خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
انهدام بزرگ‌ترین بنگاه‌های قمار آنلاین مرتبط با انگلستان
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی ۱۴ ماه تحقیقات و رصدهای پیچیده‌ اطلاعاتی و با مساعدت قوه قضاییه و بانک مرکزی، بزرگ‌ترین شبکه‌ سازمان‌یافته‌ قمار و شرط‌بندی اینترنتی که توسط مبادی مستقر در خارج از کشور مدیریت و راهبری می‌شد، شناسایی و منهدم شد. این اطلاعیه ادامه داد: این شبکه که توسط باندهای مرموز مستقر در انگلستان تأسیس و هدایت می‌شد، توانسته بود مبالغ کلانی از سرمایه‌های ریالی و ارزی کشور را با استفاده از ۳۵۰۰۶ حساب و ۱۲۰۰ درگاه بانکی اجاره‌ای و ۵۴ سایت بزرگ قمار و شرط‌بندی در اختیار بگیرد. وزارت اطلاعات یادآور شد: شبکه‌ مافیایی لندن‌نشین برای اغوای قماربازان طماع، بخشی از وجوه دریافتی از آنها را به‌عنوان عایدی قمار به حساب قماربازان واریز و بخش کلانی را به انگلستان منتقل می‌کرد. از یافته‌های بسیار قابل‌تأمل آن‌که دولت انگلستان با دریافت مالیات هنگفت از وجوه متقلبانه و نامشروع از پولشویی و سایر فعالیت‌های تبهکارانه‌ باند لندن‌نشین چشم‌پوشی کرده و عملا مسیر اقدامات مجرمانه را برای خلافکاران هموار می‌کرد. براساس این گزارش، فساد شبکه‌ مستقر در انگلستان صرفا معطوف به اَعمال تبهکارانه‌ مالی و پولشویی نبوده، بلکه مضاف بر آن، به‌دنبال شکل‌گیری جریانی رسانه‌ای برای قبح‌زدایی از ارزش‌های اسلامی ــ ایرانی و عادی‌سازی فرهنگ منحط قمار در جامعه‌ اسلامی ایران بودند.

 همشهری
حملات در‌ماه رمضان ‌ادامه می‌یابد
جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرده به حملات خود علیه رژیم صهیونیستی در‌ماه رمضان ادامه می‌دهد. در بیانیه این جنبش آمده: «این نتیجه جنایت‌های مداوم رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان در غزه و مردم ما در کرانه باختری و اقداماتی است که رژیم اشغالگر می‌خواهد علیه فلسطینی‌هایی اتخاذ کند که قصد دارند در‌ماه رمضان در مسجدالاقصی اعتکاف کنند و نماز بخوانند.»
هدف قرار دادن مواضع صهیونیست‌ها با برکان
حزب‌الله لبنان دیروز شنبه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی را هدف حمله موشکی قرار داد. حزب‎الله لبنان در این حمله از موشک برکان استفاده کرده است. در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده که در این حمله خسارت‌های مستقیمی به مقر صهیونیست‌ها وارد شده است. حزب‌الله لبنان از ابتدای عملیات خود علیه صهیونیست‌ها تاکنون بیش از یک هزار عملیات علیه اشغالگران انجام داده و موجب تخلیه بسیاری از شهرک‌ها در نقاط مرزی با لبنان شده است.
سردرگمی صهیونیست‌ها در تونل‌های بی‌پایان حماس
منابع عبری‎زبان از ناکامی ارتش رژیم‌ صهیونیستی در جنگ شهری در خان یونس خبر داده‌اند. گفته شده، تیپ گیواتی، تیپ کماندو و تیپ هفتم اسرائیل در خان یونس در جنوب نوار غزه به سختی می‌جنگند اما هیچ پیشرفتی به‌دست نیاورده‌اند. به‌گفته منابع مطلع، جنگ غزه در حالی وارد ششمین‌ماه خود شده که نظامیان اسرائیلی در اثر درگیری‌های سخت دچار فرسایش شده‌اند و سردرگمی ارتش در تونل‌های بی‌پایان حماس آنان را به‌شدت خسته کرده است.

 کیهان
حضور رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (علیه السلام)
رهبر معظم انقلاب به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السلام) مشرف شدند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سحرگاه شنبه، به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی، حضرت حمزه ابن موسی الکاظم (علیهما السلام) و حضرت طاهر ابن زین العابدین (علیهما السلام) در شهرری مشرف شدند و نماز صبح را آنجا اقامه کردند. همزمان با این تشرف، تغییر سنگ مزار محمد آقازاده خراسانی از مجاهدان و مبارزان ضد طاغوت در حریم آستان سیدالکریم نیز بعد از توصیه رهبری که لازم دانسته بودند لفظ «شهید» به ایشان اطلاق شود، انجام گرفت.
پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس؛ قطعنامه‌‎ای درباره ایران صادر نشد
نشست فصلی شورای حکام پس از بررسی موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران، وضعیت نیروگاه زاپروژیا و موضوعات دیگر بدون صدور قطعنامه درباره ایران پایان یافت.
نشست فصلی شورای حکام از ۴ تا ۸ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طبق روال گذشته طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست نیز ادعا‌هایی را درباره ایران در موضوع هسته‌ای مطرح کرد. او مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند بررسی موضوعات مربوط به ایران را تکمیل کرد و هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای درباره ایران صادر نشد.
اسرائیل به جای پیروزی خوار و ذلیل شد
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و عضو کنونی کنست این رژیم در واکنش به «شکست کابینه و ارتش اسرائیل در آزاد کردن اسرا» اعلام کرد: «اسرائیل به جای رسیدن به پیروزی کامل مقابل حماس، کاملاً خوار و ذلیل شد… ما همه کارت‌های چانه‌زنی برای فشار علیه حماس جهت آزاد کردن اسرا را از دست دادیم و به جای رسیدن به پیروزی کامل، به تحقیر کامل رسیدیم.»

 ایران 
فعالیت‌های اقتصادی بنیاد شهید از بنگاه‌داری به سهام‌داری هدایت شود
رئیس‌جمهور در نوزدهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی، با حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران، از بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی در سخنان خود در جمع رئیس، مدیران و معاونان این سازمان، با اشاره به بازدید خود از غرفه‌های نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد شهید و قدردانی از همه کسانی که در دوره فعلی و دوره‌های پیشین در این بنیاد برای ارائه خدمت به ایثارگران تلاش کرده‌اند، خدمت و تکریم به خانواده معظم شهیدان و جانبازان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از مهم‌ترین مأموریت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست. وی همچنین بر ضرورت حفظ سلامت اقتصادی و مالی بنیاد شهید تأکید کرد و گفت: تلاش کنید تا حد امکان فعالیت‌های اقتصادی بنیاد شهید را از بنگاه‌داری به سمت سهامداری هدایت کنید.
کالابرگ در سفره ۵۲ میلیون ایرانی
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۳۰ برابر شدن استفاده مردم از طرح فجرانه کالابرگ (یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی) از زمان اجرای آن خبر داد. عسگریان درباره اجرای مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت:‌ طرح فجرانه که سه‌ ماهه است و تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد، با استقبال مردم مواجه شده است. معاون وزیر کار گفت: از بامداد شنبه اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان شارژ ‌شد و هر نفر می‌تواند ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت ۵۲۳ هزار تومان بخرد و ۲۲۰ هزار تومان هم یارانه تشویقی دولت است. به گفته وی، ۲۲۰ هزار فروشگاه به طرح فجرانه کالابرگ پیوسته‌اند.
دروغ پراکنی ضد ایرانی کمیته موسوم به حقیقت یاب!
کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل با انتشار گزارشی مدعی شده است جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات پارسال ایران، با «موارد جدی نقض حقوق بشر» مرتکب «جنایات علیه بشریت» شد. این کمیته که شورای حقوق بشر سازمان ملل آن را تعیین کرده، ادعا دارد که حکومت ایران از جمله با «خشونت و تعقیب و آزار جنسی و جنسیتی» دست به این اقدام زده است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بیش از ۱۵۰ روز از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد و هنوز هم کمیته حقیقت‌یاب درباره جنایت اسرائیل تشکیل نشده است.
محکومیت گزارش هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه، گزارش منتشر شده از سوی سازکار موسوم به هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی را به‌شدت محکوم و تکرار ادعاهای بی‌اساس در این گزارش را که مبتنی بر اطلاعات نادرست و مغرضانه است، فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود دانست. کنعانی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران هراسی و بدنام‌سازی ایران، اظهار داشت: هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب که با نمایش مضحک حقوق بشری برخی کشورهای غربی بویژه آلمان و با پول اهدایی آنها در آذرماه ۱۴۰۱ و پس از شکست پروژه بی‌ثبات‌سازی داخلی ایران ایجاد شد، با انتشار گزارشی شامل مجموعه‌ای سازمان یافته از تحریف واقعیات و دروغ پردازی‌ها، نه تنها حقیقت‌یابی نکرده، بلکه حقایق را به شکل هدفمندی وارونه نیز جلوه داده است. سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای بانی تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب از امنیت و ثبات حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و ناکام ماندن دخالت‌های آنان در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ عصبانی هستند و از طریق انتشار این گزارش قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند.
اذعان به ناتوانی آمریکا در برابر حملات سایبری ایران
نیویورک‌پست با انتشار یادداشتی درباره فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی نوشت که ایالات متحده به جای تکیه بر تحریم‌های مالی، باید توانایی ایران برای حمله را از بین ببرد. نشریه نیویورک پست جمعه ۸ مارس (۱۸اسفند) در یادداشتی به این موضوع پرداخت که پس از حمله حماس به اسرائیل، حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده افزایش داشته اما واکنش کاخ سفید به این حمله‌ها مختصر بوده است. نویسندگان این یادداشت تأکید کردند که «مانند حمله‌های پهپادی و موشک‌های ضد کشتی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران، حملات سایبری تهران نیز افزایش داشته است و تا زمانی که جو بایدن نخواهد جدی مقابل آنها بایستد، این اقدام‌ها تمام نخواهد شد.»

 جمهوری‌ اسلامی 
انتقال سخت ارز حج و اعتماد سوزی درباره عمره
حجت‌الاسلام نواب در نشستی با نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، درباره آماده‌سازی مقدمات سفر حج پیش‌ رو در ایران و عربستان، گفت: برنامه انتقال ارز به سبب تحریم‌های ظالمانه با سختی، اما درحال انجام است. مشکلاتی درباره پروازها و هواپیماهای ایرانی وجود دارد که برطرف می‌شود. هتل‌ها نیز اجاره شده‌اند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره سفر عمره با بیان اینکه در این زمینه اعتمادسوزی رخ داد، اظهارداشت: در دوره‌ای که همه مقدمات در دو کشور فراهم شده بود و می‌توانستیم زائران را طبق برنامه به سرزمین وحی اعزام کنیم و استقبال خوبی هم نسبت به آن صورت گرفته بود، متاسفانه به دلیل مبهم اشکال فنی، این فرصت مناسب از زائران انتظار کشیده چندساله و زمینه افتخار دو کشور گرفته شد.

 وطن امروز 
توضیحات وزیر ارتباطات درباره حملات سایبری در روز انتخابات
وزیر ارتباطات با اشاره به برخی تلاش‌ها برای خرابکاری عمدی و قطع خطوط فیبر نوری در روز انتخابات، گفت: با توجه به اینکه بیش ‌از ۲۵۰ تیم عملیاتی در سراسر کشور در آماده‌باش بودند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن این خرابی‌ها بازسازی شد. زارع‌پور درباره جزئیات شناسایی و خنثی‌سازی حملات سایبری و تلاش‌ها برای خرابکاری عمدی و قطع خطوط فیبر نوری در روز انتخابات گفت: بیش ‌از ۹۹ درصد استعلامات از شعب ثابت و سیار سراسر کشور به شکل برخط انجام شد، به این معنی که از دورافتاده‌ترین نقاط روستایی و نقاط صعب‌العبور تا شهرهای بزرگ ما پوشش ارتباطی پایدار داشته است. وی افزود: بحمدالله ۹۹.۸ درصد دستگاه‌های ما حداقل یک‌بار متصل شده‌اند و ۹۹ درصد استعلامات با سامانه مرکزی وزارت کشور بخوبی به شکل برخط انجام شد. زارع‌پور تاکید کرد: این اتفاق بسیار بزرگ حاصل تلاش بخش‌های گوناگون وزارت ارتباطات و همچنین دستگاه‌های امنیتی – انتظامی است که برای پایش خطوط و‌ پایش مسیرهای فیبر نوری به ما کمک کردند و همچنین بخش‌های امنیت سایبری ما. وزیر ارتباطات در ادامه تصریح کرد: در روز انتخابات حملات متعددی داشتیم، حتی تلاش برای خرابکاری عمدی داشته‌ایم. بیش ‌از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم که می‌خواستند خطوط فیبر نوری در جای حساس را قطع کنند که پیش ‌از این اقدام شناسایی شدند.
نظر بایدن درباره آتش‌بس
رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف اظهارات قبلی خوش‌بینانه خود درباره امکان دستیابی به توافقی پیش از فرا رسیدن ماه رمضان، تاکید کرد دستیابی به آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در نوار غزه تا ماه رمضان دشوار به نظر می‌رسد. بایدن در ادامه نیز نسبت به احتمال آغاز خشونت در طول ماه رمضان در قدس اشغالی به‌ شدت ابراز نگرانی کرد. قطر، مصر و آمریکا برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه پیش از ماه رمضان تلاش کردند اما مذاکرات اخیر در قاهره نتیجه چشمگیری نداشت.

 جوان
عزل معاونت سیاسی صدا وسیما
معاون سیاسی صداوسیما تغییر کرد. علیرضا خدابخشی کنار گذاشته شد و رئیس خبرگزاری صداوسیما، با حفظ سمت، جایگزین او شد، البته با عنوان سرپرست معاونت سیاسی. همین دو مورد، یعنی سرپرست به جای معاونت و بعد هم حفظ سمت قبلی و در واقع انتخاب یک جایگزین موقت و البته معتمد و بی‌حاشیه، نشان می‌دهد ماجرای این تغییر با فوریت همراه بوده است. خبر برکناری معاون سیاسی سازمان صداوسیما دو روز پس از گفت‌وگوی ویژه خبری جنجالی شبکه خبر اتفاق افتاد. صبح روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، نسبت به تلخ شدن فضای شیرین شکل‌گیری مجلس جدید شورای اسلامی به دلیل ستیزه‌گری‌ها و دعوا راه انداختن‌ها هشدار دادند. در گفت‌وگوی ویژه خبری آن شب فردی خاص دعوت شده بود و باوجود تأکید ساعاتی قبل رهبر معظم انقلاب بر عدم بیان سخنان اختلاف انگیز، آن گفت‌وگوی ویژه خبری محل مشاجره و جدل و نام بردن از رسانه‌ها و افراد دیگر شد و مجری برنامه هم بر این نام بردن‌ها اصرار می‌ورزید و عملاً مشاجرات و جدل‌هایی را که پس از انتخابات فضای سیاسی را کمی مشغول خود کرده بود، تشدید شد. طبیعی بود که چنین اتفاقی از سوی رسانه ملی، با انتقادات بسیاری مواجه شد. خصوصاً که نمی‌توان اصرار‌های مجری را بدون هماهنگی با سردبیری بخش خبر و در کل عوامل پشت صحنه دانست.
اختلاف‌افکنی نکنید این کرسی‌ها ابدی نیست
نماینده‌ ولی‌فقیه در سپاه از منتخبان مردم و مسئولان کشور خواست «به دستور اخیر مقام معظم رهبری با تمام وجود عمل کنند و سخن اختلافی نگویند و برای خدمت به مردم دست به دست هم دهند.» حجت‌الاسلام حاجی صادقی گفت: «منتخبان، قدردان ولایت و امت باشند، سخن اختلافی نگویند و انسجام و اتحاد را حفظ کنند. مادامی که اتحاد داشته باشیم، از دشمن نگران نیستیم. مردم ایمان خودشان را ثابت کردند و امروز نوبت استقامت شما مسئولان است. همه را به انقلاب دعوت کنید نه به خود؛ خود را برای انقلاب بخواهید نه انقلاب را برای خود، کرسی مسئولیت را فرصت خدمتگزاری قرار دهید، نه جایگاهی که ماندنی است و بدانید که روزی این جایگاه را ترک خواهید کرد.»

 خراسان 
بیش از ۱۶٠ حمله سایبری
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت: با اعلام این که قبل، حین و بعد از برگزاری انتخابات در روز ۱۱ اسفند بیش از ۱۶٠ حمله سایبری در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: بزرگ ترین حمله DDOS تاریخ کشور به لحاظ تعداد بسته در ثانیه مربوط به ساعت ۱۷:۵۷ روز نهم اسفند بود که با توجه به مانورهای انجام شده و تمهیدات درنظر گرفته شده، این حمله با ۱۳۶ میلیون بسته در ثانیه به طور کامل دفع شد. وی افزود: میزان حملات DDOS در کشور از مهر سال گذشته تا دی امسال بیش از ۲٠ برابر افزایش یافت و در بهمن امسال حجم و تعداد حملات نسبت به دی ماه حدود ۴ برابر افزایش داشته است که نشان از سازمان دهی حملات به شبکه کشور و صرف هزینه های بسیار بالا توسط دشمنان ایران اسلامی برای منع دسترسی کاربران ایرانی به خدمات و سرویس هاست. جعفرپور در خصوص اقدامات صورت گرفته در روز برگزاری انتخابات نیز با بیان این که فقط در روز انتخابات و روز قبل از آن نزدیک به ۲ هزار اکیپ برای گشت مسیر اعزام شدند، افزود: در این دو روز تیم‌های اعزام شده نزدیک به ۲٠٠ هزار کیلومتر را طی و اقدام به پایش مسیرهای فیبر نوری و حوضچه‌های مخابراتی کردند.

 مردم سالاری
تماس وزیر امورخارجه عمان با تهران
در تماس تلفنی بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آخرین وضعیت مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این تماس تلفنی وزیران‌ امور خارجه ایران و عمان در خصوص آخرین تحولات غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند و با اشاره به قطعنامه اخیر نشست فوق‌العاده وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی در جده، بر ضرورت تلاش جمعی کشورهای اسلامی برای توقف فوری نسل کشی رژیم اسراییل و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه تاکید کردند. در این گفت وگوی تلفنی، امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار متعارض و بدعهدی آمریکا در موضوع مذاکره برای لغو تحریم‌ها، از تداوم تلاش و ابتکار سلطان عمان در این مسیر قدردانی کرد.

 قدس
اردوغان از ترک قدرت سخن گفت
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای نخستین بار در مورد ترک قدرت صحبت و تأکید کرد: انتخابات شهرداری که قرار است ۳۱ مارس برگزار شود، «آخرین» برای او خواهد بود. وی که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور در قدرت بوده‌، گفت: «من بدون توقف به کار خود ادامه می‌دهم. ما یک‌نفس می‌دویم زیرا برای من این پایان کار است. با اختیاراتی که قانون به من داده‌، این انتخابات آخرین انتخابات من است».

 اطلاعات
درخواست قتل عام همه زنان و کودکان در غزه
یک خاخام تندرو صهیونیست همسو با جنایات ارتش رژیم اشغالگر در نوار غزه، در اظهاراتی وقیحانه خواستار کشتن تمامی زنان و نوزادان فلسطینی در این باریکه شد. «الیاهو مالی» که رئیس یک مؤسسه تندرو مذهبی در شهر «یافا» است، طی اظهاراتی جنجالی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی را به کشتار فلسطینی‌ها و به‌ویژه زنان و نوزادان در نوار غزه تحریک کرد.این خاخام تندرو گفت: با همه ساکنان غزه باید به‌صورت یکسان برخورد شود، چراکه ریختن خون آن‌ها حلال است. «الیاهو مالی» با تروریست خواندن مردم غزه، مدعی شد: قانون جنگ مذهبی در غزه این‌گونه است که هیچ جانی زنده نخواهد بود چون اگر شما آن‌ها را نکشید، آن‌ها شما را خواهند کشت. او مدعی شد: تروریست‌های امروز در غزه، فرزندان عملیات نظامی قبلی هستند که شما آن‌ها را زنده نگه داشته‌اید و درواقع این زنان هستند که تروریست‌ها را متولد می‌کنند.
«زرداری» رئیس‌جمهوری جدید پاکستان شد
«آصف علی زرداری» برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس‌جمهوری جدید پاکستان انتخاب شد و جای «عارف علوی» را می‌گیرد. زرداری که سابقا هم رئیس‌جمهوری پاکستان بود، روز گذشته با «محمود خان اچکزی» سیاستمدار کهنه‌کار پاکستان برای مقام ریاست‌جمهوری رقابت کرد و به پیروزی دست یافت. قانونگذاران پاکستانی، رئیس‌جمهوری جدید را برای یک دوره پنج‌ ساله انتخاب کردند.

 شهروند
ضربه سنگین مرزبانی به تروریست‌ها در مرز نهبندان
‌فرمانده مرزبانی کشور گفت: «اعضای یک گروهک تروریستی که قصد ورود به کشور برای اقدامات خرابکارانه داشتند، توسط مرزبانان هنگ مرزی نهبندان زمین‌گیر شدند و از آنان مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات انفجاری کشف شد.» سردار گودرزی با بیان اینکه در این عملیات تعدادی از اعضای این گروهک زخمی و به‌سمت خاک کشور همسایه متواری شدند، ادامه داد: «از این گروهک مقادیر قابل‌توجهی تجهیزات انفجاری شامل مین جنگی، مین فلزی ™، انواع فرستنده و گیرنده ریموت کنترل، مهمات جنگی، دوربین دید در شب و سایر اقلام همراه کشف شد.»
تأکید سران قوا بر تسریع در رسیدگی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان و نظارت بر بازار کالاهای اساسی
نشست روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه با حضور آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و محمدباقر قالیباف روز گذشته به میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد.در این نشست، سران سه قوه ضمن بررسی آخرین گزارش‌ها از وضعیت سیل سیستان و بلوچستان و امدادرسانی به مردم سیل‌زده ضمن تشکر از تلاش‌های انجام‌شده، بر سرعت بخشیدن به خدمات امدادی و تامین مایحتاج ضروری اهالی این مناطق تأکید کردند. موضوع تنظیم بازار به‌خصوص اقلام اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز و جلوگیری از گرانفروشی به‌ویژه در کالاهای ضروری مورد نیاز مردم، موضوع دیگری بود که مورد بررسی سران قوای سه‌گانه قرار گرفت. مسئله انتخابات نیز در این نشست مورد توجه سران قوا قرار گرفت و روسای سه قوه ضمن تقدیر از مجاهدت سیاسی مردم در ۱۱ اسفند بر لزوم توجه به مطالبات مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی تأکید کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

مسئولان با حل مشکلات، مردم را پای نظام و انقلاب نگه دارند
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی نوری همدانی/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار عده‌ای از فضلای حوزه علمیه و مبلغان با تأکید بر بهره مندی از ایام شعبان المعظم و آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان وظیفه روحانیت را بسیار مهم دانسته و فرمودند: افتخار کنیم طلبه هستیم، افتخار کنیم روضه خوانی می‌کنیم، افتخار کنیم مسئله‌ گو هستیم؛ خدمت به مردم و کنار مردم بودن را برای خود کم نشمارید و به آن افتخار کنید. ایشان در ادامه افزودند: امروز مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را آزار می‌دهد اما مشکلات فرهنگی نیز وجود دارد. ما باید در این مشکلات کنار این مردم باشیم. آیت‌الله العظمی نوری همدانی درادامه خاطرنشان کردند: از مسئولان مطالبه کنیم که مشکلات مردم را حل کنند و این مردم را پای این نظام و انقلاب نگه دارند. امروز رهبری معظم با دلسوزی فریاد می‌زنند که مسؤلان خدمت کنند، مشکلات مردم‌ را حل کنند ولی متاسفانه بعضی‌ها گویا نمی شنوند. مسئولان پای درد مردم بنشینند و درد آنها را بدانند، درب اتاقشان به روی مردم باز باشد. مسؤلان و مدیران وحدت داشته‌ باشند، اختلاف نکنند اگر تفاوت نظر دارند، به جامعه نکشانند، اختلاف مردم را آزار می‌دهد. جامعه ای که در رأس آن ولی فقیه است اختلاف معنی ندارد.

عمل به تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم، هدایت و سرافرازی انسان و سربلندی جامعه را در پی دارد
حوزه/ آیت‌الله العظمی مظاهری در پیامی به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان تصریح کردند:قرآن کریم، کتاب جامع و جاودانۀ الهی است که فلسفۀ اصلی نزول آن از سوی خداوند متعال، هدایتِ مردم و جدا کردن حق از باطل است». از این رو همۀ فعالیّت‌های مبارکی که در حولِ محور قرآن کریم شکل می‌گیرد و از آن جمله، نمایشگاه قرآن و عترت، باید در همین طریقِ نورانی، طیِّ مسیر نماید و جهت‌گیری اصلی همۀ برنامه‌های آن، روشنگری و هدایت و نیز جدا کردن حق از باطل باشد.بی‌تردید این «روشنگری»، از طریق انتقال مفاهیم و پیام‌های متعالی قرآن مجید و کاربردی‌ سازی آن نسبت به مسائل و مشکلات انسان معاصر و دنیای کنونی و تلاش و مجاهدت برای عملی ساختن این پیام‌ها انجام می‌پذیرد. قرآن کریم، کتابِ عمل و مجاهدت است و صِرف قرائت و ترویج آن، بدون عمل، نتیجه‌بخش نیست: سعی و تلاش خالصانه و مجدّانه برای عمل به تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌ساز قرآن کریم، قطعاً هدایت و سرافرازی انسان و سلامت و سربلندی جامعه را در پی دارد. به امید آنکه همۀ ما بتوانیم به تعالیم والای این کتاب مقدس، به‌درستی عمل نماییم.

کنعانی: مقامات کانادا برای توقف بزرگترین فاجعه بشری در غزه گام بردارند
ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام اخیر دولت کانادا در تحریم مدیرعامل متروی تهران و یک نماینده زن در مجلس شورای اسلامی را قویا محکوم کرد. کنعانی افزود: این اقدام کانادا با اهداف و انگیزه‌های سیاسی و تبلیغاتی و در ادامه رویکرد گزینشی این کشور در ارتباط با مسایل حقوق بشری ایران صورت می‌گیرد.وی افزود: چنانچه مقامات کانادا حقیقتا نگران وضعیت حقوق زنان در جهان هستند، بهتر است به افکار عمومی خود و جهان نسبت به ادامه سکوت مرگبار خود در قبال نسل‌کُشی و کشتار بیرحمانه و دردناک بیش از ۳۰ هزار شهروند فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی طی حدود ۵ ماه -که بیش از ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند- پاسخگو بوده و با قطع حمایت خود از رژیم جنایتکار صهیونیستی، در جهت توقف بزرگترین فاجعه بشری جهان در نوار غزه گام بردارند.

اسرائیل آخرین لحظات عمرش را سپری می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه هاآرتص با انتشار یادداشتی به قلم یک ژنرال اسرائیلی با تاکید بر ضرورت کناره‌گیری سران کنونی رژیم صهیونیستی نوشت که عدم کنار گذاشتن این مقامات به منزله رسیدن اسرائیل به آخرین روز‌های حیاتش است. ژنرال صهیونیست «اسحاق بریک» خواستار تغییر مقامات اسرائیلی است که در «فاجعه و شکست» روز هفتم اکتبر دخیل بودند. زیرا عدم تغییر این مقامات به آن معناست که «اسرائیلی‌ها باید آخرین لحظات زندگیشان تا وقوع فاجعه بعدی را پشت سر بگذارند. فاجعه‌ای که آغاز یک جنگ منطقه‌ای است که امروز کسی برای آن آماده نمی‌شود». وی طی یادداشتی در روزنامه هاآرتص تاکید کرد که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ یوآو گالانت و هرتزی هالوی و برخی از افسران ارشد باید به دلیل شکست هفتم اکتبر، از قدرت کنار بروند و «رهبری جدید فوراً روند ترمیم را با چشم‌اندازی راهبردی برای آینده برنامه‌ریزی کند».

تظاهرات هفتگی در تل‌آویو به خشونت کشیده شد
تسنیم/ پایگاه خبری روزنامه عبری‌ زبان هاآرتص در گزارشی اعلام کرد: هزاران نفر (در سرتاسر فلسطین اشغالی) علیه کابینه دست به تظاهرات زده خواستار برگزاری فوری انتخابات شدند.در این گزارش تأکید شده است: شهرهای تل‌آویو، حیفا، بئرالسبع و قیساریه شاهد بزرگترین تظاهرات علیه نتانیاهو و کابینه‌اش بود. از تل‌آویو خبر رسید که هزاران نفر معترض با شکستن حلقه محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی به حرکت خود ادامه دادند که منجر به درگیری با پلیس و دستگیری تعدادی از آنها شد.

ایران در حال گسترش زیرساخت‌های «مگاساینس» است
ایرنا/ معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همگام با کشورهای توسعه یافته درحال گسترش زیرساخت‌های «مگاساینس» و مشارکت فعالانه در پروژه مشترک PIK با روسیه در راستای توسعه‌ پایدار ایران اسلامی است. جواد کریمی‌ثابت در سخنرانی با موضوع «زیرساخت‌های مگاساینس» در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به خوبی این موضوع را درک کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با درک لزوم توجه ویژه به موج فناوری کنونی نه تنها درصدد ایجاد زیر ساخت‌های مگاساینس در کشور به‌ منظور ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه‌های مختلفی شامل امنیت غذایی، محیط زیست، بهداشت، درمان و در نهایت توسعه پایدار در کشور است، بلکه بحث مشارکت و حضور فعال و موثر در چنین پروژه‌هایی را با جدیت بالا در دستور کار خود قرار داده که عضویت در پروژه PIK در همین زمینه است.

تجویز یک دارو در انگلیس جان هزاران نفر را گرفت
تسنیم/ روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” در مطلبی از مرگ هزاران نفر در انگلیس به دلیل مصرف یک دارو خبر داد.این دارو همچنین یکی از رایج ترین ترکیبات فعال تجویز شده در آلمان است. تحقیقات یک رسانه انگلیسی نشان می‌دهد که تنها در ۵ سال گذشته بیش از سه هزار نفر در اثر داروی تجویز شده به نام پره گابالین در انگلیس که مشخص شده عوارض زیادی هم دارد جان خود را از دست داده‌اند. ۱۲ سال پیش این تعداد ۹ نفر بود که در سال ۲۰۲۲ این تعداد به ۷۸۰ نفر رسیده است. به گزارش تایمز، این سریع ترین افزایش مرگ و میر ناشی از استفاده از یک داروی اعتیاد آور در بریتانیا است.

تهدید خاخام ارشد صهیونیست: مجبور به جنگیدن باشیم از اینجا می‌رویم
تسنیم/ در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه بزرگترین فراخوان را برای احضار همه نیروهای ذخیره جهت شرکت در جنگ صادر کرد و همچنان در صدد جذب نیرو است، «اسحاق یوسف» خاخام ارشد از یهودیان سفاردی (فرقه یهودیان شرقی) در سخنانی اعلام کرد که اگر «مذهبی‌ها» (حریدی‌ها) در جامعه اسرائیلی مجبور باشند به ارتش ملحق شوند، همه ما به خارج مهاجرت می‌کنیم.شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از این خاخام اسرائیلی گفت که اگر ما را مجبور کنند به ارتش بپیوندیم همگی بلیت می‌خریم و به خارج (از فلسطین اشغالی) می‌رویم.«بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگی رژیم اشغالگر در واکنش به سخنان این خاخام گفت که همه باید در این زمان دشوار به ارتش ملحق شوند، از جمله حریدی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *