خبر روز ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

شما می‌توانید خلاصه‌ای از پربازدیدترین و مهم‌ترین اخبار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌های مهم خبری و همچنین مواضع و بیانات مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به صورت روزانه از نشریه خبر روز دنبال نمایید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از خلاصه مهم‌ترین اخبار روز آگاهی یابید.
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
توقف نسل‌کشی مردم غزه یک الزام انسانی است
علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در دوحه با برادر عزیزم دکتر محمد الخلیفی، وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر دیدار و درباره آخرین وضعیت غیرقابل توصیف غزه رایزنی کرده و از تلاش قطر برای توقف نسل‌کشی تشکر کردم و گفتم زنان و کودکان غزه که با قساوت صهیونیستی و سلاح آمریکایی ذبح می‌شوند، در کدام دادگاه محکوم به چنین مجازاتی شده‌اند؟ وی ادامه داد: باید به مدعیان غربی حقوق بشر گفت غزه کارگاه سیاست‌بازی و تمرین دیپلماسی نیست، غزه مسلخ انسان‌های بی‌گناه و بی‌پناه است. توقف نسل‌کشی، یک الزام انسانی است، نباید منتظر رضایت جنایتکار ماند.
ظرفیت صنعت هوایی در مسیر تولید ثروت
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه صنعت هوایی عنوان کرد: با توجه به این‌که صنعت هوایی و فضایی کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد، پس از شکست تحریم‌ها باید هدف‌گذاری لازم انجام و از این بخش برای تولید ثروت و صادرات استفاده شود. با وجود تحریم‌ها، در بخش‌های مختلف صنعت اقدامات خوبی انجام شده اما نیازمند توجه و سرعت بیشتر است. سردار حاجی‌زاده گفت در سال‌های گذشته درصدد شکست تحریم‌ها و حل مشکلات داخلی بودیم اما اکنون می‌توانیم با استفاده از صنعت هوایی رشد خوبی را برای کشور رقم بزنیم. همچنین بسیاری از کشورها می‌توانند از فعالیت‌های دانش‌بنیان در این بخش استفاده کنند. تمام تلاش متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت نیز باید به‌منظور صادرات باشد. وی با تاکید بر ضرورت توسعه این بخش و با اشاره به این‌که باید با توجه لازم به حوزه‌های باقیمانده به خودکفایی برسیم، بیان کرد: در طول این سال‌ها به‌خوبی حرکت کرده‌ایم و اکنون در صورتی که هدف‌ گذاری‌های جدید و بلند پروازانه‌ای برای مجموعه داشته باشیم، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد و به شرایط بهتری دست می‌یابیم.
در تله سوخت گرفتار شدیم
علی‌آبادی، وزیر صنعت گفت: امروز خودروی برقی راضرورت تشخیص می‌دهیم، ما در«تله سوخت» گرفتار شدیم، اگر راهکاری دارید اعلام کنید اما راهکار، افزایش قیمت بنزین نیست. شاید افزایش تدریجی قیمت خوب باشد اما امروز یک راهکار نیست. در واقع خودروهای برقی یک نیاز ملی و بین‌المللی است.
افزایش تولید نفت و گاز
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: درابتدای دولت سیزدهم از ۵۶ میدان نفتی و گازی خوزستان روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برداشت می‌شد و این رقم امروز و به همت کارشناسان، پیمانکاران و متخصصان داخلی به دو میلیون و ۷۰۰ هزاربشکه درروز افزایش یافته است.
نقش بنادر در پروژه ایران راه
بذرپاش، وزیر راه گفت: بنادر بازرگانی کشور نقش محوری واصلی درپروژه «ایران راه» و راه‌های مواصلاتی شمال – جنوب دارد. سال آینده اتصال ریلی بندرراهبردی و استراتژیک به راه‌آهن سراسری کشور در زاهدان محقق می‌شود. این پروژه بخشی از کریدور تجاری ایران است.

 همشهری
کودکان غزه از گرسنگی می‌میرند
«فیلیپ لازارینی»، کمیسر آژانس امدادرسانی و آوارگان فلسطینی (آنروا) هشدار داده است که غزه در آستانه ورود به گرسنگی است و کودکان به سبب گرسنگی و تشنگی می‌میرند. این کمیسر سازمان ملل خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد.
غذاهای حرام در بسته‌های کمکی آمریکا برای غزه
در حالی ‌که اهالی غزه مسلمان هستند و مصرف مواد غذایی آنها در گروه موادغذایی حلال به شمار می‌رود، اما بخشی از کمک‌های هوایی و محدود آمریکا برای اهالی غزه شامل فرآورده‌های گوشتی خوک است که مسلمانان مصرف آن را غیرمجاز و حرام می‌دانند. برخی کاربران با انتشار تصاویری از برخی از این کمک‌ها، نوشته‌اند: شرمت باد آمریکا!
هلاکت ۷ اسرائیلی در حمله القسام
گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس از حمله به یک مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و هلاکت ۷ نظامی صهیونیست در مناطق مختلف این منطقه خبر دادند.
تمامی شهرک‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی است
«تور وینسلند»، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه با محکوم کردن تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت ۳۴۰۰ واحد در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری، تأکید کرد که تمامی شهرک‌های یهودی‌نشین براساس قانون بین‌المللی، غیرقانونی است. وی خواستار توقف کامل شهرک‌سازی در‌ اراضی اشغالی شد.
راهپیمایی یمنی‌ها در حمایت از غزه
مردم یمن برای بیست و دومین هفته متوالی در حمایت از مردم غزه در استان‌های مختلف این کشور راهپیمایی برگزار کردند. مردم یمن روز جمعه در استان‌های صعده، ریمه و مارب راهپیمایی‌های گسترده‌ای در حمایت از مردم غزه برگزار کردند. این راهپیمایی برای بیست ودومین هفته متوالی تحت شعار«در حمایت از غزه حملاتمان افزایش می‌یابد»، برگزار شد.

 کیهان
امید و شیرینی مجلس جدید را با دعوای سیاسی به کام مردم تلخ نکنید
آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار نمایندگان دوره پنجم مجلس خبرگان:
تا قبل از تشکیل جمهوری اسلامی، تنها جبهه موجود در دنیا جبهه دموکراسی‌های وابسته به مشی لیبرال دموکراسی غربی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه جدیدی بر مبنای مردم‌سالاری اسلامی تشکیل شد که طبیعتاً در مقابل جبهه دموکراسی غربی قرار می‌گرفت.
ما با کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها به خودیِ خود هیچ معارضه‌ای نداریم بلکه مخالفت ما با ظلم و تجاوز است که در باطن جبهه دموکراسی غربی وجود دارد.
پرچم مبارزه با استکبار را باید هر روز گسترده‌تر و برافراشته‌تر کنیم و در هیچ دوره‌ای اجازه ندهیم این پرچم از جمهوری اسلامی گرفته شود.
خوشبختانه در طول بیش از چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی، در نشان دادن چهره و جبهه و جهت‌گیری مبارزه با استکبار به جهانیان موفق بوده‌ایم.
اعضای مجلس خبرگان باید مراقبت کنند که در انتخاب‌های خود اصول ثابت جمهوری اسلامی مورد غفلت قرار نگیرد.
اصول ثابت همچون اقامه عدل، مبارزه با فساد و ارتقاء سطح معرفت و عمل اسلامی در جامعه، در قانون اساسی، بیانات امام بزرگوار و معارف اسلامی وجود دارد که اعضای خبرگان در انتخاب رهبری باید با ملاحظه و رعایت این اصول ثابت، عمل کنند.
حضور نمایندگان جدید در کنار نمایندگان ادوار قبل که ترکیبی از نوآوری و تجربه است، سرمایه‌ای با ارزش و خونی تازه در رگ‌های مجموعه سیاسی است.
منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ باطراوتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ‌ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.
همچنان‌که در امور شخصی موظف به رعایت تقوا هستیم، در محیط سیاسی و کاری هم باید با رعایت تقوا، از محرّمات اجتناب کرد.
روز پُرکارِ دولت با اجرای چندین اَبَر پروژه
رئیس‌جمهور برای هشتمین‌بار به استان خوزستان سفر کرد. این سفر با استقبال گسترده مردم همراه بود. آیت‌الله رئیسی در اجتماع پرشور مردم شهرستان ایذه در مصلی نماز جمعه این شهرستان،‌ با اشاره به مسئله مهم اشتغال جوانان شهرستان ایذه و نگرانی خانواده‌ها در این باره، گفت: علاوه‌بر موضوع فعال شدن دامداری در این خطه که سالیان دراز، جزو محورهای مهم اشتغالزایی در این منطقه بوده،‌ وضعیت کشاورزی نیز برای اشتغال، تقویت خواهد شد. رئیس‌جمهور بیان کرد: همچنین طرح فولاد ورقه‌ای، با سرمایه‌گذاری ایمیدرو، فولاد اهواز و چند شرکت بزرگ در منطقه ‌ایذه راه‌اندازی خواهد شد و وزیر صمت،‌ سایر وزرا و استاندار خوزستان هم تلاش کنند تا صنایع مهم با سرمایه‌گذاری ایمیدرو سریعاً فعال شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به علاقه‌مندی جوانان و مردم ایذه و منطقه ‌ایل بختیاری به ورزش، به‌ویژه کشتی تصریح کرد: یک سالن مناسب کشتی برای جوانان و همچنین یک سالن چند منظوره برای بانوان که بتوانند در یک فضای مناسب ورزش کنند، احداث خواهد شد.
مراسم ترحیم آیت‌الله امامی کاشانی برگزار شد
مراسم گرامیداشت سومین روز درگذشت مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی در مدرسه عالی شهید مطهری عصر پنج‌شنبه با حضور جمعی از مقامات و شخصیت‌های کشوری و لشگری برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اعضای هیئت دولت، دانشجویان، طلاب و شاگردان آن مرحوم حضور یافتند. به گزارش ایرنا، همچنین مداحان نیز به ذکر مناقب اهل بیت پرداخته و حاضران به عزاداری پرداختند.

 ایران
جای خالی کارهای بزرگ فرهنگی و هنری درباره دفاع مقدس
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان که در تاریخ ‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده بود، روز پنجشنبه در محل برگزاری همایش در اهواز منتشر شد.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر اینکه خوزستان در امتحان بزرگ دفاع مقدس نقش سنگر مقدم را داشت، گفتند: خوزستان منبع تولید درس‌های فراموش نشدنی فرهنگی و هویتی برای ملت ایران است و جای یک کار بزرگ فرهنگی درمورد خوزستان خالی است.
ایشان بزرگداشت یاد شهدا را درس، انگیزه‌بخش و ادای حق خواندند و افزودند: در دوران دفاع مقدس مقاومت عجیب شهرهای مختلف خوزستان همچون آبادان، دزفول، اهواز، شادگان، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر به‌عنوان قلب مقاومت پدیده‌ای کم‌نظیر بود که نام این شهرها را جاودانه کرد و همین مقاومت‌ها سرنوشت امتحان بزرگ ملت ایران را نیز تعیین کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جانفشانی رزمندگان اسلام از سراسر ایران در خوزستان و شجاعت و ایستادگی شهدا و چهره‌های ملی همچون محمد جهان‌آرا، علی هاشمی و سید حسین علم‌الهدی خاطر نشان کردند: خوزستان در دوران دفاع مقدس مظهر همبستگی ملی و گره خوردن فکرها و دل‌ها و اراده‌ها شد که این، درس بزرگی برای امروز و فردای کشور است.
بازدید وابستگان نظامی خارجی از دانشگاه امام علی
وابستگان بیش از ۳۰ کشور دوست و هم‌پیمان خارجی مقیم ایران به مناسبت سالروز مسابقات «سیزم» و در جهت ارتقای صلح و امنیت پایدار جهانی از دانشگاه افسری امام علی ارتش بازدید کردند. دانشگاه افسری امام علی نیروی زمینی ارتش یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین دانشگاه‌ها در بین دانشگاه‌های کشور و از قدمت بالایی برخوردار است.

 جمهوری‌اسلامی
افتتاح چندین طرح اقتصادی، عمرانی و زیر بنایی در خوزستان با حضور رئیس جمهور
با حضور رئیس‌جمهور از چندین طرح اقتصادی، عمرانی، زیربنایی، تولیدی و خدماتی، در حوزه‌های آب، نفت، فولاد، سلامت و صنعت در استان خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید. آیت الله رئیسی روز گذشته برای افتتاح و بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر، طرح غدیر،آبرسانی به ۲۶ شهر و هزار روستای استان خوزستان و تصفیه‌خانه شهر‌های شوشتر، اندیمشک، مسجدسلیمان و دارخوین و همچنین طرح آبرسانی به شهر‌های دزفول، لالی، شوشتر و اندیمشک به استان خوزستان سفر کرد.در این سفر عملیات اجرایی طرح آب فدک با هدف آبرسانی به شمال شرق خوزستان و شهر‌های ایذه، باغملک، قلعه تل، میداوود، صیدون، رامهرمز و هفتکل و ۶۹۰ روستای منطقه نیز آغاز می‌شود و طرح‌های آبرسانی و پایدارسازی آب پایانه‌های شلمچه و چذابه و بیش از ۱۷۰۰ روستای دیگر نیز به بهره‌برداری رسیدند. افتتاح چندین طرح فولادی از جمله کارخانه فولاد زمزم ۳ نیز از دیگر برنامه‌های سفر یکروزه رئیس‌جمهور به خوزستان بود. رئیسی ضمن بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، در گفت وگو با مدیران و مسئولان وزارت نفت در جریان جزئیات این پروژه‌ها قرار گرفت.‌طرح توسه میدان‌های سپهر و جفیر طی قراردادی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این پروژه ‌روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت سبک صادراتی تولید خواهیم داشت.

 وطن امروز
تحریم‌کنندگان انتخابات در ۱۱ اسفند شکست خوردند
آیت‌الله خاتمی در فریضه سیاسی – عبادی جمعه تهران خاطرنشان کرد: مشارکت ۴۱ درصدی مردم، مشارکت قابل قبولی بود. به ۴ دلیل این مشارکت قابل قبول بود: دلیل اول آنکه در چند ماه منتهی به انتخابات، بمباران تبلیغاتی صورت گرفته و فضای مجازی و دشمنان خارجی، به هزار زبان از مردم درخواست کردند نیایید. با وجود این بمباران تبلیغاتی، این حجم از مشارکت قابل قبول است. وی گفت: دلیل دوم، این است که دشمنان القاء می‌کردند که حضور، حداکثر ۱۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود اما به کوری چشم‌شان شما با رأی ۴۱ درصدی آمدید و مشت محکمی بر دهان‌شان زدید. آیت‌الله خاتمی بیان کرد: دلیل سوم، این است که با وجود این حجم از مشکلات اقتصادی و معیشتی، مردم با مشارکتی ۴۱ درصدی آمدند. ۴۱درصد این مردم، چون نظام‌شان را دوست داشتند، انقلاب‌شان را دوست داشتند و نمی‌خواستند نظام، دشمن شاد شود، آمدند و این، یعنی جهادی ستودنی و دلیل چهارم، این است که هیچ‌گونه اجباری برای مشارکت وجود نداشت؛ نه جریمه‌ای و نه اجباری بنابراین ۴ راهبرد مقام معظم رهبری انجام گرفت. امام جمعه موقت تهران، در توضیح پیروز اصلی و بازنده اصلی این انتخابات بیان داشت: این انتخابات یک پیروز و برنده حقیقی داشت و یک شکست‌خورده و بازنده حقیقی. برنده واقعی، شما ملت بودید و بازنده واقعی، دشمنان شما ملت، آنهایی که امید داشتند انتخابات در یک فضای سرد و بی‌رمق انجام شود اما به فضل خدا در یک فضای گرم برگزار شد.
برخی که همه اعتبارشان از نظام است در انتخابات کاهلی کردند
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: برخی از کسانی که همه اعتبار و حیثیت آنها از این نظام است در انتخابات اخیر کاهلی کردند و گاهی اوقات به‌گونه‌ای عمل کردند که انگار با تجزیه‌طلبان و منافقان و سلطنت‌طلبان خارج از کشور هم‌نوا هستند. حسینی تاکید کرد: مردم ما با وجود فشارهای فراوان برای تحریم انتخابات و همه سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌سازی‌ها، ۱۱ اسفند پای صندوق‌های رای آمدند و باز هم حماسه بزرگی آفریدند.
به دشمنان می‌گوییم آنچه در راه است، بسیار بزرگ‌تر است
رهبر جنبش انصارالله یمن اعلام کرد آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه نقش کلیدی دارد. عبدالملک الحوثی گفت: هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی و اسرائیلی یکی از برجسته‌ترین عملیات‌های ما است. تنها راه توقف عملیات ما، توقف تجاوزات و محاصره غزه است و تشدید تنش سودی نخواهد داشت، بلکه بر خود دشمنان تأثیر خواهد گذاشت. ما به توسعه توانایی‌های نظامی ادامه می‌دهیم و تحرکات شگفت ‌انگیزی وجود دارد که امکان اجرای عملیات کیفی و تکان‌دهنده علیه دشمن را فراهم می‌کند. ما به دشمنان می‌گوییم آنچه در راه است، به تمام معنا بزرگ‌تر است؛ عمل می‌کنیم و بعد به صورت شفاهی درباره آن اظهار نظر می‌کنیم.

 خراسان
روند افزایشی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی
گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که تسهیلات پرداختی بانک ها در ۱۱ ماهه امسال حدود ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، حدود ۲۸ درصد (کمتر از تورم) افزایش داشته است. در این حال، از کل تسهیلات پرداختی، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) تعلق گرفته است که اگر تسهیلات پرداختی در قالب کارت های اعتباری را نیز به این رقم اضافه کنیم، سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی به ۲۰.۵ درصد می رسد. این ارقام، به همراه ارقام پیشین، روند صعودی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی حداقل در نیمه دوم امسال را نشان می دهد.

 ابتکار
میدان آرش مشترک است
دهقان درباره اختلاف ایران و کویت در میدان گازی آرش، اظهار کرد: ما همچنان مثل گذشته حرف‌مان این است که باید این موضوع را با مسالمت حل کنیم. آرش یک میدان گازی و نفتی است که بخشی از آن متعلق به ما است. ما مرز دریایی با کویت نداریم اما آن میدان را ما کشف کرده و چندین سال پیش آنجا چاه زده‌ایم ولی به خاطر این‌که بین ما و کویت و همسایگان چالشی ایجاد نشود تا الان از آن استفاده نکرده‌ایم. وی تاکید کرد: ما معتقد به برداشت یکپارچه از میدان آرش هستیم تا برداشت صیانتی از آن صورت گیرد.معاون حقوقی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: تا الان کویت نظر سازنده‌ای نداشته است و با عربستان توافقی کرده‌اند چون بخشی از این میدان در آب‌های عربستان است و دنبال برداشت مشترک هستند. ما همچنان معتقدیم میدان آرش مشترک بوده و دنبال یکپارچه‌سازی هستیم ولی اگر قرار باشد که کویت از میدان برداشت داشته باشد، ما هم برداشت خود را آغاز می‌کنیم.

 مردم سالاری
هشدار ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی و فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه
سفیر ایران در سازمان ملل درپی ادعاهای «بی اساس» وزیر خارجه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل با هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی یا فعالیت مخرب این رژیم، بر حق مشروع و ذاتی خود برای پاسخگویی به هرگونه تهدید یا اقدام از سوی تل آویو علیه امنیت و منافع ملی ایران تاکید کرد. ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به «یامازاکی کازویوکی» رئیس دوره‌ای شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، ادعاها و اتهامات وزیر خارجه رژیم اسرائیل کاملا بی اساس دانست و آنها را رد کرد. ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه خود به رئیس شورای امنیت آورده است: این نامه در پاسخ به نامه وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل به رئیس شورای امنیت تهیه شده است. وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل در نامه خود به دروغ، مبادرت به انتشار اطلاعات نادرست و ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است که اتهامات وارده در نامه مزبور کاملاً بی‌اساس بوده و قاطعانه رد می‌شود. سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این نامه نشان‌دهنده تلاش مذبوحانه دیگری از سوی رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از جنایات فاحش و نسل‌کشی بی‌پایان رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.
مخالفت دیوان عالی سوئد با درخواست نوری
دیوان عالی سوئد اعلام کرد، درخواست تجدیدنظر حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در این کشور را رد و حکم حبس ابد او را تایید کرده است. وکلای حمید نوری و نیز بسیاری از وکلای بین‌المللی در اظهارات متعدد روند و اصل دادگاه او را متاثر از سیاسی کاری و خارج از قواعد و موازین حقوقی بین‌المللی و حتی قوانین داخلی سوئد عنوان کردند.دادگاه تجدید نظر سوئد ۲۸ آذر، رای نهایی را درباره نوری صادر و حکم حبس ابد دادگاه بدوی را تایید کرد.

 اطلاعات
آماده شدن اسرائیل برای حمله زمینی به لبنان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم دستور برنامه ریزی برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان را صادر کرده است.تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت که هالوی برای این کار ژنرال «چیکو تامیر» طراح عملیات زمینی در غزه را مأمور برنامه ریزی و تهیه نقشه برای عملیات زمینی احتمالی در لبنان کرده است. همزمان روزنامه لبنانی الاخبار نزدیک به حزب‌الله نیز گزارش داد که رژیم صهیونیستی ضرب‌الاجل ۱۵ مارس (۲۵اسفند) را برای عقب راندن نیروهای این گروه از جنوب لبنان تعیین کرده و پس از آن آماده است درگیری‌های مرزی جاری را به یک جنگ گسترده تبدیل کند.این در حالی است که معاون دبیرکل حزب الله هفته گذشته گفت این جنبش به دنبال کشاندن لبنان به جنگ نیست اما رژیم صهیونیستی هر لحظه ممکن است بدون دلیلی به لبنان حمله کند.
انحصارگری آمریکا مورد پسند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان نیست
رئیس جمهوری روسیه، ایالات متحده آمریکا را ابرقدرت خواند و گفت این یک واقعیت آشکار است. ولادیمیر پوتین در مراسم اختتامیه فستیوال جهانی جوانان در مسکو اظهار داشت: ایالات متحده در نوع خود یک کشور بزرگ و منحصر به فرد است و در مدت حدود ۳۰۰ سال که البته با استانداردهای ما کم است، به لطف استعداد مردم آمریکا به یک ابرقدرت تبدیل شده و این یک واقعیت واضح و آشکار است. رئیس‌جمهوری روسیه گفت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث شد مسئولیت رهبری جهان بر عهده واشنگتن قرار گیرد اما ایالات متحده قادر به مدیریت مسئولیت تنها ابرقدرت جهان پس از پایان جنگ سرد نبود. پوتین خاطرنشان کرد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، نخبگان ایالات متحده این فرصت را داشتند تا از انحصار رهبری جهانی جدید خود استفاده کنند. وی گفت: البته انحصارگری آمریکا مورد پسند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان نیست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

تقویت روحیه انقلابی در نسل جدید رسالت مهم کانون‌های مساجد است
شبستان/ آیت‌الله فقیهی ضمن تبریک سالروز تاسیس کانون‌های مساجد کشور گفت: مساجد از صدر اسلام تاکنون جایگاه بسیار رفیعی در تحولات جامعه اسلامی و ایمانی داشته اند هر چند که در برخی برهه ها به دلایلی از این اهمیت متأسفانه کاسته شده است که باید چرایی این مساله به درستی تبیین و تحلیل شود. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: کانون‌های مساجد در کنار بسیج و دیگر تشکل‌های فرهنگی با اجرای برنامه‌های متنوع و موثر در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی باید به دنبال جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مسجد باشند و این محیط مقدس را برای تربیت نسل جوان مهیا نمایند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مهم ترین رسالت‌های کانون‌های مساجد در شرایط فعلی، تلاش در جهت تقویت روحیه انقلابی در بین نسل جدید است.

مسدود کردن صفحات رهبر معظم انقلاب خلاف آزادی بیان است
فارس/ وزیر امور خارجه با ارسال دیدگاه‌های خود به پایگاه خبری میدل ایست‌ای در لندن، به ادعاهای بی اساس متا در بستن حساب‌های مقام معظم رهبری در اینستاگرام و فیس بوک واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه در خصوص اقدام‌ شرکت متا برای بستن حساب‌های اینستاگرام و فیسبوک مقام معظم رهبری گفت: شعارهای آزادی بیان توسط برخی مدعیان غربی، شعاری توخالی و نمایشی و پوششی برای اهداف نامشروع سیاسی آنهاست. وی افزود: مسدود کردن حساب‌های رهبر معظم انقلاب نه فقط خلاف آزادی بیان، بلکه توهین به میلیون‌ها دنبال کننده مواضع و اخبار ایشان است. وی اقدام ضد آزادی بیان شرکت متا در مسدود کردن حساب‌های رسانه رهبر معظم انقلاب را محکوم کرد و گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رساترین صدای حامی ملت مظلوم فلسطین و غزه در جهان است و امپراطوری “سیلیکون‌ولی” نمی‌تواند مانع رسیدن این صدا به افکار عمومی دنیا شود.

انتشار تصاویری از تلاش ناموفق برای خرابکاری در ایام انتخابات
فارس/ لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر در امور ارتباطات در ویراستی با انتشار تصاویری از خرابکاری‌های صورت گرفته در ایام انتخابات نوشته است: «سه نمونه از ۲۰ تلاش خرابکاری ناکام در جهت آسیب به زیرساخت ارتباطی انتخابات: ۱.حفر زمین به عمق یک‌و‌نیم متر قبل از انتخابات و آماده کردن شرایط جهت قطع فیبر در روز انتخابات ۲.برش لوله محافظ و فیبر آن یک روز قبل از انتخابات۳. شناسایی فردی در روز انتخابات با اره با هدف برش فیبرنوری در مسیر». گفتنی است، پیش از این نیز عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران گفته بود: «در روز رای گیری بیش از ۲۰ مورد تلاش برای خرابکاری داشتیم تا شبکه ارتباطی دچار بحران شود، اما قبل از اتفاق، کشف و برخورد شد.»

شروع ماه مبارک رمضان از روز سه شنبه
صداوسیما/ حجت‌الاسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه رویت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه ۲۰ اسفند امکان پذیر نیست گفت: هلال ماه رمضان در روز دوشنبه ۲۱ اسفند به راحتی قابل رویت است. بنابراین مسلمانان خداجوی ایران از روز سه شنبه روزه دار خواهند بود.

لایحه حجاب برای سومین بار به شورای نگهبان ارسال شد
فارس/ حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از ارسال لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان خبر داد. لایحه عفاف و حجاب در دو مرحله بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته که این بار سومی است که لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال می‌شود. هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که در اواخر بهمن داشته گفته بود که هنوز لایحه عفاف و حجاب از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی به شورای نگهبان ارسال نشده است.

۲۳ نفر شمار شهدای سوء تغذیه و کم آبی در غزه
باشگاه خبرنگاران/ وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که تعداد قربانیان سوء تغذیه و کم آبی به ۲۳ شهید رسید. وزارت بهداشت غزه افزود: تلفات بر اثر کم آبی و سوء تغذیه پس از شهادت ۳ کودک در مجتمع پزشکی الشفاء به ۲۳ شهید رسیده است. این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی»، جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اسرائیلی‌ها برای سرنگونی نتانیاهو به خیابان‌ها بیایند
ایسنا/ روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود با عنوان «خیابان‌های اراضی اشغالی را پر کنید و بگویید نتانیاهو باید برود»، نوشت: نتانیاهو، مسئول بزرگترین فاجعه از زمان تشکیل اسرائیل است. از هفتم اکتبر پنج ماه گذشته، امانتانیاهو و شرکایش هنوز نمی‌توانند مسئولیت این فاجعه را بر عهده بگیرند. وی و دولتش از آن زمان برای تحریک علیه نهاد امنیتی و سرزنش کردن این نهاد به خاطر این شکست تلاش می‌کنند. این روزنامه به گزارش کمیته تحقیقات رژیم صهیونیستی درباره حادثه ازدحام در مراسم دینی یهودیان در جبل مرون در سال ۲۰۲۱ پرداخت و نوشت: این تحقیق بار دیگر فرهنگ نتانیاهو را که برپایه دروغ، اهمال، فرار از مسئولیت و تسلیم شدن در برابر منافعی به ضرر زندگی انسان‌ها است، فاش کرد. پاسخ حزب لیکود با رهبری نتانیاهو به این گزارش نشان داد که از زمان آن فاجعه و حتی بعد از هفت اکتبر هیچ تغییری نکرده است. نتانیاهو و کابینه وی حتی از مسافت یک متری تحمل دیدن انسان‌ها را ندارند و در قلبشان ذره‌ای دلرحمی وجود ندارد. کمیته تحقیقات رژیم صهیونیستی اخیرا چهار مسئول از جمله نتانیاهو را مسئول حادثه کشته شدن ۴۵ یهودی در ازدحام مراسم یهودیان در جبل مرون در سال ۲۰۲۱ دانست.

ارتش اسرائیل با کمبود مهمات مواجه شده است
ایرنا/ رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که ارتش این رژیم در هفته‌ها و ماه‌های اخیر ناچار به استفاده از تانک‌های قدیمی شده است. ارتش به سبب عملیات نظامی پیچیده در مرز‌های شمالی و جنوبی، با کمبود مهمات مواجه است. از سوی دیگر روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر در شبکه تونل‌های بی‌انتهای حماس در خان یونس، متحمل شکستی آرام و تدریجی شده است.

حمله پهپادی مقاومت عراق به پالایشگاه نفت رژیم صهیونیستی در حیفا
باشگاه خبرنگاران/ گروه مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد عصر روز جمعه به وسیله پهپاد پالایشگاه نفت رژیم صهیونیستی در شهر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: مقاومت عراق برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه به حملات خود علیه مواضع رژیم اشغالگر ادامه می‌دهد. پس از انجام این حمله، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای بررسی وضعیت در آسمان حیفا به پرواز درآمدند. مقاومت اسلامی عراق روز پنجشنبه نیز مواضع رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی سوریه هدف حمله قرار داده بود. این گروه اعلام کرده تا زمان توقف جنگ غزه و آزادسازی عراق از اشغال آمریکا به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد.

اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن یک مطالبه جهانی است
ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روز جهانی زن امسال متعلق به شیرزنان و مادرانِ دختران معصوم فلسطینی است و می‌بایست به فرصتی برای محکومیت جهانی رژیم سفّاک اسرائیل تبدیل شود. ناصر کنعانی گفت: ۸ مارس و روز جهانی زن نباید به فرصتی برای اظهارات سخیف و فرومایه برخی مدعیان دروغین حمایت از حقوق زنان تبدیل شود. وی گفت: اخراج رژیم غاصب صهیونیستی از کمیسیون مقام زن به دلیل کشتار هزاران زن و ارتکاب جنایت علیه بشریت در اثر گرسنگی دادنِ سازمان یافته به جمعیت غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان و ایجاد تألمات شدید روحی و روانی در مادران به واسطه مرگ تدریجی فرزندانشان، یک مطالبه جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *