خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
جداول بودجه ۱۴۰۳ پس از نوروز بررسی می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جداول را پس از نوروز ۱۴۰۳ بررسی خواهیم کرد و در طرحی که سه‌شنبه این هفته در صحن به تصویب می‌رسد، اجازه پرداخت به دولت برای بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۳ داده خواهد شد. قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اصلاح قانون نظام صنفی کشور بیان کرد: زمانی که آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شد، طبق آن بررسی، لایحه بودجه به صورت دو مرحله‌ای مصوب شده که ابتدا احکام آن با فروضات درآمد و هزینه‌ها بررسی می‌شود و در مرحله دوم دولت باید جداول بودجه را به مجلس ارسال کند و نمایندگان برای بررسی جداول ۴۰ روز فرصت دارند.وی افزود: با توجه به روزهای پایانی سال، زمان‌بندی این موضوع در این فرصت کم، امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس در جلسه سران قوا هم تدبیر شد تا دولت لایحه دودوازدهم ارسال کند ولی وقت کافی برای این موضوع هم وجود ندارد. ازطرفی دربخش احکام بودجه سال آینده که تصویب شده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است، احکامی مانند افزایش حقوق‌ها یا مالیات بر‌ارزش‌افزوده باید از ابتدای فروردین اجرا شود.
ساعات کاری ادارات در ماه رمضان شناور می‌شود
سخنگوی دولت اعلام کرد: با تصویب هیأت وزیران، آغاز به کار تمام ادارات در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۷ تا ۹صبح به‌صورت شناور خواهد بود. بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت اعلام کرد: با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و با تصویب هیأت وزیران از فردا سه‌شنبه -۲۲ اسفند ۱۴۰۲- ساعت آغاز به کار ادارات در تمام استان‌ها به استثنای واحدهای عملیاتی خدمت‌رسان، آموزشی، بهداشتی و…بانظر مدیران دستگاه به صورت شناور ازساعت ۷ تا ۹ صبح بوده و ساعت پایان کار، متناسب با ساعت شروع، مطابق با قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌شود. به گفته وی، ساعت شروع به کار در روزهای بعد از شب‌های قدر ساعت ۹صبح و پایان آن مطابق با قوانین و مقررات مربوط است.
آخرین تحولات غزه، محور گفت‌‌‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر
وزرای خارجه ایران و قطر در گفت‌وگویی تلفنی، آخرین تحولات غزه و ابتکارات مطرح برای توقف نسل‌کشی و محاصره انسانی را مورد بررسی قرار داده و بر افزایش تلاش‌ها و تحرکات سیاسی تأکید کردند. در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه آخرین تحولات دوجانبه و موضوع غزه و سایر تحولات منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این تماس تلفنی دو طرف درخصوص مناسبات دوجانبه ایران و قطر گفت‌وگو کرده و بر ادامه روند رو به رشد روابط و پیگیری و اجرای توافقات رؤسای دو کشور تأکید کردند. دو وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی آخرین تحولات غزه و ابتکارات مطرح برای توقف نسل‌کشی و محاصره انسانی را مورد بررسی قرار داده و بر افزایش تلاش‌ها و تحرکات سیاسی تأکید کردند. امیرعبداللهیان و همتای قطری ۱۰ اسفند ماه نیز تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع غزه گفت‌وگو کرده بودند.

 همشهری
اخراج کارمند گوگل به‌خاطر حمایت از غزه
شرکت گوگل یکی از کارمندان خود را به‌خاطر حمایت از مردم غزه و محکومیت همکاری این شرکت با رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی ملت فلسطین اخراج کرد. این کارمند گوگل به یهودی‌ستیزی و حمایت از تروریسم متهم شده است.
شلیک موشک به پایگاه اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان
منابع عبری زبان اعلام کردند که پایگاه اسرائیلی الرادار در شمال فلسطین اشغالی از جنوب لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفته است. حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای هدف قرار دادن این پایگاه نظامی ارتش اسرائیل را تأیید کرده است.
وضعیت بد اسرائیل در اروپا
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت به نقل از یک سفیر اروپایی تأکید کرد که وضعیت اسرائیل در اروپا قبلا هرگز تا این اندازه بد نبوده است. این روزنامه گفته است که افکارعمومی در اروپا علیه اقدامات اسرائیل در غزه موضعی منفی دارند.
آمار شهدای غزه از ۳۱ هزار نفر عبور کرد
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت ۸ عملیات کشتار و جنایت دیگر را در حق فلسطینیان در این باریکه مرتکب شده است. این وزارتخانه اشاره کرد که در این حملات ۸۵ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۳۰ نفر هم زخمی شدند. با شهادت این افراد، شمار شهدای جنگ در غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۱۰۴۵ نفر و شمار مجروحان نیز به ۷۲۶۵۴ نفر افزایش یافت. همچنین بیش از ۷۰۰۰ نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه تأکید کرد که ۷۲ درصد قربانیان جنگ در غزه زن و کودک هستند.
معاریو ادعای موساد را زیر سؤال برد
روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از برخی منابع آگاه بیان کرد که ادعای موساد در رابطه با اینکه جنبش حماس اهمیتی به مبادله اسرا با این رژیم نمی‌دهد، صحت ندارد. این منبع عبری زبان تأکید کرد که اگر طرفی هم در مسیر رسیدن به توافق سنگ‌اندازی کند و سرسختی به خرج دهد، آن طرف اسرائیل است. معاریو به نقل از یک منبع امنیتی بلندپایه اسرائیلی افزود که زمان در حال گذر است و به‌زودی دیگر مذاکره هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؛ چون دیگر اسیری در غزه باقی نخواهد ماند.
سی‌ان‌ان: کمک‌های هوایی آمریکا بی‌تأثیر است
شبکه سی ان ان به نقل از برخی منابع آورده است که کمک‌های هوایی به غزه تأثیری در کاهش بحران انسانی در این باریکه نخواهد داشت. منبع مذکور اشاره کرد که آژانس‌های امدادی بر این باورند که مضرات ارسال کمک‌های هوایی به غزه بیشتر از منافع آن است. سی ان ان به نقل از مسئول مدیریت بحران‌های بین‌المللی سازمان ملل بیان کرد که ارسال هوایی کمک‌ها به نوار غزه راهی بد و نادرست برای کمک‌رسانی به این منطقه است.

 کیهان
بازگشت ۷۰۰۰ کارخانه و کارگاه به چرخه تولید در دولت سیزدهم
آیت‌الله رئیسی، در جشن «توانمندسازی ۱۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی» با اشاره به اهمیت موضوع ایجاد اشتغال و با تاکید بر اینکه دولت مردمی نیز ایجاد اشتغال را از جمله محورهای اصلی فعالیت خود قرار داده و احیای بیش از ۷ هزار واحد تولیدی از جمله تلاش‌های دولت در این زمینه است، گفت: برگزاری جشن توانمندسازی ۱۰۰ هزار تن از مددجویان کمیته امداد که علاوه ‌بر خودشان توانسته‌اند برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند، بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است؛ این مسیر کاملا مسیر درستی است و باید با جدیت دنبال شود. رئیس جمهور با تاکید بر اهتمام و تلاش ویژه دولت برای زدودن فقر از چهره جامعه و زمینه‌سازی برای رشد و توانمندسازی جوانان تصریح کرد: پیام این جشن، امید و آینده‌ای بسیار روشن برای ملت ایران است و حتما موجب کوری چشم بدخواهان و دشمنان این ملت خواهد شد.
مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیه السلام) غبار روبی شد
در آستانه‌ ماه مبارک رمضان و عید نوروز، آیین‌ روح‌بخش‌ غبارروبی مضجع‌ منور و شریف‌ حضرت‌ امام علی بن‌ موسی الرضا (علیه السلام) برگزار شد. مراسم غبارروبی مضجع نورانی حضرت رضا با حضور حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، جمعی از علما و فضلا، خانواده معزز شهدا و خدام آستان قدس رضوی در فضایی سرشار از معنویت برگزار شد. در این‌ آیین‌ روحانی که‌ تلاوت‌ آیات‌ قرآن‌ کریم‌ و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت زینت‌بخش آن بود، ضریح مطهر حضرت‌ امام علی بن‌ موسی الرضا (علیه السلام) با گلاب‌ ناب‌ غبارروبی و شست‌وشو داده‌ شد.
جنگنده‌‎های آمریکایی در بمباران غزه شرکت دارند
نماینده جنبش حماس در ایران گفت: طبق مشاهده‌ها و گزارش‌های ما، جنگنده‌‎های آمریکایی برخی روزها به طور آشکار در عملیات‌ ارتش رژیم اسرائیل و بمباران‌ غزه مشارکت دارند. خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در دیدار با آیت‌الله سید احمد علم الهدی در مشهد گفت: صهیونیست‌ها فکر می‌کنند اگر غزه را زیر آتش بگیرند، می‌توانند حماس را نابود کنند در حالی که به شما می‌گویم گردان‌های القسام در سراسر جغرافیای منطقه گسترده شده‌اند و هنوز بخش قابل‌توجهی از توان رزمی مقاومت اسلامی فلسطین در انتظار گسترش عملیات صهیونیست‌ها است و انگشت بر ماشه، انتظار ورود صهیونیست‌ها به بخش‌های دیگر را می‌کشند.

 ایران
مأموریت رئیس‌جمهور به وزرا برای تنظیم بازار
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه همگانی به آمادگی برای ورود به این ایام پربرکت و بهره‌گیری از فیوضات بی‌پایان آن و نیز با اشاره به فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی، به همه وزرا و مسئولان مرتبط با تنظیم بازار دستور داد، با تشدید نظارت‌ها و اتخاذ تدابیر لازم، از هرگونه اجحاف در حق مردم جلوگیری کنند.آیت‌الله رئیسی همچنین بالا بودن آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای را تلخ و ناگوار دانست و از مسئولان وزارت راه و شهرسازی خواست برای ارتقای ایمنی تردد، تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا سفرهای نوروزی مردم با آسایش و ایمنی بیشتر انجام شود.
وزرای صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری نیز موظف شدند نظارت بر رستوران‌ها و هتل‌ها را مضاعف کنند. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم با برگزاری جلسات فشرده قانون بودجه را پیش از پایان سال به نتیجه برسانند.
فرماندهان ارتش و سپاه مفتخر به دریافت نشان فتح شدند
روز گذشته طی مراسمی «سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش و «سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده معظم کل قوا شدند. نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است. این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. سرلشکر حسین سلامی روز گذشته از دریافت نشان فتح از سوی فرمانده معظم کل قوا خبر داد و اظهار کرد: ایشان نشان «فتح» را به سپاه اعطا کردند که نشان‌دهنده جانبازی‌ها، ایثارها و مجاهدت‌های همه پاسداران و بسیجیان است که به شکلی نمادین به بنده اعطا شد. سهم بنده از این نشان، کمترین است و آن کسانی بیشترین سهم را دارند که در مرزها یا روی شناورها در خلیج فارس از این سرزمین حفاظت می‌کنند یا در سایت‌های موشکی و پهپادی مشغول انجام وظیفه هستند.
اتمام فاز نخست پاکسازی مین‌های جنگ تحمیلی
امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره روند پاکسازی مناطق آلوده به مین و مواد منفجره باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس در مناطق مرزی کشور گفت: فاز نخست پاکسازی این مناطق به اتمام رسیده و در این مسیر ۱۷۰ شهید و ۷۲۵ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

 وطن امروز
پیام تبریک رئیسی به رئیس‌جمهور جدید پاکستان
آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی انتخاب «آصف علی زرداری» به‌ عنوان رئیس‌جمهور جدید پاکستان را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در دوره ریاست‌جمهوری وی روابط ۲ کشور که از سابقه تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردار است، بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.
ارمنستان برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است
«واهان کوستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان که برای شرکت در دور جدید رایزنی‌های سیاسی معاونان وزرای خارجه به تهران سفر کرده، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به سفر اخیرش به ایروان و ملاقات‌ها و مذاکرات خوب خود با نخست‌وزیر و وزیر خارجه ارمنستان، بر اهمیت تداوم تلاش‌های مشترک برای تقویت و ارتقای همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف و متنوع سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه توسعه همه‌جانبه روابط همسایگی با کشور ارمنستان را به نفع ۲ کشور و در راستای صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه به دور از مداخله کشورهای بیگانه خواند. واهان کوستانیان، معاون سیاسی وزیر خارجه ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از دیدارش با امیرعبداللهیان و ابلاغ سلام‌های وزیر خارجه کشورش به همتای ایرانی، تأکید کرد ارمنستان برای توسعه و گسترش روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است و آن را برای ثبات و امنیت منطقه موثر و مفید می‌داند. معاون وزیر خارجه ارمنستان همچنین با ارائه گزارشی از گفت‌وگوهای خود با همتای ایرانی در چارچوب دور جدید رایزنی‌های سیاسی معاونان وزرای خارجه ۲ کشور، نتایج آن را مفید و ثمربخش ارزیابی کرد و از توافق طرفین برای تداوم و تقویت این رایزنی‌ها در سطوح مختلف خبر داد.

 خراسان
در سومین جلسه دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضاییه چه گذشت؟
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضاییه به ریاست قاضی فرخ نیا برگزار شد.در ادامه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضاییه، کیفرخواست متهمان قرائت و اتهامات آن‌ها شرح داده شد.طبق گفته نماینده دادستان، بخش سوم از پرونده آقایان «ا.م»، «م.م» و «ح.ی» مرتبط با پرونده آقای «م.پ» بوده که او وکالت مالکان یک پلاک ثبتی در کن بخش ۱۰ تهران را برعهده داشته و به دنبال ابطال اقدامات تملیکی شهرداری تهران بر روی این قطعه زمین بوده است. ظاهرا اسناد این زمین در سازمان ثبت سوخته و از بین رفته است اما با اقدامات فرزندان معاون اول قوه قضاییه، اداره ثبت بخش کن، نامه تایید اسناد را صادر می کند.در همین راستا لازم بوده که نامه ثبت این پلاک از سوی اداره ثبت بخش کن برای اداره ثبت اسناد استان تهران صادر شود تا در ادامه شهرداری مجوز آن را صادر کند.نماینده دادستان در توضیح این پرونده گفت: این پرونده از سوی یکی از دوستان «م.م» به او معرفی می شود که با حضور او در محل اداره ثبت و پیگیری تلفنی یکی از مقامات از مسئول آن اداره، پرونده به نتیجه می رسد و در نهایت آقای «م.پ» مبلغ ۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به صورت دلار (۷۰هزار دلار) به متهمین پرداخت می‌کند.نامه‌ای که با یک توصیه در چند دقیقه امضا شد.طبق اظهارات فرزند معاون اول قوه قضاییه در این پرونده، هماهنگی های لازم در اداره ثبت بخش کن، از سوی یکی از مقامات و به صورت تلفنی انجام شده و متهم «م.ح» بعد از این تلفن، نامه مجوز لازم برای اداره ثبت استان تهران را دریافت کرده است.
دشمن در حال برنامه‌ریزی برای به هم ریختن بازار ارز است
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: امسال بیش از ۵۰ مورد عملیات علیه دلالان ارزی و کسانی که در معاملات فردایی فعالیت می‌کنند، انجام دادیم و ده‌ها نفر را بازداشت کردیم، دشمن در حال برنامه‌ریزی برای به هم ریختن بازار ارز است.
تذکر رهبر معظم انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم یک تذکر کلی بود
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: تذکر رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم یک تذکر کلی بود. خطاب رهبر انقلاب به همه است که این هم طبیعی است، وقتی یک اتفاق مبارکی افتاده و در دل مردم ایجاد امید کرده تلخ کردن فضا قاعدتا موجب می شود از شیرینی آن اتفاق در ذهن مردم کاسته شود. این که می‌گویند خطاب تذکر رهبر انقلاب بنده هستم، تلاشی است که برخی رسانه‌ها انجام می‌دهند این اتفاق بیفتد.

 مردم سالاری
روحانی بازداشت شده با قید وثیقه آزاد شد
حجت الاسلام محمد تقی اکبرنژاد با قید وثیقه آزاد شد. آقای اکبرنژاد این خبر را در یک پیام صوتی اعلام کرده است. آقای اکبرنژاد روز شنبه ۲۸ بهمن ماه در قم بازداشت شده بود. او پیشتر به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده بود.

 قدس
تصویب کلیات لایحه دو روز تعطیلی در هفته
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دولت مبنی بر دو روز تعطیلی و کاهش ساعات کاری ادارات از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته به صورت دوشوری موافقت کردند. بررسی دوشوری این لایحه به این معناست که مجلس در خصوص این‌گونه طرح‌ها و لوایح دریک شور کلیات را به تصویب می‌رساند و در شور دیگر در کمیسیون مربوط به جزئیات می‌پردازد و مورد تصویب قرار می‌دهد. گفتنی است میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.
ورود دادستان قم به ماجرای درمانگاه
دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به اتفاق رخ داده در یک درمانگاه گفت: دستورات لازم را نسبت به شناسایی اخلالگران در نظم، سایر زوایای قضیه و همچنین شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌های معاند منتقل کردند، صادر کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین غریب دادستان عمومی و انقلاب استان قم درخصوص انتشار کلیپ منتشر شده از یک درمانگاه در قم اظهار کرد: ما از آمرین به معروف که شرایط و مراتب آن را مراعات کرده باشند با جدیت حمایت می‌کنیم و در هر صورت به این موضوع قاطعانه، عادلانه و با سرعت رسیدگی می‌کنیم.
اسرائیل نمی‌تواند ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را بکشد
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، بار دیگر بر حمایت تمام قد واشنگتن از اشغالگران تأکید کرد، اما گفت «اسرائیل نمی‌تواند ۳۰هزار فلسطینی دیگر را در تعقیب حماس بکشد». او با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی به شهر رفح گفت: درباره حمایت ما از اسرائیل خط قرمزی وجود ندارد، اما آن‌ها نمی‌توانند ۳۰هزار فلسطینی دیگر را در نتیجه تعقیب و گریز مبارزان حماس بکشند.
اوکراین با شجاعت، پرچم سفید نشان دهد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مصاحبه‌ای گفت: اوکراین باید شجاعت نشان دادن پرچم سفید و پایان دادن به درگیری‌های جاری را از طریق مذاکره با روسیه پیدا کند. وی گفت: وقتی می‌بینید شکست خوردید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید. شما شاید شرمسار باشید اما از کشته شدن مردم جلوگیری می‌شود.

 اطلاعات
فرانسه در حال ایجاد ائتلافی بین المللی علیه روسیه است
نشریه «پولیتیکو» گزارش داد که فرانسه در حال ایجاد ائتلافی از کشورهایی است که به صورت بالقوه برای اعزام نیروهای غربی به اوکراین آمادگی دارند. این نشریه آمریکایی از سفر وزیر خارجه فرانسه به لیتوانی خبر داد و نوشت: «استفان سژورنی» در کنفرانس مطبوعاتی با همتایان لیتوانیایی و اوکراینی بر فرصت اعزام نیروهای ناتو به اوکراین تاکید کرد اما گفت نیروهای در درگیری ها مشارکت نخواهند کرد و فقط برای اموری از جمله مین‌زدایی اعزام می‌شوند. گفتنی است اولین بار ایده اعزام نیروی غربی به اوکراین در میانه درگیری این کشور با روسیه را امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه پس از نشست پاریس که در آن رهبران کشورهای اروپایی متحد اوکراین گرد هم آمده بودند، مطرح کرد که جنجال‌برانگیز شد و اکثر اعضای ناتو و دبیرکل این ائتلاف غربی با آن مخالفت کردند؛ واکنشی که فرانسه را مجبور به عقب‌نشینی کرد. روسیه هم هشدار داد چنین اقدامی به نفع غرب نیست و پیامد آن، درگیری مستقیم این کشور و ناتو خواهد بود. طبق گزارش پولیتیکو، اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، لهستان و جمهوری چک این ایده مکرون را رد کرده‌اند اما کشورهای بالتیک نگاهی مثبت نسبت به آن دارند.

 شهروند
صدور اعلان قرمز برای مالک کوروش‌کمپانی
سردار منتظرالمهدی اعلام کرد اعلان قرمز امیرحسین شریفیان، مالک کوروش‌کمپانی، صادر شده است. سخنگوی پلیس از صدور اعلان قرمز پلیس اینترپل برای امیرحسین شریفیان، مالک کوروش‌کمپانی، خبر داد.
شبیه‌سازی حمله به دیمونا در رزمایش ارتش یمن
نیروهای مسلح یمن در جدیدترین رزمایش نظامی خود، حمله به سایت‌های رژیم اشغالگر اسرائیل در صحرای نقب، کنترل شهرک‌های «دیمونا»، پایگاه‌های نظامی و مراکز فرماندهی آنها را شبیه‌سازی کرد.
متلاشی شدن ٢ گروه تروریستی در دیالی عراق
فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که جنگنده‌های عراقی، حملات هوایی متعددی علیه عناصر داعش در استان دیالی انجام دادند که منجر به انهدام دو پناهگاه تروریست‌ها و کشته شدن افراد حاضر در آن شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

انتقاد آیت الله العظمی نوری همدانی از سران کشورهای اسلامی به خاطر سکوت در برابر جنایات صهیونیست‌ها در غزه
سایت دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مروی ضمن تقدیر از خدمات آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا «علیه السلام» و مدیریت ایشان در تولیت آستان قدس رضوی به سوابق ایشان در قم و خدمت به طلاب اشاره نموده و فرمودند: این نتیجه اخلاص شماست که خداوند این توفیق خدمت را به شما عنایت فرمود.این مرجع تقلید ارتباط بین حوزه علمیه قم و مشهد را بسیار موثر دانسته و فرمودند: باید این ارتباط گسترش پیدا کند و تقویت شود. معظم له وضعیت جهان اسلام را نگران کننده دانسته و افزودند: امروز وضعیت غزه بسیار تأسف بار است که روزانه صدها نفر مردم بی گناه از زن و کودک کشته‌ می‌شوند ولی سران کشورهای اسلامی یا مخفیانه به صهیونیست کمک می‌کنند و یا با سکوت مرگبار خود بی تفاوت هستند.

آیت الله جنتی از چهره های ماندگار، ممتاز و وفادار به نظام اسلامی است
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان اظهار داشت: یکی از ویژگی های برجسته آیت الله جنتی که مورد اذعان و اعتراف همگان می باشد؛ استقامت و پایداری او در پای نظام و انقلاب اسلامی از آغاز نهضت اسلامی تا به امروز است. عضو جامعه مدرسین افزود: آیت الله جنتی همواره به عنوان یکی از چهره های شاخص، سرشناس، وفادار، پایدار و مقاوم در دفاع از انقلاب اسلامی، ولایت و ارزش های دینی و انقلابی بوده است که البته این، تنها یکی از ویژگی های آیت الله جنتی می باشد و او در طول عمر پربرکت خود، همیشه در خدمت انقلاب اسلامی و مردم ایران بود و هنوز در این راه پایدار مانده است.نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیت الله جنتی از جمله شخصیت های دارای سلامت نفس است بیان داشت: آیت الله جنتی از جمله کسانی است که در طول زندگی خود سالم زیست کرده و تا آن جایی که ما مطلع هستیم، وی دارای طهارت اقتصادی، سیاسی و اخلاقی هستند که این نیز یکی از ویژگی های برجسته آیت الله جنتی می باشد.

هلاکت سرکرده «القاعده یمن»
تسنیم/ گروهک تروریستی «القاعده یمن» طی بیانیه‌ای از کشته شدن سرکرده خود و تعیین جانشین برای آن خبر داد.خبرگزاری‌ها و رسانه‌هاگزارش دادند که «خالد بن عمر باطرفی»، سرکرده القاعده یمن که از سال ۲۰۲۰ ریاست این گروه تروریستی را برعهده داشت، کشته شده و به جای او‌ «سعد بن عاطف العولقی» تعیین شده است. گروهک مذکور به علت هلاکت سرکرده خود اشاره‌ای نکرده است. با این حال ناظران علت مرگ او را بیماری می‌دانند. اما برخی منابع شبه رسمی نزدیک به دولت مستعفی یمن، مدعی‌اند خالد در حملات نیروهای این دولت کشته شده است.

جامعه جهانی جلوی تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین را بگیرد
تسنیم/ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به تحولات غزه و وضعیت مردم فلسطین اشاره کرده و گفت: ما بر لزوم انجام مسئولیت‌های جامعه جهانی برای توقف جنایات وحشیانه علیه مردم فلسطین و ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای امدادرسانی امن به فلسطینی‌ها تاکید می‌کنیم.ملک سلمان اظهار داشت: این برای ما ناراحت ‌کننده است که ماه مبارک رمضان در سایه درد و رنج برادران ما در فلسطین فرا می‌رسد. پادشاه سعودی در ادامه تاکید کرد که جامعه جهانی باید مسئولیت‌های خود را برای توقف تجاوزات وحشیانه علیه مردم فلسطین در غزه بر عهده بگیرد.

اخراج اسراییل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را خواستاریم
مهر/ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، در حاشیه شرکت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در نیویورک، اظهارداشت: مسأله اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را خواستار خواهیم شد. انسیه خزعلی افزود: در پی وخامت اوضاع نوار غزه، امیدواریم کشورها به اتحادی برای محکوم کردن «رژیم اشغالگر اسرائیل» در بخش زنان دست یابند. ان‌شاءالله مساله اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن مطالبه شود و به انجام برسد.

اذعان صهیونیست‌ها به هزینه گزاف درگیری با حزب‌الله
باشگاه خبرنگاران/ تحلیل‌گران صهیونیست اعلام کردند که این رژیم در صورت درگیری با حزب‌الله هزینه گزافی از جمله آسیب‌های غیرقابل جبران در ارتش را متحمل خواهد شد. امیر بوحبوط، تحلیلگر امور نظامی، به وب‌سایت صهیونیستی واللا گفت: این هزینه‌ها در مورد سربازان اسرائیلی که کشته یا مجروح شده‌اند و همچنین در برهم زدن ساختار زندگی، آسیب‌های اقتصادی و تخریب زیرساخت‌های امنیتی مشهود است.او ادامه داد: از جمله زیرساخت‌های نظامی که تاکنون آسیب دیده‌اند، پایگاه ارتش اسرائیل در مرون، مقر فرماندهی شمال، لشکر گالیله و سایر سایت‌های خط تماس است. بوحبوط افزود که این قیمت همچنین شامل بار سنگینی بر دوش ارتش صهیونیستی است، زیرا باید نیرو‌های منظم و ذخیره را در دریا، هوا و زمین مستقر کند تا برای غافلگیری‌ها و سناریو‌های احتمالی، از جمله رزمایش‌های شدید در یک زمان، آماده شود.

سفر مخفیانه رئیس سیا به مصر
باشگاه خبرنگاران/ به گزارش العربی الجدید، یک منبع مصری به این رسانه گفته است که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جمعه گذشته سفر مخفیانه‌ای به مصر داشته است. طی این سفر امکان دستیابی به آتش بس انسانی کوتاه مدت ۲ تا چهار روزه با آغاز ماه مبارک رمضان بررسی شده است. این منبع با اشاره به اینکه فشار‌های آمریکا برای برقراری آتش بس سریع بشر دوستانه با آغاز ماه رمضان وجود دارد، گفت: این موضوع در چارچوب تمایل واشنگتن برای تحریک نکردن احساسات مسلمانان سراسر جهان در ماه مبارک رمضان است، به ویژه با توجه به اینکه آن‌ها دولت آمریکا را به طور مشترک با تل آویو مسئول قتل عام و قحطی در غزه می‌دانند.

کاهش ۲۴.۷ درصدی سود آرامکو در سال ۲۰۲۳
باشگاه خبرنگاران/ گروه نفتی آرامکو عربستان پس از ثبت رکورد سود در سال ۲۰۲۲، کاهش ۲۴.۷ درصدی سود خالص خود را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. براساس گزارش المیادین، این اعلامیه در حالی منتشر می‌شود که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام سیاه، به کاهش تولید خود تا ژوئن آینده ادامه می‌دهد. این شرکت افزود: درآمد خالص آن در سال گذشته به ۴۵۴.۷ میلیارد ریال سعودی معادل ۱۲۱.۲۵ میلیارد دلار رسیده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۴.۰۱ میلیارد ریال سعودی معادل ۱۶۱.۰۷ میلیارد دلار رسیده بود.آرامکو علت اصلی این کاهش را کاهش قیمت نفت خام و مقادیر فروخته شده و همچنین کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشی و شیمیایی عنوان کرد.

عقب‌نشینی رئیس کمیسیون اروپا از حمایت همه‌جانبه از صهیونیست‌ها
باشگاه خبرنگاران/ رئیس کمیسیون اروپا که بار‌ها اعلام کرده بود کنار صهیونیست‌ها در جنگ علیه غزه ایستاده است، به تازگی اعلام کرد این رژیم باید از رنج مردم غزه بکاهد.اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت که رژیم صهیونیستی باید برای کاهش مصیبت وخیم مردم نوار غزه اقدامات بیشتری انجام دهد. او در مصاحبه خود با برنامه خبری شبانگاهی که توسط کانال ZDF پخش شد، ادامه داد: اسرائیل تنها به وظیفه خود در مراقبت از مردم به میزان محدود عمل می‌کند و باید برای محافظت از جان غیرنظامیان بیشتر تلاش کند. وی افزود: با توجه به وضعیت غزه، کریدور کمک‌های دریایی که اتحادیه اروپا در نظر دارد از قبرس به غزه راه بیاندازد، کاملا ضروری است زیرا ما در حال حاضر با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم. با اسرائیل در مورد عملیات دریایی توافق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *