خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
صادرات محصولات دفاعی ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است
امیر محمدرضا آشتیانی اظهار کرد: ما در توسعه تعاملات دفاعی با همه کشورها چه در رابطه با قفقاز و ارمنستان که اخیرا ملاقات داشتیم و چه در رابطه با قطر که کشور بسیار تاثیرگذاری در منطقه است، تعاملاتی داریم‌ که طی آن تمام مباحث منطقه را با وزیر دفاع این کشور مرور کردیم‌. وزیر دفاع افزود: در توسعه همکاری‌ها کارهایی که می‌توانیم به عنوان مبنای گسترش همکاری قرار دهیم را حتما در سایر کشورها دنبال می‌کنیم. ارتباطات با ترکیه‌ و روسیه یا سایر کشورها از این موارد است. وزارت دفاع ظرفیت‌های بسیار بزرگی در ساخت هواپیما و تعمیرات اساسی آنها دارد که تلاش داریم آن را با همکاری بخش‌های دیگر به مراحلی برسانیم که قطعیت آن را اعلام کنیم. وزیر دفاع تاکید کرد: صادرات محصولات دفاعی نسبت به دو سال گذشته حدود ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است و در آینده نیز باتوجه به نوآوری‌هایی که انجام می‌شود و ساخت تسلیحاتی که دنبال می‌کنیم، افزایش خواهد یافت.
تیراندازی ناوهای ایران، چین و روسیه به سمت اهداف دریایی
عملیات تیراندازی ناوهای ایران، چین و روسیه به سمت اهداف دریایی در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ انجام شد. امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ اظهار کرد: در این مرحله از برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که از بامداد دیروز به محل اجرای ماموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند. وی افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دنا و با استفاده از سلاح‌های تعیین شده به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند. امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی با بیان این که امنیت همه دریانوردان جهان برای ما اهمیت دارد،‌ تمرین برای مقابله با تروریسم دریایی را جزو اهداف رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۴ اعلام کرد.

 همشهری
شهادت یکی از رهبران حماس در حمله پهپادی به لبنان
یکی از رهبران جنبش حماس در حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است. هادی مصطفی در اردوگاه الرشیدیه شهر صور لبنان به شهادت رسیده است.
فراخوان حماس برای شکستن محاصره «مسجدالاقصی»
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در پی تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در اطراف مسجدالاقصی و جلوگیری از ورود فلسطینی‌ها به این مکان مقدس، روز چهارشنبه فراخوانی را برای شکستن محاصره آنجا صادر کرد. در بیانیه حماس آمده است: «ما از ملت فلسطین در کرانه باختری می‌خواهیم که برای شکستن تدابیر رژیم اشغالگر و ناکام گذاشتن توطئه‌های آن به مسجدالاقصی بروند. ما از اهالی کرانه باختری می‌خواهیم که در حمایت از مسجدالاقصی و ملت استوار فلسطین در نوار غزه، با رژیم اشغالگر مقابله کنند. »
حمله راکتی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه
مقاومت فلسطین دیروز شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه را هدف حمله راکتی گسترده‌ای قرار داد. در پی این حمله، آژیر خطر در بسیاری از شهرک‌های اطراف نوار غزه به صدا درآمد. همچنین گروهان‌های قدس صحنه‌هایی از هدف قرار دادن نیروها و ادوات جنگی اشغالگران اسرائیلی در خیابان دهم و مناطق جنوبی شهر غزه را منتشر کرد.
منکر حضور موساد در اربیل نیستیم
مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرده که حضور عناصر سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را رد نمی‌کند. قاسم الاعرجی با اشاره به حمله سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل گفته منکر حضور موساد در اقلیم کردستان نیست. این مقام عراقی گفته: «مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق به من اجازه داد تا هر مکانی که مشکوک به حضور موساد است را جست‌وجو و بازرسی کنم. منکر حضور افراد دارای پاسپورت خارجی از کشورهای اروپایی که با موساد در اربیل همکاری می‌کنند، نیستم.
عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری
منابع عبری‌زبان از وقوع عملیات ضدصهیونیستی در ایست بازرسی النفق در غرب بیت لحم خبر دادند. به‌گفته این منابع، در این عملیات ۲نظامی صهیونیست با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفته و مجروح شدند. صهیونیست‌های اشغالگر به سمت مجری عملیات تیراندازی کرده و او را به شهادت رساندند. مجری این عملیات ضدصهیونیستی در ایست بازرسی النفق محمد مراد ابو حامد پسر ۱۴ساله فلسطینی و از ساکنان روستای الخضر بوده است.

 کیهان
پرهیز از اختلاف و ستیزه‌گری رمز اصلی رفع مشکلات مردم است
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی برای خودسازی درونی و اجتماعی دانست و با اشاره به سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب درباره ضرورت پرهیز از ‌ستیزگری‌های دشمن‌پسند، همه مسئولان و ارکان نظام را مخاطب این سخنان دانست و تصریح کرد: تلاش مسئولان برای عملی شدن این رهنمود و تمرکز بر وحدت و انسجام در دولت و مجلس و پرهیز از اختلاف و‌ ستیزه‌گری و جبهه‌بندی، از رموز اصلی موفقیت در مسیر رفع مشکلات مردم و پیشرفت کشور است. آیت‌الله رئیسی در ادامه با ضروری دانستن توجه به آرامش ذهنی مردم و آثار اجتماعی تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های دولتی، توجه بیشتر به تهیه پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای تصمیمات و اقدامات دستگاه‌ها و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آثار سوء احتمالی تصمیمات را خواستار شد. رئیس‌جمهور همچنین از وزرا و مسئولان اقتصادی دولت خواست عطف به شعار سال، گزارشی از مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید تهیه و ارائه کنند.
مسلمانان نسبت به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه بی‌تفاوت نباشند
آیت‌الله جنتی درخصوص وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: این روزها هموطنان‌مان در آن استان با سختی‌ها و خسارات ناشی از سیل رو‌به‌رو هستند. البته دستگاه‌های مسئول در جهت یاری‌رسانی به مردم این استان در تلاشند. از تلاش‌های صورت گرفته تشکر می‌کنیم و از مسئولین مربوطه می‌خواهیم با سرعت بخشیدن به خدمات امدادی و تأمین نیازهای فوری ساکنان مناطق سیل‌زده، دغدغه‌های این مردم عزیز در ایام ماه رمضان را کمتر کنند. دبیر شورای نگهبان همچنین بیان داشت: امسال مسلمانان جهان در حالی وارد ماه مبارک رمضان شده‌اند که هر روز شاهد اخبار جنایات فجیع و غیرانسانی رژیم اشغالگر و غیرقانونی اسرائیل علیه مردم غزه هستیم که حقیقتاً قلب هر انسان آزاده‌ای را می‌آزارد. بنا بر آموزه‌های دین مبین اسلام، هیچ مسلمانی نمی‌تواند نسبت به این ظلم آشکار بی‌تفاوت باشد و قطعاً هرکسی در این زمینه به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل نکند در پیشگاه خداوند متعال سرافکنده خواهد بود.
بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. وی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن هفته آینده آمار دقیق را اعلام می‌کنم. اما امروز عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار را رد کرده‌ایم که در مراحل مختلف ساخت هستند. ما تا می‌توانیم زمین و امکانات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. ۶۰۰ هزار زمین روستایی به خود مردم واگذار شده است. تا خرداد سال آینده به عدد یک میلیون زمین می‌رسیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فردا بیش از ۵۲۰۰ مسکن مهر در پردیس به بهره‌برداری می‌رسد و این مسیر باز هم ادامه خواهد داشت تا پایان دولت متقاضی مسکن مهری باقی نماند.

 ایران
ابراز تمایل مقامات امور زنان ایران و عربستان بر گسترش روابط
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حاشیه شصت‌و‌هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در نیویورک، با «بنت خلیل آل خلیل» دبیرکل شورای امور خانواده عربستان‌سعودی، دیدار کرد. تبیین برنامه‌های دو کشور در حوزه زنان از جمله محورهای این گفت وگو بود. طرفین در پایان این دیدار نسبت به افزایش روابط ابراز تمایل کردند. خزعلی با همتایان ترکیه ای و قطری خود نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
تعیین تکلیف وام‌های ازدواج و فرزندآوری
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تأکید ویژه رئیس‌جمهور به شبکه‌های بانکی و بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف وام‌های تکلیفی و خاتمه صف وام ازدواج و فرزندآوری تا پایان اسفندماه، گفت: امیدواریم کوتاهی‌ها در این زمینه برطرف شود و تا پایان سال بتوانیم خبر خوشی مبنی بر کاهش صف داشته باشیم. خاندوزی همچنین اعلام کرد: دیپلماسی اقتصادی دوجانبه و چندجانبه رئیس جمهور موجب شده است سال ۱۴۰۲ بالاترین میزان جذب معتبر سرمایه‌گذاری خارجی و نه فقط قراردادهای کشور را شاهد باشیم. وی ابراز امیدواری کرد، روند افزایش جذب سرمایه خارجی از ۴ میلیارد دلار سال گذشته به بیش از ۵ میلیارد دلار در سال‌جاری، ادامه یابد. خاندوزی ادامه داد: این روند افزایشی این نوید را می‌دهد که در سال آینده رکورد مجموع جذب سرمایه‌گذاری خارجی محقق‌شده در پایان دولت سیزدهم را به نسبت دولت‌های گذشته رسماً اعلام کنیم.
صدور مجوز فعالیت ۱۵۰ بازنشسته
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به اینکه برخی از بازنشستگان، به‌‌رغم مخالفت قانون، با تبصره مشغول فعالیت هستند، گفت: قانون مصوب مجلس دو تبصره دارد؛ تبصره یک برای برخی مقامات و جایگاه‌هاست و تبصره ۲ استفاده به عنوان یک‌سوم ظرفیت در ماه است، یعنی یک‌سوم ساعت کاری می‌توانیم در خدمتشان باشیم. لطیفی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی اگر مجوز ما را نداشته باشند، ذی‌حساب اجازه پرداخت ندارد و طبیعتاً دستگاه نظارتی هم برخورد می‌کند به دلیل آنکه تصرف در بیت‌المال محسوب می‌شود، از این رو موارد در کارگروهی بررسی و مجوز صادر می‌شود. وی گفت: برای امسال مجموعاً به فعالیت ۱۵۰ بازنشسته مجوز داده شده تا در مشاغل تخصصی و مشاوره از آنان استفاده شود.

 وطن امروز
بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌ترین پایگاه فضایی ایران در سال آینده
وزیر ارتباطات درباره برنامه این وزارتخانه برای پرتاب ماهواره در سال آینده اظهار کرد: امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور بود، در سال جاری ۶ ماهواره پرتاب شده است و ماهواره‌های متعدد با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند. زارع‌پور با تاکید بر اینکه پرتاب‌هایی که در این دولت انجام شده معادل ۳ دولت گذشته است، گفت: برای سال آینده پرتاب ماهواره پیش‌بینی شده است. در سال آینده به ‌سمت منظومه‌سازی خواهیم رفت. وی در ادامه اعلام کرد: همچنین فاز اول بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و نخستین پرتاب در این پایگاه انجام خواهد شد. به گفته وزیر ارتباطات، پرتاب ماهواره از پایگاه روسیه به این ‌علت بود که پایگاه‌های ایران دارای چنین ویژگی‌هایی نیستند؛ امیدواریم سال آینده در پایگاه ایران پرتاب‌ها انجام شود.
اگر قانون مبنای تصمیم‌گیری نباشد جامعه دچار انحراف می‌شود
رئیس مجلس گفت: اگر قانون در جامعه مبنای تصمیم‌گیری در عرصه‌های مختلف نباشد، جامعه دچار چالش و قلدری، کندروی و تندروی و انحراف شده و پیشرفت و ثبات از جامعه گرفته شده و فرصت‌ها از دست می‌رود. قالیباف در آیین اعطای نخستین جایزه ملی قانون گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند هر جامعه‌ای نیازمند ثبات است و ثبات هم در بستر قانون رخ می‌دهد، چرا که قانون‌گرایی و قانون‌مداری مهم‌ترین هنجارسازی‌ای است که باید در هر جامعه‌ای محقق شود.
صفحه جدید رهبر انقلاب در اینستاگرام آغاز به کار کرد
در پی مسدود شدن صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب توسط شرکت متا در بهمن امسال، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آغاز مجدد فعالیت در اینستاگرام به نشانی Khamenei_irFa خبر داد. این صفحه از مجموعه حساب‌های رسانه KHAMENEI. IR است که پیش‌تر به انتشار محتواهای مرتبط با حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران مبادرت داشت و به نشانی جدید Khamenei_irFa تغییر یافته است.

 جوان
استعفای معاون اول قوه قضائیه پذیرفته شد
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه ضمن پذیرش درخواست استعفای دکتر مصدق از معاون اولی قوه قضائیه گفت: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تأثیری نداشته و نخواهد داشت، اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

 خراسان 
رکوردشکنی و رشد ۱۳ درصدی مصرف بنزین در اسفند
مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین مصرف بنزین امسال تا ۲۳ اسفند ۱۱۵ میلیون لیتر در روز بوده و در اسفند به ۱۱۷. ۴ میلیون لیتر رسیده است. به گفته سالاری نسب همچنین در چند روز اخیر رکورد مصرف بنزین در اسفندماه امسال با رقم ۱۳۳ میلیون لیتر شکسته شد. البته رکورد مصرف در سال گذشته در ۲۸ اسفند ۱۴۳ میلیون لیتر بوده است. سالاری‌نسب اظهار داشت: آمادگی لازم برای عرضه بنزین در همه جایگاه‌های کشور را داریم و با وجود رشد ۱۳ درصدی مصرف بنزین نسبت به سال گذشته، مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد.

 مردم سالاری
بررسی جزئیات لایحه کاهش ساعت کاری ادارات بعد از تعطیلات نوروز
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از رسیدگی به جزئیات لایحه کاهش ساعت کاری ادارات در ابتدای سال آتی در این کمیسیون خبر داد. عباس گودرزی با اشاره به تصویب کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت دو شوری و ارجاع این لایحه جهت بررسی جزئیات به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه عمومی مردم در این خصوص، حتما بعد از تعطیلات نوروز در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید به این لایحه با اولویت در کمیسیون اجتماعی رسیدگی می‌کنیم. وی با بیان اینکه «طی یک جلسه در کمیسیون به لایحه کاهش ساعت کاری ادارات رسیدگی می‌کنیم» افزود: طبیعتاً بعد از بررسی جزئیات در کمیسیون، گزارش کمیسیون دوباره لایحه به صحن ارجاع خواهد شد.
پیشتر نیز نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بود که بحثی بر روی کاهش ساعت کار ادارات به میزان ۴۰ ساعت در هفته وجود ندارد و عمده بحث بر سر تعیین روز تعطیلی بین پنج‌شنبه و شنبه است که نظر ما بر روی تعطیلی پنج‌شنبه است.
مشورت‌های فشرده حماس با حزب الله
منابعی در رهبری جنبش حماس در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه اعلام کردند: مشورت با هم‌پیمانان در محور مقاومت یک مساله ضروری است چرا که همگی ما در یک درگیری در جبهه‌های مختلف هستیم. امکان ندارد که وارد مذاکراتی شویم یا توافقی را امضا کنیم بدون اینکه حزب‌الله را در جریان آن بگذاریم. ما درباره تمام تحولات میدانی یا سیاسی با حزب‌الله مشورت می‌کنیم و طبیعی است که بعد از دور مذاکراتی که اخیرا برگزار شد با حزب‌الله دیدار کنیم تا این حزب را در جریان جزئیات واقعیت نظامی و انسانی در نوار غزه بگذاریم. این منابع اعلام کردند: جنبش حماس قدردان فداکاری‌های هم‌پیمانان در محور مقاومت است. برای همین مایل است درباره هرگونه تحولی با جنبش انصارالله یمن و دیگر گروه‌های مقاومت نیز گفت‌وگو و مشورت کند.

 قدس
۵ نفر از عناصر اصلی «کوروش کمپانی» دستگیر شدند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد: تا امروز پنج نفر از عناصر اصلی «کوروش کمپانی» دستگیر شدند و ۲۵ نفر از سلبریتی‌ها وجوهی که – در مجموع ۳۵۰ میلیون تومان – دریافت کرده بودند را بازگرداندند. سردار رحیمی با بیان اینکه به مردم اعلام شده هر کسی شکایتی دارد به پلیس امنیت مراجعه کند، گفت: تاکنون افزون بر ۵ هزار نفر در تهران و استان‌ها شکایت خودشان را اعلام کرده‌اند که به مرجع قضایی ارسال شده است. وی افزود: میزان بدهی این شرکت به مردم حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تخمین زده شده و با پیگیری‌هایی که با پلیس اینترپل فراجا و جهانی انجام شد اعلان قرمز این شرکت صادر شد.
بایدن و ترامپ، نامزد نهایی انتخابات ۲۰۲۴
پس از برگزاری انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها و قلمروهای باقیمانده آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور کنونی و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به ترتیب به عنوان نامزد قطعی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ انتخاب شدند. با این اوصاف، رأی‌دهندگان در سال جاری میلادی نیز شاهد تکرار رقابت انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خواهند بود.
نماینده تل‌آویو در تیم مذاکرات استعفا کرد
سرلشکر ذخیره نیتسان الون، نماینده ارتش رژیم صهیونیستی در تیم مذاکرات آتش‌بس غزه در اعتراض به مانع‌تراشی‌های کابینه نتانیاهو در روند دستیابی به توافق برای تبادل اسرا با مقاومت فلسطین استعفا کرد. این کناره‌گیری در پی «فلج شدن» تلاش‌ها برای تبادل اسرا صورت گرفت و بیانگر میزان ناامیدی الون از نحوه برخورد سطوح سیاسی اسرائیل با پرونده تبادل اسراست.

 ابتکار 
برای افزایش یارانه فعلا تصمیمی گرفته نشده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان افزایش حقوق سال آینده و این‌که «پیشنهاد دولت روی چند درصد است»، اظهار کرد: ما پیشنهاد خاصی نداریم و ما باید قانون را اجرا کنیم. قانون دقیقا فرآیندها را مشخص کرده است. تلاش ما این است که ضریبی که همه ساله نسبت به سبد معیشت دیده و معادل آن ضریب پرداخت می‌شد امسال بتوانیم یه تکانی به آن بدهیم یعنی افزایش پیدا می‌کند. مرتضوی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک هم گفت: خوشبختانه مرحله دوم شروع شده و با استقبال خوبی مواجه بوده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این‌که «آیا میزان یارانه در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و یا افراد پردرآمد حذف خواهند شد؟ » گفت: الان این بحث کالابرگ الکترونیک را برای ۳ ماه پیش‌بینی کردیم و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد و بعد قرار شد مجددا در صحن دولت بحث بشود که ببینیم ادامه پیدا کند یا نه برای افزایش یارانه فعلا تصمیمی گرفته نشده و در جلسات آتی اگر تصمیمی گرفته شد حتما خواهیم گفت.

 اطلاعات
درخواست اروپا برای استفاده از ادبیات تند علیه اسرائیل
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از بحران انسانی در غزه و موانعی که رژیم صهیونیستی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه ایجاد کرده است، خواستار استفاده از ادبیات تندتر علیه اقدامات اسرائیل شد. بورل که به نیویورک سفر کرده است، در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت ما قویاً و مکرراً اعلام کرده‌ایم که اقدامات اسرائیل باید با احترام کامل به حقوق بین‌الملل بشردوستانه باشد. وی با اشاره به آمار بالای تلفات غیر نظامیان در غزه، گفت: کمک‌های بشردوستانه باید وارد غزه شود و اتحادیه اروپا تا آنجا که می‌تواند تلاش می‌کند آن را ممکن کند اما این یک بحران انسانی ساخته دست بشر است و فاجعه طبیعی نیست. بورل افزود: وقتی اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم می‌کنیم، باید از همان ادبیات علیه اسرائیل در غزه نیز استفاده کنیم.
برای جنگ هسته‌ای آماده ایم
پوتین گفت روسیه، هم از نظر نظامی و هم از نظر فناوری برای یک درگیری هسته‌ای احتمالی آماده است، گرچه بعید است اوضاع به چنین شرایطی ختم شود. رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با مدیر شبکه‌های «روسیا ۱» و «نووستی» روسیه، گفت: ایالات متحده در حال توسعه نیروهای هسته‌ای است، اما این بدان معنا نیست که آنها همین فردا آماده جنگ هسته‌ای هستند.

 شهروند
توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیریم
«غازی حمد» از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس گفت: «اطلاعاتی که از طریق چند کانال ارتباطی به مقاومت رسیده نشان می‌دهد چیزی که اسرائیل می‌خواهد، آزادی اسرای خود و سپس ادامه جنگ است؛ چیزی که ما هرگز قبول نمی‌کنیم… اکنون توپ در زمین اسرائیل است و نه حماس. ما در دوره اخیر، مواضع نرم، مثبت و پیشرفته‌ای در مذاکرات از خود نشان دادیم، اما رسیدن به توافق به هر قیمتی را نمی‌پذیریم. »
آزادی بیش از ۸ هزار زندانی جرایم غیرعمد
جولایی رئیس هیات امنای ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند گفت: ۳۹۵ بدهکار مالی زن و هشت هزار و یک مرد گرفتار در جرایم غیرعمد از ابتدای فروردین تا ۲۱ اسفند امسال به برکت جشن‌های گلریزان‌ آزادی، واریزی و مراجعات مردمی از بند حبس آزاد و به آغوش جامعه بازگشتند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

لزوم تمرکز نمایندگان مجلس بر حل مشکلات معیشتی مردم
رسا/ آیت‌الله رجبی با بیان اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی و آثار جبران ناپذیر ایجاد اختلاف در آن افزود: باتوجه به نقشی که مجلس شورای اسلامی در کلان کشور دارد، باید تمام همّ و غمّ نمایندگان مجلس شورای اسلامی این باشد که با وحدت کلمه به اهداف و وظایف خود، همت گماشته و الگویی خوب برای سایر مسئولان کشور باشند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم در کاهش مشکلات مردم خاطرنشان کرد: قانون گذاری، یکی از نقش‌های مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و در قوانینی که وضع می شود، باید در آن مصالح مردم خصوصا مباحث مربوط به معیشت مورد توجه بوده و برای حل مشکلات مردم اقدامات لازم صورت گیرد.

حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و صیانت از جایگاه ولایت؛ ویژگی بارز آیت‌الله جنتی است
رسا/ آیت‌الله کعبی در سخنانی آیت‌الله جنتی را فقیه، مجاهد، بصیر و انقلابی توصیف کرد و گفت: این شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی همیشه در میدان حاضر بوده است و در نهضت امام راحل و ۴۶ سال وجود نظام جمهوری اسلامی در سنگرهای بسیار مهمی حضور دارد. عضو جامعه مدرسین در ادامه مجلس خبرگان رهبری را یکی از سنگرهایی عنوان کرد که آیت‌الله جنتی در آن حضور پررنگ و نقش آفرینی ویژه‌ای داشته و تصریح کرد: این شخصیت برجسته کشور، با نظم، تعبد، تشرع و اهتمام ویژه به حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و صیانت از ولایت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی تلاش کرده است.

اسرائیل می‌خواست حماس را نابود کند اما الان با آن مذاکره می‌کند
فارس/ دبیرکل حزب‌الله لبنان، شب گذشته در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان به تحولات جاری در نوار غزه پرداخت. سید حسن نصرالله گفت: «کارشناسان سرشناس دشمن به ناکامی‌های راهبردی اسرائیل اذعان دارند و امروز و در ماه ششم جنگ نتانیاهو می‌آید و می‌گوید اگر به رفح (جنوب نوار غزه) نرویم، جنگ را باخته‌ایم! ما به نتانیاهو می‌گوییم حتی اگر به رفح بروید، جنگ را باخته‌اید و نمی‌توانید نه حماس و نه مقاومت غزه را نابود کنید! تو نتوانسته‌ای حتی یک تصویر از پیروزی ارائه کنی و حتی هیچ یک از اهدافی را که اعلام کرده‌ای، محقق کنی.» دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: «یکی از نشانه‌های شکست دشمن این است که آن‌ها اعلام کردند بزرگترین هدفشان نابودی حماس است. در حالی که الان در ماه ششم جنگ از طریق میانجی‌ها با حماس مذاکره می‌کنند. حماس امروز به نمایندگی از طرف مقاومت مذاکره می‌کند و در موضع ضعف قرار ندارد و شرط می‌گذارد.

تلاش می‌کنیم تا جنگ علیه مردم خود را پایان دهیم
فارس/ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس بامداد پنجشنبه گفت: «اگر اشغالگران دست از ناسازگاری بردارند، فرصت دستیابی به توافق چند مرحله‌ای وجود دارد». هنیه در ادامه توضیح داد: «دولت آمریکا باید اقدامات زیادی برای توقف نسل‌کشی و قحطی در نوار غزه انجام بدهد». وی ادامه داد: «میدان و مذاکرات دو خط موازی هستند و ما در مذاکرات خود بر پایداری تمرکز می‌کنیم و با تمام قوا تلاش می‌کنیم تا جنگ علیه مردم خود را پایان دهیم».

تا پایان دولت چهاردهم دو نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی را به نتیجه می رسانیم
تسنیم/ رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه دولت، اظهار داشت: برای اولین بار پرتودهی محصولات کشاورزی انجام خواهد شد. «محمد اسلامی» افزود: ساخت نیروگاه‌ها ۷ سال زمان می‌خواهد؛ امیدواریم تا پایان دولت چهاردهم دو نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی را به نتیجه برسانیم. وی گفت: برق نیروگاه بوشهر مقام اول نیروگاه هسته‌ای در انجمن بین‌المللی نیروگاه‌های هسته‌ای شد. اسلامی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ در ارزیابی انجمن بین‌المللی نیروگاه‌های هسته‌ای نانو، نیروگاه اتمی بوشهر در صدر جدول ارزیابی قرار گرفت؛ زیرا بهترین راندمان و عملکرد را داشته است.

در برابر شکست ۷ اکتبر سر تعظیم فرود می‌آوریم
باشگاه خبرنگاران/ یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست تل‌آویو در جنگ غزه اعلام کرد: در برابر شکست بزرگ خود در هفت اکتبر سر تعظیم فرود می‌آوریم. فرمانده لشکر ۹۸ ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر پذیرش شکست در برابر عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر مدعی شد: در عین حال برای دستیابی به اهداف تلاش می‌کنیم. فرمانده این لشکر در ادامه تصریح کرد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برعکس وزیر جنگ و بسیاری از افسران بلندپایه ارتش از پذیرش مسئولیت شکست هفت اکتبر سر باز زد. فرمانده لشکر ۹۸ ضمن انتقاد از بخش سیاسی رژیم صهیونیستی و اختلافات عمیق این بخش درباره جنگ غزه، گفت: سیاستمداران باید متحد شوند و به آنچه استحقاق ماست و سربازانی که کشته شده‌اند عمل کنند.

حمله زمینی به رفح قریب الوقوع است
باشگاه خبرنگاران/ در میانه نگرانی‌ها پیرامون گسترش عملیات نظامی رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی غزه از جمله رفح، مقامات صهیونیست بدون در نظر گرفتن تراکم بالای غیرنظامیان در این منطقه و احتمال افزایش شمار تلفات انسانی، بر نسل کشی و پاکسازی قومی این منطقه تاکید دارند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از احتمال حمله قریب الوقوع زمینی ارتش اسراییل به منطقه رفح خبر داد. وی که در جریان یک بازدید از ارتش اسراییل در غزه سخن می‌گفت، هشدار داد: کسانی که تصور می‌کنند ما عملیات زمینی در غزه را به تعلیق درآورده ایم به زودی خواهند دانست هیچ مکانی نیست که ما نتوانیم به آن دست یابیم. نشریه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به نقل از گالانت نوشت: ما تک تک کسانی را که در حمله هفتم اکتبر به اسراییل دست داشته اند به سزای عملشان خواهیم رساند. ما یا آنها را خواهیم کشت و یا در اسراییل محاکمه خواهیم کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه لفاظی‌های خود، خاطر نشان کرد: هیچ مکان امنی برای آنها نه در اینجا، نه بیرون از غزه، و نه در تمامی خاورمیانه وجود ندارد.

حمله پهپادی مقاومت عراق به پادگان هوایی در عمق اراضی اشغالی
مهر/ مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای بامداد پنجشنبه اعلام کرد که مجاهدان مقاومت اسلامی بامداد پنجشنبه با استفاده از یک فروند پهپاد یک پادگان هوایی متعلق به رژیم صهیونیستی را در عمق اراضی اشغالی هدف قرار داد. رسانه‌های عراقی بامداد پنجشنبه گزارش دادند که مقاومت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه هوایی «بالمخایم» با استفاده از پهپاد هدف قرار گرفته شده است. در بیانیه مقاومت اسلامی عراق همچنین آمده است که این حمله با هدف حمایت از ساکنان غزه و در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و با استفاده از پهپاد انجام شده است و این حملات همچنان ادامه خواهد داشت.

تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد
ایرنا/ رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ۲۲ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه خبر داد و تاکید کرد: برنامه‌ریزی بانک مرکزی قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال ۲۰ درصد در پایان سال ۱۴۰۳ است.
فرزین با اشاره به آخرین شاخص‌های و تحولات اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف تاکید کرد: براساس آمارهای مقدماتی، نرخ رشد اقتصادی کشور طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۴. ۵ درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳ نرخ رشد مطلوبی محسوب می‌شود. وی افزود: در دوره مورد بررسی بخش نفت نرخ رشد بالای ۱۶ درصد را تجربه کرده است که ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است. امید است در سال آینده نیز به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه، رشد این بخش تداوم یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *