خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
محکومیت آمریکا به پرداخت بیش از ۲ میلیارد دلار غرامت
گروهک تروریستی تندر به سرکردگی جمشید شارمهد و همچنین دولت آمریکا، به‌دلیل جنایات صورت گرفته در جریان بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز به پرداخت مجموعا ۲ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار محکوم شدند. براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، به‌ دنبال دادخواهی ۱۱۶ نفر از خانواده شهدا، بازماندگان و جانبازان جنایت تروریستی بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز در ۲۴ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۷ که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان ایرانی شد، شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دعاوی بین‌الملل تهران، گروهک تروریستی تندر و سرکرده آن جمشید شارمهد و دولت آمریکا، به‌عنوان حامی این گروهک تروریستی را به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های (شکات) این پرونده محکوم کرد. تهدید و اخاذی از مردم، انفجار در هتل جهان تهران در ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷، انفجار در حرم امام‌خمینی‌ در ۳۰ خردادماه ۱۳۸۸، بمب‌گذاری در اماکن عمومی، تاسیسات دولتی، شبکه حمل‌ و نقل عمومی و تاسیسات زیرساختی، خرابکاری در اموال و تاسیسات دولتی و غیردولتی و ایراد خسارت به محیط‌ زیست از طریق مسموم‌ کردن آب و آتش‌ زدن جنگل‌ها از دیگر اقدام‌های گروهک تروریستی تندر و سرکرده آن جمشید شارمهد بوده‌ است.
سقوط بالگرد اسرائیلی در بئرالسبع
منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از سقوط یک بالگرد در پایگاه هوایی این رژیم در بئرالسبع خبر داده‌اند. به‎دنبال سقوط این بالگرد در پایگاه هوایی نواتیم در بئرالسبع ۳ صهیونیست زخمی شدند.
جزئیات بیشتری از این واقعه مخابره نشده است. چند روز قبل نیز ارتش اسرائیل اذعان کرده بود که یک تکاور در نبردهای جاری در نوار غزه به دست مبارزان مقاومت فلسطین به هلاکت رسیده است.
تل‌آویو منزوی‌تر از همیشه
کارشناسان اسرائیلی نسبت به منزوی‌ترشدن تل‌آویو در جهان و گسترش اختلافات میان تل‌آویو و واشنگتن هشدار داده‌اند. به گفته این گروه از کارشناسان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلاش می‌کند چنین به جو بایدن رئیس ‌جمهوری آمریکا وانمود کند که صهیونیست‌ها از او و اهدافش در جنگ علیه نوار غزه حمایت می‌کنند؛ درحالی‌که اینطور نیست چراکه اغلب ساکنان سرزمین‌های اشغالی از نتانیاهو و عملکرد او ناراضی هستند و به کابینه بی‌اعتمادند.
حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در سوریه
بعد از چند هفته وقفه، پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی کونیکو در حومه دیرالزور سوریه با ۲ پهپاد هدف قرار گرفته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.
برپایی نماز در میدان تایمز نیویورک همزمان با آغاز‌ماه رمضان
هزاران مسلمان در نیویورک با برپایی نماز «تراویح» در میدان تایمز به استقبال‌ماه رمضان رفتند. این جماعت همچنین برای غزه دعا کردند که بیش از ۵ماه است گرفتار جنگ است. نماز تراویح از عبادت‌های ویژه مسلمانان اهل سنت در ماه مبارک رمضان است.

 کیهان
خداوند شیرینی فتح را به جمهوری اسلامی بچشاند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، فرمانده کل قوا پس از اعطای درجه یک فتح به فرماندهان کل ارتش و سپاه فرمودند: ان‌شاءالله که خداوند شیرینی فتح را در همه میدان‌ها به شما، به همه دوستان و به جمهوری اسلامی بچشاند. رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یک‌شنبه طی مراسمی نشان فتح را به سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه اعطا کردند. اعطای این نشان به فرماندهان کل ارتش و سپاه به دلیل عملکرد آنان در ارتقای توان دفاعی و رزمی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح، انجام شد. نشان فتح، به‌ عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است.
به برکت ماه رمضان در جهت مبارزه با سلطه‌گران گام‌های مؤثری برداریم
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که به یمن و برکت ماه رمضان بتوانیم در جهت مبارزه با ظلم و تاراج سلطه‌گران به‌ویژه رژیم غاصب صهیونیستی گام‌های مؤثری برداریم و شاهد عزت و سربلندی مسلمانان بالاخص ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین، در همه عرصه‌ها باشیم. آیت‌الله رئیسی، در پیامی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به سران و مردم کشورهای اسلامی وظیفه سران و رهبران کشورهای اسلامی را ترغیب و ترویج صلح و برادری میان مسلمانان و گسترش فضای معنوی و یکپارچگی میان آحاد امت اسلامی دانست و تصریح کرد: این ماه عزیز، فرصت مغتنمی برای همه مسلمانان است تا با توسل و تمسک به تعالیم الهی به‌ویژه قرآن کریم و به واسطه مناجات خالصانه، روح و جان خود را با معنویات عجین کرده و موجبات تعالی خود و جامعه اسلامی را فراهم نمایند.
کشورهای مستقل به‌دور از فشارهای آمریکا مناسبات سیاسی خود را قربانی نکنند
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه:
اطمینان داریم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس که یادگار امام راحل است، روزی متمایز در حمایت از مسئله فلسطین خواهد بود و با شکوه بیشتری در ایران و در اقصی نقاط دنیا برگزار خواهد شد.
انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی نقش مهم و بازدارنده خود را در توقف جنگ ایفا کند اما متاسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم.
اقدام نمادین آمریکا در ارسال کمک‌های انسانی نمایش مضحک و در عین حال تلخی است، از یکسوی وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که مانع از توقف جنگ شده است و تسلیحات گسترده‌ای را همچنان ارسال می‌کند و از سوی دیگر با ارسال کمک‌های نمادین و مضحک انسان‌دوستانه تلاش می‌کند که وجهه جنگ‌طلبانه خود را نزد افکار عمومی دنیا اصلاح کند.
طبیعتاً فشارهای آمریکا یکی از عوامل مخرب در روابط کشورهای منطقه بوده است، سیاست آمریکا همواره مخل بوده است، انتظار این است کشورهای مستقل به‌دور از فشارهای آمریکا مناسبات سیاسی خود را قربانی نکنند.
جنگ در اوکراین را راه‌حل نمی‌دانیم و از همان ابتدای این بحران بر راهکار سیاسی تأکید کرده‌ایم.
آمریکا مرتبا ریاکارانه اعلام می‌کند که تحریم‌های دارویی علیه ملت ایران اعمال نکرده که این یک دروغ بی‌اساس است.
در ارتباط و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم‌. اظهارات بی‌اساس و غیر فنی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد.
نشست‌ها و رایزنی‌های میان معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نماینده اتحادیه اروپا به منظور بررسی و تبادل نظر درخصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستورکار بوده و انجام شده است. دیدار اخیر آقای باقری هم در این راستا بوده است.
طیف گسترده‌ای از موضوعات در جلسه اخیر بررسی شد و طبیعی است که یکی از موضوعات تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.
ما پایبند به میز مذاکره هستیم و می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل آماده‌ باشد موضوعات را بررسی کرد تا آنها نیز به اجرای تعهدات خود در قالب توافقات بازگردند.

 ایران
ریاست ایران بر اجلاس خلع سلاح سازمان ملل
جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار رئیس اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد می‌شود. نشست ۲۰۲۴ اجلاس خلع سلاح در حالی از روز۲ بهمن آغازشده و تا ۲۳ شهریور سال‌جاری میلادی به کار خود ادامه خواهد داد که جمهوری اسلامی ایران برای دو مرتبه از روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۳و از روز ۲۴ اردبیهشت تا ۴ خردادماه ۱۴۰۳ ریاست این اجلاس مهم بین‌المللی را برعهده خواهد داشت. در این نشست بین‌المللی علاوه بر ایران، کشورهای هند، اندونزی، عراق، ایرلند و رژیم اشغالگر صهیونیستی ریاست را بر عهده خواهند گرفت.
رزمایش امنیت دریایی ایران، چین و روسیه
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ایران و شناوری کشور‌های چین و روسیه از امروز برگزار می‌شود و نمایندگانی از عمان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند. هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چندجانبه میان کشور‌های شرکت کننده و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.

 وطن امروز
شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کشور باید توسعه یابد
سردار جلالی تصریح کرد: نیازمند توسعه شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کشور، متناسب با نوع تهدیدات و تحولات آن هستیم، چراکه تکمیل، توسعه و روزآمدسازی شبکه آزمایشگاهی تشخیصی می‌تواند برای کشور امنیت‌آفرین باشد و این جزو اولویت‌ها در سازمان پدافند غیرعامل است.
رایزنی دیپلمات‌های روسیه و ایران درباره اوضاع غزه و منطقه
الکساندر کیشناک، مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه روسیه که در رأس هیاتی به تهران سفر کرده، با علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این ملاقات در رابطه با آخرین تحولات منطقه بویژه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، همچنین مسائل مربوط به سوریه، یمن و لیبی به بحث و گفت‌وگو پرداختند. ۲ طرف در این دیدار، بر لزوم تداوم و گسترش رایزنی‌های فی‌مابین در رابطه با مسائل منطقه‌ای تأکید و درباره آخرین تحولات سوریه از جمله وضعیت سیاسی و میدانی و راهبردهای مشترک به منظور کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و انسانی و نیز استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. خاجی در ادامه این گفت‌وگوها، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کشتار هزاران زن و کودک را ناشی از حمایت همه‌جانبه آمریکا خواند و گفت: رژیم صهیونیستی هیچ دستاوردی جز کشتار بیرحمانه غیرنظامیان و ارتکاب جنایت در حق بشریت نداشته و در سایه انفعال و سکوت مجامع بین‌المللی، حملات و تجاوزات نظامی خود را به سوریه و لبنان نیز گسترش داده است. طرفین همچنین درباره لیبی ضمن تأکید بر حفظ یکپارچگی، وحدت و حاکمیت این کشور، ابراز امیدواری کردند بحران سیاسی لیبی با اراده و انتخاب مردم این کشور به پایان برسد. خاجی در ارتباط با تحولات یمن، نسبت به تاثیر مخرب حملات غیرقانونی آمریکا و انگلیس بر تلاش‌های صلح در این کشور هشدار داد.

 خراسان
لایحه حجاب در مرحله بررسی شورای نگهبان است
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر تایید لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: لایحه عفاف و حجاب همچنان در مرحله بررسی شورای نگهبان است. وی توضیح داد: مجلس بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان و اعمال اصلاحاتی، لایحه عفاف و حجاب را برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال کرده است و هنوز پاسخی از شورا دریافت نکردیم.
تل آویو به حکم دیوان لاهه عمل نمی کند،تصمیم دیگری اتخاذ کنید
رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: اسرائیل به دستورات صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری (در پرونده کشتار جمعی در غزه) عمل نمی‌کند، به همین دلیل مناسب دیدیم برای حل مشکلات موجود در منطقه رفح که بیش از ۱۰۰ تن در آن کشته شدند، درخواست فوری را به دادگاه بدهیم. رامافوزا در ادامه اعلام کرد آن ها از دادگاه بین‌المللی دادگستری می‌خواهند تصمیم دیگری درخصوص چگونگی رسیدگی به این پرونده و راه‌های جلوگیری از وقوع حوادث جدید اتخاذ کند.رئیس جمهور آفریقای جنوبی همچنین اظهار کرد: موضوع نگران‌کننده دیگری که وجود دارد این است همان گونه که نهادهای مختلفی پیش از این هشدار دادند مردم در غزه از گرسنگی می‌میرند. این دادگاه در واکنش به شکایتی که آفریقای جنوبی ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ ارائه کرد، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به رژیم صهیونیستی دستور داد تدابیری را برای جلوگیری از وقوع کشتار جمعی فلسطینی‌ها و بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه اتخاذ کند.
بانک مرکزی توقف تخصیص ارز مسافری را تکذیب کرد
بانک مرکزی اعلام کرد: برخلاف اخبار نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده، سیاست بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوایی به متقاضیان همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.
افزایش ۲.۵ میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز ایران در سال ۱۴۰۲
خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران اضافه و چند میدان تازه نفتی هم کشف شد.

 جوان 
تجمیع امکانات اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی
معاون اول رئیس‌جمهور در پیام‌هایی جداگانه به همتایان خود در کشور‌های اسلامی، حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به همتایان خود در کشور‌های اسلامی تأکید کرد: متأسفانه در شرایطی این ضیافت واسعه الهی را جشن می‌گیریم که سرزمین مقدس فلسطین به عنوان بخشی از پیکره جهان اسلام، تحت شدیدترین حملات هوایی و زمینی رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی قرار گرفته و شرایط خطیر و حساسی را سپری می‌کند. مخبر ادامه داد: وضعیت به گونه‌ای است که در برابر این حجم گسترده از کشتار و مصادیق بارز از نسل کشی، هنوز مجامع بین‌المللی فعال در عرصه حفظ امنیت و صلح جهانی، به دلیل رسوخ سازمان یافته قدرت‌های غربی به ویژه امریکا، نتوانسته‌اند مانع از ادامه جنگ و محاصره غیرانسانی در غزه شوند. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این میان وظیفه شرعی و انسانی ما است که به هر نحو ممکن برای حمایت از آرمان فلسطین از جمیع توانمندی‌های خود استفاده کنیم و ان شاء الله تجلی خروش ملت‌های اسلامی علیه جنایتکاران صهیونیستی را در مراسم روز جهانی قدس، شاهد خواهیم بود.

 مردم سالاری
بهره‌برداری از بزرگترین خط تولید پک باتری‌های لیتیومی با حضور وزیر دفاع
خط تولید پک باتری‌های لیتیومی و خط تولید انواع باتری‌های سیلد سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع روز دوشنبه با حضور امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
احداث و بهره‌برداری از خط تولید پک باتری‌های لیتیومی دستاوردهای زیادی از جمله ایجاد آمادگی جهت تامین نیاز کشوربه ویژه بخش دفاع به انواع پک سنگین باتری لیتیومی و ایجاد آمادگی لازم برای ورود به صنعت حمل و نقل الکتریکی برای کشور خواهد داشت.
لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان، گفت: ما مدتی است طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های اجرایی را در شورای نگهبان دریافت کردیم، تلاشمان این است تا در مدت زمان قانونی درباره این طرح اظهار نظر کنیم. وی ادامه داد: در این مدت در جلسات فشرده در حال بررسی اصلاحات مجلس درباره دو لایحه مهم برنامه هفتم پیشرفت و بودجه ۱۴۰۳ کل کشور بودیم. شورای نگهبان در یکی دو روز اخیر لایحه عفاف و حجاب را نیز دریافت کرده است و این لایحه هم در نوبت رسیدگی است. طحان نظیف همچنین درباره بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه گفت: تا ۱۷ اسفندماه فرصت دریافت شکایات مردم و داوطلبان در خصوص انتخابات به شورای نگهبان وجود داشت، ما اکنون در حال بررسی این گزارشات و شکایات هستیم و پس از بررسی این موارد نسبت به صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه اظهارنظر می‌کنیم.

 قدس
تولید محصول زیست ‌نانوفناوری کمک باروری
محصول زیست نانوفناوری «نانوکامپوزیت آهن-زایلومانان» به همت محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی پس از ۶ سال تحقیقات مشترک مستمر، طراحی و تولید شد. این محصول که برای نخستین‌بار در دنیا، در ایران تولید شده است، به عنوان یک ترکیب جدید زیستی بهبوددهنده فرایند انجماد شیشه‌ای بافت و سلول‌های جنسی مورد استفاده قرار گرفته و سبب کنترل عوامل کشنده و بازدارنده رشد و نمو سلول و بافت‌ها در شرایط انجماد و پس از انجماد شده است. به زودی این محصول در نمونه‌های انسانی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
انتقاد سندرز از وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی
برنی سندرز روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: آمریکا نمی‌تواند در کشتار جمعی کودکان [فلسطینی] شریک باشد. وی بار دیگر از مقامات کاخ سفید خواست ارسال کمک‌های نظامی بی‌قید و شرط به اسرائیل را متوقف کنند. این سناتور مستقل در ادامه، جنگ غزه را یک «بحران بی‌سابقه» خواند. سندرز اضافه کرد: موضوع فقط ۳۰هزار نفر فلسطینی ک شته شده نیستند بلکه اسرائیل قانون حقوق بشر را نقض می‌کند و این عمل نیز توسط آمریکا تأیید می‌شود.

 اعتماد
آزادراه منجیل-رودبار افتتاح شد
آزادراه منجیل- رودبار به طول ۸.۲ کیلومتر با حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. دیروز، همزمان با سفر محسن منصوری، معاون اجرایی رییس‌جمهوری و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان، آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸.۲ کیلومتر افتتاح شد. این آزادراه به عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان طولانی‌ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور محسوب می‌شود. آزادراه منجیل – رودبار بخشی از آزادراه قزوین-رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.

 اطلاعات
حزب‌الله با شلیک ۷۰ موشک پایگاه‌های اسرائیل را هدف قرار داد
رسانه‌های اسرائیلی در خصوص جدیدترین تحولات در مرزهای لبنان اعلام کردند حزب‌الله با شلیک ۷۰ موشک به سمت اسرائیل، سخت‌ترین روز نبرد در جبهه شمالی را ثبت کرد. مقاومت اسلامی لبنان هم اعلام کرد در ادامه حمایت از مردم نوار غزه و مقاومت آنها و در پاسخ به تداوم تجاوزهای اسرائیل به روستاهای جنوبی لبنان و هدف قرار دادن غیرنظامیان، روز گذشته ۱۲ عملیات علیه مقرها و مکان‌های تجمع نظامیان اسرائیلی انجام داد و حملات کاملا موفق بود و شلیک‌ها مستقیم به اهداف اصابت کرد. حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای حملات موشکی به پایگاه اسرائیلی مرون، مقر توپخانه‌ این رژیم در منطقه عرعر، تجهیزات جاسوسی آن در پایگاه الرادار در مزارع شبعا، پادگان معالیه گولان، پایگاه‌های الرمثا و السماقه در کفرشوبا، پایگاه برکه ریشا و پایگاه‌های المالکیه و الراهب را برعهده گرفت و تصاویری از هدف قرار دادن نفربر زرهی پیشرفته «نمر» که ارتش اسرائیل بسیار بر روی توانمندی آن مانور می‌داد، منتشر کرد. گفته می شود عملیات‌های مستمر حزب‌الله علیه مواضع اشغالگران در نوار مرزی لبنان تاکنون حدود ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین را از شمال فلسطین اشغالی خارج کرده و به اذعان اسرائیلی‌ها، شهرک‌ها در شمال فلسطین اشغالی را به یکی از خطرناک‌ترین مناطق اسرائیل تبدیل و تاکنون به ۵۰۰ خانه و زیرساخت‌های مختلف اشغالگران خسارت وارد کرده است.
واتیکان مجبور به اصلاح سخنان «پاپ» شد
سخنگوی واتیکان پس از اظهارات جنجالی «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان درباره لزوم بالا بردن پرچم سفید از سوی اوکراین و مذاکره با روسیه، مجبور به توضیح و اصلاح این سخنان شد.اظهارات پاپ مبنی بر اینکه اوکراین باید شجاعت بالا بردن پرچم سفید را داشته باشد و برای پایان دادن به جنگ با روسیه مذاکره کند، با انتقاد تند مقامات اوکراین و نیز برخی مقام‌های اروپایی همراه شد. «متئو برونی» سخنگوی واتیکان گفت پاپ با همان اصطلاح پرچم سفید که از سوی مصاحبه‌کننده استفاده شد، پاسخ داد و منظورش توقف خصومت‌ها و آتش‌بسی بود که از طریق مذاکره به دست آمده باشد و او به وضوح گفت که مذاکره هرگز تسلیم نیست.اما وزیر خارجه اوکراین در رد سخنان پاپ گفت پرچم ما به رنگ زرد و آبی است و این پرچمی است که با آن زندگی می‌کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم.

 شهروند
اژه‌ای خواستار پیگیری «لو رفتن سؤالات آزمون وکالت» شد
رئیس قوه قضاییه درباره لو رفتن سؤالات آزمون مرکز وکلا گفت: «لو رفتن سؤالات آزمون مرکز وکلا پیگیری شود. مسئولیت این آزمون با سنجش بوده است، اما در عین حال حفاظت اطلاعات و دادستانی تهران به طور جدی پیگیری کنند و مقصر شناسایی و تعقیب شود.»
رصد و حراست ۲۴ساعته پدافند هوایی از آسمان کشور
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از سایت‌ها و مواضع پدافندی گروه پدافند هوایی سیراف بازدید کرد و آمادگی رزمی و توان عملیاتی این سایت‌ها و مواضع پدافندی را مورد ارزیابی قرار داد.امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد با اشاره به رصد و حراست ۲۴ساعته پدافند هوایی از آسمان کشور ادامه داد: «دلیرمردان پدافند هوایی در جای‌جای کشور اسلامی ایران ادامه‌دهنده راه شهدا هستند و با همان روحیه ایثارگری و ولایت‌پذیری به وظیفه خود عمل می‌کنند و حتی در ایامی مانند نوروز که بسیاری از هموطنان عزیز در تعطیلات و سفر به سر می‌برند، در سایت‌ها و مواضع پدافندی حاضرند و برای امنیت کشور تلاش می‌کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام جامعه مدرسین در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان بر ضرورت بهره مندی حداکثری از فرصت های معنوی این ماه پربرکت تاکید کرد. در بخشی از این پیام آمده است: ماه مبارک رمضان هدیه‌ای گرانقدر از جانب خداوند متعال به بندگانش است. این ماه، ماه گشوده شدن ابواب رحمت الهی است و روزه، تلاوت قرآن و فرصت خلوت با خدای مهربان، از جمله فضیلت‌هایی است که می‌تواند زمینه رهایی از تعلقات و صعود انسان به مقام قرب الی‌الله را فراهم کند. گرچه این ضیافت الهی، یک فرصت همگانی است؛ اما این فرصت بیش از همه برای جوانان مغتنم است که برای پرواز، سبک بال‌تر و مهیا ترند. در ادامه این پیام آمده است: کلید واژه این ماه، تقوای الهی است. همه مسؤولین، خواص و افراد تأثیر گذار در مناسبات کشور را دعوت به تقوا و وحدت کلمه می‌کنیم و امید داریم اکنون که ملت شریف، همه توان خود را در حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی صرف کرده است؛ با یکپارچگی و اتحاد و به دور از برخی اختلافات دشمن شادکن و وحدت شکن، تقوای جمعی و تقوای سیاسی به خرج دهند و با همه توان در مسیر خدمت به دین و کشور گام بردارند. در بخش دیگری از این پیام در توصیه‌ای به مبلغین آمده است: طلاب و فضلای ارجمندی که در این ایام در سفرهای تبلیغی به سر می‌برند سعی کنند علاوه بر ترویج معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) در تبیین مسائل نظام اسلامی کوشا باشند تا با تقویت بصیرت دینی و سیاسی مردم، دشمنان نتوانند در اقتصاد، سیاست و فرهنگ، زمینه نفوذ و فساد پیدا کنند. در بخش پایانی این پیام بیان شده است:از خداوند متعال پیروزی و عزت مسلمانان و نابودی مستکبران و ظالمان به ویژه رژیم جنایتکار اسرائیل را خواستاریم و امید داریم در ادامه بیداری وجدان‌های بشری سقوط این جنایتکاران و نجات مردم مظلوم به ویژه غزه مقتدر را شاهد باشیم. «و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین»

آموزه‌های مکتب اهل بیت به برکت انقلاب اسلامی به متن زندگی سیاسی و اجتماعی آمده است
رسا/ آیت‌الله کعبی در همایش مبلغان ماه مبارک رمضان در اهواز، با تاکید بر این که امروز نمی‌توانیم بین تدین و تحول و توجهات سیاسی و اجتماعی دیوار بسازیم و فاصله بگذاریم، نمی‌توانیم بگوییم مسوول دین مردم هستیم و تحول و توجهات سیاسی کار ما نیست. عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: ما در عصر انقلاب اسلامی زندگی میکنیم که تدین و تحول را در طراز جهانی مطرح کرده و انسان معاصر را مخاطب قرار داده است اگر مبلغ خود را با نگاه انقلاب اسلامی همسو نکند این تدین هم زیرسوال می‌رود؛ مردم به روحانیت به مثابه پرچمدار حرکت تحول جهانی به زعامت امام راحل و مقام معظم رهبری نگاه می‌کنند. وی به برکات انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف از جمله اسلامی، سیاسی اشاره و تصریح کرد: تشیع و آموزه‌های مکتب اهل بیت به برکت انقلاب اسلامی از حاشیه به متن زندگی سیاسی و اجتماعی آمده است؛ در جهان امروزی همه چیز به یکدیگر مرتبط شده است و نگاه جهانی را باید در تبلیغ لحاظ کنیم.

حجاب یک تکلیف الهی است و نباید آن را نادیده بگیریم
ایلنا/ آیت‌الله غروی درباره لایحه حجاب و عفاف گفت: حجاب یک تکلیف الهی است و نباید آن را نادیده بگیریم. از سوی دیگر حجاب در حال حاضر به یک شناسه‌ای برای اسلامیت اجتماع ما و اهمیت دادن به حرمت‌ها و حریم الهی تبدیل شده است. در نتیجه ممکن است فرض کنید الان مشکلات دیگر هم داشته باشیم که باید به آن بیشتر توجه کنیم. کسی منکر آن مشکلات نیست اما معنایش این نیست که حجاب را در پرانتز بگذاریم و به آن توجه نکنیم. عضو جامعه مدرسین افزود: حقیقت این است که غیر از آنکه حجاب یک تکلیف الهی است، اگر رها شود نمونه وسیع بی‌بندوباری را در جامعه پدید می‌آورد و هم به افراد آسیب می‌زند و در ادامه جامعه و خانواده را درگیر می‌کند. بالاخره هرچه این حجاب رها شود عملا اثرات منفی بیشتری از نظر اخلاقی و جهات دیگر به خانواده‌ها وارد می‌کند.

مقاومت عراق فرودگاه «بن گوریون» را هدف قرار داد
تسنیم/ مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد فرودگاه «بن گوریون» تل آویو را در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بی دفاع هدف قرار دادیم. این بیانیه آورده است: رزمندگان ما، شامگاه دوشنبه، فرودگاه بن گوریون در عمق رژیم غاصب را با پهپاد هدف قرار دادند و تاکید می‌کنیم همچنان به درهم کوبیدن قلعه‌ها و دژهای دشمنان در راستای تکمیل مرحله دوم عملیات مقاومت بر ضد اشغالگران و یاری مردم غزه ادامه خواهیم داد.

چین، روسیه و ایران آمریکا را به چالش کشیده‌اند
باشگاه خبرنگاران/ نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی اعلام کردند که نظم جهانی بیش از پیش شکننده شده و قدرت‌های بزرگی مانند چین، روسیه و ایران این نظم و برتری ایالات متحده در آن را به چالش کشیده‌اند. به گزارش رویترز، در این گزارش که همزمان با جلسه استماع سران نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در سنا منتشر شد، آمده است: چین بلندپرواز، اما نگران، روسیه مقابله‌جو و برخی قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران و بسیاری از بازیگران غیردولتی، قوانین قدیمی نظام بین‌الملل و همچنین برتری آمریکا در درون این نظام را به چالش کشیده‌اند. این گزارش با عنوان «ارزیابی سالانه تهدید‌ها ۲۰۲۴» منتشر شده و عمدتا بر تهدید‌های برآمده از چین و روسیه علیه آمریکا پرداخته و همچنین درباره گسترش درگیری‌های مرتبط با جنگ اسرائیل در نوار غزه هشدار داده است. سخنان سران اطلاعاتی آمریکا در کنگره با فریاد‌های خشم‌آلود یک معترض متوقف شد. این معترض خواستار حفاظت از غیرنظامیان در غزه شد.

ارتش یمن کشتی آمریکایی را هدف قرار داد
تسنیم/ نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کشتی آمریکایی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است : به یاری خداوند، کشتی آمریکایی (Pinocchio) در دریای سرخ با چند موشک دریایی مناسب هدف قرار گرفت و موشک‌ها به دقت به هدف یاد شده اصابت کرد. این بیانیه خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح یمن همچنان به جلوگیری از کشتیرانی اسرائیلی یا حرکت کشتی ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی تا توقف تجاوزات به نوار غزه و پایان محاصره آن ادامه خواهند داد. در این بیانیه آمده است که عملیات ما به یاری خداوند در خلال ماه مبارک رمضان، ماه جهاد در راستای یاری و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و برادران مجاهدمان در غزه تشدید خواهد شد.

دستگیری عوامل انتشار فیلم درمانگاه در قم
باشگاه خبرنگاران/ مسلم خانی معاون دادستان قم در مورد اتفاقات رخ داده شده در درمانگاه قم اظهار داشت: آنچه که برای ما مشخص‌شد و مطمئن شدیم از این موضوع، اینکه یک طراحی و برنامه ریزی صورت گرفته بود برای اینکه در جامعه تفرقه افکنی و فتنه انگیزی کنند. وی افزود: این پرونده به وزارت اطلاعات واگذار شد که با بررسی دقیق موضوع و تحقیقات شبانه روزی تا این لحظه ۴ نفر از عوامل اصلی انتشار دهندگان و ارسال کنندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه معاند اینترنشنال شناسایی و بازداشت شدند. معاون دادستان قم گفت: افراد دستگیر شده در اظهارات خود اعتراف کردند با هماهنگی فیلم را برای شبکه معاند ارسال کردند و قصد تفرقه‌افکنی در جامعه داشتند.

ارتش صهیونیستی به هدف قرار دادن رهبران حماس ادامه می‌دهد
ایسنا٫ سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ارتش به هدف قرار دادن رهبران حماس ادامه خواهد داد، ادعا کرد: «جنگنده‌های ما امشب تونلی را هدف قرار دادند که دو نفر از فرماندهان حماس در آن حضور داشتند». سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب اعلام کرد: عملیات در نصیرات بر اساس اطلاعات دقیق اطلاعاتی انجام شد. در حال بررسی نتایج بمباران مجتمعی در نصیرات هستیم. وی تأکید کرد: نظامیان امروز یک نفر از فلسطینیان را در جنین کشتند که قصد انجام یک حمله را داشت. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد حماس تمام تلاش‌ها برای دستیابی به توافق در غزه را نابود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *