خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۶

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در تهران با حضور اقشار مختلف مردم انجام می‌شود
مهدی فضایلی،عضو دفتر رهبر معظم انقلاب درفضای مجازی،نوشت: با توجه به تقارن ایام سال نوباماه مبارک رمضان،سخنرانی نوروزی سالانه رهبرمعظم انقلاب اسلامی، روزچهارشنبه اول فروردین،درحسینیه امام خمینی با حضور اقشارمختلف مردم انجام می‌شود.
ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران
موسوی سفیر ایران در باکو اعلام کرد به‌زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود. موسوی از سفر هیاتی به تهران برای آماده‌سازی مقدمات ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبردادوافزود: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدودا ۸۰۰کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی‌دهد مشکلات و سوءتفاهمات ادامه‌دار باشد.وی ادامه داد: دو کشور سعی کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دوجانبه بگشاییم.موسوی تصریح کرد: دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم‌ها در منطقه و فرامنطقه به‌ویژه سرویس‌های امنیتی آنها در اختلاف‌افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است.موسوی حادثه هفتم بهمن سال گذشته و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را بسیار تلخ، غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده دانست و افزود: اما همه شواهد و رفت‌وآمدهای بعدی مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه‌های شخصی بوده است. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابت حرکت می‌کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه‌طلبی از جمله این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

 همشهری
آلمان جنایات غزه را پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی خواند
در شرایطی که شمار شهدای غزه از مرز ۳۱هزار نفر گذشته، سخنگوی دولت آلمان مدعی شد که رژیم اسرائیل به قوانین بین‌المللی در جنگ پایبند است. برلین پیش از این نیز بارها مدعی شده بود که رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد.
پیشنهاد ۳ مرحله‌‌ای حماس برای آتش بس در غزه
حماس پیشنهادی را برای آتش‌بس ۳ مرحله‌ای که هر کدام از آن ۴۲روز ادامه خواهد داشت، ارائه کرده است. آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی یکی از مفاد این پیشنهاد است. در این پیشنهاد همچنین تصریح شده که تاریخ نهایی آتش‌بس دائمی و خروج اشغالگران از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق خواهد شد؛ مشروط بر اینکه در مرحله دوم تمامی اسرا از ۲طرف آزاد شوند. دفتر نتانیاهو در واکنش اولیه اعلام کرده که شروط حماس را نخواهد پذیرفت.
قسام ۵ تانک مرکاوای اسرائیلی را هدف قرار داد
گردان‌های قسام اعلام کردند که ۵تانک مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی را در شهر الزهرا در شمال غرب استان مرکزی نوار غزه با راکت‌های ضدزره یاسین ۱۰۵هدف قرار داده‌اند. گروهان‌های قدس نیز اعلام کردند نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در شرق استان مرکزی نوار غزه با گلوله‌های خمپاره هدف قرار داده‌اند که در این حمله چند نظامی صهیونیست کشته شده‌اند.
دومینوی استعفای اسرائیلی‌ها به‌ دنبال شکست در غزه
رئیس تیپ پژوهش‌های اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) اعلام کرده که از سِمت خود استعفا خواهد کرد. عمیت ساعر گفته استعفای خود را با اعلام نتایج تحقیقات داخلی ارتش اسرائیل درباره حوادث ۷ اکتبر ارائه خواهد داد. پیش از این نیز شماری از مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌دلیل شکست در جنگ غزه و محقق نشدن اهداف اعلام شده برای این جنگ از سمت خود استعفا کرده‌اند.
تحلیلگر صهیونیست: ارتش ما آماده جنگ در رفح نیست
محافل صهیونیست به آماده نبودن ارتش این رژیم برای حمله به رفح در جنوب غزه اذعان کردند. درحالی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی از آمادگی برای حمله به رفح می‌گوید، یوسی میلمن، تحلیلگر امور نظامی گفته تهدیدهای نتانیاهو در شرایطی است که ارتش آماده حمله نیست.

 کیهان
دسته‌بندی صحیح میان رسانه‌ها، چپ و راست نیست بلکه بر اساس امیدآفرینی و یأس‌آفرینی است
آیت‌الله رئیسی در نشستی با «اصحاب رسانه» پس از شنیدن دیدگاه‌های چند نفر از نمایندگان رسانه‌ها، در سخنانی ضمن آرزوی قبولی طاعات و گرامی‌داشت یاد شهدای رسانه به ویژه شهدای رسانه در غزه و فلسطین، به جایگاه مهم رسانه در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»ها است، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. رئیس‌جمهور نقش، شأن و رسالت رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی، اعتمادآفرینی و مشارکت‌آفرینی در جامعه را بسیار با اهمیت توصیف و تصریح کرد: بیان رسانه‌ها و قلم فعالان این عرصه نقش مهمی در حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و نیز در کیفیت مقابله با جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و روانی گسترده دشمن دارد.
رژیم صهیونیستی صلاحیت عضویت در سازوکارهای بین‌المللی مرتبط با حقوق زنان را ندارد
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی که در طول ۵ ماه اخیر حدود ۹ هزار زن و ۱۲۵۰۰ کودک فلسطینی را کشته است صلاحیت عضویت و باقی‌ماندن در هیچ یک از مجامع حقوق بشری و سازوکارهای بین‌المللی مرتبط با حقوق زنان و کودکان را ندارد.
مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات جهاد مقبول بود
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت: مردم با وجود مشکلات و گرانی‌ها و تبلیغات دشمنان در انتخابات شرکت کردند که حضور ۴۱ درصدی جهاد مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ انتخابات بود.

 ایران
تقدیر رهبر معظم انقلاب از کارشناس اورژانس بابل
رهبر معظم انقلاب از کارشناس اورژانس بابل در پی نجات جان مادر و نوزاد گرفتار در برف تقدیر کردند. حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب طی تماس تلفنی مراتب خرسندی و پیام تشکر رهبر معظم انقلاب را به این همکار تلاشگر اورژانس بابل ابلاغ کردند. «معصومه مهرآور»، مامای بخش ارتباطات اورژانس ۱۱۵ بابل ۹ اسفند سال جاری در شبی که برف و بوران شدید تردد در جاده روستای جاجن در بخش بابلکنار را برای آمبولانس اعزامی این شهر با مشکل مواجه کرده بود، از طریق راهنمایی تلفنی پدر خانواده که از اتباع خارجی ساکن در ایران بودند برای کمک به زایمان همسرش زندگی مادر و نوزاد را از مرگ نجات داد.
پیشنهاد علم‌الهدی برای ایجاد گروه کمک‌ رسانی به غزه
جمیله‌سادات علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به همسران رؤسای‌جمهور و نخست وزیران کشورهای اسلامی خواست از همسر خود تقاضای مؤکد کنند به عنوان یک دولتمرد متعهد به اصول و ارزش‌های اخلاقی، در رفع مشکلات مردم غزه بکوشند و در صورت تمایل جهت ایجاد یک گروه کمک‌رسانی و یک صندوق بین‌المللی برای کمک به غزه اقدام کنند.

 جمهوری اسلامی
برگزاری رزمایش مشترک هوایی کره‌جنوبی و آمریکا علیه کره‌شمالی
نیروی هوایی ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور به همراه هواپیماهای آمریکایی، رزمایش مشترکی را با سلاح‌های جنگی در مناطق غربی شبه جزیره کره و در پاسخ به تهدید موشک‌های کروز و توپخانه کره‌شمالی برگزار کردند. به گزارش یونهاپ، در این رزمایش پنج روزه که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده، حدود ۴۰ فروند جنگنده اف-۳۵، اف-۱۵ و اف-۴ ارتش کره‌جنوبی و همچنین هواپیماهای ای-۱۰ و اف-۱۶ آمریکایی مشارکت داشتند.

 وطن امروز
رزمایش مرکب کمربند دریایی ۲۰۲۴ پایان یافت
امیر مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم کلیه شناورهای شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران رژه رفتند. در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های سهند، جماران، بایندر و ناوهای بهرگان و نایبند و ناوهای موشک‌انداز زره، سیرجان و دلوار، همچنین شناور شهید ناظری، ناو شهید محمودی و شناورهای تندرو و ناوگروه چین شامل ناوشکن نانینگ و ناوگروه روسیه شامل آدمیرال گورشکوف و شناور پشتیبانی کاما حضور داشتند.
راهپیمایی نمازگزاران ۵ استان در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها
راهپیمایی‌ نمازگزاران جمعه در ۵ استان کشور با عنوان «جمعه‌ خشم و انزجار» در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شد. مردم استان‌های تهران، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد ظهر دیروز بعد از نماز جمعه با برگزاری راهپیمایی، ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، همبستگی و حمایت خود را با غزۀ مقاوم اعلام کردند. این راهپیمایی‌ها هر هفته بعد از نماز جمعه با دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برخی استان‌های کشور در حمایت از فلسطین برگزار می‌شود. این راهپیمایی‌ها با عنوان «جمعه‌ خشم و انزجار» تاکنون در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شده است.

 خراسان
سبد معیشت کارگران ابداً دستکاری نشده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ابدا سبد کالری معیشت کارگران دستکاری نشده است و هر نظری که انستیتو تغذیه ای که قانون‌گذار تعیین کرد، مشخص کند، «علی رأسی و عینی» است. مرتضوی درباره این‌که برخی از نمایندگان مجلس اظهار کرده‌اند کف سبد معیشتی کارگران ۲۵ میلیون تومان است و تعیین دستمزد باید با توجه به این امر انجام شود، گفت: مصوبه‌ای در این خصوص وجود دارد؟ من چنین خبری ندارم، امکان دارد در این خصوص کسی اظهارنظری کرده باشد، در کشور ما یکی از محاسن این است که اظهار نظر آزاد است و هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند، اظهارنظر یک نماینده یا یک فرد ملاک عمل نیست، اگر مجلس قانونی را تصویب کرده باشد، حتما ما روی چشم‌مان قرار می‌دهیم.
گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا تنها در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است
رسانه آمریکایی فایننشال تایمز در تازه ترین گزارش خود از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط خبرداد و مدعی شد که آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود برای متوقف کردن حملات حوثی های یمن در دریای سرخ استفاده کند. مذاکراتی که اگرچه یک منبع آگاه در گفت و گو با ایرنا آن را تایید کرد اما جزئیات مطرح شده توسط فایننشال تایمز را تکذیب و تاکید کرد که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است.این مقام آگاه درباره ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیئت ایرانی و آمریکایی پیرامون موضوعاتی همچون تحولات دریای سرخ، ضمن تکذیب این موضوع گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی‌ خود در صحنه دیپلماسی است در حالی که تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.این منبع آگاه درباره خبر روزنامه آمریکایی درباره گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیئت ایرانی و آمریکایی در مسقط افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستور کار اولویت دار طرف ایرانی بوده و همان‌گونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.
وعده وزارت راه درباره مسکن مهر
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال ساخت است، گفت: به مردم قول می دهیم تا پایان سال آینده کل پرونده مسکن مهر را در شهرهای مختلف ببندیم.

 مردم سالاری
مردم در این انتخابات مدال افتخار زرینی را بر گردن آویختند
مراسم تجلیل از عوامل ستاد انتخابات استان خراسان رضوی پنجشنبه شب با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی در سالن شهدای سلامت مشهد برگزار شد.وزیر کشور در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه انتخابات باصلابتی را پشت سرگذاشتیم و در شعب مشکلی پیش نیامد. وی به حضور باشکوه مردم در این انتخابات اشاره کرد و افزود: مردم در این انتخابات، بار دیگر اقدامی جهادگونه انجام دادند و مدال افتخار زرینی را بر گردن آویختند.وحیدی به تلاش‌های مجریان انتخابات اشاره و تصریح کرد: کارگزاران انتخابات نیز با تمام وجود و در سرمای زیاد از مرزها تا عمق کشور و از سر صندوق تا بالاترین مرحله به درستی خدمت رسانی کردند که جای تقدیر دارد. وزیر کشور با اشاره به مشارکت بالای مردم خراسان رضوی در این رویداد سیاسی بزرگ خاطرنشان کرد: مردم خطه خراسان رضوی نیز با مشارکت بالا و افزایش نسبت به دوره قبل، برگ زرینی را در کارنامه انقلابی خویش ثبت کردند. وی اظهار کرد: امیدواریم در مرحله دوم انتخابات که در برخی از حوزه‌ها برگزار خواهد شد، مردم و مجریان دوباره حضوری باشکوه داشته باشند. در آیین تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات یازدهم اسفند ماه، تعدادی از فرمانداران، مدیران کل و اعضای هیات‌های اجرایی خراسان رضوی مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتقاد ایران از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو در نشستی تحت عنوان «تأثیر اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و عملکرد بازیگران بشردوستانه» اظهار کرد: «غیرقانونی‌بودن تحریم‌های یکجانبه امروز کاملا به اثبات رسیده و روشن شده است که آثار مخرب این تحریم‌ها به وخیم‌ترشدن بحران‌های بشردوستانه و نقض حقوق اساسی بشر شده‌اند». «علی بحرینی» همچنین ضمن تأکید بر غیر اثر بخش بودن استثنائات بشردوستانه بر تحریم‌ها افزود: «نباید تصور کنیم که چنین استثنائاتی، ماهیت غیرانسانی و غیرقانونی تحریم‌ها را از بین می‌برد».
«النا دوهان» گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر حقوق‌بشر نیز در این نشست به صراحت اظهار کرد: «وضع تحریم‌های یکجانبه می‌تواند به نقض اصول بنیادین حقوق‌بشر منجر شود».

 قدس
رونمایی کیم از قدرتمندترین تانک جهان
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در جدیدترین قدرت‌نمایی همزمان با رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی با حضور در محل نمایش و آموزش تانک‌ جدید این کشور، از آن‌ رونمایی کرد. کیم به نیروهایش که در حال آموزش کار با تانک‌های جدید بودند، پیوست و همزمان خواستار تلاش‌های بیشتر به منظور آمادگی برای جنگ شد. آموزش اخیر برای بررسی توانایی رزمی نیروها و شامل تانک اصلی جنگی از نوع جدید بود که کیم آن را «قدرتمندترین تانک جهان» نامید.
نماز جمعه ۸۰ هزار فلسطینی در مسجدالاقصی
۸۰هزار نمازگزار فلسطینی نخستین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجدالاقصی اقامه کردند. این نماز باوجود تشدیدات امنیتی رژیم صهیونیستی و وجود تعداد زیادی از نظامیان برای منع ورود فلسطینی‌ها برگزار شده است. خطیب مسجدالاقصی، عکرمه صبری پیش از آغاز نماز جمعه تصریح کرده بود جایی برای مصالحه درباره الاقصی وجود ندارد و حتی یک وجبش هم تسلیم نخواهد شد.
آغاز انتخابات سه روزه ریاست جمهوری روسیه
روز گذشته با گشایش درهای شعب اخذ رأی به روی واجدان شرایط، انتخابات سه روزه ریاست جمهوری روسیه آغاز شد. با توجه به گستردگی روسیه، «کامچاتکا» و «چوکوتکا» واقع در شرق دور، نخستین مناطقی هستند که شروع به رأی‌گیری کردند و کالینینگراد، آخرین مرکز خواهد بود. در این دور از انتخابات چهار نامزد از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فعلی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 ابتکار
تعداد شهدای غزه به بیش از ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن رسید
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۷ کشتار و جنایت دیگر را در این باریکه مرتکب شده است. وزارتخانه یاد شده افزود: در این حملات ۶۹ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۱۰ نفر هم زخمی شدند. شمار کلی شهدای جنگ در غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۱ هزار و ۳۴۱ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۳ هزار و ۱۳۴ نفر رسیده است. بیش از ۷ هزار نفر نیز مفقود و زیر آوار هستند.
پیام امیرعبداللهیان به رهبران گروه‌های مقاومت
وزیر امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به رهبران گروه های مقاومت و ملت‌های مقاوم و صبور لبنان و فلسطین، حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. وی در این پیام خطاب به سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و زیاد نخاله گفت: مسلمانان جهان در شرایطی به استقبال این ماه عزیز رفته‌اند که رژیم اشغالگر قدس همچنان به جنایات ضدبشری و نسل‌کُشی علیه ملت مظلوم فلسطین بویژه زنان و کودکان مظلوم این سرزمین مقدس ادامه می‌دهد و اقدام مؤثر و بازدارنده از سوی نهادهای مسئول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن نسل‌کُشی رژیم اسرائیل صورت نگرفته است. با ایمانی قلبی و مؤمنانه به تحقق حتمی وعده نصرت الهی، در این ایام و شب‌های با فضیلت و نورانی، یاد و خاطره همه شهدای مقاومت را گرامی داشته و نصرت نهایی ملت فلسطین و آزادی قدس شریف را از خداوند سبحان مسئلت می‌کنم.»

 اطلاعات
اختصاص یارانه‌های مضاعف به مردم در سال آینده
سال آینده رقم یارانه نقدی تغییری نمی‌کند، اما یارانه مضاعف در طرح‌های مختلف به اقشار خاص تعلق می‌گیرد.علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون ضمن اعلام این مطلب گفت: درسال جاری و در بحث یارانه ها تمرکز دولت به این سمت رفت که زیرساخت مناسبی را ایجاد کند تا با چارچوبی مشخص سفره مردم تقویت شود و یک جریان اعتباری قدرتمند برای آینده مردم شکل بگیرد تا عمق، عرض و طول سفره مردم افزایش پیدا کند.وی ادامه داد: این جریان اعتباری مفصل در سال ۱۴۰۳ در قالب طرح‌های مخلتف خود را نشان خواهد داد. طرح‌هایی که پایه یارانه نقدی را افزایش نمی‌دهد اما مانند طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در قالب یارانه مضاعف برای اقشار خاص و در مدت زمان مشخص تخصیص پیدا می‌کند.
مکرون: اروپا باید آماده جنگ باشد
رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: کشورهای اروپایی اگر صلح می‌خواهند باید برای جنگ آماده باشند.امانوئل مکرون در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار داشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دشمنی است که اگر اوکراین را شکست دهد در آنجا متوقف نخواهد شد. وی تصریح کرد: اگر روسیه در این جنگ پیروز شود اعتبار اروپا به صفر تنزل خواهد کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد: اگر جنگ به اروپا تسری پیدا کند روسیه مقصر است اما اگر ما تصمیم بگیریم ضعیف باشیم و اگر امروز پاسخ ندهیم، از همان ابتدا شکست را انتخاب کرده‌ایم و این چیزی است که من نمی‌خواهم. مکرون گفت: امنیت اروپا در اوکراین به گرو گذاشته شده است. او بار دیگر موضع خود را مبنی بر اینکه نباید گزینه ارسال نظامیان غرب به اوکراین را منتفی دانست تکرار کرد اما گفت شرایط کنونی چنین اقدامی را ایجاب نمی‌کند.

 شهروند
فضاسازی آمریکا و انگلیس علیه ایران در شورای امنیت
آمریکا و انگلیس در ادامه ادعاهای خود علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های انصارالله یمن، از بازرسی دریانوردی سازمان ملل خواستند که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آنچه انتقال موشک‌های ایرانی به بنادر تحت کنترل انصارالله در غرب یمن می‌خواندند، انجام بدهند.
امضای تفاهمنامه ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزی
در پی سفر هیأت بلندپایه وزارت جهادکشاورزی به افغانستان و رایزنی‌های دو طرف، یک تفاهمنامه همکاری بین «صدراعظم عثمانی» معاون وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری حکومت طالبان با «علیرضا مهاجر» معاون وزارت جهادکشاورزی در کابل به امضا رسید.
براساس اطلاعیه منتشرشده توسط وزارت کشاورزی افغانستان، این تفاهمنامه در ۵۵ماده پیرامون همکاری در بخش‌های حفظ نباتات و قرنطینه، تحقیقات، خاک‌شناسی، کشاورزی، کشت جایگزین خشخاش، آبیاری، زیربناهای کشاورزی، دامداری، دامپزشکی، تحقیقات دامداری، حمایت از بخش خصوصی، نهادهای کشاورزی، دارویی و آموزش کارمندان به امضا رسیده است.
این تفاهمنامه در سفر هیأت عالی‌رتبه ایران متشکل از مسئولان وزارت جهادکشاورزی پس از صحبت چندین‌روزه میان سران و متخصصان وزارت کشاورزی افغانستان و وزارت جهادکشاورزی ایران صورت گرفت تا در روزهای آینده کارهای عملی در این زمینه آغاز شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتظار مردم از دولت و مجلس، اهتمام ویژه به حل مشکلات معیشتی است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه حرمت ماه رمضان را باید نگه داشت، خاطرنشان کرد: آنهایی که عذر دارند نباید در ملاء عام در جامعه به خوردن و آشامیدن بپردازند، حرمت این ماه را باید نگه داشت، بگونه ای رفتار نماییم که شهر قم الگویی برای تمام شهرها و استان ها قرار گیرد. امام جمعه قم با اشاره به لزوم اهتمام مسئولین به رفع مشکلات معیشتی گفت: اگر مسئولین به دو مقوله معیشت و فرهنگ اهتمام بیشتر از خود نشان دهند و مشکلات را برطرف کنند، دشمن هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد.رئیس جامعه مدرسین با اشاره به توقیف کشتی های نفتی آمریکا تصریح کرد: دشمن خیال خام در سر می پروراند اما با جدیت نیروهای انقلابی کشتی های نفتی آمریکا توقیف شد تا بار دیگر قدرت ایران را به رخ جهان بکشانیم.

خدمت صادقانه، جبران انتخابات باشکوه است
رسا/ آیت‌الله کعبی درباره چگونگی اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب درباره تلخ نشدن کام مردم بعد از انتخابات، گفت: ارکان و دستگاه‌های گوناگون نظام مقدس جمهوری اسلامی مانند قوای سه‌گانه باید با همگرایی، هم افزایی و نظم قانونی تلاش کنند که میزان کارآمدی خود را بالا ببرند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات با شکوه یازدهم اسفندماه اظهار داشت: بعد از این انتخابات باشکوه، مردم انتظار خدمت صادقانه و مخلصانه مسئولان و مدیران را دارند.وی ابراز داشت: هر حاشیه‌سازی، نزاع و کشمکش رسانه‌ای به جای اهتمام به حل مسائل اساسی کشور و کمک به ارتقای کارآمدی نظام، کام مردم را تلخ می‌کند که نمایندگان باید از آن دوری کنند و با وحدت، همدلی و تأکید بر نقطه نظرات مشترک به تفاهم برسند.

رشد ۶ درصدی جانباختگان تصادفات
تسنیم/ رئیس پلیس راهور فراجا گفت:در سال ۱۴۰۲ متاسفانه با افزایش ۴.۹ درصدی جانباختگان تصادفات مواجه بودیم یعنی ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر از هموطنان در تصادفات جان خود را از دست دادند.حسینی بیان کرد: عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خواب‌آلودگی عامل ۶۰ درصد از تصادفات بوده است.رئیس پلیس راهور گفت: در امسال حدود ۲۲.۹ درصد از جانباختگان تصادفات رانندگان، ۲۲.۷ موتورسواران، ۳۴.۸ سرنشینان و ۱۹.۶ درصد عابرین پیاده بوده‌اند.وی ادامه داد: ۵۱ درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار می‌گوید که باید سرعت را مدیریت کنیم چرا که ۵۱ درصد جانباختگان در صحنه نشان از سرعت بالا است.

تنها راه برای صهیونیست‌ها در شمال «فرار» است
تسنیم/ رئیس شورای اجرایی حزب‌الله طی سخنانی به تشدید عملیات‌های مقاومت لبنان علیه دشمن صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که اگر دشمن صهیونیستی تصور می‌کند که در جبهه جنوب لبنان کسانی هستند که سازش می‌کنند یا امتیاز می‌دهند یا از مسئولیت خود عقب‌نشینی می‌کنند، سخت در توهم و اشتباه است. سید «هاشم صفی‌الدین» با اشاره به اینکه مردم لبنان با اتحاد پشت مقاومت هستند و هرگز مقابل دشمن تسلیم نمی‌شوند تاکید کرد تنها راه برای شهرک‌نشینان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی این است که فرار کنند و از اینجا بروند.وی افزود که اهالی جنوب لبنان همانند مردم بقاع و سایر مردم لبنان که پشت مقاومت هستند، مقاومت را تنها راه خود می‌دانند و به این گزینه متوسل هستند و هرگز از این گزینه عقب‌نشینی نمی‌کنند؛ تا زمانی که اسرائیل را از روی زمین محو کنند.

تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا علیه ایران
تسنیم/ آمریکا در ادامه سیاست‌ها و اقدامات خصمانه و ضد ایرانی خود، یک شرکت کشتی‌رانی و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران تحریم کرد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شرکت کشتی‌رانی «وینشو» که در جزایر مارشال ثبت شده و یکی از کشتی‌های این شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.خزانه‌داری آمریکا مدعی شده کشتی این شرکت به نام «لیدی سوفیا» به انتقال «محموله‌های غیرقانونی» به چین در راستای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و یکی از تسهیل‌گران مالی جنبش انصارالله یمن اشتغال داشته است.برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: «ما به مختل کردن تلاش‌های نیروی قدس سپاه و حوثی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها متعهدیم.»

یمن کشتی اسرائیلی و آمریکایی را هدف قرار داد
تسنیم/ سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن در بیانیه ای که در جمع تظاهرات مردم یمن در میدان السبعین صنعا قرائت کرد، اعلام کرد که به یاری خداوند کشتی اسرائیلی (pacific 01) را در دریای سرخ با تعدادی موشک دریایی مناسب هدف قرار داده است.سخنگوی ارتش یمن همچنین در این بیانیه از هدف قرار دادن یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ با تعدادی پهپاد خبر داد.وی از گسترش عملیات‌ ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با این رژیم تا اقیانوس هند خبر داد.سخنگوی ارتش یمن در این راستا اعلام کرد که ۳ عملیات علیه ۳ کشتی اسرائیلی و آمریکایی در اقیانوس هند با استفاده از تعدادی موشک دریایی و پهپاد انجام شده است.سخنگوی ارتش یمن بار دیگر تاکید کرد: تا زمانی که تجاوز به غزه متوقف نشود و محاصره آن ادامه داشته باشد، نیروهای مسلح یمن مانع از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با آن رژیم در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند خواهد شد.

کابینه رژیم صهیونیستی رسما آغاز طرح حمله به «رفح» را تایید کرد
مهر/ منابع خبری گزارش دادند که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه طی بیانیه‌ای طرح عملیات نظامی ارتش اسرائیل در رفح در جنوب نوار غزه را تأیید کرده است و ارتش رژیم اسرائیل برای اجرای این عملیات آماده می‌شود. چراغ سبز کابینه اسرائیل درباره طرح‌های عملیات نظامی در رفح از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی انجام شده است که مخالفتی جهانی با این تصمیم رژیم صهیونیستی وجود دارد و مقامات بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل بارها نسبت به عواقب حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه هشدار داده‌اند.پیشتر منابع عبری به نقل از دفتر نتانیاهو گزارش داده بودند که پیشنهادات حماس برای برقراری آتش بس و مبادله اسیران ۲ طرف از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی رد شده است.

حملات حزب الله لبنان به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی
صدا و سیما/ حزب الله لبنان از هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط رزمندگان خود خبر داد.حزب الله لبنان اعلام کرد که رزمندگان این گروه مقاومت سایت رادار در مزارع اشغالی شبعا و محل تجمع نظامیان صهیونیستی در پایگاه برکه ریشا و پایگاه «الراهب» و پایگاه «المالکیه» وپایگاه المرج مورد هدف قرار دادند.

تصویب قطعنامه «مقابله با اسلام‌هراسی» در مجمع عمومی سازمان ملل
تسنیم/ قطعنامه «مقابله با اسلام‌هراسی» در مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا تصویب شد.مجمع عمومی سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه مقابله با اسلام هراسی را با اکثریت ۱۱۵ رای تصویب کرد.بر اساس این گزارش، تصویب این قطعنامه که ۴۴ کشور هم به آن رای ممتنع دادند، در حالی است که دو سال پیش، روز بین المللی مقابله با اسلام هراسی تصویب و تعیین شده بود.جمهوری اسلامی ایران از طریق نماینده خود در سازمان ملل از تصویب پیش نویس این قطعنامه حمایت کرده و درباره پیامدهای تشدید اسلام هراسی در غرب هشدار داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *