خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
مجمع تشخیص مصلحت نظر بودجه‌ای دولت را تایید کرد
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل شد و بند الحاقی‌ (۱) تبصره (۱۵) را بررسی کرد و به تکلیف دولت نسبت به تادیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی برای متناسب‌سازی حقوق و حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی، به مبلغ ۱۳۰ همت رای موافق داد. بنابر‌این گزارش این مبلغ به صورت نقدی یا از طریق روش‌های تهاتر، با رعایت اصل ۵۳ قانون اساسی، به‌صورت واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیر‌بورسی سودده و همچنین تهاتر میعانات گازی و نفتی، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه و نیز از طریق واگذاری اوراق بهادار اسلامی (رایج بازار پول و سرمایه) منتشر شده توسط دولت، اعطای ضمانت‌نامه‌های دولتی و امتیازات مورد توافق و واگذاری طرح (پروژه)های دارای توجیه اقتصادی، با درصد پیشرفت بالا و سایر موارد قابل واگذاری، تامین خواهد شد.همچنین براساس این بند سازمان برنامه و بودجه، مکلف است گزارش تفصیلی عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه‌و‌بودجه و محاسبات اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
آغاز رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران، روسیه و چین
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین در دریای عمان آغاز شد.این رزمایش مشترک که به منظور حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی دریایی انجام می‌شود مرحله اصلی آن دیروز آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد.در این رزمایش، یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری سطحی، زیر سطحی و پروازی کشورهای چین و روسیه شرکت دارند و همچنین نمایندگانی از کشورهای عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند.
هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای شرکت‌کننده و نشان‌دادن حسن‌نیت و توانایی این کشورها در حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. شایان ذکر است یگان‌هایی از نیروی دریایی سپاه به استعداد ۱۰ فروند شناور سبک و سنگین ۴۲۰ نفر نیروی رزمی پشتیبانی و دو فروند بالگرد در این رزمایش مشترک شرکت دارند.

 همشهری
صدور ۲۰ کیفرخواست در ارتباط با جرائم انتخاباتی
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه: رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قضایی تاکید کرد که معاونت قضایی در حال نهایی‌کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است و ان‌شاءالله این فهرست به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد و اطلاع‌رسانی بعدی حتما انجام می‌شود.
۴۶۰ گزارش مربوط به تبلیغات انتخاباتی غیرمتعارف از سوی داوطلبان یا نامزد‌های انتخاباتی دریافت و به‌وسیله دبیرخانه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی برای بررسی به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور ارسال شده است و درصورت صحیح بودن آنها با راهکار‌های توجیه، ارشاد و هشداردادن به افراد از تداوم این رفتار غیرقانونی و غیرقابل دفاع جلوگیری خواهد شد.
پرونده تخلف فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه در مرحله دادرسی در دادگاه بوده وتاکنون ۵ جلسه رسیدگی تشکیل شده است. در این زمینه چنانچه شرایط اطلاع‌رسانی فراهم شود مانند همه اطلاع‌رسانی‌ها مطابق مقررات عمل خواهد شد.
آخرین گزارشی که از مرجع قانونی ذیربط داشتیم این است که براساس تشخیص مقام مسئول، سیدهادی رضوی (یکی از متهمان بانک سرمایه) در حال معالجه است و به محض بهبودی به زندان برمی‌گردد.
پرونده تخلف مدیران شرکت کروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در حال رسیدگی است.
کمین سخت قسام برای نظامیان اسرائیلی
گردان‌های قسام اعلام کرده که ۲گروه از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را در اطراف برج‌های مسکونی L در شهر حمد در خان یونس در کمینی سخت گرفتار کرده و از فاصله صفر با آنها درگیر شده است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، قسام تاکید کرده که بالگردهای اسرائیلی که در حال انتقال کشته‌ها و مجروحان دشمن بودند، در این منطقه دیده شدند و بالگردها ناگزیر به جابه جایی ده‌‍‌ها نظامی مجروح شدند.
بلژیک هم شاکی تل آویو می‌شود
خبرگزاری آناتولی اعلام کرده که بلژیک تصمیم گرفته با شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه مشارکت کند.
شلیک بیش از ۱۰۰ موشک به شمال اسرائیل
سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که در کمتر از ۱۰ ساعت بیش از ۱۰۰ موشک از جنوب لبنان به سمت جولان و منطقه الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. براساس گزارش المیادین، منابع عبری‌زبان اعلام کرده اند که این شدیدترین حمله موشکی به مرزهای شمالی از آغاز جنگ در غزه بوده است.
پیش بینی آمریکا از ادامه مقاومت مسلحانه حماس
آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به مجلس سنای این کشور نسبت به خطر تشدید تنش و درگیری‌ها و ادامه جنگ تا سال‌ها هشدار دادند. براساس گزارش رویترز، این آژانس‌های اطلاعاتی در گزارشی مشترک تاکید کردند که احتمالا مقاومت مسلحانه حماس در برابر رژیم صهیونیستی سال‌ها ادامه داشته باشد و ممکن است جنگ در غزه بر نسل‌های آینده هم تاثیر بگذارد. همچنین مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا عنوان کرده جنگ با حماس ثابت کرده که صرف به کارگیری قدرت نظامی برای نابودی این جنبش که در میان مردم غزه ریشه دارد و به خوبی از شبکه تونل‌ها استفاده می‌کند، کفایت نمی‌کند و این جنبش سال‌ها قادر به مقاومت خواهد بود.
ترک جلسه توسط وزیر ترکیه هنگام سخنرانی نماینده صهیونیست‌ها
ماهینور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه در نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نسل‌کشی مردم فلسطین، هنگام سخنرانی مای گولان، نماینده رژیم صهیونیستی سالن را ترک کرد. این مقام دولت ترکیه پس از پایان سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی دوباره به سالن بازگشت.
درخواست سناتورهای آمریکایی برای فشار بر نتانیاهو
۸ عضو مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور تاکید کردند: «باید به نتانیاهو توضیح دهید که ممانعت از رساندن کمک ها به نوار غزه، پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت.» براساس گزارش الجزیره، سناتورها در این پیام خاطرنشان کردند: «ما خواستار توقف ارسال تسلیحات هجومی به اسرائیل هستیم.»

 کیهان 
قرآن توانسته است در غزه قله استقامت را به دنیا نشان دهد
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم: باید هدف اصلی از تلاوت قرآن انتقال معنی و پیام قرآن به آحاد مردم و جامعه و زمینه سازی برای تدبر در قرآن باشد.
مبارزین مقاومت به بیرون پیغام دادند که حالا به گوش ما هم رســیده که از ناحیه ما نگران نباشید. ما اغلب یعنی بیش از اغلب نزدیک به ۹۰ درصد مثلا امکانات مان و توانایی هایمان محفوظ اســت. خیلی مهم است. چند ماه است دارند با انواع سلاح ها، با انواع کمک های خائنانه و ظالمانه آمریکا و دیگران می جنگند با مقاومت فلسطین، مقاومت همچنان قدرتمند، همچنان ایستاده آنجا حضور دارد و به توفیق الهی به فضل الهی مقاومت بینی صهیونیست ها را به خاک خواهد مالید.
امروز در غزه از یک طرف شــاهد اوج جنایت و وحشــیگری و ظلم هستیم و از طرف دیگر اوج ایستادگی و استقامت نیز مشاهده می شود. جنایت های کم ســابقه در غزه همچون کشتن کودکان و نوزادان از طریق گرسنگی و تشنگی مفتضح کننده تمدن غرب است.
هرگونه کمک به دشــمن صهیونیستی حرام قطعی و جنایت واقعی است و متاسفانه برخی دولتها و کشورهای اسلامی این کار را انجام می دهند اما روزی پشیمان خواهند شد و ان شاءالله سزای این خیانت را خواهند دید.
مهمترین وظیفه قاری قرآن، انتقال معانی و «تصویرســازی های قرآن» در موضوعات مختلف، به ذهن مستمعین است، بنابراین قاریان قرآن مصداق مبلغین رســالت های الهی هستند و خود را نیز باید با شرایط یک ُمبلغ رسالت های الهی تطبیق دهند.
در جلسات قرآنی باید به ترجمه و تفسیر قرآن نیز توجه ویژه شــود تا زمینه ارتقای سطح معارف دینی جامعه به وجود آید.
ایران برنامه‌های واشنگتن در منطقه را بر هم زده است
نشریه «فارن افرز» در گزارشی به موضوع خلأ قدرت در خاورمیانه و ناتوانی آمریکا در مدیریت اوضاع پرداخت و اعتراف کرد که ایران با برهم زدن برنامه‌ها، موجب شکست رویکردهای منطقه‌ای کاخ سفید می‌شود.

 ایران
تصویب چهارچوب کلی واگذاری سهام عدالت به مشمولان جدید
سومین جلسه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت سیزدهم دیروز به ریاست آیت الله رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد. در این جلسه چهارچوب کلی واگذاری سهام عدالت جدید به مشمولان به تصویب رسید تا پس از تعیین‌تکلیف سبد سهام مربوطه در دولت، مبنا قرار گیرد. موانع واگذاری بنگاه‌های تحت مدیریت دولت از جمله آیین‌نامه شیوه‌ قیمت‌گذاری بررسی و مصوب شد برای تسهیل واگذاری این بنگاه‌ها از شیوه‌های ترکیبی قیمت‌گذاری استفاده شود. در این جلسه با توجه به فرمایش اخیر رهبر انقلاب مبنی بر لزوم واگذاری مدیریت به بخش غیردولتی در شرکت‌هایی که سهام دولت در آنها اندک است،دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند از طریق روش‌هایی از جمله واگذاری سهام باقیمانده، مدیریت در شرکت‌های مورد اشاره را به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار کنند.
ترس صهیونیست‌ها از عملیات فلسطینیان کرانه باختری در ماه رمضان به اوج خود رسیده است
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیروز با حضور در سازمان صداوسیما با رئیس و مسئولان این سازمان دیدار و از عملکرد صداوسیما در پوشش اخبار طوفان‌الاقصی قدردانی کرد. سردار قاآنی در این دیدار گفت: رژیم صهیونیستی یک ترس همیشگی از عملیات جوانان فلسطینی در ماه رمضان در کرانه باختری دارد و این ترس امسال به اوج رسیده است. وی افزود: از ویژگی‌های عملیات طوفان‌الاقصی این بود که همه دنیا به‌صورت واقعی امتحان شدند. فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: پیام‌های رزمندگان فلسطینی در صحنه نبرد به مذاکره‌کنندگان حماس این است که «ما مقاومت می‌کنیم شما محکم مذاکره کنید.»

 وطن امروز
لایحه ساماندهی پهپادهای غیر‌نظامی اعلام وصول شد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی خبر داد. در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، احمد نادری موارد اعلام وصولی را قرائت کرد. بر اساس اعلام عضو هیات رئیسه مجلس، لایحه الحاق یک تبصره به بند «ب» ماده ۳۱ قانون الحاق برخی موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت و لایحه ساماندهی پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور یا پهپاد غیرنظامی اعلام وصول شد.
از همکاری نظامی ایران و روسیه نگرانیم
یک رسانه انگلیسی با ادعای رویت سندی مربوط به دستورکار نشست بعدی اتحادیه اروپایی، مدعی شد سران کشورهای اروپایی نگران گزارش‌ها درباره احتمال عرضه موشک‌‎های بالستیک توسط ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند. طبق یک پیش‌نویس دستورکار نشست هفته آتی اتحادیه اروپایی، رهبران اروپا قرار است در پی گزارش‌هایی که در آن ادعا شده است تهران ممکن است به روسیه موشک‌های بالستیک عرضه کند، اقدامات تازه علیه ایران را بررسی کنند. خبرگزاری رویترز با ادعای اینکه این سند را رویت کرده است، به آن استناد کرد و نوشت: شورای اروپا از کشورهای طرف سوم می‌خواهد فورا، پشتیبانی نظامی از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند. در این پیش‌نویس که مربوط به نشست اتحادیه اروپا در ۲۱‌و‌۲۲ مارس (۲‌و‌۳ فروردین) است همچنین اشاره شده «گزارش‌ها درباره احتمال انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط توسط ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین بسیار نگران‌کننده است». همچنین در این سند آمده است: اتحادیه اروپایی آماده پاسخ سریع و هماهنگ با شرکای بین‌المللی برای انجام دادن اقدامات قابل‌توجه جدید علیه ایران است، همچنین طبق این پیش‌نویس، رهبران کشورهای اروپایی از جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و از کمیسیون اروپا درخواست خواهند کرد تحریم‌های بیشتری را علیه بلاروس، کره‌شمالی و ایران آماده کنند.

 جوان
تمایل اعتدال‌گرایان مجلس به ریاست قالیباف
پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: باتوجه به فضایی که در روز‌های گذشته به وجود آمده، به نظر می‌رسد که باید با آقای قالیباف در خصوص موضوع ریاست مجلس دوازدهم صحبت کرد. وی افزود: برای تصمیم‌گیری در رابطه با ریاست مجلس دوازدهم، باید از همه نظرات و دیدگاه‌ها استفاده کرد و نمی‌شود یکجانبه به مسئله نگاه کنیم. اگر قرار باشد افرادی که در روز‌های گذشته، اظهارات غیراخلاقی و غیرمنطقی مطرح کردند در قامت ریاست مجلس قرار بگیرند، قطعاً ریاست آقای قالیباف منطقی‌تر به نظر می‌رسد. او تأکید کرد: اینکه بیاییم هنوز از راه نرسیده و کار نکرده، فردی را نقد کنیم که کار‌های زیادی انجام داده است، منطقی نیست؛ افرادی که به قالیباف نقد می‌کنند، کجای مملکت را توانسته‌اند درست کنند؟

 خراسان 
خنثی شدن ۴۰۰۰ عملیات تروریستی در نقطه صفر مرزی
سردار گودرزی فرمانده مرزبانی فراجا با اعلام این که «۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مرزنشین در کشور داریم»، اظهار کرد: ۵۰ درصد پشتیبانی مرزنشینان برای ایجاد امنیت افزایش پیدا کرده است. وی با بیان این که توان و آمادگی عملیاتی مرزبانی ارتقاء یافته است، افزود: در سه مرحله تجهیزاتی توان رصد و حرکتی مرزبانان را ارتقاء داده‌ایم، به‌عنوان مثال از پهپادها در پایش مرزهای زمینی و آبی استفاده کرده‌ایم. گودرزی گفت: مرکز آموزش تفنگدار دریایی را برای نخستین بار افتتاح کرده‌ایم تا ناخداها و ملوانان شناورها آموزش‌های لازم را ببینند. فرمانده مرزبانی ابراز کرد: قرار است برجک‌ها و پاسگاه‌ها به فیبر نوری، انواع پرنده‌ها و دیگر تجهیزات رصدی مجهز شوند. فرمانده مرزبانی گفت: تلاش داریم دوربین‌های اپتیکی را در داخل کشور تولید و برای تجهیزات مرزی به توان داخلی تکیه کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد تجهیزاتی از خارج از کشور وارد نکنیم. گودرزی با بیان این که مرزبانان سر خود را می‌دهند اما یک وجب خاک را به دشمن نمی‌دهند، افزود: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴ هزار عملیات تروریستی در نقاط صفر مرزی خنثی شده است.

 مردم سالاری
خطر قحطی در غزه
مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، قحطی در غزه را در صورتی که کمک‌ها افزایش نیابند، قریب‌الوقوع دانست و تاکید کرد، دسترسی به راه‌ها و استفاده از بنادر و گذرگاه‌ها تنها راه کمک‌رسانی مطلوب به نوار غزه است. «سیندی مک‌کین» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در رم به مناسبت راه‌اندازی طرح «غذا برای غزه» اظهار کرد: اگر حجم کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شوند، به شکل گسترده‌ای افزایش نیابد، قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از مک‌کین اعلام کرد، در حال حاضر برنامه جهانی غذا به شدت نگران شرایط انسانی در سراسر مناطق غزه به‌ویژه شمال این منطقه تحت‌محاصره است که گرفتار فاجعه انسانی شده است.

 قدس 
اوکراین نمی‌تواند پیروز جنگ باشد
«پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان با اشاره به دستاوردهای روسیه در میدان نبرد، گفت: قطعاً اوکراین نمی‌تواند پیروز جنگ باشد و مجارستان تنها عضو ناتو است که به کی‌یف تسلیحات نخواهد فرستاد، زیرا این اقدام تنها جنگ را طولانی‌تر می‌کند. او تأکید کرد: از آنجا که هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند پیروز شوند، بنابراین جنگ بی‌شک با مذاکره پایان خواهد یافت. اما پرسش اینجاست این مذاکرات چه زمانی آغاز می‌شود؟ هر چه زودتر شروع کنند، زندگی‌های بیشتری نجات خواهد یافت.
خدمات بانکی خریداران متخلف ارز مسافرتی محدود می‌شود
بانک مرکزی به منظور پیشگیری از سوءاستفاده برخی افراد از ارز مسافرتی، در مکاتبه‌ای با فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، اسامی مسافرانی که ارز مسافرتی دریافت، اما بلیت پرواز خود را لغو کرده‌اند، درخواست کرده است. بانک مرکزی در نظر دارد در صورت عدم عودت ارز توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آن‌ها اعمال کند.
دارویار از قاچاق دارو جلوگیری کرد
عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: داروهای تولید ایران با ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی در کشور تولید و به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد و با ۱۰ برابر قیمت اصلی به فروش می‌رفت. وی افزود: قاچاقچیان دارو از ارزان بودن ارز سود می‌بردند، نه از فروش دارو، بنابراین لازم بود با اجرای طرح دارویار از این مشکلات جلوگیری شود.

 ابتکار
فرمانده جدید هوانیروز منصوب شد
با پیشنهاد امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی و با تصویب امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ دوم قاسم خاموشی به عنوان فرمانده جدید هوانیروز منصوب شد. آئین تکریم و معارفه فرمانده هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز)، صبح دیروز با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش، فرماندهان پیشکسوت این نیرو و تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا، در ستاد فرماندهی هوانیروز برگزار شد.

 اطلاعات 
ایران به‌ دنبال سلاح هسته‌ای نیست
جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش سالانه خود درباره «ارزیابی تهدیدات بین‌المللی» را در وبگاه خود منتشر کرد. جامعه اطلاعاتی آمریکا در این گزارش ۴۱صفحه‌ای درباره ایران آورده است: «ایران اکنون در حال انجام دادن فعالیت‌های اصلی در زمینه تولید تسلیحات که برای تولید یک سلاح اتمی قابل آزمایش مورد نیاز است، نیست».
مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، با وجود پیشرفت‌هایی که در آن وجود دارد، صرفا، صلح‌آمیز است.
در ادامه این گزارش آمده است: «اگرچه از سال ۲۰۲۰ تهران اعلام کرده است دیگر پایبند به هیچ یک از محدودیت‌های برجام(توافق هسته‌ای) نیست، تا اندازه زیادی برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده، نظارت آژانس را کاهش داده و فعالیت‌هایی را انجام داده است که اگر تصمیم به تولید یک سلاح هسته‌ای داشته باشد، این کشور را در این موقعیت قرار می‌دهد».
ادعا درباره عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی از سال ۲۰۲۰در حالی بدون اشاره به دلیل آن مطرح می‌شود که ایران با گذشت یک سال و نیم پس از خروج یکجانبه دولت پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸و بازگردانی تحریم‌ها توسط آن، متحمل شدن تحریم‌های تازه و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به وعده‌های خود در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا از طریق ایجاد سازوکارهایی برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، اعلام کرد که مطابق بند ۳۶برجام از تعهدات داوطلبانه خود در توافق، در چند گام تدریجی فاصله می‌گیرد.

 شهروند
رئیس‌جمهور دریافت «نشان فتح» را به فرماندهان سپاه و ارتش تبریک گفت
آیت الله رئیسی در پیام‌های جداگانه‌ای با تبریک اعطای نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار سرلشکر حسین سلامی و سردار سرلشکر عبدالرحیم موسوی اعطای این نشان را نمادی از رضایت و خرسندی معظم‌له از مجاهدت‌های ایشان دانست که توانسته‌اند با حضور فرزندان رشید ملت سرافراز ایران در این نهاد مردمی، در همه زمینه‌های نظامی، عملیاتی، ‌اطلاعاتی و پیشرفت و اعتلای کشور و همچنین خدمت‌رسانی به مردم عزیز کشورمان در برهه‌های حساس به خوبی بدرخشند و همچون خاری در چشم دشمنان باشند.
مادورو؛ کاندیدای نهایی حزب سوسیالیست ونزوئلا
حزب حاکم «سوسیالیست متحد» ونزوئلا، نیکولاس مادور، رئیس‌جمهوری این کشور، را رسما به‌عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ (هفتم مرداد ۱۴۰۳) انتخاب کرد.
رد احتمال شهادت معاون محمد‌الضیف در غزه
الاخبار گزارش داد: ادعاهای اسرائیلی‌ها درباره ترور احتمالی مروان عیسی بی‌اساس بود و یک منبع در مقاومت فلسطین در این‌باره گفت هدف از این شایعه ایجاد نوعی جنجال است تا اهالی غزه را به صحبت درباره این فرمانده وادارد و از این طریق بتواند اطلاعاتی را از وی به‌دست بیاورد. شامگاه دوشنبه گذشته، منابع اسرائیلی مدعی ترور مروان عیسی معاون محمدالضیف شده بودند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

آیت الله جنتی شخصیتی کم نظیر در خدمت به نظام اسلامی است
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به حضور هشت ساله آیت الله جنتی در راس مجلس خبرگان رهبری و مجاهدت های خالصانه او در خدمت به انقلاب، نظام، آرمان های امام و رهبری و نیز ایستادگی در برابر فتنه ها و انحرافات، اظهار داشت: امثال آیت الله جنتی ذخیره های نظام اسلامی هستند که انصافا هم در قبل از انقلاب و در جریان مبارزات حضرت امام راحل حضور پر رنگی داشته و به عنوان حامی و پشتیبان امام خمینی در مسیر اهداف ایشان حرکت می کردند و هم بعد از انقلاب اسلامی پای کار نظام و انقلاب و رهبری بودند. عضو جامعه مدرسین افزود: آیت الله جنتی تلاش های بسیاری برای انقلاب اسلامی و تقویت آن داشته و حضور جدی و موثری در میدان ها داشت و همیشه به وظایف خود به درستی عمل کردند و در شورای نگهبان نیز از شخصیت هایی هست که محوریت دارد.

تداوم نسل‌کُشی در غزه بی‌سابقه‌ترین فاجعه قرن است
مهر/ وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین رئیس شورای امنیت این سازمان، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و نیز وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان تاکید کرد: با آغاز ماه مبارک رمضان و در شرایطی که شاهد تداوم ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در متوقف کردن جنگ علیه نوار غزه و کرانه باختری فلسطین به دلیل ممانعت کاملاً آشکار و عامدانه آمریکا از هر گونه اقدام مؤثر این شورا با توسل افراطی به حق وتو هستیم، یافتن راه‌های عملی و اتخاذ اقدامات جدی از سوی جامعه جهانی برای حمایت از مردم فلسطین، توقف فوری حملات نظامی علیه نوار غزه و برون رفت از وضعیت وخیم جاری فوریت و ضرورتی تام دارد. امیرعبداللهیان در این نامه تصریح کرده است: تداوم نسل‌کُشی در باریکه غزه و رفح و جنایات جنگی در کرانه باختری، در کنار ممانعت رژیم اسرائیل از ارسال کمک‌های انسانی و مواد غذایی به نوار غزه و استفاده رژیم از گرسنگی دادن ساکنان غزه با هدف تداوم نسل‌کشی و نابودی زنان و کودکان، زنگ خطر وقوع بی سابقه ترین فاجعه انسانی قرن حاضر را به صدا درآورده است.

آنروا: جنگ غزه، جنگ علیه کودکان است
فارس/ کمیسر کل آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی شامگاه سه‌شنبه گفت که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، جنگ علیه کودکان است.لازارینی با به اشتراک گذاشتن یک اینفوگرافی، نوشت: «شمار کودکان شهید شده طی ۴ ماه در غزه برابر با تعداد کودکان کشته‌ شده طی ۴ سال در سراسر جهان است». وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تاکید کرد: «اکنون باید به خاطر کودکان در نوار غزه آتش‌بس برقرار شود».پیش از این نیز «عدنان ابو حسنه» مشاور رسانه‌ای آنروا در نوار غزه درباره آسیب روانی اکثر ساکنان این باریکه هشدار داده بود. وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در صد و پنجاه و هشتمین روز جنگ غزه، شمار شهدا به ۳۱۱۸۴ نفر و و شمار مجروحان به ۷۲۸۸۹ نفر رسیده و اشغالگران طی ۲۴ ساعت اخیر، ۸ کشتار و جنایت دیگر را در این باریکه مرتکب شدند که طی آن ۷۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۲۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

پاسخ به نگرانی وزیر امنیت اجتماعی فنلاند در خصوص حجاب در ایران
فارس/ درحاشیه برگزاری نشست سالانه کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، وزیر امنیت اجتماعی فنلاند با معاون رئیس جمهور در امور زنان دیدار کردند و در این دیدار در خصوص عدالت جنسیتی، حجاب و عفاف و اوضاع زنان در ایران صحبت شد. انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان در پاسخ به نگرانی وزیر امنیت اجتماعی فنلاند در موضوع حجاب و عفاف گفت: حجاب در کشور ما «مقوله فرهنگی و پذیرفته شده» است و ما بر این باوریم که حریم‌ها برای حمایت از زنان در برابر خشونت علیه آن‌ها باید جدی گرفته شود. چون پژوهش‌ها نشان می‌دهد که «عدم رعایت حریم زنان منجر به افزایش آمار خشونت علیه آن‌ها شده است.» او ادامه داد: هرچند قوانین در کشورم به گونه‌ای است که مردان مرتکب خشونت را مجازات می‌کند اما با نگاه به حجاب به عنوان یک مقوله پیشگیرانه، «امنیت زنان» در ایران به طور جدی‌تری تثبیت شده است و در سایه این امنیت زنان محجبه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنری و علمی در امنیت کامل می‌درخشند و آمار و مستندات رسمی موید این مقوله است.

ادعای ارتش آمریکا درباره حمله به ناوشکن «لابون» در دریای سرخ
باشگاه خبرنگاران/ فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد ارتش یمن یک موشک بالستیک به سمت یک ناوشکن در دریای سرخ شلیک کرد.سنتکام در بیانیه‌ای در پلتفرم «ایکس» مدعی شد: «بین ساعت ۲:۰۰ بامداد تا ۴:۳۰ بامداد (به وقت صنعا) در روز ۱۲ مارس، حوثی‌ها (انصارالله) یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت ناو آمریکایی «USS Labone» در دریای سرخ شلیک کردند که این موشک به کشتی اصابت نکرد و خسارت یا خساراتی گزارش نشد.»به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این بیانیه در ادامه ادعا‌های آمریکا می‌افزاید: فرماندهی مرکزی ایالات متحده و یک کشتی ائتلاف دریایی همچنین موفق شدند ۲ پهپاد را که از یمن پرتاب شده بودند، رهگیری و منهدم کنند.

اوپک: رشد اقتصادی جهان در سال جاری ۲.۸ درصد خواهد بود
باشگاه خبرنگاران/ سازمان اوپک گزارش اقتصادی ماه مارس خود را امروز منتشر ساخت.سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام جهان موسوم به اوپک یکی از مهمترین کارتل‌های نفتی محسوب می‌شود که به صورت ماهانه، فصلی و سالانه اقدام به صدور گزارش‌هایی درباره شرایط اقتصادی جهان می‌کند. گزارش ماه مارس این نهاد به تازگی منتشر شد.
در گزارش ماه مارس اوپک درباره شرایط اقتصادی جهان آمده است: میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ با تجدید نظر جدید به ۲.۸ درصد خواهد رسید. در گزارش ماه فوریه این نهاد رشد تولید ناخالص داخلی جهان ۲.۷ درصد پیش‌بینی شده بود. اوپک برآورد کرده است که میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۵ به ۲.۹ درصد برسد. این افزایش رشد ناشی از انتظارات برای کنترل تورم جهانی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ است.

ادعای آمریکا درباره تحریم افرادی در ایران
مهر/ وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده روز سه شنبه چهار نفر در ایران را به دلیل کمک به یک گروه با نام «گردان های الشتر» مستقر در بحرین که توسط آمریکا ادعای تروریستی بودن آن مطرح شده، تحریم کرده است.گفته شده این تحریم‌ها با هماهنگی دولت بحرین اعمال شد و ادعا شده که افراد تحریم شده «حمایت مالی، مادی، یا فناوری، یا کالا یا خدمات» به گردان‌های الشتر در بحرین ارائه کرده‌اند. جزئیات بیشتری از بسته تحریمی آمریکا علیه آنچه افراد مرتبط با ایران اعلام شده، گفته نشده است.در تیرماه ۱۳۹۷، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای «گردان‌های الاشتر» (AAB) بحرین را گروه تروریستی بین المللی اعلام کرده بود. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده بود: این گروه با دو عنوان «سازمان تروریستی خارجی» و مندرج در «فهرست خاص تروریست‌های جهانی» (SDGT) تحریم شده و تمام اموال و دارایی‌های آن در حوزه قضائی آمریکا ضبط می‌شود.

هزاران اسرائیلی به اختلالات روانی دچار شدند
فارس/ رسانه‌های صهیونیستی از دچار شدن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها به اختلالات روانی پس از عملیات «طوفان الاقصی» خبر دادند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این‌باره گزارش داد که ۵۲۰ هزار صهیونیست به درمان اختلال استرس پس از حادثه (پی‌تی‌اس‌دی) در پی عملیات ۷ اکتبر و جنگ غزه نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *