشدار داد چنین کاری خطر وقوع جنگ سوم جهانی را در پی خواهد داشت. «آنتونیو تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای که در یک گردهمایی در شهر ورونا در شمال ایتالیا انجام داد، گفت: «فکر می‌کنم ائتلاف ناتو نباید وارد اوکراین شود. چنین اتفاقی یک اشتباه خواهد بود. لازم است ما به اوکراین در زمینه دفاع از خودش کمک کنیم اما ورود به این کشور به منظور راه انداختن جنگی علیه روسیه به معنی ایجاد ریسک جنگ سوم جهانی است».

 خراسان
سرشبکه سایت‌های شرط‌بندی و قمار ایران در ترکیه بازداشت شد
سعدا… امیرشقاقی به عنوان «سرشبکه سایت‌های شرط‌بندی و قمار ایران» در شهر ازمیر ترکیه بازداشت شد. علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه گفت: «سعید امیری، رئیس یک گروه جنایی سازمان‌یافته که سایت‌های شرط بندی و قمار غیرقانونی ایرانی را کنترل می‌کرد، طی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه به نام «کارتل-۶» در استان ازمیر بازداشت شد.»

 قدس
اروپا توانایی دفاع از خود را ندارد
یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان ضمن تأکید بر ضرورت تقویت قابلیت اتحادیه اروپا برای بازدارندگی و دفاع از خود با توجه به تحولات اخیر از جمله جنگ اوکراین، در عین حال گفت اروپا در حال حاضر این توانایی را ندارد. وی افزود: اروپا ممکن است با روسیه‌ای که برای قدرت جهانی در شرق تلاش می‌کند و آمریکای انزواطلب تحت رهبری ترامپ در غرب روبه‌رو شود. آیا ما می‌توانیم در این وضعیت به عنوان اروپایی از خود محافظت کنیم؟ من اعتقاد دارم اینچنین نیستیم.
سعودی در بحبوحه جنگ به تل‌آویو نفت می‌فروشد!
یک پژوهشکده بین‌المللی در امور نفتی اعلام کرد عربستان در روزهایی که رژیم صهیونیستی مشغول نسل‌کشی در نوار غزه بوده به تل‌آویو نفت فروخته است. پیش‌تر مشارکت سعودی در راه‌اندازی مسیر زمینی به سمت فلسطین اشغالی برای انتقال کالا، خشم مسلمانان را برانگیخته بود. رژیم‌های عربی درباره غزه تاکنون تنها به صدور بیانیه‌های توخالی علیه تل‌آویو بسنده کرده‌اند.
حمایت بایدن از برکناری نتانیاهو
در بحبوحه تشدید انتقادات از سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی، جو بایدن از انتقادات «چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل حمایت کرد. این مسئله احتمالاً شکاف میان تل‌آویو و نزدیک‌ترین متحد این رژیم یعنی واشنگتن را بیشتر خواهد کرد.

 اعتماد
محرمانه‌های یک سفر!
خبرگزاری رویترز مدعی است که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هفته گذشته از لبنان، سوریه و عراق دیدار و با سران گروه‌های مقاومت متحد تهران گفت‌وگو کرده است. در همین ارتباط، رویترز مدعی است هفت منبع آگاه به این خبرگزاری فاش کرده‌اند که اسماعیل قاآنی در ماه فوریه از بیروت بازدید کرده است تا در مورد تهدیدات احتمالی حمله بعدی اسراییل به حزب‌الله لبنان با سیدحسن نصرالله گفت‌وگو کند. این منابع گفتند که این گفت‌وگوها حول محور احتمال حمله تمام عیار اسراییل به جنوب لبنان بوده است. این خبرگزاری همچنین مدعی است که سه منبع ایرانی آگاه از این مذاکرات گفته‌اند که در خلال این مذاکرات، اسماعیل قاآنی و سیدحسن نصرالله در بیروت درباره ابعاد جنگ احتمالی میان اسراییل و حزب‌الله گفت‌وگو کرده‌اند و سیدحسن نصرالله به فرمانده سپاه قدس گفته است که در صورت بروز جنگ، حزب‌الله به تنهایی خواهد جنگید و هرگز پای ایران به این جنگ باز نخواهد شد، چراکه «این جنگ، جنگ ما (حزب‌الله) خواهد بود.»

 ابتکار
قالیباف قانون ساماندهی کولبری و ملوانی را ابلاغ کرد
رییس مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را برای اجرا ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دو قانون «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» و « ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری ایلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری» را برای اجرا ابلاغ کرد.
جزئیات نشست محرمانه رهبران حماس و انصارالله
منابع فلسطینی شامگاه جمعه به خبرگزاری فرانسه گزارش دادند که هفته گذشته نشستی کم‌سابقه میان رهبران جنبش حماس و گروه انصارالله یمن برگزار شد تا درباره سازوکارهای هماهنگی اقدامات مقاومتی علیه رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کنند. یکی از این منابع با درخواست منتشر نشدن نامش گفت: هفته گذشته نشست مهمی برگزار شد که در آن رهبران ارشد حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با جنبش انصارالله یمن شرکت کردند. وی افزود: در این جلسه سازوکارهای هماهنگی بین این گروه‌ها در خصوص اقدامات مقاومتی در مرحله بعد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته منبع دومی که او هم خواست نامش فاش نشود، جنبش انصارالله در این نشست تاکید کرد که برای پشتیبانی از مقاومت به عملیات خود در دریای سرخ علیه کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند، ادامه خواهد داد.این منبع افزود: در این دیدار همچنین درباره نقش مکمل انصارالله با جناح‌های فلسطینی به ویژه در مورد احتمال حمله اسرائیل به رفح بحث شد.
جنبش انصارالله با تایید توانایی خود برای ادامه عملیات با همان قدرت، تاکید کرد که «حملات هوایی آمریکا و انگلیس در ایجاد تغییر یا منصرف کردن جنبش انصارالله از تعهد خود به مردم فلسطین و مقاومت آنها موفق نخواهد بود». گروه‌های فلسطینی نیز آمادگی خود را برای توسعه همه اشکال همکاری با آنها اعلام کردند. به گزارش منابع المیادین، این دیدار با حضور چهره‌هایی از رده‌های اول رهبری سه جناح مقاومت فلسطین با انصارالله برگزار شد.

 اطلاعات 
افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو در غرب تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو در تهران، گفت: ایستگاه‌هایی افتتاح می‌شود که بار ترافیکی را در غرب کاهش می‌دهد. هرمزی در آیین بهره برداری از سه ایستگاه جدید مترو به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ورودی در خط ۶متروی تهران با بیان اینکه از اسفند سال گذشته با همت دوستان در قرارگاه خاتم اتمام این ایستگاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم، گفت: ایستگاه‌هایی افتتاح می‌شود که بار ترافیکی را در غرب کاهش می‌دهد و ایستگاه «شهدای کن و آیت الله کاشانی» هم در آینده افتتاح خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه در سال آینده بهار حمل و نقل را شاهد هستیم، گفت: در مترو طراحی خطوط ۸تا ۱۱انجام شده بود؛ عملیات حفاری خط ۱۰مترو شروع شد، خط ۸مترو را کلنگ زنی کردیم و برای خط ۹نیز با قرارگاه خاتم قرارداد داریم و خط ۱۱مترو هم در سال آینده عملیات آن آغاز خواهد شد و اتفاق مهمی از نظر توسعه خطوط داریم.
حزب‌الله لبنان تهدید به پاسخ کوبنده علیه اسرائیل کرد
حزب‌الله لبنان با انتشار پوستری به زبانهای عربی و عبری، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که گسترش حملات این رژیم با تشدید ضربات مقاومت پاسخ داده می‌شود. حزب‌الله در این پوستر فقط دو کلمه نوشته است: «جنگ را گسترش دهید، گسترش خواهیم داد.» رسانه‌های صهیونیستی بر این باورند که حزب‌الله در واکنش به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله زمینی به رفح، این هشدار را داده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

بدون نگاه جامع به فرصت‌ها و چالش‌ها امکان تحقق اهداف وجود ندارد
حوزه/ آیت الله اعرافی در نشستی با معاونین ، مدیران ستادی و مدیران مدارس علمیه با بیان اینکه رسالت سنگینی بر عهده حوزویان قرار گرفته است، به وضعیت روحانیت در دنیای معاصر اشاره کرد و افزود: اگرچه در دنیای معاصر و در پرتو انقلاب اسلامی فرصت‌های بسیاری برای حوزه و روحانیت به وجود آمده اما نباید از چالش‌ها، مشکلات و سختی‌ها غافل شویم.وی با بیان اینکه بدون نگاه جامع به فرصت‌ها و چالش‌ها امکان تحقق اهداف وجود ندارد، ابراز کرد: قم طی یکصد سال اخیر فرصت‌های بزرگی را در ایران و جهان به وجود آورده و ظرفیت‌های عظیم اسلامی را پدید آورد.آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در این دوران شاهد تولدی نو و جدید در حوزه‌های علمیه بودیم، بیان کرد: حوزه علمیه قم برگ‌های درخشانی به پرونده حوزه‌های علمیه اضافه کرده است.

مجلس دوازدهم با کمک دولت گام های مؤثری برای حل مشکلات مردم بردارد
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: این دیدار همانند دیدارهای گذشته ای که اعضای خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند، مطالب بسیار آموزنده، راهگشا، روشنگر، خیرخواهانه، مشفقانه و دلسوزانه از سوی رهبری معظم ارائه شد. عضوجامعه مدرسین ابراز امیدواری کرد با شکل گیری مجلس جدید و همدل، هم جهت و با رعایت موازین الهی، مجلسی در تراز نظام اسلامی، فصل جدیدی در کشور شروع شود تا ان‌شاءالله در راستای حل مشکلات مردم، گام های مؤثرتری برداشته و موجب رضایتمندی معقول ملت ایران نسبت به مشکلات کشور شود.

آیت‌الله جنتی شخصیتی بصیر و نافع برای نظام اسلامی است
رسا/ آیت الله موسوی اصفهانی با اشاره به حضور هشت ساله آیت الله جنتی در راس مجلس خبرگان رهبری و مجاهدت های خالصانه او در خدمت به انقلاب اسلامی و آرمان های امام و رهبری، آیت الله جنتی را یکی از وجودهای بسیار نافع در ابعاد مختلف برای ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: آیت الله جنتی خدمات بسیاری برای نظام اسلامی کرد؛ او در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فرد طرفدار امام راحل از جمله افرادی بود که توسط رژیم شاهنشاهی دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.وی افزود: آیت الله جنتی شخصیتی است که در بعد از انقلاب اسلامی نیز خدمات بسیاری را در مسئولیت های گوناگون به نظام اسلامی انجام داده و منشأ خیر فراوانی بود که شرح حال ایشان نیاز به فرصت های بسیاری است و باید قدر چنین شخصیت هایی دانسته شده و برای عموم افراد جامعه معرفی شوند.

فرانسه ابتکارات تهاجمی علیه روسیه نخواهد داشت
باشگاه خبرنگاران/امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با پایگاه اوکراینی تله تون اعلام کرد که علی‌رغم تمایل پاریس برای حمایت قوی از کی‌یف در مذاکرات برای پایان درگیری، کشورش تمایلی به اتخاذ ابتکارات تهاجمی علیه روسیه ندارد. وی خاطرنشان کرد: ما مسیر تشدید تنش را در پیش نخواهیم گرفت، زیرا خواهان جنگ دیگری نیستیم، اما حاضریم بگوییم محدودیتی نداریم و بسته به اقدامات روسیه واکنش نشان می‌دهیم.مکرون خاطرنشان کرد که آماده است با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره پیشنهادات برای کاهش تنش در اوکراین گفت‌وگو کند. وی اظهار داشت که «قطعاً» به اوکراین خواهد آمد و افزود: «وقتی من به طور فیزیکی وارد کی‌یف شدم به این معنی است که پیامی قوی و جهت‌گیری‌های جدید همکاری در میان خواهد بود.

ناتو اوکراین را به زباله‌دان سلاح‌های قدیمی خود تبدیل کرد
باشگاه خبرنگاران/ یک تحلیلگر نظامی می‌گوید کشور‌های ناتو با ادعای کمک به اوکراین، تجهیزات جنگی از کار افتاده خود را به این کشور فرستادند که عملا کمکی به آن نکرد.به گزارش نشنال اینترست به نقل از این تحلیلگر نظامی یکی از افسانه‌هایی که توسط رهبران ناتو و رسانه‌های غربی ترویج شده آن است که تجهیزات غرب به اوکراین کمک کرد تا بتواند در برابر روسیه به جنگ ادامه دهد؛ اما واقعیت آن است که اوکراین به محل تخلیه سلاح‌های قدیمی ناتو تبدیل شده است و تجهیزاتی که به این کشور داده می‌شود کمی بیشتر از یک زباله به کار می‌آیند.به طور مثال، دولت فرانسه متعهد به کمک به کی‌یف است؛ در نتیجه این کشور تعداد زیادی تانک زرهی سبک به نامRC 10 AMC-به اوکراین ارسال کرده، اما واقعیت آن است که این تانک‌ها متعلق به اوایل دهه ۱۹۸۰ هستند و فرانسه یک سال قبل از آغاز جنگ اوکراین، شروع به حذف تدریجی آنها کرده بود.

اسراییل باید تحریم شود
مهر/ سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به صورت آشکاری به دادگاه کیفری بین‌المللی بی توجهی می‌کند.در ادامه این گزارش آمده است: این بی توجهی تل آویو باعث شده زندگی میلیون‌ها فلسطینی در معرض خطر قرار بگیرد.دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که باید رژیم صهیونیستی تحریم شده و به این رژیم سلاح ارسال نشود تا به دستورات دادگاه کیفری بین المللی مبنی بر رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم نوار غزه عمل کند.

تشدید اختلافات میان مقامات صهیونیست
ایسنا/ منابع رسانه‌ای عبری زبان از تشدید اختلافات داخلی میان مقامات رژیم صهیونیستی و تهدید عضو کابینه امنیتی این رژیم به استعفا و خروج از آن پرده برداشتند.«گدعون ساعر» عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در این باره تاکید کرد: اگر طی چند روز آتی عضو کابینه جنگ نشوم، استعفا خواهم داد.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از این مقام صهیونیست گزارش داد: از همان ابتدا گفته بودم تا زمانی که تاثیرگذار باشم در کابینه می‌مانم و در برهه فعلی خارج از کابینه جنگ تاثیرگذار نخواهم بود.ساعر که ریاست حزب «امید جدید» را بر عهده دارد هفته گذشته خروج از ائتلاف «اردوگاه رسمی» به ریاست «بنی گانتس» را اعلام کرد و خواستار ملحق شدن به کابینه جنگ شد.همزمان رسانه‌های عبری زبان از اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم در کابینه جنگ پرده برداشتند.

قواعد جدید درگیری در برابر آمریکا و انگلیس وضع می‌کنیم
ایرنا/ «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن اظهار داشت: ما با استفاده از قدرت خود قواعد جدید درگیری را وضع می‌کنیم که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها و دنباله‌روهای آنها ، بهای سنگین آن را پرداخت خواهند کرد.العاطفی تاکید کرد: یمنی‌ها جنگ طلب و متجاوز نیستند، اما جنایات وحشیانه‌ غزه، ملت‌های آزاده جهان ازجمله ملت یمن را بر آن داشت تا موضع خود را دربرابر این جنایات اعلام کنند. ورود یمن به نبرد با رژیم غاصب صهیونیستی و محاصره دریایی آن، یک تصمیم حاکمیتی، ملی، اسلامی و انسانی است.وی با تاکید بر اینکه یمن همچنان مانع از عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا عازم بنادر آن می‌شود، گفت: عملیات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا و انگلیس متوقف نخواهد شد.

کسری بودجه ۵۶ میلیاردی اروپا برای رسیدن به استانداردهای دفاعی ناتو
ایرنا/ بر اساس یافته‌های جدیدترین تحقیق انجام شده توسط موسسه تحقیقات اقتصادی لاینیتس در دانشگاه مونیخ (IFO)، کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای رسیدن به سطح استانداردهای دفاعی تعیین شده با کسری بودجه ۵۶ میلیارد یورویی سالانه مواجه هستند. بر اساس نتایج این تحقیق، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله بلژیک، اسپانیا و ایتالیا که رکورددار بالاترین سطح بدهی و کسری بودجه در میان کشورهای اروپایی هستند، همچنین با بیشترین کمبود و مشکل در خصوص اختصاص بودجه دفاعی مورد نظر ناتو نیز مواجه هستند.این تحقیق مشخص کرد که در میان کشورهای اروپایی، در سال ۲۰۲۳، آلمان با کسری ۱۴ میلیارد یورویی در صدر لیست کشورهای اروپایی است که در خصوص تامین بودجه دفاعی تعیین شده از سوی ناتو با مشکل مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *